abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181952213
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 21:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, succes met het aftrekken van de rente.
Wel mazzel dat die zo laag is momenteel.
Nou ga maar rekenen wat je aan aftrek mis loopt nu voor die 5000 extra hypotheek tegen 2,5%.
Ik kan er niet heel erg wakker van liggen eerlijk gezegd.
pi_182247433
De ene zegt nu dat het wel kan en de ander weer niet. Ik huur momenteel een woning en betaal een redelijk hoge huur. Als ik dit huis koop scheelt mij dit gauw ¤300,- euro per maand. Ik kan de kosten koper wel zelf dekken maar doe dit liever niet en heb liever iets hogere maandlasten (scheelt alsnog genoeg per maand).
pi_182247442
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Je wilt overdebiteren omdat je geen geld voor de kosten koper en de verhuizing hebt? Weet je wat er allemaal bij een eigen huis verder nog komt kijken?
Zoals ik al aangaf is het bedrag er wel maar laat ik dit dus liever op de spaarrekening staan.
Ik weet verder wel wat er zoal bij een eigen huis komt kijken.
pi_182247576
Er is ook nog een verschil tussen het daadwerkelijk geleende hypotheekbedrag, en het maximale bedrag wat in de notariële akte is vastgelegd.
Die laatste is bij ons op een belachelijk hoog bedrag (bijna 2x het geleende bedrag) vastgelegd, de reden die onze hypotheekadviseur aangaf om dat te doen is dat je dan als je later nog een bouwdepot wilt meefinancieren voor een verbouwing dat met dezelfde hypotheek meekan zonder dat je weer bij de notaris langs hoeft.

Hoe het zit bij maximale bedrag wat je kan lenen in verhouding tot aankoopprijs versus taxatieprijs weet ik niet.
pi_182248731
Je kan maximaal 100% van de taxatiewaarde lenen.

Als je een huis koopt voor 200.000 euro en de taxateur zet een waarde van 210.000 euro, dan kun je dus het grootste deel van de kosten koper meefinancieren.

Zet de taxateur echter een waarde van 190.000 euro in zijn rapport, dan moet je naast de kosten koper uit eigen zak te betalen ook nog 10.000 euro meebrengen omdat de koopprijs hoger is dan de taxatiewaarde.

Bovenstaande is uiteraard met het uitgangspunt dat er meer dan voldoende inkomsten zijn om de hypotheek te dragen.

Wanneer het enigszins kan, zal een taxateur rekening houden met de koopprijs in zijn rapport. Tot zover de onafhankelijke taxatie.... Alleen wanneer je echt zwaar overboden hebt, zal dit niet haalbaar zijn.
pi_182249263
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 10:49 schreef Ivo1985 het volgende:

Wanneer het enigszins kan, zal een taxateur rekening houden met de koopprijs in zijn rapport. Tot zover de onafhankelijke taxatie.... Alleen wanneer je echt zwaar overboden hebt, zal dit niet haalbaar zijn.
Mijn ervaring is, dat als je meeloopt, ie omzichtig en voorzichtig vraagt, waar de taxatie op uit moet komen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182261625
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2018 20:02 schreef Yesse het volgende:

[..]

Het is inderdaad de taxatiewaarde maar de overheid geeft ook aan dat alle extra kosten niet meer mee te financieren zijn:

[..]

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/hypotheek
De wijze waarop je die tekst moet interpreteren is: Je mag niet meer dan 100% van de taxatiewaarde lenen. Buiten groen-investeringen (etc) zijn er geen redenen om de hypothecaire lening boven die 100% van de taxactiewaarde te brengen. Zelfs niet redenen, die in het verleden wel vaak gebruikt werden.

Is de taxatiewaarde hoger dan het aankoopbedrag? Dan kan het verstrekte leningbedrag dus wel boven dit aankoopbedrag komen. In de praktijk zie je dit echter zelden. Taxateurs lopen het risico niet meer geaccepteerd te worden door de financiële instelling als ze er een potje van maken. Ze moeten dus wel goede redenen hebben om af te wijken.

quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 10:49 schreef Ivo1985 het volgende:

Wanneer het enigszins kan, zal een taxateur rekening houden met de koopprijs in zijn rapport. Tot zover de onafhankelijke taxatie.... Alleen wanneer je echt zwaar overboden hebt, zal dit niet haalbaar zijn.
Aan de andere kant zal je bieding vaak ook niet extreem anders zijn dan andere biedingen in de markt en volgt er dus ook enige logica uit de waardering van het pand. Voor alle extremen positief en negatief is die taxatie nuttig voor de bank.

De bank verwacht bij gedwongen verkoop toch maar 80-85% van de taxatiewaarde te ontvangen. Daar zit een kleine overwaardering wel in verdisconteerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door snabbi op 01-10-2018 21:32:42 ]
pi_182262058
Ja, dat kan.

Enkele maanden terug een woning gekocht waarbij de taxatie hoger uitviel dan de koopsom. De hypotheekverstrekker (ING) gaf me de keuze om een hypotheek af te sluiten voor de koopsom of de taxatiewaarde. Ik heb de hypotheek uiteindelijk afgesloten voor de taxatiewaarde en het verschil gebruikt voor de kosten koper.

Hierbij is het dan wel zo dat het verschil eerst verrekend wordt met de notariskosten en dat je bij de notaris dus een lager bedrag moet aftikken voor de akte van levering en transport. Wat er gebeurt als het verschil hoger is dan de notariskosten of wanneer je het bedrag anders wil besteden weet ik niet.

Echter, dit werkt natuurlijk andersom in je nadeel. Is je koopsom hoger dan de taxatiewaarde zul je zelf water bij de wijn moeten doen.

Er zijn overigens ook hypotheekverstrekkers die het laagste van de twee prijzen (koopsom vs. taxatie) hanteren en waarbij het dus niet werkt.
pi_182262992
Ook wij hebben de kosten koper kunnen betalen omdat de taxatiewaarde hoger uitviel.
Ik heb nog navraag gedaan of dit nooit problemen oplevert bij hypotheekverstrekkers.
Pas bij een afwijking van 6% gaat de hypotheekverstrekker na hoe het kan dat de taxatie zoveel hoger ligt dan het bedrag dat er overeengekomen is.
pi_182400079
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

toch is de hypotheek gebaseerd op het taxatie rapport, want anders zou deze niet nodig zijn en ik ken geen hypotheekverstrekker die geen taxatie verplicht.
Dit dus.

Als jij een huis koopt van bijv. 150.000 en je moet 50.000 verbouwen en taxatierapport geeft aan dat het na verbouwing 175.000 waard is, dan kan je 175.000 lenen (mits loon toereikend is). Je zal dan 25 k. zelf moeten lappen.

Maar of je meer kan lenen voor te verhuizen.... nee volgens mij niet. Dat heeft niets met taxatiewaarde woning te maken. Maar gelukkig ben ik maar een leek :)
U MAD?
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:49:20 #61
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182405775
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dit dus.

Als jij een huis koopt van bijv. 150.000 en je moet 50.000 verbouwen en taxatierapport geeft aan dat het na verbouwing 175.000 waard is, dan kan je 175.000 lenen (mits loon toereikend is). Je zal dan 25 k. zelf moeten lappen.

Maar of je meer kan lenen voor te verhuizen.... nee volgens mij niet. Dat heeft niets met taxatiewaarde woning te maken. Maar gelukkig ben ik maar een leek :)
Hetgeen je over het hypotheekbedrag leent moet je verantwoorden via een zogeheten bouwdepot. Daarmee dien je niet te sjoemelen, om het maar zo te zeggen. Dus op papier alleen bewezen bouwzaken.

Maar lees hierboven dat dan alsnog de k.k. betaald kan worden? Dat heb ik nog nooit gehoord..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182407485
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 07:49 schreef Renesite het volgende:

[..]

Hetgeen je over het hypotheekbedrag leent moet je verantwoorden via een zogeheten bouwdepot. Daarmee dien je niet te sjoemelen, om het maar zo te zeggen. Dus op papier alleen bewezen bouwzaken.

Maar lees hierboven dat dan alsnog de k.k. betaald kan worden? Dat heb ik nog nooit gehoord..
Ik ook niet.......
Volgens mij moet je k.k. echt uit eigen zak betalen en niet via een ‘lening’.
U MAD?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')