abonnement Unibet Coolblue
pi_181902244
Goed, ik heb dus een synchroonmotor die niet meer helemaal goed werkt. De applicatie is in een draaitafel (Marlux MX-66), dus de bedoeling is dat de elektromotor op een vaste snelheid draait. Het toerental (33RPM - 45RPM) wordt geregeld door de snaar over een dunner/dikker deel van de uitgaande as te laten lopen. Nu loopt hij 2 slagen te langzaam, dus als het mogelijk is zou ik graag dat elektromotortje vervangen of repareren.



De twee draden (rood-wit) aan de rechterzijde is de stroomvoorziening, de hele blauw/geel/rode bundel aan de bovenkant kun je negeren, die gaat naar het mechanisme dat de automatische afslag etc. regelt.

Is dit gewoon een kwestie van zo'n grijs condensatortje vervangen op dat circuitbord?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  vrijdag 14 september 2018 @ 17:01:43 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_181902364
Is het niet meer een kwestie van de lagers smeren?
pi_181902506
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:01 schreef Woelwater het volgende:
Is het niet meer een kwestie van de lagers smeren?
denk het niet. Die twee plastic leidingen die je ziet kun je van bovenaf olie inspuiten en dat zou dan de motor moeten smeren, maar dat werkt niet. Als ik er een gyroscoop op leg merk ik ook dat de hoekversnelling wat aan de lage kant is.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_181902724
Die elco's kosten maar een paar centen, gewoon proberen.

Die plastic leidingen kunnen wel verstopt zitten, als deze al voor smering bestemd zijn.

Olie in de lagers kan ook wel te dik geworden zijn, uitgedroogd.
pi_181902868
Zit er geen potmeter in om de motorsnelheid te regelen? Meestal vanaf de onderkant benaderbaar met een schroevendraaiertje (wat onhandig is, want je moet hem eigenlijk horizontaal hebben om hem af te kunnen stellen.)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181902901
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:15 schreef Klepper272 het volgende:
Die elco's kosten maar een paar centen, gewoon proberen.

Die plastic leidingen kunnen wel verstopt zitten, als deze al voor smering bestemd zijn.

Olie in de lagers kan ook wel te dik geworden zijn, uitgedroogd.
Merk niet echt iets van frictie ofzo als ik de as handmatig draai
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_181902918
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:20 schreef Jordy-B het volgende:
Zit er geen potmeter in om de motorsnelheid te regelen? Meestal vanaf de onderkant benaderbaar met een schroevendraaiertje (wat onhandig is, want je moet hem eigenlijk horizontaal hebben om hem af te kunnen stellen.)
Nope
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_181902942
Misschien heb je hier iets aan.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=16042.0

juiste snaar schijnt ook kritisch te zijn
  vrijdag 14 september 2018 @ 17:24:41 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_181902977
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:23 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien heb je hier iets aan.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=16042.0

juiste snaar schijnt ook kritisch te zijn
Zat al hetzelfde te lezen :) de motor uit elkaar halen en goed gangbaar maken scheen ook geholpen te hebben.
pi_181904034
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 17:23 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien heb je hier iets aan.

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=16042.0

juiste snaar schijnt ook kritisch te zijn
ja ik heb niet de juiste snaar denk ik. Heb met verschillende snaren getest en toen was het allemaal kut, pak ik die van mn huisgenoot werkt het ineens perfect (nu draait ie zelfs te snel :') ) Betekent dat ik eronder ben getrokken, had specifiek een snaar voor een Marlux besteld en hij past ook best goed tho.

Ik zag ook dat het vervangen van z'n condensator niks uitmaakt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Amoeba op 14-09-2018 20:04:53 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_181907822
quote:
Op vrijdag 14 september 2018 16:57 schreef Amoeba het volgende:
Goed, ik heb dus een synchroonmotor die niet meer helemaal goed werkt. De applicatie is in een draaitafel (Marlux MX-66), dus de bedoeling is dat de elektromotor op een vaste snelheid draait. Het toerental (33RPM - 45RPM) wordt geregeld door de snaar over een dunner/dikker deel van de uitgaande as te laten lopen. Nu loopt hij 2 slagen te langzaam, dus als het mogelijk is zou ik graag dat elektromotortje vervangen of repareren.

[ afbeelding ]

De twee draden (rood-wit) aan de rechterzijde is de stroomvoorziening, de hele blauw/geel/rode bundel aan de bovenkant kun je negeren, die gaat naar het mechanisme dat de automatische afslag etc. regelt.

Is dit gewoon een kwestie van zo'n grijs condensatortje vervangen op dat circuitbord?
pi_181908159
Elco's in iedergeval wel juist om solderen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')