abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2018 @ 09:38:18 #1
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_181567549
quote:
Buitenlandse studenten wanhoop nabij: 'Alles om niet op straat te hoeven slapen'
VANDAAG, 21:15BINNENLAND
Hostels, AirBnb of zelfs een tent: studenten die nog geen kamer hebben, grijpen alles aan om niet dakloos te worden. In Groningen is de kamernood zo hoog, dat de universiteit medewerkers heeft opgeroepen om nieuwe studenten tijdelijk in huis te nemen.

Vooral voor studenten uit het buitenland blijkt het een hels karwei om een kamer te vinden. In de stad ontstaan nu initiatieven om alle studenten op tijd aan onderdak te helpen. Zo plaatst de Rijksuniversiteit Groningen speciale tenten voor internationale studenten en werpen 'gevestigde' studenten zich op als bemiddelaar voor studiegenoten uit het buitenland.

Artikel gaat verder

https://nos.nl/artikel/22(...)e-hoeven-slapen.html

Toen ik studeerde was het al kut met kamers voor de meeste studenten, maar nog steeds hebben de universiteiten geen gevoel dat ze het eens echt moeten aanpakken.
Waarom geen campussen bouwen?
pi_181567726
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:38 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Artikel gaat verder

https://nos.nl/artikel/22(...)e-hoeven-slapen.html

Toen ik studeerde was het al kut met kamers voor de meeste studenten, maar nog steeds hebben de universiteiten geen gevoel dat ze het eens echt moeten aanpakken.
Waarom geen campussen bouwen?
Kost veel heel geld. En dat is niet de taak van de universiteit.

Wat de universiteit wel had kunnen doen is de buitenlandse studenten een realistische beeld van de NLse woningmarkt geven. Vooral dat buitenlandse studenten minder kans op kamers maken en algemeen meer moeten betalen.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2018 @ 09:48:50 #3
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_181567761
'Universiteiten moeten opener zijn over hun tarieven' - http://nos.nl/l/2247985

Van Meenen (D66) bekritiseert universiteiten, die buitenlandse studenten als verdienmodel gebruiken. Hierin zit uiteindelijk de kern van het probleem. Een volledig verziekt financieringssysteem van universiteiten, dat zorgt voor 1. onverantwoorde groei; 2. concurrentie i.p.v. samenwerking; 3. economisch i.p.v. academisch en/of maatschappelijk belang als maatstaaf; 4. het constant handelen op de grenzen van wat wettelijk is toegestaan.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2018 @ 09:49:46 #4
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_181567793
Ik weet trouwens niet hoe ik hier een reeks van kan maken.
pi_181567980
Doe inderdaad net als Amerika. Laat ze met z'n allen bij/op de Universiteit slapen.
pi_181567995
Ook al die studenten met hun 'no internationals'. Het is hun goed recht, ze mogen het zelf weten. Maar dat ze dat allemaal tegelijk vinden zegt wel iets over de bekrompen NL mentaliteit.
pi_181568002
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 08:27 schreef Igen het volgende:
Sowieso, blijkbaar is bijv. de bachelor planologie daar tegenwoordig ook Engelstalig. Maar dat kan toch helemaal niet? Als planoloog moet je de wetgeving zoals de Omgevingswet kennen, juridisch correcte milieu-effect-rapportages en bestemmingsplannen leren opstellen, rapporten van de Autoriteit Woningcorporaties lezen, noem maar op. Dat kán helemaal niet als je alleen Engels kan.

Ze zijn daar echt de weg kwijt. 8)7
Dat is al een tijdje zo. Zelfde op de TU/e die ook maar alles Engels heeft gemaakt zelfs wanneer dat contraproductief is en er geen buitenlanders die lessen volgen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 10:25:23 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181568369
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:58 schreef jakosi het volgende:
Ook al die studenten met hun 'no internationals'. Het is hun goed recht, ze mogen het zelf weten. Maar dat ze dat allemaal tegelijk vinden zegt wel iets over de bekrompen NL mentaliteit.
Dit, slaat inderdaad nergens op. Stelletje xenofobe horken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_181568498
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:47 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Kost veel heel geld. En dat is niet de taak van de universiteit.

Wat de universiteit wel had kunnen doen is de buitenlandse studenten een realistische beeld van de NLse woningmarkt geven. Vooral dat buitenlandse studenten minder kans op kamers maken en algemeen meer moeten betalen.
De universiteit mag zichzelf wel achter de oren krabben. Van een academische instelling verwacht ik dat ze inzien dat een sterke groei van studenten voor problemen gaat zorgen op de woningmarkt. Dan kun je dat probleem niet afschuiven op andere partijen
pi_181573401
quote:
Dit jaar waren er bij de universiteit 50 procent meer aanmeldingen van studenten uit Europa dan vorig jaar, en nog eens 31 procent meer aanmeldingen van studenten buiten Europa.
Bouw maar wat extra steden dan :')
  donderdag 30 augustus 2018 @ 14:46:29 #11
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_181573737
Misschien slaapbanken in de collegezalen? Les overdag en slapen 's nachts. :Y
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 15:09:02 #12
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_181574115
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dit, slaat inderdaad nergens op. Stelletje xenofobe horken.
Of misschien zijn ze de concurrentiestrijd met buitenlandse studenten zat.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_181574267
Tinder. Neuk je gewoon een onderdak toe.
pi_181574637
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dit, slaat inderdaad nergens op. Stelletje xenofobe horken.
Internationale studenten hebben (bij mij op de campus tenminste) een heel slecht imago: veel feesten, overlast, weinig rekening houden met huisgenoten, etc. Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar toch hoor ik regelmatig negatieve verhalen. Ik snap daarom wel dat veel studenten ze liever niet in huis willen hebben.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 16:55:34 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181576219
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dit, slaat inderdaad nergens op. Stelletje xenofobe horken.
Neem jij dan die internationale studenten in huis als je dat geen probleem lijkt.
Ik zou geen personal assistent willen zijn voor zo iemand als ik eigenlijk zou moeten studeren en zij te beroerd zijn om Nederlands te leren voor ze hier komen.
pi_181577426
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 15:38 schreef YT123 het volgende:

[..]

Internationale studenten hebben (bij mij op de campus tenminste) een heel slecht imago: veel feesten, overlast, weinig rekening houden met huisgenoten, etc. Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar toch hoor ik regelmatig negatieve verhalen. Ik snap daarom wel dat veel studenten ze liever niet in huis willen hebben.
De laatste paar maanden geen huur betalen want ga toch weg.
Ik heb hier op het forum weleens eerder geschreven over de extreem slechte hygiëne van Chinezen in gedeelde woningen, zelf mogen aanschouwen en daar is een Nederlands zuiphok niks bij.
  Redactie Frontpage donderdag 30 augustus 2018 @ 19:06:43 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181580428
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Neem jij dan die internationale studenten in huis als je dat geen probleem lijkt.
Ik zou geen personal assistent willen zijn voor zo iemand als ik eigenlijk zou moeten studeren en zij te beroerd zijn om Nederlands te leren voor ze hier komen.
Goed argument. Ik verhuur geen woonruimte en ook woon ik zelf niet op kamers. Toen ik nog wel studeerde had ik wel te maken met internationals en dat waren mensen die prima zelfredzaam waren. Denk je soms dat er zwakbegaafden komen studeren aan onze universiteiten?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zaterdag 1 september 2018 @ 09:32:10 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181616300
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:06 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Goed argument. Ik verhuur geen woonruimte en ook woon ik zelf niet op kamers. Toen ik nog wel studeerde had ik wel te maken met internationals en dat waren mensen die prima zelfredzaam waren. Denk je soms dat er zwakbegaafden komen studeren aan onze universiteiten?
Waren ze maar zwakbegaafd, dan wilden ze niet alles tot het naadje van de kous weten.
pi_181616446
Als je geen Nederlandse blondine bent kom je er meestal niet in. Zelfs met huizen die expliciet naar mannen vragen kan je alsnog je pussy game gebruiken voor die kamer.
pi_181618953
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:06 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Goed argument. Ik verhuur geen woonruimte en ook woon ik zelf niet op kamers. Toen ik nog wel studeerde had ik wel te maken met internationals en dat waren mensen die prima zelfredzaam waren. Denk je soms dat er zwakbegaafden komen studeren aan onze universiteiten?
Hard klagen dat de universiteit geen woonruimte voor je regelt terwijl je alleen nog maar in de stad hebt gezocht en je vantevoren gewaarschuwd was dat je dat zelf moest doen en er schaarste is getuigt nou niet van veel zelfredzaamheid. De zelfredzaamheid die in het buitenland studeren zo'n pre maakt voor werkgevers dus.

Het typeert ook de mentaliteit van veel buitenlandse studenten, die komen hier een onderwijsproduct afnemen. Die komen hier niet omdat ze Nederland interessant vinden, die komen hier niet om iets op te bouwen en vrienden voor het leven te maken, die komen hier niet om Nederlands te leren en die komen hier niet om deel uit te maken van iets.

Het is dan ook meestal eenrichtingsverkeer, huisgenoten worden geacht op het Engels over te schakelen, uit te leggen hoe dingen hier werken, het regelen van dingen op zich te nemen en zich aan te passen aan buitenlandse gewoonten. Natuurlijk hebben ze daar geen zin.

En ja hoor, het is zover. Nederlandse studenten moeten hun woonruimte uit om plaats te maken voor de internationals.

quote:
Gekte in Stad. De kamerkrapte levert verhaal naar verhaal op de afgelopen weken, de een nog schrijnender dan de ander. Dure boot hier, tentenkamp daar. Maar het kan nóg gekker: Nederlandse studenten worden uit hun woning gezet om plek te maken voor internationals.

Het nieuws komt vanmiddag via OOG naar buiten. Verschillende Nederlandse studenten in containerwoningen aan het Damsterdiep moeten plaatsmaken voor hun internationale collega’s. Die zoeken namelijk een onderkomen. De een eruit, de ander erin. En het verrassende resultaat is… ja, ja: studenten zonder woning. Lekker dan.

De Nederlanders huurden in eerste instantie via Nijestee. Maar die had al een tijd terug aangegeven dat de huur tot 1 september zou duren. Daarna zouden de containers worden afgebroken. Jammer, maar helaas.

De woningen aan het Damsterdiep
Dooie mus

Maar dan is er hoop. De bewoners horen een week terug van Nijestee dat ze twee maanden langer kunnen blijven zitten, maar dat het beheer wordt overgenomen door Carex. Op anti-kraakbasis. Meer dan welkom, want alternatieve woonruimte hebben sommige bewoners nog niet gevonden.

Eind goed al goed? Zeer zeker niet. Carex wil de woningen, in tegenstelling tot wat Nijestee aangaf, tóch schoon opgeleverd hebben op 1 september. Niks twee maanden langer blijven toeven. Reden: er moet plaatsgemaakt worden voor internationale studenten.

Carex helpt wel mee met het vinden van andere woonruimte, maar “passende oplossingen zijn dat absoluut niet”, aldus een bewoner. De anti-kraakbeheerder kwam bijvoorbeeld met iets in Uithuizen op de proppen, waar ze zonder een bezichtiging over moest beslissen.
Hoe dan

Maar wie z’n schuld is dit? Nijestee? Die hebben gecommuniceerd wat zij juist achtten. Namelijk dat er twee maanden langer gewoond kon worden. Carex? Zij doen het beheer en eisen nu dat de Nederlanders eruit gebonjourd worden per 1 september. Nou, het ligt wat anders.
studenten containers

De units voor internationals van Rizoem op het Suikerunieterrein

De containers zijn namelijk opgekocht door… tromgeroffel… Rizoem! Het bedrijf dat achter de 249 containerwoningen op het Suikerunieterrein zit. Die wil de puike scheepscontainers ombouwen tot kantoor-units.
Dutch out, internationals in

Iets minder prima voor de Nederlandse studenten: Rizoem wil de containers tot die tijd vullen met internationals. De kantoorruimte kan schijnbaar nog wel eem wachten. De internationals niet. Die slapen anders in een tentenkamp. Nobel van Rizoem, ware het niet dat ze de Nederlanders nu op straat zetten met dit geintje.

En oh ja: Rizoem plaatst twee internationale studenten in één woning. Da’s dubbel vangen. Al weten we niet hoeveel de Nederlanders betaalden voor de container, of wat de huurprijs wordt voor de nieuwe bewoners. Hoe dan ook: raar verhaal dit.
Sikkom
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 1 september 2018 @ 14:10:57 #21
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_181620376
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hard klagen dat de universiteit geen woonruimte voor je regelt terwijl je alleen nog maar in de stad hebt gezocht en je vantevoren gewaarschuwd was dat je dat zelf moest doen en er schaarste is getuigt nou niet van veel zelfredzaamheid. De zelfredzaamheid die in het buitenland studeren zo'n pre maakt voor werkgevers dus.

Het typeert ook de mentaliteit van veel buitenlandse studenten, die komen hier een onderwijsproduct afnemen. Die komen hier niet omdat ze Nederland interessant vinden, die komen hier niet om iets op te bouwen en vrienden voor het leven te maken, die komen hier niet om Nederlands te leren en die komen hier niet om deel uit te maken van iets.

Het is dan ook meestal eenrichtingsverkeer, huisgenoten worden geacht op het Engels over te schakelen, uit te leggen hoe dingen hier werken, het regelen van dingen op zich te nemen en zich aan te passen aan buitenlandse gewoonten. Natuurlijk hebben ze daar geen zin.

En ja hoor, het is zover. Nederlandse studenten moeten hun woonruimte uit om plaats te maken voor de internationals.

[..]

Sikkom
Allereerst betreft het verhaal over Nederlanders die weg zouden moeten. Ze hadden een contract tot 1 september. Daarna moesten ze weg. Dat vervolgens die containers als tijdelijk (max. 1 maand) onderkomen gebruikt worden alvorens gesloopt te worden i.p.v. direct gesloopt te worden is dan wel een erg flauwe aanleiding om te doen alsof Nederlanders uit huis geplaatst worden.

Verder is het beeld dat je schetst van buitenlandse studenten ook niet helemaal juist. Enkel over Erasmusstudenten kan je dat zeggen. Degene die hier een volledig opleiding doen leveren wel degelijk een echte bijdrage. Ze gaan vaak wel weg na hun opleiding, maar dat geldt ook voor Nederlandse studenten in Groningen. Hun bijdrage aan het onderwijs (universitair onderwijs is niet het afnemen van een onderwijsproduct; het is geen school) is vaak groter, mede ook doordat ze in de regel gemotiveerder en een stuk minder minimalistisch zijn dan de gemiddelde Nederlandse student, die nogal eens met een HBO-instelling in de universiteit zit, dan de bijdrage van de Nederlandse student.
,
pi_181620882
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 14:10 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Allereerst betreft het verhaal over Nederlanders die weg zouden moeten. Ze hadden een contract tot 1 september. Daarna moesten ze weg. Dat vervolgens die containers als tijdelijk (max. 1 maand) onderkomen gebruikt worden alvorens gesloopt te worden i.p.v. direct gesloopt te worden is dan wel een erg flauwe aanleiding om te doen alsof Nederlanders uit huis geplaatst worden.
De woniingen blijven, maar de Nederlanders mogen er niet in blijven want er moeten buitenlanders in. Zo liggen de feiten.

quote:
Verder is het beeld dat je schetst van buitenlandse studenten ook niet helemaal juist. Enkel over Erasmusstudenten kan je dat zeggen. Degene die hier een volledig opleiding doen leveren wel degelijk een echte bijdrage. Ze gaan vaak wel weg na hun opleiding, maar dat geldt ook voor Nederlandse studenten in Groningen.
Ja, vaak met lichte tegenzin maar die gaan doorgaans elders in Nederland werken en belasting betalen waar een nieuwe generatie Nederlanders dan weer van zou kunnen studeren.

quote:
Hun bijdrage aan het onderwijs (universitair onderwijs is niet het afnemen van een onderwijsproduct; het is geen school) is vaak groter, mede ook doordat ze in de regel gemotiveerder en een stuk minder minimalistisch zijn dan de gemiddelde Nederlandse student, die nogal eens met een HBO-instelling in de universiteit zit, dan de bijdrage van de Nederlandse student.
Wat denk je dat de Hanze University voor opleiding is? Daarnaast hebben huisgenoten niet zoveel aan studiemotivatie. Maar die buitenlandse student die al een half jaar Nederlands aan het leren is en zich voor zijn hele studietijd in Groningen wil vestigen vindt ook makkelijker een kamer.

Maar aan die sprinkhanenplaag van kortetermijnstudenten heeft de stad, het land en de belastingbetaler helemaal niks.
[/quote]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_181620939
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Neem jij dan die internationale studenten in huis als je dat geen probleem lijkt.
Ik zou geen personal assistent willen zijn voor zo iemand als ik eigenlijk zou moeten studeren en zij te beroerd zijn om Nederlands te leren voor ze hier komen.
Je kan toch Engels met ze spreken?
pi_181624787
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:58 schreef jakosi het volgende:
Ook al die studenten met hun 'no internationals'. Het is hun goed recht, ze mogen het zelf weten. Maar dat ze dat allemaal tegelijk vinden zegt wel iets over de bekrompen NL mentaliteit.
Een redelijk percentage Duitse studenten verlaten Groningen na 4-5 jaar zonder dat ze Nederlands praten. Laat staan al die Spanjaarden en Chinezen die een jaartje Nederland doen. Leuk man ieder gesprek lekker hip moeten omwisselen naar Engels ter behoeve van 1 persoon. Ik kan dat aan het begin van de avond best doen, maar na een paar biertjes wordt mijn Engels net zo goed als mijn dt gebruik.
pi_181624962
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is al een tijdje zo. Zelfde op de TU/e die ook maar alles Engels heeft gemaakt zelfs wanneer dat contraproductief is en er geen buitenlanders die lessen volgen.
Veel mensen die de colleges moeten geven kunnen ook helemaal geen goed Engels praten. In een zaal van 100 man met 5 internationals krijgen dus 95 mensen slechter onderwijs.
pi_181625767
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 14:10 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Allereerst betreft het verhaal over Nederlanders die weg zouden moeten. Ze hadden een contract tot 1 september. Daarna moesten ze weg. Dat vervolgens die containers als tijdelijk (max. 1 maand) onderkomen gebruikt worden alvorens gesloopt te worden i.p.v. direct gesloopt te worden is dan wel een erg flauwe aanleiding om te doen alsof Nederlanders uit huis geplaatst worden.

Verder is het beeld dat je schetst van buitenlandse studenten ook niet helemaal juist. Enkel over Erasmusstudenten kan je dat zeggen. Degene die hier een volledig opleiding doen leveren wel degelijk een echte bijdrage. Ze gaan vaak wel weg na hun opleiding, maar dat geldt ook voor Nederlandse studenten in Groningen. Hun bijdrage aan het onderwijs (universitair onderwijs is niet het afnemen van een onderwijsproduct; het is geen school) is vaak groter, mede ook doordat ze in de regel gemotiveerder en een stuk minder minimalistisch zijn dan de gemiddelde Nederlandse student, die nogal eens met een HBO-instelling in de universiteit zit, dan de bijdrage van de Nederlandse student.
,
Heb je ooit met Chinese studenten samen gewerkt? Ze zijn niet gewend om initiatief te nemen en komen zelden met nieuwe ideen. Ik heb te vaak meegemaakt dat ze zo slecht Engels spraken dat ze niet te verstaan waren. Daarnaast zijn ze wat betreft hun leefomgeving ook ontzettend onhygiënisch. Een vriend werkzaam bij studentenhuisvesting vertelde dat ze in de containerwoningen na verhuur afval van een jaar lang kunnen ophalen. Met internationale studenten heb ik geen enkel probleem en ik heb ook in een zeer internationaal huis gewoond maar Aziatische studenten staan over het algemeen toch echt te ver van de Nederlandse onderwijscultuur.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_181625870
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 10:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dit, slaat inderdaad nergens op. Stelletje xenofobe horken.
Wat bekrompen van je. Ik verhuur zelf kamers in Groningen en ik verhuur niet aan buitenlandse studenten, slechts om één reden: ze studeren vaak maar een of twee jaar in Groningen en gaan dan verder. Terwijl de Nederlandse studenten aan wie ik verhuur vaak drie of vier jaar blijven. Voor mij veel makkelijker.

Daarnaast zou ik me kunnen voorstellen dat buitenlandse studenten minder ‘mengen’ met hun huisgenoten omdat ze sneller studiegenoten of landgenoten opzoeken, waardoor je minder sociale cohesie hebt. Tot slot kun je een wanbetaler minder goed ‘chasen’ als hij eenmaal is gevlogen. Ik stop al bij reden één, dus geen ervaring mee.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_181661089
De universiteit van Groningen is wel begonnen en gestopt met de bouw van woningen voor studenten!
In China :')


https://nos.nl/nieuwsuur/(...)us-terugbetalen.html
  maandag 17 september 2018 @ 18:32:24 #29
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_181967225
Buitenlandse 'studenten' in garageboxen: goed idee!
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_181975690
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 14:46 schreef Zihuatanejo het volgende:
Misschien slaapbanken in de collegezalen? Les overdag en slapen 's nachts. :Y
brilliant!
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')