abonnement Unibet Coolblue
pi_181763552
Deze hete zomer (ik heb het zelfs ergens gezegd toen al op dit forum geloof ik, in een heetweertopic of in een muziektopic, "Ik heb amper insecten maar wel motten") heeft een explosie aan buxusmotten veroorzaakt.
Ik dacht in eerste instantie, wat een leuke motten, heel anders dan de bruine grauwe die we kennen.
Ik had een soort van spinrag in mijn struik. Dat dacht ik althans. Het waren echter geen spinnen. Het waren deze leuk ogende motten.

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=24554

Deze week zagen we ineens dat onze buxus (nou hebben we gelukkig maar 1 klein buxusstruikje in onze tuin) helemaal bruin was. Eerder wassie half bruin, maar dat weet ik aan de hete zomer. Ik dacht, goh, die is snel aan de herfst toe.
Maar nee. Buxusrups.

Ha, ik ben erg slecht in topics openen.
Anyways, iedereen met een buxusplant.. Check it.
Wij (mij vriend en ik, hebben het aan meerdere mensen gevraagd nu en veel mensen zien ineens dat ze die rups ook hebben).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2018 00:17:01 ]
pi_181763607
Ik had eerlijk gezegd ook wel verwacht dat er al eerder een topic op Fok over zou zijn. Ik lees best veel nieuws, maar deze had ik gemist.
pi_181763715
Heb ik gelukkig geen last van *O* Ze hebben vorig jaar al al mijn buxussen opgegeten -O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181763792
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef valentijn101 het volgende:
Heb ik gelukkig geen last van *O* Ze hebben vorig jaar al al mijn buxussen opgegeten -O-
Het schijnt echt een plaag te zijn dit jaar. Ik had er nog nooit van gehoord eerder (ze zijn ook pas sinds 2007 in NL, maar de laatste jaren is het echt een explosie).
Ik zag de motten pas dit jaar voor het eerst in mijn huis en ik dacht, goh wat een mooie leuke motten. Geen idee wat ze met mijn plant deden.
pi_181763817
Anyways. Mijn boodschap is met dit topic. Check je buxus als je een buxus hebt.
pi_181763852
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef valentijn101 het volgende:
Heb ik gelukkig geen last van *O* Ze hebben vorig jaar al al mijn buxussen opgegeten -O-
Heb je het gewoon laten staan trouwens?
pi_181763914
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:23 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Heb je het gewoon laten staan trouwens?
Ja. Ik hoopte dat ze weer uit zouden slaan. En daarna heb ik geen tijd gemaakt om ze er uit te halen. Vandaag regende het. Dus ik ben bang dat het volgend voorjaar pas op de to-do-lijst komt :@
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181763936
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:25 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ja. Ik hoopte dat ze weer uit zouden slaan. En daarna heb ik geen tijd gemaakt om ze er uit te halen. Vandaag regende het. Dus ik ben bang dat het volgend voorjaar pas op de to-do-lijst komt :@
Wij hebben hem verwijderd sinds gisteren.

Waar is Hovenier, die zou dat moeten weten.
pi_181763971
Ik ben echt een nitwit als het gaat om tuinen
pi_181763979
HELP!
pi_181763983
:)
  zaterdag 8 september 2018 @ 00:36:39 #12
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_181764202
Dacht dat iedereen dit ondertussen al wel wist. Ik ga de dode struiken er hier ook binnenkort uit rukken. Vorig jaar hadden ze er ook al last van maar waren toen weer bijgetrokken.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_181766566
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:26 schreef lrishCassidy het volgende:

[..]

Wij hebben hem verwijderd sinds gisteren.

Waar is Hovenier, die zou dat moeten weten.


Ik zal het mijn tuinmannen eens vragen. Al bemoeien ze zich meestal niet met de buxus. Ze doen het gras, de rozen en de appelbomen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 8 september 2018 @ 08:34:01 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_181766694
Ik had ze ook. Ik heb alle takken en rupsen verwijderd en de boel ingespoten. Twee maanden later, toen de buxusen weer uit begonnen te lopen, kwamen ze terug. Alle stappen weer herhaald, maar ze zijn toch weer terug. En dat terwijl wij de enige in het blok zijn die niet een volledig betegelde tuin hebben, en we ook echt alleen vier kleine buxusplanten hebben.
  zaterdag 8 september 2018 @ 08:46:24 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_181766768
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:28 schreef lrishCassidy het volgende:
Ik ben echt een nitwit als het gaat om tuinen
dat blijkt, het was je nooit opgevallen dat de buxus normaliter het hele jaar door groen is? Dus dat ie in de herfst nooit zijn blad verliest?
  zaterdag 8 september 2018 @ 09:01:53 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181766874
Na een tijd er tegen vechten heb ik alle buxus verwijderd, bleef maar Saddam Hussein uithangen. Kort na mij gaf mijn overbuurman het ook op en ook bij hem is de buxus haag nu weg. Jammer, waren 30-35jaar oude. Hagen en voor de mot kwam erg mooi.
Buxus is voorbij, er is geen natuurlijke vijand tegen de mot/rups dus ze verspreiden zich enorm, nog steeds, geloof dat nog maar een paar Waddeneilanden motvrij zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181797126
Kijk eens naar Ilex Crenata,dat is een mooi alternatief voor de Buxus,en lijkt er sprekend op ☺
pi_181806152
Ik heb vandaag de dode buxus verwijderd uit de tuin. Tijdens het verwijderen nergens last van die vieze rupsen want anders was ik wel gillend weggerend oid :')

Maar eenmaal alle troep in de kliko zit de hele kliko vol met die vieze rupsen. Echt een enorme hoeveelheid. Bah bah. En waar ze dan gezeten hebben voordat ze in de kliko belandde is mij een raadsel.

Ik weet niet of ik mn kliko morgen nog wel open durf te doen... Maar hopelijk heeft wat gif van de buurman geholpen om het in de kiem te smoren.
  vrijdag 14 september 2018 @ 10:36:00 #19
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_181896292
De mama had buxussen maar die zaten vol rupsen. Dus uitgedaan en nu is het behoorlijk kaal in den hof.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  vrijdag 14 september 2018 @ 19:07:49 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181904790
Voortuin alle buxus, coniferen en de ceders er uit getrokken. Rotspartij eruit (ca 3 kuub graniet) en vlak getrokken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 september 2018 @ 19:11:55 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181904852
Ik heb vorig jaar ook de buxushaag uit de voortuin getrokken, helaas.

Overbuurman heeft geluk, die staat er (nog) goed bij.
And so is the past
pi_181923650
Wist ik veel dat ik een buxus heb. Nu weet ik het wel, noujah ik HAD dus een buxus.
Het begon in de zomer, aan de onderkant. Dacht dat ie door het hete weer aan het verdorren was, dus extra vertroeteld met water. Hielp dus niks want ondertussen zit het ook aan de bovenkant. Nou had ik de onderkant al kaal geknipt, maar om nou die hele struik te kortwieken... Afijn, net een spulletje gehaald (geen voorstander van, maar goed) en nu behandeld. Vond drie rupsen waarvan ik er twee te pakken heb gekregen. Drie fokking rupsen en m`n struik is bijna kaal :'(

Er groeien wel een paar nieuwe blaadjes, iemand enig idee of dat verder kan herstellen, of issie echt kassie wijle? Hoop zo van niet, ik kan dat ding er niet uittrekken, staat tussen andere boomstruiken en de grond is een bonk wortels. Ik baal hier echt van ;(
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 15 september 2018 @ 19:01:18 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181923721
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:57 schreef Mushanga71 het volgende:
Wist ik veel dat ik een buxus heb. Nu weet ik het wel, noujah ik HAD dus een buxus.
Het begon in de zomer, aan de onderkant. Dacht dat ie door het hete weer aan het verdorren was, dus extra vertroeteld met water. Hielp dus niks want ondertussen zit het ook aan de bovenkant. Nou had ik de onderkant al kaal geknipt, maar om nou die hele struik te kortwieken... Afijn, net een spulletje gehaald (geen voorstander van, maar goed) en nu behandeld. Vond drie rupsen waarvan ik er twee te pakken heb gekregen. Drie fokking rupsen en m`n struik is bijna kaal :'(

Er groeien wel een paar nieuwe blaadjes, iemand enig idee of dat verder kan herstellen, of issie echt kassie wijle? Hoop zo van niet, ik kan dat ding er niet uittrekken, staat tussen andere boomstruiken en de grond is een bonk wortels. Ik baal hier echt van ;(
Ik had een buxushaag van een jaar of 30 oud, toen kwamen de motten. Vier tot zes keer per jaar Saddam Hoesein lopen spelen, maar het kwam iedere keer terug. Er is niets aan te doen, Buxus is niet meer in Nederland zolang er geen natuurlijke vijand is van de mot wordt het alleen maar erger.
Eruit trekken en vervangen is het verstandigste
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181923853
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

Buxus is voorbij, er is geen natuurlijke vijand tegen de mot/rups dus ze verspreiden zich enorm,
hoezo niet eigenlijk? Zijn koolmeesjes en mussen zo kieskeurig?
  zaterdag 15 september 2018 @ 19:08:51 #25
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_181923893
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 14:47 schreef Dunnevandale het volgende:
Kijk eens naar Ilex Crenata,dat is een mooi alternatief voor de Buxus,en lijkt er sprekend op ☺
Deze hebben wij inderdaad ook weggezet ipv buxus
Werd helemaal gek van die klote beesten
Just a fool will play tricks on Angus McSix
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')