abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181703692
Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat dat ding niet om de haverklap geraakt zou worden door rondzwermende zooi, beschadigd door een tyfoon of aardbeving, of dat er om de haverklap een monteur omhoog moet.
Lijkt me zo eng kwetsbaar allemaal.

Aan de andere kant, dat is op een vliegende waterstofbom zitten ook, en dat doen ze ook al 50 jaar.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 5 september 2018 @ 14:51:10 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181704854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 13:44 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het een doe je met een motor door de liftcabine omhoog te rollen/takelen, het ander gebeurt doordat de cabine aan een gespannen kabel hangt die al op de juiste radiaalsnelheid draait.
Je snapt de vraag niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181704884
Zou je hier geen energie mee op kunnen wekken? De kabel gaat bijvoorbeeld door de ionosfeer heen, en zal bij een onweersbui een gemakkelijke geleider zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181704898
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je snapt de vraag niet
Kun je de vraag duidelijker maken?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 5 september 2018 @ 15:06:34 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181705085
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 14:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Kun je de vraag duidelijker maken?
Lees de draad anders ff door, heb het al een aantal malen uitgelegd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181724580
Ik snap Piet wel.

Om het visueel te maken. Stel dat je die kabel HEEEEEEL lang maakt. Zeg maar tot voorbij de baan van Pluto. Het eind van die kabel heeft dan in 24 uur een complete omwenteling gemaakt t.o.v. de zon. Sneller dan het licht dus. Dat bestaat niet en daarom kun je zo'n kabel ook nooit zo lang maken. Die kabel is natuurlijk een HEEEEEL stuk korter, maar het principe blijft. Hoe langer de kabel, hoe sneller het uiteinde van die kabel gaat. En dat bedoelt Piet, naarmate je naar het uiteinde van de kabel gaat, beweeg je steeds sneller.
pi_181726116
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je snapt de vraag niet
Ik snap de vraag wel, maar jij denkt te moeilijk.

Jij denkt dat een eventuele liftcabine ook in de radiaal voortbewogen moet gaan worden en dat is ook zo, maar je lijkt ook te denken dat je daar aparte stuwmiddelen voor nodig hebt. En dat is niet zo, want de cabine hangt aan een kabel die al de juiste radiale snelheid heeft.

Ja, die kabel ondervindt daardoor een remmende kracht in de radiaal, maar aan het eind van de kabel zit een contragewicht dat continu van de aarde weggeslingerd wordt (de middelpuntvliedende kracht is sterker dan de zwaartekracht) en zo de kabel strak en op snelheid houdt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181729778
Waarom moet perse een kabel zijn etc.. Als je ook met elektromagnetische kan gebruiken om zich voort te bewegen zoals maglev trein. Op dit manier kan men de liftcabine met energiebron erin zo gebruiken.

Zo hoeft je kilometerslange kabel niet gebruiken, dat scheelt in de gewichten voor de stellage.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 6 september 2018 @ 18:44:24 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181732074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:24 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik snap de vraag wel, maar jij denkt te moeilijk.

Jij denkt dat een eventuele liftcabine ook in de radiaal voortbewogen moet gaan worden en dat is ook zo, maar je lijkt ook te denken dat je daar aparte stuwmiddelen voor nodig hebt. En dat is niet zo, want de cabine hangt aan een kabel die al de juiste radiale snelheid heeft.

Ja, die kabel ondervindt daardoor een remmende kracht in de radiaal, maar aan het eind van de kabel zit een contragewicht dat continu van de aarde weggeslingerd wordt (de middelpuntvliedende kracht is sterker dan de zwaartekracht) en zo de kabel strak en op snelheid houdt.
Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181734535
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Deze energie komt niet van het ruimtestation, en deze zal ook niet van baan veranderen. De kracht die nodig is voor de radiale versnelling wordt geleverd door de aarde zelf, die van onderen de kabel voortsleurt. De energie wordt weggenomen van de draaiing van de aarde.
pi_181739562
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Vandaar dus ook de afbeelding.



De geostationaire baan is de hoogte waarbij een object dat even hard ronddraait als de aarde (en dus vanaf de grond gezien stil lijkt te staan) zo hard rondvliegt dat de centrifugale kracht even sterk is als de greep van de zwaartekracht. Daarom blijft het object in een baan rond de aarde zonder dat dit (op correcties na) extra energie kost.

Beneden de geostationaire baan valt een object dat even hard ronddraait als de aarde, naar de aarde toe. Boven de geostationaire baan wordt een object dat even hard ronddraait als de aarde, de ruimte in geslingerd.

Het contragewicht dat de kabel strak houdt, bevindt zich ruim boven de hoogte van de geostationaire baan. Dat betekent dus dat het contragewicht continu de ruimte in geslingerd wordt... Ware het niet dat er een kabel aan vast zit.
Het contragewicht is zó zwaar en/of zit zó ver boven de geostationaire baan dat de centrale massa van het hele systeem boven de geostationaire baan zit en de hele kabel strak gehouden wordt door de centrifugale kracht.

Als een liftcabine een beetje achterloopt met de radiale snelheid, dan wordt het contragewicht een klein stukje naar beneden getrokken, maar het zwaartepunt van het systeem blijft boven de geostationaire baan. Doordat de centrifugale kracht nog steeds veel groter is dan de invloed van de zwaartekracht, veert het contragewicht gewoon weer terug zodra de liftcabine stopt met stijgen. Liftcabines die stijgen vertragen de kabel een beetje, liftcabines die dalen versnellen de kabel een beetje. Als het contragewicht naar beneden getrokken wordt, versnelt deze een beetje, wordt de kabel weer gevierd, dan vertraagt deze een beetje. Alles blijft in balans dankzij de centrifugale kracht.

Als je dan per se wil weten waar energie verloren gaat... Wellicht dat de aarde een fractie langer over z'n rondje doet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 06-09-2018 23:32:53 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181741008
Hoe werkt het dan op de hoogte waar de kabel door de atmosfeer heen trekt? Ontstaan er daar geen onwerkbare temperaturen voor het materiaal?
-nee-
pi_181741131
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 11:55 schreef Saekerhett het volgende:
Ik snap Piet wel.

Om het visueel te maken. Stel dat je die kabel HEEEEEEL lang maakt. Zeg maar tot voorbij de baan van Pluto. Het eind van die kabel heeft dan in 24 uur een complete omwenteling gemaakt t.o.v. de zon. Sneller dan het licht dus. Dat bestaat niet en daarom kun je zo'n kabel ook nooit zo lang maken. Die kabel is natuurlijk een HEEEEEL stuk korter, maar het principe blijft. Hoe langer de kabel, hoe sneller het uiteinde van die kabel gaat. En dat bedoelt Piet, naarmate je naar het uiteinde van de kabel gaat, beweeg je steeds sneller.
Wel eens wat over gelezen, die kabel kan wel zo lang gemaakt worden, maar omdat een bepaalde snelheid nooit behaald kan worden, rekt het gewoon uit, de dichtheid kan nooit oneindig groot worden en 1 op 1 informatie overbrengen.
-nee-
pi_181755761
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 00:19 schreef Marsenal het volgende:
Hoe werkt het dan op de hoogte waar de kabel door de atmosfeer heen trekt? Ontstaan er daar geen onwerkbare temperaturen voor het materiaal?
De aarde draait rond, de kabel draait met dezelfde snelheid mee, en ook de atmosfeer draait op dezelfde snelheid mee. Een flinke bries kan makkelijk op zo'n hoogte natuurlijk, maar niet doordat de kabel door de atmosfeer heen trekt.
pi_181782976
Best wel een mooi plan zo`n ruimtelift, maar hoe ga je die maken?
Het contragewicht staat dus verder dan de geostationaire baan, als je die op zijn plaats wil brengen heb je het probleem dat de baansnelheid groter moet worden maar het moet wel geostationair blijven, dat kan alleen als er al een kabel aan vast zit.
Maar de kabel hang je niet op als er nog geen contragewicht aan vast zit, dus wat doe je eerst?
Mij lijkt het praktisch totaal onuitvoerbaar.
pi_181783695
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 22:21 schreef Schonedal het volgende:
Best wel een mooi plan zo`n ruimtelift, maar hoe ga je die maken?
Het contragewicht staat dus verder dan de geostationaire baan, als je die op zijn plaats wil brengen heb je het probleem dat de baansnelheid groter moet worden maar het moet wel geostationair blijven, dat kan alleen als er al een kabel aan vast zit.
Maar de kabel hang je niet op als er nog geen contragewicht aan vast zit, dus wat doe je eerst?
Mij lijkt het praktisch totaal onuitvoerbaar.
De kabel "hangt" naar boven, niet naar beneden. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe maak je een kabel van 35000 kilometer zonder zwakke plekken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181785192
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 22:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De kabel "hangt" naar boven, niet naar beneden. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe maak je een kabel van 35000 kilometer zonder zwakke plekken.
Met een volledig gebonden nanotube-kabel zou het in principe geen zwakke plekken hebben, al sluit dat niet uit dat bepaalde punten meer stress ervaren simpelweg door hun positie.

Ik vraag me af of Japan dit zou ondernemen zonder van tevoren een gedegen berekening erop los te laten die op succes wijst. Het zou kunnen dat het een investering is in een lang onderzoekstraject, maar zonder enige verwachting van succes zou het wel eens een gebed zonder einde zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze daar vele miljarden in zouden steken.
1 + 1 = blauw
pi_181796523
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 22:21 schreef Schonedal het volgende:
Best wel een mooi plan zo`n ruimtelift, maar hoe ga je die maken?
Het contragewicht staat dus verder dan de geostationaire baan, als je die op zijn plaats wil brengen heb je het probleem dat de baansnelheid groter moet worden maar het moet wel geostationair blijven, dat kan alleen als er al een kabel aan vast zit.
Maar de kabel hang je niet op als er nog geen contragewicht aan vast zit, dus wat doe je eerst?
Mij lijkt het praktisch totaal onuitvoerbaar.
Je begint met het bouwen van een ruimtestation in de geostationaire baan. Het contragewicht bouw je in diezelfde baan, en bevestig je aan het ruimtestation. Vervolgens laat je een kabel naar beneden zakken, terwijl je tegelijkertijd het contragewicht aan een andere kabel naar boven laat "zakken". Door het grote gewicht natuurlijk veel langzamer dan de kabel aan de onderkant, net snel genoeg dat het ruimtestation even hard naar boven als naar beneden getrokken wordt.
pi_181797013
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 23:27 schreef Kamina het volgende:

[..]

Met een volledig gebonden nanotube-kabel zou het in principe geen zwakke plekken hebben, al sluit dat niet uit dat bepaalde punten meer stress ervaren simpelweg door hun positie.

Ik vraag me af of Japan dit zou ondernemen zonder van tevoren een gedegen berekening erop los te laten die op succes wijst. Het zou kunnen dat het een investering is in een lang onderzoekstraject, maar zonder enige verwachting van succes zou het wel eens een gebed zonder einde zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze daar vele miljarden in zouden steken.
Als het lukt is de besparing op ruimtereizen gewoon enorm.

SpaceX is momenteel verreweg de goedkoopste speler in ruimtevluchten, maar ze vervoeren volgens mij nog geen personen. De Falcon 9 kost momenteel 50 miljoen per lancering. De Falcon Heavy zit op ongeveer 90 miljoen per lancering. Die kosten gaan voor NASA omhoog, omdat SpaceX duur herdesign moest doen om aan NASA's nieuwe wensen te kunnen voldoen.

Even ter vergelijking, NASA betaalt momenteel ongeveer 70 miljoen dollar per persoon om mensen naar het ISS te vervoeren. Dat gebeurt momenteel door de Russen en het kostenplaatje wordt alleen nog maar hoger, omdat de Russen lastig doen.

In het artikel wordt gesproken over een lift met zes cabines die elk dertig personen kunnen meenemen. De lift doet er op 200 km/h een week over om op de hoogte van de geostationaire baan te komen, dus twee weken voor een retourtje. Dan zou je iedere maand dus twaalf volle cabines naar boven kunnen sturen. Dat zijn 360 mensen en dat zou NASA nu ruim 25 miljard dollar kosten.

Nou hopen de Japanners de lift over veertig jaar gereed te hebben, dus de besparing mag je niet vergelijken met het huidige kostenplaatje, maar je kan je nog steeds voorstellen waarom de ruimtelift een goed idee is om achteraan te gaan.

En zo'n project stuwt hopelijk de ontwikkeling van carbon nanotubes, zodat die ook meer toepassingen kunnen krijgen in het dagelijks leven (mits ook de gezondheidsrisico's goed in kaart gebracht zijn).
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181850555
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je een lift naar boven brengt met nuttige lading zal je de hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze in een omloopbaan te brengen uit het ruimtestation trekken.
Die zal zijn baan verliezen, dat moet je corrigeren. Simpel.
Wanneer je een gewicht aan een touw rondslingert verliest dat ook voortdurend energie (door de luchtweerstand), wil niet zeggen dat het tot stilstand komt, je voegt voortdurend energie toe doordat het iets naijlt op de beweging van je hand. Ze zullen wel moeten zorgen dat het geheel niet begint te "slingeren", door de lift bewegingen zo te timen dat de slingering gedempt ipv versterkt wordt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181851775
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 00:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Wanneer je een gewicht aan een touw rondslingert verliest dat ook voortdurend energie (door de luchtweerstand), wil niet zeggen dat het tot stilstand komt, je voegt voortdurend energie toe doordat het iets naijlt op de beweging van je hand. Ze zullen wel moeten zorgen dat het geheel niet begint te "slingeren", door de lift bewegingen zo te timen dat de slingering gedempt ipv versterkt wordt.
Hoeveel luchtweerstand heb je ruim voorbij 35000 kilometer hoogte? Daarbij staat de kabel stil ten opzichte van de aarde.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181852284
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 05:24 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hoeveel luchtweerstand heb je ruim voorbij 35000 kilometer hoogte? Daarbij staat de kabel stil ten opzichte van de aarde.
Ik heb het over de stijgende lift en het overgedragen momentum, waarom dat de kabel niet omlaag brengt, net zoals de luchtweerstand dat niet doet wanneer je een last aan een touw rondzwaait.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_181852444
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 07:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik heb het over de stijgende lift en het overgedragen momentum, waarom dat de kabel niet omlaag brengt, net zoals de luchtweerstand dat niet doet wanneer je een last aan een touw rondzwaait.
Oh, op die manier.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181854080
Ik heb al heel lang dit soort plannen aangehoord maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

36.000km kabel.
Dat zijn 36.000.000 meters.
1 meter kabel met een diameter van 14 mm (!) weegt 1 kg.

Ik ga mijn hoofd niet breken over de verminderde zwaartekracht als je hoger komt.

Maar een druk van 36.000.000 kg op de onderste meters kabel lijkt mij niet handig.
De trekkracht van zo'n kabel (in dit geval direct "opgegeten" door zijwaartse krachten) is maar 12000kg.

Daarbij willen ze een rolletje staalkabel van 36.000.000kg de lucht in schieten?
Het record ligt op 10.000kg incl. raket.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 12-09-2018 10:20:11 ]
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 21 september 2018 @ 00:03:50 #75
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_182038700
Er is geen kabel sterk genoeg om dat gewicht te houden.

Laten we gewoon 900 Eiffeltorens op z'n kant leggen en structureel op een gigantisch stuk land een massieve constructie tot aan het punt waar de ruimte begint bouwen. Via maglev technology zou een schip dan voldoende snelheid moeten kunnen behalen om op die hoogte in een baan om de aarde te komen. Natuurlijk heb je nog wel wat raketkracht nodig voor meer snelheid, maar omdat je op 100km hoogte al in een vacuüm zit is versnellen geen probleem. Een kabel van 36.000km maken lijkt me schier onmogelijk. Een 100km hoge constructie, voornamelijk heel erg open van structuur zodat de orkaanwinden op grote hoogten er geen vat op kunnen krijgen. En wellicht bouwen op een plek waar weinig straalstroom is. Misschien is Antarctica nog niet eens zo'n gek idee? Boven de polen heb je toch weinig straalstroom en aangezien er boven de Noordpool geen bruikbaar land is, is de zuidpool een mooie plek hiervoor. Bijkomend voordeel hier is, er is ruimte genoeg om zoiets te bouwen.

Een beetje dit idee, tekening is feitelijk op schaal, maar de constructie zou daadwerkelijk MASSIEF zijn, met heel veel holle stalen of titanium buizen (vergelijkbaar met de Maeslantkering)



[ Bericht 4% gewijzigd door TechnoCat op 21-09-2018 00:16:45 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')