Voor lichte personenwagens misschien wel. Voor zware personenwagens en vrachtwagens ligt dat nog anders.quote:Op dinsdag 4 september 2018 09:42 schreef Apekoek het volgende:
Diesel zal steeds meer op een zijspoor raken
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:18 schreef awiebo het volgende:
[..]
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.
Veel andere landen zit sowieso weinig tot geen verschil in prijzen tussen benzine en diesel
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Wat mij betreft gebeurd dat ook.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.
[..]
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.
Naja Belgie nu dus ook maar ook Zwitserland en Zweden, in veel oost Europese landen ligt de prijs van benzine en diesel gelijk.quote:Op dinsdag 4 september 2018 14:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.
VS is duidelijk inderdaad, Canada zal dat ook hebben gok ik.
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..quote:Op dinsdag 4 september 2018 22:10 schreef DJSmiley het volgende:
In meerdere landen is het verschil tussen diesel en benzine niet meer zo groot, of is diesel zelfs iets duurder. Maar in de meeste gevallen nog steeds dezelfde of lagere prijs als in NL.
Diesel rijden is, zeker in die landen, interessanter als je veel rijd. Een beetje diesel haalt meer km/liter dan benzine en heeft meer koppel.
In NL krijg je naast de brandstofprijzen ook nog eens een enorme wegenbelasting.. Dat verschil heb je in de landen waar de prijzen zo goed als gelijk liggen nieteens.
Helaas wordt je in NL dubbel genaaid: Wegenbelasting EN hoge brandstofprijzen.
Desondanks is, met het Nederlandse prijzenstelsel, diesel nog altijd interessant als je veel rijd. Maar het omslagpunt komt wel steeds hoger te liggen. Gemiddeld rond de 25-30k als je even rekent op 1:15 benzine en 1:20 voor diesel.
Tov een zuinige benzineauto is het omslagpunt nog hoger.
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
en heeft minder onderhoud nodig.
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:40 schreef oldford het volgende:
[..]
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.
Een nieuwe diesel moet sowieso de 1e 7 jaar 3 x meer naar de APK dan een benzine model,
Kennelijk wordt de uitstoot (en daarmee de elektronika die dat regelt) niet zo vertrouwt als bij benzine. En problemen met de elektronika kunnen duur worden.
En dan hebben we de service interval voor een olie wissel.
Zie: https://oil-change.info/peugeot-308-engine-oil-capacity/
De benzine motoren (op de snelste 200 pk versie na) hoeven pas na 30.000 km nieuwe olie.
Alle diesels al na 20.000 kilomter en volgens mij is dat nu zelfs verlaagd naar 15.000 kilometer.
Bij andere merken die kortere intervals hanteren wordt dan geen onderscheid gemaakt en moet een diesel net zo vaak als een benzine voor de "kleine beurt".
even aangepast...quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
Een Japanse benzine-auto, zoals Honda, gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig.
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.
Ik prijs nergens de techniek hoor. Voor mij is het fijn als m'n bus niet vaak naar de garage moet en dat heeft 'ie al bewezen (en de vorige, met dezelfde motor, ook). Met 125.000km per jaar gaat 'ie maar 2x per jaar naar de garage eigenlijk. Maar heb het even opgezocht en kan er eigenlijk niks over vinden, omdat de benzine versie amper verkocht is denk ik. Kom vooral de diesel tegen en dat het variabel is tegenwoordig.quote:Op woensdag 5 september 2018 20:28 schreef oldford het volgende:
[..]
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.
Maar wat is de interval voor diezelfde sprinters met een benzine motor?
Wat dat zegt pas iets over of deze diesels wel of niet meer of minder onderhoud nodig hebben.
Wat betreft de APK verandert er niets. IOn de eerste 7 jaar moet je 3 maal vaker naar de APK dan een benzine model.
Dit. Tel daarbij de betrouwbaarheid van diesel op. Ik heb nog een euronorm 3 zonder roetfilter, dat ding start altijd en nooit geouwehoer met elektronica omdat er simpelweg weinig elektronica zit. Een paar dagen omzet missen kost mij meer dan dat extra brandstofverbruik, dus ik blijf graag met ouderwetse dieseltechniek rijden. De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:24 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?
Dat we denken dat diesel gemiddeld makkelijk een tonnetje of 2 langer mee gaat heeft meer te maken met het aantal kilometers wat jaarlijks gereden wordt dan dat het daadwerkelijk aan het diesel blokje toe te schrijven is.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.quote:Op donderdag 6 september 2018 01:05 schreef ACT-F het volgende:
De roetmeting doorsta ik elk jaar weer met glans, terwijl moderne dieselauto's geen roetmeting hoeven te doen. Als ze dit wel zouden doen zoals in België nog wel het geval is dan zouden een hoop moderne diesels door de mand vallen vanwege verstopte EGR en/of roetfilter. Moderne diesels zijn minder schoon dan ze op papier lijken.
Uiteraard ben je aan de beurt bij een foutcode. Ik bedoelde eigenlijk meer het stadium tussen verstopt raken en foutmelding. In Belgische APK's vallen moderne diesels regelmatig door de mand bij een roetmeting ondanks de afwezigheid van een foutcode. Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.quote:Op donderdag 6 september 2018 08:01 schreef oldford het volgende:
[..]
Ook moderne diesels vallen door de mand met een verstopte EGR en/of roetfilter.
Er staat dan een foutcode in de motor en als die wordt uitgelezen is een roettest ook bij de APK weer verplicht (onafhankelijk welke code dat is).
De normen wanneer iets een foutcode MOET opleveren liggen ook vast in de wettelijke EOBD regels. Het enige wat eraan schort is een stricte controle op naleving vooraf.quote:Op donderdag 6 september 2018 18:37 schreef ACT-F het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat autofabrikanten de drempel van verstopt raken hoog leggen om niet te boek te staan als probleemauto. Als er eenmaal een foutcode is, is de verleiding groot om de EGR en/of roetfilter eruit te programmeren. Dat is een stuk goedkoper dan de heiligheid van geldverslindende Euro-normen.
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..quote:Op donderdag 6 september 2018 19:54 schreef oldford het volgende:
Tja, Co2 zorgt misschien voor opwarming van de aarde op de lange termijn, fijnstof en Nox zijn giftig en veroorzaken longproblemen en voortijdig overlijden. Het is maar net wat je wil.
Overigens, ook de direct ingespoten benzine motoren stoten heel veel fijnstof uit als ze van mid 2017 of eerder zijn. Dat werd pas opgelost in 2017 met de invoer van het roetfilter voor benzine-motoren (GPF). Met werkende roetfilters komt er relatief weinig fijnstof uit de uitlaat. De grootste boesdoeners zijn dan slijtage van banden, remmen en wegdek (tot 4 maal de uitstoot uit de uitlaatpijp).
Maar ook LPG-systemen stoten heel veel Nox uit.
Een euro-4 motor op LPG stoot 11 maal zoveel Nox uit als diezelfde motor op benzine.
Een euro-6 motor is wat beter, maar op LPG is de uitstoot van Nox nog steeds 4,25 maal zoveel.
ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beterquote:Op donderdag 6 september 2018 20:52 schreef Fer het volgende:
[..]
ZOveel scheelt het niet meer hoor. Een hybride is zelfs superieur.
Mazda Skyactive-X is volgend jaar te koop, HCCI draait alleen op de testbanken van Opel en Mercedes.quote:Op donderdag 6 september 2018 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dieselhybride zou nog beter zijn, of nog beter
https://en.m.wikipedia.or(...)compression_ignition
Diesel mag dan wel iets minder CO2 uitstoten, daarentegen stoot een diesel wel véél meer Nox en fijnstof uit.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
Das war einmal.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Das war einmal.
Dieselmotoren tot pakweg 10 jaar terug gingen misschien wel langer mee en waren onderhoudsvriendelijk.
Modernere diesels zijn echter stukken minder duurzaam en onbetrouwbaarder geworden. Je hoort tegenwoordig om de haverklap over problemen met roetfilters, verstuivers, injectoren enz. en die reparaties lopen dan iedere keer in de papieren, aan 1000 euro zit je zo.
Weg dieselvoordeel.
Nee, dat verhaal gaat allang niet meer op.
Hier ook, 1,5 2,5 ton zonder problemen. Gewoon onderhoud, distributieriem vervangen en that's it.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.quote:Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.
Problem solved, case closed
Waarbij dat in NL vooral zo laag is doorquote:Op vrijdag 7 september 2018 09:13 schreef oldford het volgende:
[..]
De elektriciteit die je in een elektrische auto laadt moet ook geproduceerd worden en veroorzaakt Co2. De hoeveelheid kun je omrekenen naar gram/km uitstoot net als bij brandfstoffen.
Gemiddeld in Nederland (inclusief alle groene energie) kom je uit op 87 gram/km Co2 voor een elektrische auto.
Wordt die elektriciteit met bruinkool gemaakt (zoals in Duitsland) dan is het 180 gram/kilometer.
Volgens mij is er nog niets "solved".
Nog niet eens zo'n onaardig idee. Vooral tegen overbolking "you will have a friend in me".quote:Op donderdag 6 september 2018 20:24 schreef Sounddragon het volgende:
dus diesel en lpg gaan de overbevolking van de aarde tegen, en benzine bakken zorgen voor betere zomers..
Ik zeg; diesel en lpg blijven rijden tot we niet meer overbevolkt zijn, dan blijven er automagisch minder benzine rijders over, komt de atmosfeer weer tot rust. Gaan we daarna over op elektrisch, dat zal tegen die tijd wel fatsoenlijk ontwikleld en bruikbaar zijn.
Problem solved, case closed
Logisch, diesel is smerig.quote:Op donderdag 6 september 2018 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
CO2 reductie willen en dan diesel weg willen hebben
160k km.quote:Op donderdag 6 september 2018 22:38 schreef CoolGuy het volgende:
Vreemd. Nagenoeg alle diesels die ik gereden heb, dat is al een jaar of 13 zo, en dan elke, ongeveer 2 a 2,5 jaar een nieuwe, heb ik allemaal naar de 160k km gereden, en muv 1 allemaal zonder noemenswaardige issues.
Je doet alsof dat veel is.quote:
Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.quote:Op zondag 9 september 2018 18:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je doet alsof dat veel is.
Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?quote:Op zondag 9 september 2018 18:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat ik 160k km heb gereden met elke diesel die ik heb gehad, en geen van die motoren is kapot gegaan of wat dan ook buiten het regulier onderhoud. Met 1 auto heb ik pech gehad, maar dat was dan weer niet motorisch.
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.quote:Op zondag 9 september 2018 18:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ok. Ik koop mijn benzineauto's meestal met dat soort standen en heb de laatste 4 tot km-standen tussen de 250dkm en 350dkm gereden zonder ooit een issue aan de motor. Heb ik nu voldoende aangetoond dat benzinemotoren qua onderhoud beter zijn?
Het ging in eerste instantie wel om de uitspraak dat dieselmotoren minder onderhoudskosten hebben. En dat jij 4 diesels hebt gehad, betekent natuurlijk niet zo veel. Ik heb niet zo lang geleden cijfers van leasemaatschappijen gezien en daar kwam uit naar voren dat een best aardig percentage Renault en Peugeot dieselmotoren binnen de eerste twee jaar zo'n motorschade oploopt dat ze worden afgeschreven. Dat suggereert dat Tomatenboer een punt heeft met zijn stelling.quote:Op zondag 9 september 2018 18:59 schreef CoolGuy het volgende:
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.
Iets zegt me dat je dat ook wel begreep.
Beetje inherent aan het feit dat er tegenwoordig standaard een turbo op een diesel zit denk ik. En tevens dat mensen in leasebakken een redelijk hoog /care niveau hebben en de boel verrot stampen.. Als je je blok de schoepjes van de turbo te eten geeft is het idd meestal weggooien want dan heb je minstens 5k schade als het via een dealer moet, die hangen er namelijk gewoon een nieuwe motor in en dat betekent 0,0 winst op de lease. Een kapotte turbo is in te calculeren, maar dan moet je niet als een zombie doorrijden tot de boel echt kapot gaat.quote:Op zondag 9 september 2018 19:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het ging in eerste instantie wel om de uitspraak dat dieselmotoren minder onderhoudskosten hebben. En dat jij 4 diesels hebt gehad, betekent natuurlijk niet zo veel. Ik heb niet zo lang geleden cijfers van leasemaatschappijen gezien en daar kwam uit naar voren dat een best aardig percentage Renault en Peugeot dieselmotoren binnen de eerste twee jaar zo'n motorschade oploopt dat ze worden afgeschreven. Dat suggereert dat Tomatenboer een punt heeft met zijn stelling.
Precies, dieselen kan goedkoper zijn (voor een echte automobilist, niet als boodschappenwagentje met <10k/jr)quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..
We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja
Die worden toch schoongeblazen?quote:Op maandag 10 september 2018 18:06 schreef Fer het volgende:
Alles goed, tot er een roetfilter op zit. Dan kan het gauw over zijn.
En dat. Een turbo is niet perse duur, maar gewoon onderhoud, net zoals je distributieriem. En ook zo'n onderdeel zal uiteindelijk slijten.quote:Op maandag 10 september 2018 13:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Beetje inherent aan het feit dat er tegenwoordig standaard een turbo op een diesel zit denk ik. En tevens dat mensen in leasebakken een redelijk hoog /care niveau hebben en de boel verrot stampen.. Als je je blok de schoepjes van de turbo te eten geeft is het idd meestal weggooien want dan heb je minstens 5k schade als het via een dealer moet, die hangen er namelijk gewoon een nieuwe motor in en dat betekent 0,0 winst op de lease. Een kapotte turbo is in te calculeren, maar dan moet je niet als een zombie doorrijden tot de boel echt kapot gaat.
De mijne loopt tegen de 350k aan nu, met de OEM föhn erop.
Dan onstaan juist de problemen. De extra diesel die ingespoten wordt voor de regeneratie, komt gedeeltelijk onverbrand in de olie terecht en hier onstaat smeerolieverdunning. Die van mij staat ook zeer regelmatig te regenereren, waarschijnlijk door mijn rustige rijgedrag en vele stadskilometers.quote:
Hoe merk je dat regenereren?quote:Op maandag 10 september 2018 22:15 schreef Fer het volgende:
Die van mij staat ook zeer regelmatig te regenereren, waarschijnlijk door mijn rustige rijgedrag en vele stadskilometers.
ik heb dat serieus nog nooit gemerkt, nog nooit.quote:
Bij mij gaat hij stationair naar 1000 toeren, werkt de start/stop niet meer en blijft de fan nalopen als ik eerder afzet.quote:
Apart. Ik zou verwachten dat ie juist bij hoge toerentallen gaat regenereren en dat je het dus niet merkt. Althans, ik heb het nooit gemerkt in die 1,5 ton km.quote:Op maandag 10 september 2018 23:48 schreef Fer het volgende:
Bij mij gaat hij stationair naar 1000 toeren, werkt de start/stop niet meer en blijft de fan nalopen als ik eerder afzet.
Dat is beide normaal.quote:Op maandag 10 september 2018 23:48 schreef Fer het volgende:
Bij mij gaat hij stationair naar 1000 toeren, werkt de start/stop niet meer en blijft de fan nalopen als ik eerder afzet.
En dat is een PSA 1,6 HDi??quote:Op maandag 10 september 2018 22:09 schreef DJSmiley het volgende:
Mijn eigen turbo is nog altijd de originele fohn.. nu met 404k op de teller.
Maar goed, blokje krijgt ook om de 20k nieuwe olie/filter, rijd m netjes warm enz.
kan iemand mij uitleggen hoe je brandstof in het carter krijgt omdat een roetfilter wat in de uitlaat zit, niet warm genoeg wordt? Zit er in het filter een overloopslangetje naar het carter ofzo?quote:Op dinsdag 11 september 2018 09:39 schreef oldford het volgende:
[..]
Dat is beide normaal.
Als de regeneratie cyclus eenmaal gestart is, wil de motor-computer die niet iedere keer onderbreken. Dat werkt juist olieverdunning in de hand, omdat dan iedere keer opnieuw het filter opgestookt moet worden naar de juiste temperatuur.
De fan blijft nalopen omdat de het roetfilter erg warm is en dat moet gekoeld worden.
Dat langs de cilinderwand lopen richting olie snap ik technisch gezien wel, maar wordt er zó veel diesel toegevoegd dat je na verbranding nog vloeibare diesel overhoudt bij die drukken en temperatuur? I find that pretty hard to believe, en waarom gebeurt dat dan alleen bij regenereren? Als je zoveel diesel in die cilinder kiepert smoor je de boel toch omdat het een oververzadigd mengsel wordt?quote:Op dinsdag 11 september 2018 12:01 schreef oldford het volgende:
Om roet te verbranden is een vrij hoge temperatuur nodig (550-600 graden).
PSA gebruikt Eolys (de toevoeging in de brandstof) om die verbrandingstemperatuur te verlagen naar 450 graden. Dat scheelt in het dieselverbruik en de olie vervuiling.
Bij normaal gebruik wordt het roetfilter veel minder warm, dus moet het bij verwarmd worden om te kunnen beginnen met regenereren. Voor die bij verwarming is extra diesel nodig die in de uitlaat/roetfilter verbrandt en niet in de motor. Daarom wordt na-injectie toegepast voor deze extra hoeveelheid diesel. Een deel daarvan zal langs de zuigerwand naar beneden lopen het carter in.
Het roet verbandt in het filter en dat levert as op. Als het roetfilter vol zit met as zal deze vervangen moeten wordem.
Ik zie niet in waarom er as in het DPF achterblijft. Dat zou dan toch ook in de cilnders e.d. moeten zitten?quote:Op dinsdag 11 september 2018 14:54 schreef oldford het volgende:
Het roet verbandt (oxideert) in het filter en dat levert as op die in het filter achterblijft.
Als het roetfilter vol zit met as zal deze vervangen moeten worden.
Dit wordt dan aangegeven met foutcode P242F - Diesel Particulate Filter Restriction - Ash Accumulation
Een uur 140 rijden, in Nederland, ff afgezien van dat het niet mag, dat gaat je niet lukken.quote:Op dinsdag 11 september 2018 18:07 schreef Fer het volgende:
Het grootste probleem zouden (weer) de verplichte bio-componenten in de diesel zijn, die 5% opgewerkte frietenolie, die bijgemengt wordt. De zwaardele delen hiervan slaan neer op de cilinderwand, ipv mee te gaan om verbrand te worden in het filter.
Daarnaast maakt rijgedrag ook veel uit. Ik rijd bijna dagelijks op drukke wegen een beetje 60-80 te sukkelen, als ik het centrum moeten wezen, komt de olietemp na 30 minuten amper verder dan 50c. Mijn motor zal vaker moeten regeneren, dan iemand die ritten van 1 uur @140km/u maakt.
SD wel, die moet om 5u op pad, half het land doorcrossen voor zijn werk.quote:Op dinsdag 11 september 2018 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een uur 140 rijden, in Nederland, ff afgezien van dat het niet mag, dat gaat je niet lukken.
Dat verduidelijkt het wel een beetje idd, en ja, ik kan best goegelen, maar dit is een discussieforum, dus als ik in een topic zit en er rijst me een vraag, dan stel ik hem, houdt de discussie een beetje in stand. Klinkt logisch niet? Nu krijgt iedereen die dit topic leest automagisch een beetje les op jouw kosten.. mooi toch?quote:Op dinsdag 11 september 2018 13:37 schreef oldford het volgende:
Er zijn inderdaad merken die een extra injector in de uitlaat hebben die diesel inspuit.
De denkfout die je maakt is dat die extra diesel VOOR de verbranding van de hoofdhoeveelheid wordt toegevoegd. En dat is niet zo. De volgorde bij regenereren is:
Inspuiting van de min of meer normale hoeveelheid diesel om de snelheid vast te houden
Verbranding van die min of meer normale hoeveelheid diesel
Zuiger gaat naar beneden en compressie neemt af en temperatuur daalt
Pas dan wordt de extra diesel voor het regenereren ingespoten (dat noemt men na-inspuiting en van die hoeveelheid verbrandt in de cylinder (nagenoeg) niets..
Voor de rest zou ik zeggen probeer eens Google. Die kan een schat van informatie voor je vinden, geschreven door mensen die het nog veel beter kunnen dan ik.
Ik rij regelmatig vroeg, maar zelfs midden in de nacht tijdens de WK finale NL Duitsland ga je het niet redden een uur 140 te rijden in Nederlandquote:Op dinsdag 11 september 2018 18:28 schreef Fer het volgende:
[..]
SD wel, die moet om 5u op pad, half het land doorcrossen voor zijn werk.
Denk het ook niet. De A7 vanaf de afsluitdijk afrijden is een vrij lekker stuk maar twee banen zal je altijd zien dat er iemand net een vrachtwagen inhaalt. Daarna door A8, A10, A2... op de A2 zit je wel veilig voor een tijd en trajectcontrole is toch uit 's nachts. Dan heb je de 140 km wel gehaald Maar vrees dat je af en toe de vluchtstrook moet pakken.quote:Op dinsdag 11 september 2018 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig vroeg, maar zelfs midden in de nacht tijdens de WK finale NL Duitsland ga je het niet redden een uur 140 te rijden in Nederland
Afgezien van controles, de wegen/infra laten het niet toe.quote:Op dinsdag 11 september 2018 21:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Denk het ook niet. De A7 vanaf de afsluitdijk afrijden is een vrij lekker stuk maar twee banen zal je altijd zien dat er iemand net een vrachtwagen inhaalt. Daarna door A8, A10, A2... op de A2 zit je wel veilig voor een tijd en trajectcontrole is toch uit 's nachts. Dan heb je de 140 km wel gehaald Maar vrees dat je af en toe de vluchtstrook moet pakken.
Een uur gemiddeld 140 km/u halen is wel te doen.
De meeste invoegstroken zijn vrij lang, de wegen zijn goed genoeg voor hogere snelheden. Meerdere gedeeltes hebben 4 rijstroken, maar het grootste gedeelte wel 2. De wegen zijn het probleem niet, de andere weggebruikers wel en dan met name door vrachtwagens.quote:Op dinsdag 11 september 2018 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Afgezien van controles, de wegen/infra laten het niet toe.
Gemiddeld lukt idd wel
Als je geen problemen hebt met een fly-over met 140 (makkie ) kan dat égt wel.. En bij de oosterburen is het helemáál feest 's nachts. Ben ik wel eens in 3 uur en 8 minuten naar Hamburg (448 km) gepeerd . tank was bijna leeg, maar goffedompies wat is dat lekkerquote:Op dinsdag 11 september 2018 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig vroeg, maar zelfs midden in de nacht tijdens de WK finale NL Duitsland ga je het niet redden een uur 140 te rijden in Nederland
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terug in de vrijdagmiddag/avondspits was bijna het dubbeleDe wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Als je in Duitsland 250 kunt rijden, kan je in NL 500.quote:Op dinsdag 11 september 2018 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De meeste invoegstroken zijn vrij lang, de wegen zijn goed genoeg voor hogere snelheden. Meerdere gedeeltes hebben 4 rijstroken, maar het grootste gedeelte wel 2. De wegen zijn het probleem niet, de andere weggebruikers wel en dan met name door vrachtwagens.
Nee, een ouwe VAG 1.9 TDI. (BJB blok) Zo'n ding die nog klinkt als een traktor, maar ook als redelijk onverwoestbaar bekend staat.quote:
Gaat de mRB van diesels omhoog? Kan je daar iets meer over zeggen? Linkje? Bvd.quote:Op dinsdag 11 september 2018 21:44 schreef DJSmiley het volgende:
alleen een oranje umweltplakkette en straks een hogere MRB
Plan was om de vervuilende diesels (lees: Degene zonder roetfilter) per 1-1-2019 met 15% zwaarder te belasten.quote:Op dinsdag 11 september 2018 21:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat de mRB van diesels omhoog? Kan je daar iets meer over zeggen? Linkje? Bvd.
Maar zelfs dan blijft diesel interessant als je veel KM rijd, alleen komt het omslagpunt wel steeds hoger te liggen.quote:Mrb diesel vanaf 2019 omhoog
Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter gaat de mrb per 2019 omhoog met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van ¤ 225 per jaar.
Er zijn merken die al 40 jaar turbo's aan hun benzinemotoren hangen en die blokken gaan tonnen mee.quote:Op maandag 10 september 2018 13:08 schreef Sounddragon het volgende:
Beetje inherent aan het feit dat er tegenwoordig standaard een turbo op een diesel zit denk ik.
kwestie van een beetje overmaat erop en op 75% laten lopen.. Sommige fabrikanten hebben ook naloop systemen op de auto zodat de turbo wordt nagekoeld nadat de motor wordt afgezet. Dat soort maatregelen verlengen de levensduur wel aanzienlijk denk ik.quote:Op woensdag 12 september 2018 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er zijn merken die al 40 jaar turbo's aan hun benzinemotoren hangen en die blokken gaan tonnen mee.
Maar met remschijven doe je geen 350dkm. En dat heb ik met mijn vorige turbo wel gedaan. Zonder ooit een probleem, zonder noodzaak voor revisie of zoiets. En daar was geen '75% laten lopen' bij.quote:Op woensdag 12 september 2018 13:31 schreef Sounddragon het volgende:
kwestie van een beetje overmaat erop en op 75% laten lopen.. Sommige fabrikanten hebben ook naloop systemen op de auto zodat de turbo wordt nagekoeld nadat de motor wordt afgezet. Dat soort maatregelen verlengen de levensduur wel aanzienlijk denk ik.
Het blijft wel gewoon een supergevoelig slijtagedeel, dus het gaat een keertje stuk. De crux zit hem gewoon in het vervangen van het ding vóórdat hij echt vastloopt. Je vervangt je remschijven ook voordat ze afbreken.
schijven zijn er bij mij ergens rond de 260 vervangen, en niet omdat ze op waren, maar ik vond ze irritant remmen.quote:Op vrijdag 14 september 2018 11:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar met remschijven doe je geen 350dkm. En dat heb ik met mijn vorige turbo wel gedaan. Zonder ooit een probleem, zonder noodzaak voor revisie of zoiets. En daar was geen '75% laten lopen' bij.
Peugeots en Renault's zijn misschien een beetje wegwerpvoorwerpen, maar de stelling dat een diesel wel een tonnetje of twee langer meegaat en dat de onderhoudskosten standaard lager zijn, is niet echt te onderbouwen.
Dat is geen 360.quote:Op vrijdag 14 september 2018 13:28 schreef Sounddragon het volgende:
schijven zijn er bij mij ergens rond de 260 vervangen, en niet omdat ze op waren, maar ik vond ze irritant remmen.
Ik rij ongeveer 55.000km/jaar met een stationcar op diesel. Omdat ik voor werk naar heel veel verschillende plekken moet, ben ik nooit zeker van een laadplek in de buurt. Werk bevindt zich op 30-300km van huis, afhankelijk bij welke klant ik een cursus moet geven. Doordat het werk zo wisselvallig is, soms een hele week op dezelfde plek en dan weer maandag Sliedrecht, dinsdag Almelo, woensdag Eindhoven etc, kan ik met een oplaadbare auto helemaal niks beginnen. Hooguit een Tesla zou kunnen werken omdat die snel kan laden, mits je een snellaadpunt hebt. Op een normaal stopcontact moet je rekenen op minimaal 20uur laden, en zo lang staat de auto niet stil bij mij. Daarbij, raak eens in een file waar je 2-4 uur op dezelfde plek staat. Dan kun je verwarming/airco wel uitzetten omdat dat de accu leeg trekt....even de wegenwacht bellen voor een kannetje benzine werkt dan niet.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:22 schreef DieselTank het volgende:
Diesel zal altijd superieur zijn voor eckte werkauto's
Daar zijn de prijzen ook naar. Overigens is mijn beperkte ervaring, dat auto's motorisch steeds complexer en gevoeliger worden, de carrosserie beter en de afschrijving lager.quote:Op vrijdag 14 september 2018 11:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Peugeots en Renault's zijn misschien een beetje wegwerpvoorwerpen, maar de stelling dat een diesel wel een tonnetje of twee langer meegaat en dat de onderhoudskosten standaard lager zijn, is niet echt te onderbouwen.
Diesel heeft idd de naam betrouwbaar te zijn. Mijn Passat uit 2014 heeft een kleine 200.000km gereden en is nu in reparatie:quote:Op zondag 9 september 2018 18:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het ging volgens mij niet om beter onderhoudbaar. Daarnaast ging hetmij om de uitspraak in zijn algemeen dat 'dieselmotoren nu niet meer betrouwbaar zjin, zoals ze vroeger wel waren'.
nope, hadden ze denk ik wel gered qua dikte, maar er zat ergens een hobbeltje in en ik had geen zin om ze af te laten draaien. Ik ben niet zo van het remmen, maar ik erger me kapot aan zulke dingenquote:
En dan loopt half fok altijd te schelden dat Franse auto’s rampenbakken zijnquote:Op vrijdag 14 september 2018 16:27 schreef eRKa het volgende:
[..]
Diesel heeft idd de naam betrouwbaar te zijn. Mijn Passat uit 2014 heeft een kleine 200.000km gereden en is nu in reparatie:
- Aircopomp
- Draagarmrubbers
- Vliegwiel DSG bak
- Koppakking (incl koprevisie)
- Distributieriem
- HD dieselpomp (revisie)
- Injectoren (revisie)
- 4x gloeiplug (nieuw)
Geschatte kosten: ¤5000,-
Tsja, inruilen en ¤5k bijleggen had geen auto van deze klasse opgeleverd. Ik rij toch best wel veel en wil de tijd onderweg in alle comfort kunnen doorbrengen. Bij inruil op een Toyota Auris Station had ik ws niet meer dan ¤5k hoeven bijleggen, maar dat is toch een iets andere auto dan een 2.0TDI (210pk), highline, panoramadak, leren interieur, voorruitverwarming etc etc
Dit is dus gewoon slecht. Bij een benzinemotor hoor je 200000 gewoon probleemloos te halen.quote:Op vrijdag 14 september 2018 16:27 schreef eRKa het volgende:
Diesel heeft idd de naam betrouwbaar te zijn. Mijn Passat uit 2014 heeft een kleine 200.000km gereden en is nu in reparatie:
- Aircopomp
- Draagarmrubbers
- Vliegwiel DSG bak
- Koppakking (incl koprevisie)
- Distributieriem
- HD dieselpomp (revisie)
- Injectoren (revisie)
- 4x gloeiplug (nieuw)
Geschatte kosten: ¤5000,-
Eigen geld zou ik Japans kopen idd, maar zeker geen Prius, lawaai, harde stuiterbak, wel erg compleetquote:Op vrijdag 14 september 2018 19:48 schreef Fer het volgende:
Fabrikanten zijn worden er steeds beter in om de auto’s probleemloos de eerste 5-6 jaar te laten rijden, steeds vaker ben je na 200000km de sigaar.
Koppelingen worden kleiner en lichter, oliecarters bevatten minder olie, injectoren krijgen microgaatjes. Het slijt en vervuilt zichzelf alleen maar voor betere milieu- en verbruikscijfers. En meer winst voor de fabrikant.
Als ik prive een auto zou kopen, zou ik denk ik een Prius nemen. Relatief is het best eenvoudig en bewezen technologie wat daarin ligt.
Mazda wel?quote:Op vrijdag 14 september 2018 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Eigen geld zou ik Japans kopen idd, maar zeker geen Prius, lawaai, harde stuiterbak, wel erg compleet
Tis een dieselquote:Op vrijdag 14 september 2018 19:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus gewoon slecht. Bij een benzinemotor hoor je 200000 gewoon probleemloos te halen.
Al eens in een P3 of P4 gereden? Ik heb drie jaar met een P3 gereden, super auto die juist heel stil is (P2 had wel lawaai). En vering is eerder te zacht dan te hard, stuitert zeer zeker niet.quote:Op vrijdag 14 september 2018 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigen geld zou ik Japans kopen idd, maar zeker geen Prius, lawaai, harde stuiterbak, wel erg compleet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |