abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181540876
Hallo, vanochtend heb ik een van mijn opbouwrolluikschakelaars gemold en bedacht ik mij dat het een goed idee was om dit moment aan te pakken om het geheel te automatiseren.

Nu zit ik echter met twee vragen:
1. Welke automatisering moet ik pakken? Ik heb geen Homey alleen Hue nu.
Ik hoor goede verhalen over fibaro maar dan hang ik ook gelijk aan een dure z-wave zender en ontvanger om mijn rolluiken te kunnen bedienen over het netwerk. Is daar een alternatief voor wat ook goed werkt maar waarbij ik geen (dure) hub nodig heb? Het idee is dat alle rolluiken met 1 knop te bedienen zijn.
2. Er zal ziets als dit terug moeten komen:
https://www.installatieva...lanzend-zuiver-wit-015811
Is in die behuizing genoeg plaats voor zo'n module of kan ik dat plan beter uit mijn hoofd zetten? En Z-wave schakelaars kopen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_181541000
Één tip; begin niet aan Homey. Lees het topic in Tweakers bv even. Ontvangst van zwave is kut, development onnavolgbaar, hoop van wat ze adverteren als basisfuncties zit eigenlijk in community addons die op ieder moment dus ermee kunnen stoppen.

Volk op Tweakers gaat zover dat ze ze voor de reclame code commissie proberen te slepen vanwege misleiding over wat het dan ding allemaal kan, en Athom (de fabrikant) schijnt stilletjes al een buyback proces te hebben voor ontevreden kopers.

Zo ver zou ik niet willen gaan, maar het is zeker NIET de professionele alleskunner zoals ze hem proberen te slijten, en vaak haal je beter resultaat met een zelfbouw Domoticz of Home Assistant systeem

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2018 11:33:46 ]
pi_181541128
Voor mijn rolluiken met Somfy afstandsbediening gebruik ik zelf Domoticz die draait op een virtuele Windows server (maar kan ook op een Raspberry Pi) met daaraan gekoppeld een RFXcom Transceiver. Werkt echt perfect.
Don't let my username fool you...
pi_181541817
Over domoticz had ik ook al goede verhalen gehoord.

Punt is echter krijg ik die fibaro ongein ingebouwd in een opbouw schakelaar. Want ik wil niet afhankelijk van mijn netwerk zijn om ze te bedienen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_181542085
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Over domoticz had ik ook al goede verhalen gehoord.

Punt is echter krijg ik die fibaro ongein ingebouwd in een opbouw schakelaar. Want ik wil niet afhankelijk van mijn netwerk zijn om ze te bedienen.
Volgens mij kan je beiden doen dan toch? Gewoon een knop maar dan met zo'n fibaro ding erin (kan zelfs inbouw zijn volgens mij) en dan kan je zo'n beetje met iedere home autimation toepassing dat fibaro ding aansturen. Al dan niet nog een door/window sensor op je luik om te kunnen detecteren of hij open of dicht is, en zo'n zelfde sensor op je raam, als deze naar buiten opent. Dan kan je voorkomen dat je rolluik middels fibaro omlaag gaat als raam open staat bv
pi_181542444
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:12 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Volgens mij kan je beiden doen dan toch? Gewoon een knop maar dan met zo'n fibaro ding erin (kan zelfs inbouw zijn volgens mij) en dan kan je zo'n beetje met iedere home autimation toepassing dat fibaro ding aansturen. Al dan niet nog een door/window sensor op je luik om te kunnen detecteren of hij open of dicht is, en zo'n zelfde sensor op je raam, als deze naar buiten opent. Dan kan je voorkomen dat je rolluik middels fibaro omlaag gaat als raam open staat bv
Inbouw werkt dat weet ik. Maar ik heb geen inbouwdoos maar dit:
https://www.hornbach.nl/s(...)5905586/artikel.html
Krijg ik daar die fibaro module ingefrot?

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 29-08-2018 13:19:43 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_181568232
Ik stuur mijn zonnescherm en screens aan met Domoticz in combinatie met een RFXCOM. Het zonnescherm heeft een Somfy motor, de screens heb ik voorzien van Somfy inbouw ontvangers voor rolluiken. Deze ontvangers zitten in de inbouwdozen achter de schakelaars. Het voordeel van deze ontvangers is dat de schakelaars ook gewoon blijven werken.

Het zijn deze:
http://www.rolluikstore.n(...)-voor-rolluiken.html

pi_181569470
Ik heb al mijn rolluiken geautomatiseerd met Somfy. Gewoon hun eigen server/software/schakelaars en kastje.

Werkt goed, feilloos en betrouwbaar.

Enkel stroom nodig naar de rolluiken. Op 3 hoog wil je toch niet gaan klooien met kastjes inbouwen in de behuizing? Leuk als je eens moet resetten.
pi_181571614
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:24 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb al mijn rolluiken geautomatiseerd met Somfy. Gewoon hun eigen server/software/schakelaars en kastje.

Werkt goed, feilloos en betrouwbaar.

Enkel stroom nodig naar de rolluiken. Op 3 hoog wil je toch niet gaan klooien met kastjes inbouwen in de behuizing? Leuk als je eens moet resetten.
Kastjes kunnen gewoon binnen achter de schakelaar :)
pi_181571696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 13:13 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Kastjes kunnen gewoon binnen achter de schakelaar :)
Dat scheelt. Ik heb toendertijd gelijk 8 nieuwe rolluiken besteld met Somfy motoren en daar zat alles bij. Werkt feilloos en te weining verstand van computers e.d om zelf iets in elkaar te knutselen.
pi_181571794
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 11:24 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb al mijn rolluiken geautomatiseerd met Somfy. Gewoon hun eigen server/software/schakelaars en kastje.

Werkt goed, feilloos en betrouwbaar.

Enkel stroom nodig naar de rolluiken. Op 3 hoog wil je toch niet gaan klooien met kastjes inbouwen in de behuizing? Leuk als je eens moet resetten.
Mijn Domoticz installatie werkt ook feilloos en betrouwbaar en ik kan gewoon de Somfy afstandsbediening nog steeds gebruiken als ik ze handmatig wil bedienen. Ik hoef nooit iets te resetten hoor.
Don't let my username fool you...
pi_181575733
Zelf heb ik ook een zelfde idee.
Enkel heb ik al een set Klikaan Klikuit schakelaars en een bijbehorend "Control center"

Nu wil ik dit gaan uitbreiden met deze (https://www.klikaanklikui(...)-voor-zonwering.html) schakelaars. Naast dat ik het systeem al heb is de schakelaar zelf ook goed te betalen ;)
pi_181618698
Ik heb nu een groter probleem de huidige opbouwschakelaar zit ingestuct.
Hoe ga ik die wegkrijgen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182161175
Cross post:
Wil mijn rolluiken automatiseren en heb vanavond de opbouw rolluikbediening uit het stucwerk gedremeld. (Was nieuw stucwerk dus wilde geen grote gaten.) En gat gemaakt. Heb nu een inbouwdoos van 40mm. Gaat dat werken met fibaro of heb ik een 50mm inbouwdoos nodig? Overigens moet je speciale jaloezie puls drukker hebben of werkt een standaard dubbele pulsdrukker ook. En zijn er nog grote verschillen tussen fibaro en quibino?

Ik heb trouwens nog geen domoticz draaien zijn er ook schakelaars en modules die geen controler nodig hebben maar rechtstreeks met de module contact maken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')