abonnement Unibet Coolblue
pi_181906508
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
pi_181906626
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Ik vind het een heel fijn boekje. Het werkt ook met een stoplicht, Draakje is groen, maar wordt dan oranje en rood en dan ontploft hij. Heel fijn om het zo aan kinderen uit te kunnen leggen. Er is ook een versie van Draakje Vurig op School maar die hebben we nog niet, dat kan altijd nog.
pi_181906766
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Dat boekje over Draak klinkt wel leerzaam/verhelderend. Ik heb hem gelijk besteld, samen met 'de reuzenkrokodil' van Roald Dahl. O+

Franny we zijn wel op de manier zoals je beschrijft begonnen met T. Maar nu het echt niet meer veilig was omdat hij binnen 1 minuut in de sloot kan liggen als hij het in zijn bol krijgt moeten we hem beschermen en daarom blijft hij binnen. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb echt even geen andere oplossing dan deze. :{
Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181906916
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
Nouja ze rijden rondjes om ons blok huizen heen. Ze zijn dan altijd wel een minuut of 2-3-4 uit het zicht. Als ik in onze voortuin ben komen ze dus gewoon langs. Maar juist als hij even de bocht om is 50 meter verderop steekt T over. Achter hem aanrennen is geen optie, dat is niet bij te houden als hij op de tractor/fiets zit. De buitenmomenten doen we nu gewoon in het bos of op het strand. Daar kan ik hem wel in de gaten houden, ik beleef daar zelf ook plezier aan en hij vindt het héérlijk om in het bos rond te scharrelen op zoek naar takken en paddestoelen.
pi_181907852
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 september 2018 20:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Maar is het geen optie om dan zelf ook naar buiten te gaan, zodat je een oogje in het zeil houdt?
hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
pi_181915120
Poeh dat lijkt me zo lastig he. Gelukkig hier (nog) niet zo'n fase.
Ik vind het knap de benadering van Cactus hoor, zo beheerst reageren. Ik zou meteen van uit de emotie gaan roepen :@ Ben je helemaal betoeterd. Maar die benadering is wel heel mooi. Zou alleen nooit in me opkomen. Ik weet denk ik ook vaak niet wat hij eigenlijk zou willen met die actie.

Interessante boeken ook.Gaan eens kijken of dat draakjes boek de bieb ook heeft.
pi_181915338
Wij hebben de eerste keer rustig uitgelegd waarom het niet kan en met hem gepraat.
Deze keer was ik wel boos. Ik zag dat hij weg was want had een melding gehad, gebeld op zijn horloge en gaf hij aan dat hij in een bepaald speeltuintje was. Daar heb ik gekeken en was hij niet. Hij reed op dat moment gewoon door naar school. Dus ook niet even denken van oeps ik draai om....

Ik belde even op zijn horloge van heej even testen of dit werkt. Waar ben je nu?
pi_181916158
Goitske, ik snap dat je boos bent als hij weg is. Maar ik ben het met Franny eens. Hij is nog niet in staat de gevaren te zien zoals jij ze ziet. Daarnaast is hij heel avontuurlijk.
Is het niet een mogelijkheid dat jij voorlopig met hem meegaat? En het dan over een paar maanden weet aankijken of het dan beter gaat.
pi_181916372
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 21:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

hij was in zicht reed een rondje en hoppa het woonerf af. Ze rijden rondjes dat hou je niet in het zicht. Meestal komen ze steeds even langs maar als hij in een rechte streep naar school fietst is daar niet achteraan te lopen
nou ja kennelijk niet genoeg in zicht om m tegen te houden ;)
Ik ben het er wel mee eens; nu dan maar bij m blijven als ie buiten is. Lastig, ja, maar zoals je zelf al zei het gaat om z'n veiligheid. En dus positief bekrachtigen ;)

En ja, toen hij belde en vroeg waar hij was loog hij. Niet zo gek als hij weet hoe boos je wordt als hij verder is dan mag :+ zoals al gezegd: Hij ziet gevaren nog niet, hij ziet alleen jouw reactie en waarschijnlijk snapt hij totaal niet waarom je je in vredesnaam zo druk maakt :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 15 september 2018 @ 10:47:24 #60
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181916886
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2018 19:26 schreef Goitske het volgende:
Ik zei ook tegen hem hoe stom kun je zijn, had je bijna je fiets terug smeer je hem weer
Ik vind dit echt erg ver gaan om tegen een kind te zeggen.
Hij is niet stom, hij is ondernemend

Zijn impulsen kan hij helemaal niet op die manier onder controle houden.
De enige afweging die hij maakt is ik kan hier blijven en mama blij.
of ik kan naar school en tjah dan is mama misschien boos maar heb ik een leuke tijd.

Voor een kind is het gevolg veel te ver weg en dan kiezen ze voor het leuke.

Dit is ook waarom straffen vaak niet werkt, hij moet leren om het van jouw kant te zien en daarop willen handelen.
pi_181919094
Goitske, ik denk dat je hem meer vrijheid geeft dan hij zelf aankan. Dan kan je idd wel boos worden, maar wat schiet je daare mee op..?

Ik zou hem eerder je angst laten zien. En ik zou hen gewoon ook niet meer alleen buiten laten, buiten de tuin misschien dan.

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
En waar ik laatst supertrots op was: ze speelde met vriendinnetje 1 en vriendinnetje 2 vroeg of ze mee mocht doen. Zegt vriendinnetje 1 nee (op zo’n bitchy meisjesmanier). Zegt O: jawel hoor, kom maar.
pi_181919426
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 14:12 schreef Roomsnoes het volgende:

Franny wat een heerlijke beschrijving van I! Zo nieuwsgierig maar op een speelse manier, komt het over. Herkenbaar ook wel.
Werd O laatst wakker. Eerste wat ze zei: nu is het morgen en dan is het aan de andere kant van de wereldnacht.
Dat is inderdaad een goede omschrijving: ze is nieuwsgierig en pikt dingen snel op, maar ze is zeker ook speels en ondeugend. O ook een mooie opmerking. Vier jaar (of bijna..) is echt wel een leuke leeftijd. Dat omgaan met die sociale uitdagingen is heel knap. Juist met drie tegelijk kan echt lastig zijn. I kan heel goed met een van haar buurmeisjes, maar een stuk minder met een andere. Die weet op de een of andere manier altijd op de verkeerde knopjes te drukken bij I, en andersom. :o .

Meteen even een vraagje voor jou, omdat ik niet zo goed weet wat ik daarover moest denken. De juf van I heeft nu twee keer in een gesprekje aangegeven dat I bij kringgesprekken wat focus mist. Dan hebben ze het over een onderwerp en dan gaat zij daarop in door over iets anders te beginnen (heel associatief) of ze zit een beetje te dromen, is er niet helemaal bij, maar roept dan wel ineens iets. Ook bij opdrachtjes of 'taakjes' heeft ze dat wel. Ik vind zelf dat I zich enorm goed kan concentreren, als ze bijv aan het kleuren is of iets anders waar ze veel plezier in heeft. Juf herkende dat ook op zich ook wel. Maar ik herken ook dat van de hak op de tak gaan, uit enthousiasme en in mijn ogen speelsheid. Dus ik zei tegen de juf: heeft dat niet ook met leeftijd te maken? En toen zei zij: dat weet ik niet, het kan ook echt bij haar horen.

Ik heb daar niet op doorgevraagd verder. Van de week had ik zo'n startgesprekje en toen merkte ze het dus voor een tweede keer op. Het grappige en beetje 'bizarre' in mijn ogen is wel dat de juf zelf heel slecht kan focussen. :') . Zo is ze erg chaotisch, slecht in time management (geeft ze ook zelf regelmatig toe 'Oh ik was helemaal de tijd vergeten) en daardoor vind ik gesprekken met haar ook best lastig. Ze luistert naar mijn idee niet echt. Dus ik heb op dat moment maar niet doorgevraagd, ook omdat I er zelf bij was en ik het eigenlijk al een kunst vond om te zorgen dat het gesprekje zo met z'n drietjes een beetje goed ging. Met een juf die niet echt goed luistert en een kleuter die er ook van alles tussen probeert te gooien. _O- .. Maar hoe schat jij dit in? Focussen op een onderwerp van een kringgesprek en daar 'goed' op ingaan, is dat niet veel gevraagd voor een 4,5-jarige? En als ze dat dus lastig vindt en vrij associatief reageert, of wat 'afwezig' is, wat zegt dat dan?

Het is iets wat ik van haar gewend ben en daardoor heel normaal vind.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181919577
Ik ben ook benieuwd. Mijn 5,5 jarige kan ook zo reageren.
pi_181921158
mijne niet, maar het klinkt helemaal niet als iets raars eigenlijk..Zit hier met 20 bevers (5-7 jarigen) in t bos en een groot deel was ook lekker associatief bij de uitleg van t spel..en miste enige focus..
pi_181921565
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
pi_181921693
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
pi_181922108
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:
trouwens, als vriendinnen het te lang over jurkjes hebben kan ik ook plotseling over iets anders beginnen terwijl ik eerder wat dromerig afgeleid ben..
kan me overigens prima focussen.. misschien vindt ze t kringgesprek gewoon niet zo interessant of te langzaam gaan..
Ja, dit.
Een kring en de betrokkenheid in de kring is vaak wisselend. Het is erg afhankelijk van het onderwerp, de afwisseling, het niveau, de focus van het kind, het moment van de dag, de interactie.

Als ik bijv een taalkring doe op een hoog groep 2 niveau vlak na het buitenspelen (=moe), dan haken er echt een paar kinderen wel af. Andere kinderen zijn juist extra alert na het buitenspelen en genieten van de uitdaging.

Hoe het bij jouw I zit kan ik vanaf tekst natuurlijk niet beoordelen. Maar ze is nog maar 4,5 en volgens mij behoorlijk ondernemend. Misschien is haar focus in een kring met beweging en voldoende uitdaging een stuk beter dan in een kring met veel luisteren, stilzitten en op een lager niveau.
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peacefulll op 15-09-2018 17:41:29 ]
pi_181922113
Leuk, ervaringen van anderen. :) . Dat voorbeeld is heel herkenbaar, MevrCactus. Ik heb vaak het idee dat ze daarmee gewoon hun kennis willen laten zien. Ze horen natuurlijk veel woorden of namen die ze nog niet (goed) kennen, dan horen ze iets waar ze wel een heel sterke associatie mee hebben en dat willen ze hel spontaan met je delen.

Het is ook zo mooi, om te zien hoe die hersentjes werken. Ik bedenk nu dat een belangrijke indicatie kan zijn wat ze onthoudt van gesprekken. Want een kind kan weinig gefocust lijken, maar ondertussen toch alles oppikken. Ik verbaas me er vaak over hoe goed I soms dingen weet van gesprekken die we hebben gehad. Zo zat ze vandaag Dora te kijken, waar ze dan Engels mee leert (nou ja, niet echt natuurlijk, maar het is wel grappig) en toen zei ze: Jaaa, want op mijn nieuwe school ga ik ook Engels leren.
Dat hebben wij haar twee weken geleden tussen neus en lippen door verteld toen we het over haar nieuwe school hadden.

Trouwens, voor kinderen die zich soms wat vervelen en wat uitdaging nodig hebben. Die juf van I is in sommige opzichten niet zo goed of handig, maar ze verzint wel leuke opdrachten op het gebied van techniek. Deze week heeft ze de kinderen een 'probleem' voorgelegd (ook uitgebeeld met een tekening): Haas heeft een gebroken pootje dat in het verband zit. Hij wil een drukke weg oversteken, maar dat gaat niet omdat hij niet snel genoeg kan rennen. Bedenk een oplossing voor Haas.

Het was de bedoeling dat de kinderen hun oplossing ook echt gingen maken/uitbeelden. Met knutselwerkjes, tekeningen, zand. Dus stonden er in de hal van de school allemaal zelf in elkaar geknutselde bruggen, glijbaantjes die over de weg heen konden, trampolines, etc. I had bedacht dat Haas een tunnel moest graven en in de zandbak in het klaslokaal had ze vervolgens met de juf bekeken hoe je het beste een tunnel kunt maken.

Het is vrij eenvoudig, maar een erg leuke manier om de kinderen te laten nadenken en knutselen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922214
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:28 schreef Peacefulll het volgende:
Hoe vind je haar focus thuis? Kan ze gedurende 20 min gefocust werken aan een puzzel, knutsel, boekje, bouwwerk zonder constant begeleiding of stimulans van een volwassene? En kan ze dat in de klas ook af en toe? Dan zit het met de focus wel goed :) Zeker voor haar leeftijd.
Ja, dat kan ze zeker. Ze wil wel graag bevestiging tussendoor (kijk mama, mooi he, mama mama, kijk dan!). Hoe dat in de klas gaat, weet ik niet precies, maar ze komt thuis met mooie tekeningen/kleurplaten/knutselwerkjes waar ze duidelijk die concentratie bij gehad moet hebben om het te maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181922741
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Franny, ik herken wat je schrijft bij Sjaak. Als we bijvoorbeeld een boek lezen (ik lees een sprookje voor), dan is het net alsof hij niet luistert en ergens anders is met zijn gedachte. Vervolgens triggert een woord in het verhaal hem en dan reageert hij daarop.
Een leuk voorbeeld daarvan is het sprookje van Repelsteeltje wat we van de week lazen: “De koningin schreef alle mannennamen op die ze kende. Willem, Alexander, Pieter, Christiaan, Johan, Friso, Barend, Frits...” Sjaak riep gelijk: “Barend is de buurman van oma! Die was in de tuin aan het werken.”

Het lijkt mij dus heel normaal gedrag, maar ik ben niet anders gewend.
Is Sjaak al 4? :o
pi_181923666
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:01 schreef Skittles het volgende:

[..]

Is Sjaak al 4? :o
Nee! 3,5 pas. Hoewel hij zelf zegt dat hij al heel snel 4 jaar wordt.
pi_181958579
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
pi_181958730
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
  maandag 17 september 2018 @ 10:17:57 #74
149959 SQ
snelle trees
pi_181958796
Ik zou me vooral afvragen of die middag op maandag nou verschil gaat maken in de vermoeidheid op vrijdag?
disclaimer
pi_181958837
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Mijn kinderen zijn direct hele dagen gebleven, en dat ging ook prima. Een klasgenootje van jongste ging elke lange dag eerder naar huis, omdat hij het niet trok.. Ik geloof dat de moeder hem dan net voor 12 ophaalde. Ze gingen om 12 uur eten, dus als iedereen klaar was met opruimen en hun tas gingen pakken, pakte hij zijn jas en ging met moeder mee.. Ik zou dat even overleggen met juf.. Wat is handig, is het echt nodig, zet die ene middag minder zoveel zoden aan de dijk?
Dat laatste vraag ik me dus ook af. Ook omdat ze na het weekend een middagje thuis kan blijven. Ze is na het weekend weer helemaal opgeladen. Ik denk dan, het is toch normaal dat een kind aan het eind van de week moe is?
pi_181958933
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 10:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dat laatste vraag ik me dus ook af. Ook omdat ze na het weekend een middagje thuis kan blijven. Ze is na het weekend weer helemaal opgeladen. Ik denk dan, het is toch normaal dat een kind aan het eind van de week moe is?
De ene heeft daar meer last van dan de ander.. Maar hoeveel impact heeft dat? Als ze nou een hele vrijdag alleen kan huilen op school, is dat anders dan dat ze op vrijdag iets rustiger speelt.. Zoveel kinderen die moe zijn. Maar maandagmiddag thuis blijven heeft op vrijdag weinig effect denk ik..
pi_181959074
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

De ene heeft daar meer last van dan de ander.. Maar hoeveel impact heeft dat? Als ze nou een hele vrijdag alleen kan huilen op school, is dat anders dan dat ze op vrijdag iets rustiger speelt.. Zoveel kinderen die moe zijn. Maar maandagmiddag thuis blijven heeft op vrijdag weinig effect denk ik..
Ja precies. Ik zal eens vragen hoe die vermoeidheid zich uit. Met alleen 'ze is moe', daar kan ik vrij weinig mee...
pi_181960532
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 10:17 schreef Stormqueen het volgende:
Ik zou me vooral afvragen of die middag op maandag nou verschil gaat maken in de vermoeidheid op vrijdag?
Dit idd...

Sarah is ook moe aan het einde van de week, en vorige week is ze op dinsdag een middag thuis gebleven want toen voel ze bijna in slaap aan tafel, maar wij hebben nog geen continue-rooster.

Alle kinderen zijn wat chagrijniger op vrijdag volgens mij. Zou idd vragen waar het zich in uit.
S. 2014
J. 2016
  maandag 17 september 2018 @ 12:12:41 #79
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_181960933
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.

Het is niet niks voor die murmels. Bij de oudste zijn we overigens gestart met een maand halve dagen, pas na 3 maand bso en dat ook opbouwen. Niet heel handig en wij hebben de mazzel dat er opa’s en oma’s beschikbaar zijn, maar ik heb ook heel veel eigen uren ingeleverd die tijd.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_181961709
Ik ga eens kijken of ik de komende weken wat uren kan ruilen met iemand. Het stomme is, ze komt op mij niet moe over thuis.
pi_181961930
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:12 schreef AwayTL het volgende:
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.
Ja, dit.
Naar school gaan is voor het ene kind prima vol te houden en het andere kind heeft echt moeite met de energieverdeling. Het ene kind voelt zich relaxt en kan gelijk zichzelf zijn. Het andere kind moet erg wennen, zuigt alle informatie volledig op of het aanpassen aan de klas en het nieuwe ritme kost nog veel energie. Dit is nog een relatief makkelijke periode. Met name de tijd tussen herfst en kerst en de weken voor de zomervakantie zijn heftige periodes waarin veel kinderen (tijdelijk) even extra rustmomenten nodig hebben. Een rustmoment kan ook gewoon lekker thuis spelen zijn. Dan ogen ze misschien niet zo moe, maar thuis spelen of op school spelen scheelt wel enorm in de hoeveelheid prikkels en het aanpassingsvermogen, wat weer energie scheelt.

Vraag inderdaad eens na hoe de vermoeidheid zich uit bij jouw dochter Sun. Ik heb ook al met regelmaat kinderen gehad die wij in overleg met de ouders eerder op laten halen. Dat doen we vooral tot het kind 5 jaar is. Daarna is structureel thuis blijven een stuk lastiger te regelen.
En de bank in de klas is met regelmaat een slaapbank :D Vooral met Sint, Kerst, start zwemles of na een heftige ziekteperiode.
Ophalen doe ik vaak na het broodje eten. Als iedereen naar buiten gaat om te spelen gaat dit kind naar huis. Zo worden ze niet uit een kring gehaald en staat het niet zo centraal. Sommige kinderen vinden dat niet prettig.

Tot zo ver weer mijn bijdrage (dat krijg je als je met verlof bent en niks te doen hebt :') )
pi_181962138
Juist fijn om jouw bijdrages hier te lezen Peace O+

De optie van Away vind ik wel een goede Sun, kun jij of man op werk iets regelen dat die maandagmiddag optie naar donderdag of vrijdagmiddag zou kunnen?

F heeft ook een continue rooster maar met een korte dag op woensdag en donderdag. Op die dagen is 1 van ons ook thuis. De vermoeidheid aan het einde van de week herken ik niet, maar of dat nu komt doordat hij school goed trekt of doordat hij de 2 middagen daarvoor thuis is weet ik ook niet.
pi_181962453
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:12 schreef AwayTL het volgende:
Nou ja, ik zie het net iets anders. De juf signaleert kennelijk dat het voor haar beter zou zijn als ze niet op school hoeft te zijn. Denk niet dat een kleuterjuf redeneert vanuit de perceptie dat er te veel kinderen chagrijnig zijn oid op vrijdagmiddag.

Ik denk ook niet dat de maandagmiddag zoden aan de dijk zet, maar ik zou inzetten op met werk wat regelen om een andere middag te kunnen bieden om haar rust te geven. Een week of 3 oid en dan weer proberen naar de normale situatie.

Het is niet niks voor die murmels. Bij de oudste zijn we overigens gestart met een maand halve dagen, pas na 3 maand bso en dat ook opbouwen. Niet heel handig en wij hebben de mazzel dat er opa’s en oma’s beschikbaar zijn, maar ik heb ook heel veel eigen uren ingeleverd die tijd.
Nee dat denk ik ook zeker niet, maar een kind wat op vrijdag moe en humeuriger is op maandag dan extra thuishouden is imo een beetje rare constructie. Dan zou ik idd eerder proberen te regelen dat er iemand haar op donderdag of vrijdag eerder haalt.

IK werk op de bso en die eerste weken zijn ook gewoon heel erg wennen, en idd straks de sinterklaas-kerst periode ook, en het ene kind trekt het beter dan het andere kind, ik had met Sarah meer problemen verwacht maar doe reageert alsof ze dit al jaren doet :')
S. 2014
J. 2016
pi_181962470
Sunshine, ik ga er ook vanuit dat de juf heel goed kan inschatten of ze te moe is of gewoon moe zogezegd.
Wij rekenden er bij B op dat we hem de eerste periode op woensdag thuis 'moesten' houden, maar dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan. Ook omdat die eerste maanden veel bijzondere dagen waren waarop hij toch al vrij was.
Wij kijken het per week aan en vragen ook aan de juffen hoe zij vinden dat het gaat. B is wel moe aan het einde van de week maar niet te moe zeg maar. Elk kind gaat er anders mee om natuurlijk.

Komende vrijdag is B vrij, wilden we naar een dierentuin of zo met zijn 4tjes, wordt het baggerweer. :{w Iemand tips voor ons uitje in de regen? J van dan 12 weekjes gaat ook gezellig mee. Met alleen B vond ik dat toch makkelijker merk ik.

En verder lees ik wel mee, maar merk dat een baby, poepjedruk op het werk en B wel heel veel is even.
Wel supertrots op B, die is nog steeds zo'n lieve grote broer, vooral nu J echt reageert met lachen, is hij er maar druk mee. Liedjes zingen, kletsen, gekke bekken trekken etc.
pi_181962570
Sticker is 5,5 en trekt vijf dagen naar school nog niet, hij heeft daarom een 4-daagse schoolweek. Kan me dus enorm goed voorstellen dat het too much is als je net 4 bent.

Wat betreft de leerplicht: ik meen me te herinneren dat een vijfjarig kind nog een X aantal uur per week geoorloofd thuis mag blijven?
  maandag 17 september 2018 @ 14:06:55 #86
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_181962798
N gaat hoogstwaarschijnlijk naar de vrije school, en daar is de kleuterklas alleen ‘s ochtends. Eerst was ik wat teleurgesteld (ik dacht, kind naar school, meer tijd voor mij :P maar dat viel me dus even tegen). Maar zo te horen is het misschien juist wel goed voor die kleintjes. En ze zou dan alsnog 2x per week tot 15.00 naar de bso gaan, net als nu 2x per week tot 15.00 naar het kdv.

Maargoed, N is nog lang geen 4 ;)

Overigens dat zijdelings redeneren doet ze ook, lijkt me heel normaal. Een woord oppikken uit een heel verhaal en daar dan iets over zeggen wat verder niets met het verhaal te maken heeft.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_181962887
Als het lastig is om op do of vrij je kind eerder van school te halen, kan ik me prima voorstellen dat bijv maandagochtend of evt de hele maandag thuisblijven kan helpen. Het verlengen van het weekend en daarmee de schoolweek korter maken, lijkt mij echt wel verschil maken. Maar het is volgens mij dan logischer om te kiezen voor maandagochtend (en evt de hele dag) thuis dan maandagmiddag. Voor ons was do of vrij niet echt een optie, want lastig te regelen met werk, maar maandag ben ik vrij en ik heb wel eens toen I niet helemaal fit was haar op maandag thuis gehouden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181962889
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
pi_181962898
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/

Vrijdag gaat het sowieso niet worden, dat is voor vriend en mij de drukste werkdag. Ik zal eens vragen aan de juf of het goed is als ik haar elke hele maandag thuis hou. 3 dagen weekend en zo komt het ook overeen met ma t/m do, alleen nu di/tm vrijdag. Hoor niet van de juf dat ze op donderdag al moe is, enkel op vrijdag.
pi_181962938
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/
Kom, niet doen. Dit is de klassieke valkuil van werkende moeders. Good for you dat je werkt en daar ook nodig bent. Maandag thuis houden, is een prima alternatief.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_181962950
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zit hier wel mee in mijn maag zeg :/ Niet in de zin dat ik het vervelend vind, maar meer omdat ik me schuldig voel naar Nora. Stom werk :/

Vrijdag gaat het sowieso niet worden, dat is voor vriend en mij de drukste werkdag. Ik zal eens vragen aan de juf of het goed is als ik haar elke hele maandag thuis hou. 3 dagen weekend en zo komt het ook overeen met ma t/m do, alleen nu di/tm vrijdag. Hoor niet van de juf dat ze op donderdag al moe is, enkel op vrijdag.
Dat is toch een prima oplossing. Je verkort haar schoolweek ermee, en dat kan absoluut een verschil maken :)
pi_181963349
Wat Franny zegt, maandag thuis maakt echt wel uit, 3 dagen weekend kan ervoor zorgen dat ze op vrijdag nog niet moe is!
pi_181963482
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:13 schreef L-E het volgende:
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
Jouw oudste is behoorlijk wat ouder toch? Ik geloof dat er de afgelopen jaren best wel wat veranderd is qua zwemles.

J doet ook al vanaf het begin de borstcrawl. Hij had ook meteen les in het diepe met kinderen van verschillende niveaus (net begonnen tot bijna A). Misschien ligt t daaraan. Een badjessysteem met gelijke niveaus per groep werkt natuurlijk anders dan alle niveaus door elkaar.

O, en trotse *O* J zwemt nu zonder bandjes/drijfmiddelen. Na 7 maanden zwemles (half uur per week in een groepje van 6)
pi_181964470
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 14:13 schreef L-E het volgende:
Trouwens, ik heb een zwemlesvraag. Sticker heeft gisteren zijn 3de zwemles gehad en daar de borstcrawl gedaan. Toen Oudste op zwemles zat deed hij dat na 8 maanden pas. Is dit enorm afhankelijk van de zwemles-aanbieder, of is er ergens een soort van richtlijn te vinden van wat ze ongeveer (moeten) leren in elk stadium van zwemles?
Bij onze zwemschool starten ze ook met borst- en rugcrawl. In het begin hadden we een kijkles met uitleg hierover: dit is meer gericht op zelfredzaamheid dan voorheen. De schoolslag kost een klein kind veel meer energie, mocht het onverhoopt onbedoeld in het water terecht komen. Met de rug- en borstcrawl kunnen ze zich beter/langer boven water houden, was heel kort gezegd de uitleg. S zwemt sinds november en leert volgens mij sinds een paar maanden ook de schoolslag.
pi_181965462
Ligt aan de zwemles methode.
Jan lest volgens de ZON methode en dat is echt gericht op zelf redzaamheid en ook je vriendjes kunnen helpen bij ter water ranking

Daar beginnen ze dus ook met het anti verzuipt deel noem ik het maar.. en daarna netjes schoolslag etc

Over zwemdiploma gesproken net een half uur geleden A gehaald

pi_181968142
*O*
Kwak
pi_181968622
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net Nora weggebracht op school. Juf zei dat ze vrijdag erg moe was en dat we haar misschien doordeweeks een middagje moeten thuishouden. Maandag zou de enige dag zijn dat dat kan, i.v.m. werk. Ze stelde dan voor om haar maandagmiddag thuis te houden, maar hoe moet ik dat doen? Nora van school halen om 12 uur terwijl de rest van haar klas blijft? Wat moet ik zeggen? Ik ga niet zeggen dat ze naar huis mag om uit te rusten oid, straks gebruikt ze dat om niet naar school te hoeven.

Lieten/laten jullie jullie pas naar schoolgaande kinderen een dagdeel thuis?
Mijn J van feb ‘14 gaat nog ‘maar’ 3 dagen naar school van 8.30 tot 13.00. Meer dagen lijkt juf nog te veel. Hij is gewoon anders te moe.
Ik zou haar maandag de hele dag thuis houden. Het is echt nog wel flink, 5 dagen naar school met veel prikkels op allerlei vlakken.
♥ J & S
pi_181968753
Mijn 4 jarige is het hele jaar 3 dagen naar school gegaan. Toen ze 5 werd ging ze 5 dagen. Ze trekt het aardig. Maar merk naar de vakanties toe dat het wel moeilijker voor haar word.

Mijn 7 jarige heeft meer moeite met de 5 dagen in de week. Die heeft na een tijdje gewoon echt een soort migrene. Maakt zich druk om alles en is dan misselijk, hoofdpijn en kan licht slecht verdragen.

Mijn 5 jarige zit ook op zwemles en heeft de borstcrawl nu ook al gehad :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_181968801
Wij hebben onze dochter ook een aantal weken een paar dagdelen thuis gehouden, sowieso valt dat andere kleuters niet of nauwelijks op, maar als ze daar vragen over hebben dan kan de juf dat denk ik prima aan ze uitleggen. Wij zeiden tegen haar dat ze nog even een paar weekjes soms thuis bleef om uit te rusten, maar zodra ze school superleuk begon te vinden, was het al meteen geen vraag meer eigenlijk. Maar dat zal toch deels karakterafhankelijk zijn, ik denk dat mijn zoon hier veel meer vragen bij zou hebben gesteld.
pi_181969031
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 19:46 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Mijn J van feb ‘14 gaat nog ‘maar’ 3 dagen naar school van 8.30 tot 13.00. Meer dagen lijkt juf nog te veel. Hij is gewoon anders te moe.
Ik zou haar maandag de hele dag thuis houden. Het is echt nog wel flink, 5 dagen naar school met veel prikkels op allerlei vlakken.
Ik ga dat ook doen. Ik heb met mijn werk kunnen regelen dat ik deze vrijdagmiddag vrij ben, dan haal ik haar in de lunchpauze op. En dan inderdaad elke maandag. Ze is ook geen kdv oid gewend, ze heeft hiervoor 3,5 jaar bij een go gezeten. 5 dagen school is een hele overgang :) Gelukkig gaat ze wel elke dag met veel blijheid naar school :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')