abonnement Unibet Coolblue
pi_181565870
Goedemorgen heren,

ik moet vanwege het volgen van een Vastgoed-opleiding een laptop aanschaffen en zit zoals de TT al doet vermoeden te twijfelen tussen een gloednieuwe Windows-laptop of een tweedehands Macbook (Air).

Heb hele goede ervaringen qua stabiliteit met Macs. Heb al bijna tien jaar dezelfde iMac die naar behoren functioneert terwijl er toch zo'n vier pc's doorheen zijn gegaan in dezelfde tijd. Die PC's hadden doorgaans vele malen betere specs dan mijn iMac maar haalde nooit dezelfde snelheid. Heb vorig jaar voor ruim ¤500 een Lenovo Yoga gehaald en dat ding was traag als stront.

Wil echter niet over één nacht ijs gaan en wellicht is er zelfs sprake van confirmation bias dus hoor graag jullie meningen hierover.

Wil er niet heel veel mee doen buiten wat tekstverwerken, browsen en Netflixen.

Budget rond ¤600 maar bij voorkeur wat lager.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 07:13:45 #2
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181566193
De dingen die jij wil doen..dat zal prima gaan op zowel een MacBook als een Windows laptop. Uiteindelijk zou ik gaan voor de optie wat jij het fijnste vind werken. Als je een MacBook kan vinden die het nog als nieuw doet dan zou ik gewoon daarvoor gaan.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 07:26:44 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181566244
Dan een goedkope nieuwe Windows laptop. Veel meer mogelijkheden en beter dan tweedehands.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181566270
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 07:26 schreef Fir3fly het volgende:
Dan een goedkope nieuwe Windows laptop. Veel meer mogelijkheden en beter dan tweedehands.
En een tweedehands Windows? Overweeg een tweedehands Surface Pro 3 of eventueel een nieuwe Surface Go.
pi_181566382
Dus je vergelijkt een laptop van 500 euro met een Mac van meer dan 1000 euro? 500 euro voor een laptop vind ik nou niet heel veel. Stel je had er een SSD in geplaatst was er ook niks aan de hand geweest.

Ik zou wat meer investeren dan 500 dus denk aan 1000-1500.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_181566783
Belangrijk om rekening mee te houden is of je opleiding bepaalde software wil gebruiken, en of die software op Mac draait.

Meestal geeft een school advies over een laptop. Geven ze aan dat Mac kan, of vragen ze specifiek om Windows?
pi_181567461
Als dat alles is dat je wil doen, kun je zelfs een Chromebook nemen. (Kost minder.)

Maar is dat ook echt alles? Geen andere eisen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2018 09:34:19 ]
pi_181572810
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 07:48 schreef Ingolstadt het volgende:
Dus je vergelijkt een laptop van 500 euro met een Mac van meer dan 1000 euro? 500 euro voor een laptop vind ik nou niet heel veel. Stel je had er een SSD in geplaatst was er ook niks aan de hand geweest.

Ik zou wat meer investeren dan 500 dus denk aan 1000-1500.
Nee, ik vergelijk een nieuwe Windows-laptop van max ¤600 met een tweedehands Macbook van max ¤600 en eventueel een tweedehands Windows-laptop/Surface van max ¤600.

¤1000-¤1500 voor tekstverwerken, internetten en Netflix?

Overigens zijn er devices van minder dan ¤600 met een SSD waaronder de Lenovo Yoga die ik hiervoor heb aangeschaft maar die verhalen over SSD's lijken op gebakken lucht gebaseerd te zijn als ik uit moet gaan van die laptop want dat ding was al vanaf het begin traag.
pi_181572866
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 08:41 schreef Vanillekwark het volgende:
Belangrijk om rekening mee te houden is of je opleiding bepaalde software wil gebruiken, en of die software op Mac draait.

Meestal geeft een school advies over een laptop. Geven ze aan dat Mac kan, of vragen ze specifiek om Windows?
Office + wellicht wat SPSS maar dat is het dan zo'n beetje. Alle relevante programma's hebben een Mac equivalent en heb al heel wat Macs in het klaslokaal gezien.
pi_181572955
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:33 schreef zarGon het volgende:
Als dat alles is dat je wil doen, kun je zelfs een Chromebook nemen. (Kost minder.)

Maar is dat ook echt alles? Geen andere eisen?
Zelfs Netflix?

De meeste dingen werken fijner op een desktop dan een laptop naar mijn mening dus ja, zal er niet meer mee dan doen tekstverwerken in Word, Powerpoint en Excel, mailen en af en toe Netflixen in de trein.

Het ding met Chromebooks is dat je afhankelijk bent van internet en echt goede Chromebooks tegenwoordig bijna net zo duur zijn als instap laptops.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 15:30:47 #11
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_181574509
Wat voor voordelen heeft een MacBook behalve dat je portomonnee lichter ervan wordt...?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_181587144
2dehands macbook zou ik niet snel kopen.. gewoon het idee dat er dan toch eerder wat mis kan zijn en je ook minder lang garantie hebt.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 23:54:58 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181587528
Instaplaptops zijn (te) vaak laptops die het net niet lekker doen. Het zou wel kunnen als je let op de eventuele uitbreidbaarheid van de laptop qua werkgeheugen bijvoorbeeld. Het zijn niet alleen de specs maar ook de bouwkwaliteit die het bepalen. Voor wat je wil zou ik een i3 processor selecteren maar wel met 8 gig en 256 gb SSD, dan zijn de specs iets minder maar heb je meestal wel iets betere bouwkwaliteit. En als je echt gewend bent aan de Mac kan je ook gewoon een tweedehandsje kopen natuurlijk, wel fysiek langsgaan voor de aankoop en het een beetje door de mangel halen uiteraard. Volgens mij zijn de echte Apple fans wel voorzichtig met hun spul.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 30 augustus 2018 @ 23:57:38 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181587572
En volgens mij zijn chromebooks tegenwoordig ook niet meer volledig internetafhankelijk trouwens. Om het nog makkelijker te maken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 1 september 2018 @ 22:08:17 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181630488
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 13:58 schreef ArischeAlex het volgende:

Overigens zijn er devices van minder dan ¤600 met een SSD waaronder de Lenovo Yoga die ik hiervoor heb aangeschaft maar die verhalen over SSD's lijken op gebakken lucht gebaseerd te zijn als ik uit moet gaan van die laptop want dat ding was al vanaf het begin traag.
Dat ligt in de regel niet aan de SSD. Het nadeel van Windows-machines, is dat ze altijd zitten volgepropt met 3rd party software en die hebben altijd een negatieve invloed op de snelheid. En dan zeker al die anti-virus-crap.

Als je zelf een pc bouwt en een clean install doet, dan heb je dat probleem niet. Dat is bij een laptop natuurlijk wat lastiger. Als ik de aanschaf van een laptop zou overwegen, zou ik er een kopen zonder SSD (zal iets goedkoper zijn) en de eerste actie die ik zou doen, is de HDD eruit trekken, SSD erin, en Windows clean installeren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 1 september 2018 @ 22:13:37 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181630603
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat ligt in de regel niet aan de SSD. Het nadeel van Windows-machines, is dat ze altijd zitten volgepropt met 3rd party software en die hebben altijd een negatieve invloed op de snelheid. En dan zeker al die anti-virus-crap.

Als je zelf een pc bouwt en een clean install doet, dan heb je dat probleem niet. Dat is bij een laptop natuurlijk wat lastiger. Als ik de aanschaf van een laptop zou overwegen, zou ik er een kopen zonder SSD (zal iets goedkoper zijn) en de eerste actie die ik zou doen, is de HDD eruit trekken, SSD erin, en Windows clean installeren.
Je kan ook gewoon de laptop kopen en deze met de creation tool clean installeren. Het serienummer zit toch in de uefi bios. Heb je ook meteen de nieuwste build.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 01-09-2018 22:40:12 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_181630977
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Je kan ook gewoon de laptop kopen en deze met de creation tool clean installeren. Het serienummer zit toch in de uefi bios. Heb je ook meteen de nieuwste guild.
Dit, zit ingebakken in de BIOS/UEFI. (bij Windows 10) Mijn oom kocht een nieuwe laptop begin dit jaar, en ik heb die gereedgemaakt (lees noobproof gemaakt en wat files overgezet en mail ingesteld) en dat updaten ging niet goed weet niet meer exact hoe het zat. Heb schijt gehad en gewoon sticky gepakt met de destijds 1709 build. Bij mijn eigen laptop ook gewoon meteen gedaan. Bij mijn pc's is dit niet van toepassing omdat ik die zelf bouw / upgrade.
pi_181802886
Voor ¤600,- vind je wel een Surface Pro (2017) op marktplaats. Prima keuze.

Een MacBook is ook wel te doen, maar binnen dat budget heb je doorgaans een model zonder retina display. Je moet voor jezelf overwegen of de gebruiksvriendelijkheid van Mac OS de lagere resolutie waard is.
pi_181803097
Windows pakken, windows 10 is prima.
Die yoga book had n ssd ?

Deze bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pric(...)m141t/specificaties/
voor 4 tientjes meer heb je het iets snellere model
https://tweakers.net/pric(...)m219t/specificaties/

Zal prima zijn voor wat je doet, lekker licht 1.2kg Dat scheelt heel veel voor wanneer je heb gebruikt tijdens je studie.
pi_181810710
De Yoga Book 2 vind ik zelf dan weer heel erg interessant. Die is alleen heel erg aan de prijs: ¤1399,- voor een 10” laptop/tablet hybride met slechts 4GB RAM is zelfs voor Apple standaarden vrij prijzig.

De toevoeging van een tweede eInk-scherm wat je zowel voor lezen als schrijven/tekenen kunt gebruiken, maakt het echter wel een verdomd veelzijdig apparaat. Ik twijfel alleen heel erg over het gebrek aan een fysiek toetsenbord.
pi_181811487
Dell laptop met linux.
Dan 30euro Windows 10 key kopen.

Kosten 720ex.
Inhoud.

I5 u8300 6core
Nvidia 1050 GPU
8gb 1x
SSD
17" scherm 1080p.
Dan kan je vast ergens nog een 10% korting code vinden.

Zelf deze laptop ook op het oog als vervangen van me ouwe hp met i7 4/8 1600mhz .
pi_181811507
Lekker makkelijk meenemen ook, zo’n bakbeest van 17”..
pi_181811512
2e hands MBA? Spend beetje money g wat is dit
pi_181811796
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 08:16 schreef Splackavellie02 het volgende:
Lekker makkelijk meenemen ook, zo’n bakbeest van 17”..
Er is ook een 15" versie keuze zat.

Ik gebruik zelf geen pc maar laptops .
Mijn persoonlijke keuze is een 17"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')