Voor lichte personenwagens misschien wel. Voor zware personenwagens en vrachtwagens ligt dat nog anders.quote:Op dinsdag 4 september 2018 09:42 schreef Apekoek het volgende:
Diesel zal steeds meer op een zijspoor raken
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:18 schreef awiebo het volgende:
[..]
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.
Veel andere landen zit sowieso weinig tot geen verschil in prijzen tussen benzine en diesel
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Wat mij betreft gebeurd dat ook.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.
[..]
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.
Naja Belgie nu dus ook maar ook Zwitserland en Zweden, in veel oost Europese landen ligt de prijs van benzine en diesel gelijk.quote:Op dinsdag 4 september 2018 14:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.
VS is duidelijk inderdaad, Canada zal dat ook hebben gok ik.
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..quote:Op dinsdag 4 september 2018 22:10 schreef DJSmiley het volgende:
In meerdere landen is het verschil tussen diesel en benzine niet meer zo groot, of is diesel zelfs iets duurder. Maar in de meeste gevallen nog steeds dezelfde of lagere prijs als in NL.
Diesel rijden is, zeker in die landen, interessanter als je veel rijd. Een beetje diesel haalt meer km/liter dan benzine en heeft meer koppel.
In NL krijg je naast de brandstofprijzen ook nog eens een enorme wegenbelasting.. Dat verschil heb je in de landen waar de prijzen zo goed als gelijk liggen nieteens.
Helaas wordt je in NL dubbel genaaid: Wegenbelasting EN hoge brandstofprijzen.
Desondanks is, met het Nederlandse prijzenstelsel, diesel nog altijd interessant als je veel rijd. Maar het omslagpunt komt wel steeds hoger te liggen. Gemiddeld rond de 25-30k als je even rekent op 1:15 benzine en 1:20 voor diesel.
Tov een zuinige benzineauto is het omslagpunt nog hoger.
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
en heeft minder onderhoud nodig.
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:40 schreef oldford het volgende:
[..]
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.
Een nieuwe diesel moet sowieso de 1e 7 jaar 3 x meer naar de APK dan een benzine model,
Kennelijk wordt de uitstoot (en daarmee de elektronika die dat regelt) niet zo vertrouwt als bij benzine. En problemen met de elektronika kunnen duur worden.
En dan hebben we de service interval voor een olie wissel.
Zie: https://oil-change.info/peugeot-308-engine-oil-capacity/
De benzine motoren (op de snelste 200 pk versie na) hoeven pas na 30.000 km nieuwe olie.
Alle diesels al na 20.000 kilomter en volgens mij is dat nu zelfs verlaagd naar 15.000 kilometer.
Bij andere merken die kortere intervals hanteren wordt dan geen onderscheid gemaakt en moet een diesel net zo vaak als een benzine voor de "kleine beurt".
even aangepast...quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
Een Japanse benzine-auto, zoals Honda, gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig.
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.
Ik prijs nergens de techniek hoor. Voor mij is het fijn als m'n bus niet vaak naar de garage moet en dat heeft 'ie al bewezen (en de vorige, met dezelfde motor, ook). Met 125.000km per jaar gaat 'ie maar 2x per jaar naar de garage eigenlijk. Maar heb het even opgezocht en kan er eigenlijk niks over vinden, omdat de benzine versie amper verkocht is denk ik. Kom vooral de diesel tegen en dat het variabel is tegenwoordig.quote:Op woensdag 5 september 2018 20:28 schreef oldford het volgende:
[..]
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.
Maar wat is de interval voor diezelfde sprinters met een benzine motor?
Wat dat zegt pas iets over of deze diesels wel of niet meer of minder onderhoud nodig hebben.
Wat betreft de APK verandert er niets. IOn de eerste 7 jaar moet je 3 maal vaker naar de APK dan een benzine model.
Dit. Tel daarbij de betrouwbaarheid van diesel op. Ik heb nog een euronorm 3 zonder roetfilter, dat ding start altijd en nooit geouwehoer met elektronica omdat er simpelweg weinig elektronica zit. Een paar dagen omzet missen kost mij meer dan dat extra brandstofverbruik, dus ik blijf graag met ouderwetse dieseltechniek rijden. De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:24 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?
Dat we denken dat diesel gemiddeld makkelijk een tonnetje of 2 langer mee gaat heeft meer te maken met het aantal kilometers wat jaarlijks gereden wordt dan dat het daadwerkelijk aan het diesel blokje toe te schrijven is.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.quote:Op donderdag 6 september 2018 01:05 schreef ACT-F het volgende:
De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.
Uiteraard ben je aan de beurt bij een foutcode. Ik bedoelde eigenlijk meer het stadium tussen verstopt raken en foutmelding. In Belgische APK's vallen moderne diesels regelmatig door de mand bij een roetmeting ondanks de afwezigheid van een foutcode. Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.quote:Op donderdag 6 september 2018 08:01 schreef oldford het volgende:
[..]
Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.
Er staat dan een foutcode in de motor en als die wordt uitgelezen is een roettest ook bij de APK weer verplicht (onafhankelijk welke code dat is).
De normen wanneer iets een foutcode MOET opleveren liggen ook vast in de wettelijke EOBD regels. Het enige wat eraan schort is een stricte controle op naleving vooraf.quote:Op donderdag 6 september 2018 18:37 schreef ACT-F het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..quote:Op donderdag 6 september 2018 19:54 schreef oldford het volgende:
Tja, Co2 zorgt misschien voor opwarming van de aarde op de lange termijn, fijnstof en Nox zijn giftig en veroorzaken longproblemen en voortijdig overlijden. Het is maar net wat je wil.
Overigens, ook de direct ingespoten benzine motoren stoten heel veel fijnstof uit als ze van mid 2017 of eerder zijn. Dat werd pas opgelost in 2017 met de invoer van het roetfilter voor benzine-motoren (GPF). Met werkende roetfilters komt er relatief weinig fijnstof uit de uitlaat. De grootste boesdoeners zijn dan slijtage van banden, remmen en wegdek (tot 4 maal de uitstoot uit de uitlaatpijp).
Maar ook LPG-systemen stoten heel veel Nox uit.
Een euro-4 motor op LPG stoot 11 maal zoveel Nox uit als diezelfde motor op benzine.
Een euro-6 motor is wat beter, maar op LPG is de uitstoot van Nox nog steeds 4,25 maal zoveel.
ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beterquote:Op donderdag 6 september 2018 20:52 schreef Fer het volgende:
[..]
ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.
Mazda Skyactive-X is volgend jaar te koop, HCCI draait alleen op de testbanken van Opel en Mercedes.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beter
https://en.m.wikipedia.or(...)compression_ignition
Diesel mag dan wel iets minder CO2 uitstoten, daarentegen stoot een diesel wel véél meer Nox en fijnstof uit.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
Das war einmal.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Das war einmal.
Dieselmotoren tot pakweg 10 jaar terug gingen misschien wel langer mee en waren onderhoudsvriendelijk.
Modernere diesels zijn echter stukken minder duurzaam en onbetrouwbaarder geworden. Je hoort tegenwoordig om de haverklap over problemen met roetfilters, verstuivers, injectoren enz. en die reparaties lopen dan iedere keer in de papieren, aan 1000 euro zit je zo.
Weg dieselvoordeel.
Nee, dat verhaal gaat allang niet meer op.
Hier ook, 1,5 2,5 ton zonder problemen. Gewoon onderhoud, distributieriem vervangen en that's it.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.
Problem solved, case closed
Waarbij dat in NL vooral zo laag is doorquote:Op vrijdag 7 september 2018 09:13 schreef oldford het volgende:
[..]
De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.
Gemiddeld in Nederland (inclusief alle groene energie) kom je uit op 87 gram/km Co2 voor een elektrische auto.
Wordt die elektriciteit met bruinkool gemaakt (zoals in Duitsland) dan is het 180 gram/kilometer.
Volgens mij is er nog niets "solved".
Nog niet eens zo'n onaardig idee. Vooral tegen overbolking "you will have a friend in me".quote:Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..
Ik zeg; diesel en lpg blijven rijden tot we niet meer overbevolkt zijn, dan blijven er automagisch minder benzine rijders over, komt de atmosfeer weer tot rust. Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.
Problem solved, case closed
Logisch, diesel is smerig.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
160k km.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
Je doet alsof dat veel is.quote:
Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.quote:Op zondag 9 september 2018 18:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je doet alsof dat veel is.
Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?quote:Op zondag 9 september 2018 18:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.quote:Op zondag 9 september 2018 18:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?
Het ging in eerste instantie wel om de uitspraak dat dieselmotoren minder onderhoudskosten hebben. En dat jij 4 diesels hebt gehad, betekent natuurlijk niet zo veel. Ik heb niet zo lang geleden cijfers van leasemaatschappijen gezien en daar kwam uit naar voren dat een best aardig percentage Renault en Peugeot dieselmotoren binnen de eerste twee jaar zo'n motorschade oploopt dat ze worden afgeschreven. Dat suggereert dat Tomatenboer een punt heeft met zijn stelling.quote:Op zondag 9 september 2018 18:59 schreef CoolGuy het volgende:
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.
Iets zegt me dat je dat ook wel begreep.
Beetje inherent aan het feit dat er tegenwoordig standaard een turbo op een diesel zit denk ik. En tevens dat mensen in leasebakken een redelijk hoog /care niveau hebben en de boel verrot stampen.. Als je je blok de schoepjes van de turbo te eten geeft is het idd meestal weggooien want dan heb je minstens 5k schade als het via een dealer moet, die hangen er namelijk gewoon een nieuwe motor in en dat betekent 0,0 winst op de lease. Een kapotte turbo is in te calculeren, maar dan moet je niet als een zombie doorrijden tot de boel echt kapot gaat.quote:Op zondag 9 september 2018 19:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het ging in eerste instantie wel om de uitspraak dat dieselmotoren minder onderhoudskosten hebben. En dat jij 4 diesels hebt gehad, betekent natuurlijk niet zo veel. Ik heb niet zo lang geleden cijfers van leasemaatschappijen gezien en daar kwam uit naar voren dat een best aardig percentage Renault en Peugeot dieselmotoren binnen de eerste twee jaar zo'n motorschade oploopt dat ze worden afgeschreven. Dat suggereert dat Tomatenboer een punt heeft met zijn stelling.
Precies, dieselen kan goedkoper zijn (voor een echte automobilist, niet als boodschappenwagentje met <10k/jr)quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Die worden toch schoongeblazen?quote:Op maandag 10 september 2018 18:06 schreef Fer het volgende:
Alles goed, tot er een roetfilter op zit. Dan kan het gauw over zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |