abonnement Unibet Coolblue
pi_181850868
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 20:34 schreef TLC het volgende:
Het is toch al n jaar of 32 geleden dat mijn juf ooit tegen me zei dat ik wat rechterop moest lopen, dat je dat nog ineens weet te herinneren door het lezen van zulke berichtjes !! _O_
Wees blij dat je geen vierkante ogen hebt gekregen!
pi_181853039
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 01:14 schreef Candaasje het volgende:
Zelf had ik werkelijk niks door. En ook de GGD-arts heeft niks gezien, maar goed, die keek dus enkel naar mij zittend in een stoel. Het is wel heel vreemd, want als je nu terugkijkt naar foto's denk je echt 'Hoe dan??!'. Ik stond echt compleet uit het lood (schouders niet boven heupen), maar het was mijn tante die me zei recht te gaan staan...wat ik naar mijn eigen idee al deed. En toen werd het zichtbaar, ook voor mijn ouders, zo opeens.
Hmm, dat werd bij mij wel goed gecheckt, maar toen was het al bekend. Mijn moeder heeft er vroeger een zware operatie voor gehad, dus bij mij is het volledig erfelijk. Maar onderzoek in het AZM heeft toen uitgewezen dat ik met houdingstherapie er wel mee kon leven. Niet dat houdingstherapie (Mensendieck therapie) op je 12e enige zin heeft, je hebt er op dat moment geen last van en vindt het vooral vervelende oefeningen. Nu merk ik wel dat ik sneller last heb van mijn rug, maar op zich valt ermee te leven.
Don't let my username fool you...
pi_181853202
quote:
15s.gif Op dinsdag 11 september 2018 09:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik had ook rugarts moeten worden zie ik.
Het is niet echt een hele mooie vrouw hoor. Wat misschien ook maar beter is, je moet namelijk
van je patiënten afblijven. Al gaat dat vaak genoeg fout natuurlijk.
pi_181853213
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 08:51 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Hmm, dat werd bij mij wel goed gecheckt, maar toen was het al bekend. Mijn moeder heeft er vroeger een zware operatie voor gehad, dus bij mij is het volledig erfelijk. Maar onderzoek in het AZM heeft toen uitgewezen dat ik met houdingstherapie er wel mee kon leven. Niet dat houdingstherapie (Mensendieck therapie) op je 12e enige zin heeft, je hebt er op dat moment geen last van en vindt het vooral vervelende oefeningen. Nu merk ik wel dat ik sneller last heb van mijn rug, maar op zich valt ermee te leven.
Ik weet niet of er echt significant meer last van heb dan anderen, maar ik merk het wel in mijn rug en schouders als ik een beetje moe ben of wat slechter heb geslapen. Buikspieren trainen om je 'core' een beetje sterk te houden schijnen te kunnen helpen. Ik merkte wel enig verschil toen ik regelmatig sportte :Y .
pi_181853219
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 11:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het.
Heeft.
NIETS.
Te.
Maken.
Met.
Smartphonegebruik.
Feiten. Dat is tegenwoordig geen argument meer.
pi_181853443
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Feiten. Dat is tegenwoordig geen argument meer.
De TT helpt overigens ook niet mee voor de onderbuikjes.
pi_181853533
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 01:14 schreef Candaasje het volgende:
Slechte zaak dat er niet meer gescreend wordt :N . Bij mij had de GGD-arts op school er ook geen zin in, en dat terwijl ik op dat moment al een enorme scoliose aan het ontwikkelen was. Het was dankzij mijn tante enkele weken later dat het ontdekt werd.

[..]

Gek genoeg hoeft dat eerste niet zo te zijn. Scoliose - de meestvoorkomende vorm, met onbekende oorzaak en daarom Idiopatische Scoliose genoemd - komt tot uiting in de groeispurt gedurende de pubertijd. Dus zeg zo rond jde 12/13e levensjaar. Dat is ook de leeftijd waarop veel scholieren een keer naar de schoolarts gaan.

Het kan heel erg snel gaan. Ik durf niet te zeggen hoe snel het bij mij is gegaan, maar dat zullen enkele weken tot maanden geweest zijn. Mijn operatie is uiteindelijk ook naar voren geschoven omdat de scoliose in rap tempo bleef verslechteren. (ipv 22 maanden wachttijd - gerekend vanaf dat alle vooronderzoeken klaar waren, naar 16 maanden wachttijd.)

Zelf had ik werkelijk niks door. En ook de GGD-arts heeft niks gezien, maar goed, die keek dus enkel naar mij zittend in een stoel. Het is wel heel vreemd, want als je nu terugkijkt naar foto's denk je echt 'Hoe dan??!'. Ik stond echt compleet uit het lood (schouders niet boven heupen), maar het was mijn tante die me zei recht te gaan staan...wat ik naar mijn eigen idee al deed. En toen werd het zichtbaar, ook voor mijn ouders, zo opeens.

De oorzaak van scoliose is zoals gezegd absoluut niet het gebruik van smartphones. Er lijkt een erfelijke factor mee te spelen. Ook zou Chiari malformatie (kleine hersenen die iets uit de schedel steken) een mogelijke factor kunnen zijn. (Doordat hersenvocht dan niet goed door kan stromen o.i.d. tijdens de ontwikkeling) Maar dat laatste heb ik niet (heb ik een MRI voor gehad wegens andere klachten.)

Ik ben zelf ook vastgezet (6,5 cm gegroeid in 4 uur tijd 8-) ) maar ik heb zelf totaal geen last van mijn rug. Soms een iets vermoeide onderrug, maar die vangt natuurlijk ook veel op. De enige beperkingen die ik heb is dat ik waardeloos ben in Yoga ( :') ), niet mag parachutespringen of bungeejumpen en fatsoenlijk een koprol maken zit er ook al niet in. Maar verder.... ohja, nouja BH's zitten ruk door die vooruitstekende ribbenkast en bochel (dankzij roterende wervelkolom en misvormde ribbenkast) en ik knal nog wel eens met die bochel tegen een deurpost :+
Ja dit.
En op m'n rug zie ik het aan één kant ook heel goed, ik draag kleding altijd wat wijder, want het is net alsof er een bult met vet zit (oké een laagje), maar grotendeels komt het door de ribben die naar één kant zijn gegroeid.
Tap tap tap
pi_181853550
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:05 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik weet niet of er echt significant meer last van heb dan anderen, maar ik merk het wel in mijn rug en schouders als ik een beetje moe ben of wat slechter heb geslapen. Buikspieren trainen om je 'core' een beetje sterk te houden schijnen te kunnen helpen. Ik merkte wel enig verschil toen ik regelmatig sportte :Y .
Mensendieck heb ik ook gehad, en ik heb aan pilates gedaan, en ik zwem soms. Zou het allemaal wel wat vaker mogen doen :')
Tap tap tap
pi_181853582
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:30 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja dit.
En op m'n rug zie ik het aan één kant ook heel goed, ik draag kleding altijd wat wijder, want het is net alsof er een bult met vet zit (oké een laagje), maar grotendeels komt het door de ribben die naar één kant zijn gegroeid.
Herkenbaar ja, hoewel ik ook wel strakke shirtjes draag. Maar op foto's ga ik altijd met de andere zijde naar de lens staan, want door die bochel lijk ik opeens drie keer dikker :')

En sporten...dat is hier ook alweer veel te lang geleden hoor :P
  woensdag 12 september 2018 @ 09:41:14 #60
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_181853682
Ik had al scoliose voordat ik een mobiel had :{w

Niet geopereerd, zo erg is het niet, en het is te laat ontdekt.

Gevolg is veel lage rugklachten en schouderklachten (zeg maar langs je ruggengraat) aan de kant van de bochel. Wat ook weer leidt tot hoofdpijn. We hebben geprobeerd met zooltjes mijn houding wat te corrigeren maar ik merkte weinig verschil. Sporten (rug- en buikspieren sterker maken) is het enige dat een beetje helpt.

Ik draag geen bikini's met rechte bandjes want daarin zie je zo goed dat ik scheef ben :'), maar halterbikini's, daar valt het minder op _O-
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  woensdag 12 september 2018 @ 09:41:59 #61
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_181853691
Smartphonegebruik is niet lekker voor je nek. Een hoofd is best zwaar.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_181853833
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:05 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik weet niet of er echt significant meer last van heb dan anderen, maar ik merk het wel in mijn rug en schouders als ik een beetje moe ben of wat slechter heb geslapen. Buikspieren trainen om je 'core' een beetje sterk te houden schijnen te kunnen helpen. Ik merkte wel enig verschil toen ik regelmatig sportte :Y .
I know, maar ik heb echt zo'n schurfthekel aan die oefeningen om je buikspieren te trainen :r

Dat doe je dan weer drie keer en bij de vierde keer denk je echt: fuck it...
Don't let my username fool you...
  woensdag 12 september 2018 @ 09:52:49 #63
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_181853855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:51 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

I know, maar ik heb echt zo'n schurfthekel aan die oefeningen om je buikspieren te trainen :r

Dat doe je dan weer drie keer en bijd e vierde keer denk je echt: fuck it...
Ik ook :')
Ik tennis wel regelmatig, dat doet gelukkig ook aardig wat voor je core. Alleen serveren is soms echt een crime als ik een periode met pijn heb.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_181853912
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 09:41 schreef ShevaJB het volgende:
Smartphonegebruik is niet lekker voor je nek. Een hoofd is best zwaar.
Ah, nog zo één :')
  User die overal opduikt 2022 woensdag 12 september 2018 @ 09:59:47 #65
186611 Haags
pi_181853923
Dat plaatje in de OP ook echt :')
Zonder wrijving geen glans
pi_181853927
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 17:10 schreef vredesdruif het volgende:
[ afbeelding ]

Buig maar voorover, schatje, en schuif je onderbroek naar beneden. 8=====D
:{
pi_181859596
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 september 2018 09:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik denk dat de medisch professionals daar wel aan gedacht hebben. Maar altijd interessant hoe iemand op Fok! zonder relevante ervaring direct kan vertellen hoe een ziekte in elkaar steekt en waar het vandaan komt.
Je weet toch dat iedereen hier meer kennis heeft als een arts en/of psycholoog. In de meeste gevallen hebben ze zonder de persoon in kwestie te kennen direct hun diagnose en behandelplan klaar. :o :|W
pi_181859767
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 01:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Gek genoeg hoeft dat eerste niet zo te zijn. Scoliose - de meestvoorkomende vorm, met onbekende oorzaak en daarom Idiopatische Scoliose genoemd - komt tot uiting in de groeispurt gedurende de pubertijd. Dus zeg zo rond jde 12/13e levensjaar. Dat is ook de leeftijd waarop veel scholieren een keer naar de schoolarts gaan.

Het kan heel erg snel gaan. Ik durf niet te zeggen hoe snel het bij mij is gegaan, maar dat zullen enkele weken tot maanden geweest zijn. Mijn operatie is uiteindelijk ook naar voren geschoven omdat de scoliose in rap tempo bleef verslechteren. (ipv 22 maanden wachttijd - gerekend vanaf dat alle vooronderzoeken klaar waren, naar 16 maanden wachttijd.)

Zelf had ik werkelijk niks door. En ook de GGD-arts heeft niks gezien, maar goed, die keek dus enkel naar mij zittend in een stoel. Het is wel heel vreemd, want als je nu terugkijkt naar foto's denk je echt 'Hoe dan??!'. Ik stond echt compleet uit het lood (schouders niet boven heupen), maar het was mijn tante die me zei recht te gaan staan...wat ik naar mijn eigen idee al deed. En toen werd het zichtbaar, ook voor mijn ouders, zo opeens.
Je lengte wordt toch ook (schoenloos) even opgemeten? Dus dan ziet de arts je wel staand. Of was deze zo laks dat dat ook is overgeslagen?
pi_181860104
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 15:35 schreef Chai het volgende:

[..]

Je lengte wordt toch ook (schoenloos) even opgemeten? Dus dan ziet de arts je wel staand. Of was deze zo laks dat dat ook is overgeslagen?
Volgens mij werd dat wel gedaan ja, maar niks opgemerkt.
  Spellchecker donderdag 13 september 2018 @ 09:20:47 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181874779
Bij mij ook niet op tijd ontdekt. Pas toen ik al volwassen was. "Ga eens recht staan" inderdaad ....
Buikspieren niet meer intact.
Dus af en toe wel rugpijn. Uitkijken met zware boodschappen.
Heb het laatst aangekaart bij de huisarts en die schrok ervan. Die dacht dat dat evt. wel met een operatie verbeterd kon worden maar dan zou ik twee jaar uit de running zijn. Geen zin in ... :@
pi_181876114
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 09:20 schreef maily het volgende:
Bij mij ook niet op tijd ontdekt. Pas toen ik al volwassen was. "Ga eens recht staan" inderdaad ....
Buikspieren niet meer intact.
Dus af en toe wel rugpijn. Uitkijken met zware boodschappen.
Heb het laatst aangekaart bij de huisarts en die schrok ervan. Die dacht dat dat evt. wel met een operatie verbeterd kon worden maar dan zou ik twee jaar uit de running zijn. Geen zin in ... :@
De huisarts is over het algemeen niet de expert op het gebied van scoliose. Als je het serieus wil laten bekijken is een verwijzing naar een orthopeed geen slecht idee :) (Ik was destijds een half jaar zoet met de operatie en revalideren. In februari geopereerd, na de zomervakantie weer naar school gegaan.)
  Spellchecker donderdag 13 september 2018 @ 11:56:44 #72
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_181876772
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 11:09 schreef L-E het volgende:

[..]

De huisarts is over het algemeen niet de expert op het gebied van scoliose. Als je het serieus wil laten bekijken is een verwijzing naar een orthopeed geen slecht idee :) (Ik was destijds een half jaar zoet met de operatie en revalideren. In februari geopereerd, na de zomervakantie weer naar school gegaan.)
Ik was er voor iets anders en ze heeft maar vluchtig gekeken. ;)
pi_181876945
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 september 2018 09:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:Y :Y :Y :Y
pi_181878247
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 11:09 schreef L-E het volgende:

[..]

De huisarts is over het algemeen niet de expert op het gebied van scoliose. Als je het serieus wil laten bekijken is een verwijzing naar een orthopeed geen slecht idee :) (Ik was destijds een half jaar zoet met de operatie en revalideren. In februari geopereerd, na de zomervakantie weer naar school gegaan.)
Dit. Het herstellen duurt vaak wel iets langer als je ouder bent, maar ik stond na enkele weken alweer te springen om iets te gaan doen. (Kreeg nog op m'n flikker van de orthopeed, het moet natuurlijk allemaal goed vastgroeien :D ) .

Maar een orthopeed kan wel goed beoordelen wat qua behandeling zou kunnen helpen. Buikspieren trainen kun je sowieso wel doen natuurlijk, en vergeet ook je rugspieren e.d. niet :) .
pi_181883239
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 september 2018 09:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik denk dat de medisch professionals daar wel aan gedacht hebben. Maar altijd interessant hoe iemand op Fok! zonder relevante ervaring direct kan vertellen hoe een ziekte in elkaar steekt en waar het vandaan komt.
Allereerst: ik heb niet alle posts op alle pagina's gelezen, dus wellicht val ik enorm in herhaling, sorry daarvoor.

Maar...
Scoliose is geen ziekte. Ik zelf ben 30 jaar en heb al mijn hele leve scoliose: ik ben niet ziek.
Daarnaast: ik ben dus nog opgegroeid in een tijd dat er niet eens smartphones en tablets bestonden, ik was hele dagen buiten aan het spelen en zat nauwelijks onderuit op de bank. Hier krijg je dus ook echt geen scoliose van.
Laatste opmerking die ik wil maken is over de foto in het artikel. Het ziet er inderdaad een beetje maf (en ja idd dubbelzinnig) uit, maar dit is toch echt het onderzoek waarmee een scoliose vroegtijdig ontdekt kan worden. Helaas.
Je geeft ze een vinger, vervolgens nemen ze er steeds één bij. Als laatste pakken ze ook je middelvinger en die krijg je dan keihard terug in je gezicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')