abonnement Unibet Coolblue
pi_183261690
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 11:38 schreef flipsen het volgende:
Even geen tijd om te vertalen, maar weer een captain die een vleugel beschadigt. Saillant detail: het was zijn laatste vlucht voor zijn pensioen en hij kwam in aanraking met de crashtender die hem een watersaluut bracht :D filmpje op de site (zit mobiel, beetje lastig): https://amp.tn.com.ar/soc(...)n-de-bomberos_917472
Je bent me net voor. Wat beeldmateriaal:




Misschien je hele carrière niets gehad en net die laatste meters van je laatste vlucht. -O-

Ook gisteren; 's werelds eerste Elephant Walk met de Lockheed Martin-F-35 Lightning II:



pi_183271792
Boeing heeft beeldmateriaal gedeeld van de eerste 777X die ook daadwerkelijk gaat vliegen.
Die eerste vlucht staat gepland voor maart 2019.
Op de tweede foto wordt de linkervleugel over haar eigen toekomstige aft fuselage getild waarna beide secties aan elkaar gemonteerd zullen worden.


  dinsdag 20 november 2018 @ 23:14:54 #278
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183275431
Ik zit heel toevallig Flightradar24 te checken. Keert de BFN nou terug naar Nairobi?
  woensdag 21 november 2018 @ 07:16:55 #279
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183278189
Ja dus. Problemen met een motor en generator volgens Twitter.
pi_183292755
Vanmiddag is deze 737-700 PH-XRZ van Transavia naar St. Athan gevlogen voor demontage en sloop:



Toestel werd in februari 2003 nieuw aan Transavia geleverd en vloog vorige week woensdag haar laatste commerciële vlucht.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:10:25 #281
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183292864
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappij :? Damn...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:20:35 #282
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_183293153
quote:
5s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:10 schreef flipsen het volgende:
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappij :? Damn...
Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF)

Blijkbaar niet echt populair die 700's
pi_183293214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:20 schreef OEM het volgende:

[..]

Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF)

Blijkbaar niet echt populair die 700's
Zullen er wel te veel van zijn, veel gebruikt door low budgetmaatschappijen, en veel uren gemaakt.

Dat is een beetje als een golfje verkopen met 500.000 op de teller, krijg je geen cent meer voor.
pi_183294507
Als een toestel wordt gesloopt en niet wordt verkocht aan nieuwe gebruiker; dan kun je vrij gemakkelijk concluderen dat het toestel dus meer waard is in onderdelen dan als 1 geheel.
Het kan nog veel erger; er zijn bijvoorbeeld een hele vloot A318's gesloopt die rond de 10 jaar jong waren; zelfs een paar van zo'n 3 jaar jong.
In dat geval omdat de A318 relatief hoge operationele kosten heeft (t.o.v. haar grotere zusters) en veel onderdelen deelt met haar grotere zusters; dan is ze in onderdelen al snel meer waard dan in 1 stuk.

In other news; de 787e 787 is van de productielijn gerold. B-1168 voor China Southern Airlines:





[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-11-2018 11:23:41 ]
  donderdag 22 november 2018 @ 10:37:17 #285
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183300219
quote:
5s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:10 schreef flipsen het volgende:
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappij :? Damn...
Airlines kopen tegenwoordig juist weinig toestellen. Leasen is nu veel aantrekkelijker.

Leasemaarschappijen kopen zelden "jonge" tweede hands toestellen.

Een kort rekensommetje leert dat dit toestel tegen de D-check/P48-check aan zit. Dan moeten er sowieso al veel onderdelen van het toestel af. Dan is levert het toestel slopen, de onderdelen verkopen en een nieuw toestel leasen meer op.
So we just called him Fred
pi_183304500
Hmm, dacht dat het hier ook wel genoemd was, maar blijkbaar niet.
Daarom een recap; op 27 juli dit jaar vloog een Atlas Air Boeing 767-300ER N641GT van Frankfurt/Hahn naar Portsmouth met aan boord Amerikaanse troepen die op weg waren naar huis.
De 767 maakte een harde landing en het toestel had significante schade:




Toestel is niet afgeschreven, maar wordt gerepareerd (geschatte kosten liggen op zo'n $8 miljoen).
De romp is eerst verstevigd voor de unpressurized ferryflight van Portsmouth (PSM) naar Jacksonville Cecil (VQQ); die vlucht vond plaats op 19 september; 54 dagen na het incident.
(toestel kwam tijdens deze vlucht dus ook niet niet hoger dan 3 kilometer)




En daarna dus de definitieve reparatie:



pi_183304993
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 14:45 schreef Iemand91 het volgende:
Hmm, dacht dat het hier ook wel genoemd was, maar blijkbaar niet.
Daarom een recap; op 27 juli dit jaar vloog een Atlas Air Boeing 767-300ER N641GT van Frankfurt/Hahn naar Portsmouth met aan boord Amerikaanse troepen die op weg waren naar huis.
De 767 maakte een harde landing en het toestel had significante schade:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Toestel is niet afgeschreven, maar wordt gerepareerd (geschatte kosten liggen op zo'n $8 miljoen).
De romp is eerst verstevigd voor de unpressurized ferryflight van Portsmouth (PSM) naar Jacksonville Cecil (VQQ); die vlucht vond plaats op 19 september; 54 dagen na het incident.
(toestel kwam tijdens deze vlucht dus ook niet niet hoger dan 3 kilometer)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En daarna dus de definitieve reparatie:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe krijg je zoiets voor elkaar. De schade maken dan
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 22 november 2018 @ 15:22:08 #288
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_183305104
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:16 schreef vipergts het volgende:

[..]

Hoe krijg je zoiets voor elkaar. De schade maken dan
Beetje hardhandig neerzetten, staat toch in het bericht? :P

Zelf eens een landing meegemaakt in een 737 die zó hard was dat niet alleen de overhead lockers openschoten, maar ook de cockpitdeur openvloog. Eén van de minder leuke landingen kan ik wel zeggen, maar wel een goede, want we liepen weer gewoon uit het vliegtuig. Geen idee of er daarna een extra check is geweest overigens, zou mijns inziens wel nodig zijn maar in Argentinië zijn ze wellicht wat vergeeflijker :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_183324370
Het zoveelste plan voor Air France en hun A380: hun vloot gaat van 10 naar 5 stuks:

'AIR FRANCE WIL AIRBUS A380-VLOOT INKRIMPEN'
quote:
PARIJS - Air France wil zijn vloot Airbus A380's inkrimpen. De Franse krant Les Echos schrijft dat topman Ben Smith daarover de knoop heeft doorgehakt. Hij heeft er voor gekozen om vast te houden aan slechts vijf van deze superjumbo's. De Fransen hebben momenteel nog tien A380's in gebruik.

Daarvan zijn er vijf geleased. Van twee toestellen loopt het leasecontract eind 2019 af. Die superjumbo's gaan dan terug naar Airbus. Ook van de andere gehuurde A380's wordt op termijn afscheid genomen. De vijf eigen toestellen worden vanaf het najaar van 2020 gemoderniseerd.

Eerder had Air France zijn order bij Airbus voor de superjumbo's al teruggebracht van twaalf naar tien. De maatschappij geeft de voorkeur aan de kleinere A350 van Airbus en de Boeing 777-300ER van Boeing, die goedkoper en zuiniger in gebruik zijn.

Dat Air France voorlopig vast blijft houden aan vijf superjumbo's heeft volgens de krant ook te maken met het gegeven dat er geen partijen te vinden zijn die de kisten over zouden willen nemen. Voor enkele uitgefaseerde A380's van Singapore Airlines kon recentelijk geen nieuwe eigenaar worden gevonden.
En nee; KLM neemt ze niet over. :P
pi_183324916
Wie 's werelds oudste nog actieve Boeing 747-400 in actie wil zien moet opschieten.
Momenteel hangt de bijna 30 jaar oude PH-BFB "City of Bangkok" tussen Cornwall en Ierland op weg naar Curaçao.
Zaterdagmorgen landt ze weer op Schiphol rond 10:00 uur om vervolgens rond 13:30 uur te vertrekken naar Toronto. Zondagmorgen om 07:25 uur landt ze weer op Schiphol en vertrekt rond 10:00 uur voor haar allerlaatste uitgaande vlucht naar Los Angeles.
Maandagmorgen landt ze dan rond 09:00 uur voor de laatste keer in KLM kleuren op Schiphol.
(deze vluchten zijn uiteraard nog onder voorbehoud)

pi_183325069
Ik wil graag nog eens met een (KLM)-747 vliegen, maar vraag me af of dat me nog lukt voor ze er allemaal uit zijn -O-
  vrijdag 23 november 2018 @ 15:12:47 #292
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183325645
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:11 schreef Iemand91 het volgende:
Het zoveelste plan voor Air France en hun A380: hun vloot gaat van 10 naar 5 stuks:

'AIR FRANCE WIL AIRBUS A380-VLOOT INKRIMPEN'

[..]

En nee; KLM neemt ze niet over. :P
Ik blijf er bij dat het slechts een kwestie van tijd is (en hogere slotprijzen (en misschien wat politiek*)) en we gaan deze toestellen veel meer zien in Amsterdam.

* ) Het aantal vliegverbindingen is gemaximaliseerd op Schiphol, we hebben er naar verwachting te weinig in te toekomst. Vakantievluchten moeten uitwijken naar Lelystad, waar letterlijk niemand op zit te wachten (de airlines niet, de passagiers niet en de inwoners van een groot gebied van Nederland al helemaal niet). De politiek heeft er wel goed voor over om het aantal vliegbewegingen terug te brengen en er zijn vakantiebestemmingen genoeg die een A380 meerdere keren per week kunnen vullen.
Dus wie weet komt er ooit nog wel eens een subsidie voor airlines die met een A380 willen gaan vliegen ipv de 3/4 B737's die het kan vervangen. Goed voor de politiek, goed voor de inwoners rondom Lelystad, goed voor de airlines, goed voor de passagiers, goed voor Schiphol en op papier ook nog eens goed voor het milieu)
So we just called him Fred
  vrijdag 23 november 2018 @ 15:34:22 #293
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_183326079
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:42 schreef Piles het volgende:
Ik wil graag nog eens met een (KLM)-747 vliegen, maar vraag me af of dat me nog lukt voor ze er allemaal uit zijn -O-
Ik ook, daarom ga ik in januari naar NYC met een KLM 747 :7
Tics van je petten.
pi_183326567
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 november 2018 15:12 schreef FredvZ het volgende:
Ik blijf er bij dat het slechts een kwestie van tijd is (en hogere slotprijzen (en misschien wat politiek*)) en we gaan deze toestellen veel meer zien in Amsterdam.
Je bedoelt meer maatschappijen die met de A380 naar Amsterdam komen?
Ik niet.

Om te beginnen vliegen ANA, Asiana, Lufthansa, Malaysia, Qantas en Thai nu al niet naar Schiphol dus die kun je wegstrepen.
Air France, British Airways en Lufthansa hebben geen enkele reden om zo'n kist naar Amsterdam te vliegen.
Etihad, Korean en Qatar hebben maar 10 A380's en kan die prima inzetten op hun premium-routes.
Singapore vliegt juist alweer ruim 2 jaar met de iets kleinere A350-900 i.p.v. hun grotere 777-300ER.

En dan hou je Emirates en China Southern over. Emirates gaat vanaf 1 december een 3e dagelijkse vlucht toevoegen met een 777-300ER (4x p/week; vanaf 1 januari 5x p/week) en die zie ik nog wel veranderen naar een A380 (veel ander keus heeft EK toch niet dan een 777 of A380 :P).
China Southern; tja...die vliegt af en toe een zomer met de A380 naar Amsterdam en moet die dan soms zelfs eerder van de route halen omdat ze 'm niet kunnen vullen.

Dus specifiek meer A380's naar Amsterdam? Ik zie het niet zo snel gebeuren.

Helaas kan de A380 tegenwoordig niet meer echt meekomen. Malaysia en Air France hadden ze eigenlijk nooit moeten hebben. British Airways (of eigenlijk beter IAG) kan ze wel gebruiken maar vind nieuwe frames van Airbus te duur. Qantas is er op zich wel tevreden mee maar constateert dat ze goedkoper 2 kleinere toestellen achter elkaar kunnen vliegen dan 1 A380.
Want laten we er niet omheen draaien; Emirates is de enige reden dat de A380 nog gebouwd wordt en zelfs een nieuwe order van hen was nog moeilijk.

Daarnaast komen er nu dus oude frames vrij en die raakt men aan de straatstenen niet kwijt (AF/KLM CEO Ben Smith geeft dit letterlijk toe; het hele feit dat ze überhaupt nog 5 A380's overhouden is puur omdat ze die niet kwijt kunnen raken).

Om de A380 competitief te krijgen moet er een A380neo komen maar om een A380neo te ontwikkelen moet je klanten hebben; een vicieuze cirkel die niet wil doorbreken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 23-11-2018 16:15:39 ]
  vrijdag 23 november 2018 @ 16:11:28 #295
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183326755
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 15:58 schreef Iemand91 het volgende:
Dus specifiek meer A380's naar Amsterdam? Ik zie het niet zo snel gebeuren.
Ik dacht niet aan de huidige A380 operators, ik zie serieus toekomst voor die dingen bij de vakantiecharters.

De narrowbodies zijn populair geworden doordat de airline flexibeler kon plannen en minder pax per bestemming hoefde te zoeken om het toestel te vullen, van slotbeperkingen had met nog nooit gehoord, als Schiphol vol was bouwde men er gewoon een stuk aan.
Ondertussen gaan er naar sommige vakantie bestemmingen op piekmomenten 10 tot 15 vliegtuigen op en neer vanuit Nederland. Dat biedt mi genoeg ruimte om de A380 in te zetten.
(mits de kosten voor de slots in Schiphol maar hoog genoeg worden en/of er maar voldoende subsidie tegenover staat)
So we just called him Fred
pi_183326941
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 november 2018 16:11 schreef FredvZ het volgende:
Ik dacht niet aan de huidige A380 operators, ik zie serieus toekomst voor die dingen bij de vakantiecharters.
Ah, zo. à la de volgepropte Corsair 747's :P



Hi Fly ziet daar een markt in maar vooralsnog heeft die A380 vooral zitten invallen voor toestellen die uitvielen (zoals de 787's met motorproblemen).
Probleem met zo'n volgepropte charter A380 (daar zouden dan minimaal 700+ stoelen inzitten) dat je zo'n enorm duur te opereren A380 dan het gehele jaar kostendekkend moet zien te vullen; dat lukt zelfs de grote legacy carriers met premium configuraties niet altijd; zie Air France.
pi_183333043
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 14:36 schreef Iemand91 het volgende:
Wie 's werelds oudste nog actieve Boeing 747-400 in actie wil zien moet opschieten.
Momenteel hangt de bijna 30 jaar oude PH-BFB "City of Bangkok" tussen Cornwall en Ierland op weg naar Curaçao.
Zaterdagmorgen landt ze weer op Schiphol rond 10:00 uur om vervolgens rond 13:30 uur te vertrekken naar Toronto. Zondagmorgen om 07:25 uur landt ze weer op Schiphol en vertrekt rond 10:00 uur voor haar allerlaatste uitgaande vlucht naar Los Angeles.
Maandagmorgen landt ze dan rond 09:00 uur voor de laatste keer in KLM kleuren op Schiphol.
(deze vluchten zijn uiteraard nog onder voorbehoud)

[ afbeelding ]
https://blog.klm.com/bye-(...)ingNov2018_blog_null

Tof stuk op de KLM blog ook! Ingezegend door Thaise monniken, geen wonder dat 'ie nog steeds vliegt. :D
Jack does it in real time...
pi_183335421
In feite is dus de politiek de enige redding van de A380. Het publiek wil eigenlijk wel milieu vriendelijk zijn maar ook de snelle gemakkelijke verbinding. En goedkoop, als het even kan.
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 24 november 2018 @ 00:08:18 #299
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183335520
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 16:23 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ah, zo. à la de volgepropte Corsair 747's :P

[ afbeelding ]

Hi Fly ziet daar een markt in maar vooralsnog heeft die A380 vooral zitten invallen voor toestellen die uitvielen (zoals de 787's met motorproblemen).
Probleem met zo'n volgepropte charter A380 (daar zouden dan minimaal 700+ stoelen inzitten) dat je zo'n enorm duur te opereren A380 dan het gehele jaar kostendekkend moet zien te vullen; dat lukt zelfs de grote legacy carriers met premium configuraties niet altijd; zie Air France.
Dan kan je dat soort toestellen aan de andere kant van de oceaan inzetten voor vakantievierende Canadezen en Noord USA-en.
Daar groeit de markt ook als kool.

En wellicht raken de Fransen ook gewoon te veel kwijt low costs carriers en zouden ze die toestellen anders moeten indelen:
Benedendeks Air France met Air France kwaliteit en bovendeks Transavia met Transavia kwaliteit.
So we just called him Fred
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 24 november 2018 @ 01:27:21 #300
39237 crew  H_T
2733
pi_183336632
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:22 schreef flipsen het volgende:

[..]

Beetje hardhandig neerzetten, staat toch in het bericht? :P

Zelf eens een landing meegemaakt in een 737 die zó hard was dat niet alleen de overhead lockers openschoten, maar ook de cockpitdeur openvloog. Eén van de minder leuke landingen kan ik wel zeggen, maar wel een goede, want we liepen weer gewoon uit het vliegtuig. Geen idee of er daarna een extra check is geweest overigens, zou mijns inziens wel nodig zijn maar in Argentinië zijn ze wellicht wat vergeeflijker :P
A good landing is any landing you can walk away from. A great landing is one where they can reuse the plane, aldus Douglas Richardson
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')