ik heb al een ruime 3 maanden lang een netwerk en nu heb ik 1 dingetje bij de adapters in het scherm Netwerk veranderd. Ik had bij bindingen van ik geloof de externe adapter iets uitgevinkt. Wat hierdoor gebeurd was was dat mn externe toegang(sprotocol) (die stond als ''(gedeeld)'') werd verwisseld met 'delen van internet-verbinding (ook protocol)' waardoor het internet het op de andere pc's in het netwerk niet meer doet. Het is me gelukt 'delen van internet' geen ''(gedeeld)'' protocol te maken maar ''een normale'' maar het lukt me nu niet om 'externe toegang' weer '(gedeeld)' te maken. Weet iemand hoe dit moet?! (ik heb btw Internet Connection Sharing Protocol)
het gaat om een W98SE machine
quote:de andere pc's op t netwerk hebben gene internet meer hierdoor
Op maandag 30 december 2002 02:28 schreef BoRRuHG het volgende:
Les 1:
- If it ain't broken, why fix it?
ICS zit standaard bij iedere Windows bijgeleverd, vanaf Windows 98SE. Hierbij dus een guide hoe je het spulletje geïnstalleerd krijgt. Als alles goed is, kun je het hele spulletje binnen een minuut of 20 aan de praat hebben.
Wat heb ik nodig voor ICS ?
Tenminste twee PC's. (Daar was je niet opgekomen he ? )
Een werkende NIC in iedere PC. (Ook handig. )
Een tweede NIC in je "Server" als je van plan bent Kabelmodem of ADSL te delen.
Een Device om naar het internet te connecten. (Modem / ISDN kaart)
De "Server" moet minimaal voorzien zijn van Windows 98SE, anders heb je geen ICS.
De "server" voorbereiden voor het gebruik van ICS.
Zorg dat de "Client For Microsoft Networking" geïnstalleerd is.
Zorg dat "TCP/IP" voor beide adapters is geïnstalleerd. (De tweede adapter is of je Dail-up adapter, of je tweede NIC.)
Zorg dat een mislukte poging van ICS niet geinstalleerd is, de-installen dus. Ook andere Internet sharing software, zoals Proxies of NAT Software zoals Winroute, Winproxy of Sygate moeten gedeïnstalleerd worden als ze aanwezig zijn.
Zorg ervoor dat je huidige Internet Connectie operationeel is.
Zet bij de eigenschappen van je netwerkkaart met internet, ICS aan bij het tabblad sharing(delen).
Als je wijzigingen hebt doorgevoerd waardoor Windows zegt dat je PC gereboot moet worden, rebooten dan.
De Clients inregelen voor ICS.
De client machine mag een willekeurige windows machine zijn, dus alles vanaf 95. NT en 2000 en zelf XP werken ook gewoon. Je hebt voor de client machine ook verder geen extra software nodig.
Zorg dat de "Client For Microsoft Networking" geïnstalleerd is.
Zorg dat "TCP/IP" voor je adapter is geïnstalleerd.
Zorg dat "Microsoft File and Printer Sharing" geactiveerd is.
Zorg ervoor dat je NIC zijn IP via DHCP krijgt.
(Win2k/XP: "Obtain IP-address automatically" radiobutton selecteren.)
(Win98: Tabblad "IP-address" -> vinkje zetten bij "Obtain IP-adress automatically".)
Zorg ervoor dat DNS zijn info ook via DHCP krijgt.
(Win2k/XP: "Obtain DNS server address automatically" radiobutton selecteren.)
(Win98: Tabblad "DNS" -> selecteer "Enable DNS".)
Ofwel gebruik je DHCP niet en geef je zelf de DNS servers in van je provider. (Die kan je zien op de router pc -> ipconfig /all)
Zorg ervoor dat je geen Gateway ingesteld hebt.
(Win2k/XP: Advanced -> Tabblad "IP Settings" veld "Default gateways")
(Win98: Tabblad "Gateway" Tab, en haal eventuele entries daar weg.)
Nadat je alle instellingen aangepast hebt, klik op OK, en reboot de PC.
Zorg dat je binnen je browser insteld dat hij geen Dial-up moet doen, (In IE : "never Dial a Connection") en dat je LAN-settings voor de rest leeg zijn.
Bekabeling ?
Bekabeling is geen probleem. ICS werkt met 2 PC's die via een Cross-cable aan elkaar hangen, maar ook met 8 PC's die aan een hub of een Switch zitten.
Exotische constructies met veel NICS in de server, en met allemaal cross-cables naar de clients krijg je misschien ook aan de praat, maar is een beetje buiten de scope van deze guide.
ICS installeren op de Server.
Owkee, nu zijn we zover dat we ICS kunnen gaan installeren op de Server.
Omdat meerdere smaken Windows enigzins verschillen in de installatie van ICS, zal ik hem opsplisten in 3 secties.
Windows 98 of ME ICS Server
Ga naar je Control Panel, en selecteer "Add/Remove Software". Ga naar het Tabje "Windows Setup", en klik daar op "Internet Tools" en vink daar "Internet Connection Sharing" aan. (als deze al aangevinkt was, uitvinken om te deïnstalleren, even rebooten en overnieuw doen)
Hierna wil je machine rebooten, en op het moment dat hij weer opkomt, zal er een schermpje "Home Networking Wizard" op je scherm komen.
Belangrijk!, klik _niet_ per ongeluk op cancel, want dan kun je de hele boel eerst weer deïnstallen voordat je verder kan !
Klik op "next" in het eerste scherm. in het tweede scherm krijg je de keuze voor wat voor interconnectie je wilt delen. Kies hetgene wat voor jou van toepassing is. Als het Dial-up is, ben je klaar. Als je echter voor de "high-speed" kiest, kun je nog een aantal problemen tegen komen. Namelijk het feit dat Windows alle NIC's die ooit in jouw PC geïnstalleerd waren gewoon onthoud, naast diegene die nu actief zijn. De gouden tip is in dit geval, als er meerdere keren jouw NIC in staat, kies de laatste uit het rijtje, omdat dit degene is die als laatste geinstalleerd is. Natuurlijk is het ook handig om te weten welke NIC naar je LAN gaat, en aan welke je modem komt.
Kies dus de juiste NIC, en klik op "next". Als het goed is krijg je nu hetzelfde scherm, alleen de NIC die je net geselecteert hebt, zit er niet meer bij.
Als het goed is blijft nu de NIC voor je LAN over. Selecteer deze, en klik "next". (Als je er weer meerdere hebt, klik dan weer de laatste aan, net zoals in de vorige stap.)
Als laatste wil de ICS wizard een Client disk maken, dit is overbodig, omdat we dat zelf al gedaan hebben. Dit mag je dus cancellen.
Tip : Als je geen last wil hebben van al die oude NIC's die ooit eens in je systeem hebben gezeten, kun je ook een keertje in Safe Mode booten, en in je System de oude nics removen. Als het goed is heb je er dan geen last meer van. Voor mensen die net hun systeem "fris" geïnstalleerd hebben, hoeft dit natuurlijk niet.
Aangezien we nu alles geïnstalleerd hebben, is het tijd om te kijken hoe het er nu uit ziet bij de "Network Properties".
Wat zijn de verschillen die we zien ?
Er is een nieuwe adapter aanwezig, namelijk : "Internet Connection Sharing"
Er is een nieuw protocol bijgekomen, namelijk : "Internet Connection Sharing (protocol)" en deze staat bij je eerste NIC, en je tweede (Of Dial-Up) en tevens bij de "internet Connection Sharing" Adapter.
TCP/IP heeft zich ook op automagische wijze vermenigvuldigt, met de omschrijvingen "Home" (Eerste NIC) en "Shared" (Tweede NIC of Dial-Up adapter) en hij zit ook bij de "Internet Connection Sharing".
Tevens heeft je "Home" TCP/IP automagisch het IP-adres : 192.168.0.1 gekregen.
Alle eventuele overige protocollen, zoals bijvoorbeeld IPX/SPX of NetBEUI zitten ook op de "Internet Connection Sharing".
Ondertussen is het dus een flink lijstje geworden in je Network properties.
Opschonen en Security
Om te voorkomen dat je met al dit fijne internet sharing je server lekker blootstelt aan alle scriptkiddies, en overbodige links tussen protocollen en dergelijke wat alleen maar voor overhead zorgt lekker laat draaien, gaan we de boel ook nog een beetje opschonen.
Zoek je Shared adapter op. (diegene met de internetverbinding, dus je Dial-Up of tweede NIC)
Klik op "properties" van je shared adapter, gan naar het tabblad bindings, en vink alle protocollen uit behalve TCP/IP.
Als je "NetBEUI -> Internet Connection Sharing" tegenkomt in je lijstje van je "Network properties" -> weg ermee.
Zoek "TCP/IP (Shared) -> NIC" op in je "Network properties", en klik op "properties" en ga naar "bindings" en bij het checkhokje bij "File and Printer sharing for Microsoft Networks" vink deze _uit_ dit voorkomt dat mensen heel fijn een drivekoppeling naar jouw PC maken over het internet.
Nou, dat zou het moeten zijn. Nog even een keer rebooten, en de boel is up & running, als de server in de lucht is, even de clients rebooten, en voila.
quote:ik kan niet eens de index openen
Op maandag 30 december 2002 02:36 schreef BoRRuHG het volgende:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/642065//Lukt dat wel?
quote:
Zet bij de eigenschappen van je netwerkkaart met internet, ICS aan bij het tabblad sharing(delen).
quote:ik ga het nu proberen. Keep you posted..hoop ik
Op maandag 30 december 2002 02:39 schreef BoRRuHG het volgende:
KNIP
waarschijnlijk netwerkkaart maar kmoet t ff zeker weten..
nu nog ff de pc van mn zussie aanzetten en kijken of ie et doen (hoopvol, nu nog..)
quote:en toen kwam ik erachter datik iets fout had gedaan wat ik al aan het begin dacht: DAMN. Alles weer opnieuw
Op maandag 30 december 2002 03:43 schreef MeAndMyself het volgende:
Internet doet het iig weer bij mijnu nog ff de pc van mn zussie aanzetten en kijken of ie et doen
(hoopvol, nu nog..)
Kan het er misschien aan liggen dat toen ik die shotjes maakte ik nog geen users ingesteld had en nu wel (1'tje maar, maar toch..)?!
HELP!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |