abonnement Unibet Coolblue
pi_181544864
https://nos.nl/op3/artike(...)e-laten-betalen.html

YouTube doet opnieuw een poging om meer gebruikers te laten betalen voor video's en muziek. Vandaag lanceert het YouTube Music én YouTube Premium.

YouTube Music is een app voor het streamen van muziek, vergelijkbaar met Spotify en Apple Music, ook in prijs. Er is ook een gratis variant, maar die heeft advertenties en je kunt de dienst alleen gebruiken als je het scherm van je smartphone aan laat. Luisteren op de achtergrond, met gesloten scherm of terwijl je een andere app gebruikt, kan dus alleen met het betaalde

Veel mensen gebruiken YouTube om muziek te luisteren, dus het is niet gek dat het bedrijf daar (meer) aan wil verdienen. In 2014 was er al Music Key (inmiddels opgedoekt) en in 2015 kwam YouTube Red - muziek en video's zonder advertenties. Zonder succes: een jaar na de lancering waren er naar verluidt in totaal maar 1,5 miljoen gebruikers in vier landen (VS, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland).

De lancering van YouTube Music is mogelijk goed nieuws voor artiesten. Want waar een paar jaar geleden streamingdiensten nog weinig opleverden voor muzikanten, is het inmiddels een belangrijke inkomstenbron geworden.

"Wij halen zo'n 65 procent van onze inkomsten nu uit streamingdiensten", zegt Paul Solleveld van de NVPI, de brancheorganisatie van de Nederlandse muziekindustrie. En dat betekent ook dat de inkomsten voor muzikanten uit streaming toenemen. In het algemeen vinden we dat diensten als Spotify een goede vergoeding betalen. Onze verdiensten zijn de laatste jaren ook flink gestegen."

Of dat ook voor YouTube Music zal gelden, dat weet Solleveld niet. "Ik ga ervan uit dat YouTube net als al bestaande streamingdiensten internationaal afspraken heeft gemaakt over vergoedingen met de drie grote labels (Universal, Warner en Sony) en Merlin, dat de onafhankelijke labels vertegenwoordigt."

"Muzikanten hebben ook andere inkomstenbronnen, zoals live-optredens", zegt Solleveld. "Maar als je kijkt naar hoeveel sommige hiphop-artiesten worden gestreamd, dan zie je dat ze daar al snel van kunnen rondkomen. Dat levert goed geld op."
Value Gap

Muzikanten houden momenteel vrij weinig over aan de video's en de muziek die zij op YouTube hebben staan. "We vinden dat daar nog steeds sprake is van een value gap", zegt Solleveld. "Dat begrip omschrijft de groeiende ongelijkheid tussen de waarde die platformen als YouTube genereren uit muziekgebruik en de vergoeding die wordt teruggegeven aan de muziekgemeenschap."

Uit onderzoek van het IFPI, de internationale branche-organisatie voor muziek, blijkt dat een muzikant maar 85 cent per gebruiker per jaar overhoudt aan YouTube. Voor Spotify is dat 17 euro. Nogal een verschil.

YouTube Music is vanaf vandaag te krijgen in twee varianten: de gratis versie met advertenties, en de betaalde versie zonder advertenties. Net als bij Spotify dus. YouTube Premium kost nog een paar euro meer. Dan kun je YouTube Music gebruiken, heb je geen advertenties en kun je video's op de achtergrond afspelen.

Spotify is in Nederland veruit de grootste streamingsdienst, met zo'n 5,8 miljoen gebruikers volgens Telecompaper. Ruim de helft van de Nederlanders heeft de betaalde versie van de dienst. Na Spotify volgt Apple Music met 1,1 miljoen gebruikers, ongeveer een kwart betaald. Deezer heeft er 900.000, waarvan 51 procent betaald.

Waarom zijn streamingdiensten zo populair? En wat voor invloed hebben ze op het muzieklandschap? NPO Focus maakt er deze special over.


Ik ben nogal sceptisch of dit Youtube en artiesten geld in het laadje gaat brengen. Advertenties zijn sowieso te omzeilen en op je pc kun je nog steeds youtube op de achtergrond laten spelen terwijl je andere website bekijkt.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  woensdag 29 augustus 2018 @ 14:03:49 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181544944
Wat heeft YouTube Music wat een Spotify of Apple Music node missen? Ik zie geen enkele toegevoegde waarde.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 29 augustus 2018 @ 14:05:22 #3
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181545001
quote:
5s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:03 schreef Copycat het volgende:
Wat heeft YouTube Music wat een Spotify of Apple Music node missen? Ik zie geen enkele toegevoegde waarde.
nee maar ze willen toch verdienen
#KICKOUTZP
pi_181545115
YouTube was ooit een heel creatief fenomeen.

Die tijd is al lang voorbij.

Ik heb een eigen kanaal en sinds een jaar of twee is er niet meer tegenop te boksen.

Als je niet voor de commercie kiest sta je achter, achter, achter, achter,achter, achter, achter, achter, achter,achter de miljarden bagger uploads en vindt geen hond je meer.

Alles voor de commercie, alles voor de reclame.

Zo jammer.
pi_181545171
quote:
5s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:03 schreef Copycat het volgende:
Wat heeft YouTube Music wat een Spotify of Apple Music node missen? Ik zie geen enkele toegevoegde waarde.
Dat is ook precies het probleem van Youtube. Als ze een betaalde dienst willen aanbieden moeten ze iets nieuws aanbieden. Hetzelfde probleem met het kopen van films via Youtube. Geen hond die films tegen een prijs gaat kopen terwijl ze gratis te downloaden zijn.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_181546681
quote:
5s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:03 schreef Copycat het volgende:
Wat heeft YouTube Music wat een Spotify of Apple Music node missen? Ik zie geen enkele toegevoegde waarde.
Behalve dan dat je via Youtube Music ook toegang hebt tot meer dan alleen de officiele albumreleases, zoals live optredens, sessies en live concerten die je kunt beluisteren. Heb er een paar uur mee gespeeld en vind het wel duidelijk een toegevoegde waarde tot wat ik in Spotify kan beluisteren. Vind de app alleen nog niet zo prettig als van Spotify, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 15:40:57 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_181547362
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:09 schreef manifold het volgende:

Behalve dan dat je via Youtube Music ook toegang hebt tot meer dan alleen de officiele albumreleases, zoals live optredens, sessies en live concerten die je kunt beluisteren. Heb er een paar uur mee gespeeld en vind het wel duidelijk een toegevoegde waarde tot wat ik in Spotify kan beluisteren. Vind de app alleen nog niet zo prettig als van Spotify, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
Aha, dat verandert het wel wat. Niet voor mij persoonlijk, maar kan me voorstellen dat daar een aardige markt voor openligt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_181547546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:09 schreef manifold het volgende:

[..]

Behalve dan dat je via Youtube Music ook toegang hebt tot meer dan alleen de officiele albumreleases, zoals live optredens, sessies en live concerten die je kunt beluisteren. Heb er een paar uur mee gespeeld en vind het wel duidelijk een toegevoegde waarde tot wat ik in Spotify kan beluisteren. Vind de app alleen nog niet zo prettig als van Spotify, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
Ik gebruik youtube vaak voor DJ livesets. Die zijn niet te vinden op spotify.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_181547644
Van mij mag Youtube een pijnlijke dood sterven. Ze hebben toch nog teveel macht, maar die macht ligt op zijn beurt ook weer teveel bij bepaalde uploaders (lees: belachelijke vloggers en dramatische artiesten).
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_181547679
Kwam het gister tegen ja. Filmpje die ik nooit zou kijken dus wou op "niet geïnteresseerd" klikken maar die optie was er niet. Bleek dat het normaal nog betaalde content was ook. Kon ook geen reactie plaatsen en de like dislike verhouding was niet te zien, youtube. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181548004
Google altijd terechte klacht.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 19:36:52 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181554163
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:09 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

Geen hond die films tegen een prijs gaat kopen terwijl ze gratis te downloaden zijn.
Dat mag toch helemaal niet?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181554853
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat mag toch helemaal niet?
In Nederland wordt je er niet echt op gepakt als je ze illegaal downloadt.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  woensdag 29 augustus 2018 @ 20:10:20 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181555151
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:59 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

In Nederland wordt je er niet echt op gepakt als je ze illegaal downloadt.
Ok....maar dat is op zich geen reden om iets illegaals te doen, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181555370
Ik betaal al genoeg doormiddel van mijn data af te geven.
It All Goes Back in the Box
pi_181558805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:08 schreef oranjevogel1 het volgende:
Google altijd terechte klacht.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181559414
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat mag toch helemaal niet?
Zolang we nog "thuiskopieheffing" moeten betalen op elke cd, dvd, tablet, telefoon, e-reader, hdd, ssd, usb stick en zelfs op fucking smartwatches; omdat een lobby clubje van de entertainment industrie daar ooit voor gelobbyd heeft , zie ik geen moreel bezwaar om mijn thuiskopietjes van internet te trekken
  woensdag 29 augustus 2018 @ 22:05:05 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181559483
quote:
99s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:03 schreef CrashO het volgende:

Zolang we nog "thuiskopieheffing" moeten betalen op elke cd, dvd, tablet, telefoon, e-reader, hdd, ssd, usb stick en zelfs op fucking smartwatches; omdat een lobby clubje van de entertainment industrie daar ooit voor gelobbyd heeft , zie ik geen moreel bezwaar om mijn thuiskopietjes van internet te trekken
Ik zie moreel ook geen bezwaar om 200km/h te rijden op de snelweg, maar toch mag het niet.

Overigens betreft de thuiskopieheffing een afspraak binnen de EU; de VS vallen daar buiten. Dus jij gaat dan natuurlijk geen content uit de VS illegaal downloaden, toch? Want dat zou dan niet kloppen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181559557
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus jij gaat dan natuurlijk geen content uit de VS illegaal downloaden, toch? Want dat zou dan niet kloppen.
Komt allemaal keurig van een Europese Usenet server :7
  woensdag 29 augustus 2018 @ 22:09:09 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181559634
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:07 schreef CrashO het volgende:

[..]

Komt allemaal keurig van een Europese Usenet server :7
Maar er zit geen Amerikaanse content bij, toch? Want dan zou je argumentatie totale bullshit zijn, natuurlijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181559697
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar er zit geen Amerikaanse content bij, toch? Want dan zou je argumentatie totale bullshit zijn, natuurlijk.
Uiteraard B-)
pi_181560341
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar er zit geen Amerikaanse content bij, toch? Want dan zou je argumentatie totale bullshit zijn, natuurlijk.
Waarom zou je Amerikaanse content gaan downloaden. :?
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:27:37 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181590575
quote:
11s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:26 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom zou je Amerikaanse content gaan downloaden. :?
90% van de films komt uit de VS, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181672120
Wat ben ik blij dat nieuwe muziek allemaal bagger is.
pi_181672179
quote:
99s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 22:03 schreef CrashO het volgende:

[..]

Zolang we nog "thuiskopieheffing" moeten betalen op elke cd, dvd, tablet, telefoon, e-reader, hdd, ssd, usb stick en zelfs op fucking smartwatches; omdat een lobby clubje van de entertainment industrie daar ooit voor gelobbyd heeft , zie ik geen moreel bezwaar om mijn thuiskopietjes van internet te trekken
"thuiskopietjes" tuurlijk :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')