’Ik zag opeens een verschijning voor de trein’, luidt de eerste verklaring van de machinist, veertig minuten nadat zijn trein Dascha Graafsma raakte.
Elf dagen later legt de machinist een tweede verklaring af. ’Als ik in eerste instantie heb verteld dat er ’iets’ op het spoor lag, dan is dat niet correct. Er stond iemand. Een persoon. Niet in beweging. In ieder geval niet naar links of rechts’.
Volgens de particuliere onderzoekers van Team Dascha Onderzoek (TDO) ging het al meteen na de aanrijding op het spoor tussen Hilversum en Utrecht mis wat betreft het officiële onderzoek. ,,Opmerkelijk is dat de machinist zijn cabine heeft verlaten om mee te zoeken naar het stoffelijk overschot. Protocol schrijft voor dat de machinist in de cabine moet blijven en dat de conducteur op onderzoek uitgaat. De verklaring van de machinist is hierdoor mogelijk beïnvloed.’’
Daar komt nog bij dat er volgens getuigen niet is getoeterd door de treinmachinist en dat de trein zevenhonderd meter nodig had om tot stilstand te komen. ,,Het maakt aannemelijk dat de machinist Dascha niet heeft opgemerkt voor de aanrijding plaatsvond.’
Conclusie zelfdoding
Cruciaal volgens de onderzoekers, omdat de conclusie zelfdoding volgens hen is getrokken op basis van de verklaring van de machinist. Een verklaring dus, die mogelijk is beïnvloed door wat de machinist tweehonderd meter achter zijn trein zag en door informatie die hij vernam van de conducteur. Treinpassagiers verklaarden dat de laatste al na elf minuten omriep dat het ging om een aanrijding met een vrouwelijk persoon, meldt het team in de dinsdag verschenen rapportage.
Daarin ’fileert’ het team het politieonderzoek naar de dood van de 16-jarige Dascha Graafsma op 28 november 2015. De politie ging sowieso de mist in met de looproute van Dascha die met behulp van speurhonden van Signi werd gerecontrueerd in opdracht van Peter R. de Vries, destijds woordvoerder van de familie Graafsma. Die klopt aantoonbaar niet, stellen de onderzoekers.
Zo ontbreken de plek waar Dascha die avond in een auto vol vrienden aankwam in Hilversum en de nooduitgang van de disco onder Gooiland, die Dascha blijkens camerabeelden gebruikte. Kwalijk, stellen de onderzoekers, omdat bij de oproep aan Hilversummers om hun camerabeelden te checken werd gefocust op de ’hondenroute’.
Alleen op beelden van de daklozenopvang aan de Neuweg blijkt Dascha te zien, op beelden van andere straten op ’officiële’ route is ze niet zichtbaar. ,,Vast staat dat Dascha op tachtig procent van de camerabeelden op de hondenroute niet is te zien. Deze route is absoluut onjuist’’, aldus het team.
Nieuwe beelden
Het checken van de camerabeelden deed de politie verre van zorgvuldig. Excuses maakte de politie al voor het niet juist corrigeren van de tijd van de beelden aan de Neuweg. Nu blijkt dat bij zeker twee andere bronnen is verzuimd de tijdsaanduiding te corrigeren, laat onderzoeksleider Joey Roelofs weten.
Daardoor ontbreken de mogelijk doorslaggevende laatste tien minuten van beelden van de verkeerscamera aan de Utrechtseweg, in de buurt van het weggetje met de onbewaakte spoorwegovergang (Maartensdijkseweg) waar Dascha door de trein werd geraakt. De auto die een buurtbewoner tien minuten voor de aanrijding hoorde rijden staat daardoor niet op de door de politie veiliggestelde beelden, stelt het team vast.
Opmerkelijk is het opduiken van tot nu toe nog niet bekende camerabeelden waarop Dascha mogelijk is te zien. Het gaat om materiaal uit de lobby van hotel Gooiland (48 uur bewakingsbeeld) waarop een meisje buiten is te zien dat voldoet aan het signalement van Dascha die avond/nacht.
Ze liep naar een jongeman ’bovenaan de trap’, voor de ingang van het hotel, en vervolgde haar weg na ongeveer een minuut. ,,Opvallend is dat buiten twee camera’s hangen waarvan de beelden hadden kunnen bevestigen dat het daadwerkelijk Dascha was die hier met een jongen stond. Echter, deze camerabeelden zijn niet veiliggesteld’’, melden de particuliere onderzoekers.
Verdachte BMW
De witte BMW van een kennis van Dascha die kort na het overlijden van het meisje zonder duidelijke aanleiding naar de sloop werd gebracht, blijft enorm verdacht lijken. Het team toont met uit eigen zak betaald onderzoek aan dat de wagen vol bloedsporen zat. De politie stelt dat er geen sprake is van bloedsporen. Vast staat dat de auto professioneel gereinigd, zonder bestuurdersstoel en met deels weggesneden bekleding ingeleverd bij de sloperij.
Op de laptop van Dascha, die de politie liet onderzoeken door een deskundige uit Eemnes, zou een ’zelfmoordbestandje’ zijn gevonden. Het team ontdekte dat het in werkelijkheid ging om een pdf-kopie van Dascha’s geschiedenisboek voor school, het ging om de zelfdoding van Adolf Hitler. ,,Meer dan deze ene hit leveren de zoekwoorden zelfdoding en zelfmoord niet op.’’
De familie en het team ontvingen in de loop van de tijd talloze tips en getuigenverklaringen. Een deel ervan is opgenomen in de dinsdag gepubliceerde rapportage. Daarin is ook een lijst te vinden van wat het team ziet als ’tegenstrijdigheden, tekortkomingen en nalatigheden’ van de politie. De conclusie van het team is zoals die was: op basis van wat er tot op heden bekend is over de dood van Dascha is de conclusie dat ze zelf koos voor de dood op het spoor niet te trekken.
Incapabel, asociaal en vooringenomen
Het geheel brengt onderzoeksleider Joey Roelofs tot de oproep aan de overheid om een onafhankelijke, door de overheid gefinancierde instantie in het leven te roepen die overlijdensgevallen met vraagtekens onderzoekt. ,,Nu vechten nabestaanden tegen incapabele, asociale, vooringenomen personen die meer tegenwerken dan proberen samen tot een oplossing te komen.’’
https://m.gooieneemlander(...)culiere-onderzoekers