Dag 8: PraagOndanks dat er nog geregeld politiesirenes te horen waren, een prima nachtrust gehad. En ook een zeer goed ontbijt. Over het algemeen zijn de ontbijtbuffetten van prima niveau, maar ook weer niet heel bijzonder. Maar in dit hotel smaakt alles toch wel even een stuk verser dan gemiddeld en ook weer genoeg keus. Zo kan ik weer met een volle maag er een dag tegenaan om Praag onveilig te maken. Bij het winkelcentrum is geen bom gevonden noch wat anders. Dus is dat weer volledig opengesteld voor bezoekers. Ook de toegangswegen zijn weer vrij begaanbaar. Wel bleef er gedurende de dagen dat ik er was, constant politie voor de ingangen van het centrum staan. Voordat ik op weg ga kijk ik eerst nog even naar een aparte hotelgast bij het ontbijt.
Die pakte namelijk meerdere glazen, maar vond geen enkele schoon genoeg (terwijl ik geen vuile glazen heb kunnen ontdekken, maar goed). Komt uiteindelijk wel een glas tegen dat zijn goedkeuring heeft. En gebruikt het glas voor koffie uit de automaat (een glas koffie dus). Na een slok, zet hij het glas weer neer, want blijkbaar geen goede koffie, en loopt weer weg. Om vrij snel daarna weer naar de automaat te lopen, nu een cappuccino te zetten. Die was blijkbaar ook niet te drinken, want na een slok, hup glas weer neerzetten en laten staan. Dan maar een (vermoedelijke) latte macchiato denkt hij. Ook die is niet naar zijn smaak, waarna er dus drie volle glazen koffie van hem na het apparaat staan, en hij zelf weer is gaan zitten.
Tot zover dit wat vreemde tafereel, Prague Castle wacht om bezocht te worden. Want dat staat er op die dag als eerste op het programma. Waarbij niet alleen de burcht interessant is, maar eigenlijk alles wel op die heuvel. Om er te komen kun je het beste een tram pakken, die rijden namelijk achterlangs de heuvel omhoog, zodat je gelijk bij je bestemming uitkomt. Er is een halte ter hoogte van het kasteel. Maar je zou jezelf en Praag tekort doen als je daar uitstapt en vervolgens verder de heuvel afgaat langs de bezienswaardigheden. Want ook verderop de heuvel omhoog liggen nog meer bijzondere en interessante gebouwen. Zelf ga ik dan ook nog een halte verder met de tram, waardoor ik uitkom bij het Strahov Monastery (Strahovský klá¨ter).
Strahov MonasteryDit klooster ligt op het hoogste gedeelte van de heuvel, pal tegenover Petrin. Het prijkt al sinds 1143 op deze plek. Toen was het nog van hout, maar dat werd later vervangen door steen. In de eeuwen daarna raakte Strahov meerdere keren zwaar beschadigd en werd het soms compleet verwoest, doordat die tijden behoorlijk roerig waren. Bijna elke eeuw was er wel een strijd of oorlog gaande, waar het klooster dan een van de lijdende voorwerpen was. En elke keer werd het volledig weer opgebouwd. In de zeventiende eeuw kwamen er rondom het klooster nog een ziekenhuis en nog een brouwerij bij. Die laatste zit er nog steeds en schijnt er goed bier te hebben. Ik ben zelf geen bierdrinker, dus kan dat zelf dan weer niet beamen. Wat ik wel kan beoordelen is de pracht van al die gebouwen, want die pracht is er absoluut. En dan vooral Strahov Monastery zelf.
Strahov MonasteryBovendien heb je hiervandaan al een erg mooi uitzicht op de stad beneden, Petrin Hill rechts en ook al Prague Castle en de St. Vitus Cathedral links verderop. Net zoals op veel plekken kun je hier lang je ogen blijven uitkijken. Maar zelf ga ik toch verder, want er is zoveel te zien. Daarbij loop ik niet direct door naar het kasteel. Er is namelijk buiten dat nog voldoende te beleven. Zo heb je vlakbij het klooster het Černín Palace (Černínský palác), waar sinds de jaren dertig van de vorige eeuw het Tsjechische ministerie van buitenlandse zaken huist. Het is best een interessant gebouw, maar dan vooral van een kant die moeilijk te zien is. Vanaf het plein waar je lopend langskomt is het wat minder opvallend.
Uitzicht vanaf Strahov Monastery met o.a. St. Vitus CathedralTegenover dit paleis staat een gebouw waar je wel makkelijke de mooie kant kunt zien. Dit is Loreta, een belangrijke bestemming voor pelgrims. Dit religieuze bouwwerk ziet er erg fraai uit, waarbij vooral de klokkentoren opvalt. Die het niet alleen van het uiterlijk moet hebben, want ook het geluid van de luidende klokken is zeer opvallend. Ook van binnen is het de moeite waard door de mooie arcades die rondom een binnentuin liggen. In de stad Loreto, een Italiaans bedevaartsoord, kun je het huisje van Maria vinden uit Nazaret. Waarvan wordt gezegd dat ze daar te horen kreeg dat ze de moeder van god zou worden. Dit oord in Praag heeft zijn naam ontleed aan die Italiaanse plaats. Een deel van het huisje in Loreto is verscheept naar hier om in Loreta te plaatsen.
LoretaLoretaNa het bezoek van dit interessante pand ben ik verder gelopen in de richting van het kasteel. Hierbij kwam ik langs een groot plein waar meerdere gebouwen staan die, voor wie de tijd wil nemen, een prima bezoek kunnen opleveren. Meerdere kerken en meerdere bescheiden paleizen. Daarvan is het Schwarzenberg Palace (Schwarzenberský palác) het meest in het oog springend. Het stamt uit de tijd van de renaissance en heeft een zeer opvallende bouwstijl, met name als je naar de structuur van de muren kijkt. Tegenwoordig is het paleis onderdeel van de National Gallery van Praag. Op dit moment zijn de collecties binnen jammer genoeg niet te bezoeken, want het paleis wordt gerenoveerd.
Schwarzenberg PalaceDit plein met meerdere paleizen, wordt aan het einde breder en drukker. Hier kom je namelijk uit bij het Prague Castle. Dit is het officiële kasteelplein. Waar je aan de rand al weer een fraai uitzicht hebt op de stad. Terwijl aan de andere rand wederom een paleis staat, het Archbishop's Palace (Arcibiskupský palác). Maar het is toch vooral het kasteel wat de aandacht trekt. Hier is de officiële toegangspoort. Al wordt deze nu vooral als uitgang gebruikt, streng bewaakt door militairen. De kerktorens van de St. Vitus zie je boven het kasteel uitsteken. Deze kathedraal is een van de grootste herkenningspunten van de stad. En samen met Charles Bridge en het oude stadsplein in het centrum de beroemdste plekken van de stad.
Prague Castle en Archbishop’s Palace linksDe uitgang van het kasteel werd dus al streng bewaakt. Dit is om te voorkomen dat mensen zomaar aan die kant naar binnenlopen. Dat kun je overigens wel doen, maar dan aan de zijkant en door eerst nog door een detectiepoortje te lopen en je te laten fouilleren. Blijkbaar heerst er toch wel wat dreiging in Praag, want nergens anders zag ik bij een toeristische trekpleister een dergelijke beveiliging. Al zal dat misschien komen omdat er heel veel mensen op deze locatie afkomen en de burcht als geheel afgesloten is. Prague Castle de grootste omsloten burcht ter wereld. Als er iets kun je dus niet zomaar even weg. De burcht stamt overigens uit 870, dus staat er wel al een tijdje. In het begin vooral de woning van meerdere koningen. Daarna belangrijk om zijn kerken en tegenwoordig als toeristische trekpleister.
De grootste aantrekking binnenin de burcht is dan vervolgens de St. Vitus Cathedral, die ik al een paar keer noemde. Een hele grote kerk, waar je bijna letterlijk niet omheen kunt. Want deze staat op de grote binnenplaats van het kasteel, is volledig ommuurt en als je de tweede poort doorloopt, loopt je er direct tegenaan. De huidige kerk staat er sinds 1344, al stond er op diezelfde plek wel al ruim vierhonderd jaar een andere kerk. Dat deze zo bekend is en dat er veel mensen op afkomt, begrijpt iedereen die deze ooit in het echt heeft gezien, want het is en blijft werkelijk een schitterende kerk (waar ik na twintig jaar weer met mijn neus voor stond). Waar je ook kijkt, overal is wel wat te zien. Of het nu de kathedraal is, een van de drie torens of de gouden toegangspoort, allemaal even mooi.
St. Vitus CathedralSt. Vitus CathedralJe kunt hier je een flinke tijd vergapen aan de kerk, maar op een gegeven moment is het toch aan te raden, want de burcht heeft nog meer te bieden. Zo liggen aan het pleintje achter de St. Vitus nog een kerk met klooster. Dit is de St. George's Basilica (Bazilika Sv. Jiří). Het is de oudste nog bestaande kerk van Praag (uit 920). In eerste instantie was er alleen de basiliek, later kwam er nog een abdij bij en werd ook het klooster toegevoegd. De lichtergekleurde torens op onderstaande foto zijn van dit klooster. De leider van de kerk had vroeger het recht om alle koningen van Bohemen te mogen kronen. Daarmee hoeft de kerk zijn bestaansrecht in de Tsjechische geschiedenis zeker wel verdiend.
St. George’s BasilicaNiet ver achter de St. George ligt het gouden straatje. Maar deze kun je niet bezoeken zonder ervoor te betalen. Ik weet eigenlijk niet of dat altijd zo geweest is, hoewel het riekt naar geldklopperij, zal het vermoedelijk nodig zijn om de drukte te beheersen. Want van twintig jaar geleden kan ik mij wel herinneren dat het er krap is. En bijna iedereen wil er doorheen lopen. Zo staat er nu ook wel een flinke rij, waardoor ik zelf niet zo de behoefte heb om er zelf ook in te gaan. Ik kan mij niet herinneren dat het er daadwerkelijk bijzonder uitzag, het zijn toch vooral de verhalen en de geschiedenis die het bijzonder maken. Qua zicht kun je beter nog even doorlopen, omdat je aan de rand van de burcht juist weer een prachtig uitzicht hebt op de oude stad en Petrin Hill.
Uitzicht op o.a. St. Nicholas Church en Petrin Tower vanaf Prague CastleUitzicht op de oude stad met o.a. de Týn Church vanaf Prague CastleNa het genieten van dit uitzicht was het weleens tijd om verder te gaan. In de rest van Praag was immers nog zoveel te zien. Met name in de oude binnenstad. Daarom daalde ik via de trappen af richting de Vltava om via de Mánes Bridge (Mánesův most) het oude centrum binnen te lopen. Voordat ik bij de brug arriveerde, kwam ik nog een pleintje tegen waar ik een tijd in de zon heb gezeten, het was immers vakantie en het weer was erg goed. Na een tijdje ben ik wel weer verder gegaan om via de brug het water over te steken. Daarbij nog wel een blik werpend achterom, want vanaf deze Mánes Bridge was Prague Castle nog erg goed te zien.
Zicht op Prague Castle vanaf Mánes BridgeEn aan de andere kant van de rivier loop je gelijk tegen de volgende bezienswaardigheid aan, het Rudolfinum. Dit is een hele grote concertzaal in neo-renaissance stijl. Een gebouw wat ik al kende, maar dan niet direct van foto’s of van twintig jaar geleden. Nee van de game Cities: Skylines dat ik speel, waar door veel community leden gebouwen worden nagemaakt om in de stad die je bouwt te kunnen gebruiken. Grappig om een gebouw op een hele andere manier te kennen. Blijkbaar zijn er veel Praag liefhebbers in die community, want veel historische gebouwen uit de stad zijn er nagemaakt. Dit Rudolfinum is er dus een van en wordt als concertzaal logischerwijs vooral voor muziekvoorstellingen gebruikt, maar ook voor kunsttentoonstellingen. Op het moment dat ik er was stond er nog een klein orkestje (niet te verwarren met de band Klein Orkest) tegenover de ingang te spelen. Dat zal waarschijnlijk vooral bij het spelen voor de zaal blijven in plaats van binnen, want erg goed waren ze niet.
RudolfinumZo heeft ook Praag dus zijn band met muziek. Maar meer nog dan dat is de Tsjechische hoofdstad een plek van Joodse geschiedenis. Vanaf de negende eeuw vestigden steeds meer Joden zich in de stad. Door spanningen met de christelijke autoriteiten werden de Joden gedwongen om zicht in dit deel van de oude stad op te gaan houden. Dit deel groeide daarna al snel uit tot de Joodse wijk. Deze begint vrij dichtbij het Rudolfinum en loopt ongeveer door tot het oude stadsplein. Hier kun je nog heel veel synagogues vinden en ook de oude joodse begraafplaats. Waarbij de grootste dichtheid aan gebouwen aan het begin van die wijk ligt. Dit stadsdeel kreeg in 1850 de naam Josefov.
Binnen Josefov kun je die Joodse begraafplaats vinden en staan al een paar van de synagogues. De Pinkas Synagoge (Pinkasova synagoga) en de Klausen Synagoge (Klausová Synagoga). Daarnaast staat aan de rand ervan de Jewish Ceremonial Hall (Obřadní síň). Waarbij alleen die laatste gratis van buiten te zien is. Want ook voor toegang tot Josefov moet je betalen. Opvallend dat je in Praag veel vaker ergens voor moet betalen dan in de andere steden, maar goed. Het laatst genoemde gebouw deed oorspronkelijk dienst als locatie voor belangrijke ceremonies en was daarnaast een mortuarium. Tegenwoordig is het onderdeel van het Joods museum. In verschillende musea op verschillende locaties is veel te vinden over de Joodse geschiedenis. Wat zeer belangrijk is, want ook hier hadden de Joden te lijden onder de verschrikkingen van WOII. Zo werden bijna alle Praagse Joden gedeporteerd en keerden er maar weinig levend terug in de stad.
Jewish Ceremonial HallEen van de belangrijkste en meest bekende Praagse Joden is die verschrikkingen dan weer bespaard. Al was zijn eigen lot allerminst prettig, want hij overleed op veertigjarige leeftijd aan tuberculose. De man waarover ik het heb is schrijver Franz Kafka. Beroemd geworden door zijn boeken Die Verwandlung en vooral Der Process. Zelfs veel mensen die zijn boeken niet gelezen hebben, zullen zijn naam kennen. Al is het maar doordat zijn opmerkelijke beschrijving van situaties uitgegroeid is tot een officieel Engels en ook Nederlands woord: kafkaesque/kafkaësk. Op diverse plekken in de stad zijn er wel plekken ingericht ter ere van Kafka. Zo staat er niet ver van Josefov vandaan een Kafka Monument, een standbeeld dat is gebaseerd op een scene uit zijn eerste boek Amerika. Het staat vlakbij een van de vele synagogen in de deze buurt, de fraaie Spanish Synagogue (¦panělská synagoga).
Spanish SynagogueZo liggen de meeste synagogen dus in die buurt, maar ook elders in de stad. Een aantal daarvan zou ik later nog tegenkomen. Dat gold ook voor het oude stadsplein, want ik liep er met een omtrekkende beweging omheen, om zo eerst nog wat andere interessante plekken te kunnen zien. Onder die bezienswaardigheden valt absoluut ook de Church of St. James the Greater (Bazilika svatého Jakuba Vět¨ího). Een mooie en grote kerk, die echter niet heel bekend is bij toeristen. De kerk heeft er namelijk onder te lijden dat deze een beetje verstopt en ingeklemd ligt tussen andere gebouwen. Daardoor kan je deze niet helemaal goed in volle glorie bewonderen. Dat Praag bol staat van de prachtige kerken die wel goed te zien zijn, helpt voor die bekendheid zeker niet mee. Voor wie de stad bezoekt, ga er zeker even langs, het is de moeite waard. Maar doordat de kerk zo ingeklemd is, heb ik er geen echt fatsoenlijke foto van kunnen maken, dus zal je die hieronder helaas niet vinden.
Dat is gelukkig een ander verhaal met een gebouw wat daar niet ver vandaan staat. Of eigenlijk zijn het twee gebouwen direct naast elkaar. Dit zijn het Municipal House (Obecní dům)en de Powder Tower ook wel Powder Gate genoemd (Pra¨ná brán). Die laatste is een van de, oorspronkelijk, dertien stadspoorten van de oude stad. In tegenstelling tot de andere poorten en torens was deze niet zozeer voor verdedigingsdoeleinden, maar vooral als fraaie toegang tot de stad. Wat zeker ook wel klopt. En die eerste is een concertzaal. Rond het eind van de middeleeuwen was dit de locatie van het paleis van de Boheemse koningen, maar eeuwen later, na jaren leegstand werd het afgebroken om het huidige Municipal House neer te zetten. Wat een belangrijke plek werd, want in 1918 werd hier de onafhankelijkheidsverklaring van Tsjechoslowakije getekend.
Powder GateMunicipal HouseNa deze omzwerving vond ik het wel tijd worden om toch eens die andere beroemde plek van Praag te gaan bezoeken: Old Town Square (Staroměstské náměstí). Van oudsher is dit de centrale plek van de stad. Hier waren vroeger de grote markten en kwam men vaak samen. Bijvoorbeeld om executies bij te wonen, die eeuwen terug vaak daar werden verricht (waarbij mij de markt toch een wat gezelligere gelegenheid lijkt om het plein te bezoeken). En er staan meerdere historische en bekende gebouwen aan het plein. Zo staat hier bijvoorbeeld de St. Nicholaschurch (Kostel svatého Mikulá¨e), ditmaal in de Staré Město uitvoering, want aan de andere kant van de Vltava zag ik gisteren al de gelijknamige andere kerk. Deze staat sinds 1737 aan het plein.
St. Nicholaschurch, Staré MěstoSt. Nicholaschurch, Staré MěstoEen andere grote bezienswaardigheid op het plein is de Old Town Hall (Staroměstská radnice). Voor 1338 was dit nog een gewoon woonhuis, totdat het in dat jaar werd opgekocht door het stadsbestuur om er stadhuis van te maken. In de eeuwen erna werd dit pand uitgebouwd, verbouwd en gerenoveerd tot het oude stadhuis zoals we die nu kennen. En dat laatste geldt toch wel voor iedereen die Praag ooit heeft bezocht, die zullen allemaal het stadhuis met zijn toren wel gezien hebben. Evenals het plein waar het aan ligt zelf. Want daar is meer dan genoeg te zien. Welke kant je op kijkt, overal zie je wel een interessante gebouw staan. De een bekender en opvallender dan de ander.
Old Town HallEen van die wat minder bekende, maar wel opvallende gebouwen is het Kinský Palace (Czech: Palác Kinských). Het is een voormalig paleis dat tegenwoordig dienst doet als kunstmuseum. En ook hier is weer een link met Franz Kafka, zijn vader had hier een winkel op de begane grond. Zo heeft elk pand wel zijn historie. Zo staat pal voor dit paleis het Jan Hus Memorial (Pomník mistra Jana Husa). Een uit de kluiten gewassen standbeeld van Johannes Hus, een van de eerste hervormers van de kerk (nog voor Luther en Calvijn). In Tsjechië is Hus vooral een symbool geworden voor onafhankelijkheid en strijd tegen de bezetters.
Kinský PalaceBovenstaande bezienswaardigheden staan wel in de schaduw (afhankelijk van de stand van de zon ook letterlijk) van de Church of Our Lady before Týn (Kostel Matky Bo¸í před Týnem), meestal afgekort tot Týn Church. Voor mij persoonlijk de mooiste en meest opvallende kerk van Praag. Vooral door de afwijkende bouwstijl ten opzichte van de rest. Al voordat deze werd gebouwd stonden er al meerdere kerken op deze plek, die steeds werden afgebroken. De bouw van de Týn Church zelf begon in de veertiende eeuw en had nogal wat voeten in de aarde. Want pas in 1511, een kleine anderhalve eeuw later, was de kerk pas helemaal klaar. Ze hebben er dus wel hun tijd voor genomen, maar het eindresultaat mag er absoluut wezen.
Týn ChurchOp het plein ben ik op dat moment zeker niet de enige die al die prachtige gebouwen aan het aanschouwen is. Al zijn veel toeristen ook aan het kijken naar de vele straatartiesten die op en rond het plein actief zijn. Want ook voor hen is dit een aantrekkingspunt om steeds terug te komen. Al is het maar omdat ze weten dat toeristen er massaal op af blijven komen. De een met meer succes en talent dan de anderen. Waarbij de een zingt, de ander gitaar speelt, weer een ander een theatervoorstelling geeft en anderen trucjes met een voetbal doen. Een groter toppunt van standaardtoerisme is er eigenlijk niet. Maar toch vind ik het wel wat hebben. Het zorgt voor best veel sfeer. Overal gebeurd wel en de drukte is eerder van gezellige aard dan vervelend. Ondanks die gezelligheid ga ik toch weer verder met mijn toer door Praag. Daarbij werp ik wel nog blik op de Týn Church als ik het plein afloop.
Doorkijkje langs St. Nicholas op Týn ChurchVanuit Old Town Square loop ik richting de Charles Bridge, want deze kant van die brug heb ik nog niet gezien. De weg daar naartoe hoef ik mij zeker niet te vervelen, want er zijn nog genoeg bezienswaardigheden. Zo kom ik langs het stadhuis van Praag, dat tegenwoordig de administratieve locatie heeft overgenomen van Old Town Hall. Dit stadhuis moet je niet verwarren met het New Town Hall dat weer elders staat, en weer een andere functie heeft. Tegenover het stadhuis staat het Clementinum (Klementinum), een groot gebouwencomplex met meerdere functies. Tot voor kort vond je hier de nationale, technische en universitaire bibliotheken. Tegenwoordig vindt je er alleen nog de nationale versie, de anderen zijn verhuisd naar een andere locatie. Het is bij elkaar een indrukwekkend complex waar je flink zou kunnen verdwalen.
Dat was gelukkig voor mij niet het geval, waardoor ik niet veel later aan het begin van deze zijde van de Charles Bridge uitkom. Net zoals aan kant van Mala Strana staat ook hier een toren, de Old Town Bridge Tower (Staroměstská mostecká vě¸). Deze is al net zo prachtig als zijn tegenhanger. Schuin tegenover de toren, nog voor de brug, staat de St. Francis Of Assissi Church (Kostel svatého Franti¨ka z Assisi). De grote koepel van deze kerk valt van de overkant van het water enorm op. Sinds 1688 staat deze vlakbij de beroemde brug. Na deze goed bekeken te hebben loop ik door de Charles Bridge op. Op de brug zelf heb je vervolgens ook weer een goed zicht op de St. Francis en op de toren. En net zoals gisteren is het druk op de brug, want het blijft toch een van de belangrijkste plekken van Praag.
St. Francis of Assisi ChurchSt. Francis of Assisi en Old Town Bridge Tower vanaf Charles BridgeIk loop nog een stuk verder om vooral te genieten van het zicht vanaf de brug. Met aan de ene kant Prague Castle, maar ook het Rudolfinum waar ik een paar uur daarvoor was. Mede door het tijdstip en de stand van de zon ziet de concertzaal er nog een stukje magnifieker uit. Aan de andere kant heb je zicht op de vele verschillende bootjes over de Vltava verspreid zijn. Ik zie aan die kant ook een stuk verderop een gebouw met opvallende deels gouden dak liggen. Die moest ik uiteraard wel even gaan bezoeken. Maar eerst nog even dichter kijken op de tweede toren die vlak naast de brug staat. De officiële naam kan ik helaas nergens vinden, dus die moet ik jullie schuldig laten.
Zicht op Rudolfinium vanaf Charles BridgeDe toren zonder naam bij de Charles BridgeHet gebouw wat ik vanaf de brug zag liggen bleek het National Theatre (Národní divadlo) te zijn. Sinds 1881 een belangrijke plek voor de Praagse opera en het nationale monument voor de Tsjechische geschiedenis en kunst. Buiten opera kun je hier ook balletvoorstellingen en musicals zien. En dan met name de meest toonaangevende van het land. Want het theater is een van de meest prestigieuze gebouwen van de stad. Dat zie je ook wel aan de gebruikte materialen en stijl van het pand. Er is veel goud gebruikt, waaronder op het dak. Het ziet er in ieder geval prachtig uit. Al helpt het zeker wel dat de zon er een mooie oranje gloed over werpt. Het is ‘golden hour‘ voor de fotografie bij een gebouw met gouden dak.
National TheatreTegen die tijd begon ik wel wat trek te krijgen, dus tijd om een restaurant op te zoeken. Maar niet zonder nog even de nabijgelegen Legions' Bridge (Most Legií) op te lopen. Want vanaf daar had je weer een goed uitzicht op de Charles Bridge en op de vele bootjes en waterfietsen. Daarna heb ik wederom prima gegeten. En ook nog even een tijdje mij vermaakt in de oude stad in de avond. Uiteindelijk ben ik de Legion’s Bridge overgestoken om terug te lopen naar het hotel. De tram had ook wel gekund, maar het was lekker weer om te blijven lopen. Plus dat het ook wel wat had om in het donker door dat deel van Praag rond te lopen en zo over het water te kijken en de verlichte gebouwen te zien. Eenmaal weer aangekomen bij mijn hotel zat ook deze dag er weer op. En net zoals al die andere dagen was het weer een bijzonder geslaagd etmaal waar ik heel veel mooie dingen heb gezien.
Uitzicht op Vltava vanaf brug Old Town en Vltava in de avond
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.