abonnement Unibet Coolblue
pi_181624112
M'n pc begon de laatste tijd toch wat traag en onstabiel te worden af en toe, dus eens opgezocht hoe oud ie eigenlijk is: uit 2008 :o
Tijd voor een update dus. Huidige pc heb ik toen zelf samengesteld en gebouwd, maar inmiddels ben ik helemaal uit het wereldje, dus heb ik geen idee hoe het met harde schijven (ja SSD, maar verder...), geheugen en videokaarten zit :?

Ik gebruik de pc niet dagelijks, maar wil af en toe nog wel wat gamen (meestal niet de nieuwste spellen, en zeker niet met de hoogste graphics e.d.) of wat videobewerking doen (Adobe Premiere bijv.).

Huidige PC
Kast: Antec Lifestyle Sonate 3 (standaard ATX-kast, met volgens mij prima voeding van 500W)
Moederbord: MSI P6N SLI-FI (socket 775, lijkt me niet meer bruikbaar tegenwoordig)
Processor: Intel Q6600
Videokaart: Asus EN8800GT 512MB
Geheugen: 2x2GB (geen idee welke snelheid, maar zal niet snel (meer) zijn.
Harddisk: 500GB SATA-ding. Veel te veel, want er staat inmiddels een NAS in de meterkast.

Verder nog dvd-speler, cardreader e.d. die hergebruikt kunnen worden.

Zelf, op basis van de Tweakers-best buy guide, tot het volgende gekomen:

Nieuwe onderdelen
Moederbord: ASRock AB350M Pro4
Processor: AMD Ryzen 5 1600 (of de 2600, maar ik lees over bios-updates voor het goed werkt e.d.)
Harddisk: Kingston A400 480GB
Geheugen: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB

Kast en voeding, dvd-speler, cardreader kunnen wat mij betreft prima hergebruikt worden.
Videokaart is voor mij een raadsel. Ik game zeer beperkt, dus kan ik mijn huidige videokaart gebruiken, of toch beter een goedkope vervanger halen (is er voor 75-100 euro iets redelijks te krijgen?). Of voldoet het moederbord (lijkt me niet)?

Dus de vraag: is mijn samenstelling wat? En wat te doen met de videokaart? Ik ben benieuwd naar jullie mening :)
pi_181624566
Ik zou inderdaad wel even een ander videokaartje halen, haal bijvoorbeeld een GT1030 ofzo, kost rond de 80-90 euro en kun je weer even mee vooruit.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2018 17:39:56 ]
  zaterdag 1 september 2018 @ 18:57:46 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_181626101
Ik zou wel voor de R5 2600 gaan icm een B450 moederbord, dan heb je de gewoon nieuwste generatie waar je een hele tijd mee vooruit kan.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_181626677
Er zit niet eens een USB 3.0-aansluiting op je kast en wie gebruikt er nog DVD's?

Koop gewoon een nieuwe PC en zet eventueel een paar harde schijven over. Ik vind het tamelijk verkeerde zuinigheid om die ouwe meuk mee te nemen.

[ Bericht 46% gewijzigd door Jordy-B op 01-09-2018 19:29:58 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181626869
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:23 schreef Jordy-B het volgende:
Er zit niet eens een USB 3.0-aansluiting op je kast en wie gebruikt er nog DVD's?

Koop gewoon een nieuwe PC en zet eventueel een paar harde schijven over. Ik vind het tamelijk verkeerde zuinigheid om die ouwe meuk mee te nemen.
Kun jij vinden ^O^ , maar dat is zijn vraag niet.
pi_181626901
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:30 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Kun jij vinden ^O^ , maar dat is zijn vraag niet.
Hij zoekt advies met betrekking tot de samenstelling. Ik geef advies. ^O^
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_181626922
Als die voeding ook al 10 jaar oud is dan zou ik die ook vervangen
pi_181626982
Koop een nieuwe, die hollandse gierigheid heb je niets aan.

Alsof je nog op een 19 inch dikke beeldbuis tv aan het kijken bent in zwart-wit terwijl iedereen 4k full hd in de cloud aan het kijken is....
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 1 september 2018 @ 19:39:18 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181627112
Alle meuk weggooien of voor een habbekrats verkopen en nieuw spul kopen. Kun je ook weer langer mee vooruit zonder je zorgen te maken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181630251
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:30 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Kun jij vinden ^O^ , maar dat is zijn vraag niet.
Elk advies is welkom, ook buiten mijn vraag ;)
Zeker als ik niet op de goede weg zit, zo te horen :D

Ik vond het zonde om oude componenten niet her te gebruiken, maar blijkbaar kan ik beter paar tientjes extra investeren voor kast e.d. :s)
pi_181630305
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:23 schreef Jordy-B het volgende:
Er zit niet eens een USB 3.0-aansluiting op je kast en wie gebruikt er nog DVD's?

Koop gewoon een nieuwe PC en zet eventueel een paar harde schijven over. Ik vind het tamelijk verkeerde zuinigheid om die ouwe meuk mee te nemen.
Dit. Verschil in kosten is niet eens zo groot. En na tien jaar moet je alles toch vervangen zo ongeveer.
Whatever...
pi_181630872
Zou gewoon alles lekker vervangen joh. Dit beestje heeft zijn dienst wel bewezen toch. Daarnaast geef je aan dat je ''beperkt'' gamed. Tja bedoel je daarmee dat je hele oude spellen speelt, of dat je wel nieuwe games speelt maar niet zo vaak? In dat laatste geval kom je sowieso niet onder een nieuwe pc uit wil je een hedendaagse zwaardere game fatsoenlijk spelen. Matige cpu, weinig ram, matige gpu.

Dat onstabiele gedrag kan overigens van je voeding komen, hoeft niet, kan wel. Je geeft niet aan welke type, maar ongeacht wel merk na 10 jaar zijn de meeste voedingen niet meer op hun best. Er zijn wel voedingen +- 10 jaar veilig/prima kunnen werken maar dat zijn er niet zoveel.

Als je wil kiezen tussen een ryzen 1600 of ryzen 2600, dan zou ik altijd de 2600 pakken. Betere IPC (met name single threaded), ook betere geheugencompatibiliteit. Zelf heb ik sinds een paar maanden de sprong gemaakt van een i3-6100 met msi h110m-eco naar een i5-8400 met een msi b360a-pro en het verschil is zeker merkbaar in games.

Overigens zie ik jouw G-Skill geheugen niet op de QVL van dat moederbord staan. https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#MemoryRR daar zou ik geen risico mee nemen. Ryzen is al lastig met ram, en als het dan ook nog niet eens op de QVL staat zou ik dat risico zeker niet nemen. Ook vind ik 8 GB karig voor hedendaagse en toekomstige games. Maar als je enkel oude of lichte spellen speelt zal dit niet zo rap een probleem vormen.

Overigens kan een APU wellicht ook interessant zijn voor je, dan heb je geen losse GPU nodig. Bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric(...)n-5-2400g-boxed.html maar nogmaals, zonder dat wij weten wat voor games je speelt, wil gaan spelen (en in welke settings&monitor) is dat erg lastig te beantwoorden.
pi_181631690
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 september 2018 17:18 schreef Piles het volgende:

Dus de vraag: is mijn samenstelling wat? En wat te doen met de videokaart? Ik ben benieuwd naar jullie mening :)
Gebrek aan stabiliteit heeft niets met ouderdom te maken, wel met problemen met de hardware of software die ook bij een gloednieuwe computer op kunnen treden.

Je kast en voeding hergebruiken voor een nieuw systeem is niet verstandig. De kast is verouderd, en dat niet alleen vanwege het ontbreken van USB 3.0 aansluitingen aan de voorzijde, zoals hier al is opgemerkt. Mijn belangrijkste bezwaar is dat de voeding bovenin je kast zit, en niet op de bodem van de kast zoals tegenwoordig gebruikelijk is. Het gevolg daarvan is dat de (opstijgende) hete lucht van de CPU en een eventuele grafische kaart door het inwendige van de voeding gaat alvorens de kast aan de achterzijde te verlaten, en dat levert een onnodige interne verhitting van de voeding op.

Moderne voedingen hebben geen 80 mm fan meer aan de achterzijde maar een 120 mm fan in de bodem, die koele lucht aanzuigt rechtsteeks van buiten via een rooster in de bodem van de kast. Zo blijft de voeding niet alleen koeler omdat de luchtstroom door de voeding volledig is gescheiden van de luchtstroom door de rest van de kast, maar ook hoeft een 120 mm fan voor eenzelfde luchtverplaatsing veel minder toeren te maken dan een 80 mm fan, waardoor de voeding aanzienlijk stiller kan zijn. Overigens hebben (goede) voedingen vandaag ook een beter rendement dan die van 10 jaar geleden, wat eveneens gunstig is voor de warmeteontwikkeling en daarmee voor de geluidsproductie.

Tot slot wil ik even opmerken dat je voeding (een Antec EarthWatts EA-500 meegeleverd met de kast) niet modulair is en dat deze geen 8-pins PCIe aansluitingen heeft. Dat eerste is niet aan te bevelen voor een nieuwe build en dat laatste kan een probleem zijn bij het gebruik van nieuwere videokaarten. Dit gezegd zijnde moet ik toch ook nog even opmerken dat deze voeding kwalitatief prima was en is. De voeding is voor Antec gemaakt door Seasonic, en die maakte - en maakt nog steeds - excellente voedingen.

Je hebt kennelijk niet veel moeite gestopt in je research, want je hebt alleen een gedeelte van het lijstje van Tweakers van het Basisgamesysteem van juli 2018 overgeschreven. Welnu, de totale prijs van die samenstelling zit rond de 700 euro, en van dat lijstje zou je alleen de kast en de voeding van je huidige systeem kunnen behouden, wat een besparing oplevert van zo'n 75 euro. Op een totaal van 700 euro is dat gezien de beperkingen die je jezelf daarmee oplegt niet interessant. De conclusie is dan ook dat je je systeemkast en voeding beter niet hergebruikt als je een nieuw systeem gaat samenstellen.

Er resteren nu twee mogelijkheden, namelijk een nieuw systeem from scratch samenstellen of je huidige systeem opwaarderen.

In het eerste geval moet je eens beginnen met te bedenken wat je budget ongeveer is en wat je wensen zijn en dan gaan kijken of die wensen binnen je budget zijn te realiseren. Ik zou daarbij niet blind afgaan op hetgeen er in de Tweakers Best Buy Guides allemaal wordt beweerd. Die samenstellingen worden al jarenlang uitsluitend op papier gemaakt en niet meer in de praktijk beproefd, en ik heb de indruk dat het in de loop van de jaren ook steeds meer natte vinger werk is geworden. Het is allang niet meer wat het ooit is geweest, en je kunt beter je licht opsteken op andere (buitenlandse) sites en je daar eens gaan inlezen.

In het tweede geval (je huidige systeem opwaarderen) moet je gamen gewoon uit je hoofd zetten en dan kun je je beperken tot het toevoegen van een goede (en niet te kleine) SSD en het uitbreiden van het werkgeheugen van 4 GB naar 8 GB. Ook moet je dan een schone installatie doen van een 64-bits besturingssysteem en dan heb je een systeem waar je voor alle huis- tuin- en keukentaken nog een hele tijd mee vooruit kunt. Je huidige moederbord heeft een PCIe x1 slot, en daar zou je eventueel een USB 3.0 uitbreidingskaartje in kunnen stoppen. Er zijn kaartjes met een USB 3.0 header, zodat je niet alleen USB 3.0 poorten aan de achterzijde van de kast kunt realiseren, maar ook aan de voorzijde via een front adapter die in één van de externe 3,5 of 5,25 inch drive bays past.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 02-09-2018 14:42:27 ]
pi_181642215
Nou, jullie input is duidelijk: nieuwe kast en voeding dus :D Dank voor alle reacties ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:29 schreef dennissch het volgende:
Zou gewoon alles lekker vervangen joh. Dit beestje heeft zijn dienst wel bewezen toch. Daarnaast geef je aan dat je ''beperkt'' gamed. Tja bedoel je daarmee dat je hele oude spellen speelt, of dat je wel nieuwe games speelt maar niet zo vaak? In dat laatste geval kom je sowieso niet onder een nieuwe pc uit wil je een hedendaagse zwaardere game fatsoenlijk spelen. Matige cpu, weinig ram, matige gpu.
Ik speel vooral oudere games (paar hele oude en anderen van paar jaar oud). Meestal strategy, dus settings interesseren me weinig. Dus ik hoef absoluut geen zware GPU.
quote:
Dat onstabiele gedrag kan overigens van je voeding komen, hoeft niet, kan wel. Je geeft niet aan welke type, maar ongeacht wel merk na 10 jaar zijn de meeste voedingen niet meer op hun best. Er zijn wel voedingen +- 10 jaar veilig/prima kunnen werken maar dat zijn er niet zoveel.
Onstabiel was niet helemaal goed omschreven denk ik: het systeem is wel stabiel, maar m'n hdd krijgt kuren en de pc is gewoon (te) langzaam. Wat weer leidt tot ongeduld van mij en het afbreken van taken e.d. :+
quote:
Als je wil kiezen tussen een ryzen 1600 of ryzen 2600, dan zou ik altijd de 2600 pakken. Betere IPC (met name single threaded), ook betere geheugencompatibiliteit. Zelf heb ik sinds een paar maanden de sprong gemaakt van een i3-6100 met msi h110m-eco naar een i5-8400 met een msi b360a-pro en het verschil is zeker merkbaar in games.
Check, prijsverschil is er ook amper, dus 2600 dan.
quote:
Overigens zie ik jouw G-Skill geheugen niet op de QVL van dat moederbord staan. https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#MemoryRR daar zou ik geen risico mee nemen. Ryzen is al lastig met ram, en als het dan ook nog niet eens op de QVL staat zou ik dat risico zeker niet nemen. Ook vind ik 8 GB karig voor hedendaagse en toekomstige games. Maar als je enkel oude of lichte spellen speelt zal dit niet zo rap een probleem vormen.
Oh, bijzonder dat deze combi dan wel zo op Tweakers staat. Welk geheugen adviseer je dan?
quote:
Overigens kan een APU wellicht ook interessant zijn voor je, dan heb je geen losse GPU nodig. Bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric(...)n-5-2400g-boxed.html maar nogmaals, zonder dat wij weten wat voor games je speelt, wil gaan spelen (en in welke settings&monitor) is dat erg lastig te beantwoorden.
APU? :@
Ik begrijp dat dat een CPU is met 'ingebouwde' GPU?
Met de oude spellen (en eventueel lage settings) klinkt dat wel interessant.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:09 schreef Riparius het volgende:
Gebrek aan stabiliteit heeft niets met ouderdom te maken, wel met problemen met de hardware of software die ook bij een gloednieuwe computer op kunnen treden.
Zie boven, het is vooral traagheid en onbetrouwbare HDD. Niet zozeer instabiel.
quote:
...Heel verhaal over voeding en kast...
Duidelijk verhaal. Stiller is altijd beter ^O^ Als het een nieuw systeem wordt, dan ook een nieuwe kast/voeding.
quote:
Er resteren nu twee mogelijkheden, namelijk een nieuw systeem from scratch samenstellen of je huidige systeem opwaarderen.

In het eerste geval moet je eens beginnen met te bedenken wat je budget ongeveer is en wat je wensen zijn en dan gaan kijken of die wensen binnen je budget zijn te realiseren.
Hmm, jammer dat de BBG niet meer zo is... Kijk, ik kan best een PC in elkaar knutselen, maar het is geen hobby meer. Dus het urenlang zoeken en vergelijken vind ik nu niet meer zo leuk. Vandaar dat ik steun op de BBG, maar dat is het ook niet dus...
quote:
In het tweede geval (je huidige systeem opwaarderen) moet je gamen gewoon uit je hoofd zetten en dan kun je je beperken tot het toevoegen van een goede (en niet te kleine) SSD en het uitbreiden van het werkgeheugen van 4 GB naar 8 GB. Ook moet je dan een schone installatie doen van een 64-bits besturingssysteem en dan heb je een systeem waar je voor alle huis- tuin- en keukentaken nog een hele tijd mee vooruit kunt.
Tja, dat is wellicht nog wel een idee om eerst te doen. Kijken hoe het dan draait, daarna kan ik altijd nog beslissen om een nieuw systeem aan te schaffen.
Zeker omdat ik m'n pc niet dagelijks gebruik en vooral oude games speel (die het nu ook doen), is 800 euro toch wel een flinke investering.

In m'n huidige systeem zit 4x1GB, dus ik zou nieuwe reepjes moeten hebben om naar 8GB te kunnen. Dat wordt dan DDR2-800 toch?
64-bit Windows heb ik trouwens al :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Piles op 02-09-2018 15:08:25 ]
pi_181642630
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 15:02 schreef Piles het volgende:
Nou, jullie input is duidelijk: nieuwe kast en voeding dus :D Dank voor alle reacties ^O^

[..]

Ik speel vooral oudere games (paar hele oude en anderen van paar jaar oud). Meestal strategy, dus settings interesseren me weinig. Dus ik hoef absoluut geen zware GPU.

[..]

Onstabiel was niet helemaal goed omschreven denk ik: het systeem is wel stabiel, maar m'n hdd krijgt kuren en de pc is gewoon (te) langzaam. Wat weer leidt tot ongeduld van mij en het afbreken van taken e.d. :+

[..]

Check, prijsverschil is er ook amper, dus 2600 dan.

[..]

Oh, bijzonder dat deze combi dan wel zo op Tweakers staat. Welk geheugen adviseer je dan?

[..]

APU? :@
Ik begrijp dat dat een CPU is met 'ingebouwde' GPU?
Met de oude spellen (en eventueel lage settings) klinkt dat wel interessant.

APU klinkt voor jouw doeleinden wel prima dan (apu is inderdaad een processor met ingebouwde graphics, intel heeft ook een IGP maar die zijn zwakker, als je huidige generaties vergelijkt) mocht je toch te kort komen kun je altijd nog een losse GPU er in prikken. Hier een benchmark tussen de ryzen 2600 en de 2400G. http://cpu.userbenchmark.(...)-2400G/3955vsm433194 de 2600 is wel sneller, mede door 2 extra cores. Maar de 2400G heeft dus betere graphics.

Oke betreft die voeding kan ik dan niet oordelen, persoonlijk zou ik hem wel vervangen na 10 jaar, ook al zou het een goede kwaliteit voeding zijn.

Betreft je geheugen, ik ben zelf altijd fan van Corsair. Heb pas geleden een reepje van een onbekender merk gekocht van 1x4 GB voor in een mediacenter. En dat geheugen was binnen 2 weken al naar de klote. Gelijk omgeruild voor een corsair. Ik zou eerst even kijken welke processor je daadwerkelijk wil. Als je dat weet zoek je op de site van amd even op wat de maximale ramsnelheid is die hij benutten. En ik zou dus altijd wel kijken of hij op de QVL van je moederbord staat. (om eventuele compatibiliteitsproblemen te voorkomen)
pi_181643037
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 15:02 schreef Piles het volgende:

Onstabiel was niet helemaal goed omschreven denk ik: het systeem is wel stabiel, maar m'n hdd krijgt kuren en de pc is gewoon (te) langzaam. Wat weer leidt tot ongeduld van mij en het afbreken van taken e.d. :+

Dat klinkt niet goed. Als je geen data kwijt wil raken moet je onmiddellijk een back-up maken van je data op een extern opslagmedium voor het geval je dat nog niet hebt gedaan. Daarna de interne schijf van je computer controleren met HDDScan.
quote:
Check, prijsverschil is er ook amper, dus 2600 dan.

Kun je aangeven waarom je voorkeur uitgaat naar een AMD CPU, behalve dan omdat die in het lijstje van het budgetgamesysteem van Tweakers staat? Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar Intel, en wel naar de nieuwe CPU's van de Coffee Lake generatie. Worden minder heet en presteren bij 'gewone' taken (niet games) toch wat beter dan vergelijkbare AMD CPU's. Ik heb overigens in een grijs verleden wel met AMD CPU's gewerkt (voor serieuze computing, ik doe niet aan games).
quote:
Oh, bijzonder dat deze combi dan wel zo op Tweakers staat. Welk geheugen adviseer je dan?
Zoals ik al aangaf stelt Tweakers die zogenaamde Best Buy systemen al jarenlang uitsluitend op papier samen en worden ze niet meer gebouwd en in de praktijk beproefd. Daarom slaan ze ook de ene flater na de andere, zoals hier weer het aanraden van incompatibel geheugen.
quote:
[..]

APU? :@
Ik begrijp dat dat een CPU is met 'ingebouwde' GPU?
Met de oude spellen (en eventueel lage settings) klinkt dat wel interessant.
De meeste Intel CPU's hebben ook al jaren een ingebouwde GPU.
quote:
Zie boven, het is vooral traagheid en onbetrouwbare HDD. Niet zozeer instabiel.
Toch direct je gegevens veilig stellen en dat ding testen.
quote:
Duidelijk verhaal. Stiller is altijd beter ^O^ Als het een nieuw systeem wordt, dan ook een nieuwe kast/voeding.

Hmm, jammer dat de BBG niet meer zo is... Kijk, ik kan best een PC in elkaar knutselen, maar het is geen hobby meer. Dus het urenlang zoeken en vergelijken vind ik nu niet meer zo leuk. Vandaar dat ik steun op de BBG, maar dat is het ook niet dus...

Ga er nu toch maar wat tijd in steken om je in te lezen, het gaat tenslotte om een flink bedrag en om een aanschaf waar je 100% tevreden over wil zijn en waarmee je weer jaren zult moeten doen. Ik heb veel ervaring met het samenstellen van systemen, maar niet voor gamers, daar doe ik niet aan. Als je eens een recent voorbeeld wil zien van het soort systemen dat ik samenstel en de overwegingen die daaraan ten grondslag liggen dan moet je dit maar eens lezen.
quote:
Tja, dat is wellicht nog wel een idee om eerst te doen. Kijken hoe het dan draait, daarna kan ik altijd nog beslissen om een nieuw systeem aan te schaffen.
Zeker omdat ik m'n pc niet dagelijks gebruik en vooral oude games speel (die het nu ook doen), is 800 euro toch wel een flinke investering.
Met een totaal budget van 800 euro ga je geen compleet nieuw systeem samenstellen dat substantiel beter presteert dan wat je nu hebt met je oudere spellen.
quote:
In m'n huidige systeem zit 4x1GB, dus ik zou nieuwe reepjes moeten hebben om naar 8GB te kunnen. Dat wordt dan DDR2-800 toch?
Dat hangt ook af van je CPU. Jouw CPU heeft nog geen geīntegreerde memory controller zoals huidige CPU's en bij die oudere Intel CPU's werkte synchroon geheugen het beste. Daar bestaan en bestonden veel misverstanden over, omdat vaak gedacht wordt dat een hoger getalletje betere prestaties impliceert. Maar dat is niet altijd zo. Het zou dus best kunnen dat je beter af bent met DDR2-667 geheugen.
quote:
64-bit Windows heb ik trouwens al :)
Prima.
pi_181643332
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 15:47 schreef Riparius het volgende:

De meeste Intel CPU's hebben ook al jaren een ingebouwde GPU.

Ja maar die intel IGP is gewoon slecht voor games. In de ryzen 2400 G zit een vega 11 chip. In mijn i5 8400 zit een UHD graphics 630. http://gpu.userbenchmark.(...)GPU/m356797vsm401440 dit zegt genoeg lijkt mij.Ga je die 2 cpu's vergelijken op het processorgedeelte ja dan zie je natuurlijk grote verschillen met dankzij de 2 extra cores. http://cpu.userbenchmark.(...)-2400G/3939vsm433194

Persoonlijk ben ik ook wel fan van Intel zowel voor games als voor algemeen huis-tuin-keuken gebruik. Maar dan zal hij wel te kort komen op GPU gebied, dus dan zal er wel een kaartje zoals de 1050ti in moeten. Om het toch wat budget te houden zegmaar. Zelfs een low end kaartje als de 1030 is al vele malen krachtiger dan die UHD 630.
pi_181643721
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 15:58 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ja maar die intel IGP is gewoon slecht voor games. In de ryzen 2400 G zit een vega 11 chip. In mijn i5 8400 zit een UHD graphics 630. http://gpu.userbenchmark.(...)GPU/m356797vsm401440 dit zegt genoeg lijkt mij.Ga je die 2 cpu's vergelijken op het processorgedeelte ja dan zie je natuurlijk grote verschillen met dankzij de 2 extra cores. http://cpu.userbenchmark.(...)-2400G/3939vsm433194

Persoonlijk ben ik ook wel fan van Intel zowel voor games als voor algemeen huis-tuin-keuken gebruik. Maar dan zal hij wel te kort komen op GPU gebied, dus dan zal er wel een kaartje zoals de 1050ti in moeten. Om het toch wat budget te houden zeg maar. Zelfs een low end kaartje als de 1030 is al vele malen krachtiger dan die UHD 630.
Duidelijk. AMD richt zich vermoedelijk vooral op de (budget) gamersmarkt, en dan is het uitbrengen van een reeks CPU's met een krachtige geīntegreerde GPU uiteraard een slimme zet. Maar zoals gezegd ben ik geen gamer, ook nooit geweest. En die CPU benchmark bevestigt dan inderdaad dat (recente) Intel CPU's voor mij interessanter zijn.
pi_181643993
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 16:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Duidelijk. AMD richt zich vermoedelijk vooral op de (budget) gamersmarkt, en dan is het uitbrengen van een reeks CPU's met een krachtige geīntegreerde GPU uiteraard een slimme zet. Maar zoals gezegd ben ik geen gamer, ook nooit geweest. En die CPU benchmark bevestigt dan inderdaad dat (recente) Intel CPU's voor mij interessanter zijn.
Ja klopt, voor oudere games of zelfs nieuwere gamings op lage settings/fps zijn die APU's ideaal. Of een Farcry 5, Battlefield 1 etc lekker draait op een APU weet ik niet, dan zou TS even wat Youtube video's moeten checken om een wat realistischer beeld te krijgen.

Zelf heb ik dus wel een Intel vanwege hogere single threaded snelheid (hoewel de IPC bij de ryzen 2600 bv beter is dan die van de 1600) en vanwege minder warmte/stroomverbruik. Maar wel gecombineerd met een Geforce GTX1060.
pi_181644024
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 15:47 schreef Riparius het volgende:
Dat klinkt niet goed. Als je geen data kwijt wil raken moet je onmiddellijk een back-up maken van je data op een extern opslagmedium voor het geval je dat nog niet hebt gedaan. Daarna de interne schijf van je computer controleren met HDDScan.
Nee, zeker niet goed. Backup is uiteraard gemaakt :s)
Zal de schijf binnenkort eens scannen, maar waarschijnlijk gaat ie gewoon (doorboord) weg.

SSD is inmiddels besteld, samen met wat geheugen. Van de week deze pc leegmaken en opnieuw installeren. Kijken hoe het dan draait. Anders alsnog op onderzoek uit naar een nieuwe pc.
  zondag 2 september 2018 @ 17:12:13 #21
286575 Roces18
Chef de party
pi_181644883
Goedkoop is duurkoop. Maar moet je lekker zelf weten. Zijn jouw centen.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 2 september 2018 @ 17:18:55 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181645060
Wat al eerder gezegd is, koop een nieuwe pc. Ga niet lopen kutten met dingen hergebruiken cq vervangen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 september 2018 @ 19:28:54 #23
479857 mercimarci
To be weak is to be not strong
pi_181647821
Weet niet of ik nu dom bazel, als dat zo is dan meld het maar, maar als ik kijk naar mijn nieuwste pc en die vergelijk met mijne van 10 jaar terug, dan heb ik het idee dat de luchtdoorvoer een stuk beter is dan toen. Dus heb het idee dat een nieuwe kast ook niet verkeerd kan zijn. Maar ja weet dus niet echt of dat zo is, valt me vooral op dat deze veel meer open is en ik de luchtstroom duidelijk voel terwijl me dat niet zo bijstaat van 10 jaar geleden.
Trying to bring me down, but you can't.
Got lots to say but I won't.
Forgot the ages of man and dragons.
Never shy away from your past and keep hopeful no matter what happens, everything will be fine. Just keep your head up and stay strong
  zondag 2 september 2018 @ 19:31:29 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181647886
Wat mij vooral opvalt is dat als je tien jaar geleden een high end workstation kocht en het vergeleek met eentje die toen 10 jaar oud was je een enorme snelheidswinst had, en als dat nu doet en het vergelijkt mijn tien jaar geleden de snelheidswinst een stuk minder is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181648846
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 19:28 schreef mercimarci het volgende:
Weet niet of ik nu dom bazel, als dat zo is dan meld het maar, maar als ik kijk naar mijn nieuwste pc en die vergelijk met mijne van 10 jaar terug, dan heb ik het idee dat de luchtdoorvoer een stuk beter is dan toen. Dus heb het idee dat een nieuwe kast ook niet verkeerd kan zijn. Maar ja weet dus niet echt of dat zo is, valt me vooral op dat deze veel meer open is en ik de luchtstroom duidelijk voel terwijl me dat niet zo bijstaat van 10 jaar geleden.
Kan kloppen, voeding zit bij nieuwe kasten meestal ook onderin. Bij mij zit hij nog bovenin, maar veel hangt natuurlijk ook af van je fans en kabelmanagement en hoeveelheid stof. Mijn pc hou ik regelmatig bij qua uitstoffen. Daarnaast zit er een intakefan van 120 MM voorin, 120 MM fan achterin. Maar er zijn tegenwoordig zoveel kasten, kasten met stoffilters bijvoorbeeld houden meer stof tegen (moet je wel dat dat roostertje regelmatig stofvrij maken natuurlijk) maar het wordt dan wel warmer in je kast dus moet je weer meer koelen.

quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat mij vooral opvalt is dat als je tien jaar geleden een high end workstation kocht en het vergeleek met eentje die toen 10 jaar oud was je een enorme snelheidswinst had, en als dat nu doet en het vergelijkt mijn tien jaar geleden de snelheidswinst een stuk minder is.
Klopt ook wel, ligt natuurlijk aan je eisen ook. Voor contentcreation en gamen en dergelijke blijft investeren in hardware altijd wel ''nodig'' maar voor de huis-tuin-keuken gebruiker die wat internetsites bezoekt, een mailtje verstuurt en wat foto's bekijkt voldoet nu een ''high-end'' core2duo nog wel mits er minimaal 3 gb ram inzit en een ssd. Mijn moeders laptop is 7/8 jaar oud en heeft een pentium p6100 (is in feite gewoon een eerste generatie i3 laptop-cpu, maar dan zonder hyperthreading kort door de bocht), 4 GB ram en een ssd. voordat die ssd er in zit was hij zo tergend langzaam. Nu werkt hij prima (op Windows 7, dat wel)
pi_181695971
Eerst maar eens proberen om je pc fysiek schoon te maken (stof en zo), windows opnieuw installeren en kijken wat die dan doet.

De poet die je overhoudt beleggen in goedkope aandelen (nu is het er de tijd voor) en over een jaar nog eens verder kijken.

Of je moet natuurlijk een nieuw systeempje willen hebben kunnen kopen :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')