abonnement Unibet Coolblue
pi_181519364
Hoi :)

Ooit beloofd om een topic te openen over 3d printers.. Nou, dit is het begin :) Geen idee of 't hier op de juiste plaats is. Maar neem aan dat de MOD'jes het dan wel naar het juiste subforum schoppen.

3D Printen volgens wikipedia:
"3D-printen, ook wel Additive Manufacturing, Rapid Prototyping of Rapid Manufacturing genoemd, is een productietechniek waarbij een digitaal bestand omgezet wordt naar een tastbaar object. Het object wordt laagje voor laagje opgebouwd door de 3D-printer."

Ik zelf heb net mn Prusa i3 MK3 kit in ontvangst genomen (met textured aluminium spring sheet bed). Ik heb hier in totaal dikke 2 maanden op moeten wachten wegens productie problemen met het print bed.

De Prusa i3 is een open source printer welke al vele malen gekopieerd is:
https://www.prusa3d.com



Bedoeling van dit topic is dat iedereen hier zijn haar 3D print taferelen en belevenissen kan delen ;) Ook zal ik hier de bouw van de mijne documenteren voor de liefhebbers..


De Doos. 12kg in totaal. Goed verpakt etc. etc.


In de doos vind je 2 boekjes, een hele duidelijke handleiding en een 3d print handboek.


testrapport van de elektronische componenten


En doosjes! met alle onderdelen etc. En het verplichte zakje Haribo (een Prusa dingetje ;) )

Ik zit nog te wachten op wat blauwe LocTite voor de frame componenten. Dit is niet verplicht, maar wel iets voor mijn gemoedsrust.
pi_181525595
Haribo. :9


Succes ermee.

Zijn er al dingen die je er mee wil gaan maken?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181526314
Geen LocTite kunnen vinden vandaag. Naja. Morgen wel :Y (leve de interwebz :+ )

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:57 schreef FlippingCoin het volgende:
Haribo. :9

Succes ermee.

Zijn er al dingen die je er mee wil gaan maken?
Niet direct dat ik zeg dat en dat.. Maar gaandeweg zullen er wel dingen verschijnen... Ik zie mogelijkheden voor me zoals BBach in K&W heeft gedaan met het combineren van z'n HVAC & verlichting :)
pi_181526346
Zie:

quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:37 schreef BBach het volgende:

[..]

Thnx, ik doe mijn best :)

[..]

Echt stress krijg ik er niet meer van, stapje per stapje gaat het vooruit, en het zijn zaken die ik al kan. Ik krijg meer stress van m'n werk (veel grotere projecten) en vind het verbouwen net ontstressend. Voldaan voelen is 50/50 omdat ik elke mm van de bouw ken en dus ook alle fouten. Dessalniettemin ben ik tevreden als ik mijn vrouw en dochter ervan gebruik zie maken :7

[..]

Ik vind van niet. De werken uit het verleden bepalen veel. Hoe zorgvuldiger je werkt, hoe beter je kan afwerken in volgende stadia. Het is omdat ik de houtsructuur aandachtig heb gemaakt, dat het bekleden ervan vlotter gaat. Als je eens geen zin hebt, kan je zaken doen die minder nauw steken (isoleren oid). Duurt het wat langer, dan is dat maar zo. Je kijkt er tenslotte nog jaren tegen. :Y) Al blijft het af en toe saai werk dat moet gebeuren.

De lente komt eraan
[ afbeelding ]

Ondertussen de eerste laag filler ik een kinderkamer
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook tevreden dat de verlichting goed af te plamuren valt :s)



Deze zijn geprint op een i3 Mk2 als ik me niet vergis.
pi_181526449
Ah ja dat is wel gaaf inderdaad.

კეთილი სურვილებით Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181526534
quote:
16s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:39 schreef FlippingCoin het volgende:
Ah ja dat is wel gaaf inderdaad.

კეთილი სურვილებით Flip.
Say what?
pi_181527466
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:44 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Say what?
m.v.g. Flip ;)

종류는 안부 Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181537104
Ah loctite blauw is zoals dat blauwe in borgmoeren. Borgen maar toch los kunnen maken.

Ik heb eens iemand meegemaakt die rood had gebruikt op de moer van stuuras, en niet zuinig ook. Zijn we wel een tijd met de boorhamer bezig geweest. }:| Denk datcdat wel een leermoment was. Vooral het hele schroefdraad van de moer insmeren.

Ben benieuwd naar je machine straks. Als je nog oefenmateriaal zoekt dan weet ik nog wel wat: een
behuizinkje voor een arduino due. Zeg maar de vorm van zo'n simpel telefoonhoesje, met wat uitsparingen.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_181537246
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:13 schreef dedodo het volgende:
Ah loctite blauw is zoals dat blauwe in borgmoeren. Borgen maar toch los kunnen maken.
Idd blauw, low resistance.. helaas krijg ik t morgen las binnen..

quote:
Ik heb eens iemand meegemaakt die rood had gebruikt op de moer van stuuras, en niet zuinig ook. Zijn we wel een tijd met de boorhamer bezig geweest. }:| Denk datcdat wel een leermoment was. Vooral het hele schroefdraad van de moer insmeren.
Soldeerbout tegen je bout/moer houden.. komt ie zo los :7

quote:
Ben benieuwd naar je machine straks. Als je nog oefenmateriaal zoekt dan weet ik nog wel wat: een
behuizinkje voor een arduino due. Zeg maar de vorm van zo'n simpel telefoonhoesje, met wat uitsparingen.
Volg t topic zou ik zegen :7
pi_181537470
Succes ! ^O^ Eens gebouwd zal je zien dat dat een zeer betrouwbaar werkpaard is. Ik had in het begin problemen omdat ik hem gebruikte in een onverwarmde ruimte (<12°C), en dat gaat niet goed (knappende belts ed). Ook een paar keer een draadbreuk gehad in de pinda probe, maar die heb ik gewoon opnieuw kunnen solderen. Sindsdien heeft hij er al maanden continu printtijd op zitten.

Voor werkende prototypes of dingen die je moet kunnen gebruiken raad ik PETG aan. Prachtig materiaal om mee te printen. Laagdikte is wel min 0.20mm, dus niet voor heel gedetailleerde dingen.

Last but not least: een Mk2 maakt veel lawaai. Je kan op thingiverse trillingsdempende voetjes downloaden (ruitvormige) die het lawaai zonder overdrijven met 80% verminderen. Die staat nu vrijwel dagelijks gewoon op 1m van mij te printen zonder dat het overdreven storend is.
Mk3 zou stiller moeten zijn, maar mogelijks zijn die voetjes toch aangeraden.
pi_181538011
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:48 schreef BBach het volgende:
Succes ! ^O^ Eens gebouwd zal je zien dat dat een zeer betrouwbaar werkpaard is. Ik had in het begin problemen omdat ik hem gebruikte in een onverwarmde ruimte (<12°C), en dat gaat niet goed (knappende belts ed). Ook een paar keer een draadbreuk gehad in de pinda probe, maar die heb ik gewoon opnieuw kunnen solderen. Sindsdien heeft hij er al maanden continu printtijd op zitten.
Thanks! Materialen voor:

Zijn al onderweg.. ga proberen om er een beton tegel in te frezen als werkplatform..

quote:
Voor werkende prototypes of dingen die je moet kunnen gebruiken raad ik PETG aan. Prachtig materiaal om mee te printen. Laagdikte is wel min 0.20mm, dus niet voor heel gedetailleerde dingen.
Heb een rol PLA er bij gekregen.. leuk om ff mee te pielen. Bedankt voor de tip 8-) en als t echt bruikbare dingen moeten worden ga ik wel aan de slag met spray putty of aceton ofzo :)

quote:
Last but not least: een Mk2 maakt veel lawaai. Je kan op thingiverse trillingsdempende voetjes downloaden (ruitvormige) die het lawaai zonder overdrijven met 80% verminderen. Die staat nu vrijwel dagelijks gewoon op 1m van mij te printen zonder dat het overdreven storend is.
Mk3 zou stiller moeten zijn, maar mogelijks zijn die voetjes toch aangeraden.

;)
Wil er uiteindelijk ook Octoprint ofzo aan vast knopen, zodat er geen fysieke data verbinding meer noodzakelijk is.
pi_181542123
quote:
1s.gif [b]Op woensdag 29 augustus 2018 08:29 schreef FranticDJ

Soldeerbout tegen je bout/moer houden.. komt ie zo los :7

Het ging om een moer van een stuur meer dan 2cm diameter. Gasbrander zou ook niet kunnen ivm de verf van de brommer.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_181542138
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:13 schreef dedodo het volgende:

[..]

Het ging om een moer van een stuur meer dan 2cm diameter. Gasbrander zou ook niet kunnen ivm de verf van de brommer.
Lukt je met een soldeerbout ook wel ;)
pi_181542253
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:14 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Lukt je met een soldeerbout ook wel ;)
Het was gemonteerd hé, dus dan moet je wel heel veel vermogen hebben om de draad warm te krijgen. Maar goed.. off-topic en die persoon heeft ervan geleerd.

Ik zou eigenlijk ook die blauwe moeten halen, maar weet niet hoe toe te passen, aangezien ik overal kopervet smeer tegen het vastroesten. Gebruik als ik ruimte heb wel veerringen. En borgmoeren ben ik ook fan van.


Zo'n 3d machine bouwpakket lijkt mij iig wel gaaf om te maken en af te regelen enzo!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_181584493
Zo. Begonnen met bouwen *O*

Eerste indruk: alles zit echt heel goed in elkaar. Keurig verpakt, 1 op 1 labels op de zakjes etc. voor als je een bepaald onderdeeltje zoekt. Beleef er nu al veel lol aan.

Het frame staat in elkaar en ik ben begonnen aan de Y-as. Deze wilde ik eigenlijk nog afmaken, maar om met een puntbektang M3 moertjes aan te draaien.. Neah. Morgen even m'n precisie ratelsetje mee naar huis nemen. Ben nu in totaal zo'n 2 uur bezig geweest. Het kan sneller (veel sneller), maar dit is de eerste keer dat ik een 3D printer in elkaar zet en ik wil alles zo perfect mogelijk uitgelijnd hebben. Ben alleen aan het uitlijnen van het frame al een uur bezig geweest, maar er zit geen wiebeltje in *O*





[ Bericht 8% gewijzigd door FranticDJ op 30-08-2018 21:39:10 ]
pi_181586779
Heel cool :Y
Spoilers!
pi_181591726
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 21:31 schreef FranticDJ het volgende:
Zo. Begonnen met bouwen *O*

Eerste indruk: alles zit echt heel goed in elkaar. Keurig verpakt, 1 op 1 labels op de zakjes etc. voor als je een bepaald onderdeeltje zoekt. Beleef er nu al veel lol aan.

Het frame staat in elkaar en ik ben begonnen aan de Y-as. Deze wilde ik eigenlijk nog afmaken, maar om met een puntbektang M3 moertjes aan te draaien.. Neah. Morgen even m'n precisie ratelsetje mee naar huis nemen. Ben nu in totaal zo'n 2 uur bezig geweest. Het kan sneller (veel sneller), maar dit is de eerste keer dat ik een 3D printer in elkaar zet en ik wil alles zo perfect mogelijk uitgelijnd hebben. Ben alleen aan het uitlijnen van het frame al een uur bezig geweest, maar er zit geen wiebeltje in *O*

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nice. Ook aandacht hebben voor de uitlijning van de riemen. Scheef werkt ook wel maar dan schrapen ze tegen de wieletjes en maken ze lawaai+slijtage.
pi_181597787
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 09:57 schreef BBach het volgende:

[..]

Nice. Ook aandacht hebben voor de uitlijning van de riemen. Scheef werkt ook wel maar dan schrapen ze tegen de wieletjes en maken ze lawaai+slijtage.
Ja daar ben ik nu mee bezig, maar dat valt nog niet mee ;) ff kijken of ik wat ringetjes heb om de Y motor een haartje te verplaatsen zodat ik meer van de as kan benutten..

Edit: geen ringetjes, dan maar even zo laten voor het moment. Grootste deel van de tijd beweegt hij vrij van de pulleys.

[ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 31-08-2018 14:51:24 ]
pi_181599139
Y-As zit in elkaar *O* klein beetje beweging op de belt, maar dat is om later fine te tunen.


Helaas met het assembleren van de X-As een printed part weten te breken :')



Na contact met Prusa gehad te hebben, kan ik gewoon door bouwen & dit deel als eerste printen en dan vervangen :+
Voor de zekerheid maar wel een replacement geregeld :7

Edit: iPhone laat ze de foto's wel recht staan :7
pi_181618440


Prusa lanceert multi material 2.0 :o tot 5 verschillende filaments tegelijk.

299 euro, verwachte start leveringen: november..

Ben benieuwd :9
pi_181649800

Dit wordt denk ik wel een van de toekomstige projecten die geprint worden :7
pi_181691395
Het print *O*


X-as op juiste wijze geassembleerd


X & Z as gemonteerd


Extruder


E-As (extruder) gemonteerd op de X-as


It's alive *O*


*O*


En eerste echte printje aan 't maken :)

Moet alleen bij beter licht m'n z-as nog ff goed kalibreren..Hij moet nog wat omlaag gok ik zo. Ben in totaal zo'n 10 uur aan het bouwen geweest gok ik..

[ Bericht 1% gewijzigd door FranticDJ op 04-09-2018 21:16:41 ]
pi_181698049
Je werkt veel te snel, nu is hij al af.
Zin om de kabelboom van een brommer in zo'n tijd te fixen? :+
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_181698077
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 08:05 schreef dedodo het volgende:
Je werkt veel te snel, nu is hij al af.
Zin om de kabelboom van een brommer in zo'n tijd te fixen? :+
Nee heb nog een huis wat af moet :7
pi_181703157
Lijkt een beetje een monoloog topic zo maar goed :+ Vermoed niet dat er veel Fok!kers zijn met een 3d printer..

Hier foto's van de print van gister avond.. Had 'm al van 't bed afgepeuterd. En ja ik heb de textured sheet.


Voorkant


Achterkant

Door met name die wobble vermoed ik dus dat ik de Z nog ff moet kalibreren.
pi_181706771
Die wobble bedoel je dat bij rechterhelft?
Ik heb zo'n 3d geprint houdertje waarin ze een mooi patrooon gemaakt hadden in de bodem.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_181707343
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 16:24 schreef dedodo het volgende:
Die wobble bedoel je dat bij rechterhelft?
Ik heb zo'n 3d geprint houdertje waarin ze een mooi patrooon gemaakt hadden in de bodem.
Ja is de onderkant van dezelfde print. Heb m er intussen uit :) en ben bezig aan een print die ergens vanavond klaar is..
pi_181708527

Van boven naar beneden:
- kalibratie van gisteravond
- 1e herkalibratie van vanmiddag
- 2e herklaibratie van vanmiddag

Z-as steeds een stukje verder naar beneden. Hij zou nog een klein kuthaartje omlaag kunnen als ik de laatste print heel goed bestudeer.. Dan komt de textuur van de springsheet ook wat duidelijker naar voren..

edit van links naar rechts dan.. iPhones enzo :+

[ Bericht 11% gewijzigd door FranticDJ op 05-09-2018 17:52:31 ]
pi_181713304
Ik spam gewoon lekker door hoor :7

Ik vind het verbazend hoe de afwerking is zonder dat je zelf veel moet doen. En ook de mate van detail valt me 100% mee.


Print duurde in totaal dik 5 uur. Je ziet hier nog heel veel support materiaal.




En het support materiaal laat ook haast onzichtbare sporen achter. je ziet alleen een beetje de eerste overgang van support materiaal naar het model.

Als we morgen op tijd thuis zijn Nefertiti starten. Die is bijna 9 uur, vind 't beetje tricky om 'm te laten printen als ik van huis ben.

Overigens zijn dit nog gewoon de standaard meegeleverde bestanden hoor. Goed genoeg om te kijken of ie goed werkt enzulks.
pi_181727927
Wat je ook eens moet doen is de extruder calibreren. Dit kan ook veel effect hebben op de print.

Dus 100mm filament aftekenen met de schuifmaat en een streepje. Dan via de settings 100mm laten extruden en kijken of dit overeenkomt. Meten hoeveel je in werkelijkheid hebt geextrudeerd. De verhouding tussen die 2 waardes kan je dan in de print settings aanpassen bij 'extruder multiplier'

Soms scheelt dat wel een paar % en dat heeft wel wat effect op de lagen.
Hier bv: het rode met de aangepaste extrudersetting en de witte versie met de standaard instelling.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 18% gewijzigd door BBach op 06-09-2018 15:25:59 ]
pi_181728241
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2018 15:17 schreef BBach het volgende:
Wat je ook eens moet doen is de extruder calibreren. Dit kan ook veel effect hebben op de print.

Dus 100mm filament aftekenen met de schuifmaat en een streepje. Dan via de settings 100mm laten extruden en kijken of dit overeenkomt. Meten hoeveel je in werkelijkheid hebt geextrudeerd. De verhouding tussen die 2 waardes kan je dan in de print settings aanpassen bij 'extruder multiplier'

Soms scheelt dat wel een paar % en dat heeft wel wat effect op de lagen.
Hier bv: het rode met de aangepaste extrudersetting en de witte versie met de standaard instelling.
[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goeie ^O^ Gaaf projectje ook :Y

ben trouwens nog op een van 'jouw' bootjes geweest begin deze week :7
pi_181844221
Gisteren een benchy geprint. Dit is een bootje waarmee je de kwaliteit van je printer kan testen. Als je het bestand van thingiverse haalt, krijg je er een pdf bij met uitleg en afmetingen die elk onderdeel zou moeten hebben.




Heb de maten nog niet vergeleken, maar al met al ben ik wel tevreden :Y Jullie nog op en aanmerkingen? Merk dat bridging niet perfect is. En een klein beetje last van stringing. De letters op de achtersteven zijn niet leesbaar, domweg omdat mijn nozzle groter is dan de letters ;)

En extruder calibreren moet ik ook nog doen :+

Materiaal is PETG

[ Bericht 1% gewijzigd door FranticDJ op 11-09-2018 21:19:56 ]
pi_181859388
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 20:18 schreef FranticDJ het volgende:
Gisteren een benchy geprint. Dit is een bootje waarmee je de kwaliteit van je printer kan testen. Als je het bestand van thingiverse haalt, krijg je er een pdf bij met uitleg en afmetingen die elk onderdeel zou moeten hebben.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Heb de maten nog niet vergeleken, maar al met al ben ik wel tevreden :Y Jullie nog op en aanmerkingen? Merk dat bridging niet perfect is. En een klein beetje last van stringing. De letters op de achtersteven zijn niet leesbaar, domweg omdat mijn nozzle groter is dan de letters ;)

En extruder calibreren moet ik ook nog doen :+

Materiaal is PETG
Ziet er goed uit, zeker voor PETG. Bridgen doet dat sowieso niet graag, eventueel kan je wel de hotend wat hoger zetten en de fan aanzetten tijdens het bridgen. (normaal staat die fan uit).
Bij PETG ook eens experimenteren met temperaturen, soms werkt het beter op een hogere temperatuur dan de fabrikant zelf aangeeft. Ik print dat veel op 245-250°C, terwijl dat lager opgegeven is door de fabrikant. Temperatuur heeft een groot effect op de transparantie en de sterkte.

Om dit te testen: vierkante kolom oid laten printen, en dan tijdens het printen de temperatuur van de hotend aanpassen, 10min printen, weer eens verhogen, etc.

Benchy kan je het best printen met PLA omdat je dan de kleine laagdiktes kan bereiken en dat heel goed bridged.
pi_181861059
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 15:12 schreef BBach het volgende:

[..]

Ziet er goed uit, zeker voor PETG. Bridgen doet dat sowieso niet graag, eventueel kan je wel de hotend wat hoger zetten en de fan aanzetten tijdens het bridgen. (normaal staat die fan uit).
Bij PETG ook eens experimenteren met temperaturen, soms werkt het beter op een hogere temperatuur dan de fabrikant zelf aangeeft. Ik print dat veel op 245-250°C, terwijl dat lager opgegeven is door de fabrikant. Temperatuur heeft een groot effect op de transparantie en de sterkte.

Om dit te testen: vierkante kolom oid laten printen, en dan tijdens het printen de temperatuur van de hotend aanpassen, 10min printen, weer eens verhogen, etc.

Benchy kan je het best printen met PLA omdat je dan de kleine laagdiktes kan bereiken en dat heel goed bridged.
Hmm ja nog eens met PLA doen.. Had er PETG in zitten (nog steeds :) )





Op verzoek van enkele GoT'ers..

had trouwens vandaag een crash.. Hij was gestopt met 'crash detected' en een hele foute print.. En een klompe petg uit de nozzle.. Moet de hotend nog eens goed schoonmaken, maar heb 't meeste wel weg. Vermoed dat t in de gcode zit.. 1st layer gaf al minder 'footprints' weer dan objecten die ik ging printen. Naja dat is dus even later fout gegaan :+
  Moderator woensdag 12 september 2018 @ 21:58:18 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181868781
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik volg dit topic even :)
^O^

zal tzt hier die MPCNC ook wel posten :+
pi_181956844
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het zelf 3d printen van Lego blokjes? Ik heb nogal wat missende en kapotte steentjes.
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_181957176
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 08:05 schreef uppie83 het volgende:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het zelf 3d printen van Lego blokjes? Ik heb nogal wat missende en kapotte steentjes.
Ervaring niet. Maar lijkt me niet zo moeilijk. Zijn genoeg STL’s te vinden. Denk dat se grootste uitdaging de kleur is..
pi_181961244
Zelf heb ik nog geen 3d print ervaring, enkel dingen opgezocht op internet. Vroeg me af of je de blokjes (naast kleur/meerderkleurigheid zoals je zegt) ook net zo mooi strak en stevig krijgt. Daarnaast of de grootte van sommige onderdelen nog een probleem is.
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_181964723
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:30 schreef uppie83 het volgende:
Zelf heb ik nog geen 3d print ervaring, enkel dingen opgezocht op internet. Vroeg me af of je de blokjes (naast kleur/meerderkleurigheid zoals je zegt) ook net zo mooi strak en stevig krijgt. Daarnaast of de grootte van sommige onderdelen nog een probleem is.
Stevig vast wel.. strak, tja wellicht met wat nabewerking.

Grootte is niet zo’n probleem mits t binnen t print bereik van je printer ligt. En als de afmetingen van je print licht afwijken: dat valt in je printer instellingen wel te aan te passen.

Edit: wil best in PLA een 4x2 blokje voor je printen om te kijken of je 't wat vindt? PLA laat zich nog aardig goed bewerken als in schuren/plamuren enzo..

[ Bericht 8% gewijzigd door FranticDJ op 17-09-2018 16:47:33 ]
pi_181965270
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 12:30 schreef uppie83 het volgende:
Zelf heb ik nog geen 3d print ervaring, enkel dingen opgezocht op internet. Vroeg me af of je de blokjes (naast kleur/meerderkleurigheid zoals je zegt) ook net zo mooi strak en stevig krijgt. Daarnaast of de grootte van sommige onderdelen nog een probleem is.
lees trouwens net dat Lego gewoon ABS is, dat kan je ook printen ;)
  Moderator maandag 17 september 2018 @ 22:12:31 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181972493
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 08:05 schreef uppie83 het volgende:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het zelf 3d printen van Lego blokjes? Ik heb nogal wat missende en kapotte steentjes.
Mijn gevoel zegt dat je dat nooit helemaal 100% krijgt; als je blokken mist en je weet welke het precies zijn dan zou je ze kunnen bestellen via websites als bricklink; https://www.bricklink.com/v2/main.page oid.
pi_182007635
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 16:53 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

lees trouwens net dat Lego gewoon ABS is, dat kan je ook printen ;)
Klopt inderdaad. Nog geen idee wat alle verschillen zijn. Het gaat mij vooral om de veiligheid. Dat er niet iets doorheen zit wat eventueel een risico kan zijn voor de gezondheid.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt dat je dat nooit helemaal 100% krijgt; als je blokken mist en je weet welke het precies zijn dan zou je ze kunnen bestellen via websites als bricklink; https://www.bricklink.com/v2/main.page oid.
Ja dat is mij bekend. Maar het leek me ook wel leuk om zo de hobbies te combineren en mogelijk zelfs blokjes te ontwerpen die zeer handig zouden zijn, maar niet bestaan O-) Maar de vraag voor mij is vooral of het interessant is wat betreft de kosten en tijd die je er in zou moeten steken.
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_182007805


Enclosure gebouwd 8-)
99% af.. nog beetje stellen en ledjes er in..
pi_182007855
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 15:45 schreef uppie83 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Nog geen idee wat alle verschillen zijn. Het gaat mij vooral om de veiligheid. Dat er niet iets doorheen zit wat eventueel een risico kan zijn voor de gezondheid.

[..]

Ja dat is mij bekend. Maar het leek me ook wel leuk om zo de hobbies te combineren en mogelijk zelfs blokjes te ontwerpen die zeer handig zouden zijn, maar niet bestaan O-) Maar de vraag voor mij is vooral of het interessant is wat betreft de kosten en tijd die je er in zou moeten steken.
Ik zou zelf wegblijven van ABS bij het 3D printen. Ook al is dat perfect mogelijk, de stank bij het printen zou mogelijks ongezond kunnen zijn, al schijnt dit mee te vallen.
Beter gaan voor PLA (voor gedetailleerde stukken) of PET (als het wat minder moet zijn). Beiden zijn niet ongezond en PETG is zelfs foodsafe. Pasvorm en maatvastheid krijg je zeker perfect, de look zal ietwat anders zijn. Tenslotte zijn het dunne laagjes en dat zie je. Sterkte zal geen probleem zijn en kosten verwaarloosbaar. Op de printer na, kost het materiaal niet echt veel, zeker niet voor kleine blokjes.


@FranticDJ: Prachtig :9~
pi_182007882


[ Bericht 100% gewijzigd door BBach op 19-09-2018 16:01:26 (dubbel) ]
pi_182119002
Als ABS zo mooi is, dan zou ik indien je zo'n kast hebt een koolstoffilter oid gebruiken. Genoeg bij de growshops te vinden ;)
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 11:56:27 #49
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182250376
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Bijzonder dingetje ! :P
Zeker! Al heb je er nog een curing/washing chamber bij nodig.. De bundel van deze printer en dat andere apparaat kost je om en nabij de 1800 euro.. -O-

Wie weet ooit :+



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 5
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')