abonnement Unibet Coolblue
pi_182833111
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat bij mij het probleem is ik maak code omdat ik het gebruik... en waarvoor ik het gebruik komt op mijn pad tijdens het maken van de code... en dat blijft zo door loopen. Ik zit niet in de positie om goed af te bakenen wat moet die software nou eigenlijk kunnen, en dat wil ik ook eigenlijk niet :D
Waarom wil je dat niet?

Ar cieņu Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:16:09 #252
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182833347
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom wil je dat niet?

Ar cieņu Flip.
Omdat ik altijd vind dat we meer moeten kunnen dan ik van te voren bedacht....

Meestal schrijf ik programma's om data heen, dus als de data iets interesants laat zien wat ik van te voren niet bedacht had dan moet de software ineens meer kunnen.... Als je alles netjes dichttimmert krijg je nooit nieuewe functionaliteit... :P

Laatste paar stukjes software die ik geschreven heb zijn nearest neighbour analyses (zowel tussen twee puntensets of binnen één, en zowel los (elk punt heeft een dichte buurman) als strikt (elk punt kan maar aan één paar toe behoren).... Heb dit eindelijk eens goed in elkaar gezet omdat ik al tig scripts had waarin ik dit ook deed maar nu heb ik gewoon een goed stukje snelle code :D

heb trouwens wel een vraagje aan jullie, hoe kan ik dit handiger aanpakken:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
package Neigbours;

public class coordinates {

    double[] x,y,z,x2,y2,z2;
    double max;
    double[][] distmat;

    coordinates(double[] x, double[] y){
        this.x = x;
        this.y = y;
        MakeDistmat(x,y,null);
    }

    coordinates(double[] x, double[] y, double[] z){
        this.x = x;
        this.y = y;
        this.z = z;
        MakeDistmat(x,y,z);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] x2, double[] y2){
        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.x2 = x2;
        this.y2 = y2;
        MakeDistmat(x1,y1,null,x2,y2,null);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){
        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.z = z1;
        this.x2 = x2;
        this.y2 = y2;
        this.z2 = z2;
        MakeDistmat(x1,y1,z1,x2,y2,z2);
    }

    private void MakeDistmat(double[] x, double[] y, double[] z){

        double[][] dmat = new double[x.length][x.length];

        if(z == null){
            z = new double[x.length];

            for(int i=0;i<z.length;i++){
                z[i] = 0;
            }

        }

        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x.length;i++){
            for(int j=0;j<x.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x[i]-x[j],2) + Math.pow(y[i]-y[j],2) + Math.pow(z[i]-z[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

    private void MakeDistmat(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){

        double[][] dmat = new double[x1.length][x2.length];
        this.max = 0;

        if(z1 == null || z2 == null){

            z1 = new double[x1.length];
            z2 = new double[x2.length];

            for(int i=0;i<z1.length;i++){
                z1[i] = 0;

            }

            for(int i=0;i<z2.length;i++){
                z2[i] = 0;

            }


        }

        for(int i=0;i<x1.length;i++){
            for(int j=0;j<x2.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x1[i]-x2[j],2) + Math.pow(y1[i]-y2[j],2) + Math.pow(z1[i]-z2[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

}


Het probleem is ik heb dus datasets met een z coordinaat en zonder, en ik heb dus een distance matrix binnen 1 groep of tussen 2 groepen maar het voelt zo redundant.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182833379
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat ik altijd vind dat we meer moeten kunnen dan ik van te voren bedacht....

Meestal schrijf ik programma's om data heen, dus als de data iets interesants laat zien wat ik van te voren niet bedacht had dan moet de software ineens meer kunnen.... Als je alles netjes dichttimmert krijg je nooit nieuewe functionaliteit... :P

Laatste paar stukjes software die ik geschreven heb zijn nearest neighbour analyses (zowel tussen twee puntensets of binnen één, en zowel los (elk punt heeft een dichte buurman) als strikt (elk punt kan maar aan één paar toe behoren).... Heb dit eindelijk eens goed in elkaar gezet omdat ik al tig scripts had waarin ik dit ook deed maar nu heb ik gewoon een goed stukje snelle code :D
Maar je kan toch abstraheren en uitbreidbaar ontwerpen?

आपला आभारी Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:19:30 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182833395
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar je kan toch abstraheren en uitbreidbaar ontwerpen?

आपला आभारी Flip.
Ik ben ook geen programmeur, kun jij misschien naar mijn edit kijken of daar handiger op lossingen voor zijn....

Ik bedenk me dat ik die constructors voor data met alleen x en y weg zou kunnen laten en dan een null in z gooien maar dat ziet er dan weer lelijk uit als je het aanroept.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182833473
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben ook geen programmeur, kun jij misschien naar mijn edit kijken of daar handiger op lossingen voor zijn....

Ik bedenk me dat ik die constructors voor data met alleen x en y weg zou kunnen laten en dan een null in z gooien maar dat ziet er dan weer lelijk uit als je het aanroept.
Constructor overloading en dan de constructor met minder argumenten de Z waarden op 0 zetten? Denk dat dat de Java manier is. :P

мэндчилсэн Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:26:21 #256
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182833515
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Constructor overloading en dan de constructor met minder argumenten de Z waarden op 0 zetten? Denk dat dat de Java manier is. :P

мэндчилсэн Flip.
Ja ik zou liever één constructor hebben en één makedistmat... maar ik zie niet precies in hoe... En ik wil ook weer niet enorm gaan zitten iffen in de makedistmat... die 0 is gewoon een wiskundige truuk eigenlijk omdat je een 2d punt gewoon kun behandelen als een 3d punt met een z van 0.

Maarja dat krijg je als niet programmeurs gaan programmeren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182833547
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja ik zou liever één constructor hebben en één makedistmat... maar ik zie niet precies in hoe... En ik wil ook weer niet enorm gaan zitten iffen in de makedistmat... die 0 is gewoon een wiskundige truuk eigenlijk omdat je een 2d punt gewoon kun behandelen als een 3d punt met een z van 0.
Java is even geleden maar je kan toch vanuit de minst specifieke constructor de specifiekere constructor aanroepen zodat de minst specifieke louter de z waarden op 0 zet en dan de "normale" constructor aanroept?

Saludos cordiales Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:57:10 #258
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182834122
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Java is even geleden maar je kan toch vanuit de minst specifieke constructor de specifiekere constructor aanroepen zodat de minst specifieke louter de z waarden op 0 zet en dan de "normale" constructor aanroept?

Saludos cordiales Flip.
dat is wel een slimme :) ga ik doen :) Dat doe ik nu in de makedistmat maar dat is logischer in de constructor inderdaad.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:03:33 #259
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182834221
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
package Neigbours;

public class coordinates {

    double[] x,y,z,x2,y2,z2;
    double max;
    double[][] distmat;

    coordinates(double[] x, double[] y){
        
        double[] z_ = new double[x.length];

        for(int i=0;i<z.length;i++){
            z_ = 0;
        }

        this(x,y,z_);
    }

    coordinates(double[] x, double[] y, double[] z){
        this.x = x;
        this.y = y;
        this.z = z;
        MakeDistmat(x,y,z);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] x2, double[] y2){
        double[] z_ = new double[x1.length];
        double[] z2_ = new double[x2.length];

        for(int i=0;i<x.length;i++){
            z_ = 0;
        }        

        for(int i=0;i<x2.length;i++){
            z2_ = 0;
        }

        this(x1,y1,z_,x2,y2,z2_);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){
        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.z = z1;
        this.x2 = x2;
        this.y2 = y2;
        this.z2 = z2;
        MakeDistmat(x1,y1,z1,x2,y2,z2);
    }

    private void MakeDistmat(double[] x, double[] y, double[] z){

        double[][] dmat = new double[x.length][x.length];

        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x.length;i++){
            for(int j=0;j<x.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x[i]-x[j],2) + Math.pow(y[i]-y[j],2) + Math.pow(z[i]-z[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

    private void MakeDistmat(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){

        double[][] dmat = new double[x1.length][x2.length];
        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x1.length;i++){
            for(int j=0;j<x2.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x1[i]-x2[j],2) + Math.pow(y1[i]-y2[j],2) + Math.pow(z1[i]-z2[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

}

Dit is al iets schoner :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 30-10-2018 13:43:02 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:44:07 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182835043
Kak je mag this() alleen aaroepen als eerste ding in een constructor }:| dan wil dit dus niet... Het probleem is ik weet de lengte van z niet.... anders kon ik gewoon een array met 0's klaar hebben staan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:50:41 #261
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182835217
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
package Neigbours;

public class coordinates {

    double[] x,y,z,x2,y2,z2;
    double max;
    double[][] distmat;

    coordinates(double[] x, double[] y){
       
        this(x,y,null);
    }

    coordinates(double[] x, double[] y, double[] z){
        
        if(z==null){
            
            z = new double[x.length];

            for(int i=0;i<z.length;i++){
                z[i] = 0;
            }

        }
        
        
        this.x = x;
        this.y = y;
        this.z = z;
        MakeDistmat(x,y,z);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] x2, double[] y2){
        
        this(x1,y1,null,x2,y2,null);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){
        if(z1==null || z2 == null){

            z1 = new double[x1.length];
            z2 = new double[x2.length];
            
            for(int i=0;i<z1.length;i++){
                z1[i] = 0;
            }

            for(int i=0;i<z2.length;i++){
                z2[i] = 0;
            }

        }
        
        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.z = z1;
        this.x2 = x2;
        this.y2 = y2;
        this.z2 = z2;
        MakeDistmat(x1,y1,z1,x2,y2,z2);
    }

    private void MakeDistmat(double[] x, double[] y, double[] z){

        double[][] dmat = new double[x.length][x.length];

        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x.length;i++){
            for(int j=0;j<x.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x[i]-x[j],2) + Math.pow(y[i]-y[j],2) + Math.pow(z[i]-z[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

    private void MakeDistmat(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){

        double[][] dmat = new double[x1.length][x2.length];
        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x1.length;i++){
            for(int j=0;j<x2.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x1[i]-x2[j],2) + Math.pow(y1[i]-y2[j],2) + Math.pow(z1[i]-z2[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

}

optie drie :P


nogsteeds vier constructors maar dan 2 roepen er 2 aan... ik kan nog naar één functionele constructor die dan door drie anderen wordt aangeroepen...

Maar ik begin me af te vragen of het duidelijker wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:58:31 #262
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182835418
optie vier:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
package Neigbours;

public class coordinates {

    double[] x,y,z,x2,y2,z2;
    double max;
    double[][] distmat;

    coordinates(double[] x, double[] y){

        this(x,y,null);
    }

    coordinates(double[] x, double[] y, double[] z){

        this(x,y,z,null,null,null);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] x2, double[] y2){

        this(x1,y1,null,x2,y2,null);
    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){
        
        
        if(z1==null){
            z1 = new double[x1.length];
            
            for(int i=0;i<z1.length;i++){
                z1[i] = 0;
            }
        }

        if(z2==null && x2 != null){
            z2 = new double[x2.length];

            for(int i=0;i<z2.length;i++){
                z2[i] = 0;
            }
        }       

        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.z = z1;
        
        
        if(x2==null) {
            MakeDistmat(x1, y1, z1);
        }else{
            this.x2 = x2;
            this.y2 = y2;
            this.z2 = z2;
            MakeDistmat(x1, y1, z1, x2, y2, z2);
        }
    }

    private void MakeDistmat(double[] x, double[] y, double[] z){

        double[][] dmat = new double[x.length][x.length];

        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x.length;i++){
            for(int j=0;j<x.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x[i]-x[j],2) + Math.pow(y[i]-y[j],2) + Math.pow(z[i]-z[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

    private void MakeDistmat(double[] x1, double[] y1, double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){

        double[][] dmat = new double[x1.length][x2.length];
        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x1.length;i++){
            for(int j=0;j<x2.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x1[i]-x2[j],2) + Math.pow(y1[i]-y2[j],2) + Math.pow(z1[i]-z2[j],2)  );

                if(dmat[i][j]>max){
                    this.max=dmat[i][j];
                }
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

}

hehe sorry voor de spam, nu de vraag welke zouden jullie gebruiken?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182836796
Kijk er vanavond even naar Bos, op mobiel beetje vervelend. :P

Su pagarba Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:20:55 #264
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_182842662
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
optie vier:
[ code verwijderd ]

hehe sorry voor de spam, nu de vraag welke zouden jullie gebruiken?
Ik moet moeite doen om je code te volgen, en dat is iha een teken dat je code te chaotisch is.

Code die specifiek is voor het aantal meegegeven argumenten aan een constructor zet je in de specifieke constructor, de rest prop je in een initialize methode. Dat this() is zoo lelijk, maar goed, ik heb een java-allergie :) Het gevaar zie je in je code. Als je de eerste constructor gebruikt (ctor(double[], double[])), moet je vier(!) constructors doorploegen voordat je weet wat je code doet...
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:25:25 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182842792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 19:20 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ik moet moeite doen om je code te volgen, en dat is iha een teken dat je code te chaotisch is.

Code die specifiek is voor het aantal meegegeven argumenten aan een constructor zet je in de specifieke constructor, de rest prop je in een initialize methode. Dat this() is zoo lelijk, maar goed, ik heb een java-allergie :) Het gevaar zie je in je code. Als je de eerste constructor gebruikt (ctor(double[], double[])), moet je vier(!) constructors doorploegen voordat je weet wat je code doet...
Ja dat versie 1 dus niet maar daar zit dan weer heel veel duplicatie in.

Is er een elegantere oplossing hiervoor?

Hoe zou je het bijvoorbeeld doen zonder die methode? Elke constructor zelf een matrix laten berekenen?

Zoals ik zeg ik heb nooit leren programmeren ik doe maar wat :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:43:25 #266
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_182844790
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 19:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja dat versie 1 dus niet maar daar zit dan weer heel veel duplicatie in.

Is er een elegantere oplossing hiervoor?

Hoe zou je het bijvoorbeeld doen zonder die methode? Elke constructor zelf een matrix laten berekenen?

Zoals ik zeg ik heb nooit leren programmeren ik doe maar wat :D
Tuurlijk heb je leren programmeren anders had je dit niet al gehad :) Ik ben zelf nu fullstack developer maar heb ook maar medische wetenschappen gestudeerd. De rest is hobby -->> werk

Om met het meest obvious antwoord te komen: je bent bezig met vectoren en daar zijn in Java standaard classes voor: Vector2D en Vector3D in java. (even snel gegoogled: https://docs.oracle.com/c(...)ecmath/Vector2d.html, geen idee of het wat is, heb nog nooit iets in Java gedaan). De standaard classes hebben standaard properties zoals length, wat feitelijk is wat je berekend. In jouw geval zou je twee arrays van vectoren doorlopen om de max length van elk item te bepalen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
class DistanceMatrix2D
{
  double[,] distances;
  double maxLength = 0;

  constructor(Vector2D[] points)
  {
    //OF this(points, points)
    distances= new double[points.length, points.length];
    for(int x=0;x<points.length;x++)
    {
        for(int y=0;y<points.length;y++)
        {
            this.distances[x,y] = (points[x] - points[y]).length();
            this.maxLength = Math.max(this.distances[x,y], this.maxLength);
        }
    }
  }
  constructor(Vector2D[] points1, Vector2D[] points 2)
  {
    distances= new double[points1.length, points2.length];

    for(int x=0;x<points1.length;x++)
    {
        for(int y=0;y<points2.length;y++)
        {
            this.distances[x,y] = (points1[x] - points2[y]).length();
            this.maxLength = Math.max(this.distances[x,y], this.maxLength);
        }
    }
  }
}
class DistanceMatrix3D
{
  double[,] distances;
  double maxLength = 0;

  constructor(Vector3D[] points)
  {
    //OF this(points, points)
    this.distances= new double[points.length, points.length];
    for(int x=0;x<points.length;x++)
    {
        for(int y=0;y<points.length;y++)
        {
            this.distances[x,y] = (points[x] - points[y]).length();
            this.maxLength = Math.max(this.distances[x,y], this.maxLength);
        }
    }
  }
  constructor(Vector3D[] points1, Vector2D[] points 2)
  {
    this.distances= new double[points1.length, points2.length];

    for(int x=0;x<points1.length;x++)
    {
        for(int y=0;y<points2.length;y++)
        {
            this.distances[x,y] = (points1[x] - points2[y]).length();
            this.maxLength = Math.max(this.distances[x,y], this.maxLength);
        }
    }
  }
}
(code geschreven in fok! 'IDE' en met 0 ervaring in Java, dus mogelijk vol met fouten (en ook mogelijk niet wat je bedoeling was). Maar je snapt het idee neem ik aan?

De code laat ook goed zien dat jouw code feitelijk uit twee distincte scenarios bestaat: 2d en 3d, met daarbinnen de mogelijkheid een array met zichzelf of met een andere array te vergelijken. Vandaar dat ik dit in twee classes zou doen. Leest net wat makkelijker.

Mocht je geen zin hebben in vectoren blijft de code qua structuur hetzelfde, alleen zit er iets meer wiskunde in sommige regels.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:16:41 #267
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182848066
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 20:43 schreef ralfie het volgende:

[..]

Tuurlijk heb je leren programmeren anders had je dit niet al gehad :) Ik ben zelf nu fullstack developer maar heb ook maar medische wetenschappen gestudeerd. De rest is hobby -->> werk

Om met het meest obvious antwoord te komen: je bent bezig met vectoren en daar zijn in Java standaard classes voor: Vector2D en Vector3D in java. (even snel gegoogled: https://docs.oracle.com/c(...)ecmath/Vector2d.html, geen idee of het wat is, heb nog nooit iets in Java gedaan). De standaard classes hebben standaard properties zoals length, wat feitelijk is wat je berekend. In jouw geval zou je twee arrays van vectoren doorlopen om de max length van elk item te bepalen.
[ code verwijderd ]

(code geschreven in fok! 'IDE' en met 0 ervaring in Java, dus mogelijk vol met fouten (en ook mogelijk niet wat je bedoeling was). Maar je snapt het idee neem ik aan?

De code laat ook goed zien dat jouw code feitelijk uit twee distincte scenarios bestaat: 2d en 3d, met daarbinnen de mogelijkheid een array met zichzelf of met een andere array te vergelijken. Vandaar dat ik dit in twee classes zou doen. Leest net wat makkelijker.

Mocht je geen zin hebben in vectoren blijft de code qua structuur hetzelfde, alleen zit er iets meer wiskunde in sommige regels.
Ah okay dit snap ik maar als wetenschapper heb ik liever toegang tot mijn eigen methodes :P een cartesian coordinaten paar behandelen als een vector zou ik niet doen, dan val te snel in valkuilen als length zien als een afstand terwijl dat in deze de lengte van de vector is wat voor coördinaten niet echt iets betekend. Een extra klasse maken voor 3d ten opzichte van 2D zorgt dat ik in de bovenliggende code veel meer moet gaan testen en aanroepen.

Wel tof om code van iemand anders te zien, ga wel een keer puzzelen om dit beter te krijgen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:22:41 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182848136
Ik heb helaas wel geleerd om zo min mogelijk van externe pakketen of functies afhankelijk te zijn omdat ze die nog wel eens willen veranderen.

:X hoevaak ik wel niet normalisatie functies heb gezien die echt rare dingen met je data doen, terwijl zo makkelijk zelf te schrijven zijn.... :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 06:53:31 #269
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182850444
Opzich zou het misschien nog wel wat zijn om hier een klasse van te maken met twee subklassen voor 2 of 3D zodat ik bovenliggend met de super kan werken... Dat ga ik vandaag eens in elkaar zetten...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 09:13:19 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182851394
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
package Neigbours;

public class coordinates {

    double[] x,y,x2,y2;
    double max;
    double[][] distmat;

    coordinates(double[] x, double[] y){

        this.x = x;
        this.y = y;

        MakeDistmat(x,y,x,y);

    }

    coordinates(double[] x1, double[] y1,double[] x1, double[] y1){

        this.x = x1;
        this.y = y1;
        this.x2 = x2;
        this.y2 = y2;

        MakeDistmat(x1,y1,x2,y2);

    }


    private void MakeDistmat(double[] x1, double[] y1, double[] x2, double[] y2){

        double[][] dmat = new double[x1.length][x2.length];
        this.max = 0;

        for(int i=0;i<x1.length;i++){
            for(int j=0;j<x2.length;j++){
                dmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(x1[i]-x2[j],2) + Math.pow(y1[i]-y2[j],2) );

                this.max = Math.max(dmat[i][j],this.max);
            }
        }

        this.distmat = dmat;
    }

}

public class coordinates3D extends coordinates {

    double[] z,z2;

    coordinates3D(double[] x, double[] y, double[] z){

        super(x,y);
        this.z = z;
        addZdist(z,z);


    }

    coordinates3D(double[] x1, double[] y1,double[] z1, double[] x2, double[] y2, double[] z2){

        super(x1,y1,x2,y2);
        this.z = z1;
        this.z2 = z2;
        addZdist(z1,z2);

    }

    private void addZdist(double[] z1, double[] z2 ){

        super.max=0;

        for(int i=0;i<super.distmat.length;i++){
            for(int j=0;j<super.distmat[0].length;j++){
                super.distmat[i][j] = Math.sqrt( Math.pow(super.distmat[i][j],2) + Math.pow(z1[i]-z2[j],2) );
                super.max = Math.max(super.distmat[i][j],super.max);
            }
        }
    }

}

zo dan 2 klasses 1 voor 2D en een extend naar 3D, de construct method voor de matrix gereduceerd naar 1 method per klasse... en dus geen gedoe meer met de z naar 0 zetten...

Het enige wat ik me nu afvraag of ik bij de x en y cooordinaten kan vanuit de coordinates3D via this.x of this.y of dat ik daar nu getters voor moet schrijven die super.x kunnen returnen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182854716
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 23:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb helaas wel geleerd om zo min mogelijk van externe pakketen of functies afhankelijk te zijn omdat ze die nog wel eens willen veranderen.

:X hoevaak ik wel niet normalisatie functies heb gezien die echt rare dingen met je data doen, terwijl zo makkelijk zelf te schrijven zijn.... :X
De gebruikte versie van je library kan je vastzetten, vrijwel alle grote systemen gebruiken libraries.

Ezgu tilaklar ila Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182854781
quote:
2s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[ code verwijderd ]

zo dan 2 klasses 1 voor 2D en een extend naar 3D, de construct method voor de matrix gereduceerd naar 1 method per klasse... en dus geen gedoe meer met de z naar 0 zetten...

Het enige wat ik me nu afvraag of ik bij de x en y cooordinaten kan vanuit de coordinates3D via this.x of this.y of dat ik daar nu getters voor moet schrijven die super.x kunnen returnen?

Als je een attribuut of methode protected maak dan kan je erbij vanuit het package en subclasses, by default zijn attributen in java private dacht ik.

Ar cieņu Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 13:03:48 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182855023
quote:
16s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 12:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

De gebruikte versie van je library kan je vastzetten, vrijwel alle grote systemen gebruiken libraries.

Ezgu tilaklar ila Flip.
Snap ik ik werk nu met imagej dus ik zit ook al aan een api/library vast :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 13:08:07 #274
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182855113
quote:
16s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 12:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als je een attribuut of methode protected maak dan kan je erbij vanuit het package en subclasses, by default zijn attributen in java private dacht ik.

Ar cieņu Flip.
Iets duidelijker gezegd ik heb dus class1 met x en y, en die wordt geextend naar class2 met een z.
Als ik dan class1 object = new class2(); doe kan ik dan vervolgens object.x doen (ik denk het wel) en ook object.z m.a.w. heeft het object de fields van zowel zijn eigen klasse als zijn superklasse.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
class1{
int a = 6;
    class1(){
    }

}

class2 extends class1{
   int b = 7;
   class2(){
       super(); //niet nodig persee
   }
}

en dan ergens de code

class1 obj = new class2();
system.out.println("a: "+obj.a);
system.out.println("b: "+obj.b);

werkt dat?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_182855307
quote:
2s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 13:08 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Iets duidelijker gezegd ik heb dus class1 met x en y, en die wordt geextend naar class2 met een z.
Als ik dan class1 object = new class2(); doe kan ik dan vervolgens object.x doen (ik denk het wel) en ook object.z m.a.w. heeft het object de fields van zowel zijn eigen klasse als zijn superklasse.
[ code verwijderd ]

werkt dat?
Zoals in jouw voorbeeld, zou je attribuut a moeten opnemen als:
1protected int a = 6;

En vanwege polymorfisme zou je daarna je object naar class2 moeten casten om attribuut b uit te kunnen printen. Dus als je attribuut a protected maakt kan je dit attribuut in class2 gebruiken.

Niet zoals in je print lines omdat je daar private attributen benaderd vanbuiten de class en dat kan niet.

أطيب التحيات Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')