abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181568429
Kamervragen!

Een belangrijk politiek instrument van het parlement om de regering te controleren. Of van politieke partijen om aandacht te trekken? Of van parlementsleden om hun kop in de kijker te spelen..
Het parlement mag schriftelijk vragen voorleggen aan bewindslieden, en de vragen horen binnen drie weken ook weer schriftelijk beantwoord te worden. Uitstel vragen mag.

Wie kijkt er eigenlijk nou eens goed naar alle kamervragen die gesteld worden? En naar de antwoorden die erop komen?
Nou.. vanaf nu: FOK!
Een nieuw FOK!forum is geboren: FOK! Kamervragen

Leve de parlementaire democratie!
In 2011 is er een keer een sommetje gemaakt, over hoeveel een kamervraag beantwoorden nu eigenlijk kost. Dat sommetje is vast discutabel en in elk geval achterhaald door inflatie en salarisstijgingen en de afgenomen gasopbrengsten en weet ik veel, maar destijds was de uitkomst dat 1 vraag zo'n ¤3.750 kost.

En er worden nogal wat vragen gesteld.

bron opinie Z

Alle vragen worden gepubliceerd op de officiële site van de Tweede Kamer. Daar komt elke verse vraag op te staan op de dag dat de vraag wordt ingediend. En alle antwoorden komen er ook te staan, op de dag dat de minister of staatssecretaris deze aanlevert. En alle berichten dat de antwoorden nog even op zich laten wachten ook.

En vanaf nu komt dat allemaal óók op FOK! te staan!
Niet omdat we graag het archief van de Tweede Kamer nog eens dunnetjes over doen, maar om de beste/stomste/meest interessante vragen en antwoorden te bespreken. Waar kan dat beter dan op het beste forum van Nederland?

Omdat we zouden willen dat het oordeel van ons allen misschien ook evetueel misschien een héél klein beetje ietsjepietsje invloed zou kunnen hebben, gaan we natuurlijk ons aller geachte volksvertegenwoordigers erop wijzen dat we een leuk forum hiervoor hebben en als we een interessant topic hebben over een set vragen, of over de antwoorden. Daarom verwachten we een tikje meer parlementaire taalgebruik en omgangsvormen dan we her er der op FOK ook wel eens tentoonspreiden ;)

Vragen over het kamervragentopic? Stel ze hier!
Alle suggesties, verbeterplannen, op- en aanmerkingen zijn ook welkom.
Oh, en welkom in dit nieuwe forum.
pi_181570392
FKV / Verzamelde antwoorden.

Die post even wijzigen/updaten, zodat de topictitels zichtbaar zijn (zoals de post eronder).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2018 12:02:28 ]
pi_181570466
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:02 schreef zarGon het volgende:
FKV / Verzamelde antwoorden.

Die post even wijzigen/updaten, zodat de topictitels zichtbaar zijn (zoals de post eronder).
Done. Thanx!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 30 augustus 2018 @ 12:06:00 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181570492
kan de TT aangepast worden naar FKV / Antw: De storing in kerncentrale borsele

Borssele.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181570588
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:
kan de TT aangepast worden naar FKV / Antw: De storing in kerncentrale Borssele

Borssele.
Done
pi_181571122
Is het een idee om bij de antwoord-topics de vragen dikgedrukt te maken? Zodat het verschil tussen vragen en antwoorden (meer) opvalt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2018 12:50:05 ]
  donderdag 30 augustus 2018 @ 13:30:05 #7
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_181572073
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:49 schreef zarGon het volgende:
Is het een idee om bij de antwoord-topics de vragen dikgedrukt te maken? Zodat het verschil tussen vragen en antwoorden (meer) opvalt.
Dat wilde ik ook vragen, zou de leesbaarheid erg ten goede komen.

De kamervragen worden overigens ook aangeboden in XML-format (voorbeeld), misschien is er een handige Harry die iets kan bouwen waardoor dit automatisch wordt omgezet naar BBCode?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  donderdag 30 augustus 2018 @ 13:35:15 #8
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_181572200
Is het een idee om, net als in V&A, de vragen en antwoorden een eigen tag mee te geven (en daarmee ook in te delen in subfora)?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_181572264
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:49 schreef zarGon het volgende:
Is het een idee om bij de antwoord-topics de vragen dikgedrukt te maken? Zodat het verschil tussen vragen en antwoorden (meer) opvalt.
Nu gedaan voor
FKV / Antw: De storing in kerncentrale Borssele
FKV / Antw: Studenten lenen steeds vaker
FKV / Antw: Buitenlandse truckers oververtegenwoordigd bij ongelukken

Voor de volgende topics zullen we proberen dat in 1 keer te doen (maar voorlopig is het veel handwerk, dus ik weet niet of het altijd lukt).
  donderdag 30 augustus 2018 @ 14:35:13 #10
370352 I
Eye for an I
pi_181573536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 13:30 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Dat wilde ik ook vragen, zou de leesbaarheid erg ten goede komen.

De kamervragen worden overigens ook aangeboden in XML-format (voorbeeld), misschien is er een handige Harry die iets kan bouwen waardoor dit automatisch wordt omgezet naar BBCode?
Da's zeker wel een optie ja. :Y

Zal in de nabije toekomst eens kijken of ik daar iets voor kan maken, mocht daar interesse in zijn.
pi_181573673
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:35 schreef I. het volgende:

[..]

Da's zeker wel een optie ja. :Y

Zal in de nabije toekomst eens kijken of ik daar iets voor kan maken, mocht daar interesse in zijn.
Sowieso interesse, maar bestaat er niet al zoiets? Wiel nogmaals uitvinden is een beetje nutteloos ;)
pi_181575468
Tof idee dit.
జ్ఞ‌ా
pi_181575627
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:19 schreef µ het volgende:
Tof idee dit.
Bewust of een foutje? (Was je iets aan het testen?).
pi_181575947
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:25 schreef zarGon het volgende:

[..]

Bewust of een foutje? (Was je iets aan het testen?).
Que?

Ik wilde gewoon zeggen dat ik dit subforum een tof idee vond :)
జ్ఞ‌ా
  donderdag 30 augustus 2018 @ 17:05:50 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181576430
quote:
2s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:
kan de TT aangepast worden naar FKV / Antw: De storing in kerncentrale Borssele

Borssele.
Degene die bedacht heeft dat de plaats met 2 s'en is en de gemeentenaam met 1 moeten ze echt ter plekke in de koeltoren gooien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181577517
Ik ga niet over het beleid, maar had FKV niet beter een subforum in POL kunnen worden om daar de boel weer eens leven in te blazen? Of topics in POL?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 17:56:40 #17
370352 I
Eye for an I
pi_181577787
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:43 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Sowieso interesse, maar bestaat er niet al zoiets? Wiel nogmaals uitvinden is een beetje nutteloos ;)
Natuurlijk heeft bondage al iets van een vergelijkbaar tooltje voor de dagstats met z'n Monitor-botje, dus wellicht dat hij hier iets voor kan betekenen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kijk ik graag mee naar een nette oplossing.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 17:57:19 #18
370352 I
Eye for an I
pi_181577804
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 17:46 schreef Oostwoud het volgende:
Ik ga niet over het beleid, maar had FKV niet beter een subforum in POL kunnen worden om daar de boel weer eens leven in te blazen? Of topics in POL?
Lijkt me dat POL een beetje overspoeld gaat worden met het veelvoud aan topics dat uit de kamervragen ontstaat. Met een subforum blijven ze namelijk ook alsnog in de POL index naar voren komen.
pi_181578025
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 17:46 schreef Oostwoud het volgende:
Ik ga niet over het beleid, maar had FKV niet beter een subforum in POL kunnen worden om daar de boel weer eens leven in te blazen? Of topics in POL?
Dat is ook een serieuze optie geweest, maar werd het uiteindelijk niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181579190
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 18:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is ook een serieuze optie geweest, maar werd het uiteindelijk niet.
Dat snap ik allemaal wel maar heb je nu niet nog meer versnippering? Nu krijg je voor een redelijk klein onderdeel van de politiek een heel nieuw forum met de vraag of mensen op FOK! nu echt geïnteresseerd zijn in die stortvloed aan kamervragen die nu worden gedumpt. Wanneer er een interessant debat is wordt daar eigenlijk altijd wel een topic over gestart in POL of NWS. Hoe gaat dat nu? Overlap tussen NWS en POL was er altijd al en nu heb je nog een extra niche FKV. Is er enigszins onderzoek gedaan of hier behoefte aan is in de markt?

En wat zijn de regels wat betreft stijl en reageren? Ik las in de MED dat er parlementaire taalgebruik wordt verwacht. Hoe ga je dat handhaven wat wel en niet mag?

En dat algemene account FOK-Kamervragen? Wat is daar de reden van?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2018 18:49:26 ]
pi_181590177
quote:
7s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 18:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat snap ik allemaal wel maar heb je nu niet nog meer versnippering? Nu krijg je voor een redelijk klein onderdeel van de politiek een heel nieuw forum met de vraag of mensen op FOK! nu echt geïnteresseerd zijn in die stortvloed aan kamervragen die nu worden gedumpt. Wanneer er een interessant debat is wordt daar eigenlijk altijd wel een topic over gestart in POL of NWS. Hoe gaat dat nu? Overlap tussen NWS en POL was er altijd al en nu heb je nog een extra niche FKV. Is er enigszins onderzoek gedaan of hier behoefte aan is in de markt?
De reden waarom dit niet in POL staat is simpel, 'vervuiling' van POL voorkomen. FKV heeft sowieso niet veel raakvlakken met POL, afgezien van het feit dat het de politiek is die de vragen stelt & beantwoordt. Hier hebben we het over de vragen, niet het beleid, etc. Daar is POL voor.

Daarnaast haal de de stortvloed aan vragen aan... Ook een reden om het juist niet daar te doen ;). Krijg je ook (althans, dat is de bedoeling) een stortvloed aan topics. Denk niet dat dat heel erg gewaardeerd wordt. Uiteindelijk één van de redenen om voor een apart forum te kiezen.

Overigens zie ik niet zo snel een kruisbestuiving tussen FKV en POL, puur vanwege de focus. Wij richten ons op de vragen en antwoorden, niet op beleid, partijen, etc. Daar hebben we hen voor :+.
quote:
En wat zijn de regels wat betreft stijl en reageren? Ik las in de MED dat er parlementaire taalgebruik wordt verwacht. Hoe ga je dat handhaven wat wel en niet mag?
Handhaving gaan we invullen terwijl we het doen. Aangezien dit het eerste forum in z'n soort is, moeten we het even aankijken. Het taalgebruik zelf... Tja... Als je de rest van FOK! bekijkt, zul je zien dat men nogal... Uhm... grof kan zijn. Iets wat we hier niet willen, aangezien we uiteindelijk ook de partijen zelf hierheen willen halen ;).
quote:
En dat algemene account FOK-Kamervragen? Wat is daar de reden van?
1 centraal account voor het posten van de vragen & antwoorden... Uniformiteit, etc.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:50:14 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181590844
Ik vind het helemaal prima dat het een afzonderlijk forum is geworden, maar de suggestie dat Kamervragen weinig raakvlakken hebben met Politiek vind ik tamelijk absurd.

quote:
1 centraal account voor het posten van de vragen & antwoorden... Uniformiteit, etc.
Is het dan ook de bedoeling dat dat account alle vragen & antwoorden post? Want anders wordt het bij gebrek aan een zoekfunctie wel een hel om dubbele topics te voorkomen, zeker omdat een hele rits van die topics natuurlijk nooit een reactie gaat krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181591252
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 08:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het helemaal prima dat het een afzonderlijk forum is geworden, maar de suggestie dat Kamervragen weinig raakvlakken hebben met Politiek vind ik tamelijk absurd.

[..]

Is het dan ook de bedoeling dat dat account alle vragen & antwoorden post? Want anders wordt het bij gebrek aan een zoekfunctie wel een hel om dubbele topics te voorkomen, zeker omdat een hele rits van die topics natuurlijk nooit een reactie gaat krijgen.
De vragen en antwoorden zelf komen in de sticky te staan. De topics die aangemaakt waren voor het forum actief werd, waren puur voor de content ;). Een leeg forum is net als een lege kroeg, niet echt uitnodigend.

Verder is het de bedoeling dat de users zelf de topics aanmaken, wanneer ze een interessante vraag en/of antwoord tegen komen. Uiteraard doen wij dit zelf ook, wanneer we zoiets tegenkomen O-).
pi_181596858
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 07:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De reden waarom dit niet in POL staat is simpel, 'vervuiling' van POL voorkomen. FKV heeft sowieso niet veel raakvlakken met POL, afgezien van het feit dat het de politiek is die de vragen stelt & beantwoordt. Hier hebben we het over de vragen, niet het beleid, etc. Daar is POL voor.

Que?

Waar denk je dat die vragen betrekking op hebben?

Met die stortvloed aan topics zal het ook wel meevallen. Mochten er interessante kamervragen zijn dan is daar meestal ook wel een topic voor in POL. Waaruit is het idee ontstaan dat er behoefte is aan een compleet subforum voor enkel kamervragen, is dit het idee van Iteejer waar ie al een jaar op zit te broeden?
pi_181596889
En als dit het niveau is waarop jullie doelen?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 10:45 schreef RvLaak het volgende:
*O*, meer fictief geld voor den huizenbezitter *O*

:')
  zaterdag 1 september 2018 @ 20:41:22 #26
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_181628441
Als de topics toch geautomatiseerd aangemaakt worden, mag er dan een vraag / antwoord datum bij?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_181646289
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 20:41 schreef Tyr80 het volgende:
Als de topics toch geautomatiseerd aangemaakt worden, mag er dan een vraag / antwoord datum bij?
Topics aanmaken gaat nog allemaal via een Chinese interface :+
Welke data wil je erbij? De datum dat de vragen gesteld zijn én de datum van (ontvangst van) antwoorden? Zal ik de volgende keer meenemen!

PS: Waarom? Wat van die datums vind je interessant?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 2 september 2018 @ 18:28:55 #28
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_181646614
quote:
14s.gif Op zondag 2 september 2018 18:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Topics aanmaken gaat nog allemaal via een Chinese interface :+
Welke data wil je erbij? De datum dat de vragen gesteld zijn én de datum van (ontvangst van) antwoorden? Zal ik de volgende keer meenemen!

PS: Waarom? Wat van die datums vind je interessant?
Naja is wel relevant om te zien of iets nieuw is of archiefmateriaal...of niet?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_181648708
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 18:28 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Naja is wel relevant om te zien of iets nieuw is of archiefmateriaal...of niet?
Oh zo. Ja, nu is alles vrij actueel, maar dat kan natuurlijk anders worden. Goed punt!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 12:40:01 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181660877
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 20:41 schreef Tyr80 het volgende:
Als de topics toch geautomatiseerd aangemaakt worden, mag er dan een vraag / antwoord datum bij?
Het is ook de bedoeling dat men zelf topics aanmaakt, het idee was niet dat van elke kamervraag automatisch een topic gemaakt wordt maar dus ook dat users er vragen uit pikken die ze boeiend vinden. (het lijkt misschien nu alsof alleen blauwen hier topics mogen openen maar dat is dus zeker niet zo, sterker nog ik heb hier niet eens mod rechten)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181664501
Kunnen we een volgtopic krijgen voor nieuwe geposte topics? Ik heb geen zin om iedere keer de index te openen maar ben benieuwd wat er voorbij komt.
Net als MED / MED Volgtopic ?

:s)
జ్ఞ‌ా
pi_181665230
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 15:43 schreef µ het volgende:
Kunnen we een volgtopic krijgen voor nieuwe geposte topics? Ik heb geen zin om iedere keer de index te openen maar ben benieuwd wat er voorbij komt.
Net als MED / MED Volgtopic ?

:s)
Zoiets?
FKV / Sticky: de topics horend bij kamervragen

Verbetersuggesties (en hints als we wat vergeten zijn ;)) zijn welkom!
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 16:29:55 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181665323
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2018 16:25 schreef FOK-Kamervragen het volgende:

[..]

Zoiets?
FKV / Sticky: de topics horend bij kamervragen

Verbetersuggesties (en hints als we wat vergeten zijn ;)) zijn welkom!
Zou persoonlijk dat "Stiky:" weglaten :P misschien [FKV] ervoor of een ander tagje.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181665523
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 16:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zou persoonlijk dat "Stiky:" weglaten :P misschien [FKV] ervoor of een ander tagje.
Ok.
FKV / [FKV]: FOK!topics horend bij kamervragen
pi_181671758
Yeah!
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 14 september 2018 @ 22:35:19 #36
104871 remlof
Europees federalist
pi_181909098
Dit wordt ‘m ook niet. Die enkele keer dat een kamervraag interessant is en tot debat leidt kan je er net zo goed een topic in POL over openen.
Je kan niet een debat maken van elke kamervraag.
pi_182000999
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 28 september 2018 @ 17:15:28 #38
370352 I
Eye for an I
pi_182189102
Misschien is aankomend weekend een goed punt (maand na opening van dit forum) om even te evalueren of dit een succes gaat worden of niet? Zoals het er nu op lijkt ziet het er nogal magertjes uit namelijk.



pi_182190727


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2018 18:38:00 ]
  vrijdag 28 september 2018 @ 18:43:00 #40
370352 I
Eye for an I
pi_182190798
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 september 2018 18:36 schreef Tem het volgende:
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Da's inderdaad ook de reden dat ik bovenstaande vraag stel. Lijkt me goed om op dit moment te evalueren, te kijken of een doorstart met nieuwe insteek mogelijk is, of dat het niet is geworden wat er van gehoopt werd.
pi_182190823
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 september 2018 18:43 schreef I. het volgende:

[..]

Da's inderdaad ook de reden dat ik bovenstaande vraag stel. Lijkt me goed om op dit moment te evalueren, te kijken of een doorstart met nieuwe insteek mogelijk is, of dat het niet is geworden wat er van gehoopt werd.
Goede vragen inderdaad :Y
  maandag 1 oktober 2018 @ 14:38:52 #42
370352 I
Eye for an I
pi_182253262
Fijn dat er even gereageerd wordt ook.

Ah, hier wordt blijkbaar al minstens twee weken niet meer gekeken, gezien µ's vraag ook niet beantwoord is. ^O^

Misschien dat een TR de aandacht wel trekt.
  maandag 1 oktober 2018 @ 20:54:22 #43
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_182261061
FB / Weer een nieuw forum?

De profetie blijft uitkomen
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')