abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 september 2018 @ 09:57:08 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_181745442
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ors-duurder-a1615662

De maatregel, zoals nu geformuleerd in een wetsvoorstel, moet in 2020 ingaan. Het bedrag dat studenten maandelijks terugbetalen, wordt naar schatting gemiddeld 18 procent hoger.

Studenten moeten in de toekomst fors meer rente gaan betalen. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde.

Als de plannen, die ook in het regeerakkoord uit 2017 staan, worden goedgekeurd, betekent dit dat de rente voor studieleningen voortaan voor tien jaar worden vastgelegd, in plaats van voor vijf. Omdat een rente die langer vaststaat hoger is, zal het bedrag dat studenten maandelijks moeten terugbetalen naar schatting van de minister 18 procent hoger uitvallen.

Het gemiddelde bedrag dat studenten de staat in de toekomst verschuldigd zijn, wordt met 82 euro maandelijks 12 euro hoger dan het nu is. Studenten die de volledige terugbetalingstermijn van 35 jaar nodig hebben om hun schuld af te betalen, zullen hierdoor duizenden euro’s duurder uit zijn.

226 miljoen in de schatkist
Als de kamers instemmen met het wetsvoorstel, geldt de maatregel voor studenten die vanaf 2020 beginnen. Het voorstel moet de Nederlandse staatskas 226 miljoen euro opleveren. Voor studenten die na hun afstuderen niet genoeg verdienen, blijft overigens gelden dat zij de schuld niet of in mindere mate hoeven terug te betalen, benadrukt de minister.

Geertje Hulzebos, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, noemt het wetsvoorstel “te gek voor woorden”. Bij het afschaffen van de basisbeurs in 2015 is studenten 1 miljard euro aan investeringen in de kwaliteit van het onderwijs beloofd, aldus Hulzebos. “In plaats daarvan worden er honderden miljoenen bezuinigd en moeten studenten nu ook nog eens de staatskas vullen.”
  vrijdag 7 september 2018 @ 09:58:21 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 september 2018 @ 09:59:07 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_181745807
oeps..

[ Bericht 96% gewijzigd door Pajanus op 07-09-2018 10:17:40 (verkeerd) ]
Lachen joh.
pi_181745890
Langzaam wordt studeren weer voor de "elite".

Wel een mooie weg ingeslagen hoor, bravo. :')
It All Goes Back in the Box
pi_181746404
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 10:20 schreef Aventuras het volgende:
Langzaam wordt studeren weer voor de "elite".

Wel een mooie weg ingeslagen hoor, bravo. :')
Dit dus. Jan met de pet moet maar gaan leren timmeren of zagen terwijl zijn Mientje leert koken en poetsen.
pi_181746483
Wie verzint dit soort bullshit...

Onderwijs wordt straks echt weer een elite ding.
pi_181746539
Bij het lezen van dit soort berichten ben ik blij dat ik tien jaar geleden ben gaan studeren (verrek, tien jaar en vier dagen geleden zat ik in de trein naar mijn eerste college :o ), en ik heb zo enorm te doen met de studenten van nu en de komende vijf jaar. Wat een klotesituatie. Je wordt aan alle kanten gepakt en het is rennen tegen de klippen op
Somebody that I used to know
pi_181747322
Ik heb momenteel nog een kleine studieschuld en omdat de rente dik onder inflatie ligt, totaal geen haast met afbetalen. In feite is het deels "gratis geld" omdat die rente lager ligt dan inflatie.

Ik denk dat we even moeten afwachten totdat de nieuwe rente bekend wordt voordat we allemaal outraged gaan raken enzo.
pi_181747452
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 11:40 schreef Pharmacist het volgende:
Ik heb momenteel nog een kleine studieschuld en omdat de rente dik onder inflatie ligt, totaal geen haast met afbetalen. In feite is het deels "gratis geld" omdat die rente lager ligt dan inflatie.

Ik denk dat we even moeten afwachten totdat de nieuwe rente bekend wordt voordat we allemaal outraged gaan raken enzo.
Lenen bij DUO is goedkoop en het is behoorlijk krom als studenten geld lenen om er vervolgens goedkoop een huis mee te kunnen betalen.

Niet gek dus als de rente iets verhoogd wordt.

pi_181747531
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 11:47 schreef luxerobots het volgende:
Lenen bij DUO is goedkoop en het is behoorlijk krom als studenten geld lenen om er vervolgens goedkoop een huis mee te kunnen betalen.

Niet gek dus als de rente iets verhoogd wordt.

[ afbeelding ]
Precies dat :).
  Moderator vrijdag 7 september 2018 @ 12:02:53 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_181747788
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')