abonnement Unibet Coolblue
pi_181701780
Sinds jaar en dag ben ik bezig met het maken van pizza's en sinds enige tijd heb ik het licht gezien in de vorm van een pizza oven. Ik heb deze badboy aangeschaft bij de Aldi en in principe werkt ie prima máár zoals ons al van jongs af aan geleerd wordt is het allemaal nooit genoeg. Zodoende wil ik dus een pizza oven gaan maken.

Ik ben nu bezig met het doen van vooronderzoek om te kijken wat voor mij de meest haalbare optie is gezien het, relatief belangrijke feit, dat ik nimmer ooit iets met mijn handen heb gemaakt. Ik heb twee linkerhanden, geen eelt of enige ervaring met timmeren, metaalbewerken of cementstorten. Zodoende kwam ik op onderstaande YouTube video en dat gaat de basis worden van mijn project:


Deze man gebruikt dus een pilates bal om als basis te dienen voor de koepel van de pizzaoven. Wat ik wil gaan doen is de bal ergens in laten rusten tot halverwege zodat ik het koepel materiaal er in één keer op kan smeren. De man in het filmpje doet het in enkele keren en dat zie je ook in het eindresultaat. Wat is nou slim om de bal in te laten rusten? Ik dacht zelf in een houten plaat oid maar ik ben benieuwd naar jullie tips.

Volgende punt is het mengsel. Vrijwel iedereen gebruikt een mengsel van vermiculiet, cement en water. De verhoudingen verschillen enorm van wat ik lees en bovendien schijnt een teveel aan water naderhand bij de eerste gelijkmatige verhittingen te kunnen zorgen voor scheuren. Ik wil dus zeker weten wat nou verstandig is.

Zo ben ik ook erg nieuwsgierig of het verstandig is om kippengaas te gebruiken voor versteviging van het geheel. Ook hierover lees ik verschillende dingen, enerzijds zegt men dat het verstandig is en anderzijds zegt men dat het juist bij verhitting van expanderen waardoor er scheuren ontstaan. En geldt hier ook dat het verstandig is om de koepel zo dik mogelijk te maken of is, zoals enkelen zeggen, 15 centimeter voldoende?

Hier laat ik het even bij aangezien ik nog 1000+ vragen heb maar voor nu de basis een beetje voor mijzelf beschreven heb.

Mijn eindplan is een pizzaoven met een mooie koepel van vermiculiet, afgewerkt met cement aan de buitenkant. Aan de onderkant een bodem van hittevaste bakstenen op een stalen frame (die ik dus moet laten lassen door iemand) met ruimte voor houtblokken aan de onderkant. Ik weet btw dat de tijd tussen het daadwerkelijk gebruiken en laten uitharden ong. 2 tot 3 maand is dus het gaat een lang project worden maar dat lijkt mij juist erg leuk!

Hier een bouwtekening:



Trouwens, komend weekend ga ik dus al beginnen. En ik zal updates geven in dit topic.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mike-The-Situation op 05-09-2018 12:26:41 ]
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator woensdag 5 september 2018 @ 12:58:11 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_181702592
Tof project! Dit hou ik graag in de gaten, lijkt me in de toekomst wellicht leuk om zelf ook ooit te bouwen.

Succes!!
  woensdag 5 september 2018 @ 13:05:40 #3
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181702739
Leuk idee :)
#KICKOUTZP
pi_181703102
Ik volg t ook, leuk!
Heb dan wel geen pizza-oven, maar een prima alternatief om pizza's te bakken: een black bastard :)



Als je echt twee linkerhanden hebt, waarom dan alles from scratch maken en geen bouwpakket kopen?
Deze lui bijvoorbeeld, maken complete pakketten. Ik heb er ook wel eens pizzastenen voor in de gewone oven besteld.
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-2514647/pizza-en-bak-ovens/
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181703248
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:21 schreef Gripper het volgende:
Ik volg t ook, leuk!
Heb dan wel geen pizza-oven, maar een prima alternatief om pizza's te bakken: een black bastard :)

[ afbeelding ]

Als je echt twee linkerhanden hebt, waarom dan alles from scratch maken en geen bouwpakket kopen?
Deze lui bijvoorbeeld, maken complete pakketten. Ik heb er ook wel eens pizzastenen voor in de gewone oven besteld.
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-2514647/pizza-en-bak-ovens/
Voornamelijk omdat ik dus niet eens wist dat dit bestond :D Heel tof dit en om heel eerlijk te zijn zet dit mij wel even aan het denken. Moet ik nog op terug komen of ik dit ga doen of toch de from scratch benadering. Moet wel zeggen dat from scratch mij enorm aanspreekt vanwege het zelfstandige karakter. Dit is gevoelsmatig een beetje cheaten. (Wat een geneuzel he? :') )
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_181703533
Helemaal geen geneuzel hoor, het is zeker niet de makkelijkste weg maar door m zelf te maken en alles uit te zoeken krijg je wel inzicht.
Nadat je dat ding gebouwd heb kan je ineens wel metselen, weet je van alles over droogtijden en mengverhoudingen cement, en dat is toch allemaal onbetaalbaar? plus, het is ook echt jouw oven.

pro tip: mooie mozaieksteentjes in het cement aan de buitenkant drukken :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181703708
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:46 schreef Gripper het volgende:
Helemaal geen geneuzel hoor, het is zeker niet de makkelijkste weg maar door m zelf te maken en alles uit te zoeken krijg je wel inzicht.
Nadat je dat ding gebouwd heb kan je ineens wel metselen, weet je van alles over droogtijden en mengverhoudingen cement, en dat is toch allemaal onbetaalbaar? plus, het is ook echt jouw oven.

pro tip: mooie mozaieksteentjes in het cement aan de buitenkant drukken :)
[ afbeelding ]
True, dat is ook wel wat mij aanspreekt maar of dat allemaal in één keer gaat lukken is de vraag. :D Heb jij tips met betrekking tot verhoudingen vna de vermiculiet, cement en water?

De mozaieksteentjes had ik inderdaad ook in mijn hoofd zitten maar daar wil ik pas aan gaan denken als de oven klaar is, uitgehard en ingebakken. Dan weet ik een beetje wat ik met de buitenkant kan gaan doen i.v.m. de hitte e.d.

Overigens zou ik er ook graag een temperatuurmetertje inbouwen maar of dat allemaal slim/haalbaar is is weer een ander verhaal.

Overigens ben ik zojuist naar de action geweest en heb een opblaasbare pilatesbal gezien van 65 cm. Dat zou mogelijk de basis kunnen worden maar ik ga ook nog even kijken naar skippyballen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_181703729
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:21 schreef Gripper het volgende:
Ik volg t ook, leuk!
Heb dan wel geen pizza-oven, maar een prima alternatief om pizza's te bakken: een black bastard :)

[ afbeelding ]

Als je echt twee linkerhanden hebt, waarom dan alles from scratch maken en geen bouwpakket kopen?
Deze lui bijvoorbeeld, maken complete pakketten. Ik heb er ook wel eens pizzastenen voor in de gewone oven besteld.
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-2514647/pizza-en-bak-ovens/
Ik doe bijna hetzelfde, maar ik heb een pizza-ring laten maken voor 1 van mijn bbq's, een pizza schep trouwens ook.
dan krijg je dit effect (foto is trouwens niet van mij, maar van het web geplukt :) )

pi_181703736
Maar leuk project TS, ik hou je topic in de gaten :)
pi_181705869
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:54 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Ik doe bijna hetzelfde, maar ik heb een pizza-ring laten maken voor 1 van mijn bbq's, een pizza schep trouwens ook.
dan krijg je dit effect (foto is trouwens niet van mij, maar van het web geplukt :) )

[ afbeelding ]
Door wie heb je dat laten maken?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_181705942
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 15:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Door wie heb je dat laten maken?
Mijn zwager, die is metaalwerker , dus dat is een unieke ring
Maar ze zijn ook wel te koop hoor, als je googeld, dan vind je ze wel :)
pi_181706172
Ja dan hebben ze stomme teksten voor zover ik nu vond, daarom was ik benieuwd naar de jouwe.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_181725998
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 15:55 schreef Vanyel het volgende:
Ja dan hebben ze stomme teksten voor zover ik nu vond, daarom was ik benieuwd naar de jouwe.
Ik zal eens op mijn telefoon kijken of ik een fotootje kan vinden :)
pi_181726206
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 15:55 schreef Vanyel het volgende:
Ja dan hebben ze stomme teksten voor zover ik nu vond, daarom was ik benieuwd naar de jouwe.

pi_181733421
^O^
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_181773901
Update #1

Nou, dit weekend was dus de grote dag dat ik zou gaan beginnen aan het project om de oven te gaan bouwen en verrek nog an toe, ik en nog begonnen ook. Op de één of andere manier heb ik het allemaal heel helder in mijn hoofd en ben ik ook super gemotiveerd om aan de slag te gaan. Heel apart. Enfin, we begonnen om langs de Action te gaan voor was spullen zoals handschoenen, emmers, plamuurmes, de pilatesbal en wat ander klein spul. Al met al was ik daar exact ¤9,21- voor kwijt. (Ik wil het allemaal heel precies bijhouden om aan het einde van het project helder te hebben hoe duur het was!)

Daarna door naar de Praxis met de intentie om hittevast cement, puimsteen en vermiculiet te kopen. Al snel bleek dat dit niet de juiste plek was en dat ik het elder moest zoeken. Uiteindelijk bij de Welkoop naar binnen gegaan en daar een klein zakje aangetroffen, dit terwijl ik dus om en nabij 100 liter nodig heb. Uiteindelijk besloten om eerst maar aan het zagen te gaan voor de vormen e.d. alvorens over te gaan tot de aanschaf van het beton/cement gedeelte. Ik ga dit denk ik in de loop van de week bestellen op internet zodat het volgend weekend thuis is. Verder nog even snel langs een collega gegaan om wat oud hout op te pikken zodat ik in ieder geval een begin kon maken.

Om een indicatie te geven van mijn totale gebrek aan ervaring met klussen begon het voor mij al vrij snel met een vastloper. Ik moet namelijk voor de oven ook een soort van tunnel maken wat aan het begin van de koepel komt vast te zitten waar ik uiteindelijk ook een deur in wil plaatsen. Maar ik had werkelijk geen idee hoe ik dit nou mooi rond kon krijgen en enigzins gelijk. Uiteindelijk op deze manier maar iets in elkaar geflanst met een satéprikker, gordijndingetjes, een onderzetter en secondelijm. :D





Dit werkte in principe goed en zodoende kon ik beginnen met zagen, timmeren en uiteindelijk alles in elkaar te zetten tot dit fabelachtige geheel:



Zoals je kunt zien rust de bal op de vloer en tussen de planken. Op die manier hoop ik dat de bal niet beweegt zodra ik begin met het smeren van het mengsel op de bal. De witte plaat aan de linkerkant is ter ondersteuning en verhoging van de tunnel.



Hier dus de bedoeling met de tunnel. Ik heb die zilveren tafelpoot gisteren opgepikt bij een kringloopwinkel met de bedoeling er een schoorsteen van te maken. (Kan dat gewoon? Is dat wel hittebestendig?) Die koste mij overigens ¤2.95-. Ik zit wel te twijfelen wat ik ga doen qua materiaal tussen te twee planken. Daar moet namelijk bovenop een vrij stug materiaal komen sterk genoeg om het mengsel te houden maar flexibel genoeg om over de planken heen te kunnen. Ook met de schoorsteen zelf ben ik ook in dubio aangezien ik deze mooi wil wegwerken. Mogelijk in het cement storten als hij gaat harden? Of via de onderkant erin schuiven en dan met schroeven vastmaken? Tips zijn héél welkom. Qua materiaal dacht ik trouwens aan een stukje dik vinyl. Tips iemand?

Hier nog een foto van de schoorsteen.

'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_181774419
If it works, it ain't stupid ^O^

voor die vermiculiet en dat hittebestendig spul kan je 't best gewoon op internet struinen.

Sowieso haal ik bijna al mijn klus materiaal van internet, scheelt enorm in de kosten.
pi_181774516
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 16:48 schreef FranticDJ het volgende:
If it works, it ain't stupid ^O^

voor die vermiculiet en dat hittebestendig spul kan je 't best gewoon op internet struinen.

Sowieso haal ik bijna al mijn klus materiaal van internet, scheelt enorm in de kosten.
Heb je toevallig ervaring met het gebruiken van vermiculiet of uberhaubt cement? Ik ben namelijk nog steeds zoekende naar de juiste verhouding van alle vier de elementen!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_181800950
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 16:52 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Heb je toevallig ervaring met het gebruiken van vermiculiet of uberhaubt cement? Ik ben namelijk nog steeds zoekende naar de juiste verhouding van alle vier de elementen!
https://reppel.nl/storage(...)-en-schoorstenen.pdf
wellicht heb je heir wat aan?
pi_181916604
Geen idee hoe ver je inmiddels bent met dit gave project, maar laat ik zeggen dat we hier thuis inmiddels al anderhalf jaar genieten van een zelfgemaakte pizza-oven (okéoké, wel op basis van een bouwpakket).

Misschien een paar tips:
- Voor de isolatie hebben we een mix van hydrokorrels (die dingen die je ook bij de planten kan doen) en cement gebruikt. De laag is ongeveer 20cm dik. Verhouding: 4 delen korrels, 1 deel cement en 1 deel zand. Mengen met water tot het een beetje smeerbaar wordt.
- Na de laag cement een laag steenwol
- Kippengaas om de steenwol gewikkeld om het geheel strak te trekken
- Als laatste het hele zaakje afgewerkt met cement

Heel verleidelijk maar iets waar je direct spijt van krijgt: meteen een flink vuurtje in de oven stoken. Als het cement nog te vochtig is heb je kans dat de oven 1 keer 'plof' doet...
pi_181916751
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 16:52 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Heb je toevallig ervaring met het gebruiken van vermiculiet of uberhaubt cement? Ik ben namelijk nog steeds zoekende naar de juiste verhouding van alle vier de elementen!
Ik heb ervaring met de verwerking van beide. Als je nog nooit met cement hebt gewerkt dan doe je er goed aan eerst even wat teststukjes te maken. Zomaar wat materialen bij elkaar klappen gaat niet werken. Ik zou je echt aanraden om online een oven-bouwplan te zoeken en daarvan te vertrekken.
pi_181968004
Ik zou ervoor zorgen dat ik de tafelpoot-schoorsteen makkelijk kan vervangen voor een echte schoorsteen aangezien zoiets niet gebouwd is om zo warm te worden. Het zou jammer zijn wanneer je de halve oven moet slopen om het te vervangen
pi_181968117
Ik zou ook geen tafelpoot pakken.. de aan de mogelijk giftige dampen vande coating van zo’n ding..
pi_181970989
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 16:48 schreef FranticDJ het volgende:
If it works, it ain't stupid ^O^

Een tafelpoot gebruiken als schoorsteen is anders behoorlijk 'stupid'. Die poot is daar niet voor gemaakt.
pi_181971061
quote:
15s.gif Op maandag 17 september 2018 21:22 schreef GX3 het volgende:

[..]

Een tafelpoot gebruiken als schoorsteen is anders behoorlijk 'stupid'. Die poot is daar niet voor gemaakt.
Dat was eerder op die andere dingen bedoelt :7
pi_181971361
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:21 schreef Gripper het volgende:
Ik volg t ook, leuk!
Heb dan wel geen pizza-oven, maar een prima alternatief om pizza's te bakken: een black bastard :)

[ afbeelding ]

Als je echt twee linkerhanden hebt, waarom dan alles from scratch maken en geen bouwpakket kopen?
Deze lui bijvoorbeeld, maken complete pakketten. Ik heb er ook wel eens pizzastenen voor in de gewone oven besteld.
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-2514647/pizza-en-bak-ovens/
Ik vind de prijs een goede reden zelf te knutselen?
pi_182000284
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 19:21 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zou ook geen tafelpoot pakken.. de aan de mogelijk giftige dampen vande coating van zo’n ding..
Daar zat ik dus al over te twijfelen, dit is zo'n spiegel poot maar dat zal dan een chroomcoating zijn? Zo ja, dan mieter ik hem weg en bedenk ik wel wat anders!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182000306
quote:
15s.gif Op maandag 17 september 2018 21:22 schreef GX3 het volgende:

[..]

Een tafelpoot gebruiken als schoorsteen is anders behoorlijk 'stupid'. Die poot is daar niet voor gemaakt.
Nee joh, das juist tof. Alsof een aerobicsbal gemaakt is om te dienen als mal voor een pizza oven. :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182000358
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 10:23 schreef RBL het volgende:
Geen idee hoe ver je inmiddels bent met dit gave project, maar laat ik zeggen dat we hier thuis inmiddels al anderhalf jaar genieten van een zelfgemaakte pizza-oven (okéoké, wel op basis van een bouwpakket).

Misschien een paar tips:
- Voor de isolatie hebben we een mix van hydrokorrels (die dingen die je ook bij de planten kan doen) en cement gebruikt. De laag is ongeveer 20cm dik. Verhouding: 4 delen korrels, 1 deel cement en 1 deel zand. Mengen met water tot het een beetje smeerbaar wordt.
- Na de laag cement een laag steenwol
- Kippengaas om de steenwol gewikkeld om het geheel strak te trekken
- Als laatste het hele zaakje afgewerkt met cement

Heel verleidelijk maar iets waar je direct spijt van krijgt: meteen een flink vuurtje in de oven stoken. Als het cement nog te vochtig is heb je kans dat de oven 1 keer 'plof' doet...
Hele mooie bruikbare tips! Thanks!!

Gisteren is mijn vermiculite binnengekomen, ik heb de afgelopen weken enorm moeten zoeken naar alles en heb veel geleerd. Zo is vermiculite in twee vormen te koop, voor industriele doeleinden en voor plantaardige doeleinden. Ik had dus bijna de verkeerde besteld maar na twijfel toch even doorgelezen waarop ik deze kennis op deed. :D

Totaal dus een zak vermiculite middel korrel a 36,50 inc verzending en nu ook twee potten vuurvaste mortel, 10 kilo in totaal voor 15 euro. Aanstaand weekend ga ik beginnen met kleien!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182000386
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 10:35 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik heb ervaring met de verwerking van beide. Als je nog nooit met cement hebt gewerkt dan doe je er goed aan eerst even wat teststukjes te maken. Zomaar wat materialen bij elkaar klappen gaat niet werken. Ik zou je echt aanraden om online een oven-bouwplan te zoeken en daarvan te vertrekken.
Wat raad je mij aan qua teststukjes? Kleine batches maken en laten opdrogen gedurende enkele dagen? En waar moet ik op letten?

Voor nu is mijn plan 6 delen vermiculite, 1 deel cement en dan water op basis van het recept zoals aangeven op de pot. Als het te droog is een klein beetje toevoegen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182000423
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 19:15 schreef Holenbeer het volgende:
Ik zou ervoor zorgen dat ik de tafelpoot-schoorsteen makkelijk kan vervangen voor een echte schoorsteen aangezien zoiets niet gebouwd is om zo warm te worden. Het zou jammer zijn wanneer je de halve oven moet slopen om het te vervangen
Zou idd zonde zijn maar gezien mijn totale gebrek aan ervaring zie ik dit gehele proces, ondanks de wens op succes, ook wel als een leermoment! Ik ga iig even zoeken naar een geschikte schoorsteen, misschien juist minder dik zodat de warmte sneller weggaat? De tafelpoot is echt zwaar en massief.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182000520
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 09:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Daar zat ik dus al over te twijfelen, dit is zo'n spiegel poot maar dat zal dan een chroomcoating zijn? Zo ja, dan mieter ik hem weg en bedenk ik wel wat anders!
Zou de gok niet nemen :7
  woensdag 19 september 2018 @ 10:10:25 #33
20999 ray_nl
Ja / Nee / Geen Mening
pi_182000762
Gaaf project man, ik zit zelf ook aan zoiets te denken dus ik ga je in de gaten houden.

Succes! ^O^
pi_182001062
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 09:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Zou de gok niet nemen :7
Dan mieter ik hem weg, ff marktplaats checken voor een vervanging!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182001081
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 10:32 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Dan mieter ik hem weg, ff marktplaats checken voor een vervanging!
Zou gewoon een stuk kale stalen buis ofzo nemen..
pi_182001083
quote:
2s.gif Op woensdag 19 september 2018 10:10 schreef ray_nl het volgende:
Gaaf project man, ik zit zelf ook aan zoiets te denken dus ik ga je in de gaten houden.

Succes! ^O^
Thanks! Aankomend weekend ga ik beginnen met de koepel dus dan zal ik de eerste resultaten posten. :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182001152
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 10:33 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Zou gewoon een stuk kale stalen buis ofzo nemen..
Ja is denk ik het beste/goedkoopste, maak ik de onderkant wat smaller bij het gat van de oven zodat de buis blijft zitten. Rij straks wel even langs een bouwmarkt!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_182162253
UPDATE

Nou hé hé, eindelijk is het ervan gekomen hoor. Na alle doemscenario's en alle mogelijke manieren van mengen, mixen en uiteindelijk kleien heb ik vandaag de knoop doorgehakt en ben gewoon begonnen.

Ik weet niet meer of ik het al eerder had benoemd maar ik heb dus vuurvaste mortel gehaald á 7,50 per pot, 2 potten met daarin 5 kilo. Vandaag heb ik slechts 1 pot nodig gehad omdat ik 6 deel vermiculiet, 1 deel cement en 1 deel water (1.2 liter per deel) heb gebruikt.

Dit is een foto van de vermiculiet, het is echt waanzinnig licht spul. Ik heb een zak van 100 liter en heb nog meer dan 3/4 over. Ik heb trouwens alles met de hand lopen mengen, ik zag die dude van het filmpje op Youtube het ook doen en besloot om dat dan maar eveneens zo te doen!





Uiteindelijk alles dus gemengd en over de vorm heen gedaan. Ik heb aan de achterkant van de koepel nog wat vinyl geplaatst om te zorgen dat de bal redelijk strak in de vorm zat. Vervolgens vershoudfolie eroverheen gedaan en vochtig gemaakt met een plantenspuit. Hierbij dus het resultaat:



In eerste instantie probeerde ik met handschoenen alles erop te drukken en dat lukte aardig maar ik zag dat er veel scheuren ontstonden. Ik besloot all nude te gaan en gewoon met de blote handen alles rustig aan de drukken, te smeren etc. Het was vrij lastig omdat de bal dus best wel mee veert als je er ook maar lichtjes op drukt. Mogelijk de bal harder oppompen.


Ik heb dus geen idee of dit nog bijtrekt als de koepel verder gaat drogen of dat het nu al een gefaald experiment is, denk dat ik dat spoedig zal merken iig!

Nou ja, in ieder geval heb ik nu een eerste poging en kan deze nu de komende twee dagen gaan drogen, dan haal ik hem eraf en kan hij nog een kleine 2 maanden nadrogen/uitharden. In de tussentijd ga ik zoveel mogelijk van die koepels maken met verschillende mengverhoudingen om hopelijk één ultiem resultaat te behalen. To be continued dus! :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  maandag 1 oktober 2018 @ 12:10:03 #39
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_182250416
En, is de boel nog heel? :7
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_183679136
Hoi Mike, was benieuwd of je nog verder bent gekomen met de juiste verhoudingen voor het beton? Ik wil dezelfde oven gaan bouwen, dus zou graag jouw ervaring meenemen.
pi_183832653
Gaaf project, ben ook erg benieuwd naar je vorderingen!
pi_183844996
zijn er al nieuwe foto's?
Ik vind het geweldig hoor zoals je bezig gaat.
Ik was tot mijn 25e ook absoluut geen klusser, ben toen noodgedwongen er aan begonnen (omdat ik in mijn eerste huis meteen een leiding kapot boorde en niet wilde toegeven dat ik iets stoms gedaan had) en mag nu zeggen dat ik 27 jaar later heel veel kan (en vooral heel veel geleerd heb door gewoon te doen en te proberen, en mijn gezond verstand te gebruiken)

Algemene tip: win net zolang informatie in bij deskundigen, totdat deze elkaar tegenspreken, dat is het moment waarop jij voldoende informatie hebt om zelf te beslissen.
pi_183871700
Ik ga snel weer een update schrijven met foto's. De afgelopen tijd heb ik ong. 6 keer een oven gemaakt plus drogen dus vandaar het gebrek aan updates! :D
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183872191
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:08 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik ga snel weer een update schrijven met foto's. De afgelopen tijd heb ik ong. 6 keer een oven gemaakt plus drogen dus vandaar het gebrek aan updates! :D
Had je 6 pogingen nodig of heeft iedereen in jouw omgeving nu zo'n ding? :D
pi_183900125
Het laatste natuurlijk ! wel een beetje vertrouwen in ts houden he ?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_183968044
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:36 schreef rival het volgende:

[..]

Had je 6 pogingen nodig of heeft iedereen in jouw omgeving nu zo'n ding? :D
Hij zou meerdere ovens maken met verschillende mengverhoudingen.
pi_184240731
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:08 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik ga snel weer een update schrijven met foto's. De afgelopen tijd heb ik ong. 6 keer een oven gemaakt plus drogen dus vandaar het gebrek aan updates! :D
Al druk aan het schrijven? Haha, ben erg benieuwd naar de resultaten! Zit er zelf ook over na te denken om dit te gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')