abonnement Unibet Coolblue
pi_181753547
Welke maatregelen pas jij toe om veilig gebruik te maken van je computer en internet?

Als er in dit topic nuttige tips worden gepost, kan de FOK!-crew er misschien iets mee door bijvoorbeeld een artikel te plaatsen hoe je veilig online bent of zoiets.

----------

Ik doe het al volgt:

- Ik gebruik als zoekmachine in de browser DuckDuckGo ipv Google of Bing. Je kan daarmee itt Google en Bing nog steeds afbeeldingen opslaan of URLs kopieren vanuit de afbeeldingstab, maar vooral is DuckDuckGo wat veiliger in verband met privacy. DuckDuckGo is de afgelopen maanden steeds prettiger in gebruik geworden en ik mis Google niet meer als zoekmachine.

- Ik heb in de browser ingesteld dat cookies etc gewist worden als ik de browser sluit. Het gebruiksgemak wat ik daarmee verlies, vind ik niet opwegen tegen extra veiligheid.

- Ik gebruik nu Firefox als browser. Ik wissel dat weleens af met Opera. Omdat Chrome teveel verwant is aan Google, gebruik ik die browser liever niet. Microsoft Edge gebruik ik liever ook niet, hoewel ik het toch wel een interessante browser vind. Het is een hele verbetering ten opzichte van Internet Explorer.

- Bij het aanmaken van wachtwoorden let ik erop dat ze niet al te makkelijk zijn om te raden. Geen makkelijk te raden woorden, afwisseling tussen hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens en er moet geen directe persoonlijke informatie in verwerkt zijn zoals bijvoorbeeld mijn geboortedatum. Wachtwoorden kan je beheren in bijvoorbeeld software zoals KeePass. Om wachtwoorden beter te kunnen onthouden, zijn de eerste reeks tekens vaak hetzelfde, maar zijn de laatsten anders. Als het gaat om mijn e-mail of bijvoorbeeld DigiD gebruik ik een ander wachtwoord.

- Ik moet nog uitzoeken hoe ik het moet doen. Maar ik wil graag Windows installeren binnen een emulator zoals VirtualBox om daarin bijvoorbeeld nieuw gedownloade software te testen. Of ik wil mij meer verdiepen in het gebruik van een Sandbox.

- Op PortableApps kan je heel veel gratis software downloaden die portable zijn gemaakt en als het goed is weinig tot helemaal geen sporen achterlaat op je systeem. In portable variant gaat het opstarten van zulke software weliswaar wat trager, maar bij nieuwe systemen met een SSD zal je daar niet erg veel hinder van ondervinden. Daarentegen hou je Windows zelf veel schoner, waardoor dat sneller en soepeler blijft werken.

- Ik schoon het systeem regelmatig op met Windows Schijfopruiming en het gratis programma PrivaZer. Bij gratis schoonmaaktools is het wel oppassen, omdat veel van dat soort software gebruikers de waan willen geven dat er heel veel rommel wordt verwijderd en nog veel meer als je de commerciele variant aanschaft. Terwijl in werkelijkheid het systeem juist trager kan werken door zulke 'schoonmaaktools' te installeren. Bij software zoals PrivaZer kan je precies nagaan welke bestanden en registerwaarden worden opgeschoond. Ik heb lang CCleaner gebruikt, maar PrivaZer schoont meer op en is minder commercieel ingesteld. Ik gebruik de betaalde donorenversie.

Ik gebruik als antivirus Kaspersky Free Antivirus. In de gratis versie kan je per dag 300 Mb in secure connection gebruik, wat genoeg is als je wilt internetbankieren, wilt inloggen via je DigiD of je mails wilt checken. Ik gebruikte eerst avast! Antivirus, maar die software wordt té opdringerig met reclame dat ik avast! sowieso minder vertrouw.

Ik gebruik SuperAntiSpyware ipv Malwarebytes.
pi_181753924
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:41 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
- Bij het aanmaken van wachtwoorden let ik erop dat ze niet al te makkelijk zijn om te raden. Geen makkelijk te raden woorden, afwisseling tussen hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens en er moet geen directe persoonlijke informatie in verwerkt zijn zoals bijvoorbeeld mijn geboortedatum. Wachtwoorden kan je beheren in bijvoorbeeld software zoals KeePass. Om wachtwoorden beter te kunnen onthouden, zijn de eerste reeks tekens vaak hetzelfde, maar zijn de laatsten anders. Als het gaat om mijn e-mail of bijvoorbeeld DigiD gebruik ik een ander wachtwoord.
Waarom gebruik je geen applicatie/dienst om je wachtwoorden te beheren?

Kan zowel offline (in eigen beheer) als online (gemakkelijk).


 
 
 

En al die 'rotzooi-opruimprogramma's' snap ik zelf nooit zo, maar okay.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2018 16:57:47 ]
pi_181753994
Ik zit niet verbonden aan het internet als ik het niet gebruik. Geen wifi, alleen kabel. Die klik ik er in en er uit wanneer het nodig is.

Verder betaal ik voor de bekende merken virus en malware software, en doe ik alles via een VPN.

Eens in de zoveel tijd formatteer en installeer ik ook opnieuw.
-nee-
pi_181754166
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:58 schreef Marsenal het volgende:
Ik zit niet verbonden aan het internet als ik het niet gebruik. Geen wifi, alleen kabel. Die klik ik er in en er uit wanneer het nodig is.

Verder betaal ik voor de bekende merken virus en malware software, en doe ik alles via een VPN.

Eens in de zoveel tijd formatteer en installeer ik ook opnieuw.
Maar wat is "eens in de zoveel tijd"... da's veel werk man.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_181754264
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 17:06 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Maar wat is "eens in de zoveel tijd"... da's veel werk man.
Eens per 2 maanden, denk ik. Duurt een uur ofzo. Ik werk er wel naar, natuurlijk, om mijn Cschijf staat alleen het besturingssysteem, een extra browser, Steam en Office. Dan is het zo gepiept.
-nee-
pi_181754866
ik zorg ervoor dat ik de enige ben die de pc gebruikt, dat maakt alle andere hiergenoemde zaken overbodig..

en mocht iemand binnen komen (nogal een far fetched scenario) mag die eerst de drive encryptie verwijderen eer hij bij bestanden kan :)
pi_181758296
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:55 schreef zarGon het volgende:
En al die 'rotzooi-opruimprogramma's' snap ik zelf nooit zo, maar okay.
Dus jij verwijdert handmatig alle sporen van je browser, de temp-folder, dubbele bestanden, foutieve registerwaarden, etc? Of laat jij dat gewoon op je systeem staan in de veronderstelling: mijn systeem is snel genoeg dus ik ondervind er geen hinder van?

Voordat ik heel wat jaren geleden dit soort tools gebruikte, moest ik geheid 1x per half jaar mijn systeem herinstalleren, omdat het te traag / instabiel geworden was. Maar regelmatig onderhoud hield mijn systeem wel degelijk veel stabieler en ik maakte niet meer mee dat Windows door veelvuldig gebruik te instabiel was geworden.

Windows Schijfopruiming is by far niet genoeg. Je kan het allemaal handmatig opschonen, maar een paar minuten CCleaner of PrivaZer vind ik persoonlijk handiger dan urenlang handmatig alle folders na te gaan en het register te bestuderen op zoek naar overbodige junk.
pi_181758807
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 20:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Dus jij verwijdert handmatig alle sporen van je browser, de temp-folder, dubbele bestanden, foutieve registerwaarden, etc? Of laat jij dat gewoon op je systeem staan in de veronderstelling: mijn systeem is snel genoeg dus ik ondervind er geen hinder van?

Voordat ik heel wat jaren geleden dit soort tools gebruikte, moest ik geheid 1x per half jaar mijn systeem herinstalleren, omdat het te traag / instabiel geworden was. Maar regelmatig onderhoud hield mijn systeem wel degelijk veel stabieler en ik maakte niet meer mee dat Windows door veelvuldig gebruik te instabiel was geworden.

Windows Schijfopruiming is by far niet genoeg. Je kan het allemaal handmatig opschonen, maar een paar minuten CCleaner of PrivaZer vind ik persoonlijk handiger dan urenlang handmatig alle folders na te gaan en het register te bestuderen op zoek naar overbodige junk.
ik gebruik dat soort tools niet en herinstalleer hooguit eens per 2 jaar, dat soort tools zijn een soort van bijgeloof overgebleven uit het windows 95/98 tijdperk, toen het nog wel iets van nut had.

als jij zovaak opnieuw moet installeren moet je beter dr software screenen die je installeert ;)
  vrijdag 7 september 2018 @ 21:04:25 #9
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181758980
Beetje een niet dekkende titel en inleiding imho. Privacy en gebruik portabele apps schaal ik niet onder veiligheid.

Ot; wat ik aan veiligheid doe;
Addblocker, flashblocker, geen links in mails aanklikken, ssl en uri checken bij gevoelige websites,
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181763063
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 17:10 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Eens per 2 maanden, denk ik. Duurt een uur ofzo. Ik werk er wel naar, natuurlijk, om mijn Cschijf staat alleen het besturingssysteem, een extra browser, Steam en Office. Dan is het zo gepiept.
Alleen al de installatie van officd en steam duurt al een uur.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_181765826
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 23:57 schreef Chinless het volgende:

[..]

Alleen al de installatie van officd en steam duurt al een uur.
nee joh..

office is max 10 minuutjes werk en steam 2 minuten, incl instellen van de bibliotheek folders (die op een niet geformatteerde disk staan)
pi_181765907
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 20:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Dus jij verwijdert handmatig alle sporen van je browser, de temp-folder, dubbele bestanden, foutieve registerwaarden, etc? Of laat jij dat gewoon op je systeem staan in de veronderstelling: mijn systeem is snel genoeg dus ik ondervind er geen hinder van?

Kun je mij uitleggen wat voor hinder jij ondervindt aan je browsergeschiedenis? Aan je tijdelijke bestanden? Aan foutieve registerwaarden?

En kun je mij uitleggen wat voor nut het 'repareren/opschonen' van registry is met een specifiek voorbeeld?


Doe je dat soort dingen nou omdat je denkt dat het helpt of omdat je het ooit hebt gedaan?

quote:
Voordat ik heel wat jaren geleden dit soort tools gebruikte, moest ik geheid 1x per half jaar mijn systeem herinstalleren, omdat het te traag / instabiel geworden was.
En hoelang geleden was dat? Had je toen ook zoveel RAM en SSD-schijven in gebruik? Met een veel fijner OS dan nu?
quote:
Windows Schijfopruiming is by far niet genoeg. Je kan het allemaal handmatig opschonen, maar een paar minuten CCleaner of PrivaZer vind ik persoonlijk handiger dan urenlang handmatig alle folders na te gaan en het register te bestuderen op zoek naar overbodige junk.
Weet je wanneer ik Schijfopruiming gebruik? Wanneer ik gebrek heb aan ruimte, om snel te zien waar dat aan kan liggen. En eventueel ruim ik dan wat op.

Ik gebruik het niet om het systeem te optimaliseren. Echt, wtf.


Heb je Windows 10, minimaal 8 GB en SSD? En heb je dan last van "traagheid"?

Wat voor specs heb je eigenlijk? Traagheid komt eerder door oude hardware (zwakkere CPU, weinig RAM, HDD i.p.v. SSD), niet omdat je registry rommel heeft of omdat je browsergeschiedenis 3 GB aan data heeft.
pi_181765918
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 20:56 schreef mschol het volgende:

[..]

ik gebruik dat soort tools niet en herinstalleer hooguit eens per 2 jaar, dat soort tools zijn een soort van bijgeloof overgebleven uit het windows 95/98 tijdperk, toen het nog wel iets van nut had.

als jij zovaak opnieuw moet installeren moet je beter dr software screenen die je installeert ;)
Hetzelfde als de mensen die nu nog een 'task killer' op hun Android-toestel installeren. Meer kwaad dan goed.

En ik snap verder ook echt hoe je zoveel ruzie met registry kunt hebben als je niet om de haverklap gare programma's installeert.
pi_181767440
Bij mij zelf zijn het meerdere dingen.

1. Gezond nadenken wat je doet op je computer
2. Als ik toch een sprongetje maak in de gevarenzone dan doe ik dat met een virtuele Linux omgeving die ik dan nog wat dichttimmer met een adblocker en noscript.
3. In iedere browser die ik gebruik, gebruik ik Ublock Origin. Geen no-script, omdat dat voor mij ''normaal'' internetten te veel belemmert (sites die niet goed werken)
4. Ik gebruik een wachtwoordmanager voor mijn wachtwoorden te generen en op te slaan.
5. Op de achtergrond draait Windows Defender+Windows Firewall. Regelmatig handmatige controle van de pc met diverse tools. Hitman Pro is favoriet voor een snelle check, voor een uitgebreide check ben ik ook altijd wel te spreken over de Eset Online scan
6. Verder controleer ik regelmatig met Speedfan of mijn schijven nog goed zijn. Ik doe tevens regelmatig schijfcontrole, schijfopruiming en ccleaner. (Bij ccleaner doe ik NIET het register) Defragmenteren doe ik niet, omdat ik alleen SSD's heb voor het OS, en op de achtergrond pakt hij mijn secundaire schijf (HDD) mee.
pi_181767520
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 02:35 schreef zarGon het volgende:

[..]

Kun je mij uitleggen wat voor hinder jij ondervindt aan je browsergeschiedenis? Aan je tijdelijke bestanden? Aan foutieve registerwaarden?

En kun je mij uitleggen wat voor nut het 'repareren/opschonen' van registry is met een specifiek voorbeeld?

Doe je dat soort dingen nou omdat je denkt dat het helpt of omdat je het ooit hebt gedaan?

[..]

En hoelang geleden was dat? Had je toen ook zoveel RAM en SSD-schijven in gebruik? Met een veel fijner OS dan nu?

[..]

Weet je wanneer ik Schijfopruiming gebruik? Wanneer ik gebrek heb aan ruimte, om snel te zien waar dat aan kan liggen. En eventueel ruim ik dan wat op.

Ik gebruik het niet om het systeem te optimaliseren. Echt, wtf.

Heb je Windows 10, minimaal 8 GB en SSD? En heb je dan last van "traagheid"?

Wat voor specs heb je eigenlijk? Traagheid komt eerder door oude hardware (zwakkere CPU, weinig RAM, HDD i.p.v. SSD), niet omdat je registry rommel heeft of omdat je browsergeschiedenis 3 GB aan data heeft.
Ik kan me wel vinden in jouw post. Windows 10 wordt in mijn ervaring niet echt trager, ook al doe je nauwelijks onderhoud. Het gaat uiteindelijk er om wat je allemaal installeert en wat voor hardware je hebt. Mijn mainpc heeft een SSD, i5 8400, 16 GB ram dus dat zit goed. Desalniettemin kan je best veel schijfruimte winnen door af en toe schijfopruiming en ccleaner te draaien. Met schijfopruiming had ik pas bijv. 8 GB opgeruimd van oude Windows Updates.

Op mijn vrijwilligerswerk knappen wij computers op voor arme mensen. En daar hamert de baas van de computerafdeling wel altijd op dingen als ccleaner, defragmentatie, schijfopruiming. Ook al doen we een schone installatie. Omdat het vaak oude computers zijn met een core2duo of eerste/2de gen i3 of i5. Met weinig ram meestal (we willen er meestal 3/4 gb insteken afhankelijk hoeveel we hebben liggen ook) en de systemen zijn zónder SSD. Dus elk klein beetje winst wat je dan hebt is mooi meegenomen. Overigens zetten we op de wat zwakkere systemen (dual cores met lage kloksnelheid) die naar Afrika gaan meestal gewoon Linux Mint.
pi_181767691
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 23:57 schreef Chinless het volgende:

[..]

Alleen al de installatie van officd en steam duurt al een uur.
Mjah dat zal wel, ik blijf er nooit bij zitten natuurlijk. :P
-nee-
pi_181768642
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:41 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
- Ik gebruik nu Firefox als browser. Ik wissel dat weleens af met Opera. Omdat Chrome teveel verwant is aan Google, gebruik ik die browser liever niet.
Je weet dat Opera gebruik maakt van Chromium? Je hebt in Firefox gecontroleerd via about:config dat er geen adressen van google zijn opgeslagen? Bijvoorbeeld voor safebrowsing?
quote:
- Bij het aanmaken van wachtwoorden let ik erop dat ze niet al te makkelijk zijn om te raden. Geen makkelijk te raden woorden, afwisseling tussen hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens en er moet geen directe persoonlijke informatie in verwerkt zijn zoals bijvoorbeeld mijn geboortedatum. Wachtwoorden kan je beheren in bijvoorbeeld software zoals KeePass.
Persoonlijk vind ik het beter om wachtwoorden gescheiden van het betreffende apparaat te bewaren. Tevens gebruik ik alleen sterke wachtwoorden voor de echt belangrijke zaken, zodat ik geen moeilijke wachtwoorden hoef te onthouden voor allerlei niet belangrijke sites, die dan weer een makkelijk te raden wachtwoord van mij krijgen.
quote:
- Ik moet nog uitzoeken hoe ik het moet doen. Maar ik wil graag Windows installeren binnen een emulator zoals VirtualBox om daarin bijvoorbeeld nieuw gedownloade software te testen.
Op zich is dat niet zo moeilijk. Als je een fysieke machine kunt installeren, dan kun je een virtuele machine eveneens installeren. Als je toch die richting op gaat, kun je natuurlijk ook naar andere besturingssystemen kijken. Windows, ChromeOS en MacOS (en hun mobiele klonen), zijn natuurlijk niet de beste keuze als het om privacy gaat. Zeker wat betreft de standaard configuratie.
quote:
Ik gebruik als antivirus Kaspersky Free Antivirus. In de gratis versie kan je per dag 300 Mb in secure connection gebruik, wat genoeg is als je wilt internetbankieren, wilt inloggen via je DigiD of je mails wilt checken. Ik gebruikte eerst avast! Antivirus, maar die software wordt té opdringerig met reclame dat ik avast! sowieso minder vertrouw.
Wat let je om een paar tientjes per jaar aan een abonnement uit te geven, als dat een onderdeel van jouw beveiliginsstrategie vormt?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  zaterdag 8 september 2018 @ 12:36:16 #18
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181769645
Ik doe weinig speciaals. Ik ontwijk websites die ik niet vertrouw, run wat virus scanners af en toe en ben voorzichtig met wachtwoorden, maar verder? Zo boeiend is mijn leven nou ook weer niet :D
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_181772434
Heel een pagina voor 'veilig' computergebruik en dan een vage antivirus free versie gebruiken :')
pi_181772534
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:16 schreef redboyke het volgende:
Heel een pagina voor 'veilig' computergebruik en dan een vage antivirus free versie gebruiken :')
Kaspersky is niet vaag ;)
wel dubieus uiteraard want er zitten russen achter :+

Die superantispyware is mij wel een raadsel :D dat ziet er uit als een wazige data miner
pi_181773127
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:25 schreef mschol het volgende:

[..]

Kaspersky is niet vaag ;)
wel dubieus uiteraard want er zitten russen achter :+

Die superantispyware is mij wel een raadsel :D dat ziet er uit als een wazige data miner
Superantispyware bestaat al super lang, ik denk al wel 10 jaar ongeveer. Hoe ''veilig'' het programma zelf is durf ik niet te zeggen. Ik heb het weinig gebruikt. Malwarebytes gebruik ik eigenlijk ik ook nooit meer, veel te bloated geworden. Ik hou zoals ik al zei gewoon op windows defender+ handmatige checks van hitman pro en eset online scan. En af en toe adwcleaner en emergency kit (emisoft)
pi_181773888
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 17:10 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Eens per 2 maanden, denk ik. Duurt een uur ofzo. Ik werk er wel naar, natuurlijk, om mijn Cschijf staat alleen het besturingssysteem, een extra browser, Steam en Office. Dan is het zo gepiept.
En daarna moet je vrijwel al je andere applicaties ook opnieuw installeren, want ook de werklocaties en instellingen van deze staan bij Windows gewoon op je systeempartitie. Applicaties zijn geen zelfstandige bundels zoals een hoop macOS applicaties dat zijn (en ook daarbij zal je preferences en application support files moeten terugzetten na een reinstall)

In de praktijk ben je er gewoon netto een dag mee bezig, of langer als je veel applicaties had, verspreid over een paar weken omdat er altijd wel achteraf wel iets overblijft wat je nog even weer opnieuw moest instellen. Been there, done that.

Elke twee maanden herinstall is trouwens ook bij Windows zwaar overdreven als je een beetje oplet wat je installeert, mijn Steam machine draait nu gewoon twee jaar op dezelfde Windows 10 installatie zonder enige problemen (nu is dat wel mijn dedicated game bak en heb ik een notebook voor de rest, dat is een Mac die ik overigens ook al jaren gewoon upgrades heb gegeven i.p.v. steeds opnieuw te installeren)
pi_181774362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 16:30 schreef Henno het volgende:

[..]

En daarna moet je vrijwel al je andere applicaties ook opnieuw installeren, want ook de werklocaties en instellingen van deze staan bij Windows gewoon op je systeempartitie. Applicaties zijn geen zelfstandige bundels zoals een hoop macOS applicaties dat zijn (en ook daarbij zal je preferences en application support files moeten terugzetten na een reinstall)

In de praktijk ben je er gewoon netto een dag mee bezig, of langer als je veel applicaties had, verspreid over een paar weken omdat er altijd wel achteraf wel iets overblijft wat je nog even weer opnieuw moest instellen. Been there, done that.

Elke twee maanden herinstall is trouwens ook bij Windows zwaar overdreven als je een beetje oplet wat je installeert, mijn Steam machine draait nu gewoon twee jaar op dezelfde Windows 10 installatie zonder enige problemen (nu is dat wel mijn dedicated game bak en heb ik een notebook voor de rest, dat is een Mac die ik overigens ook al jaren gewoon upgrades heb gegeven i.p.v. steeds opnieuw te installeren)
Was voornamelijk voor werk, ooit is er eens iemand m’n systeem ingekomen en heeft vertrouwelijke info gekopieerd. Verder draait er niks aan applicaties op mn pc, werk ook veelal op een server. Anders was het drama, ja. :(
-nee-
pi_181775782
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:25 schreef mschol het volgende:

[..]

Kaspersky is niet vaag ;)
wel dubieus uiteraard want er zitten russen achter :+
Ja, dat is echt veel enger dan de Amerikanen. :') Wie denk je dat er het vaakst informatie met de AIVD deelt?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181775920
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 17:49 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ja, dat is echt veel enger dan de Amerikanen. :') Wie denk je dat er het vaakst informatie met de AIVD deelt?
hap nog even wat harder _O-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')