abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:09:45 #1
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_181919047
Hai.

In november en december ga ik naar Brazilië (en Argentinië). Ik ga daar wat door de natuur trekken (o.a. Pantanal en wat minder bekende gebieden). Voordat ik terugvlieg naar Nederland wil ik Sao Paulo en Rio aandoen, en wat van de kustplaatsjes daartussen.

In de afgelegen gebieden zal het niet zo'n probleem zijn dat ik daar met grote lenzen etc. rondloop, en ik weet ook dat je dat in de steden beter niet kan doen. Maar hoe zit het met de gebieden ertussenin? Bijvoorbeeld die kustplaatsjes of het binnenland? En tijdens het reizen met taxi's en bussen? Aan de buitenkant ziet m'n fototas er gewoon uit als een grote en niet al te nieuwe rugzak en niet als een tas vol met dure spullen.

Ik heb wel enige ervaring in reizen in Zuid-Amerika, maar dat waren voornamelijk echt afgelegen gebieden. Heeft iemand recente ervaringen?
Huilen dan.
pi_181919205
Waar ben je precies bang voor? Diefstal? Beroving?
Somebody that I used to know
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:32:45 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_181919396
Ja.

Nouja, bang is een groot woord. Ik ben niet zo angstig aangelegd maar ik kan de risico's vanaf hier lastig inschatten en ik voorkom liever dat ik in vervelende situaties terechtkom.

Ik ken mensen die nare ervaringen hebben opgedaan in Rio, en het is wel bekend dat je in de grote steden een beetje voorzichtig moet zijn (geen dure horloges / schoenen etc), maar hoe het met de rest van Brazilië gesteld is weet ik niet.
Huilen dan.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 september 2018 @ 14:35:26 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_181919444
Even aan m'n vriendin gevraagd, die woont in een stad die zo ongeveer exact voldoet aan je beschrijving van 'kustplaatsen tussen SP en RJ'. Niet dat ze vaak met grote camera's en lenzen sleept :+ maar ze reist er wel met enige regelmaat met 1-2 grote tassen aan sportmateriaal heen en weer.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_181919450
Diefstal kan je wat tegen doen (tas heel goed in de gaten houden en altijd meenemen).

Beroving wordt lastiger.

Ik weet niet hoe het daar ermee is gesteld.
Somebody that I used to know
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 15 september 2018 @ 15:03:52 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_181919924
Op zich zou het geen probleem moeten zijn op bijvoorbeeld de stranden als er verder genoeg mensen aanwezig zijn (tenzij dat vooral 'ongure types' zijn natuurlijk, maar dat spreekt voor zich). In november en december is het er in principe druk zat om ervoor te zorgen dat dat niet zo'n probleem moet zijn.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_181983783
Als je in gebieden zit met veel toeristen en overdag dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn. Maar zelfs in sommige gebieden zoals Rio de Janeiro zijn er op bekende plekken berovingen. Vraag het even altijd aan een local in je hotel/hostel.

Ik heb bijna altijd veilig gevoeld in Brazilie muz Rio de Janeiro.

Als je naar Pantanel gaat: het wordt daar echt heel heet en deet werkt bijna niet meer!
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182009040
De kleinere steden zijn wel veiliger dan de grote maar je moet er nog steeds oppassen. Van alle hoofdsteden van de staten in Brazilie is Sao Paulo trouwens de veiligste. Het komt alleen natuurlijk bij lange na niet in de buurt van de veiligheid in Nederland.
In Rio zou ik al helemaal niet met een camera op pad gaan. Ik zou er trouwens al helemaal niet naartoe gaan en dan woon ik in Brazilie. Afgelopen juli alleen al waren er 645 schietpartijen in Rio...
  maandag 24 september 2018 @ 00:12:58 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182094966
Bedankt voor de reacties! Dus gewoon een beetje opletten en in de steden niet de boel uit de tas halen en 't moet goed komen.

Cupim, waarom zou je helemaal niet naar Rio gaan? Is het omdat je er niks aan vindt?
Huilen dan.
  maandag 24 september 2018 @ 12:42:31 #10
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182101336
quote:
14s.gif Op maandag 24 september 2018 00:12 schreef Isdatzo het volgende:
Bedankt voor de reacties! Dus gewoon een beetje opletten en in de steden niet de boel uit de tas halen en 't moet goed komen.

Cupim, waarom zou je helemaal niet naar Rio gaan? Is het omdat je er niks aan vindt?
Geweld en misdaad.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182102491
Jouw camera is daar een (half) jaarsalaris. Ik neem om die reden nooit dure spullen mee naar dergelijke landen. Maar als je het echt wil doen, wees iig bekend met de trucs. Het begint vaak met iets op je rug sprayen/spuiten/gooien. En ga ajb niet zielig doen als je het kwijt bent, dan is het eigen schuld dikke bult.

En uit je verhaal begrijp ik dat je een aparte (oude) cameratas mee wil nemen? Dat zou ik echt dom vinden. Groeten van Max is eerder dit jaar nog beroofd. Eerst een bak vogelstront op ze gegooid, en daarna alles foetsie.
  maandag 24 september 2018 @ 14:38:24 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182103207
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:56 schreef Reageurs het volgende:
Jouw camera is daar een (half) jaarsalaris. Ik neem om die reden nooit dure spullen mee naar dergelijke landen. Maar als je het echt wil doen, wees iig bekend met de trucs. Het begint vaak met iets op je rug sprayen/spuiten/gooien. En ga ajb niet zielig doen als je het kwijt bent, dan is het eigen schuld dikke bult.

En uit je verhaal begrijp ik dat je een aparte (oude) cameratas mee wil nemen? Dat zou ik echt dom vinden. Groeten van Max is eerder dit jaar nog beroofd. Eerst een bak vogelstront op ze gegooid, en daarna alles foetsie.
Bedankt voor je nuttige bijdrage joh. En nee, je begrijpt het niet goed.
Huilen dan.
pi_182105086
quote:
14s.gif Op maandag 24 september 2018 00:12 schreef Isdatzo het volgende:
Bedankt voor de reacties! Dus gewoon een beetje opletten en in de steden niet de boel uit de tas halen en 't moet goed komen.

Cupim, waarom zou je helemaal niet naar Rio gaan? Is het omdat je er niks aan vindt?
Het is een geweldige stad op een fantastische locatie en ik zou er graag weer heen gaan. Waarom ik er op het moment niet naartoe zou gaan is omdat het er simpelweg niet veilig is.

Mocht je toch naar Rio gaan, laat dan alles van waarde (sieraden, horloge, telefoon, paspoort) in je hotel en neem niet al te veel geld mee op pad. Blijf niet met je camera in het zicht rondlopen en stop hem in een rugtas ipv alleen een cameratas. Op drukke plekken en openbaar vervoer kan je het beste je rugtas op je borst dragen.
Ga 's avonds niet alleen over straat. Het beste pak je een uber of taxi. Uber werkt perfect in Brazilie en de prijzen zijn goed, Check wel altijd even of het kenteken en de bestuurder matchen met wat je op de app ziet.
pi_182105769
quote:
7s.gif Op maandag 24 september 2018 14:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Bedankt voor je nuttige bijdrage joh. En nee, je begrijpt het niet goed.
Graag gedaan ^O^
Wat begrijp ik verkeerd, je schreef toch echt "fototas", maar die laat je dus thuis?

quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 15:59 schreef Cupim het volgende:
Het beste pak je een uber of taxi. Uber werkt perfect in Brazilie en de prijzen zijn goed
Zeker mee eens, Uber werkt er perfect idd. Wel het handigst om het met een budgettelefoon te doen en niet met een S9 of iphone.
  dinsdag 25 september 2018 @ 12:31:18 #15
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_182122480
Wel een goede tijd om naar Brazilie te gaan. Toen ik er was zo'n 6 jaar geleden, was de wisselkoers 2.5BRL en nu is het 4.8BRL. Misschien moet ik ook weer een keertje naar Florianopolis gaan.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_182286722
Ik verblijf op het moment voor een wat langere periode in São Paulo en op de drukkere plekken kan je je camera wel gebruiken/bij je hebben. Ik zou hem wel wegstoppen in een rugzak en die rugzak op je buik dragen (doet iedereen hier).

Over Rio hoor ik wat minder positieve verhalen (ik ben er zelf nog niet geweest), er is daar sowieso meer criminaliteit. Het wordt aangeraden om je waardevolle spullen in het hotel achter te laten. Als je een wat goedkopere camera hebt kan je wellicht overwegen die mee te nemen. Wellicht ook verstandig om elke dag even je foto's te back-uppen.

Kleinere steden kan je je camera waarschijnlijk gewoon gebruiken, maar kan nooit kwaad om even bij de mensen ter plaatse te informeren. Brazilianen zijn over het algemeen super gastvrij en zullen je hier graag bij helpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')