abonnement Unibet Coolblue
pi_181662164
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Pragmatischer in de zin dat ze zeker waar voor hun geld krijgen ja. Krijgen die mensen in Afrika een mooie weg, halen die Chinezen daar even een paar ton edelmetaal weg. Mooie deal toch?
En wij hebben daar geen belangen met onze hulp ? De EU wilde onlangs helpen met het verbeteren van de opvanglocatie voor vluchtelingen in Libië. Denk maar niet dat dat alleen maar gedaan wordt vanuit humanitair oogpunt. Of wat dacht je van het financieren van beroepsopleidingen door de EU in Afrikaanse landen. Dat wordt niet alleen ingezet om de lokale economie te stimuleren maar ook om de vluchtelingenstroom proberen in te dammen. Iedereen heeft een eigenbelang.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_181662168
Je koopt die "leiders" van die apenlanden om. neemt vervolgens met hun toestemming het land af van de bevolking die nog niet te lui was om te werken, maakt er plantages van, ontgint de uitbundig aanwezige grondstoffen, vervangt eerst de leidinggevenden door Chinezen en uiteindelijk alle werknemers.

En dan komen de "vluchtelingen" naar Europa onder het mom van klimaatvluchtelingen ;(
Doen een beroep op mensenrechten en de EU betaald middels de belastingbetaler de rekening.
Echt fantastisch

China neemt 0 vluchtelingen op en kent geen mensenrechten.

Gemiste kans voor Europa, we hadden gewoon de koloniën moeten houden, dan hadden de negers het beter dan nu
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_181662246
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:51 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

En wij hebben daar geen belangen met onze hulp ? De EU wilde onlangs helpen met het verbeteren van de opvanglocatie voor vluchtelingen in Libië. Denk maar niet dat dat alleen maar gedaan wordt vanuit humanitair oogpunt. Of wat dacht je van het financieren van beroepsopleidingen door de EU in Afrikaanse landen. Dat wordt niet alleen ingezet om de lokale economie te stimuleren maar ook om de vluchtelingenstroom proberen in te dammen. Iedereen heeft een eigenbelang.
Dat snap ik, alleen ik vind persoonlijk dat er nogal een verschil zit tussen het investeren in het indammen van de vluchtelingenstroom en het ontginnen van grondstoffen.

quote:
The report concludes that the effect of Chinese mining companies on African local development is ambiguous: while proximity to Chinese operated mines is associated with anti-Chinese sentiments and unemployment, populations living close to Chinse mining areas enjoy better infrastructure, such as paved roads or piped water.
https://www.mining-techno(...)inese-mining-africa/

Toch mooi dat je je land zo ten grabbel gooit voor infrastructuur.
  maandag 3 september 2018 @ 13:59:51 #29
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181662339
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:51 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

En wij hebben daar geen belangen met onze hulp ? De EU wilde onlangs helpen met het verbeteren van de opvanglocatie voor vluchtelingen in Libië. Denk maar niet dat dat alleen maar gedaan wordt vanuit humanitair oogpunt. Of wat dacht je van het financieren van beroepsopleidingen door de EU in Afrikaanse landen. Dat wordt niet alleen ingezet om de lokale economie te stimuleren maar ook om de vluchtelingenstroom proberen in te dammen. Iedereen heeft een eigenbelang.
China pakt het net wat slimmer aan.

Overigens wel grappig. Drie Afrikaanse landen in de top 30 met meeste Chinese immigranten waarvan Zuid-Afrika als hoogst genoteerde staat op de 18e plek. en de Chinese aanwezigheid in New York is groter dan in die drie landen samen maar nee... Heftig aan het koloniseren :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181662505
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:59 schreef Dven het volgende:

[..]

China pakt het net wat slimmer aan.

Overigens wel grappig. Drie Afrikaanse landen in de top 30 met meeste Chinese immigranten waarvan Zuid-Afrika als hoogst genoteerde staat op de 18e plek. en de Chinese aanwezigheid in New York is groter dan in die drie landen samen maar nee... Heftig aan het koloniseren :D
1% van de wereldbevolking heeft ook 70% van al het vermogen o.i.d. Dat wil niet zeggen dat deze 1% maar 1% invloed uitoefent op de wereld.
pi_181662525
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:59 schreef Dven het volgende:

[..]

China pakt het net wat slimmer aan.

Overigens wel grappig. Drie Afrikaanse landen in de top 30 met meeste Chinese immigranten waarvan Zuid-Afrika als hoogst genoteerde staat op de 18e plek. en de Chinese aanwezigheid in New York is groter dan in die drie landen samen maar nee... Heftig aan het koloniseren :D
Aantallen maken natuurlijk geen ruk uit. Er waren ten tijden van de Britse kolonie in India minder Britten in India (op een bevolking van een paar honderd miljoen) dan dat er nu Indiers in de UK zijn (op een bevolking van ~65 miljoen ofzo).

Toch was India wel gekoloniseerd door de UK en is de UK nu niet gekoloniseerd door India.
pi_181662583
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 12:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is niet nieuws meer dat China massaal infrastructuur projecten opzet in Afrikaanse landen, die vaak door alleen Chinezen worden gebouwd, waardoor de lokale bevolking vrij weinig voordeel heeft eraan.
Wat is dat nou voor onzin?

Ik heb wel eens in een land gereisd waar China een dikke 500 km vierbaansweg aangelegen heeft. Dat beviel toch echt wel beter dan de zandpaden die de lokale bevolking gebouwd heeft.

Je denkt dat zulke infrastructuur niet bevorderlijk is?

Het werkt in ieder geval heel wat beter dan zoals NL/EU doet, gewoon geld geven om daar gratis eten uit te gaan lopen delen (wat juist de locale economie kapot maakt, want wie kan er tegen gratis concurreren).
It All Goes Back in the Box
pi_181662608
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:12 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzin?

Ik heb wel eens in een land gereisd waar China een dikke 500 km vierbaansweg aangelegen heeft. Dat beviel toch echt wel beter dan de zandpaden die de lokale bevolking gebouwd heeft.

Je denkt dat zulke infrastructuur niet bevorderlijk is?

Het werkt in ieder geval heel wat beter dan zoals NL/EU doet, gewoon geld geven om daar gratis eten uit te gaan lopen delen (wat juist de locale economie kapot maakt, want wie kan er tegen gratis concurreren).
Wat aardig van die lieve Chinezen dan toch! Fijn dat ze zo onbaatzuchtig zijn.
  maandag 3 september 2018 @ 14:14:37 #34
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181662639
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:56 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat snap ik, alleen ik vind persoonlijk dat er nogal een verschil zit tussen het investeren in het indammen van de vluchtelingenstroom en het ontginnen van grondstoffen.

[..]

https://www.mining-techno(...)inese-mining-africa/

Toch mooi dat je je land zo ten grabbel gooit voor infrastructuur.
Er worden tal van deals gemaakt en het is iets te simpel om te zeggen 'jullie wat infrastructuur, wij alle grondstoffen'. Er worden joint ventures opgericht, Chinese bedrijven krijgen opties, er wordt geïnvesteerd in al bestaande bedrijven en nog heel wat meer.

China ziet het potentieel en is bereid heel wat meer risico's te nemen dan dat de Westerse wereld en hun bedrijven doen. Geen putjes slaan maar bruggen bouwen en het geld aan het rollen krijgen. Ze hebben zelf ook heel wat meer baat bij een rijk dan bij een ingestort Afrika.

Gemiddeld groeit de economie daar op het continent met een kleine 4% op jaarlijkse basis en de verwachting is dat dit nog meer zal stijgen (maar goed, true, verwachtingen kan je niet veel mee) maar die hebben er straks ewer een afzetmarkt bij van tegen die tijd anderhalfmiljard man.

Dat fokkers men aldaar allemaal als onderontwikkeld rimboetuig wegschildert, is ook niet echt correct.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181662646
quote:
15s.gif Op maandag 3 september 2018 14:13 schreef MadJackthePirate het volgende:
Wat aardig van die lieve Chinezen dan toch! Fijn dat ze zo onbaatzuchtig zijn.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat zowel China als Afrikaanse landen voordeel hebben van Chinese investeringen.
  maandag 3 september 2018 @ 14:18:48 #36
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_181662729
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ze kunnen het natuurlijk gewoon niet verkopen :P
Kan, maar in de praktijk werkt dat niet (met de huidige korte-termijn-visie-overheden, want liever een beetje geld van verkoop dan geen geld). Gooi er nog wat corruptie bij en China neemt de wereld over waar je bij staat.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 3 september 2018 @ 14:21:00 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181662776
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:08 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Aantallen maken natuurlijk geen ruk uit. Er waren ten tijden van de Britse kolonie in India minder Britten in India (op een bevolking van een paar honderd miljoen) dan dat er nu Indiers in de UK zijn (op een bevolking van ~65 miljoen ofzo).

Toch was India wel gekoloniseerd door de UK en is de UK nu niet gekoloniseerd door India.
Dat het verhaal van Brits-Indië een bijzondere is dat is niet onbekend. In veel andere gevallen werden er wel degelijk grote aantallen naartoe gestuurd. Of hele legers aan slaven die onder de duim werden gehouden ^O^
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181662805
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:14 schreef Dven het volgende:

[..]

Er worden tal van deals gemaakt en het is iets te simpel om te zeggen 'jullie wat infrastructuur, wij alle grondstoffen'. Er worden joint ventures opgericht, Chinese bedrijven krijgen opties, er wordt geïnvesteerd in al bestaande bedrijven en nog heel wat meer.

China ziet het potentieel en is bereid heel wat meer risico's te nemen dan dat de Westerse wereld en hun bedrijven doen. Geen putjes slaan maar bruggen bouwen en het geld aan het rollen krijgen. Ze hebben zelf ook heel wat meer baat bij een rijk dan bij een ingestort Afrika.

Gemiddeld groeit de economie daar op het continent met een kleine 4% op jaarlijkse basis en de verwachting is dat dit nog meer zal stijgen (maar goed, true, verwachtingen kan je niet veel mee) maar die hebben er straks ewer een afzetmarkt bij van tegen die tijd anderhalfmiljard man.

Dat fokkers men aldaar allemaal als onderontwikkeld rimboetuig wegschildert, is ook niet echt correct.
Ik snap dat beide partijen er iets voor terug krijgen en niet zo zwart/wit als infrastructuur/grondstoffen. Maar China is een enorme wereldmacht die als mogendheid veel meer druk kan zetten op individuele Afrikaanse landen / gebieden dan andersom. En je gaat mij niet wijsmaken dat de Chinezen uit de goedheid van hun hart wat extra's bieden. Die willen gewoon afspraken maken waar zij het meeste baat bij hebben.

Dus daar zullen vast wel een aantal haken en ogen aanzitten om die investering in ieder geval veilig te stellen. Afrika als afzetmarkt is inderdaad heel voordelig voor de Chinezen, maar de vraag is of dat andersom ook zo is.

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:14 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best zo zijn dat zowel China als Afrikaanse landen voordeel hebben van Chinese investeringen.
Mijn punt is dus ook, ik kan mij niet voorstellen dat China en de individuele Afrikaanse landen hier als gelijkwaardig partner ingegaan zijn.
  maandag 3 september 2018 @ 14:28:44 #39
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_181662947
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:12 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzin?

Ik heb wel eens in een land gereisd waar China een dikke 500 km vierbaansweg aangelegen heeft. Dat beviel toch echt wel beter dan de zandpaden die de lokale bevolking gebouwd heeft.

Je denkt dat zulke infrastructuur niet bevorderlijk is?

Het werkt in ieder geval heel wat beter dan zoals NL/EU doet, gewoon geld geven om daar gratis eten uit te gaan lopen delen (wat juist de locale economie kapot maakt, want wie kan er tegen gratis concurreren).
Ik bedoel van de bouw slimpie. Er staat toch een zin achter waarin ik zeg dat de infrastructuur uiteindelijk wel goed is voor de mensen daar.

De lokale bevolking heeft geen baat bij het bouwproject zelf, aangezien alles wordt uitbesteed aan Chinese bedrijven en mensen.

En trouwens, veel snelwegen en spoorlijnen worden dan vervolgens alleen gebruikt voor Chinese trucks en wagons, dus de bevolking heeft er niet altijd wat aan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_181662975
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 14:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik bedoel van de bouw slimpie. Er staat toch een zin achter waarin ik zeg dat de infrastructuur uiteindelijk wel goed is voor de mensen daar.

De lokale bevolking heeft geen baat bij het bouwproject zelf, aangezien alles wordt uitbesteed aan Chinese bedrijven en mensen.

En trouwens, veel snelwegen en spoorlijnen worden dan vervolgens alleen gebruikt voor Chinese trucks en wagons, dus de bevolking heeft er niet altijd wat aan.
Dat is wat wij en Amerika toch al honderd jaar doen? Ga je daar nu China het doet opeens een probleem van maken ja?
It All Goes Back in the Box
  maandag 3 september 2018 @ 14:30:40 #41
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181663008
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:14 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk best zo zijn dat zowel China als Afrikaanse landen voordeel hebben van Chinese investeringen.
Lijkt me heel wat beter dan 'ontwikkelingshulp'
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 3 september 2018 @ 14:32:00 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181663036
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 14:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik bedoel van de bouw slimpie. Er staat toch een zin achter waarin ik zeg dat de infrastructuur uiteindelijk wel goed is voor de mensen daar.

De lokale bevolking heeft geen baat bij het bouwproject zelf, aangezien alles wordt uitbesteed aan Chinese bedrijven en mensen.

En trouwens, veel snelwegen en spoorlijnen worden dan vervolgens alleen gebruikt voor Chinese trucks en wagons, dus de bevolking heeft er niet altijd wat aan.
Klopt. die worden enkel ingehuurd voor de kutklusjes zoals schoonmaker enzo. Dat werk waar de Chinezen inmiddels te beroerd of te rijk voor zijn. hmmm
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181663054
Had Martin Sommer het nog over in zijn column dd 17 augustus jl.; hoe de Chinezen Tsjechië overnemen. Ik verklap alvast: dat heeft niets met filantropie te maken iig. Dus dat ze 60 miljard in Afrika investeren is allemaal leuk en aardig, je krijgt een pak ellende erbij op de koop toe, want dat doen ze niet voor niets.

https://www.volkskrant.nl(...)-een-mythe~bb3a3846/
I´m back.
pi_181663123
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:33 schreef Ryan3 het volgende:
Had Martin Sommer het nog over in zijn column dd 17 augustus jl.; hoe de Chinezen Tsjechië overnemen. Ik verklap alvast: dat heeft niets met filantropie te maken iig. Dus dat ze 60 miljard in Afrika investeren is allemaal leuk en aardig, je krijgt een pak ellende erbij op de koop toe, want dat doen ze niet voor niets.

https://www.volkskrant.nl(...)-een-mythe~bb3a3846/
Dat hoeft toch ook niet? Ze investeren met de gedachten daar zelf van te profiteren en beter van te worden.

Jij dacht dat de bedrijven die vanuit het Westen naar China vertrokken er heen gingen om het levensstandaard voor de gemiddelde Chinees op te krikken?
It All Goes Back in the Box
pi_181663272
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat het verhaal van Brits-Indië een bijzondere is dat is niet onbekend. In veel andere gevallen werden er wel degelijk grote aantallen naartoe gestuurd. Of hele legers aan slaven die onder de duim werden gehouden ^O^
Dat was helemaal niet "bijzonder" mbt aantallen. In Nederlands Indie waren ook met moeite 200K Europeanen die er over 60 miljoen Indonesiers heersten. Koloniseren heeft gewoon weinig met aantallen en veel meer met machtsdynamiek te maken.

Ik wil overigens niet zeggen dat China Afrika koloniseert. Kan me eigenlijk geen ruk schelen, dat is iets tussen de Chinezen en Afrikanen. Alleen jouw implicatie dat aantallen uitmaken mbt koloniseren is dikke bullshit.
pi_181663277
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:37 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet? Ze investeren met de gedachten daar zelf van te profiteren en beter van te worden.

Jij dacht dat de bedrijven die vanuit het Westen naar China vertrokken er heen gingen om het levensstandaard voor de gemiddelde Chinees op te krikken?
Bedrijven die van de ene grootmacht (VS/EU) naar de andere (China) verhuizen zijn natuurlijk niet te vergelijken met wat hier in Afrika gebeurt. Ik weet wel zeker dat ze er komen om te profiteren, alleen ik vraag me af in hoeverre de Afrikaanse landen hier iets van terugzien. De toekomst moet het laten blijken dan.

Overigens vind ik het niet verkeerd van China, slim juist om een opkomende markt meteen in te dammen en veilig te stellen.
pi_181663327
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Bedrijven die van de ene grootmacht (VS/EU) naar de andere (China) verhuizen zijn natuurlijk niet te vergelijken met wat hier in Afrika gebeurt. Ik weet wel zeker dat ze er komen om te profiteren, alleen ik vraag me af in hoeverre de Afrikaanse landen hier iets van terugzien. De toekomst moet het laten blijken dan.

Overigens vind ik het niet verkeerd van China, slim juist om een opkomende markt meteen in te dammen en veilig te stellen.
Nee Europa en de VS hadden het de afgelopen 200 jaar het beste voor met Afrika. :') :')
It All Goes Back in the Box
  maandag 3 september 2018 @ 14:46:51 #48
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181663337
Overigens helpt zo'n Chinese investering nog steeds heel wat meer dan de Nederlandse investering in mevrouw Dos Santos waarmee zij 500 miljoen euries haar toch al armoedige land uit heeft kunnen sluizen :7
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181663363
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:46 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Nee Europa en de VS hadden het de afgelopen 200 jaar het beste voor met Afrika. :') :')
Dan zou je uit het verleden moeten leren dat wanneer een grootmacht interesse toont in je gebied het niet uit liefdadigheid is.
  maandag 3 september 2018 @ 14:55:38 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181663550
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 14:46 schreef Aventuras het volgende:

[..]

Nee Europa en de VS hadden het de afgelopen 200 jaar het beste voor met Afrika. :') :')
Afrika is natuurlijk wel een beetje de hoer van de wereld. 20 miljard aan ontwikkelingshulp en ondertussen verdwijnt er het tienvoudige aan rijkdom uit het continent.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')