abonnement Unibet Coolblue
pi_181898716
Japan wil weer commercieel op walvissen jagen

Het verbod op commercieel jagen van walvissen heeft nu wel lang genoeg geduurd, vindt Japan. Volgens het land zouden er van bepaalde walvissoorten weer genoeg exemplaren rondzwemmen om ze 'duurzaam te kunnen oogsten.' Op de jaarlijkse vergadering van de International Whaling Commission (IWC), dit keer in Brazilië, hoopt Japan genoeg stemmen te verzamelen om de commerciële walvisjacht weer te kunnen hervatten.

Vanaf 1986 is er binnen het IWC afgesproken niet meer voor de handel op walvissen te jagen. Sommige soorten waren door de walvisjacht uitgestorven, andere werden bedreigd. Maar tot op heden ging Japan wel door met jagen voor ‘wetenschappelijke doeleinden’. Weinig mensen geloven nog in de wetenschappelijke doelen van deze jacht. Het vlees van zo’n 330 voornamelijk dwergvinvissen wordt gewoon op de markt gebracht.

De Internationale Walviscommissie heeft tijdens de jaarlijkse vergadering de Verklaring van Florianopolis goedgekeurt, waarin staat dat de walvispopulatie tijd nodig heeft om te herstellen. De commerciële walvisjacht mag niet worden hervat. De enige commerciële doeleinden waar walvissen voor mogen worden gebruikt, is het bekijken van de dieren.

Japanners blijven doorjagen
Het land houdt al sinds de twaalfde eeuw de walvisjacht hoog: “Het gekke is dat ook veel Japanners walvisvlees niet meer lekker vinden en toch jagen ze rustig door en willen ze meer”, zegt Alex Cornelissen. Hij is de Nederlandse baas van Sea Sheperd, een wereldwijde organisatie die zich inzet voor bescherming van de zeeën en oceanen. Sea Sheperd is bekend geworden door de manier waarop ze op volle zee schepen van Japanse walvisvaarders blokkeren en zelfs rammen.


Hij moet er niet aan denken dat de commerciële jacht weer wordt toegestaan. “Als Japan zijn zin krijgt, dan zullen de populaties die onder druk staan nog veel verder onder druk komen te staan. Daar komt de plasticvervuiling nog bij. Walvissen spoelen aan met hun maag vol plastic. Er sterven tegenwoordig heel veel dieren door plasticvervuiling. Als we daar bovenop de walvisvaart opnieuw gaan opstarten, dan hebben die populaties helemaal geen kans meer om te herstellen.”
Noorwegen en IJsland jagen ook op walvissen

Japan is niet het enige land dat walvissen jaagt. Ook Noorwegen en IJsland doen het. In totaal worden er ongeveer duizend grote walvissen gedood. En dan gaat het vooral om de dwergvinvissen. Ook al suggereert de naam dat het hier om een klein dier gaat, vergis je niet. Een volwassen dwergvinvis wordt zo’n negen meter lang.

Alex rukt met de Sea Sheperd niet meer uit naar Antartica om Japanners het leven zuur te maken: “Japanners hebben nu drie heel snelle boten daar om te jagen en ze kunnen ons via satelliet van verre zien aankomen.” Zijn organisatie richt zich op dit moment meer op het voorkomen van vis stroperij op zee langs de Afrikaanse kust. Maar als de Japanners de commerciele jacht weer oppakken sluit hij niet uit dat ze weer naar Antartica uit zullen rukken om de walvis te proberen te redden.

Populatie van dwergvinvissen is weer hersteld
Maar hoeveel walvissen zijn er eigenlijk nog? En heeft Japan gelijk als ze zeggen dat de stand weer goed is?

Meike Scheidat is bioloog aan de Universiteit van Wageningen. Haar onderzoek naar dolfijnen en bruinvissen in de Noordzee, wordt door het IWC gebruikt. Volgens haar heeft Japan wel een punt. “Bepaalde populaties van de dwergvinvis zijn zo hersteld dat je walvisvangst zou kunnen accepteren.”

Maar dat betekent volgens haar nog niet dat het verstandig is om de commerciele walvisvangst weer vrij te geven. “Zodra je begint met de commerciële jacht, opent dit natuurlijk deuren. Er is een soort van zorg dat wanneer je daarmee weer begint, dan komt een tweede land, een derde land en dan gaat het weer mis. We weten dat walvissen ontzettend belangrijk zijn voor het ecosyteem, meer en meer onderzoek toont dat ook aan. In sommige gebieden is de walvispoep een soort van mest voor de zee. En die poep is belangrijk omdat dan die algen beter kunnen groein. En dat is dan weer het begin van de hele voedselketen.”

https://eenvandaag.avrotr(...)-op-walvissen-jagen/
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:20:20 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181898760
Tja hun land hun zee hun keuze. Wel zonde van zulke mooie dieren maar andere landen moeten eens stoppen te bepalen een soeverein land wil doen
#KICKOUTZP
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:21:41 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181898779
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:20 schreef wollah het volgende:
Tja hun land hun zee hun keuze. Wel zonde van zulke mooie dieren maar andere landen moeten eens stoppen te bepalen een soeverein land wil doen
Zolang ze dat enkel in hun wateren doen geen probleem inderdaad. Daarbuiten is een ander verhaal.
And so is the past
pi_181898781
Walvistraan _O_
Lekker voor op de frites ipv maggi.
U MAD?
  Moderator vrijdag 14 september 2018 @ 13:22:50 #5
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_181898790
Prima idee
Japan _O_
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:23:52 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181898807
Waarom moeten die Aziaten allemaal beschermde diersoorten vreten.
pi_181898830
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:21 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Zolang ze dat enkel in hun wateren doen geen probleem inderdaad. Daarbuiten is een ander verhaal.
Want zo'n walvis houdt zich ook precies aan de door de mens opgestelde grenzen. :')
De Republiek
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:26:17 #8
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_181898850
Stukje walvis sbiefstuk, heerlijk!
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_181898903
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
pi_181899037
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:23 schreef Twiitch het volgende:
Waarom moeten die Aziaten allemaal beschermde diersoorten vreten.
Omdat ze niet beschermd zijn? En de soorten die ze eten ook niet eens bedreigd. Potvissen hebben meer te vrezen van de netten van vissers of zeeafval dan van Japanners.

Rationeel is het moeilijk om tegenargumenten te bedenken zolang ze met logische quota werken. En uiteraard illegale jacht verder tegengaan.
Gelukkig gaan de Japanners zelf steeds minder walvis eten :)
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:52:29 #11
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_181899231
Gekken
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:55:43 #12
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_181899265
Laat ze lekker jagen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 14 september 2018 @ 13:55:57 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181899270
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:38 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Omdat ze niet beschermd zijn? En de soorten die ze eten ook niet eens bedreigd. Potvissen hebben meer te vrezen van de netten van vissers of zeeafval dan van Japanners.

Rationeel is het moeilijk om tegenargumenten te bedenken zolang ze met logische quota werken. En uiteraard illegale jacht verder tegengaan.
Gelukkig gaan de Japanners zelf steeds minder walvis eten :)
Ben het wel met je post eens. Rationeel gezien is het wel okee. Maar toch... het zijn zulke bijzondere beesten. En intelligent.

Maarja biggen zijn ook intelligent en ik heb gister 3 speklappen zitten eten dus tsja... het is meer een emotioneel gevoel.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 14 september 2018 @ 14:12:52 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181899540
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:20 schreef wollah het volgende:
Tja hun land hun zee hun keuze.
Als ze het in hun eigen wateren doen, prima. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 14 september 2018 @ 14:17:21 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181899607
quote:
update
14-09-2018 09:23

De Internationale Walviscommissie heeft tijdens de jaarlijkse vergadering de Verklaring van Florianopolis goedgekeurt, waarin staat dat de walvispopulatie tijd nodig heeft om te herstellen. De commerciële walvisjacht mag niet worden hervat. De enige commerciële doeleinden waar walvissen voor mogen worden gebruikt, is het bekijken van de dieren.
https://eenvandaag.avrotr(...)-op-walvissen-jagen/

Oh, het voorstel van Japan is al weer afgeschoten.

En door! :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 14 september 2018 @ 14:18:06 #16
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181899621
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 14:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als ze het in hun eigen wateren doen, prima. _O-
:Y
#KICKOUTZP
pi_181899691
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 14:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
De enige commerciële doeleinden waar walvissen voor mogen worden gebruikt, is het bekijken van de dieren.
Staat niet dat je ze niet van binnen mag bekijken nadat je ze hebt opengesneden.

... oO<
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 14 september 2018 @ 14:30:36 #18
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_181899770
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:20 schreef wollah het volgende:
Tja hun land hun zee hun keuze. Wel zonde van zulke mooie dieren maar andere landen moeten eens stoppen te bepalen een soeverein land wil doen
De natuur en het klimaat gaan iedereen aan. Als elk land zijn eigen koers daarop mocht waren, werd er nooit iets bereikt. Rondom vervuiling van rivieren, het leegvissen van zeeën en CO2 uitstoot is samenwerking juist noodzakelijk. Als China zijn zin zou doordrijven omtrent de dammen van de Lancang, zouden de landen daar ten zuiden van geen oogst meer hebben. En ga zo maar door: walvissen blijven niet enkel in de Japanse wateren, en als Japan zich niet meer aan het verbod zou houden, wat houdt de andere landen tegen om te stoppen met de jacht?
Helemaal super.
pi_181900095
In Japan wordt t spul nauwelijks gegeten en schijnt het vooral tot hondenvoer te worden verwerkt.

Op zich wel vreemd, want qua smaak doet het aan een goede biefstuk denken. Daarbij moet wel aangetekend worden dat er veel erg rijke Japanners zijn, die misschien wel walvis eten. Ik heb het maar een paar meer op een menu gezien, in de goedkopere restaurants. In dure restaurants wordt luxer eten voorgeschoteld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 14 september 2018 @ 15:08:43 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_181900415
Een universeel jachtverbod zou wel fijn zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_181900836
Kunnen ze niet een kweekvijver maken voor walvissen?
pi_181906676
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 13:20 schreef wollah het volgende:
Tja hun land hun zee hun keuze. Wel zonde van zulke mooie dieren maar andere landen moeten eens stoppen te bepalen een soeverein land wil doen
Lekker politiek correct
  vrijdag 14 september 2018 @ 20:55:14 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181906800
Japan is rijk genoeg om dat handjevol vissers schadeloos te stellen en te stoppen met de jacht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181906849
Triest wat de mensheid de dieren aandoen.
Next.
pi_181914351
Als er voldoende aanwas is, dan is het eten van walvis beter te verdedigen dan het eten van varken of koe. De dieren leven in het wild ipv in een klein kooitje te zitten opgesloten en hoeven niet op transport naar het slachthuis.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181914529
Nederland heeft in de jaren 60 ook nog gewoon een walvis vloot gehad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 15 september 2018 @ 09:24:32 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181915768
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 07:37 schreef raptorix het volgende:
Nederland heeft in de jaren 60 ook nog gewoon een walvis vloot gehad.
Sterker nog, toen de quota werden ingevoerd stapte Nederland uit het iwc en voerde de jacht op
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181915912
Ik zag walvis gewoon bij de Tokyo vismarkt liggen een paar keer. Met grote plaatjes van walvissen erbij.

Wordt niet echt geheimzinnig over gedaan.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 15 september 2018 @ 09:33:21 #29
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181915919
Het duurt jaren en jaren voordat walvissen zich kunnen voortplanten, krijgen maar weinig kalveren per keer en er zit ruime tijd tussen kalveren.

Lijkt me dat de verschillende populaties rond Japan nog best een jaar of 20 zonder jacht kunnen zonder dat de hoeveelheid walvissen uit de klauwen loopt.

Wat willen ze er nou mee?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 15 september 2018 @ 18:08:08 #30
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181922809
Aziaten :') Haaienvinnen afhakken en teruggooien, op walvissen jagen, honden en katten eten :') :r
Man of Steal.
pi_181923094
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:08 schreef SuperNeger het volgende:
Aziaten :') Haaienvinnen afhakken en teruggooien, op walvissen jagen, honden en katten eten :') :r
1. Haaienvinnen, je hebt gelijk.
1. Walvissen, zeker weten want planten zich heel traag voort (doet Noorwegen overigens ook walvissen jagen). Die kunnen heel makkelijk door de jacht worden uitgeroeid.
3. Honden en katten eten zal vast lekker smaken mits goed voorbereidt en is in zwaar overvloed dus niks mis mee. Heeft meer met je culturele arrogantie te maken die laatste twee.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 15 september 2018 @ 18:30:02 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181923194
Walvisbiefstuk O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ :Y) :Y) :Y) :Y) :Y)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181926046
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 15:08 schreef Harvest89 het volgende:
Een universeel jachtverbod zou wel fijn zijn.
Dat zal heel fijn zijn, maar de mensheid gaat liever de natuur vernietigen. Waarom? Blijkbaar zijn wij toch niet zo heel intelligent. :)
ROBODEMONS..................|:(
pi_181934395
Ik eet liever hont.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_181934403
Waren ze ooit gestopt dan ?

Jaja,men jaagt zogenaamd al een paar decennia "uitsluitend voor wetenschappelijke doeleinden". Men kan echter niet vertellen wat de onderzoeksvraag voor dit wetenschappelijk onderzoek is, er zijn geen onderzoeksresultaten gepubliceerd en op magische wijze belandt al het vlees op de markt...

Maar het is echt voor onderzoek hoor !

Wat Japanners bedoelen is dat ze graag zouden stoppen met huichelen.
pi_181934418
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
Als er voldoende aanwas is, dan is het eten van walvis beter te verdedigen dan het eten van varken of koe. De dieren leven in het wild ipv in een klein kooitje te zitten opgesloten en hoeven niet op transport naar het slachthuis.
Mijn enige bezwaar dat dan nog blijft, is dat het vrijwel onmogelijk is om de walvis in één keer te doden. Kan wel, maar dan beschadig je het dier nogal, wat voor consumptiedoeleinden weer onhandig is.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_181934708
Daar had ik niet aan gedacht.

Wbt dierlijk eiwit zijn kleine dieren ook logischer. In Japan (!) goede ervaringen met kleine visjes, en insecten zie ik ook wel zitten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')