abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 september 2018 @ 19:26:53 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181905113
Allen,

Ondanks 'n groot scala aan heuglijke financiële ontwikkelingen en andere mooie recensies voor velen - vooral voor mijn partner, ikzelf *) en verschillende anderen vanwege het goede leven in de beste Haerlemsche sferen - deed het volgende uiteraard ook van zich spreken. Zij het in een ietwat minder rooskleurig daglicht, mij dunkt.

Een schaamteloos maar bovenal misdadig fenomeen geschied evenzo binnen de strikt besloten dalai lama gemeenschap :o, net als bij geloofsgemeenschap de Jehova's Getuigen. Het gebeurde blijft bij hen helaas nog onder een grote dekmantel, derhalve genieten misbruikers volledige bescherming door hun geestelijke 'superieuren'. :{w Onlangs weigerden zij nog om gegevens over te dragen aan het justitieel apparaat en daarmee volledige medewerking te verlenen. :O

Bijgaand moet ons van het hart dat wij roomsen *), die de laatste jaren best heel wat te verwerken hebben gehad onder het wereldwijde juk van grote misbruikschandalen binnen onze prettige geloofsgemeenschap, het zeker niet somber inzien. B:)B Lang niet alle roomsen verspreid over verschillende contreien in de wereld liggen hier dagelijks wakker van :Y, kan ik u vertellen. *) Immers is onze kerk voorzien met 'n groot en rijkelijk scala aan vreugdevolle 'ingrediënten' *), behalve de aan het licht gekomen kommer en kwel uit het stoffige verleden met alle schande van dien, en zo zij het.

Het spijt ons ergens voor u, maar uiteraard ook voor andere critici die overigens niet op FOK! actief zijn, dat het grote misbruikschandaal in de Verenigde Staten onlangs opnieuw roet in het eten gooide. :Y) :6 Opnieuw dient er nu adequaat gehandeld te worden door het Vaticaan om de onderste steen boven te krijgen, en het toedekken zoals daar gaande is vervolgens zwaar te bestraffen, hetgeen de afgelopen tien tot vijftien jaar prioriteit had binnen onze kerk. Als er een geloofsgemeenschap is die hier wat tegen heeft gedaan is, is dat inderdaad de RKK. O-)

Hoewel de kerk vandaag de dag aanzienlijk minder aangeslotenen telt, mede door de tijdgeest, blijft zij in de harten van minstens 1,2 miljard katholieken en sympathisanten van het eeuwenoude geloofsinstituut. *) Desalniettemin schoten jammer genoeg vooralsnog een select aantal foute geestelijken door de mazen van het net. Maar het rechtssysteem laat niet toe mensen te veroordelen bij ontbreken van voldoende bewijs, hetgeen door ons heel soms wordt betreurd omdat de schuld er vaak dik bovenop ligt. Getroffenen werden in bepaalde gevallen zelfs financieel gecompenseerd, terwijl nooit vast is komen te staan dat zij daar recht op hadden.

Echter speelt het overlijden van bepaalde sujetten uit die tijd natuurlijk ook een grote rol, omdat de doden uiteraard niet meer spreken. Het overlijden van iemand blijft te alle tijde 'n droevige passage in het leven :o, maar uiteindelijk zullen zij ter verantwoording geroepen worden in het hiernamaals. O-) Uiteindelijk tikt de klok rustig verder en blijft er wereldwijd nog veel te doen, is gebleken. *) Veel wonden die ooit werden toegebracht door rotte appels tussen de meeste zeer integere rooms-katholieke geestelijken afgelopen zestig jaar, zijn langzaamaan helende door een onvervalste maar bovenal stevige aanpak onder auspiciën van commissies als Deetman *), en later Franciscus zelf. :Y)

Maar goed, dit grote schandaal in kwestie bij de dalai lama's schokt ons Haerlemmers uiteraard, waaronder de hoge christelijke heren uit onze kringen zich ook vaak scharen. :|W Zo ook de hoogstwaarschijnlijk evenzo onwelriekende misbruikgebeurtenissen bij de Jehova's Getuigen. welke ons reeds eerder ter ore kwamen. Binnen waardige rooms-katholieke kringen zullen de meest recente berichtgevingen ernstig besproken worden *), waarbij de onzen present zullen zijn. Uiteraard zal deze berichtgeving over deze best op zich vrij bijzondere geloofsbeweging ook tot deze bespreking behoren. *)

Vanzelfsprekend is de hoofdmoot in dezen alle gevolg die gegeven gaat worden aan de grote misbruikzaak te Pennsylvania. Binnen nu en een jaar zal een speciale roomse delegatie vanuit Haarlem *), Amsterdam en Utrecht (denk hierbij aan het bisdom Haarlem Amsterdam en het bisdom Utrecht onder leiding van de weledele kardinaal van Eijk), hierover z'n licht gaan opsteken in het Vaticaan. :s) :s) :s) Hoewel er binnen de rooms-katholieke Kerk een zekere hiërarchie heerst, treft het overgrote merendeel van de organisatie geen of weinig blaam.

Men kan niet iedereen aanspreken op de daden van anderen, temeer omdat men gewoonweg niet bij machte is hier zelf wat aan te doen als individu. :N Maar behalve dat alles, zullen mijn partner en ik op een ander tijdstip op reis gaan richting Italië voor een privébezoek aan het mooie Vaticaan met alle pracht en praal. *) En mogelijk zien wij emeritus paus Benedictus XVI zijn oude dag slijten in de sierlijke tuinen. In het Haerlemsche feesten we regelmatig lekker door. :9~ :Y) :9

Tijdens een borrel op de Zuidas, waar verschillende waardige katholieken werkzaam zijn, was men het er unaniem over eens dat opnieuw actie zal moeten worden ondernomen tegen het toedekken door plaatselijke kerkleiders in de VS.
Ondanks het feit dat verreweg de meesten kuis en betrouwbaar zijn, moeten excessen uiteraard met hand en tand bestreden worden.

Tenslotte blijft het katholicisme voor de meeste andersoortige gelovigen welbeschouwd een geweldige godsdienst. Maar hetzelfde geldt ook voor het Tibetaanse boeddhisme en Jehova's Getuigen, althans door de ogen van velen. Behalve onze steun en support te verlenen jegens andere gelovigen, zoals het een waardig katholiek betaamt *), rest ons niets anders dan de ontwikkelingen omtrent de beloofde aanpak van deze misstanden bij de dalai lama's geduldig af te wachten :s) :s) :s)

Gegroet en een fijn weekend!!

Scjvb

~~~~

Misbruikslachtoffers spreken dalai lama en zijn blij met toezegging

quote:
VANDAAG, 12:22 AANGEPAST OM 14:04


De dalai lama en de misbruikslachtoffers Marlies Bosch | Stichting Bezoek Zijne Heiligheid Dalai Lama

Slachtoffers van seksueel misbruik hebben in Rotterdam kort met de dalai lama gesproken. Voor zover bekend is het voor het eerst dat hij slachtoffers van misbruik door boeddhistische geestelijken ontmoet.

De dalai lama heeft toegezegd dat hij het wijdverbreide misbruikprobleem gaat bespreken op een grote bijeenkomst met boeddhistische leraren in zijn Indiase woonplaats Dharamsala. Dat zegt initiatiefnemer van de bijeenkomst Oane Bijlsma.

Zij is verheugd met die toezegging en noemde de bijeenkomst "best moeizaam, maar zeker de moeite waard". Het kantoor van de dalai lama heeft nog niet gereageerd op de bijeenkomst of zich uitgelaten over de toezegging.


Slachtoffer na gesprek met dalai lama: 'Ik denk dat het te schokkend voor hem was'

In 2015 werd bekend dat boeddhistische monniken en leraren in Nederland zich de afgelopen decennia hebben schuldig gemaakt aan seksueel misbruik van leerlingen, zowel mannen als vrouwen. Volgens Bijlsma noemde de dalai lama een speciale bijeenkomst met wetenschappers over dit onderwerp vandaag in Rotterdam een "zeer interessant idee".

De slachtoffers willen graag dat de dalai lama zijn positie gebruikt om te benadrukken dat leraren die misbruik plegen niet boven de wet staan. "Hij zei daarop dat hij al eerder heeft gezegd dat 'slechte lama's' publiekelijk moeten worden bekritiseerd."

© https://nos.nl/artikel/22(...)-met-toezegging.html
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181905576
TS is een exponent van het Rijke Roomsche Leven :')
pi_181906051
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:56 schreef bamibij het volgende:
TS is een exponent van het Rijke Roomsche Leven :')
Miswijntje in de ene hand, geslachtsdeel van een minderjarig jochie in de andere hand?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 14 september 2018 @ 20:29:21 #4
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_181906168
Ik vind meestal je topics vermakelijk, Scjvb, en de tijd en moeite die je altijd in je OPs steekt vind ik bewonderenswaardig.

Maar je gedweep met de katholieke kerk en je veel te softe houding tegenover de misstanden aldaar maakt me kotsmisselijk.
Je reputatie is te voet gekomen en dreigt met paard te vertrekken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 14 september 2018 @ 20:50:54 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181906699
Hoe men het ook noemt; van 'exponent' van het Rijke Roomse Leven tot miswijntje in de ene hand..', wij maken ons verder weinig druk.

We hebben inderdaad zo onze kerkelijke contacten, die evenals wij Haerlemmers *) met een schoon geweten al hetgeen wat her en der boven water gekomen is niet goedkeuren, kan ik u vertellen.

Hetzelfde geldt ook voor het gebeurde buiten het kerkelijke en de bijbehorende goddelijke sferen, zoals sportverenigingen, noem maar op.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181906745
Scjvb, vraagje, ben jij voor of tegen het verplicht stellen van celibaat aan priesters ed?
  vrijdag 14 september 2018 @ 20:57:27 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181906857
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef bamibij het volgende:
Scjvb, vraagje, ben jij voor of tegen het verplicht stellen van celibaat aan priesters ed?
Het celibaat hoort erbij. Kerkelijke gewoonten zijn inherent aan rooms-katholiek zijn en het uitdragen van het geloof.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181906911
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Het celibaat hoort erbij. Kerkelijke gewoonten zijn inherent aan rooms-katholiek zijn en het uitdragen van het geloof.
Aha, dus je keurt misbruik af, maar structuren in de Kerk waar jij bij hoort, die misbruik in de hand werken, daar ben je dan weer voor.

Ronduit walgelijk dus.
pi_181907099
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:59 schreef bamibij het volgende:

[..]

Aha, dus je keurt misbruik af, maar structuren in de Kerk waar jij bij hoort, die misbruik in de hand werken, daar ben je dan weer voor.

Ronduit walgelijk dus.
Om van te kotsen ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 14 september 2018 @ 21:11:29 #10
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181907202
Wel.

Niet de kerk in haar geheel treft blaam, vinden wij althans, maar de rotte appels wel en die vormden slechts een kleine minderheid binnen het grote geheel. Of anders gezegd, zij die als het ware hebben gezondigd door zich te vergrijpen aan jeugdigen omdat ze zich niet inhielden

Echter kan men dit niet iedereen klakkeloos aanrekenen, me dunkt, behalve dan het toedekken ervan uit schaamte. Dat moet helaas toch weer beter worden bestreden, zo is ook weer gebleken in Pennsylvania, maar dus ook bij de dalai lama's, Jehovah's Getuigen en andere kerkgenootschappen.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 14 september 2018 @ 21:14:02 #11
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181907253
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Om van te kotsen ja.
Niet zo dramatisch hoor.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181907266
Je laatste zin ben ik het hartgrondig mee eens.
MAAR!! de structuur en bepaalde gebruiken werken misbruik in de hand!!! Daar moet echt iets aan gedaan worden. En dat lukt maar niet, door het conservatieve (smal)deel in de Kerk. :(
  vrijdag 14 september 2018 @ 21:27:53 #13
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181907585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:14 schreef bamibij het volgende:
Je laatste zin ben ik het hartgrondig mee eens.
MAAR!! de structuur en bepaalde gebruiken werken misbruik in de hand!!! Daar moet echt iets aan gedaan worden. En dat lukt maar niet, door het conservatieve (smal)deel in de Kerk. :(
Oorzaak en gevolg speelt helaas 'n zekere rol. Dus dat klopt in zekere zin ook wel, ik moet daarin u gelijk geven.

Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.

Ik krab me even achter de oren, want ben na Pennsylvania wel voor een nog sterkere aanpak van het toedekken van decenniaoude feiten, zelfs wanneer uit schaamte.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181910265
Minder smileys gebruiken. Het is irritant. Daarnaast je zou je moeten schammen dat je het zo bagatelliseert door je oh zo grappige stuk.
  zaterdag 15 september 2018 @ 01:40:16 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181913317
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Het celibaat hoort erbij. Kerkelijke gewoonten zijn inherent aan rooms-katholiek zijn en het uitdragen van het geloof.
Het celibaat heeft vrij weinig met het Christelijke geloof van doen. Nergens staat het in de Bijbel beschreven. Wel werkt het een hoop misbruik in de hand.
  zaterdag 15 september 2018 @ 01:41:45 #16
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181913353
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Oorzaak en gevolg speelt helaas 'n zekere rol. Dus dat klopt in zekere zin ook wel, ik moet daarin u gelijk geven.

Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.

Ik krab me even achter de oren, want ben na Pennsylvania wel voor een nog sterkere aanpak van het toedekken van decenniaoude feiten, zelfs wanneer uit schaamte.
Nederland hield ook niet op met bestaan toen wij het eeuwenoude gebruik van het geven en uitvoeren van de doodstraf afschaften.
pi_181914741
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Oorzaak en gevolg speelt helaas 'n zekere rol. Dus dat klopt in zekere zin ook wel, ik moet daarin u gelijk geven.

Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.

Ik krab me even achter de oren, want ben na Pennsylvania wel voor een nog sterkere aanpak van het toedekken van decenniaoude feiten, zelfs wanneer uit schaamte.
Je bent onderdeel van het probleem.
pi_181914783
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:27 schreef Scjvb het volgende:
Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.
Aangezien die "incidenten" structureel al eeuwenlang plaatsvinden en actief door de Kerk worden gefaciliteerd en gestimuleerd - wat is volgens jou dan de juiste reactie ?
  zaterdag 15 september 2018 @ 08:50:51 #19
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181915312
Pijnlijke actie dit.

Ik veeg mijn straatje schoon, moet je kijken wat een puinhoop het is bij de buren.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:20:16 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181919194
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 08:17 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Aangezien die "incidenten" structureel al eeuwenlang plaatsvinden en actief door de Kerk worden gefaciliteerd en gestimuleerd - wat is volgens jou dan de juiste reactie ?
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 08:12 schreef bamibij het volgende:

[..]

Je bent onderdeel van het probleem.
Ehm.. Pardon?

Maar wat wilt u eigenlijk dat men hiertegen allemaal nog meer onderneemt behalve het snel strakker aantrekken van de teugels hiertegen, nu gebleken is dat er elders toch meer kaf onder het koren zat?

quote:
In een reactie zegt een woordvoerster van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland dat het verhaal van NRC in grote lijnen klopt. "De krant heeft, vanuit het onderzoek-Deetman, de rapportages van de Klachtencommissie en uit zijn eigen onderzoek goed onder elkaar heeft gezet", zegt ze.

Volgens de kerk zijn er na het onderzoek van de commissie-Deetman volop maatregelen genomen. "Binnen de katholieke kerk in Nederland loopt een scherpe cesuur tussen de periode voor en na de jaren 2010/2011, de jaren dat Deetman aan zijn onderzoek gewerkt heeft. Er zijn toen allerlei preventiemaatregelen genomen", zegt de woordvoerster.

"Sinds 2005 is het niet meer mogelijk om priesters zomaar opnieuw te benoemen, omdat er een uitvoerig antecedentenonderzoek plaatsvindt. Niemand kan zo nog onder de radar blijven." Daarnaast heeft de kerk in 2014 afgesproken dat er voortaan om een verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd aan priesters en ander pastoraal personeel.
Reeds eerder werd de nodige actie ondernomen, en hetzelfde verwachten wij nu uiteraard ook van dalai lama. We hopen van ganser harte dat zijn toezegging uiteindelijk ook gedegen hout snijdt. Maar bij het feit dat er meerdere zaken aan het licht gekomen zijn, zoals de RK-kerk, stuit men echter veelal op het verdere verleden. Dat houdt helaas ook in dat veel gebeurtenissen dan reeds verjaard zijn, veel geestelijken uit oude tijden zijn al geruime tijd heengegaan, of er is gewoonweg sprake van variabele kerkelijke complexen die het er niet gemakkelijker op maken, dunkt mij.

Maar goed, er blijft hierover altijd wel een welles nietes en dat houdt de discussie wereldwijd ook weer levendig. De kerken die in opspraak geraakten zitten hierdoor inderdaad met een groot dilemma, aangezien het celibaat vroegere tijden als aandrijfas werkte bij deze wansmakelijke maar bovenal verwerpelijke kwestie. Derhalve lijkt het ons Roomsen fijn om wederzijds begrip te kweken om zo tot een compromis te kunnen komen met onze medemens.

Vandaar nogmaals:

quote:
Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.

Het spijt ons ergens voor u, maar uiteraard ook voor andere critici die overigens niet op FOK! actief zijn, dat het grote misbruikschandaal in de Verenigde Staten onlangs opnieuw roet in het eten gooide. :Y) :6 Opnieuw dient er nu adequaat gehandeld te worden door het Vaticaan om de onderste steen boven te krijgen, en het toedekken zoals daar gaande is vervolgens zwaar te bestraffen, hetgeen de afgelopen tien tot vijftien jaar prioriteit had binnen onze kerk. Als er een geloofsgemeenschap is die hier wat tegen heeft gedaan is, is dat inderdaad de RKK. O-)
Mooie dag!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 15 september 2018 @ 14:23:04 #21
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_181919237
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:26 schreef Scjvb het volgende:
Hoewel er binnen de rooms-katholieke Kerk een zekere hiërarchie heerst, treft het overgrote merendeel van de organisatie geen of weinig blaam.
Het zou die hele organisatie sieren als er vanuit zichzelf in alle (verplichte) geheime archieven wordt gedoken, de weggemoffelde misbruikzaken naar buiten worden gebracht en uit eigen beweging de zogenaamde "paar rotte appels" aangeven en geëxcommuniceerd worden.

Pas dan is het voor buitenstaanders duidelijk dat de gehele RK doorgelicht en opgeschoond is, en tot die tijd zijn alle verdere woorden gebakken lucht.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zaterdag 15 september 2018 @ 16:21:21 #22
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181921229
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:23 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Het zou die hele organisatie sieren als er vanuit zichzelf in alle (verplichte) geheime archieven wordt gedoken, de weggemoffelde misbruikzaken naar buiten worden gebracht en uit eigen beweging de zogenaamde "paar rotte appels" aangeven en geëxcommuniceerd worden.

Pas dan is het voor buitenstaanders duidelijk dat de gehele RK doorgelicht en opgeschoond is, en tot die tijd zijn alle verdere woorden gebakken lucht.
Het is al eerder door mij gezegd; er zullen inderdaad wederom maatregelen genomen moeten worden. Het antwoord op deze jongste maar bovenal ernstige onthullingen, ingevolge daadkracht en gerechtigheid, zal met nadruk bij de Paus liggen. Dus, wij gaan nu even niet op de zaken vooruit lopen en geven het de tijd die daarvoor nodig is. Tegelijkertijd wachten wij alle ontwikkelingen af omtrent soortgelijke gebeurtenissen bij andere gebedsorganisaties, waaronder dalai lama.

quote:
De Korte: "De discussie gaat volgens mij over hoe je om moet gaan met bisschoppen die willens en wetens zaken verborgen houden en zelf misbruik hebben gepleegd. Bisschoppen kunnen dat zelf natuurlijk niet doen. Iemand daarboven, in dit geval de paus, moet die maatregelen nemen."

Het zou wel goed zijn als de paus meer daadkracht laat zien, vindt de Nederlandse bisschop. "Dat heeft hij in een aantal gevallen al wel gedaan. Maar daar zou waarschijnlijk wel een tandje bij kunnen. En ik denk ook dat heel veel katholieken hopen dat hij dat in de nabije toekomst zal doen."

De Korte hoopt dat de paus niet hoeft af treden. "Ik ben heel gelukkig met paus Franciscus en ik denk dat hij voor de kerk heilzaam is", aldus De Korte. Dit geldt volgens hem ook voor de andere Nederlandse bisschoppen. "Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet het geval is."
Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181921671
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Wel.

Niet de kerk in haar geheel treft blaam, vinden wij althans
De kerk als instituut, wel degelijk. Je kunt natuurlijk vinden dat dat niet het geval is maar dan negeer je alles wat er in de afgelopen 50 jaar is gebeurd.
  zaterdag 15 september 2018 @ 16:59:30 #24
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_181921751
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:21 schreef Scjvb het volgende:
Dus, wij gaan nu even niet op de zaken vooruit lopen en geven het de tijd die daarvoor nodig is. Tegelijkertijd wachten wij alle ontwikkelingen af omtrent soortgelijke gebeurtenissen bij andere gebedsorganisaties, waaronder dalai lama.
Afwachten en kijken of de schade beperkt kan worden is tot nu toe meestal de tactiek van de kerk...
En het is al veelvuldig eerder aangegeven, vanwege de hiërarchische opbouw van het RK geloof en het Boeddhisme zijn die 2 niet met elkaar te vergelijken, de Dalai Lama kan zich erover uitlaten, maar meer niet, de Paus en al die zwijgende jurken om hem heen kunnen eisen dat elke steen boven komt, maar doen dat tot op heden niet.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_181921874
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:59 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Afwachten en kijken of de schade beperkt kan worden is tot nu toe meestal de tactiek van de kerk...
En het is al veelvuldig eerder aangegeven, vanwege de hiërarchische opbouw van het RK geloof en het Boeddhisme zijn die 2 niet met elkaar te vergelijken, de Dalai Lama kan zich erover uitlaten, maar meer niet, de Paus en al die zwijgende jurken om hem heen kunnen eisen dat elke steen boven komt, maar doen dat tot op heden niet.
Precies. De hiërarchie, de schaamtecultuur en de machtsverhoudingen binnen de kerk en die tussen priesters en de 'gewone kerkganger' zijn vrij uniek en zijn zeker te kenmerken als versterkende of zelfs oorzakelijke factoren.

Alles wat er de afgelopen tijd boven water is gekomen wijst op een systematische vorm van misbruik, het in stand houden daarvan, het bemoeilijken van onderzoek en het tegenwerken van verschoning. Maar Scjvb en consorten negeren dat consequent en doen net alsof het 'een paar rotte appels' waren waar de kerk verder ook niet zoveel aan kan doen.

Walgelijk.
pi_181922051
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:26 schreef Scjvb het volgende:
Opnieuw dient er nu adequaat gehandeld te worden door het Vaticaan om de onderste steen boven te krijgen, en het toedekken zoals daar gaande is vervolgens zwaar te bestraffen, hetgeen de afgelopen tien tot vijftien jaar prioriteit had binnen onze kerk. Als er een geloofsgemeenschap is die hier wat tegen heeft gedaan is, is dat inderdaad de RKK.
Pls. :')

De afgelopen 10 tot 15 jaar heeft de RKK nog steeds zwijggeld aangeboden aan slachtoffers en is zelden transparant geweest.

Walgelijk schijnheilig riedeltje dit.
pi_181922072
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Precies. De hiërarchie, de schaamtecultuur en de machtsverhoudingen binnen de kerk en die tussen priesters en de 'gewone kerkganger' zijn vrij uniek en zijn zeker te kenmerken als versterkende of zelfs oorzakelijke factoren.

Alles wat er de afgelopen tijd boven water is gekomen wijst op een systematische vorm van misbruik, het in stand houden daarvan, het bemoeilijken van onderzoek en het tegenwerken van verschoning. Maar Scjvb en consorten negeren dat consequent en doen net alsof het 'een paar rotte appels' waren waar de kerk verder ook niet zoveel aan kan doen.

Walgelijk.
Feitelijk doet de katholieke kerk ook gewoon aan eigenrichting en probeert men het strafrecht zoveel mogelijk weg te houden bij dit soort zaken. Dat is een structureel probleem binnen die organisatie. En eigenrichting betekent hier vooral dit soort zaken wegmoffelen en de dader overplaatsen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_181922088
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 september 2018 08:50 schreef Copycat het volgende:
Pijnlijke actie dit.

Ik veeg mijn straatje schoon, moet je kijken wat een puinhoop het is bij de buren.
Dit dus volledig, en dat was dus ook wat ik bedoelde in FB.

Sincères amitiés Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181922352
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:20 schreef Scjvb het volgende:

[..]

[..]

Ehm.. Pardon?

Maar wat wilt u eigenlijk dat men hiertegen allemaal nog meer onderneemt behalve het snel strakker aantrekken van de teugels hiertegen, nu gebleken is dat er elders toch meer kaf onder het koren zat?
Die vraag wordt nu aan jou gesteld. Al eeuwenlang, nee al bijna 2000 jaar lang zelfs - is de Kerk doordrenkt van misbruik, vooral op het niveau Vaticaan.

Jij stelt "geef ze wat meer tijd" en "ze doen heel veel hoor".

Wat doet de Kerk nu dan wat ze de afgelopen 2000 jaar hebben nagelaten ? En hoeveel tijd zouden ze nog moeten krijgen om orde op zaken te stellen voordat ze idd maar beter verboden kunnen worden ?

Tip: bij een bedrijf wordt een dergelijke termijn in maanden uitgedrukt. Niet in eeuwen.
pi_181936310
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 15 september 2018 14:20 schreef [url=http://forum.fok.nl/

Maar goed, er blijft hierover altijd wel een welles nietes

Scjvb
alsjeblieft zeg :')
  zondag 16 september 2018 @ 15:42:52 #31
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181943012
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:41 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Die vraag wordt nu aan jou gesteld. Al eeuwenlang, nee al bijna 2000 jaar lang zelfs - is de Kerk doordrenkt van misbruik, vooral op het niveau Vaticaan.

Jij stelt "geef ze wat meer tijd" en "ze doen heel veel hoor".

Wat doet de Kerk nu dan wat ze de afgelopen 2000 jaar hebben nagelaten ? En hoeveel tijd zouden ze nog moeten krijgen om orde op zaken te stellen voordat ze idd maar beter verboden kunnen worden ?

Tip: bij een bedrijf wordt een dergelijke termijn in maanden uitgedrukt. Niet in eeuwen.
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 10:05 schreef bamibij het volgende:

[..]

alsjeblieft zeg :')
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Pls. :')

De afgelopen 10 tot 15 jaar heeft de RKK nog steeds zwijggeld aangeboden aan slachtoffers en is zelden transparant geweest.

Walgelijk schijnheilig riedeltje dit.
En zo draaien we in kringetjes rond aangaande het eeuwenoude fenomeen 'misbruik'.

Als waardig Roomsen - in zeer betrouwbare sfeer en wekelijks vertoevend in een prima ingelicht onderdeel van de RK-kerk binnen onze landsgrenzen - delen wij gezamenlijk in alle verleden mineur kan ik u vertellen. Derhalve respecteren uw wantrouwen in de toekomst ook geheel. Het uitkomen van de misstanden bij Dalai Lama's (waarover het artikel aanvankelijk gaat) schokte ons uiteraard ook, maar onze pijlen zijn nu echter gericht op het nieuwe schandaal binnen de RK-kerk in de VS. Aan het eind van de ochtend bij de koffie in Haerlemsch meest sfeervolle koffiebar, spraken diverse rooms-katholieken over de ophanden zijnde delegatie van de onzen uit hogere kerkelijke kring richting de Paus.

Wat zal ik zeggen? Kijk, al het geklaag over hetgeen wat nagelaten werd over een tijdspanne van ruim 2000 jaren, en wat er blijkbaar alsnog moet gebeuren lost op dit moment verder niets op. Geduld is een schone zaak, in zekere zin een goede heelmeester. Daarbij wat ook meer vertrouwen in het 'beteren van leven' van de Rooms-katholieke Kerk genereren zullen wij erg waarderen. Hoe ongeloofwaardig het ook moge klinken in de oren van critici; er zullen inderdaad opnieuw maatregelen worden genomen uit hoofde van het Heilige Vaticaan.

Met het oog op alle kritiek, ga ik er alvast vanuit dat tijd een goede raadgever zal zijn. Wanneer men overweegt het naadje van de kous te willen weten, uit pure afschuw over '2000 lange jaren van verderf en hoe uiteindelijk het maken van schoonschip', dan zal men zich moeten proberen te wenden tot de interkerkelijke leidinggevenden en tevens hogere geestelijken. Ik weet het fijne er niet helemaal van en ben niet bij machte om gedegen toezeggingen hierover aan u te doen. Mijn toelichtingen hierover zijn door mij reeds uitgegeven - inclusief welingelichte bronnen.

Enfin. Bijgaand zouden wij in opperste Haerlemsche en tevens A'damse kerkelijke kring ook verheugd zijn indien andere genoemde geloofsstromingen, waaronder Jehovah's Getuigen, Dalai Lama's en anderen mettertijd óók de daad bij het woord gevoegd zullen hebben. We begrijpen uw reserves en uw daarop gebaseerde reacties volkomen. Derhalve zullen wij uw ongeloof en wantrouwen naar aanleiding van het niet rooskleurige verleden - een slechte naam in het licht van het stelselmatig toedekken in het verleden en -heden volgens berichtgeving - voldoende respecteren.

Maar goed, welteverstaan kost het allemaal inderdaad opnieuw duurzame tijd om wereldwijd orde op zaken te kunnen stellen waarbij het publieke vertrouwen ook kan worden teruggewonnen, we weten het, maar redelijkerwijs verwachten we toch dat u het een kans geeft. Het is verder geheel aan u, waarvoor dank.

Fijne zondag!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 16 september 2018 @ 16:28:16 #32
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_181943947
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Oorzaak en gevolg speelt helaas 'n zekere rol. Dus dat klopt in zekere zin ook wel, ik moet daarin u gelijk geven.

Maar een kerk, een geloofsstroming, die zijn gewoontes en leer verloochend, is ook niet geloofwaardig meer. Het gaat hier dan eigenlijk niet om deze kerk, maar wanneer de RK-kerk op zijn beurt eeuwenoude gebruiken in de ban doet, opdoekt e.d. omwille van het uitsluiten van incidenten, dan kan zij wel ophouden met bestaan.

Ik krab me even achter de oren, want ben na Pennsylvania wel voor een nog sterkere aanpak van het toedekken van decenniaoude feiten, zelfs wanneer uit schaamte.
Goed gezegd! ^O^
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  zondag 16 september 2018 @ 16:29:33 #33
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181943969
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2018 16:28 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Goed gezegd! ^O^
Wat is er goed aan gezegd? Was Nederland niet meer geloofwaardig toen het slavernij en de doodstraf afschafte?

En hoeveel "incidenten" moeten er precies plaatsvinden voordat het geen incidenten meer genoemd worden maar gewoon genoemd bij naam:

Structureel, onafhankelijk van tijd en plaats, op grote schaal plaatsvindend misbruik door alle lagen van de kerk. Dit misbruik was bekend, is vergoeilijkt, weggemoffeld en schuldigen zijn uit het zicht gehouden en soms weggestuurd naar andere landen waar zij verder konden gaan. Tot aan de hoogste lagen van de kerk wist men van het misbruik af en heeft men er niets tegen gedaan. Zelfs na de uitkomst van alle schandalen is er meer gebagatelliseerd dan dat er schuldigen zijn verbannen, aan justitie uitgeleverd en ga zo maar door.
pi_181944007
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_181944018
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:11 schreef Scjvb het volgende:
Wel.

Niet de kerk in haar geheel treft blaam, vinden wij althans, maar de rotte appels wel en die vormden slechts een kleine minderheid binnen het grote geheel. Of anders gezegd, zij die als het ware hebben gezondigd door zich te vergrijpen aan jeugdigen omdat ze zich niet inhielden

Echter kan men dit niet iedereen klakkeloos aanrekenen, me dunkt, behalve dan het toedekken ervan uit schaamte. Dat moet helaas toch weer beter worden bestreden, zo is ook weer gebleken in Pennsylvania, maar dus ook bij de dalai lama's, Jehovah's Getuigen en andere kerkgenootschappen.
quote:
Helft bisschoppen had aandeel in kindermisbruik
Misbruik in de Katholieke Kerk Twintig van de negendertig hoge kerkbestuurders waren tussen 1945 en 2010 betrokken bij misbruikdossiers, blijkt uit een inventarisatie van NRC.

Twintig van de negenendertig Nederlandse kardinalen, bisschoppen en hulpbisschoppen waren tussen 1945 en 2010 betrokken bij misbruikdossiers in de Katholieke Kerk. Dat blijkt uit een inventarisatie van NRC.

Vier van hen misbruikten zelf kinderen, zestien anderen plaatsten pedofiele priesters over die zo elders nieuwe slachtoffers konden maken. Geen van de verantwoordelijke bisschoppen is nog actief. Alle zaken zijn verjaard.

NRC heeft op een rijtje gezet welke hoge kerkbestuurders te linken zijn aan misbruikdossiers. Het gaat om bekende en minder bekende zaken die zijn opgedoken sinds 2010, het begin van het misbruikschandaal in Nederland. De informatie komt van het meldpunt voor kindermisbruik in de kerk, uit rapporten van de Commissie-Deetman en uit eigen onderzoek van de krant.

De rol van kerkbestuurders staat opnieuw ter discussie na het verschijnen van het rapport over massaal misbruik in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daarin wordt tot in detail de cultuur van overplaatsen en stilzwijgen beschreven. De cultuur was verankerd in de kerk, wereldwijd.

De vier (hulp-)bisschoppen die zich persoonlijk schuldig gemaakt hebben aan misbruik zijn Jan Niënhaus (Utrecht), Jo Gijsen (Roermond), Philippe Bär (Rotterdam) en Jan ter Schure (Den Bosch).

Overplaatsingen
Andere kardinalen en bisschoppen plaatsten priesters, nadat zij kinderen hadden misbruikt, over naar andere parochies waar ze met een schone lei verder konden. Liep het daar weer mis, dan volgden opnieuw overplaatsingen, soms naar een ander bisdom in binnen- of buitenland. Ze hielden de affaires stil, vernietigden dossiers van 'probleempriesters' en bekommerden zich niet of nauwelijks om de slachtoffers.

Lotgenotenorganisatie Vrouwen Platform Kerkelijk Kindermisbruik (VPKK) wijst erop dat door deze praktijken extra slachtoffers zijn gevallen.

Zo plaatste de Roermondse bisschop Petrus Moors in 1969 een kapelaan, van wie bekend was dat hij in Maastricht drie kinderen ernstig misbruikt had, over naar Thorn. Moors' opvolger Jo Gijsen plaatste in 1972 de pedofiele kapelaan vervolgens over naar de Limburgse plaatsen Ell, Hunsel, Ubach over Worms en Ospel. Daar maakte hij opnieuw slachtoffers, tweeëntwintig jaar lang. Negen mannen en vrouwen, die door hem ernstig zijn misbruikt, ontvingen inmiddels samen 750.000 ton smartengeld van het bisdom.

Onderzoek NRC: misbruik in de Katholieke Kerk Weekend, pagina 24-28

https://www.nrc.nl/nieuws(...)dermisbruik-a1616632
Met je rotte appels. Die hele appelboom is hartstikke verrot.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 16 september 2018 @ 16:35:02 #36
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181944050
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:31 schreef probeer het volgende:

[..]


[..]

Met je rotte appels. Die hele appelboom is hartstikke verrot.
De weigering om de rotheid van de kerk in te zien is ziek. Zie hier wat jarenlange indoctrinatie en lid zijn van deze sekte met je doet. Je reinste cognitieve dissonantie.
pi_181944063
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 16:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De weigering om de rotheid van de kerk is ziek. Zie hier wat jarenlange indoctrinatie en lid zijn van deze sekte met je doet. Je reinste cognitieve dissonantie.
We mogen wat mij betreft eens een maatschappelijk debat gaan houden over of we zo'n organisatie nog wel in ons land willen.

En ja. Die gast is helemaal van het padje af. Bijna onwerkelijk hoe hij deze shit continue bagatelliseert. Ben ook enig respect voor hem als user en mens compleet verloren.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 16 september 2018 @ 16:46:59 #38
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_181944227
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.

Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.

Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.

Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_181944411
quote:
Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.

Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.

Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.

Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Waarom zou de kerk boven de wet moeten staan :?
  zondag 16 september 2018 @ 17:13:36 #40
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181944618
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.

Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.

Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.

Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Kerkhatende atheïsten? Je gebruikt een hoop aannames.

Bovendien vlieg je behoorlijk uit de bocht met je fundamentale aanname.

quote:
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen.
Uiteraard kunnen er op individueel niveau parochies zijn die helemaal deugen en zijn er genoeg priesters, bisschoppen en kardinalen die het beste met de mens voor hebben. Er is echter genoeg misbruik door de tijd heen geweest op genoeg plekken op de wereld met genoeg mensen op de allerhoogste posities die hiervan wisten en hier niet naar hebben gehandeld dat je kan stellen dat het instituut verrot is.

Zo zijn er ook op individueel niveau ook goede nazi's geweest, zijn er goede werknemers van Goldman Sachs en ga zo maar door. Maar ook die instituten zijn verrot natuurlijk. En het is niet alleen het misbruik wat de kerk verrot maakt. De Kerk is ook verantwoordelijk voor veel leed ten aanzien van verkrachte moeders in ontwikkelingslanden en zelfs voor bevolkingsgroei in Afrika. Hulp gekoppeld aan zieltjes winnen. Zieltjes die vervolgens wordt verteld dat ze niet aan gezinsbeperking mogen doen. Compleet immoreel in een wereld waarin de druk op de planeet al groot genoeg is en er niet genoeg voedsel is in die gebieden om de nieuwe mensen te voeden.

En als we dan naar het historische leed gaan kijken dat de Kerk heeft veroorzaakt kunnen we het al helemaal een verrot instituut noemen natuurlijk. De Kerk heeft altijd met de arrogante gedachte geleefd dat de mensen haar nodig hebben voor de religieuze boodschap en beleving. Dat kan ook prima zonder de Katholieke Kerk, sterker nog de Kerk heeft geheel haar eigen draai aan de geloofsbeleving gegeven en bewust passages uit de Bijbel gehouden en mensen vervolgd die aan innerlijke in plaats van uiterlijke geloofsbeleving deden (de meer Gnostische variant).
pi_181944839
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Buiten alle proporties dat daders van misbruik gestraft ipv toegedekt zouden moeten worden :') voel eens aan je voorhoofd man
pi_181944928
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.
Dan lees je niet goed. Er wordt geageerd richting de houding van de kerk als organisatie en individuele kerkgangers. Lekker makkelijk om dat weg te zetten als atheïsten die de kerk haten, dan hoef je niet op de inhoud in te gaan.
quote:
Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Het gaat niet om losstaande incidenten. Het gaat om een patroon. Vanuit de organisatie wordt hier op een systematische manier mee omgegaan. Dat kun je niet meer afdoen als 'wat incidentjes'. Dan heb je de afgelopen 50 jaar echt op een andere planeet geleefd.
quote:
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Dat wordt ook niet gezegd. Je bent nu stromannen aan het aanvallen.
quote:
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.
Lekker zwart-wit weer. Dus de kerk houdt decennialang misbruik in stand maar ze verkondigen ook een goede boodschap dus je mag geen kritiek hebben op de kerk. Goed verhaal.
quote:
Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.
Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Schei toch uit. Je doet er goed aan om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden, want dit slaat ook weer nergens op.
quote:
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Serieus? Dit had binnenhuis gehouden moeten worden? Begrijp je de implicaties wel van wat je hier zegt?!
pi_181944934
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 17:25 schreef bamibij het volgende:

[..]

Buiten alle proporties dat daders van misbruik gestraft ipv toegedekt zouden moeten worden :') voel eens aan je voorhoofd man
Ongelofelijk. :R
pi_181945458
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.

Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.

Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.

Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Binnenshuis houden. Ben jij serieus wel helemaal 100 in je bovenkamer?

Verder zeg ik nergens hoe jij je geloof dient te belijden. Ik stel alleen maar dat je een slecht mens bent wanneer je het systematisch verkrachten van kinderen afdoet met 'er gebeuren ook goede dingen, en om die goede naam te beschermen dient de kerk het systematisch verkrachten van kinderen weg te moffelen'.

Hoe kan jij zo'n mening vereenzelvigen met je god?

Edit: En hoe het met die parochies zit, geen flauw idee. Maare .. "Helft bisschoppen had aandeel in kindermisbruik"

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 16-09-2018 18:18:32 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_181945603
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 17:30 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ongelofelijk. :R
Verdomme zeg .. er zijn hier wel echt een aantal mensen die enorm kleur bekennen. En niet op een goede manier.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181945633
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:08 schreef probeer het volgende:

[..]

Verdomme zeg .. er zijn hier wel echt een aantal mensen die enorm kleur bekennen. En niet op een goede manier.
Ehm, nee. :')_Ergens wel komisch ook dat je zit te zeiken dat mensen de kerk haten om dan vervolgens met het idee te komen dat het wel goed is dat de kerk zaken binnenshuis behandelt.
pi_181945674
quote:
10s.gif Op zondag 16 september 2018 18:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ehm, nee. :')_Ergens wel komisch ook dat je zit te zeiken dat mensen de kerk haten om dan vervolgens met het idee te komen dat het wel goed is dat de kerk zaken binnenshuis behandelt.
De kerk is hier natuurlijk het echte slachtoffer.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181945717
Ik heb ook wel vaker hevige meningsverschillen / discussies op dit forum. Maar dit is voor mij echt een van de weinige keren dat ik denk 'ok, als je dat serieus vindt dan ben je wat mij betreft gewoon af'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181945764
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:14 schreef probeer het volgende:
Ik heb ook wel vaker hevige meningsverschillen / discussies op dit forum. Maar dit is voor mij echt een van de weinige keren dat ik denk 'ok, als je dat serieus vindt dan ben je wat mij betreft gewoon af'.
Precies.
  zondag 16 september 2018 @ 18:22:47 #50
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181945938
Dit biedt natuurlijk ook even een mooi inzicht in waarom het bij de KK en de Jehova's zo lang op zo'n grote schaal kon misgaan. Als zelfs degenen zonder invloed al bereid zijn het goed te praten, binnenshuis te houden en te bagatelliseren (lees: het slachtoffer in een verdomhoekje plaatsen en de bereidheid en durf om aangifte te nemen wegnemen), kan je zien wat degenen met invloed hebben bereikt om dit te bewerkstelligen.

En dan ga ik bij deze twee users er ook nog eens vanuit dat zij geeneens kwaadaardige intenties hebben, wat ik bij degenen hoger in de hiërarchie absoluut niet uitsluit.
pi_181945988
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:22 schreef Richestorags het volgende:
Dit biedt natuurlijk ook even een mooi inzicht in waarom het bij de KK en de Jehova's zo lang op zo'n grote schaal kon misgaan. Als zelfs degenen zonder invloed al bereid zijn het goed te praten, binnenshuis te houden en te bagatelliseren (lees: het slachtoffer in een verdomhoekje plaatsen en de bereidheid en durf om aangifte te nemen wegnemen), kan je zien wat degenen met invloed hebben bereikt om dit te bewerkstelligen.

En dan ga ik bij deze twee users er ook nog eens vanuit dat zij geeneens kwaadaardige intenties hebben, wat ik bij degenen hoger in de hiërarchie absoluut niet uitsluit.
Wanneer de leden zich inderdaad zo opstellen, is het prima voor te stellen hoe het heeft kunnen gebeuren dat de helft van alle bisdommen in ons land betrokken waren bij kindermisbruik.

En eerlijk gezegd neem ik die leden met zo'n opstelling dat zeer kwalijk.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 16 september 2018 @ 18:28:47 #52
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181946039
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:25 schreef probeer het volgende:

[..]

Wanneer de leden zich inderdaad zo opstellen, is het prima voor te stellen hoe het heeft kunnen gebeuren dat de helft van alle bisdommen in ons land betrokken waren bij kindermisbruik.

En eerlijk gezegd neem ik die leden met zo'n opstelling dat zeer kwalijk.
Maar als je dat zegt ben je een atheïstische kerkhater die alle parochies die goed proberen te doen haat ;)
pi_181946048
Om Pietverdriet uit een ander topic te quoten:

quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Als katholiek heb je maar 2 morele keuzes
1. Uit de kerk uittreden
2. Massaal het Vaticaan en de kerk schonen van de priesterkaste
Iets anders dan dat is wegkijken. Of erger nog, zoals enkele users in dit topic, bagatelliseren en in de doofpot willen stoppen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181946095
nvm
"Pools are perfect for holding water"
pi_181946218
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 16:46 schreef Eiwitshake het volgende:
Toch grappig om te lezen hoe de kerkhatende Atheïsten hier op fok tegen kerkgangers vertellen hoe zij hun kerk en geloof moeten inrichten.

Dat er vele incidenten binnen de katholieke kerk zijn is ook niet vreemd. 1.3 miljard mensen zijn katholiek. Daarbinnen zijn 221700 parochies die allemaal een zekere vorm van autonomie hebben.
Volgens de kerkhaters deugen dus alle 221700 parochies niet en zijn haar 1.3 miljard volgelingen idioot dat ze het 'walgelijke' instituut steunen. Het walgelijke instituut dat boodschappen van goedheid en trouw aan de medemens verkondigd deugt niet.
Een instituut waarin mensen in alle vredigheid hun geloof beleiden zonder daarin anderen kwaad te doen deugt niet. Een instituut waarin mensen in harmonie geestelijke rust vinden deugt niet. Zij zien alleen alles wat slecht is, van de buitenkant. De binnenkant willen ze niet eens leren kennen, het is oubollig en je gelooft immers in een sprookje.

Ik ben 26 en ik ken de fouten van de kerk. Echter in mijn parochie zijn dit soort incidenten relatief onbekend. Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens incidenten geweest, maar is dat niet overal waar grote groepen mensen samenkomen? Zijn er niet altijd mensen die misbruik maken van de institutionele macht die ze hebben? Het is goed dat we daar waakzaam voor zijn en dat we ook optreden tegen zulke grove misstanden.

Maar ik weet ook dat atheïsten alle incidenten, groot en klein, tot in den treuren zullen aangrijpen om ons en ons geloof kapot te maken. Daar pas ik voor.
Dus ja, sommige zaken kun je beter binnenshuis houden omdat daar weer een reactie buiten alle proporties op ontstaat door mensen die toch al niets van ons moeten weten.
Ah oké dus omdat atheïsten anders je geloof kapot maken moet je dit soort zaken maar niet bestraffen? Wat een enge gedachtespinsels zijn dat toch, precies de voedingsbodem van dit soort misbruikverhalen.

Speco salutoj Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181946397
quote:
16s.gif Op zondag 16 september 2018 18:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké dus omdat atheïsten anders je geloof kapot maken moet je dit soort zaken maar niet bestraffen? Wat een enge gedachtespinsels zijn dat toch, precies de voedingsbodem van dit soort misbruikverhalen.

Speco salutoj Flip.
Ik wil dit topic absoluut weer niet over de islam laten gaan. Maar bij dit soort dingen denk ik toch echt .. 'hoe kan het in godsnaam dat we discussieren over de wenselijkheid van salafisme in dit land, terwijl we dit soort denkwijzes totaal ongemoeid laten?'

Hell, we verbieden gehele motorclubs om de criminele activiteiten die er door bepaalde leden begaan worden.

Twintig van de negenendertig Nederlandse kardinalen, bisschoppen en hulpbisschoppen waren tussen 1945 en 2010 betrokken bij misbruikdossiers in de Katholieke Kerk. Dat blijkt uit een inventarisatie van NRC.

Tijd om ook deze criminele organisatie te verbieden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181946453
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:41 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik wil dit topic absoluut weer niet over de islam laten gaan. Maar bij dit soort dingen denk ik toch echt .. 'hoe kan het in godsnaam dat we discussieren over de wenselijkheid van salafisme in dit land, terwijl we dit soort denkwijzes totaal ongemoeid laten?'

Hell, we verbieden gehele motorclubs om de criminele activiteiten die er door bepaalde leden begaan worden.

Twintig van de negenendertig Nederlandse kardinalen, bisschoppen en hulpbisschoppen waren tussen 1945 en 2010 betrokken bij misbruikdossiers in de Katholieke Kerk. Dat blijkt uit een inventarisatie van NRC.

Tijd om ook deze criminele organisatie te verbieden.
Vanuit de kerk zelf komt iig geen verandering, dan moet die verandering maar van buiten af komen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181946804
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 18:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Vanuit de kerk zelf komt iig geen verandering, dan moet die verandering maar van buiten af komen.
Precies. Het Boston Globe artikel komt uit 2002. Nul systematische veranderingen gericht op het voorkomen van verder misbruik. Waar de vorige paus nog onherroepelijk streng was voor de misbruikers, voelt de huidige meer voor een aanpak van boetedoening en vergeving waardoor maatregelen tegen bestrafte geestelijken teruggedraaid worden. Voorstellen vanuit de pauselijke commissie tegen misbruik worden tegengewerkt door de curie. Dat heeft er al toe geleid dat het enige lid van die commissie wat zelf slachtoffer was, opgestapt is.

Maar zelfs 16 jaar na de Boston Globe durven leden nog steeds te zeggen 'laten we maar eens afwachten wat de paus / kerk er aan gaat doen'.

Walgelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181947062
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 18:54 schreef probeer het volgende:
Waar de vorige paus nog onherroepelijk streng was voor de misbruikers
Pardon ? We hebben het over Benedictus ? De man die voordat hij Paus werd als hoofd van de congregatie voor de geloofsleer (vroeger bekend als de inquisitie) bevelen uitvaardigde om misbruik koste wat het kost onder de pet te houden ? Wiens broer "ich habe es nicht gewusst" zei over een van de grootste misbruikschandalen in Duitsland die recht onder zijn neus in zijn koor plaatsvonden ?

Die Paus ?
pi_181947153
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:01 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Pardon ? We hebben het over Benedictus ? De man die voordat hij Paus werd als hoofd van de congregatie voor de geloofsleer (vroeger bekend als de inquisitie) bevelen uitvaardigde om misbruik koste wat het kost onder de pet te houden ? Wiens broer "ich habe es nicht gewusst" zei over een van de grootste misbruikschandalen in Duitsland die recht onder zijn neus in zijn koor plaatsvonden ?

Die Paus ?
Ow. Ok, dat wist ik niet. Wel dat hij als paus toch vrij streng was voor betrapte kindermisbruikers. En dat de huidige die straffen gedeeltelijk terug draait.

Maar ja, ok. De voorganger was blijkbaar een verachtelijke crimineel. De huidige doet alsof het allemaal met de mantel der liefde te bedekken is.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181947231
Scjvb, durf je dit artikel helemaal te lezen? Of schopt dat je wereldbeeld te zeer omver? https://www.nrc.nl/nieuws(...)ik-in-stand-a1616595
pi_181947516
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:07 schreef bamibij het volgende:
Scjvb, durf je dit artikel helemaal te lezen? Of schopt dat je wereldbeeld te zeer omver? https://www.nrc.nl/nieuws(...)ik-in-stand-a1616595
En ook even een lokquote voor deze meneer

quote:
Benieuwd hoe hij dit gaat verdedigen, daar hij toch echt volhield dat dit soort doofpot en doorplaatsen gedoe niet in Nederland aan de gang was.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 16 september 2018 @ 21:14:48 #63
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181950636
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:07 schreef bamibij het volgende:
Scjvb, durf je dit artikel helemaal te lezen? Of schopt dat je wereldbeeld te zeer omver? https://www.nrc.nl/nieuws(...)ik-in-stand-a1616595
Geenszins.

Maar inderdaad is dit best een hele mond vol. Maar joh, dacht men nu werkelijk dat dit geheel ons niet bekend was? Het zijn inderdaad schandalige kwesties, dat is inmiddels al door dik en dun gebleken getuige dergelijke kwalijke maar bovenal belastende informatie over kopstukken uit het verleden en mogelijk nog een enkeling in het heden.

Het geldt voornamelijk met betrekking tot het deel van alle kopstukken van de rooms-katholieke organisatie die au sérieux laakbaar zijn. Hangende het onderzoek, ingevolge deze uitkomsten, laten we gaarne iedereen die sinds jaar en dag met een schoon geweten dagelijks hun nachtrust aanvaarden en weer opstonden buiten beschouwing.

Alhoewel dit uiteraard opnieuw doet beseffen dat er spijkers met koppen moeten worden geslagen. Kardinalen en bisschoppen in NL - waarvan uiteraard het overgrote merendeel zelf eigenlijk ook bedot is door het selecte aantal foute hoge kerkelijke pieten, want vergeet voor het gemak dit aspect vooral ook niet - zijn conform mijn eerdere post echter bereid tot veranderingen in deze eeuwenoude foute boel, samen met andere landen en het Heilige Vaticaan.

Echter speelt nu dat de meeste delicten door Nederlandse geestelijken reeds verjaard zijn, daarbij zetten we in op het geloof dat zij hun verdiende loon krijgen in het hiernamaals. Trouwens, wanneer men de jaartallen erop naziet (1945-2010) dan blijft het vermeldenswaardig om erop te wijzen dat het gros reeds heengegaan is. De doden spreken helaas niet meer, en zijn dus ook niet meer te bestraffen, lijkt me.

Een saillant geval in het door u opgeviste artikel illustreert het noodlottige einde van de Maastrichtse misbruikkapelaan, die twee keer tegen een boom reed en uiteindelijk dood was. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Benieuwd hoe hij dit gaat verdedigen, daar hij toch echt volhield dat dit soort doofpot en doorplaatsen gedoe niet in Nederland aan de gang was.
Overigens heb ik geen idee hoe u erbij komt dat volgens mij deze dingen niet in Nederland voorkwamen, maar goed.

Dus heren, ik wens u verder nog een fijne avond!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181951195
Je zegt wel dat dit zaken uit het verleden zijn, maar de structuren die het enablen zijn nog niet wezenlijk genoeg veranderd. Dat is het probleem, en daar draai je omheen in ellenlange posts.
pi_181951273
Dus de kerk vertrouwd erop dat misbruikers in het hiernamaals wel gestraft zullen worden? Begrijp ik dat goed?
pi_181951431
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2018 21:14 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Geenszins.

Maar inderdaad is dit best een hele mond vol. Maar joh, dacht men nu werkelijk dat dit geheel ons niet bekend was? Het zijn inderdaad schandalige kwesties, dat is inmiddels al door dik en dun gebleken getuige dergelijke kwalijke maar bovenal belastende informatie over kopstukken uit het verleden en mogelijk nog een enkeling in het heden.

Het geldt voornamelijk met betrekking tot het deel van alle kopstukken van de rooms-katholieke organisatie die au sérieux laakbaar zijn. Hangende het onderzoek, ingevolge deze uitkomsten, laten we gaarne iedereen die sinds jaar en dag met een schoon geweten dagelijks hun nachtrust aanvaarden en weer opstonden buiten beschouwing.

Alhoewel dit uiteraard opnieuw doet beseffen dat er spijkers met koppen moeten worden geslagen. Kardinalen en bisschoppen in NL - waarvan uiteraard het overgrote merendeel zelf eigenlijk ook bedot is door het selecte aantal foute hoge kerkelijke pieten, want vergeet voor het gemak dit aspect vooral ook niet - zijn conform mijn eerdere post echter bereid tot veranderingen in deze eeuwenoude foute boel, samen met andere landen en het Heilige Vaticaan.

Echter speelt nu dat de meeste delicten door Nederlandse geestelijken reeds verjaard zijn, daarbij zetten we in op het geloof dat zij hun verdiende loon krijgen in het hiernamaals. Trouwens, wanneer men de jaartallen erop naziet (1945-2010) dan blijft het vermeldenswaardig om erop te wijzen dat het gros reeds heengegaan is. De doden spreken helaas niet meer, en zijn dus ook niet meer te bestraffen, lijkt me.

Een saillant geval in het door u opgeviste artikel illustreert het noodlottige einde van de Maastrichtse misbruikkapelaan, die twee keer tegen een boom reed en uiteindelijk dood was. ;)

[..]

Overigens heb ik geen idee hoe u erbij komt dat volgens mij deze dingen niet in Nederland voorkwamen, maar goed.

Dus heren, ik wens u verder nog een fijne avond!

Scjvb
Weer een lang, nietszeggend verhaal, wat in de kern neerkomt op: "we betreuren het, veel daders zijn nu overleden en laten we hopen op een verandering".

Oh ja, en het is een select groepje die de rest hebben bedot.

Tja. Weer weinig tot geen erkenning over de mate waarop de organisatie zelf gehandeld heeft. Het zijn er weer 'een paar',
  zondag 16 september 2018 @ 21:58:59 #67
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181951840
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2018 21:14 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Geenszins.

Maar inderdaad is dit best een hele mond vol. Maar joh, dacht men nu werkelijk dat dit geheel ons niet bekend was? Het zijn inderdaad schandalige kwesties, dat is inmiddels al door dik en dun gebleken getuige dergelijke kwalijke maar bovenal belastende informatie over kopstukken uit het verleden en mogelijk nog een enkeling in het heden.

Het geldt voornamelijk met betrekking tot het deel van alle kopstukken van de rooms-katholieke organisatie die au sérieux laakbaar zijn. Hangende het onderzoek, ingevolge deze uitkomsten, laten we gaarne iedereen die sinds jaar en dag met een schoon geweten dagelijks hun nachtrust aanvaarden en weer opstonden buiten beschouwing.

Alhoewel dit uiteraard opnieuw doet beseffen dat er spijkers met koppen moeten worden geslagen. Kardinalen en bisschoppen in NL - waarvan uiteraard het overgrote merendeel zelf eigenlijk ook bedot is door het selecte aantal foute hoge kerkelijke pieten, want vergeet voor het gemak dit aspect vooral ook niet - zijn conform mijn eerdere post echter bereid tot veranderingen in deze eeuwenoude foute boel, samen met andere landen en het Heilige Vaticaan.

Echter speelt nu dat de meeste delicten door Nederlandse geestelijken reeds verjaard zijn, daarbij zetten we in op het geloof dat zij hun verdiende loon krijgen in het hiernamaals. Trouwens, wanneer men de jaartallen erop naziet (1945-2010) dan blijft het vermeldenswaardig om erop te wijzen dat het gros reeds heengegaan is. De doden spreken helaas niet meer, en zijn dus ook niet meer te bestraffen, lijkt me.

Een saillant geval in het door u opgeviste artikel illustreert het noodlottige einde van de Maastrichtse misbruikkapelaan, die twee keer tegen een boom reed en uiteindelijk dood was. ;)

[..]

Overigens heb ik geen idee hoe u erbij komt dat volgens mij deze dingen niet in Nederland voorkwamen, maar goed.

Dus heren, ik wens u verder nog een fijne avond!

Scjvb
Selecte aantal. Het artikel zegt 20 van de 39 hoogste Nederlandse geestelijken. Dat is meer dan 50 %. Noem je dat een select aantal? Wereldwijd is het niet veel beter.

"De meesten zijn overleden. Hun straf komt in het hiernamaals. Laten we wachten". Wachten waarop? Wanneer dringt het tot je door dat we lang genoeg hebben gewacht? De Katholieke Kerk heeft lang genoeg haar gang kunnen gaan en de gewone mens kunnen terroriseren. Mijn eigen voorouders (Hugenoten) hebben voor de terreur van de Katholieke Kerk moeten vluchten. Maar gelukkig konden zij ergens naartoe vluchten. De slachtoffers van kindermisbruik niet. En die krijgen een trap na doordat onder andere jij hier verkondigt dat de Kerk zichzelf verloochent als zij het Celibaat afschaft. Een door mensen bedacht verouderd statuut. Hoe gaat de boodschap van naastenliefde verloren als de Kerk het celibaat afschaft? Als de Kerk schoon schip maakt en haar archieven opent en de verantwoordelijken uitlevert? Hoe?
pi_181951990
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 21:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Selecte aantal. Het artikel zegt 20 van de 39 hoogste Nederlandse geestelijken. Dat is meer dan 50 %. Noem je dat een select aantal? Wereldwijd is het niet veel beter.

"De meesten zijn overleden. Hun straf komt in het hiernamaals. Laten we wachten". Wachten waarop? Wanneer dringt het tot je door dat we lang genoeg hebben gewacht? De Katholieke Kerk heeft lang genoeg haar gang kunnen gaan en de gewone mens kunnen terroriseren. Mijn eigen voorouders (Hugenoten) hebben voor de terreur van de Katholieke Kerk moeten vluchten. Maar gelukkig konden zij ergens naartoe vluchten. De slachtoffers van kindermisbruik niet. En die krijgen een trap na doordat onder andere jij hier verkondigt dat de Kerk zichzelf verloochent als zij het Celibaat afschaft. Een door mensen bedacht verouderd statuut. Hoe gaat de boodschap van naastenliefde verloren als de Kerk het celibaat afschaft? Als de Kerk schoon schip maakt en haar archieven opent en de verantwoordelijken uitlevert? Hoe?
^O^
  maandag 17 september 2018 @ 07:57:45 #69
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_181956750
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2018 21:14 schreef Scjvb het volgende:
Maar inderdaad is dit best een hele mond vol. Maar joh, dacht men nu werkelijk dat dit geheel ons niet bekend was?
Oh please.
Je wist er dus al lang van? En wat heb je gedaan om er tegen in verweer te komen?

Als op de school van mijn kinderen een onderwijzer loopt die losse handjes heeft, ook al is het niet één die mijn kind(eren) lesgeeft, zal ik desondanks toch actie ondernemen.

quote:
en mogelijk nog een enkeling in het heden.
Meer dan 50% van de bisschoppen is op de hoogte. Dat is een enkeling??

quote:
Hangende het onderzoek, ingevolge deze uitkomsten, laten we gaarne iedereen die sinds jaar en dag met een schoon geweten dagelijks hun nachtrust aanvaarden en weer opstonden buiten beschouwing.
Wat nobel van je. Laten we de onschuldigen niet beschuldigen. Wow. Wát een inzicht. Heb je dat bij je lessen catechisatie geleerd, zo barmhartig te zijn jegens de onschuldige medemens?
Het is immers volstrekt normaal dat in de Grote Boze Buitenwereld onschuldige zieltjes aan de galg gehangen worden, nietwaar?

quote:
Kardinalen en bisschoppen in NL - waarvan uiteraard het overgrote merendeel zelf eigenlijk ook bedot is door het selecte aantal foute hoge kerkelijke pieten
Méér dan 50% van de bisschoppen was op de hoogte. Welke overgrote merendeel was dan bedot?

quote:
- zijn conform mijn eerdere post echter bereid tot veranderingen in deze eeuwenoude foute boel, samen met andere landen en het Heilige Vaticaan.
Woorden, geen daden.

quote:
Echter speelt nu dat de meeste delicten door Nederlandse geestelijken reeds verjaard zijn, daarbij zetten we in op het geloof dat zij hun verdiende loon krijgen in het hiernamaals.
Of het nou verjaard is of niet, als ze schuldig zijn moet je ze aanpakken.

Eh ja meneer de Rechter, cliënt is schuldig, maar het Hiernamaals zal hem straffen hoor!
- Oh, OK dan, geen straf!


Denk je nou echt dat je er als Kerk zo makkelijk van af komt door te wijzen naar jullie eigen sprookjeswereld?

Godver, wat een walgelijk vertoon van jou. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen, ik zeg zelfs nog meer: godverdomme wat een gruwelijke schijnheiligheid.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 17 september 2018 @ 08:54:29 #70
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181957351
Scjvb kom je nog terug in dit topic?

En als je terugkomt geef even een aantal zaken aan, je hebt overigens een aantal posts van mij al genegeerd:

-Hoe kom je bij een select aantal als meer dan 50 procent van de Nederlandse kerktop op de hoogte was?
-Hoe kom je er precies bij dat de Kerk zichzelf verloochtent als zij het Celibaat afschaft? Denk je nou echt dat het Celibaat het belangrijkste is?
-Waarom blijf je om de hete brij heendraaien en blijf je zo niet concreet in je toezeggingen?

Je realiseert je niet dat deze houding aversie tegen de Kerk oproept. Als de Kerk direct had gezegd, oké we geven het toe, we hebben decennialang de meest gruwelijke dingen gedaan maar we gaan iedereen die erachter zat excommuniceren, uitleveren en regels instellen om misbruik te voorkomen had zij veel respect teruggewonnen. Nu verliest ze alleen maar nog meer respect. Wie denken die grijze mannetjes wel niet wie ze zijn? Ze zijn de zelfverklaarde vertegenwoordigers van God op aarde, zonder decreet, alleen hun eigen statuten die dit rechtvaardigen. En ze gedragen zich als de vertegenwoordigers van Satan op aarde.
pi_181959280
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:19 schreef probeer het volgende:
Benieuwd hoe hij dit gaat verdedigen, daar hij toch echt volhield dat dit soort doofpot en doorplaatsen gedoe niet in Nederland aan de gang was.
Geen idee waar jij met je fantasie gelezen hebt dat ik dit gezegd heb. Enfin.

Ik voel er eigenlijk nog vrij weinig voor om met jou in gesprek te gaan gezien de uitlatingen die jij structureel doet.

Het ga je goed.
pi_181962879
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:39 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Geen idee waar jij met je fantasie gelezen hebt dat ik dit gezegd heb. Enfin.

Ik voel er eigenlijk nog vrij weinig voor om met jou in gesprek te gaan gezien de uitlatingen die jij structureel doet.

Het ga je goed.
Welke uitlatingen doe ik structureel? Dat is dan blijkbaar gebeurd na de laatste keer dat we in discussie gingen, want toen eindigde je met een open en vriendelijk "Zal je denk ik dan niet van repliek kunnen bedienen. Ik ga even een half weekje het klooster in deze week."

De enige opmerking die ik daarna nog aan jou gericht hebt is
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 19:19 schreef probeer het volgende:
Benieuwd hoe hij dit gaat verdedigen, daar hij toch echt volhield dat dit soort doofpot en doorplaatsen gedoe niet in Nederland aan de gang was.
Maar toch zou ik sinds de laatste keer dat we spraken, structureel uitlatingen richting jou maken die zodanig ongepast zijn dat je nu opeens niet meer in discussie wil. Dat doe ik dan heel knap, in die ene post richting jou.

Ik neem aan dat je me dus ook geen voorbeelden gaat verschaffen van die structurele uitlatingen? Vind je het dan erg dat ik dit voornamelijk als een uitvlucht zie om maar niet inhoudelijk op dit topic in te gaan?

Maar gaan we gaan gewoon enkele van je posts uit dat vorige topic even af:

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 02:01 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Jij meent dat alle katholieken eigenlijk protestants moeten zijn als je jouw lijn doortrekt, want daar komt het op neer.

Zie ik jou ook vragen dat mensen niet op een sportvereniging moeten gaan of onderwijs mogen genieten vanwege misstanden die daar aan de hand zijn geweest? Kijken we naar hoe historisch gezien misbruik in andere sectoren afgehandeld is? Hebben we oog voor de verandering van ons paradigma in zake van misbruik? Maken veel mensen hier dus gebruik van anachronismes?

Het komt bij mij over alsof alles moedwillig in een nog kwader daglicht gezet wordt, uitkomsten van eerder onderzoek wordt genegeerd. Het probleem wordt relatief groter gemaakt dan het is. Alles wijst erop dat mensen niet naar de gegevens kijken. Zelfs de NOS had een heel artikel dat neer kwam op 'fake news' dat op meerdere punten gewoon niet correct was. Zaken worden bewust nog slechter voorgesteld. De Kerk is de kop van Jut.

En dan Etto, die ik toch hoog aansla qua kennis hieromtrent, meegaat in dit narratief, foutieve kritiek niet pareert. Er word gerept door Etto over het celibaat af te schaffen. Terwijl er door onderzoeken is gebleken dat dit niet voor significante veranderingen gaat zorgen. Wel is het zo dat jonge personen die priester willen worden, bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd, de keuze voor een celibatair leven niet altijd kunnen overzien. Daar zou een aandachtspunt kunnen zijn.

Maar nee de leer wordt aangevallen en ik vermoed doelbewust niet corrigeren van misinformatie. Vijfde colonne aan het werk. Ik heb erover nagedacht en ben er steeds bozer over geworden.

Het misbruik wat zich voltrokken heeft is al erg genoeg, dat sommige hieromtrent misinformatie over verspreiden, zaken moedwillig nog slechter weergeven en eigenlijk gewoon een ongebreidelde haat tegen een groep van 1,3 miljard tonen vind ik zeer triest en ziekmakend.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:00 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ben je er ook bij ja?

De lange weg die nog bewandeld kan worden kan ik van velen hier zeggen. NOS geeft in de berichtgeving onwaarheden door. Complotdenken is soms geoorloofd als het om de Kerk gaat blijkt maar weer. Onwaarheden worden zonder moeite verspreid. De veranderingen die concreet zijn doorgevoerd op seminaries, cultuurveranderingen binnen de algehele samenleving, paradigma-verschuivingen et cetera et cetera. Er wordt moedwillig met een bepaalde blik gekeken. Alsof mensen er genoegen in hebben om over zaken als misbruik is wat afschuwelijk is hun gram proberen te halen. En dan is het al helemaal wrang als mensen het over 'we' hebben.
quote:
Rooms Katholieke Kerk: 'Overzicht misbruik klopt in grote lijnen'

Het overzicht van Nederlandse bisschoppen en kardinalen die misbruik in de katholieke kerk tot 2010 in stand hielden, ,,klopt in grote lijnen''. Dat zegt een woordvoerster van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland (RKK) in een reactie op een publicatie van NRC waarin de kerkleiders met naam en toenaam worden genoemd.

[..]

https://www.destentor.nl/(...)ote-lijnen~af091404/

https://www.katholieknieu(...)lopt-in-grote-lijnen
Een van je posts wat verderop:

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:24 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ik ga er niet in mee dat de Kerk op dit moment de hele tijd bezig is met mensen de hand boven het hoofd te houden. Dat er genoeg wegkijkers geweest zijn is evident. Wel is het zo dat mensen binnen de Kerk te vaak niet de aanjagers zijn voor justitiële vervolgingen. Het komt van buitenaf. De Kerk mag vele malen pro-actiever zijn.

[..]

NRC artikel:

quote:
[..]

Zestien anderen plaatsten priesters, nadat die kinderen hadden misbruikt, over naar andere parochies waar ze met een schone lei verder konden. Liep het daar weer mis, dan volgden opnieuw overplaatsingen, soms naar een ander bisdom in binnen- of buitenland. De kardinalen en bisschoppen hielden de affaires stil, lieten dossiers over ‘probleempriesters’ verdwijnen en bekommerden zich niet om de slachtoffers. Geen van de verantwoordelijke bisschoppen is nog actief. Alle zaken zijn strafrechtelijk verjaard.

Het overzicht van de rol van de kerkleiders in het misbruik weerspreekt de woorden van kardinaal Simonis. Die zei in 2010 in het tv-programma Pauw & Witteman nog „Wir haben es nicht gewusst” over wat de bisschoppen destijds wisten over seksueel misbruik door priesters en religieuzen. „En”, vervolgde Simonis, „er is niets in de doofpot gestopt”.

[..]

De verslagen van de klachtencommissie illustreren ook het zwijgbeleid van de bisschoppen, en hun harteloosheid naar de slachtoffers. Opnieuw is de zaak van de pedofiele kapelaan uit Maastricht illustratief. De door hem verkrachte misdienaar uit Ospel wilde in 2007 met de inmiddels gepensioneerde bisschop Gijsen praten. Hij zat vol vragen. Het misbruik achtervolgde hem. Hij was arbeidsongeschikt geraakt en had door het misbruik een posttraumatische stressstoornis. De oud-misdienaar vroeg bisschop Frans Wiertz of die een gesprek wilde arrangeren met diens voorganger.

Gijsen weigerde het gesprek. Hij zei ook niet te weten waar de klager het over had. Uit het verslag van de klachtencommissie: ,,Klager was erg teleurgesteld en geëmotioneerd toen hij vernam dat de reactie van bisschop Gijsen inhield dat deze naar zijn zeggen niet van deze zaak of van eerdere klachten over aangeklaagde op de hoogte was."

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ik-in-stand-a1616595
En dan kom je ook nog eens met de volgende post, wat weliswaar niet je eigen woorden zijn, maar wat op een moment in de discussie door jou neergeplempt wordt zonder enige persoonlijke noot (of kritiek op het artikel) waardoor er toch wel van uit mag gegaan worden dat je achter dat artikel staat.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 17:59 schreef TserrofEnoch het volgende:

Ook Bas van der Graaf, begeleider van pioniersplekken in de Protestantse Kerk, heeft niet het beeld van de kerk dat zij daders de hand boven het hoofd houdt en slachtoffers in de kou laat staan. "Integendeel, zou ik eerder zeggen. Zodra er sprake is van grensoverschrijdend gedrag van een voorganger komt er een achtbaan van processen op gang waarbij die persoon binnen de kortste keren buiten spel staat. Dat betekent vaak schorsing en ontheffing uit het ambt. Dat gaat soms zelfs zo hard, dat ik me wel eens afvraag of de mogelijkheid van verzoening en terugkeer nog wel serieus genomen wordt. Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over seksuele grensoverschrijdingen in pastorale relaties tussen volwassenen."

[..]

De Korte: "Maar zeker, ook in Nederland hebben kerkleiders, geconfronteerd met misbruikzaken, in de eerste plaats de merknaam van de kerk willen beschermen in plaats van recht te willen doen aan de slachtoffers. Er is echter in Nederland nooit een old boys network geweest dat een systeem van misbruik in stand hield. Hier is de katholieke kerk veel meer een gefragmenteerde gemeenschap van zelfstandige bisdommen en congregaties die allemaal maar een klein stukje van de waarheid hebben geweten.
En weer terug naar het artikel van het NRC:

quote:
Zes en zeven jaar. Zo jong waren de drie meisjes die door de kapelaan in Maastricht seksueel waren misbruikt. Voorjaar 1969 kwam het uit, waarna de kapelaan vol gas gaf en met zijn Volkswagen tegen een boom reed. Als door een wonder overleefde hij.

De kapelaan herstelde en zijn bisschop, monseigneur Petrus Moors, ontsloeg hem niet. In plaats daarvan gaf hij de kapelaan een nieuwe parochie, in ‘het witte stadje’ Thorn. Waar niemand zijn geschiedenis kende. Moors’ opvolger Jo Gijsen zorgde voor nog meer overplaatsingen, dwars door Limburg. Zo kon de kapelaan nog twee decennia doorgaan met het misbruiken van kinderen.

In 1990 werd hij opnieuw betrapt, nu in het Noord-Limburgse Ospel. Zes jaar lang had hij daar een misdienaartje met vaste regelmaat verkracht. Weer stapte hij in zijn auto en weer reed hij hard tegen een boom. Dit keer was hij wel dood.

Overplaatsen en wegkijken. Dat was het vaste recept van kardinalen en bisschoppen bij gebleken seksueel misbruik. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Hun rol, en zelfs die van de paus, staat opnieuw ter discussie na het verschijnen van het rapport over het omvangrijke kindermisbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daarin wordt tot in detail de cultuur van overplaatsen en stilzwijgen beschreven.

„Men heeft de mond vol over Amerika, maar hier bij mij om de hoek gebeurde hetzelfde”, zegt Brigitte Kicken (62), een van de eerste slachtoffers van de kapelaan. „Alleen al in Maastricht zeker vijf kinderen.”

Hoeveel jongens en meisjes waren het slachtoffer van deze ene priester? Het bisdom Roermond zegt dat het om negen mannen en vrouwen gaat. Zij kregen in een klachtenprocedure erkenning en, in totaal, 750.000 euro smartengeld van het bisdom.

Advocaat Noor Geraads, die optrad namens de slachtoffers, weet dat twaalf mensen bij het meldpunt voor seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk een melding hebben gedaan of een klacht over hem hebben ingediend. Geraads en Brigitte Kicken vinden het aannemelijk dat er veel meer slachtoffers zijn. „In veel Limburgse dorpen wordt nog steeds gezwegen”, zegt Kicken.

Moors en Gijsen deden wat gebruikelijk was. En zij niet alleen. Twintig van de negenendertig Nederlandse kardinalen, bisschoppen en hulpbisschoppen waren tussen 1945 en 2010 betrokken bij misbruikdossiers.

[..]

Zestien anderen plaatsten priesters, nadat die kinderen hadden misbruikt, over naar andere parochies waar ze met een schone lei verder konden. Liep het daar weer mis, dan volgden opnieuw overplaatsingen, soms naar een ander bisdom in binnen- of buitenland. De kardinalen en bisschoppen hielden de affaires stil, lieten dossiers over ‘probleempriesters’ verdwijnen en bekommerden zich niet om de slachtoffers. Geen van de verantwoordelijke bisschoppen is nog actief. Alle zaken zijn strafrechtelijk verjaard.

Het overzicht van de rol van de kerkleiders in het misbruik weerspreekt de woorden van kardinaal Simonis. Die zei in 2010 in het tv-programma Pauw & Witteman nog „Wir haben es nicht gewusst” over wat de bisschoppen destijds wisten over seksueel misbruik door priesters en religieuzen. „En”, vervolgde Simonis, „er is niets in de doofpot gestopt”.

[..]

De verslagen van de klachtencommissie illustreren ook het zwijgbeleid van de bisschoppen, en hun harteloosheid naar de slachtoffers. Opnieuw is de zaak van de pedofiele kapelaan uit Maastricht illustratief. De door hem verkrachte misdienaar uit Ospel wilde in 2007 met de inmiddels gepensioneerde bisschop Gijsen praten. Hij zat vol vragen. Het misbruik achtervolgde hem. Hij was arbeidsongeschikt geraakt en had door het misbruik een posttraumatische stressstoornis. De oud-misdienaar vroeg bisschop Frans Wiertz of die een gesprek wilde arrangeren met diens voorganger.

Gijsen weigerde het gesprek. Hij zei ook niet te weten waar de klager het over had. Uit het verslag van de klachtencommissie: „Klager was erg teleurgesteld en geëmotioneerd toen hij vernam dat de reactie van bisschop Gijsen inhield dat deze naar zijn zeggen niet van deze zaak of van eerdere klachten over aangeklaagde op de hoogte was.”

Toen de klachtencommissie in 2015 en 2016 de zaken van andere slachtoffers van de kapelaan behandelde, toonde het bisdom zich deemoedig. „Aangeklaagde was nietsontziend en koos zeer berekenend zijn slachtoffers uit”, erkende de vertegenwoordiger van bisschop Wiertz, die „met grote walging” alle details had aangehoord. Hij gaf ook toe dat Gijsen in 2007 had gelogen: „In 1969 was de situatie rond aangeklaagde bij het bisdom Roermond bekend.” Maar destijds kregen de kerk en haar dienaren „voorrang”. „Er werd bewust het zwijgen toegedaan en er werd nagelaten maatregelen te treffen om kinderen te beschermen.” Zijn conclusie: „De rol van het bisdom is een zeer twijfelachtige geweest.”
Dus het heeft tot 2015 moeten duren voordat de Nederlandse bisschoppen eerlijk waren.

Maar OK, ik beken; strikt genomen heb je dan gelijk in je uitspraak "Ik ga er niet in mee dat de Kerk op dit moment de hele tijd bezig is met mensen de hand boven het hoofd te houden.", maar ook echt alleen maar omdat 3 jaar geleden niet meer 'op dit moment' is. Al heeft die eerlijkheid dus ook al wel goed 13 jaar op zich laten wachten na het uitkomen van het Boston Globe artikel. En in het geval van de kinderverkrachtende kapelaan uit Limburg heeft die volledige eerlijkheid maar liefst 46 jaar op zich laten wachten.

Dus ik zat fout met mijn post #62 .. Ik verwarde je denk ik met Scjvb, die nog wel steeds volhoudt dat er van enige structurele doofpotten geen enkele sprake is. Omdat ik je toch een vrij kwalijke uitspraak toedicht en dat inderdaad zonder verificatie simpelweg fout en oneerlijk richting jou is, wil ik je daarvoor mijn welgemeende excuses aanbieden. Al vind ik je daaropvolgende beschuldiging van 'mijn structurele uitlatingen' eerlijk gezegd een beetje zwak. Daar herken ik mezelf, deze fout daargelaten, niet echt in.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 17-09-2018 16:28:29 ]
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 17 september 2018 @ 15:25:44 #73
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181963958
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 08:54 schreef Richestorags het volgende:
Scjvb kom je nog terug in dit topic?
Gaarne.

quote:
En als je terugkomt geef even een aantal zaken aan, je hebt overigens een aantal posts van mij al genegeerd:
Let wel: hoogstpersoonlijk heb ik betere dingen te doen dan telkens maar hier rondhangen. Ik ben lang niet altijd in de gelegenheid op alle posts te reageren, waaronder het uwe.

quote:
-Hoe kom je bij een select aantal als meer dan 50 procent van de Nederlandse kerktop op de hoogte was?
-Hoe kom je er precies bij dat de Kerk zichzelf verloochtent als zij het Celibaat afschaft? Denk je nou echt dat het Celibaat het belangrijkste is?
-Waarom blijf je om de hete brij heendraaien en blijf je zo niet concreet in je toezeggingen?

Je realiseert je niet dat deze houding aversie tegen de Kerk oproept. Als de Kerk direct had gezegd, oké we geven het toe, we hebben decennialang de meest gruwelijke dingen gedaan maar we gaan iedereen die erachter zat excommuniceren, uitleveren en regels instellen om misbruik te voorkomen had zij veel respect teruggewonnen. Nu verliest ze alleen maar nog meer respect. Wie denken die grijze mannetjes wel niet wie ze zijn? Ze zijn de zelfverklaarde vertegenwoordigers van God op aarde, zonder decreet, alleen hun eigen statuten die dit rechtvaardigen. En ze gedragen zich als de vertegenwoordigers van Satan op aarde.
Oh heus? :o Het is waarschijnlijker dat een deel van deze zinsnede zich in uw eigen hoofd afspeelt. Hoewel wij weten dat de kerkgang sinds de laatste veertig á vijftig jaar tanende is, voornamelijk door de tijdgeest, realiseren we ons terdege dat mensen inderdaad ook afhaakten vanwege misstanden. Maar u weet het er anders wel dik bovenop te leggen met uitspraken over Satan.

Echter met maar liefst 1,2 miljard katholieken en sympathisanten wereldwijd, gedijt het rooms-katholieke gebedshuis tegenwoordig vrij goed. Het katholicisme is zelfs de snelst groeiende religie in Aziatische landen.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 07:57 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[quote]Oh please.
Je wist er dus al lang van? En wat heb je gedaan om er tegen in verweer te komen?
Net alsof ik die macht heb, en net als degenen die ervan wisten is dat voor mij ook nog niet zo heel erg lang.

quote:
Als op de school van mijn kinderen een onderwijzer loopt die losse handjes heeft, ook al is het niet één die mijn kind(eren) lesgeeft, zal ik desondanks toch actie ondernemen.
Een plaatselijke school, of sportvereniging en een groot instituut als de RK-kerk zijn qua aanpak van dit soort vergrijpen haast niet te vergelijken, me dunkt.

quote:
Meer dan 50% van de bisschoppen is op de hoogte. Dat is een enkeling??
We hebben het hier wel over de periode vanaf 1945 tot en met 2010> Inderdaad kwamen de laatste decennia meerderen ervan op de hoogte, tot en met het genoemde aantal. Echter het aantal nog in leven zijnde kardinalen tussen 1945 en 2010 dat zich hier zelf schuldig aan heeft gemaakt betreft inderdaad slechts een enkeling, met dat verschil. ;)

quote:
Wat nobel van je. Laten we de onschuldigen niet beschuldigen. Wow. Wát een inzicht. Heb je dat bij je lessen catechisatie geleerd, zo barmhartig te zijn jegens de onschuldige medemens?
Het is immers volstrekt normaal dat in de Grote Boze Buitenwereld onschuldige zieltjes aan de galg gehangen worden, nietwaar?
Niet nobel, maar geheel conform de gebruikelijke rechtsgang. De onschuldigen niet beschuldigen lijkt me inderdaad niet anders dan correct.

quote:
Méér dan 50% van de bisschoppen was op de hoogte. Welke overgrote merendeel was dan bedot?
Wat dacht u van alle kuise heren die met lede ogen ;( alle langzaam binnendruppelende belastende informatie moesten aanhoren. Zij die langzamerhand hiervan op de hoogte kwamen maar eigenlijk zelf maar bitter weinig konden doen.

Voor de plaatselijke geestelijken was dit sowieso vechten tegen de bierkaai geweest, en voorheen wisten zij ook nog nergens van af. :o

Houd er ernstig rekening mee dat, zowel in het heden als in het verleden, de taak om in deze wansmakelijke kwestie het recht uiteindelijk te laten zegevieren ligt vooral bij de hogere pieten. Binnenkort zal een speciale delegatie geestelijken op reis gaan richting het Heilige Vaticaan om te polsen hoe het er nu voor staat met het nemen van maatregelen om nog levende foute geestelijken te excommuniceren en voor het gerecht te brengen. De doden spreken nu eenmaal niet meer, dat weet men. ;)

quote:
Het is al eerder door mij gezegd; er zullen inderdaad wederom maatregelen genomen moeten worden. Het antwoord op deze jongste maar bovenal ernstige onthullingen, ingevolge daadkracht en gerechtigheid, zal met nadruk bij de Paus liggen. Dus, wij gaan nu even niet op de zaken vooruit lopen en geven het de tijd die daarvoor nodig is. Tegelijkertijd wachten wij alle ontwikkelingen af omtrent soortgelijke gebeurtenissen bij andere gebedsorganisaties, waaronder dalai lama.
Het excommuniceren en achter slot en tralies brengen van een mand vol rotte appels, zal na de jongste onthullingen in de VS weer kracht worden bijgezet in samenwerking met hogere geestelijken en de Paus.

En het is door mij ook al eerder gezegd dat wij daarop toezien, zo ook bij andere geloofsstromingen.

quote:
Woorden, geen daden.

Of het nou verjaard is of niet, als ze schuldig zijn moet je ze aanpakken.

Eh ja meneer de Rechter, cliënt is schuldig, maar het Hiernamaals zal hem straffen hoor!
- Oh, OK dan, geen straf!


Denk je nou echt dat je er als Kerk zo makkelijk van af komt door te wijzen naar jullie eigen sprookjeswereld?
Zachtjes aan, dan breekt het lijntje niet.

quote:
Godver, wat een walgelijk vertoon van jou. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen, ik zeg zelfs nog meer: godverdomme wat een gruwelijke schijnheiligheid.
Uiteraard mag u dat zeggen. Natuurlijk. Reeds eerder gaf ik aan dat enige vorm van wantrouwen in deze richting voor de buitenstaander begrijpelijk is. Maar bedenk daarbij - en het is door mij ook al meerdere malen aangegeven - dat deze pijnlijke kwestie een heel stuk gecompliceerder ligt dan uw bovenstaande hartenkreet probeert te doen geloven.

quote:
En zo draaien we in kringetjes rond aangaande het eeuwenoude fenomeen 'misbruik'.
Er is al het één en ander gedaan om het kaf van het koren te scheiden, en er zullen nog vervolgingen plaatsvinden van de nog in leven zijnde geestelijken. Maar zoals eerder gezegd: dat alles gaat soms niet van een leien dakje, hoe wrang het ook zij. Getuige de meest recente onthullingen, is thans inderdaad gebleken dat er nóg veel meer gebeuren moet. Dus, in zoverre kan ik me tot een zekere hoogte in andermans kritiek vinden en daar in meegaan.

quote:
Maar goed, welteverstaan kost het allemaal inderdaad opnieuw duurzame tijd om wereldwijd orde op zaken te kunnen stellen waarbij het publieke vertrouwen ook kan worden teruggewonnen, we weten het, maar redelijkerwijs verwachten we toch dat u het een kans geeft. Het is verder geheel aan u, waarvoor dank.
Veel critici hebben uiteraard best een punt, tenminste waar het gaat om enige onduidelijkheid m.b.t. excommuniceren van nog in leven zijnde kardinalen en priesters en de moeilijke taak om nóg verder schoon schip te maken.

Desalniettemin maak me toch af en toe welgemeende zorgen om bepaalde reacties die wijzen op andere beweegredenen dan misstanden. In bepaalde gevallen is het betreurenswaardig wanneer atheïstische beweegredenen, emoties ;(, het oordeel over deze kwestie ten onrechte kleuren en sterk de overhand hebben. Het laatste impliceert helaas dat deze personen sowieso al een aversie tegen het geloof hadden waardoor het misbruik hen wel 'goed uitkomt'. Dat doet geen recht aan de kerk, noch aan deze omstreden kwestie. Hier ga ik uiteraard niet in mee.

Voor de hardhorende medemens volgt nogmaals een citaat over hetgeen hiertegen intussen gedaan is: circa tien jaar geleden werd in NL de commissie Deetman in het leven geroepen.

quote:
#20

In een reactie zegt een woordvoerster van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland dat het verhaal van NRC in grote lijnen klopt. "De krant heeft, vanuit het onderzoek-Deetman, de rapportages van de Klachtencommissie en uit zijn eigen onderzoek goed onder elkaar heeft gezet", zegt ze.

Volgens de kerk zijn er na het onderzoek van de commissie-Deetman volop maatregelen genomen. "Binnen de katholieke kerk in Nederland loopt een scherpe cesuur tussen de periode voor en na de jaren 2010/2011, de jaren dat Deetman aan zijn onderzoek gewerkt heeft. Er zijn toen allerlei preventiemaatregelen genomen", zegt de woordvoerster.

"Sinds 2005 is het niet meer mogelijk om priesters zomaar opnieuw te benoemen, omdat er een uitvoerig antecedentenonderzoek plaatsvindt. Niemand kan zo nog onder de radar blijven." Daarnaast heeft de kerk in 2014 afgesproken dat er voortaan om een verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd aan priesters en ander pastoraal personeel.
Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 18 september 2018 @ 06:56:48 #74
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181977089
quote:
3s.gif Op maandag 17 september 2018 15:25 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Gaarne.

[..]

Let wel: hoogstpersoonlijk heb ik betere dingen te doen dan telkens maar hier rondhangen. Ik ben lang niet altijd in de gelegenheid op alle posts te reageren, waaronder het uwe. [ afbeelding ]

En toch post je veel in dit topic ;)

quote:
Oh heus? :o Het is waarschijnlijker dat een deel van deze zinsnede zich in uw eigen hoofd afspeelt. Hoewel wij weten dat de kerkgang sinds de laatste veertig á vijftig jaar tanende is, voornamelijk door de tijdgeest, realiseren we ons terdege dat mensen inderdaad ook afhaakten vanwege misstanden. Maar u weet het er anders wel dik bovenop te leggen met uitspraken over Satan.

Echter met maar liefst 1,2 miljard katholieken en sympathisanten wereldwijd, gedijt het rooms-katholieke gebedshuis tegenwoordig vrij goed. Het katholicisme is zelfs de snelst groeiende religie in Aziatische landen. [ afbeelding ]

Dit is wederom geen antwoord op de stelling dat er geen "select aantal" rotte appels is zoals jij het telkens noemt. Meer dan vijftig procent van de Nederlandse kerktop heeft het weggemoffeld of is zelf betrokken bij misbruik en wereldwijd was het niet veel beter.

Dan kan je met leuke verhalen komen (smokescreens) over hoe goed de kerk het doet, maar dat is irrelevant.

quote:
Een plaatselijke school, of sportvereniging en een groot instituut als de RK-kerk zijn qua aanpak van dit soort vergrijpen haast niet te vergelijken, me dunkt. [ afbeelding ]

Nee hoor, ze kunnen allemaal uitleveren, ontslaan en meewerken aan onderzoek.

quote:
We hebben het hier wel over de periode vanaf 1945 tot en met 2010> Inderdaad kwamen de laatste decennia meerderen ervan op de hoogte, tot en met het genoemde aantal. Echter het aantal nog in leven zijnde kardinalen tussen 1945 en 2010 dat zich hier zelf schuldig aan heeft gemaakt betreft inderdaad slechts een enkeling, met dat verschil. ;)

Slechts een enkeling. Daar kom je weer. Meer dan vijftig procent noem je slechts een enkeling?

Waarom is voor jou die kerk zoveel belangrijker dan de slachtoffers? Je geeft niks om de slachtoffers, des te meer om het imago van de kerk. Je bent verdwaald en hopelijk zie je op een dag het licht.
  dinsdag 18 september 2018 @ 14:13:04 #75
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181984027
SCJVB als je klaar bent met je misselijke insinuaties lees dan even dit artikel door. Met name vanaf rol van het kerkelijke recht tot en met reacties van de Katholieke Kerk.

https://nl.m.wikipedia.or(...)ooms-Katholieke_Kerk

Je misselijke insinuaties maak je in onderstaande gequote tekst. Stop met de slachtofferrol, stop met denken dat jij en de kerk het slachtoffer zijn van een heksenjacht. Mensen hebben geen hekel aan het geloof, aan Katholieken of aan priesters die goed doen. Wel aan het instituut, de belachelijke houding en reactie van het instituut als ze geconfronteerd worden met één van hun vele misdaden. En je dompelt jezelf onder in de slachtofferrol terwijl de Katholieke Kerk stelselmatig degene is die slachtoffers maakt, onder andere:
-Tempeliers
-Heksen
-Homo's
-Gnosten
-Hugenoten
-Joden
-Protestanten
-Kindjes
-Serven in WW2. Fijne samenwerking met de fascistische Kroaten.
-Vrijmetselaars
-Het gehele Afrikaanse continent
-Zuid-Amerika

En zo zal ik nog tientallen groepen zijn vergeten die slachtoffer zijn geworden van dit machtsbeluste, niets met God vandoen hebbende instituut.

quote:
Desalniettemin maak me toch af en toe welgemeende zorgen om bepaalde reacties die wijzen op andere beweegredenen dan misstanden. In bepaalde gevallen is het betreurenswaardig wanneer atheïstische beweegredenen, emoties ;(, het oordeel over deze kwestie ten onrechte kleuren en sterk de overhand hebben. Het laatste impliceert helaas dat deze personen sowieso al een aversie tegen het geloof hadden waardoor het misbruik hen wel 'goed uitkomt'. Dat doet geen recht aan de kerk, noch aan deze omstreden kwestie. Hier ga ik uiteraard niet in mee. smokey2.gif
pi_182001985
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:13 schreef probeer het volgende:

[..]

Welke uitlatingen doe ik structureel? Dat is dan blijkbaar gebeurd na de laatste keer dat we in discussie gingen, want toen eindigde je met een open en vriendelijk "Zal je denk ik dan niet van repliek kunnen bedienen. Ik ga even een half weekje het klooster in deze week."

De enige opmerking die ik daarna nog aan jou gericht hebt is

[..]

Maar toch zou ik sinds de laatste keer dat we spraken, structureel uitlatingen richting jou maken die zodanig ongepast zijn dat je nu opeens niet meer in discussie wil. Dat doe ik dan heel knap, in die ene post richting jou.

Ik neem aan dat je me dus ook geen voorbeelden gaat verschaffen van die structurele uitlatingen? Vind je het dan erg dat ik dit voornamelijk als een uitvlucht zie om maar niet inhoudelijk op dit topic in te gaan?

Maar gaan we gaan gewoon enkele van je posts uit dat vorige topic even af:

[..]

[..]

[..]

Een van je posts wat verderop:

[..]

NRC artikel:

[..]

En dan kom je ook nog eens met de volgende post, wat weliswaar niet je eigen woorden zijn, maar wat op een moment in de discussie door jou neergeplempt wordt zonder enige persoonlijke noot (of kritiek op het artikel) waardoor er toch wel van uit mag gegaan worden dat je achter dat artikel staat.

[..]

En weer terug naar het artikel van het NRC:

[..]

Dus het heeft tot 2015 moeten duren voordat de Nederlandse bisschoppen eerlijk waren.

Maar OK, ik beken; strikt genomen heb je dan gelijk in je uitspraak "Ik ga er niet in mee dat de Kerk op dit moment de hele tijd bezig is met mensen de hand boven het hoofd te houden.", maar ook echt alleen maar omdat 3 jaar geleden niet meer 'op dit moment' is. Al heeft die eerlijkheid dus ook al wel goed 13 jaar op zich laten wachten na het uitkomen van het Boston Globe artikel. En in het geval van de kinderverkrachtende kapelaan uit Limburg heeft die volledige eerlijkheid maar liefst 46 jaar op zich laten wachten.

Dus ik zat fout met mijn post #62 .. Ik verwarde je denk ik met Scjvb, die nog wel steeds volhoudt dat er van enige structurele doofpotten geen enkele sprake is. Omdat ik je toch een vrij kwalijke uitspraak toedicht en dat inderdaad zonder verificatie simpelweg fout en oneerlijk richting jou is, wil ik je daarvoor mijn welgemeende excuses aanbieden. Al vind ik je daaropvolgende beschuldiging van 'mijn structurele uitlatingen' eerlijk gezegd een beetje zwak. Daar herken ik mezelf, deze fout daargelaten, niet echt in.
Even voor de duidelijkheid. Het betreft niet enkel reacties tegen mij. Bepaalde uitlatingen die je hier doet, dus niet eens tegen mij, verspelen goodwill die je hebt. Door sommige aanvallen op het katholicisme an sich en het willen verbieden van de godsdienst gaan mijn lippen eerder op slot. En nee, ik ga hier geen voorbeelden van geven, het gesprek is nu al meta genoeg.

Wat je wel gedaan hebt is mij meerdere keren citeren en zo in een gesprek betrekken terwijl ik er geen deelgenoot van was. Ik weet niet hoe vaak je dit gedaan hebt maar na in ieder geval de derde keer die ik mij herinner ervoer ik dit als storend.

Het desbetreffende NOS-artikel waar ik het over had was gefactcheckt en bleef niet overeind staan. Dus ja, dat noem ik zaken nog erger voorstellen. Ik zeg daarbij niets over latere nieuwsartikelen en in hoeverre die klopten, dat één nieuwsartikel fake news is, wil niet zeggen dat ik daarmee alle andere nieuwsbronnen in een negatief daglicht zet.

Simonis heeft drie keer laakbaar gehandeld. Zijn uitspraak dat hij van niets wist is dus een foute uitspraak. Ik geloof wel meteen dat Simonis niets van de grootte van dit misbruik wist. Iedere bisschop is met zijn eigen bisdom bezig.

Ik bracht anders nieuwsbronnen in. Nieuwsbronnen uit een andere hoek zodat mensen die hier kunnen lezen. Het is niet dat ik onderdeel was van die redactie. Het delen was dus onderdeel van het dialoog. Datgene wat uit mijn pen komt, daar sta ik wel volledig achter. Mij koppelen aan nieuwsartikelen is dus niet aan de orde, ik deel hier slechts nieuwe nieuwsbronnen.

Ik geloof niet in een 'structurele doofpot', wel geloof ik dat iedere bisschop zijn eigen bisdom in geval van geestelijken die grensoverschrijdend gedrag vertoonden zelf intern discipline uitvoerden. Er zou dan niet een structurele doofpot zijn, maar meerdere verschillende doofpotten langs elkaar. Heeft te maken met hoe wij in het verleden met misbruik omgingen, niet alleen binnen de Kerk, maar ook op school, op de sportclub en binnen de familie. Een groot verschil echter met het gezin, de sportclub of een school is dat de Kerk wijdverbreid is. Een bisschop geloofde na interne disciplinering dat het probleem aangepakt was. Haal de misbruiker uit zijn omgeving en het misbruik zou stoppen was het mantra. Wat bijkomend laakbaar is, is dat sommige bisschoppen een priester soms overplaatsen naar een ander bisdom, onder een andere bisschop zonder de desbetreffende bisschop te informeren.

------------------------
In de jaren '50-'80 heerste deze cultuur zeker en de Kerk houdt er niet van om de vuile was buiten te hangen. Zelf wens ik zoveel mogelijk landen een commissie Deetman toe.

Grofweg ga ik er nu van uit dat zo'n 3% van de geestelijken wereldwijd een misbruiker is. Misschien ben ik hier naïef in, want 4 uit 39 hogere geestelijken zou als dit een maatstaf is voor de gehele breedte zou dit neerkomen op zo'n 10%. Van bv. Australië meen ik dat het 7% betrof. Er is kortom een hoop onduidelijkheid bij mij althans.

Er waren meer dan 50.000 geestelijken in Nederland. Er zijn 2000 meldingen van misbruik binnen gekomen. Vermoed wordt dat tussen de 0,3 en 0,9% van de Rooms-katholieke jeugd in die jaren misbruikt is. Dat zou neerkomen op 20.000 gevallen. Zoenen met een onjuiste machtsverhouding valt onder misbruik, maar ook verkrachting. De commissie Deetman bericht ook dat de zwaarte van de daadwerkelijke misbruik vaak overschat wordt in het publieke debat, alsof het allemaal verkrachtingen zou betreffen.

Het onderzoek kan zo'n 800 van deze 50.000+ geestelijken herleiden als misbruiker.

Het misbruik binnen de Kerk ligt niet veel hoger dan elders. Zeker als je bedenkt dat in dezelfde tijdspanne 0,3 tot 0,9% van de katholieke jongeren misbruikt is binnen de RK Kerk, 9,7% van de leeftijdsgenoten in het algemeen misbruikt is.

Ik vlucht niet voor wat er gebeurd is, ik ben voor dergelijk grondig onderzoek in Nederland en elders. Mijn vrees ligt voor nu dat in Afrika, Azië en Zuid-Amerika de priester op een voetstuk staat, en dat dit voor excessen kan zorgen. Het zorgt ervoor dat mensen die hongerig zijn naar macht voor het priesterschap kiezen en dat is altijd nadelig. Dus mijn focus zou zijn om het daar ook volop te onderzoeken.

Er wordt vaak om maatregelen geroepen die niet voor verbetering zouden zorgen. Een enkel voorbeeld hieruit. Het celibaat is hierbij geen factor van belang. Misbruik komt niet substantieel vaker voor bij iemand die leeft met of zonder een celibaat. Wel is een punt van aandacht dat mensen die op jonge leeftijd bv. 17 jaar naar het seminarie gaan, de keuze voor het celibaat niet altijd kunnen voorzien en dan kan het inderdaad gaan wringen. Zijn er redenen om tegen het celibaat te zijn? Ja, dat kan. Maar het celibaat er hierbij telkens bij slepen als ware het de veroorzaker van misbruik haalt niks uit.

Ik vind de Kerk vaak de kop van Jut, als ik Gerard Joling, Neerlands hoogst aangeschreven godsdienstsocioloog, mag geloven dan was 80% van die 50.000+ geestelijken een misbruiker. :') Als ik dan de daadwerkelijke cijfers lees dan vind ik de manier waarop überhaupt katholieken in het algemeen bejegend worden niet eerlijk. De Kerk gelijk stellen aan een gewelddadige motorclub vind ik geen recht doen aan de feiten. En oproepen om de Kerk te verbieden ervaar ik als grievend.

Door over deze cijfers te praten, zaken in perspectief te plaatsen ben ik volgens sommigen vast en zeker een goedprater. Maar ik ben de hetze beu, ook tegen mijn eigen persoon als katholiek zijnde, en dan ben ik dit ook nog maar zo'n twee jaar.

Edit: Mochten mensen deze cijfers willen, lees de onderzoeken van de commissie Deetman eens door.

Edit2: Lees zelfs net nog cijfers die zeggen dat een niet-celibatair levend persoon 36 x minder vaak overging tot misbruik. Uit Duits onderzoek (1995-2010). In ieder geval elke keer het celibaat erbij slepen heeft dus wetenschappelijk gezien geen grond.

[ Bericht 0% gewijzigd door TserrofEnoch op 19-09-2018 11:54:57 ]
  woensdag 19 september 2018 @ 19:30:54 #77
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_182011633
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:13 schreef Richestorags het volgende:

Stop met de slachtofferrol, stop met denken dat jij en de kerk het slachtoffer zijn van een heksenjacht.
Slachtofferrol, ik?

U heeft wel verbeelding. Op uw teentjes getrapt lijkt me waarschijnlijker. :D

Verder maak ik mij hierover weinig druk. Ikzelf houd me over het algemeen bezig met veel meer andere dingen, waaronder werk, goed aangeschreven verenigingen in mijn regio en vertier. Het actief zijn op discussiesites als FOK! is voor mij slechts een klein onderdeel.

quote:
Mensen hebben geen hekel aan het geloof, aan Katholieken of aan priesters die goed doen. Wel aan het instituut, de belachelijke houding en reactie van het instituut als ze geconfronteerd worden met één van hun vele misdaden.
Ah, mooi. ^O^ Daar komen we tenminste nog ergens. En ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er grove fouten gemaakt zijn, hetgeen alsnog het geval is getuige alle meest recente onthullingen.

quote:
terwijl de Katholieke Kerk stelselmatig degene is die slachtoffers maakt, onder andere:
-Tempeliers
-Heksen
-Homo's
-Gnosten
-Hugenoten
-Joden
-Protestanten
-Kindjes
-Serven in WW2. Fijne samenwerking met de fascistische Kroaten.
-Vrijmetselaars
-Het gehele Afrikaanse continent
-Zuid-Amerika

En zo zal ik nog tientallen groepen zijn vergeten die slachtoffer zijn geworden van dit machtsbeluste, niets met God vandoen hebbende instituut.
Het stuk is ons zeker niet onbekend. Het is zeker ernstig en er zitten veel waarheden in vervat die belastend zijn voor de rooms-katholieke Kerk, zowel het heden als het verleden. Om u wat nadrukkelijker tegemoet te komen: Ik erken de grove fouten, dat heb ik overigens nooit gedaan. Zo ook het op de hoogte zijn van 'n fors aantal kardinalen binnen de tijdspanne 1945 - 2010, tot het op heden wereldwijd toedekken van misbruik door bepaalde afdelingen binnen het wereldwijde instituut.

Hier zal absoluut nog het één en ander moeten gaan veranderen. Er is nog steeds veel mis met het instituut wereldwijd, waarvoor de Paus zijn verantwoordelijkheid zal moeten nemen door snel te beginnen met excommuniceren. Een speciale afvaardiging uit verschillende landen, waaronder uit Nederland - waarbij ik een kleine functie zal vervullen - zal naar Vaticaanstad afreizen om in besloten conclaaf te gaan over deze voor velen zeer pijnlijke kwestie.

Wat betreft in NL zelf; ik heb daarover al herhaaldelijk aangegeven hoe en wat er in Nederland reeds gedaan is door de Commissie Deetman, waarvan eind 2011 het rapport werd uitgebracht. Het is door mij al enkele malen gepost, maar werd voor het gemak op uw beurt tot tweemaal toe genegeerd. Echter sommige passages in het stuk geven toch ook duidelijk een genuanceerder beeld weer in het geheel. Bijvoorbeeld over waarom het verwijderen van een geestelijke uit een ambt riskant was, maar toch ook dat ondanks de grote misbruikcijfers binnen de RKK beeldvorming een grote rol meespeelde en uiteraard nog speelt.

quote:
Beeldvorming over de omvang van het misbruik binnen de Rooms Katholieke Kerk t.o.v. de buitenwereld

In de media wordt wel het beeld opgeroepen dat het misbruik in de Kerk in de jaren 50 tot 70 van de vorige eeuw buitensporig ernstig was in relatie tot wat zich buiten de Kerk afspeelde. Dat beeld is onjuist. Het rapport Deetman geeft cijfers, gebaseerd op een groot, representatief onderzoek dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim 34.000 burgers van 40 jaar en ouder ([73], 0,2% nauwkeurigheid).
Uiteraard lagen de aantallen hoger dan waar ook, temeer gelet op het feit dat het instituut wijdverspreid over de wereld erg groot was.

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 06:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dit is wederom geen antwoord op de stelling dat er geen "select aantal" rotte appels is zoals jij het telkens noemt. Meer dan vijftig procent van de Nederlandse kerktop heeft het weggemoffeld of is zelf betrokken bij misbruik en wereldwijd was het niet veel beter.
quote:
Nee hoor, ze kunnen allemaal uitleveren, ontslaan en meewerken aan onderzoek.
Dan kom ik opnieuw weer met het eerder gegeven antwoord dat hierover de koppen bij elkaar gestoken worden. Sinds de jongste ontwikkelingen; zie Duitsland, de VS (Pennsylvania) en meerdere landen ziet men nu beter in dat het wereldwijde probleem met hand en tand bestreden moet worden, zodat schoning van het instituut uiteindelijk in goede orde kan geschieden. :R

quote:
Slechts een enkeling. Daar kom je weer. Meer dan vijftig procent noem je slechts een enkeling?
Hoogstpersoonlijk zal ik niets willen afdoen aan die vijftig procent want dat zijn er anders best veel, ware het niet dat hierbij echter gesproken wordt over de periode tussen 1945 en 2010. Het ging mij daarom in het bijzonder over hen die zich schuldig maakten tussen deze jaartallen. Wanneer we namelijk spreken over een percentage dat zichzelf ook nog schuldig heeft gemaakt, dan mag men zo langzamerhand toch aannemen dat deze 'heren in kwestie' ondertussen hoogbejaard zijn of inmiddels zijn heengegaan. :o

quote:
Waarom is voor jou die kerk zoveel belangrijker dan de slachtoffers? Je geeft niks om de slachtoffers, des te meer om het imago van de kerk. Je bent verdwaald en hopelijk zie je op een dag het licht.
Oh werkelijk?

Geenszins ben ik verdwaald. Ik hoop eerder dat alles goed met u is. Mijn partner, ikzelf en veel andere goedgeluimde katholieken :s) vinden het zonder gekheid allemaal vreselijk wat er over een grote tijdspanne geschiedde binnen de stoffige muren en spelonken van het instituut. De geschiedenisboeken of Wikipedia illustreren inderdaad soms een ijzingwekkend beeld over het 'roerige verleden', mag men wel zeggen.

Inderdaad was de Kerk toentertijd ook geheel anders, vreselijk zelfs. :o Veel dingen waren toen anders; kinderen werkten bijvoorbeeld van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in kolenmijnen e.d., men woonde in houten huizen en maakte soms ook de afschuwelijke stadsbranden mee. Me dunkt, straffen (meestal lijfstraffen) stonden over het algemeen vaak gelijk aan horrorscenario's i.t.t. het heden.

Wat u reeds eerder aangaf en keurig toegeeft: ''Mensen hebben geen hekel aan het geloof, aan Katholieken of priesters die het goed doen.'' In het Haerlemsche :Y), en evenzo in geheel andere gemeenten, kennen we voor zover ons bekend is niemand die zich ooit schuldig gemaakt heeft aan deze dingen. Hedendaags hebben kerken (wat voor stroming dan ook) vaak een sociale functie t.o.v. zwakkeren, onze hulp behoevende medemens na een scheiding, et cetera. Ze worden regionaal nog wat vaker bezocht door de oudere generaties.

Maar ze zijn er vooral voor de meest gelovige mens die wekelijks te kerke gaat, waaronder wij. Dat er elders ter wereld een groeiend aantal rooms-katholieken plaatsvindt, getuigt al van het geloof in de vele goede aspecten van de RK-kerk, ondanks de onmiskenbare maar bovenal ernstige schaduwzijde ervan. Mijn eerdere opmerking over 'het groeiende katholicisme in Aziatische landen', hetgeen u echter maar weinig relevant vindt, was meer bedoeld als een wake up call. ;)

Enfin. Veel mensen relativeren het uiteindelijk beter *), en zien godzijdank veel goeds in tegenstelling tot de 'boze critici' die er gaarne een schepje bovenop doet. Legio geestelijken kennen wij als de Kuise Heren van het Gebed en Goed Fatsoen. Geestelijken die gaarne zijdelings willen deelnemen aan een groot Nederlands dialoog over de RK-kerk, in nauwe samenwerking met de Paus in het Heilige Vaticaan over deze voor velen pijnlijke en vooralsnog niet geheel opgeloste kwestie. Wordt vervolgd!

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, wens ik u uiteraard een fijne avond.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_182024961
Aantijgingen tegen Ter Schure zijn volgens historici fantasie. Hierover heeft de Volkskrant wel bericht, maar de NRC heeft hier nooit op gereageerd, en dit later zoals nu in dit artikel wel over bericht. Toch zegt een voorlichter dat de berichtgeving in grote lijnen klopt. Maar het bisdom Den Bosch en via Omroep Brabant is wel degelijk tegen de NRC berichtgeving ingegaan.

quote:
Ook de aantijgingen aan het adres van voormalig bisschop Ter Schure trekt het bisdom in twijfel. Het NRC schrijft dat hij als jonge priester tussen 1948 en 1953 een leerling misbruikte in een jongensinternaat in Ugchelen. "Dat is zeer onwaarschijnlijk, zoals onderzoek van kerkhistoricus Ton van Schaik in 2011 heeft aangetoond. Ter Schure woonde in de genoemde periode niet in Ughcelen. Hij verbleef van 1947 tot juli 1951 in Italië en daarna in 1951 en 1952 in Den Haag en Rijswijk", licht de woordvoerder toe.
pi_182025210
Het werd eens tijd dat het boeddhisme de aura van de hersenpit gegraaid kreeg. Een v.d. agressiefste culturen, de Lama's in Tibet, erfgenamen van Dzjenghis Khan, bewonderd door de Nazi's, en in India verantwoordelijk voor enorme honger en armoede.

:r :r :r
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')