Bron: RTV Rijnmondquote:Minister Koolmees neemt deze week een besluit over de boete van 992.000 euro die de Arbeidsinspectie heeft opgelegd aan de Amerikaanse eigenaar van het mega-cruiseschip The Oasis of the Sea.
Dat meldt de NOS maandag. De reder verzet zich tegen de boete.
De kwestie gaat over een opknapbeurt die het schip in 2014 kreeg in een droogdok van Keppel Verolme in Rotterdam. De inspectie ontdekte dat er 124 Filippijnen zonder werkvergunning aan de slag waren.
De reder betwist dat de groep onder het Nederlandse arbeidsrecht valt. Zolang de boete niet van tafel is, komen grote cruiseschepen niet meer naar Nederland voor onderhoud, zegt een werfdirecteur.
Voor mensen die worden ingevlogen van buiten de EER wel ja.quote:Op maandag 3 september 2018 19:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik wist niet eens dat je een werkvergunning moet hebben om te mogen werken?
Zelf zou ik zeggen: minder. Gewoon het arbeidsrecht handhaven.quote:Op maandag 3 september 2018 19:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Willen we meer of minder amper betaalde Filipijnse slavenarbeid!?
Ik zou graag zien dat onze overheid eens een moreel voortouw nam. Beetje brallen tegen buitenlanders over mensenrechten en tegen het MKB over arbeidsrechten en dan vervolgens multinationals verkapte subsidie geven ten koste van veel van de meest uitgebuite mensen ter wereld. Om te kotsen. Onbegrijpelijk dat Duitsland dit blijkbaar wel ok vindt en typisch dat ze dit al jaren laten doorsudderen met alle negatieve gevolgen van dien, maar 0 van de positieve.quote:Op maandag 3 september 2018 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zou ik zeggen: minder. Gewoon het arbeidsrecht handhaven.
Wat deze kwestie interessant maakt is dat dit tegelijk ook een redelijk relevante economische keuze is. Het resultaat daarvan is namelijk dat die schepen Rotterdam gaan mijden.
In het artikel van NOS staat:quote:Op maandag 3 september 2018 19:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat onze overheid eens een moreel voortouw nam. Beetje brallen tegen buitenlanders over mensenrechten en tegen het MKB over arbeidsrechten en dan vervolgens multinationals verkapte subsidie geven ten koste van veel van de meest uitgebuite mensen ter wereld. Om te kotsen. Onbegrijpelijk dat Duitsland dit blijkbaar wel ok vindt en typisch dat ze dit al jaren laten doorsudderen met alle negatieve gevolgen van dien, maar 0 van de positieve.
En als we die mensen wel hebben wordt ingevuld door mensen uit den vreemde.quote:Op maandag 3 september 2018 19:16 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk gaat die boete eraan. Alles voor meer banen, al hebben we geen mensen meer.
Dit. En op Europees verband ijveren voor handhaven/invoeren van dezelfde regels in de hele EU.quote:Op maandag 3 september 2018 20:29 schreef bamibij het volgende:
Arbeidsrecht gewoon handhaven. Hier moet je niet aan willen mee werken als Nederland.
Het arbeidsrecht in de EU nivelleren en dan denken dat iedereen evenveel rechten gaat krijgen als in Nederland.quote:Op maandag 3 september 2018 20:41 schreef Peter het volgende:
[..]
Dit. En op Europees verband ijveren voor handhaven/invoeren van dezelfde regels in de hele EU.
Je hebt weinig aan werkgelegenheid in NL als die werkgelegenheid wordt ingevuld door slaafjes uit Azie. Daar verdient in NL niemand aan.quote:Op maandag 3 september 2018 20:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Boete juist wel intrekken. Belang van de werkgelegenheid weegt zwaarder dan van een groepje Filippijnen dat niemand boeit en die zelf allang blij zijn dat ze wat dollars verdienen.
En met Nederlandse lonen worden de ticketprijzen zo hoog dat niemand die cruise meer boekt.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:31 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je hebt weinig aan werkgelegenheid in NL als die werkgelegenheid wordt ingevuld door slaafjes uit Azie. Daar verdient in NL niemand aan.
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.quote:Op maandag 3 september 2018 19:16 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk gaat die boete eraan. Alles voor meer banen, al hebben we geen mensen meer.
Dat doen ze niet...quote:Op maandag 3 september 2018 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het artikel van NOS staat:
"Zolang die boete daar ligt, komen de cruiseschepen niet meer naar Nederland, maar kiezen ze liever voor steden als Hamburg", zegt Jan Kees Pilaar, de directeur van scheepswerf Damen Verolme. Hij roept de minister op de boete ongedaan te maken en meer duidelijkheid te geven over de Nederlandse wet.
Wellicht is het beter om Duitsland hier eens op aan te spreken dan die boete in te trekken.
Welnee.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En met Nederlandse lonen worden de ticketprijzen zo hoog dat niemand die cruise meer boekt.
quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.
Die race is helemaal niet nodig. Nederland biedt genoeg om er iets voor te kunnen vragen. Goed opgeleide mensen, infra, veiligheid. Ook multinationals profiteren daarvan.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.
quote:Op maandag 3 september 2018 23:19 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Het arbeidsrecht in de EU nivelleren en dan denken dat iedereen evenveel rechten gaat krijgen als in Nederland.
Het is natuurlijk makkelijk praten vanaf de zijlijn.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Race naar de bodem moet koste wat kost voortgezet worden. VVD/D66/CDA/CU beleid.
Het gaat hier niet alleen om het werk dat die 'Aziatische slaafjes' doen. De aanwezigheid van die schepen in de haven van Rotterdam genereert ongelofelijk veel economische spin-off die we daarmee ook mislopen.quote:Op dinsdag 4 september 2018 08:31 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Je hebt weinig aan werkgelegenheid in NL als die werkgelegenheid wordt ingevuld door slaafjes uit Azie. Daar verdient in NL niemand aan.
Ik zou nooit in dit kabinet zitten. Maar idd wat jij zegt (pro-actief) afdwingen dat ook de Duitsers (ook Dld heeft nu een minimumloon) zich houden aan geldend arbeidsrecht en dat ze hiervan geen uitzondering maken. Er worden bij het onderhoud van die schepen onderbetaalde werknemers ingevlogen uit andere delen van de wereld. En dus die boete handhaven.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Het is natuurlijk makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Wat zouden jullie doen als jullie in de positie van de minister zaten? Arbeidsrecht handhaven? Boete kwijtschelden? Iets anders?
Lul niet, ze drinken en vreten op die boot. Kopen niets en pakken direct de bus naar A'dam en Zaandam.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gaat hier niet alleen om het werk dat die 'Aziatische slaafjes' doen. De aanwezigheid van die schepen in de haven van Rotterdam genereert ongelofelijk veel economische spin-off die we daarmee ook mislopen.
Ik heb het niet over de bestedingen van passagiers. Dit geschil gaat over een grote renovatie van dat schip. (Tip: lees even waar het over gaat voor je zomaar wat roept.)quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Lul niet, ze drinken en vreten op die boot. Kopen niets en pakken direct de bus naar A'dam en Zaandam.
Ok, dan zijn we het wel eens.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zou nooit in dit kabinet zitten. Maar idd wat jij zegt (pro-actief) afdwingen dat ook de Duitsers (ook Dld heeft nu een minimumloon) zich houden aan geldend arbeidsrecht en dat ze hiervan geen uitzondering maken. Er worden bij het onderhoud van die schepen onderbetaalde werknemers ingevlogen uit andere delen van de wereld. En dus die boete handhaven.
Race naar de bodem-beleid bij de scheepvaart klinkt sws niet erg slim btw.
ok, boete behouden.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de bestedingen van passagiers. Dit geschil gaat over een grote renovatie van dat schip. (Tip: lees even waar het over gaat voor je zomaar wat roept.)
Nou idd de stad waar ze aanmeren verdient er geen zak aan, die lui eten op de boot, slapen op de boot, Venetie probeert ze te verbannen!quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:21 schreef ootjekatootje het volgende:
Gewoon helemaal weg die lelijke boot, verkloot het hele uitzicht.
Drijvende plastic pukkel...
En die touristen, ook weg ermee, paupers.
Boete handhaven en blij zijn dat die enorm vervuilende slavernijschepen minder vaak hier willen aanmeren.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:31 schreef Molurus het volgende:
Wat zouden jullie doen als jullie in de positie van de minister zaten? Arbeidsrecht handhaven? Boete kwijtschelden? Iets anders?
Dit dus. Je moet collectief hard optreden tegen dit soort grote bedrijven die maar van alles kunnen maken omdat ze dreigen anders maar ergens anders in Europa verder te gaan.quote:Op maandag 3 september 2018 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het artikel van NOS staat:
"Zolang die boete daar ligt, komen de cruiseschepen niet meer naar Nederland, maar kiezen ze liever voor steden als Hamburg", zegt Jan Kees Pilaar, de directeur van scheepswerf Damen Verolme. Hij roept de minister op de boete ongedaan te maken en meer duidelijkheid te geven over de Nederlandse wet.
Wellicht is het beter om Duitsland hier eens op aan te spreken dan die boete in te trekken.
zelfde als met de dividendbelastingquote:Op dinsdag 4 september 2018 12:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dit dus. Je moet collectief hard optreden tegen dit soort grote bedrijven die maar van alles kunnen maken omdat ze dreigen anders maar ergens anders in Europa verder te gaan.
Het curieuze hier is dat er in totaal zo'n 1500 man van buiten de EU werkzaam waren op dat schip. Er zijn 1350 werkvergunningen afgegeven, en dit geschil gaat over een groep van 124 Filipijnen waarvoor geen werkvergunning was afgegeven.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:40 schreef Janneke141 het volgende:
Boete handhaven, sowieso. Je wil ze in principe niet kwijt als klant, maar het allerlaatste wat je wil is de deur openzetten voor dit soort uitbuitingsconstructies. Als wij zo'n mooie droogdokken hebben dan mogen ze er ook Nederlands (of EU-)personeel bij zoeken.
Dat is ook wel eens verfrissend inderdaad.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:42 schreef Ryan3 het volgende:
Vrijwel iedereen is het met elkaar eens in dit topic?
Was bij het nasynchroniseren van Duitse serie ook. Wrs ook over salafisme.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is ook wel eens verfrissend inderdaad.
Gewoon dat schip confisqueren.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Het is natuurlijk makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Wat zouden jullie doen als jullie in de positie van de minister zaten? Arbeidsrecht handhaven? Boete kwijtschelden? Iets anders?
Ja precies je wilt niet dat deze mega bedrijven landen nog verder tegen elkaar uit gaan spelen.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:40 schreef Janneke141 het volgende:
Boete handhaven, sowieso. Je wil ze in principe niet kwijt als klant, maar het allerlaatste wat je wil is de deur openzetten voor dit soort uitbuitingsconstructies. Als wij zo'n mooie droogdokken hebben dan mogen ze er ook Nederlands (of EU-)personeel bij zoeken.
Soortgelijk iets ja, het is gewoon verwerpelijk.quote:
Ditquote:Op maandag 3 september 2018 20:29 schreef bamibij het volgende:
Arbeidsrecht gewoon handhaven. Hier moet je niet aan willen mee werken als Nederland.
welke banen ? die rederijen huren alleen maar een droogdok en brengen dan blijkbaar een bootlading Filipijnen binnen die het werk doen.quote:Op maandag 3 september 2018 19:16 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk gaat die boete eraan. Alles voor meer banen, al hebben we geen mensen meer.
dat maakt het nog oninteressanter. Te gek dat goedkope werknemers ingevlogen mogen tegen bodemprijzen los van arbeidsrecht. Als er een ongeluk gebeurt, wie is aansprakelijk? Worden nl tegels mbt veiligheid nog nageleefd?quote:Op dinsdag 4 september 2018 14:52 schreef dontcare het volgende:
[..]
welke banen ? die rederijen huren alleen maar een droogdok en brengen dan blijkbaar een bootlading Filipijnen binnen die het werk doen.
Dat past dan wel weer bij het kabinetsbeleid iddquote:Op dinsdag 4 september 2018 13:37 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Het zou nogal hypocriet zijn als land wanneer je met het vingertje naar de slechte arbeidsvoorwaarden van Filipijnse arbeiders in Arabische landen wijst en men er zelf in Nederland net zo hard aan meewerkt dit in stand te houden op cruiseschepen.
vruisen is nog vervuilende dan vliegerquote:Op dinsdag 4 september 2018 15:13 schreef Farenji het volgende:
Oudere dieselauto's worden al uit de stad geweerd wegens te slecht voor het milieu en dan zouden ze voor deze massale mega vervuilers met hun gore stinkende stookolie een oogje dichtknijpen voor de centjes, dat zou wel een gotspe zijn hoor.
Hangt er een beetje vanaf. Stel dat de reder oprecht in de veronderstelling verkeerde dat de regels niet werden overtreden, zo raar is het invliegen van een vaste groep werknemers nou ook weer niet. En stel dat die werknemers bij een buitenlands bedrijf ook wel redelijke arbeidsvoorwaarden hebben en geen grote besparing vormen tov de situatie dat ze onder Nederlandse arbeidsvergunning hadden gewerkt.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:42 schreef Ryan3 het volgende:
Vrijwel iedereen is het met elkaar eens in dit topic?
Werkvergunningen zijn er nu juist op gericht om te garanderen dat die werkomstandigheden en het salaris deugen. En het lijkt mij eigenlijk ook niet heel plausibel dat de reder daar niet bekend mee was: voor 1350 mensen die daar aan het werk waren was wel (voor dit project) een werkvergunning afgegeven.quote:Op dinsdag 4 september 2018 18:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf. Stel dat de reder oprecht in de veronderstelling verkeerde dat de regels niet werden overtreden, zo raar is het invliegen van een vaste groep werknemers nou ook weer niet. En stel dat die werknemers bij een buitenlands bedrijf ook wel redelijke arbeidsvoorwaarden hebben en geen grote besparing vormen tov de situatie dat ze onder Nederlandse arbeidsvergunning hadden gewerkt.
Dan kan ik me voorstellen dat de reder de boete excessief vindt, en stel dat ze niet naar Rotterdam komen omdat ze vrezen dat het schip aan de ketting wordt gelegd zolang ze niet betalen. Dan kan ik me voorstellen dat je als overheid wil schikken voor een veel lager bedrag, en afspreekt hoe dat in de toekomst geregeld gaat worden.
Maar als het hier gaat om spotgoedkope Filippijnen die veel te hard en gevaarlijk moeten werken voor veel te weinig geld en de reder de boel heeft bedonderd, vervolg de verantwoordelijken dan ook persoonlijk, laat een internationaal arrestatiebevel uitgaan en laat hun schepen in elke Europese haven aan de ketting leggen.
Ah, race to the Bottom.quote:Op maandag 3 september 2018 20:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Boete juist wel intrekken. Belang van de werkgelegenheid weegt zwaarder dan van een groepje Filippijnen dat niemand boeit en die zelf allang blij zijn dat ze wat dollars verdienen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |