abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 september 2018 @ 01:05:54 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181719325
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:24 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?
Dit. Tel daarbij de betrouwbaarheid van diesel op. Ik heb nog een euronorm 3 zonder roetfilter, dat ding start altijd en nooit geouwehoer met elektronica omdat er simpelweg weinig elektronica zit. Een paar dagen omzet missen kost mij meer dan dat extra brandstofverbruik, dus ik blijf graag met ouderwetse dieseltechniek rijden. De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_181720735
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..

We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja *O* *O* *O* *O*
Dat we denken dat diesel gemiddeld makkelijk een tonnetje of 2 langer mee gaat heeft meer te maken met het aantal kilometers wat jaarlijks gereden wordt dan dat het daadwerkelijk aan het diesel blokje toe te schrijven is.

Auto's op diesel maken nu eenmaal gemiddeld aanzienlijk meer kilometers, waardoor na 10 jaar een kilometerstand van bijvoorbeeld 3 ton geen uitzondering is. Voordat een benzine auto op die kilometerstand staat, is het wagentje gemiddelde een jaar of 18 oud. Waarbij de diesel ook nog aanzienlijk meer snelwegkilometers en gemiddeld langere ritten maakt, waardoor de slijtage per kilometer veel lager ligt.

Ga eens vanaf nieuw 30.000-40.000km/jaar in een benzine auto rijden (zonder turbo-eco blokje, gewoon een opgeblazen Japanner met 1.6 of 1.8 ofzo) en je zal probleemloos na 10 jaar tussen de 3 en 4 ton aantikken.

Daarom: LPG-G3 als je geen al te grote auto wilt rijden. Tot 1050/1150 kg is het verschil in wegenbelasting heel beperkt en ligt het 'break even' punt ver onder de 10.000km/jaar. Je lacht je kapot als je weer eens voor 65ct/liter tankt.
pi_181720740
quote:
3s.gif Op donderdag 6 september 2018 01:05 schreef ACT-F het volgende:
De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.
Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.
Er staat dan een foutcode in de motor en als die wordt uitgelezen is een roettest ook bij de APK weer verplicht (onafhankelijk welke code dat is).
  donderdag 6 september 2018 @ 18:37:15 #29
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181731919
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 08:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.
Er staat dan een foutcode in de motor en als die wordt uitgelezen is een roettest ook bij de APK weer verplicht (onafhankelijk welke code dat is).
Uiteraard ben je aan de beurt bij een foutcode. Ik bedoelde eigenlijk meer het stadium tussen verstopt raken en foutmelding. In Belgische APK's vallen moderne diesels regelmatig door de mand bij een roetmeting ondanks de afwezigheid van een foutcode. Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_181732668
quote:
14s.gif Op donderdag 6 september 2018 18:37 schreef ACT-F het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.
De normen wanneer iets een foutcode MOET opleveren liggen ook vast in de wettelijke EOBD regels. Het enige wat eraan schort is een stricte controle op naleving vooraf.
En tja, ik zou ze de kost niet willen geven die de EGR en/of het roetfilter (soms zelfs noodgedwongen omdat de dealer het probleem niet wil/kan vinden) laten uitprogrammeren.
Daar zullen er dan een stel bij de roetmeting door de mand vallen. Hier in Nederland denken ze dat het allemaal wel mee valt of dat het technisch niet kan, want op uitprogrammeren (alhoewel technisch verboden, maar totaal oncontroleerbaar) wordt niet gecontroleerd.
Wel wordt er gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter (althans de buitenkant).
Misschien gaan ze weer de roettest verplchten als de deeltjestellers ontwikkeld zijn in de komende paar jaar.
  donderdag 6 september 2018 @ 19:22:03 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181732767
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
8)7
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181733441
Tja, Co2 zorgt misschien voor opwarming van de aarde op de lange termijn, fijnstof en Nox zijn giftig en veroorzaken longproblemen en voortijdig overlijden. Het is maar net wat je wil.
Overigens, ook de direct ingespoten benzine motoren stoten heel veel fijnstof uit als ze van mid 2017 of eerder zijn. Dat werd pas opgelost in 2017 met de invoer van het roetfilter voor benzine-motoren (GPF). Met werkende roetfilters komt er relatief weinig fijnstof uit de uitlaat. De grootste boesdoeners zijn dan slijtage van banden, remmen en wegdek (tot 4 maal de uitstoot uit de uitlaatpijp).

Maar ook LPG-systemen stoten heel veel Nox uit.
Een euro-4 motor op LPG stoot 11 maal zoveel Nox uit als diezelfde motor op benzine.
Een euro-6 motor is wat beter, maar op LPG is de uitstoot van Nox nog steeds 4,25 maal zoveel.
  donderdag 6 september 2018 @ 20:24:28 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181734180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 19:54 schreef oldford het volgende:
Tja, Co2 zorgt misschien voor opwarming van de aarde op de lange termijn, fijnstof en Nox zijn giftig en veroorzaken longproblemen en voortijdig overlijden. Het is maar net wat je wil.
Overigens, ook de direct ingespoten benzine motoren stoten heel veel fijnstof uit als ze van mid 2017 of eerder zijn. Dat werd pas opgelost in 2017 met de invoer van het roetfilter voor benzine-motoren (GPF). Met werkende roetfilters komt er relatief weinig fijnstof uit de uitlaat. De grootste boesdoeners zijn dan slijtage van banden, remmen en wegdek (tot 4 maal de uitstoot uit de uitlaatpijp).

Maar ook LPG-systemen stoten heel veel Nox uit.
Een euro-4 motor op LPG stoot 11 maal zoveel Nox uit als diezelfde motor op benzine.
Een euro-6 motor is wat beter, maar op LPG is de uitstoot van Nox nog steeds 4,25 maal zoveel.
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..

Ik zeg; diesel en lpg blijven rijden tot we niet meer overbevolkt zijn, dan blijven er automagisch minder benzine rijders over, komt de atmosfeer weer tot rust. Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.

Problem solved, case closed w/
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181734939
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
8)7
ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.
.
  donderdag 6 september 2018 @ 21:27:16 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181736205
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 20:52 schreef Fer het volgende:

[..]

ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.
Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beter
https://en.m.wikipedia.or(...)compression_ignition

[ Bericht 8% gewijzigd door Pietverdriet op 06-09-2018 21:34:42 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181737894
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beter
https://en.m.wikipedia.or(...)compression_ignition
Mazda Skyactive-X is volgend jaar te koop, HCCI draait alleen op de testbanken van Opel en Mercedes.
.
pi_181738110
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
8)7
Diesel mag dan wel iets minder CO2 uitstoten, daarentegen stoot een diesel wel véél meer Nox en fijnstof uit.

Die geringe reductie van CO2 uitstoot weegt daar dan niet tegenop.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_181738232
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..

We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja *O* *O* *O* *O*
Das war einmal.

Dieselmotoren tot pakweg 10 jaar terug gingen misschien wel langer mee en waren onderhoudsvriendelijk.

Modernere diesels zijn echter stukken minder duurzaam en onbetrouwbaarder geworden. Je hoort tegenwoordig om de haverklap over problemen met roetfilters, verstuivers, egr kleppen enz. en die reparaties lopen dan iedere keer in de papieren, aan 1000 euro zit je zo.

Weg dieselvoordeel.

Nee, dat verhaal gaat allang niet meer op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tomatenboer op 06-09-2018 22:38:58 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator donderdag 6 september 2018 @ 22:38:03 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181738334
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 22:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Das war einmal.

Dieselmotoren tot pakweg 10 jaar terug gingen misschien wel langer mee en waren onderhoudsvriendelijk.

Modernere diesels zijn echter stukken minder duurzaam en onbetrouwbaarder geworden. Je hoort tegenwoordig om de haverklap over problemen met roetfilters, verstuivers, injectoren enz. en die reparaties lopen dan iedere keer in de papieren, aan 1000 euro zit je zo.

Weg dieselvoordeel.

Nee, dat verhaal gaat allang niet meer op.
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_181738611
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
Hier ook, 1,5 2,5 ton zonder problemen. Gewoon onderhoud, distributieriem vervangen en that's it.

Overigens met benzinemotoren (da's al lang geleden) kan ik me behalve een doorgeroeste carterpan ook geen sores herinneren, motorisch dan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181744689
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.

Problem solved, case closed w/
De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.
Gemiddeld in Nederland (inclusief alle groene energie) kom je uit op 87 gram/km Co2 voor een elektrische auto.
Wordt die elektriciteit met bruinkool gemaakt (zoals in Duitsland) dan is het 180 gram/kilometer.
Volgens mij is er nog niets "solved".
  vrijdag 7 september 2018 @ 09:38:13 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181745079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 09:13 schreef oldford het volgende:

[..]

De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.
Gemiddeld in Nederland (inclusief alle groene energie) kom je uit op 87 gram/km Co2 voor een elektrische auto.
Wordt die elektriciteit met bruinkool gemaakt (zoals in Duitsland) dan is het 180 gram/kilometer.
Volgens mij is er nog niets "solved".
Waarbij dat in NL vooral zo laag is door
* import van Franse atoomstroom
* gebruik van aardgas voor het opwekken van stroom
* kolenstroom gebruiken op Noorse stuwmeren vol te pompen tijdens dal-uren en ze als waterkracht te importeren tijdens piek-uren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181747453
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..

Ik zeg; diesel en lpg blijven rijden tot we niet meer overbevolkt zijn, dan blijven er automagisch minder benzine rijders over, komt de atmosfeer weer tot rust. Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.

Problem solved, case closed w/
Nog niet eens zo'n onaardig idee. Vooral tegen overbolking "you will have a friend in me".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 september 2018 @ 17:47:28 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181799827
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
8)7
Logisch, diesel is smerig.

Overigens produceert een benzinemotor alleen meer CO2 per gereden kilometer als het verbruik ongeveer 20% hoger is dan bij een diesel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 9 september 2018 @ 17:49:11 #45
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181799854
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:

Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
160k km. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 9 september 2018 @ 17:53:27 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181799939
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 17:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

160k km. :)
?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 september 2018 @ 18:03:01 #47
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181800137
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 17:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

?
Je doet alsof dat veel is. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 9 september 2018 @ 18:22:33 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181800496
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 18:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je doet alsof dat veel is. :)
Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 september 2018 @ 18:25:23 #49
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181800550
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 18:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.
Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 9 september 2018 @ 18:59:11 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181801219
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 18:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.

Iets zegt me dat je dat ook wel begreep.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')