Dat snap ik en die kunnen het dubbele (zonder die poeha dingen als turbo, DPF en CR), dus eigenlijk slechter dan slecht.quote:
Wut?quote:Op vrijdag 14 september 2018 21:07 schreef blomke het volgende:
(zonder die poeha dingen als turbo....)
Dacht ook al.quote:Op maandag 17 september 2018 19:29 schreef blomke het volgende:
Oh sorry. Ik bedoel, dat turbo, roetfilter e.d. de storingsgevoelige delen zijn. Maar geven wel extra's aan een diesel.
Of verkeerd onderhoud. Smering van de as schijnt kritisch punt in die PSA HDi motoren te zijn.quote:Op maandag 17 september 2018 19:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Een turbo hoeft helemaal niet storingsgevoelig te zijn. Als hij dat wel is, dan komt dat door verkeerde keuzes van de fabrikant.
Als dat een kritisch punt is, dan is dat in de ontwerpfase al opgekloot. Heb mijn vorige benzineturbo met 340dkm op de teller weggedaan; aan de turbo is, voor zover ik weet, nooit gewerkt.quote:Op maandag 17 september 2018 20:47 schreef blomke het volgende:
Of verkeerd onderhoud. Smering van de as schijnt kritisch punt in die PSA HDi motoren te zijn.
Vooral als het stevig vriest heb je bij het starten een pikzwarte walm en een heerlijk schokkende tractor.quote:Op maandag 17 september 2018 21:49 schreef Ixnay het volgende:
Het geluid van de startende dieselmotor hoort bij de ochtend en is rustgevend voor mij.
Voor sommige mensen niet voor te stellen, maar ik zal het gaan missen in ieder geval.
Geen grap.
Bullshit alert.quote:Op maandag 17 september 2018 22:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vooral als het stevig vriest heb je bij het starten een pikzwarte walm en een heerlijk schokkende tractor.
Zekerquote:Op dinsdag 18 september 2018 02:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bullshit alert.
Nog wel eens buiten geweest na 1985?
Juist die eerste 20-30 seconden even rust nadat je in de kou naar de auto hebt gelopen, totdat de turbo op temperatuur is.quote:Op maandag 17 september 2018 22:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vooral als het stevig vriest heb je bij het starten een pikzwarte walm en een heerlijk schokkende tractor.
is dit vertaald uit het chinees door Google-translate of wat?quote:Op dinsdag 18 september 2018 19:07 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Juist die eerste 20-30 seconden even rust nadat je in de kou naar de auto hebt gelopen, totdat de turbo op temperatuur is.
Sommige mensen gaan dat nooit snappen en besteden die tijd liever in de kou op het tankstation met een pomp in hun hand.
Dit ga ik nooit snappen nee.quote:Op dinsdag 18 september 2018 19:07 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Juist die eerste 20-30 seconden even rust nadat je in de kou naar de auto hebt gelopen, totdat de turbo op temperatuur is.
Sommige mensen gaan dat nooit snappen en besteden die tijd liever in de kou op het tankstation met een pomp in hun hand.
Denk dat 10 jaar wel te snel gaat zijn, tenzij ze opeens een baanbrekend en algemeen betaalbaar alternatief kunnen bedenken. Elektrisch is leuk, alleen momenteel nog veel te duur en door alle accu's ook nog niet heel milieuvriendelijk, alsmede de manier hoe de stroom wordt opgewekt.quote:'Verkoop benzine- en dieselauto's moet over tien jaar stoppen'
Als Europa de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs wil nakomen, mag er over tien jaar geen enkele diesel-, benzine- of hybride-auto meer worden verkocht. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum DLR, in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace.
De landen die het Klimaatakkoord van Parijs ondertekenden, beloofden de uitstoot van broeikasgassen aan banden te leggen zodat de klimaatopwarming beperkt blijft tot 1,5 of 2 graden Celsius ten opzichte van het niveau van voor het industriële tijdperk. Europa zal daar alleen in slagen als de laatste auto's die op fossiele brandstoffen rijden, uiterlijk in 2028 van de band rollen, stelt Greenpeace. Tegen 2035 moet het aantal diesel- en benzinewagens op de weg verminderd zijn met 80 procent.
,,Het einde van de verbrandingsmotor is niet enkel een goede zaak voor het klimaat, maar zal ook de luchtkwaliteit en de levenskwaliteit in Europa aanzienlijk verbeteren'', stelt Joeri Thijs, expert duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit van de milieuorganisatie. ,,Hoe sneller het ons lukt om deze vervuilende wagens weg te halen uit de buurt van onze woningen, scholen en ziekenhuizen, hoe beter."
Uitdoof-scenario
Volgens Greenpeace zal Europa zijn klimaatdoelstellingen enkel halen als alle overheden, van het Europese tot het lokale niveau, hun schouders zetten onder een bindend 'uitdoof-scenario'. Bovendien vraagt Greenpeace de autofabrikanten om onmiddellijk te stoppen met de productie van dieselauto's en te investeren in kleinere en betaalbare elektrische voertuigen met een laag energieverbruik.
Minder auto's
Uit het onderzoek blijkt verder dat het geen oplossing is om simpelweg elke conventionele auto te vervangen door een elektrisch model. We moeten evolueren naar een fundamenteel andere mobiliteit met veel minder particuliere voertuigen, klinkt het. ,,Ook hier is een belangrijke rol weggelegd voor onze overheden. Het stimuleren van autodelen en investeringen in goede wandel- en fietspaden en in een goed functionerend openbaar vervoer, zullen ervoor zorgen dat minder mensen een auto nodig hebben", besluit Thijs.
Toch is de afschrijving van een diesel hoger dan van een benzinequote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
'zeg Audi, wij zouden graag willen dat jullie geen A6 3.0tdi meer maken, maak in plaats daarvan maar allemaal A1 en A2 haardrogertjes. Jullie leggen het zelf wel uit aan je klanten he? 'quote:Op donderdag 20 september 2018 12:23 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Denk dat 10 jaar wel te snel gaat zijn, tenzij ze opeens een baanbrekend en algemeen betaalbaar alternatief kunnen bedenken. Elektrisch is leuk, alleen momenteel nog veel te duur en door alle accu's ook nog niet heel milieuvriendelijk, alsmede de manier hoe de stroom wordt opgewekt.
Vergeet de actieradius en oplaadtijd niet.quote:Op donderdag 20 september 2018 12:23 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Denk dat 10 jaar wel te snel gaat zijn, tenzij ze opeens een baanbrekend en algemeen betaalbaar alternatief kunnen bedenken. Elektrisch is leuk, alleen momenteel nog veel te duur en door alle accu's ook nog niet heel milieuvriendelijk, alsmede de manier hoe de stroom wordt opgewekt.
We gaan niet net doen alsof politiek kaas heeft gegeten van techniek of ondernemerschap he? Dan hadden ze wel een echte baan genomenquote:Op donderdag 20 september 2018 16:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
'zeg Audi, wij zouden graag willen dat jullie geen A6 3.0tdi meer maken, maak in plaats daarvan maar allemaal A1 en A2 haardrogertjes. Jullie leggen het zelf wel uit aan je klanten he? '
Die geitenwollensokkenjosti's hebben echt een tik van de molen gehad hoor
Sowieso is hét grote probleem van de politiek dat het voornamelijk mensen zijn die geen enkel raakvlak hebben met de maatschappij.. Die hebben geen flauw benul wat er buiten allemaal gebeurt. Als er eens zo'n figuur in het publiek buiten loopt en met ekte ekte mensen praat is het groot nieuws, dat zegt al genoeg.quote:Op donderdag 20 september 2018 21:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
We gaan niet net doen alsof politiek kaas heeft gegeten van techniek of ondernemerschap he? Dan hadden ze wel een echte baan genomen
En het soepele draaien van een warme dieselmotor op 1800 rpm op de A2 bij 100 km/uur en 1:22 rijdend .quote:Op donderdag 20 september 2018 10:07 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik mis mijn diesel soms wel. Heerlijk soepel, niet dat nerveuzer van een benzinemotor en inderdaad het geratel bij kou
Uhmmm, wellicht komt dat door het feit dat de common rail diesel bevat onder 1600bar druk.quote:Op maandag 17 september 2018 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook zo wat: die HD inspuiters (common rail) schijnen nogal eens te lekken op een achterlijk afdichtringetje.
Het is de afdichting naar de cilinder. Dus de compressiedruk.quote:Op zaterdag 22 september 2018 07:54 schreef eRKa het volgende:
Uhmmm, wellicht komt dat door het feit dat de common rail diesel bevat onder 1600bar druk.
Nóg meer druk dus.quote:Op zaterdag 22 september 2018 08:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is de afdichting naar de cilinder. Dus de compressiedruk.
Ach, heb er meer verstand van dan jij. De compressiedruk in een diesel is veel lager dan de brandstofpomp levert, scheelt een factor 100 bijna.quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:23 schreef eRKa het volgende:
Nóg meer druk dus.
Is overigens de koppakking die je bedoelt, zou ik geen achterlijk afdichtringetje noemen. Maar je hebt dus géén énkel idee of besef van alles dat met motoren te maken heeft.
Dat ja. Neen, echt de afdichting tussen verstuiver en de kop.quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:32 schreef Sjoegerd het volgende:
Denk dat het brandplaatje (koperen ring tussen de verstuiver en cylinderkop) bedoeld wordt
Wiedes, beter voor het omgeving. En er rijden A1 met haardrogertjes rond, die je met een A6 3.0 tdi net niet gaat bijhouden.quote:Op donderdag 20 september 2018 16:41 schreef Sounddragon het volgende:
'zeg Audi, wij zouden graag willen dat jullie geen A6 3.0tdi meer maken, maak in plaats daarvan maar allemaal A1 en A2 haardrogertjes. Jullie leggen het zelf wel uit aan je klanten he? '
Mwoah, als ik al mijn werkzooi mee moet slepen plus een 2 weeks survivalpakket aan kleding en whatnot en ik prak dat in een A1, moet om te beginnen de achterbank plat en daarna kom je er achter dat koppel toch wel fijn is als je zo naar Noord Germanië moet.quote:Op zondag 23 september 2018 05:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wiedes, beter voor het omgeving. En er rijden A1 met haardrogertjes rond, die je met een A6 3.0 tdi net niet gaat bijhouden.
Wat jij wil.quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ach, heb er meer verstand van dan jij.
Van 0 naar 100 misschien... Maar op 1200 km moet je met een A1 met opgefokt haardrogertje aardig doorfietsen om bij een 3.0 TDI te blijven... Ook omdat die laatste minder vaak hoeft te stoppen voor een tankbeurt. Zeker als je hem ook nog vol pakt met belading/passagiers.quote:Op zondag 23 september 2018 05:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wiedes, beter voor het omgeving. En er rijden A1 met haardrogertjes rond, die je met een A6 3.0 tdi net niet gaat bijhouden.
Bij '1200km' ben ik gestopt met lezen.quote:Op zondag 23 september 2018 21:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Van 0 naar 100 misschien... Maar op 1200 km moet je met een A1 met opgefokt haardrogertje aardig doorfietsen om bij een 3.0 TDI te blijven...
En viezer....quote:Knappe S1 heb je trouwens als je een A6 3.0 TDI voor blijft...
De A6 heeft 5,1 seconde nodig tot 100, de S1 5,8. En dan is de A6 met een grotere tank uitgerust en volgens de boekjes nog zuiniger ook.
Alleen die RS1 bestaat helemaal niet. De S1 is nog altijd het topmodel. En ook die hebben maar weinigen.quote:Op zondag 23 september 2018 23:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Trouwens, alsof iedereen met de 272pk versie rijdt. De meeste leaserijders hebben het instapmodelletje met 218 pk. En die kun je met de haardroger in de RS1 hebben.
Dan moet je niet met een 3.0 TDI gaan vergelijken. Zo'n ding rijd je niet om van hier naar de lokale supermarkt te rijden. Zo'n ding heb je om kilometers mee te vreten.quote:Op zondag 23 september 2018 23:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Bij '1200km' ben ik gestopt met lezen.
De Clio van Renault, MY18, doet 105 gram CO2 per kilometer... Ligt een 0,9 liter turbobenzineblokje in. De XE van Jaguar, MY17, doet 99 gram CO2 per kilometer... Ligt een 2 liter turbodiesel in. En met die laatste heb ik een praktijkverbruik van 1:24,5 gehaald... Gemeten over een goede 600 km met een gemiddelde reissnelheid, dus inclusief stops van 115 km/h. En over 2500 km heb ik er zo'n 1:20 mee gedaan. Dat is inclusief flinke stukken 225 draaien, maar ook een paar uur filerijden. Ik lach mij echt rot hoor, dat ik er aan Sloveense grens voor net een euro de liter 40 liter peut in liet lopen, bij Limburg an der Lahn 4 cent de liter meer betaalde en er nog eens 48 liter in liet lopen en in Nederland nog meer dan een halve tank had. En dan moet ik heel Nederland door.quote:
O ja, de S1. Die sneller is dan de instap A6 3.0 TDI en net zo snel (op accelleratie) als de 272pk 3,.0 TDI. Ik heb ook alleen maar aangegeven, in reactie op de denigrerende opmerking van de mod, dat er 'haardrogers' zijn die sneller zijn dan een A6 3.0 TDI.quote:Op maandag 24 september 2018 01:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Alleen die RS1 bestaat helemaal niet. De S1 is nog altijd het topmodel. En ook die hebben maar weinigen.
Mee eens.quote:Op maandag 24 september 2018 01:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik heb het niet over CO2, maar NOx. Je weet wel, dat spul waar je kinderen longemfyseem van krijgen. Ik vind dat dieselpersonenauto's uit steden geweerd moeten worden, om mee te beginnen. Dat is alvast een goed begin.
Absoluut!quote:Op maandag 24 september 2018 07:59 schreef oldford het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar dan ook uitbreiden met de benzinemotoren met directe hoge druk inspuiting zonder Gasoline Particle Filter. Die stoten nog veel meer fijnstof uit als een diesel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |