abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 september 2018 @ 08:06:48 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181914696
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 04:26 schreef Triggershot het volgende:
Onderstaande interesseert mij even het meest, vandaar dat ik dit er uitknip. Niks verkeerd bedoeld.

[..]

Goed, ik heb 100 euro van jou geleend en heb daar een jaar later 105 euro van weten te maken. Ik heb dus aan het einde van de rit nog steeds 100% draagkracht om jou terug te betalen en ik hou er ook nog eens geld aan over. De 5 euro winst schrijf ik bij op mijn rekening met 40% meer lira's door de daling. Waar ligt mijn probleem precies en wat dien ik te compenseren? Was het gunstiger voor mij geweest als de lira maar 20% was gedaald en ik een winst had van 2.5% in euro's volgens jou?
Goed, ik (als Turkse bank) heb 100 euro van jou geleend en omgewisseld in 1 op 4 Lira = 400 lira om uit te lenen aan Turks Goed Bedrijf om te investeren in Turkije en die hebben daar een jaar later 105 euro = 420 lira van weten te maken.
Joepie TOP , Goed Bedrijf]
Echter de koers is 7 lira per Euro dus ik heb 420 lira / 7 = 60 euro over om de lening van 100 euro af te lossen
O das lastig , 40 euro+ 2 euro rente x 7 lira is 294 Lira verlies door valuta verschil
Goed Bedrijf gaat failliet of Turkse Bank gaat Failliet, of allebei

quote:
De 5 euro winst schrijf ik bij op mijn rekening met 40% meer lira's door de daling.
Waar ligt mijn probleem precies en wat dien ik te compenseren?
Jouw probleem is dat je rekent als EU burger, terwijl je als Turk wilt investeren en verdienen

Zoals jij rekent is iedereen in Venezuela en Zimbabwe [landen met een dictator als Erdogan) miljonair geworden in tien jaar tijd

De vraag die ik nu hoor is :
Waarom leent men in Euro of Dollar en niet in Lira?
Omdat in de EU door de sterke munt ( wereld rekeneenheid) de rente erg laag is en banken in Turkije graag in Euro lenen tegen 2% en dan lekker uitlenen in Lira aan Turken of de Turkse staat om te investeren in een paleis of brug tegen 17%
EU banken of Dollar banken willen wel graag hun Euro en Dollar terug met de 2% rente, dus 102 Euro

Het grote probleem voor Turken in Turkije is dat ze inderdaad rekenen zoals jij en blij zijn met 10% winst in Lira , en verkopen naar het buitenland met 100 plus 10% winst in Lira
De inkoop van ruwe materialen blijkt ineens 30% duurder te zijn in Lira, omdat de producent van die materialen ook moet inkopen en de leverancier daarvan ook en rekenen of importeren in Euro of Dollar , de wereld standaard rekenmunt

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-09-2018 09:33:17 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 15 september 2018 @ 09:18:19 #52
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181915688
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 04:26 schreef Triggershot het volgende:
Onderstaande interesseert mij even het meest, vandaar dat ik dit er uitknip. Niks verkeerd bedoeld.

[..]

Goed, ik heb 100 euro van jou geleend en heb daar een jaar later 105 euro van weten te maken. Ik heb dus aan het einde van de rit nog steeds 100% draagkracht om jou terug te betalen en ik hou er ook nog eens geld aan over. De 5 euro winst schrijf ik bij op mijn rekening met 40% meer lira's door de daling. Waar ligt mijn probleem precies en wat dien ik te compenseren? Was het gunstiger voor mij geweest als de lira maar 20% was gedaald en ik een winst had van 2.5% in euro's volgens jou?
Zie de antwoorden hieronder. 100 Euro geleend, met 5 procent winst in theorie 105 Euro van gemaakt. Echter zou dit alleen werken zolang de winst ook daadwerkelijk in Euro is. In werkelijkheid is het: 100 Euro geleend in jaar 1 wat toen 500 Lira was. Aan het einde van jaar 1 5 procent winst dus 525 Lira. Echter is 525 Lira inmiddels niet meer 105 euro, maar 525/7 = 75 euro. Oftewel ik heb een tekort van 25 euro om mijn schuld af te lossen, want ik heb die in Euro geleend vanwege de aantrekkelijke rente. Dit is de situatie waar veel Turken en Turkse bedrijven maar ook banken zich in bevinden.
pi_181917056
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 09:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zie de antwoorden hieronder. 100 Euro geleend, met 5 procent winst in theorie 105 Euro van gemaakt. Echter zou dit alleen werken zolang de winst ook daadwerkelijk in Euro is. In werkelijkheid is het: 100 Euro geleend in jaar 1 wat toen 500 Lira was. Aan het einde van jaar 1 5 procent winst dus 525 Lira. Echter is 525 Lira inmiddels niet meer 105 euro, maar 525/7 = 75 euro. Oftewel ik heb een tekort van 25 euro om mijn schuld af te lossen, want ik heb die in Euro geleend vanwege de aantrekkelijke rente. Dit is de situatie waar veel Turken en Turkse bedrijven maar ook banken zich in bevinden.
Je pakt 5% groei in Turkse (zwakke) valuta en rekent dat weer om naar euro's, terwijl ik je juist meerdere malen heb aangegeven dat de 5% groei is aangegeven in dollars. In andere woorden. De Turkse economie heeft dus een economische groei doorgemaakt wat in dollars 5% is aangegeven per 13 september 2018. Dat ze nu fors meer lira eenheden moeten neertellen om het geleende bedrag terug te betalen vanwege de hoge inflatie is absoluut een feit, maar tegelijkertijd heb je dan ook meer lira's nodig om tot een 5% groei te komen in de genoemde vreemde valuta (Euro/Dollar). Desalniettemin zijn er genoeg bedrijven die in problemen verkeren, zelfs overheidsinstanties, maar collectief over heel het land is 5%(dollar) wel een gunstig cijfer ongeacht de inflatie van de munt.
pi_181917456


[ Bericht 100% gewijzigd door Legatus op 15-09-2018 11:52:45 ]
pi_181917461
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 11:51 schreef Legatus het volgende:

[..]

Wat is je punt?
Dat Turken gek zijn op baklava?
pi_181917803


[ Bericht 100% gewijzigd door Sigaartje op 15-09-2018 12:31:00 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 15 september 2018 @ 12:30:46 #57
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181917844
Achmedinejad bedoelde je..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181917896
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:30 schreef Perrin het volgende:
Achmedinejad bedoelde je..
[ afbeelding ]
Lachmedinjad ja.
  zaterdag 15 september 2018 @ 12:46:40 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918050
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 11:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je pakt 5% groei in Turkse (zwakke) valuta en rekent dat weer om naar euro's, terwijl ik je juist meerdere malen heb aangegeven dat de 5% groei is aangegeven in dollars. In andere woorden. De Turkse economie heeft dus een economische groei doorgemaakt wat in dollars 5% is aangegeven per 13 september 2018. Dat ze nu fors meer lira eenheden moeten neertellen om het geleende bedrag terug te betalen vanwege de hoge inflatie is absoluut een feit, maar tegelijkertijd heb je dan ook meer lira's nodig om tot een 5% groei te komen in de genoemde vreemde valuta (Euro/Dollar). Desalniettemin zijn er genoeg bedrijven die in problemen verkeren, zelfs overheidsinstanties, maar collectief over heel het land is 5%(dollar) wel een gunstig cijfer ongeacht de inflatie van de munt.
Historiscche Groei BNP van Venezuela wel eens gezien ??

https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=ve&v=66&l=nl

Country 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2016 2017
Venezuela -7,2 3,2 2,7 -8,9 -9,2 16,8 9,3 10,3 8,4 4,8 -3,3 -1,9 4,2 5,5 1,6 -10 -12
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 15 september 2018 @ 12:46:45 #60
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181918051
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 11:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je pakt 5% groei in Turkse (zwakke) valuta en rekent dat weer om naar euro's, terwijl ik je juist meerdere malen heb aangegeven dat de 5% groei is aangegeven in dollars. In andere woorden. De Turkse economie heeft dus een economische groei doorgemaakt wat in dollars 5% is aangegeven per 13 september 2018. Dat ze nu fors meer lira eenheden moeten neertellen om het geleende bedrag terug te betalen vanwege de hoge inflatie is absoluut een feit, maar tegelijkertijd heb je dan ook meer lira's nodig om tot een 5% groei te komen in de genoemde vreemde valuta (Euro/Dollar). Desalniettemin zijn er genoeg bedrijven die in problemen verkeren, zelfs overheidsinstanties, maar collectief over heel het land is 5%(dollar) wel een gunstig cijfer ongeacht de inflatie van de munt.
Ja en nee. Mijn voorbeeld was heel simpel en de realiteit is niet simpel, wellicht was het voorbeeld daarom niet goed. Het klopt dat de economie van Turkije in dollars nog steeds groeit met vijf procent. So far so good. Er zit echter wel een hele grote adder onder het gras.

Die groei is gebaseerd op investeringen in vastgoedprojecten, wegen, vliegvelden en noem het maar op. Met het geleende geld zijn salarissen betaald van werknemers, materialen gekocht en ga zo maar door. Deze werknemers spenderen weer extra geld enzovoorts. Dit heeft een jaarlijkse economische groei opgeleverd van vijf procent over de hele linie, in dollars. Dit geleende geld moet echter wel worden terugbetaald, in euro's en met rente. En daar zit hem nou net de crux. Want ondanks dat de Turkse economie is gegroeid, mede door de oorzaken die ik hierboven uiteen heb gezet, kunnen veel bedrijven deze schuld helemaal niet meer terugbetalen. Voor hen is de schuldenlast namelijk wel effectief met 40 procent in één jaar omhoog gegaan. Dus laten we het zo stellen: Met het geleende geld is er economische groei bewerkstelligd, dat is echter niet alleen bij de bedrijven en banken terecht gekomen die het geld hebben geleend. Met dat geld zijn immers materialen gekocht, salarissen betaald, gebouwen neergezet, wegen aangelegd. Daar zit hem mede die vijf procent groei in. Als gevolg hiervan is voor hen de schuldenlast alsnog meer toegenomen dan de economische groei in heel Turkije. Sterker nog, hun positie is in veel gevallen zelfs verzwakt en dusdanig verzwakt dat ze failliet gaan.

Onthoud dat vijf procent economische groei in dollars wordt behaald omdat er met geleend geld extra mensen aan het werk zijn en er extra geld wordt uitgegeven intern (diverse binnenlandse consumptie). Er blijft echter maar één partij die het geld moet terugbetalen en dat is de lener zelf, ondanks dat zijn geleende geld over een veel groter veld economische groei bewerkstelligt.

Snap je het nu?
pi_181918071
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Historiscche Groei BNP van Venezuela wel eens gezien ??

https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=ve&v=66&l=nl

Country 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2016 2017
Venezuela -7,2 3,2 2,7 -8,9 -9,2 16,8 9,3 10,3 8,4 4,8 -3,3 -1,9 4,2 5,5 1,6 -10 -12

Heet jij toevallig Harry Romijn?
  zaterdag 15 september 2018 @ 12:50:32 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918102
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Heet jij toevallig Harry Romijn?
nee sjaak kortekaas
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181918185
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ja en nee. Mijn voorbeeld was heel simpel en de realiteit is niet simpel, wellicht was het voorbeeld daarom niet goed. Het klopt dat de economie van Turkije in dollars nog steeds groeit met vijf procent. So far so good. Er zit echter wel een hele grote adder onder het gras.

Die groei is gebaseerd op investeringen in vastgoedprojecten, wegen, vliegvelden en noem het maar op. Met het geleende geld zijn salarissen betaald van werknemers, materialen gekocht en ga zo maar door. Deze werknemers spenderen weer extra geld enzovoorts. Dit heeft een jaarlijkse economische groei opgeleverd van vijf procent over de hele linie, in dollars. Dit geleende geld moet echter wel worden terugbetaald, in euro's en met rente. En daar zit hem nou net de crux. Want ondanks dat de Turkse economie is gegroeid, mede door de oorzaken die ik hierboven uiteen heb gezet, kunnen veel bedrijven deze schuld helemaal niet meer terugbetalen. Voor hen is de schuldenlast namelijk wel effectief met 40 procent in één jaar omhoog gegaan. Dus laten we het zo stellen: Met het geleende geld is er economische groei bewerkstelligd, dat is echter niet alleen bij de bedrijven en banken terecht gekomen die het geld hebben geleend. Met dat geld zijn immers materialen gekocht, salarissen betaald, gebouwen neergezet, wegen aangelegd. Daar zit hem mede die vijf procent groei in. Als gevolg hiervan is voor hen de schuldenlast alsnog meer toegenomen dan de economische groei in heel Turkije. Sterker nog, hun positie is in veel gevallen zelfs verzwakt.
Oh, maar met de complicaties die een 40% daling met zich mee neemt voor de volgende keer dat ze met geconverteerde lira's willen lenen, dat het een grote probleem is voor de gemiddelde consument wanneer ze een geïmporteerd goed willen nuttigen en voor het voortzetten van de (inter)nationale handel allemaal niet gunstig is, daar zijn we het over eens en daar zal je mij ook niet over horen. Het enige wat ik concludeer is dat er voor de afgesloten periode met 5% groei een redelijke resultaat is neergelegd en zelfs daarmee meerdere verwachtingen zijn overtroffen. De economische groei in Turkije in exacte netto cijfers of je het nu hebt over de lira of vreemde valuta is niet houdbaar als er het een en ander niet flink wordt hervormd. Het zullen vooral de bedrijven zijn die niet hebben bijgedragen aan de 5% winst die moeite zullen hebben de leningen terug te betalen, tot zo ver dat als je al bedrijf op lange termijn geen winst weet te maken je commerciële bestaansrecht al in twijfel getrokken kan worden natuurlijk.
pi_181918190
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee sjaak kortekaas
Harry toch.
  zaterdag 15 september 2018 @ 13:02:55 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918282
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Harry toch.
Doe jij nu eens een prognose voor Turkije volgend jaar

Leningen die EERST terugbetaald moeten worden
ING die geen enen euro meer aan Turkije uitleent alle ratingbureaus op negatief staan met voor Turkse obligaties een junk status , de EU en IMF die niets zullen doen

Alleen de Palestijnen hebben hulp toegezegd en die moeten hun bijstand aan de USA volgend jaar inleveren , O ja en Qatar de financier van IS
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181918308
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Doe jij nu eens een prognose voor Turkije volgend jaar

Leningen die EERST terugbetaald moeten worden
ING die geen enen euro meer aan Turkije uitleent alle ratingbureaus op negatief staan met voor Turkse obligaties een junk status , de EU en IMF die niets zullen doen

Alleen de Palestijnen hebben hulp toegezegd en die moeten hun bijstand aan de USA volgend jaar inleveren , O ja en Qatar de financier van IS

https://www.finanzen.nl/v(...)r-de-lira-1027531386

Komt goed, advies uit Venezuela is onderweg. kan wel meer dan een jaar duren gezien ze met de bus komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2018 13:05:45 ]
  zaterdag 15 september 2018 @ 13:11:26 #67
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918374
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
https://www.finanzen.nl/v(...)r-de-lira-1027531386

Komt goed, advies uit Venezuela is onderweg. kan wel meer dan een jaar duren gezien ze met de bus komen.
Erdogan heeft wel een beetje gelijk

Hogere rente is moordend voor economische groei
en 24% rente , arme turkse gezinnen als je volgend jaar moet inleveren of ontslag krijgt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181918400
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
Erdogan heeft wel een beetje gelijk
  zaterdag 15 september 2018 @ 13:22:21 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918498
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ja je gaat vrijwillig in de economische martelkamer als land ,

maar financieel kastijden werkt zuiverend , voor onzorgvuldig onverantwoord economisch gedrag als land , tenzij je naam Chavez of Erdogan is
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181918504
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Erdogan heeft wel een beetje gelijk

Hogere rente is moordend voor economische groei
en 24% rente , arme turkse gezinnen als je volgend jaar moet inleveren of ontslag krijgt
In de praktijk leende men al massaal in buitenlandse valuta, ik denk dat de invloed van dit rente-instrument wordt overschat. Men had de lira al de rug toe gekeerd.
pi_181918506
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja je steekt jezelf vrijwillig in de martelkamer als land ,

maar financieel kastijden werkt zuiverend , voor onzorgvuldig onverantwoord economisch gedrag als land , tenzij je naam Chavez of Erdogan is
Daarom --> Harry.
  zaterdag 15 september 2018 @ 13:23:28 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181918513
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:22 schreef Benger het volgende:

[..]

In de praktijk leende men al massaal in buitenlandse valuta, ik denk dat de invloed van dit rente-instrument wordt overschat. Men had de lira al de rug toe gekeerd.
dat is mogelijk

Lira bestaat al feitelijk niet meer internationaal , net als de bolivar
Roebel en Pesos hebben ook nauwelijks een functie internationaal meer
De LEV, Forint en de LEI bestaan alleen doordat ze vastgeklonken zijn aan de EURO en worden steeds minder gebruikt


crypto munten zouden hier verandering in kunnen brengen

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 15-09-2018 15:31:58 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181918860
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:24 schreef Kelvan het volgende:

[..]

Je had het al mis met je whataboutism, en nu ook weer, want waar in mijn post zeg ik iets over "klagen" of dat je dat niet mag? Of waar zeg ik dat je er niets over mag zeggen?

In dat geval was het dus een zinloze toevoeging op de discussie :)
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_181920003
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:57 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

In dat geval was het dus een zinloze toevoeging op de discussie :)
Nee, alleen jouw reacties daarop.
pi_181920035
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 12:30 schreef Perrin het volgende:
Achmedinejad bedoelde je..
[ afbeelding ]
Die was toentertijd de Erdogan op dit forum.
pi_181928282
Honderden arbeiders opgepakt bij protest bij nieuw vliegveld Istanbul

Een Turkse vakbond zegt dat bij een demonstratie op een vliegveld in aanbouw in Istanbul honderden bouwvakkers zijn opgepakt. Duizenden arbeiders demonstreerden voor betere werkomstandigheden. Ze zeggen dat ze slecht te eten krijgen, het werk niet veilig is en ze hun salaris niet op tijd ontvangen.

De bouwvakkers werken aan een nieuwe luchthaven bij Istanbul, die eind oktober in gebruik genomen moet worden. De aanleiding voor het protest van vandaag was een ongeluk met een bus, waarbij gisteren zeventien arbeiders gewond raakten.

De Turkse oproerpolitie gebruikte traangas om de demonstranten uiteen te drijven. De vakbond die de demonstratie organiseerde, plaatste dit filmpje van het protest op Twitter:


De vakbond meldt dat de arbeidsomstandigheden op de bouwplaats "steeds onmenselijker" worden. Sinds de werkzaamheden in 2015 begonnen, zijn bij het vliegveld in aanbouw zeker 27 arbeiders om het leven gekomen door ongelukken of gezondheidsproblemen.

Een lid van de Turkse oppositie die de bouwplaats na het protest bezocht, zegt tegen persbureau Reuters dat de containers waarin de arbeiders wonen eruit zien als een gevangenenkamp.

Oppompen economie
Het vliegveld waaraan de ontevreden arbeiders werken is het derde in Istanbul en moet de grootse luchthaven ter wereld worden. Het is een van de vele infrastructuurprojecten die de afgelopen jaren in Turkije zijn opgestart om de economie aan te zwengelen.
In het land is veel geïnvesteerd in gebouwen, bruggen, havens en spoorwegen.

President Erdogan kondigde vrijdag aan dat een deel van deze projecten wordt bevroren om de enorme inflatie tegen te gaan.
https://nos.nl/artikel/22(...)egveld-istanbul.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_181928472
We komen er vanwege deze demonstratie nu dus achter dat de Turkse regering de bouwvakkers van al die projecten die gebouwd worden met geleend geld dus als slaven behandeld. Dat er gewoon 27 arbeiders bij dit ene project zijn overleden is hier nooit in het nieuws geweest.
Blijkbaar is dat een doodnormale zaak daar.

En wat doet de Turkse regering als de arbeiders gaan klagen over de onmenselijke omstandigheden, het uitblijven van salaris of de 27 doden die er onder de arbeiders gevallen zijn....ze slaan de demonstratie neer en pakken iedereen op. |:(

Wat een bananenrepubliek :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_181928980
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
We komen er vanwege deze demonstratie nu dus achter dat de Turkse regering de bouwvakkers van al die projecten die gebouwd worden met geleend geld dus als slaven behandeld. Dat er gewoon 27 arbeiders bij dit ene project zijn overleden is hier nooit in het nieuws geweest.
Blijkbaar is dat een doodnormale zaak daar.

En wat doet de Turkse regering als de arbeiders gaan klagen over de onmenselijke omstandigheden, het uitblijven van salaris of de 27 doden die er onder de arbeiders gevallen zijn....ze slaan de demonstratie neer en pakken iedereen op. |:(

Wat een bananenrepubliek :')
"Als we het werk niet oppakken dreigen ze ons met dat ze ons gaan ontslaan en ons vervangen met Syrische asielzoekers" :o
pi_181929035
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

"Als we het werk niet oppakken dreigen ze ons met dat ze ons gaan ontslaan en ons vervangen met Syrische asielzoekers" :o
Geen idee, mijn Turks is niet zo goed.
Maar dat zeggen die arbeiders dus in het filmpje?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_181929052
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

dat zeggen die arbeiders dus in het filmpje?
Si.
edit: Nee, niet in jouw filmpje, in een ander.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2018 22:23:36 ]
pi_181929276
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 september 2018 11:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je pakt 5% groei in Turkse (zwakke) valuta en rekent dat weer om naar euro's, terwijl ik je juist meerdere malen heb aangegeven dat de 5% groei is aangegeven in dollars. In andere woorden. De Turkse economie heeft dus een economische groei doorgemaakt wat in dollars 5% is aangegeven per 13 september 2018. Dat ze nu fors meer lira eenheden moeten neertellen om het geleende bedrag terug te betalen vanwege de hoge inflatie is absoluut een feit, maar tegelijkertijd heb je dan ook meer lira's nodig om tot een 5% groei te komen in de genoemde vreemde valuta (Euro/Dollar). Desalniettemin zijn er genoeg bedrijven die in problemen verkeren, zelfs overheidsinstanties, maar collectief over heel het land is 5%(dollar) wel een gunstig cijfer ongeacht de inflatie van de munt.
Wat versta je exact onder groei? Als je enorm vee geleend geld in je economie pompt zodat het GDP met 5% stijgt (GDP is gewoon hoeveel geld er door je economie stroomt) is dat groei? En als je munt dikke inflatie meemaakt waardoor die leningen onder zware druk staan, vind jij het dan eerlijk om te kijken naar die 5% groei?

Dit is een beetje gevalletje doodstaren op GDP waar we in andere economieën ook zo op doodstaren. Je vergeet echter dat externe schuld in de private sector op een staggering 70% staat van 't GDP...


Dus ik snap je laatste zin echt totaal niet, je mag wel iets kritischer zijn en wat realistischer.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_181929317
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:29 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Wat versta je exact onder groei? Als je enorm vee geleend geld in je economie pompt zodat het GDP met 5% stijgt (GDP is gewoon hoeveel geld er door je economie stroomt) is dat groei? En als je munt dikke inflatie meemaakt waardoor die leningen onder zware druk staan, vind jij het dan eerlijk om te kijken naar die 5% groei?

Dit is een beetje gevalletje doodstaren op GDP waar we in andere economieën ook zo op doodstaren. Je vergeet echter dat externe schuld in de private sector op een staggering 70% staat van 't GDP...
A noemt het groei, ik neem de terminologie over. We kunnen wel een semantische discussie houden over wat 'groei' is maar daar heb ik weinig trek in. Nofi. Komt misschien beetje lullig over terwijl je wel interessante punten aankaart, zo wil ik iig niet overkomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2018 22:40:25 ]
  zaterdag 15 september 2018 @ 23:20:44 #83
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181930762
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
Wat versta je exact onder groei?
In dit geval de groei van het gat in de hand.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 16 september 2018 @ 00:12:49 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181931726
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Honderden arbeiders opgepakt bij protest bij nieuw vliegveld Istanbul

President Erdogan kondigde vrijdag aan dat een deel van deze projecten wordt bevroren om de enorme inflatie tegen te gaan.
https://nos.nl/artikel/22(...)egveld-istanbul.html
gelijk wat in venezuela gebeurde
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181932311
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

A noemt het groei, ik neem de terminologie over. We kunnen wel een semantische discussie houden over wat 'groei' is maar daar heb ik weinig trek in. Nofi. Komt misschien beetje lullig over terwijl je wel interessante punten aankaart, zo wil ik iig niet overkomen.
Het gaat er mij ook niet per se om of je iets groei of niet noemt, gaat er mij om dat jij dingen positief probeert te benaderen terwijl die cijfers niet per se hoopgevend zijn. Ik bewonder dat je hier positief komt praten over bepaalde economische groei, maar dat is geen eerlijk beeld...
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  zondag 16 september 2018 @ 01:03:25 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181932693
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 22:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

A noemt het groei, ik neem de terminologie over. We kunnen wel een semantische discussie houden over wat 'groei' is maar daar heb ik weinig trek in. Nofi. Komt misschien beetje lullig over terwijl je wel interessante punten aankaart, zo wil ik iig niet overkomen.
noem het gekochte groei, met buitenlandse leningen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 16 september 2018 @ 07:11:13 #87
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181934401
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 01:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

noem het gekochte groei, met buitenlandse leningen
En aan die gekochte groei hangt een dure prijs voor Turkije.
  zondag 16 september 2018 @ 08:27:13 #88
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181934798
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 07:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En aan die gekochte groei hangt een dure hoge prijs voor Turkije.
inderdaad

exact hetzelfde deed zich voor in Venezuela
Chavez was ook razend populair daardoor, hoge groei , gratis gezondheidszorg net als Cuba, gratis scholen, gratis benzine

Maar dan verliest het buitenland het vertrouwen en begint de munt te zakken

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 16-09-2018 08:39:30 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181934961
Gaat de opening van het vliegveld op 29 oktober niet in gevaar komen?


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Istanbul_New_Airport?wprov=sfla1
pi_181935142
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 08:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

inderdaad

exact hetzelfde deed zich voor in Venezuela

Chavez was ook razend populair daardoor
Venezuela is een beetje een vreemde eend in de bijt, na SA hebben ze namelijk de grootste olie reserve, er zit alleen een vervelend dingetje aan vast, de olie is relatief duur om te verwerken, zo uit me hoofd iets van 110 dollar per vat, kortom gaat het er boven dan is het feest, eronder gelijk een probleem
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181935909
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 08:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Venezuela is een beetje een vreemde eend in de bijt, na SA hebben ze namelijk de grootste olie reserve, er zit alleen een vervelend dingetje aan vast, de olie is relatief duur om te verwerken,
De kosten zijn inderdaad hoog voor het winnen van de dikke zwavelhoudende aardolie uit Venezuela daarbij komt dat PDVSA dunne aardolie of aardoliedestilaten op de internationale markt moet kopen. Het is noodzakelijk de dikke aardolie te mengen zodat het vervoerd kan worden. Het gebrek aan cash bemoeilijkt de aankoop van de noodzakelijke dunne aardolie of aardoliedestilaten op de internationale markt.

quote:
How Venezuela has resorted to importing oil as its core industry faces collapse
Most of the enormous oil reserves Venezuela has access to – almost 25 per cent of all the oil controlled by the world’s biggest producers – is heavy crude, and needs to be diluted with lighter oil to become a commercially viable product.

In 2016, with its own industry failing to deliver, Venezuela imported diluents for the first time in its history. In the two years since, those imports have grown to as many as 200,000 barrels a day
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_181935958
Volgens mij (ik dacht Piet), zijn die installaties nu ook naar de klote omdat ze te lang ongebruikt zijn, volgens mij paar maanden terug gepost.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181936244
Even gezocht, ze worden dus ook geplunderd: https://www.nytimes.com/2(...)ela-oil-economy.html
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 16 september 2018 @ 10:04:03 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181936287
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 09:45 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij (ik dacht Piet), zijn die installaties nu ook naar de klote omdat ze te lang ongebruikt zijn, volgens mij paar maanden terug gepost.
Ja, een raffinaderij kan je niet zomaar uit zetten, net als bv een glasfabriek als die eenmaal loopt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 16 september 2018 @ 13:00:55 #95
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181939491
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 08:39 schreef Basp1 het volgende:
Gaat de opening van het vliegveld op 29 oktober niet in gevaar komen?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Istanbul_New_Airport?wprov=sfla1
nou dat zal best doorgaan




[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 16-09-2018 13:10:24 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_181939635
quote:
Dat filmpje is van maart he.

Intussen zijn er minstens 27 doden onder de arbeiders die dat vliegveld bouwen gevallen. Worden de overgebleven arbeiders als slaven behandeld en moeten ze maar hopen dat ze überhaupt nog salaris gaan krijgen.

Oh, en de hele crisis in Turkije moest nog beginnen in maart.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 16 september 2018 @ 13:58:37 #97
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_181940650
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 08:39 schreef Basp1 het volgende:
Gaat de opening van het vliegveld op 29 oktober niet in gevaar komen?


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Istanbul_New_Airport?wprov=sfla1
Ja ze worden betaald in Euro hoor ik nu
Tja en die zijn er niet meer

Moeten ze in Lira gaan betalen

nog steeds ruim 7 lira voor een Euro, de rente verhoging pakt nog niet erg uit , men is het vertrouwen in Turkije kwijt
7,3665 TRY 0,1934 TRY 2,70 %
Tijd 20:54
Handelsdatum 17-9-2018
Opening 7,175


https://www.finanzen.nl/valuta/euro-turkse-lira-koers



[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2018 20:58:20 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 18 september 2018 @ 13:16:33 #98
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181982766
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 13:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja ze worden betaald in Euro hoor ik nu
Tja en die zijn er niet meer

Moeten ze in Lira gaan betalen

nog steeds ruim 7 lira voor een Euro, de rente verhoging pakt nog niet erg uit , men is het vertrouwen in Turkije kwijt
7,3665 TRY 0,1934 TRY 2,70 %
Tijd 20:54
Handelsdatum 17-9-2018
Opening 7,175

https://www.finanzen.nl/valuta/euro-turkse-lira-koers
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heeft Erdo weer domme uitspraken gedaan? Hij gaat weer in vrije val opeens.

Hij staat nu weer bijna op hetzelfde niveau als voor de rente verhogingen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 18 september 2018 @ 13:49:19 #99
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_181983642
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 13:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Heeft Erdo weer domme uitspraken gedaan? Hij gaat weer in vrije val opeens.

Hij staat nu weer bijna op hetzelfde niveau als voor de rente verhogingen :')
Misschien dat de renteverhogingen niet genoeg bleken te zijn. Daarnaast is gewoon, zeker de afgelopen maanden, gebleken hoe onbetrouwbaar Turkije is. Zelfs de renteverhogingen kunnen dus het tij niet keren.
  dinsdag 18 september 2018 @ 17:12:43 #100
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181987611
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 13:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Heeft Erdo weer domme uitspraken gedaan? Hij gaat weer in vrije val opeens.

Hij staat nu weer bijna op hetzelfde niveau als voor de rente verhogingen :')
Laten we erop houden dat hij geen bemoedigende uitspraken doet om de economie te hervormen. Je kunt wel de rente verhogen, maar dat maakt niet dat er meer arbeid verricht wordt om o.a. de export te vergroten. Het helpt daarbij ook niet als je stakende arbeiders van het nieuwe vliegveld neerslaat omdat ze betere arbeidsomstandigheden eisen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')