abonnement Unibet Coolblue
pi_181881132
Beste allen,

Begin dit jaar was ik in Tsjechië voor een gecombineerd werk/vakantie uitje.
De eerste week heb ik daar bij een klant gezeten, en de tweede week is een vriend van me overgevlogen om er een week te relaxen. Hij is met mij mee terug gereden na die week.

Nu hebben wij daar op een marktje ons door onwetendheid laten overhalen tot het kopen van een verboden wapen.

Het betrof hier een stroomstootwapen vermomd als een zaklamp. De verkoper daar vertelde ons dat deze legaal waren in Duitsland voor eigen gebruik binnenshuis. Met als argument dat ze ook gewoon tasers verkopen in winkels en zelf heb ik ze inderdaad ook wel eens bij tankstations zien liggen (langs de snelweg).

Ik heb toen 1 zo'n ding aangeschaft en in mijn reistas gedaan, op de achterbank gegooid en zijn toen een aantal dagen later vertrokken terug naar NL.

Bij een grenscontrole zijn we aangehouden, en hebben ze ons eerst ondervraagt (reden van bezoek Tsjechië, hoe lang etc)
Toen ze vroegen of we bijvoorbeeld drugs of wapens bij ons hadden heb ik ook gewoon netjes aangegeven een taser in mijn tas opgeborgen te hebben.
Nadat de agent mijn tas heeft uitgepakt en nadat mijn kameraad een drugstest heeft gedaan (hij reed op dat moment) werd ons medegedeeld dat we verboden wapens bij ons hadden.
De agent legde ons het alsvolgt uit:
Je hebt een taser, die duidelijk herkenbaar is, mag je in bezit hebben mits 18+ en huiselijke sfeer enz enz.
Dit was dus een vermomd wapen, omdat in eerste instantie het product er als een zaklamp uit ziet en hier een 'verborgen' stroomstootwapen in zit.

Om het af te ronden: mee naar het bureau, twee uurtjes geboeid aan een tafeltje, (uiteraard) afstand gedaan van de taser, verklaard dat ik die regelgeving niet goed heb begrepen en hierdoor een stomme fout heb begaan. Een hoop papierwerk in moeten vullen.
Er is me verteld dat ik kon gaan en vanzelf via de post een boete zou ontvangen. En toen weer in de auto gestapt om de reis te vervolgen.

Nu bijna een half jaar later een hoop papierwerk in de bus waar op staat dat het om een strafproces gaat (zelfs alle papieren netjes in het nederlands vertaald toegestuurd gekregen!) en dat ik een forste boete moet betalen.

Op de brief staat ook groot 'Vonnis als gerechtelijk bevel', en is deze ook verzonden door de rechtbank/OM van Duitsland

Heeft dit strafproces direct invloed op mijn strafblad in NL, ga ik hier bijvoorbeeld problemen mee ondervinden als ik bijvoorbeeld voor de overheid wil gaan werken, of werk voor ze ga doen?

Op verzoek wil ik best geanonimiseerde documenten aanleveren.


Het strafproces omving het overtreden van:
Artikel 2 Lid 3 van de Duitse Wapenwet
'Met voorbedachte rade een daarin vermeld voorwerp bezeten te hebben en door dezelfde handeling dit gehanteerd te hebben.'

Strafbaar als
Artikel 52 Lid 3 Nr 1 van de Duitse Wapenwet
Bezit met voorbedachte rade in vereniging met het met voorbedachte rade hanteren van een verboden wapen.


Bespaar me het commentaar dat stroomstootwapens in Nederland verboden zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door Slabber op 13-09-2018 16:21:22 ]
pi_181881801
niet relevant
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181881972
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 16:43 schreef blomke het volgende:
niet relevant
?
pi_181882542
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 16:51 schreef Slabber het volgende:

[..]

?
Komt niet op je aantekeningen blad in Nederland.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_181882643
Nee, dit heeft geen invloed op je Nederlandse strafblad/verkrijgen VOG..

Voor andere zaken kan het wel invloed hebben. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van verzekeringen of bij het verkrijgen van een reisvisum naar landen zoals Amerika.

[ Bericht 7% gewijzigd door Delenlill op 13-09-2018 17:40:53 ]
  donderdag 13 september 2018 @ 17:39:18 #6
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181882802
Pff geen slimme actie. Maar het zal meevallen met de schade
#KICKOUTZP
pi_181886373
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:28 schreef Delenlill het volgende:
Nee, dit heeft geen invloed op je Nederlandse strafblad/verkrijgen VOG..

Voor andere zaken kan het wel invloed hebben. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van verzekeringen of bij het verkrijgen van een reisvisum naar landen zoals Amerika.
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Komt niet op je aantekeningen blad in Nederland.
Thanks!
pi_181890882
Ik dacht eerst dat je in Tsjechië was aangehouden.
pi_181918493
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:28 schreef Delenlill het volgende:
Nee, dit heeft geen invloed op je Nederlandse strafblad/verkrijgen VOG..

Voor andere zaken kan het wel invloed hebben. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van verzekeringen of bij het verkrijgen van een reisvisum naar landen zoals Amerika.
Bij het aanvragen van een verzekering komt dit niet naar boven, alleen als je in NL een straf hebt gekregen of verdacht bent geweest.
Ik was hier...
pi_181921953
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 13:21 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Bij het aanvragen van een verzekering komt dit niet naar boven, alleen als je in NL een straf hebt gekregen of verdacht bent geweest.
Ik ben niet helemaal thuis in de verzekeringswereld. Maar als ik het goed begrijp heb je een meldingsplicht. Een van de acceptatievragen is meestal:

Bent u ooit veroordeeld door een strafrechter?

Voor zover ik kan vinden wordt hier een buitenlandse strafblad niet uitgesloten. Maar ik kan het mis hebben. Dus als je een bron voor me hebt die het tegendeel bewijst hoor ik het graag.
pi_181925281
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:16 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Ik ben niet helemaal thuis in de verzekeringswereld. Maar als ik het goed begrijp heb je een meldingsplicht. Een van de acceptatievragen is meestal:

Bent u ooit veroordeeld door een strafrechter?

Voor zover ik kan vinden wordt hier een buitenlandse strafblad niet uitgesloten. Maar ik kan het mis hebben. Dus als je een bron voor me hebt die het tegendeel bewijst hoor ik het graag.
Heb je helemaal gelijk in.
Alle strafzaken in nl worden vastgelegd in een online systeem waar verzekeraars inzicht krijgen in hun verzekerden. Net als bij schademeldingen.
Dit systeem werkt echter alleen in nl.
Dus het is voor verzekeraars nooit te achterhalen of er een strafzaak in het buitenland is voorgevallen.

Je zou het idd kunnen melden, maar bij online verzekeraars zul je daardoor al snel afgewezen worden, al is het maar een kleine overtreding.

Ik ben zelf verzekeringsadviseur en ik zou dit wel noteren als het mijn klant was maar je zal bij een tussenpersoon hiervoor niet afgewezen worden.
Ik was hier...
pi_181978418
Bedankt voor jullie reactie heren.

Zijn er ook mensen die ervaring/kennis hebben over hoe het gaat als ik bijvoorbeeld een reisvisum aanvraag voor USA of AUS bijvoorbeeld?
  dinsdag 18 september 2018 @ 09:07:56 #13
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_181978427
_O- werkelijk?
"Hoka Hey!"
  Redactie Frontpage donderdag 20 september 2018 @ 14:11:31 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_182026456
Wordt het nou sowieso een boete? of kan er nog meer uitkomen? (wat voor boetebedrag werd er genoemd? gewoon even nieuwsgierig)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_182031313
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:06 schreef Slabber het volgende:
Bedankt voor jullie reactie heren.

Zijn er ook mensen die ervaring/kennis hebben over hoe het gaat als ik bijvoorbeeld een reisvisum aanvraag voor USA of AUS bijvoorbeeld?
Ik verwacht dat het overtreden van de wapenwet zo kort geleden je weinig kans geeft op een reisvisum. Ik zou in elk geval eerlijk zijn. Je kunt beter afgewezen worden bij het aanvragen van het visum dan bij aankomst in Amerika het land uitgezet worden.
pi_182098189
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 14:11 schreef Innisdemon het volgende:
Wordt het nou sowieso een boete? of kan er nog meer uitkomen? (wat voor boetebedrag werd er genoemd? gewoon even nieuwsgierig)
Er is mij een dagboete van ¤30 euro opgelegd, voor een tijd van 20 dagen; dus effectief ¤600 euro. Ik kan er ook voor kiezen om die 20 dagen in het gevang door te brengen mocht ik niet kunnen/willen betalen.

Officiele acceptgiro moet nog komen. Er werden ook dingen als proceskosten genoemd in de brief uit Duitsland dus ik verwacht dat die ¤600 niet het enige is.
pi_182098204
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 18:08 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het overtreden van de wapenwet zo kort geleden je weinig kans geeft op een reisvisum. Ik zou in elk geval eerlijk zijn. Je kunt beter afgewezen worden bij het aanvragen van het visum dan bij aankomst in Amerika het land uitgezet worden.
Maar is dit niet gewoon een schikking in plaats van een veroordeling?
Maw als ze me om een veroordeling vragen ik in principe met nee kan antwoorden?
pi_182112635
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 09:31 schreef Slabber het volgende:

[..]

Maar is dit niet gewoon een schikking in plaats van een veroordeling?
Maw als ze me om een veroordeling vragen ik in principe met nee kan antwoorden?
Wat ik kan opmaken uit OP is dat je bent veroordeeld door de rechter tot het betalen van een boete (vonnis). Wat ze nu bij je proberen te innen. Zonder de brief te lezen kan ik er niet meer uit opmaken.

Ook weet ik vrijwel niks van de Duitse wet/strafproces af. En is mijn Duits verschikkelijk slecht.
pi_182121543
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 21:07 schreef Delenlill het volgende:

[..]

Wat ik kan opmaken uit OP is dat je bent veroordeeld door de rechter tot het betalen van een boete (vonnis). Wat ze nu bij je proberen te innen. Zonder de brief te lezen kan ik er niet meer uit opmaken.

Ook weet ik vrijwel niks van de Duitse wet/strafproces af. En is mijn Duits verschikkelijk slecht.
We gaan het zien; de Duitsers zijn dan wel zo schappelijk om alle documenten te vertalen naar het Nederlands, alleen heeft dit geresulteerd in soms best wel kromme zinnen en onvertaalde duitse juridische termen.
We gaan zien wat er van gaat komen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')