abonnement Unibet Coolblue
pi_181509058
Ik namelijk wel een aantal keer als elektromonteur nog wel.

Nu ben ik met krachtstroom iets voorzichtiger wel. En dat is me dus niet gebeurt want wil niet echt dood ofzo,. hahaha

Maar ok jullie?
Do what you love, love what you do!
pi_181509128
Hoe vaak ben je in het ziekenhuis beland?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181509141
Tientallen keren met stucen (oud bijbaantje geweest en niemand vergeet dat je het kan :') ) maar dat is voornamelijk lekspanning maar je schrikt toch wel even..

Laat tegenwoordig alles met lasklemmen afdoppen en alle draden ìn de doos gestopt anders gaat deze jongen gewoon weer naar huis.
pi_181509199
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:23 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoe vaak ben je in het ziekenhuis beland?
lol niet daarom, maar 1 keertje verder :)

meestal overleef je het wel, doet alleen ff pijn enzo
Do what you love, love what you do!
pi_181509215
of meer nog grote vloek enzo hahaha
Do what you love, love what you do!
pi_181509235
quote:
10s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:26 schreef kree het volgende:

[..]

lol niet daarom
:{w Dan telt het niet. Wel voortaan wat voorzichtiger zijn. Dat wel.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181509304
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:28 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

:{w Dan telt het niet. Wel voortaan wat voorzichtiger zijn. Dat wel.
jawel maar het gaat meestal in de haast ezo. Nu heb ik het overleefd allemaal en zonder ziekenhuis. En ja heb VCA ding en gelijk ziekenhuis bellen als zoiets gebeurt.

In de praktijk is het meer suck it up
Do what you love, love what you do!
pi_181509608
Schoonmaken van het gasstel en dan op die ontsteker drukken perongeluk geen pijn maar schrok wel ff :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_181509653
is trouwens oude techniek met krachtstroom. geen aardlek enzo nu wel verplicht
Do what you love, love what you do!
  maandag 27 augustus 2018 @ 23:54:33 #10
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181509774
Paar duizend keer denk ik. Ik liep vroeger altijd onder zo’n hoogspanningskabel door toen ik naar de bushalte liep.
#KICKOUTZP
pi_181510909
Het is 'onder spanning staan'. Spanning staat, stroom loopt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181511579
Keer of wat. Ff schrikken, lamme arm en tijdje later weer door. Momentje van mindere waakzaamheid en dan ben je soms aan de beurt.

De kookplaat ontsteking was misschien nog wel de meest pijnlijke jaren geleden. Daarvan was mijn arm echt een tijdje half verlamd.

Tegenwoordig doe ik eigenlijk alles meten. Eerst je gereedschap testen, afschakelen en weer meten.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:18:59 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181511740
In het verleden wel eens onder stroom gestaan, maar dat is in mijn hele carrière op één hand te tellen ;)

Tegenwoordig echt eerst het meetinstrument even vooraf testen, dan gaan meten / bron afschakelen, buiten gebruik stellen. Veilig stellen en dan nog eens kijken of de stroom er daadwerkelijk af is.

En dan pas aan het werk. En ff snel dit of dat is echt geen excuus voor een stukje veiligheid :)
pi_181511859
Paar keer. Gewoon dom een stopcontact zonder afdekking vastpakken; fase op duim en nul op wijsvinger (aardlek schakelde NIET af!!). Gelijk afgeleerd om onder spanning te werken.

Verder een keer dank zij een verkeerd label in de groepenkast. Was ik bezig met de droger, bleek de wasmachine afgeschakeld in de meterkast, i.p.v. de drogergroep. Check & Dubbelcheck is mijn credo qua veiligheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181511961
Ik monteer heel veel elektra (vrienden/familie) maar gelukkig nog nooit een echte oplawaai gehad.
Wel voelen tintelen..
Alleen tijdens mijn opleiding elektromonteur gingen we in een kringetje staan, links iemand een draad vast, rechts iemand een draad vast en dan langzaam de stroom ophogen. Dan wordt weerstand en spanning snel duidelijk _O-

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:33 schreef blomke het volgende:
Paar keer. Gewoon dom een stopcontact zonder afdekking vastpakken; fase op duim en nul op wijsvinger (aardlek schakelde NIET af!!). Gelijk afgeleerd om onder spanning te werken.
Fase en nul vast pakken zorgt er voor dat de stroom via de minste weerstand gaat lopen, dus via de nul, aardlek vind dat juist goed omdat het niet via de aarde wegloopt :)
pi_181511973
tijdens klussen aan de Parel van Vreeswijk 2x: een keer toen we de keuken afbraken en de oven als enige op een totaal andere (onlogische) groep bleek te zitten dan de andere apparatuur.
En een keer toen ik niet had bedacht dat op de draden die vanaf een dimmer komen die uit staat altijd iets van reststroom staat. Maar dat was meer een onaangename tinteling zoals een tatoeage laten zetten, en geen echte klap.

Mn beste was afgelopen jaar op vakantie in Nepal. Kreeg ik ineens onder de douche een optater toen ik de kraan aanraakte. We waren al 3 dagen in dat hotel, en tot dan toe niks aan de hand. Nu ineens een klapper. Zowel de kranen als de douchekop waren hot. Gekke was dat de waterstraal niet onder stroom stond. Uiteindelijk op de badmat gaan staan, droge handdoeken om mn handen en de kranen weer uit. Ze reageerden heel laconiek zoals alleen Aziaten dat kunnen als er bijna een hotelgast geëlektrokuteerd is.
Oh hmm, daar moeten we dan straks maar eens even naar kijken. Vervelend voor u zeg.

heb nog foto's van de meterkast in dat hotel, zal eens zoeken thuis :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181511977
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:46 schreef speedfightrage het volgende:
Fase en nul vast pakken zorgt er voor dat de stroom via de minste weerstand gaat lopen, dus via de nul, aardlek vind dat juist goed omdat het niet via de aarde wegloopt :)
JA, dat snap ik ook wel, maar wilde het even benadrukken dat een ALS geen 100% veiligheid biedt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181511994
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:47 schreef Gripper het volgende:
Ze reageerden heel laconiek zoals alleen Aziaten dat kunnen als er bijna een hotelgast geëlektrokuteerd is.
Oh hmm, daar moeten we dan straks maar eens even naar kijken. Vervelend voor u zeg.

JA, frappant dat die mensen heel anders met fouten omgaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181515495
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:19 schreef kree het volgende:
Ik namelijk wel een aantal keer als elektromonteur nog wel.

Nu ben ik met krachtstroom iets voorzichtiger wel. En dat is me dus niet gebeurt want wil niet echt dood ofzo,. hahaha

Maar ok jullie?
ik 1x omdat ik vergeten was de spanning eraf te halen, nadat ik herhaaldelijk de spanning eraf en erop had gezet.
Maar waarom ben je voorzichtiger met krachtstroom? De spanning naar aarde is toch gewoon 230V, zoals bij alle spanningen in huis?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181515520
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:46 schreef speedfightrage het volgende:
Fase en nul vast pakken zorgt er voor dat de stroom via de minste weerstand gaat lopen, dus via de nul, aardlek vind dat juist goed omdat het niet via de aarde wegloopt :)
Dat hoeft helemaal niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181515549
Een keer dat ik me kan herinneren, toen ik een koelkast wilde verplaatsen en wat onhandig en ruw te werk ging.
Verder niks aan overgehouden (of misschien wel maar realiseer ik me dat gewoon niet)
pi_181516054
Best vaak, laatste keer bij experimenteren/uiteisselen/vervangen van dimmers en de verkeerde groep uitschakelen.

Keer ervoor was bij aansluiten wasemkap en niet doorhebben dat dat het enige stroompunt in de keuken was die op andere groep zat.

Het houdt je scherp, helaas maar tijdelijk.
pi_181517437
Ik ben daar altijd behoorlijk secuur in. Altijd schakelaar in de groepenkast omzetten en daarna nog een keer testen met de lichtschakelaar of het betreffende licht niet meer aangaat (of met de multimeter). Toch schuilt het gevaar in het spreekwoordelijke kleine hoekje, want ik heb toch een paar keer een opdonder gehad door toch even niet goed op te letten. Bijv. 'even snel' doen of als je wordt afgeleid.

Ook heb ik in het verleden wel eens een lamp vervangen door alleen de lichtschakelaar om te zetten. Bleek achteraf ook wel gevaarlijk als de boel verkeerd is aangesloten.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:04:11 #24
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_181517968
Nog nooit, 1 keer wel in een draden waar nog spanning op zat geknipt maar dat kon de kniptang mooi incasseren.

Liep nog stage dus de vragende ogen waarom de stroom uit viel in een andere kamer waren niet op mij gericht.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_181517974
Ik een keer.
Was het ook meteen afgeleerd :o
pi_181518316
nooit gelukkig, ben ook als de dood voor elektriciteit. Zelfs met hoofdschakelaar uit vertrouw ik het niet, geen zin om mezelf om zeep te helpen
pi_181518403
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 14:04 schreef Catkiller het volgende:
1 keer wel in een draden waar nog spanning op zat geknipt maar dat kon de kniptang mooi incasseren.
Ik heb dit weleens gehad met hoogspanning (>1kV). Die hele tang was weg, in 1x verdwenen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181518700
Safety first maakte geen indruk, tot ik in een regen van vonkjes onderaan de trap lag.
Die klap voelde ik door mijn hele lichaam.
Niets aan overgehouden maar dat maakte wel indruk, controleer alles 3x voordat ik met elektra ga spelen.
  Knikkerking dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:48:12 #29
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_181518895
Misschien wel 100x O-)

- meerdere malen (vooral toen ik wat kleiner/jonger was) aan de 230v
- héél vaak (met de Scouting enzo) aan de schrikdraad in weilanden (ook erop plassen... AUCH! <---- -O- O-) )
- geregeld met m'n tong om een 9v batterij te "checken"
- heel vroeger (op de basisschool) met een zelfgemaakt "vonk apparaatje"
- met zo'n piëzo-element uit een aansteker
- vast nog wel wat dingen
pi_181528968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik 1x omdat ik vergeten was de spanning eraf te halen, nadat ik herhaaldelijk de spanning eraf en erop had gezet.
Maar waarom ben je voorzichtiger met krachtstroom? De spanning naar aarde is toch gewoon 230V, zoals bij alle spanningen in huis?
nou dat hangt er wel nog vanaf of je tussen fasen komt enzo. Want dan is het 400V
En nog meer, althans waar ik aan gewerkt heb. oude stoppen geen aardlek enzo en toch iets hoger afgezekerd als standaard huisinstallaties :)

En goed ook nog het is nogal eens lastig, want heb het over bedrijf dan. Om de spanning eraf te halen. Doe maar even met punt tangetjes met spanning erop bedoel ik dan.

Nou dikke lul ik heb er echt op gestaan dat het gewoon even uit ging haha

Punt natuurlijk dan staan er 30 mensen even stil, omdat het natuurlijk niet per werkplek is afgezekerd. Nee alles vanaf 1 groep voor het grootste deel.

Niet blij waren ze ermee. Maargoed ik had wel een punt natuurlijk. Dus is wel gedaan.

Verder nog keertje wat groepen uit waarvan we niet wisten waar ze sowieso heen gingen.
(dure tekenaars) Even allemaal offline voor een uur. hahaha
Tja ze hadden natuurlijk kunnen bedenkten om het even aan de elektromonteurs te v ragen. Maargoed denk dat ze bakje koffie hebben gedaan.

Baas boos. daarna hebben we letterlijk elke groep uit moeten zoeken waar het heen ging en stickertjes met groep nr op elke contacdoos in het hele bedrijf. hahaha

en dan heb ik het niet over een stuk of 5 ofzo. maar meer 50

[ Bericht 12% gewijzigd door kree op 28-08-2018 21:25:46 ]
Do what you love, love what you do!
pi_181529117
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 14:48 schreef Atmoz het volgende:
Misschien wel 100x O-)

- meerdere malen (vooral toen ik wat kleiner/jonger was) aan de 230v
- héél vaak (met de Scouting enzo) aan de schrikdraad in weilanden (ook erop plassen... AUCH! <---- -O- O-) )
- geregeld met m'n tong om een 9v batterij te "checken"
- heel vroeger (op de basisschool) met een zelfgemaakt "vonk apparaatje"
- met zo'n piëzo-element uit een aansteker
- vast nog wel wat dingen
haha hmm dat is wel heel veel.
Nou is schrikdraad wel kut, maar dat overleef je nog een soort van wel.
Veel spanning weinig Ampere
Do what you love, love what you do!
pi_181529492
En dan is er natuurlijk VCA pasje wat je moet halen. Maargoed in de praktijk is het een soort wassen neus.
Iedereen kan dat halen als je het boekje door leest. zelfs een kleuter denk.

Dus naja dat helpt er ook niet echt bij praktisch gezien.
Do what you love, love what you do!
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:49:50 #33
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_181530221
Ja. Bovenop een trap. Zolder is verdeeld in meerdere groepen bleek. Sprong van schrik 1,5m naar beneden
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_181535949
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 21:49 schreef Renesite het volgende:
Ja. Bovenop een trap. Zolder is verdeeld in meerdere groepen bleek. Sprong van schrik 1,5m naar beneden
haha tja je went er een soort aan wel. hoewel he probeert het te voorkomen.
B\Verhaal trouwens van mij is van vorige werkgever daarna werkte ik met oplaadpunten voor auto's Die dus rechtstreeks op het net zitten. en afgezkerd in die laadpaal wel met aardlek. Maar geen flauw idee hoe dat ergens dan in kast op straat is afgezekerd enzo. dus ben wel iets voorzichtiger geworden
Do what you love, love what you do!
pi_181535958
trouwens even een test, voor de vakmensen dan vooral denk.

Wat zegt VCA hierover wat je moet doen in die gevallen? haha
Do what you love, love what you do!
pi_181536006
heb ook nog wel eens een kabel 3 fasen doorgeknipt die los lach in een kabelgoot. Nergens heen dus.

WTF nouja wel onder spanning dus. krijg je zo leuk hapje in je kniptang op 8M hoogte in heftrucki bakje haha
haha zelf niks gevoeld omdat ze wel geisoleerd zijn. MMaar ook weer eens iets wat eigenlijk niet mag
Do what you love, love what you do!
pi_181536323
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:23 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoe vaak ben je in het ziekenhuis beland?
ik nooit, althans niet daar door.
het doet pijn wel gehehe
Do what you love, love what you do!
  woensdag 29 augustus 2018 @ 06:17:11 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181536375
1x (stopcontact 220v)

8/10 would recommend.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_181541052
Onder stroom zelden tot nooit, heb wel vaker eentje geknald gekregen ervan.
pi_181580282
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 21:16 schreef kree het volgende:
nou dat hangt er wel nog vanaf of je tussen fasen komt enzo. Want dan is het 400V
En nog meer, althans waar ik aan gewerkt heb. oude stoppen geen aardlek enzo en toch iets hoger afgezekerd als standaard huisinstallaties :)
ehmm het blijft 400 V ook al is het een 1miljoen ampere zekering.....
Amperes doet niks, ik kan op het werk prima koper aanraken waar 2000 ampere doorheen gaat en voel alleen een beetje warmte. Dat doe ik geregeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181580431
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 05:29 schreef kree het volgende:
trouwens even een test, voor de vakmensen dan vooral denk.

Wat zegt VCA hierover wat je moet doen in die gevallen? haha
niks
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181581618
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ehmm het blijft 400 V ook al is het een 1miljoen ampere zekering.....
Amperes doet niks, ik kan op het werk prima koper aanraken waar 2000 ampere doorheen gaat en voel alleen een beetje warmte. Dat doe ik geregeld.
De stroom gaat niet door jouw lichaam. Dan boeit het idd niet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181581741
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 05:29 schreef kree het volgende:
trouwens even een test, voor de vakmensen dan vooral denk.

Wat zegt VCA hierover wat je moet doen in die gevallen? haha
Afblijven en de netbeheerder bellen. De meeste hoofdkabels zijn met tussen de 80 en 160 Ampére afgezekerd. Als zo'n laadpunt rechtstreeks van het hoofdnet zijn afgetakt dan zit je wel met een uitdaging, mocht de kortsluiting voor de automaten zitten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181584739
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Afblijven en de netbeheerder bellen. De meeste hoofdkabels zijn met tussen de 80 en 160 Ampére afgezekerd. Als zo'n laadpunt rechtstreeks van het hoofdnet zijn afgetakt dan zit je wel met een uitdaging, mocht de kortsluiting voor de automaten zitten.
naja beetje het ding dus, ik ben met de fasen die zo uit de grond kwamen wel helemaal voorzichtig geweest. nog wel eens keertje onder spanning gedaan met een punt tang
Want er was wat kapot in het begin van het hele laadpunt. Daarna is het trouwens afgezekerd in die laadpuinten op 32A met aardlek. maar het had teveel tijd gekost om of de netbeheerder te bellen ofwel iemand in dat bedrijf te vinden die het uit kon zetten.

Niet onwijs slim eigenlijk maar het was al 18:00 uur en moest nog 2 uur terug rijden naar huis.

VCA schrijft trouwens voor om ambulance te bellen ;)
Do what you love, love what you do!
pi_181584866
Maar bedoel als pro's zeg maar elektromonteurs. Dat je toch die dingen tegenkomt?
En soms is het de meest handige optie.

En ok de huis tuin en keuken klussers moeten er wellicht wat meer opletten.

Ik weet nl waar ik aan begin (meten is weten) Dus tja haha
Do what you love, love what you do!
pi_181584919
Ken ook geen andere elektromonteur die dat eens niet heeft gedaan.
Eigenlijk mag het helemaal niet zo. Maarja als pro's opgeleid en weten wat je doet en aan gaat beginnen is het soms de makkelijkste optie wel. :D
Do what you love, love what you do!
pi_181585088
misschien hebben jullie ze wel eens zien staan op straat. Is van Allego, maar werden beheerd door het bedrijf waar ik werkte.

Die ga ik noemen nu uit privacy. Want ze wilde me geen vast contract geven. dus naja dan houd het op na 3x verlenging en einde contract.

Maar er zijn er veel onderhand

Maar mocht je benieuwd zijn doe maar DM en het wel daarbij houden en niet hier zetten ;)
Heb ook nog wel foto's mocht je beniewd zijn wat er nu inzit haha
Do what you love, love what you do!
pi_181585208
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 21:46 schreef kree het volgende:
Maar bedoel als pro's zeg maar elektromonteurs. Dat je toch die dingen tegenkomt?
En soms is het de meest handige optie.

En ok de huis tuin en keuken klussers moeten er wellicht wat meer opletten.

Ik weet nl waar ik aan begin (meten is weten) Dus tja haha
Elektromonteur in de distributie/infra hier. Ik mag zelf nog niet onder spanning werken, maar ik heb genoeg gezien wat er fout kan gaan, zeker met de oude GPLK (gepanserd papier lood kabel, koperen kern omhuld door vettig papier, ingepakt in nog een paar lagen papier, een loodmantel, wederom papier, gewikkelde staalband, en vettig jute aan de buitenkant.) Naar schatting is zeker de helft van alle laagspanningskabel in de grond nog GPLK. An sich is er prima mee te werken, maar het is wel extra opletten...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181585275
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:04 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Elektromonteur in de distributie/infra hier. Ik mag zelf nog niet onder spanning werken, maar ik heb genoeg gezien wat er fout kan gaan, zeker met de oude GPLK (gepanserd papier lood kabel, koperen kern omhuld door vettig papier, ingepakt in nog een paar lagen papier, een loodmantel, wederom papier, gewikkelde staalband, en vettig jute aan de buitenkant.) Naar schatting is zeker de helft van alle laagspanningskabel in de grond nog GPLK. An sich is er prima mee te werken, maar het is wel extra opletten...
Je moet even iets meer uitleggen, kom meer vanuit paneelbouw nl en machines. Van huis installaties heb ik niet heel veel verstand. Nouja behalve basiskennis enzo. ;)

GPLK?
Do what you love, love what you do!
pi_181585317
gokje, Groep Lekken kast?
Do what you love, love what you do!
  donderdag 30 augustus 2018 @ 22:12:13 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181585364
Kan me eigenlijk maar 2x herinneren. Blijkbaar werk ik veilig.

De twee keer waren allebei niet te voorkomen door mij.

1x een versterker verschoven om de stekker los te halen, toen bleek het hele ding onder stroom te staan.

1x een leuke collega die een verlengsnoer met een afgebroken stekker had laten slingeren. Toen ik hem wilde pakken kreeg ik me een klap.

Verder nog geen klappen ontvangen ik moet ook zeggen dat ik electriciteit altijd benader met geisoleerd gereedschap. En dat gereedschap wordt uitsluitend door mij gebruikt en nergens anders voor.
Tot nooit .......
pi_181585421
Haha nouja mooi ook hoe je die 50Hz wel voelt. Behalve als een harde vloek is het voor mij goed afgelopen verder hhahaha
Do what you love, love what you do!
pi_181585472
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:10 schreef kree het volgende:
gokje, Groep Lekken kast?
Bijna goed. Het stond al in mijn post: Gepanserd Papier Lood Kabel. Het is het type kabel dat nog uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw stamt. Ook middenspanning (1-25 kV) was/is als GPLK uitgevoerd.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181585507
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:18 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Bijna goed. Het stond al in mijn post: Gepanserd Papier Lood Kabel. Het is het type kabel dat nog uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw stamt. Ook middenspanning (1-25 kV) was/is als GPLK uitgevoerd.
Haha nouja tis niet mijn ding in de elektro. Maar ben wel eens bezig geweest in huisinstallaties .
En nu zijn die verschillende kleuren draad al kut. Maar dat is nog van daarna haha
Do what you love, love what you do!
pi_181585641
eigenlijk moeten we een centraal elktromonteurs topic hebben
Er is nogal wat van elkaar te leren.

paneelbouw heeft al helemaal geen standaard nl aan draadkleuren

En dan is het maar hopen dat ze er nog een schema bij hebben. wat 9 van de 10 keer niet zo is dus
Do what you love, love what you do!
pi_181585696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:20 schreef kree het volgende:

[..]

Haha nouja tis niet mijn ding in de elektro. Maar ben wel eens bezig geweest in huisinstallaties .
En nu zijn die verschillende kleuren draad al kut. Maar dat is nog van daarna haha
Dat heb ik ook gemerkt, je kunt je helemaal specialiseren. De gewone elektromonteur bestaat niet meer. Ik ben net begonnen met een opleiding monteur laagspanningsdistributie, maar ben van huis uit monteur bedrijfsinstallaties, maar dat is een heel andere tak van sport, zo lijkt het.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181585802
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:28 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gemerkt, je kunt je helemaal specialiseren. De gewone elektromonteur bestaat niet meer. Ik ben net begonnen met een opleiding monteur laagspanningsdistributie, maar ben van huis uit monteur bedrijfsinstallaties, maar dat is een heel andere tak van sport, zo lijkt het.
Nou tis nu redelijk wel standaard, maar bij oudere huizen kom je die tegen. Haha nu wetten we denk beiden wel hoe dat in elkaar zit. Maar ik ging naar school en leerde de huidige standaard. En ok dan is het toich even goed opletten
Do what you love, love what you do!
pi_181585920
Do what you love, love what you do!
  Moderator vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:08:38 #59
447051 crew  Peejtur
pi_181590008
Ik onderhoud voor werk noodverlichting en ik kom nog steeds wel nieuwe armaturen tegen. Je weet niet altijd precies hoe ze open gemaakt moeten worden. Geregeld gehad dat ik toch iets van de printplaat aanraakte waar een beetje prik op zit. Blijft apart gevoel haha. Maar echt een klap van een stroomdraad nooit gehad.
pi_181602669
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Afblijven en de netbeheerder bellen. De meeste hoofdkabels zijn met tussen de 80 en 160 Ampére afgezekerd. Als zo'n laadpunt rechtstreeks van het hoofdnet zijn afgetakt dan zit je wel met een uitdaging, mocht de kortsluiting voor de automaten zitten.
VCA zegt echt helemaal niks hoor in die gevallen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181603415
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

VCA zegt echt helemaal niks hoor in die gevallen.
Daarom is het ook een beetje een wassen neus :) Ok er staan wat algemene dingen in. In de praktijk houd niemand zich eraan.

Maarja zeker in elektro etc moet je dat pasje hebben gewoon. hahaha en echt bedoel iedereen kan het makkelijk halen.
Of tenminste na het boekje door hebben te gelezen is het nou niet echt heel moeilijk om het te halen.

Tis meer iets waar werkgevers zich achter kunnen verschuilen. "ja je had toch VCA" uhu onderhand op de werkvloer moet je toch die dingen doen.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:00:41 #62
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181603452
Wel schrokkend hoeveel mensen er hier zijn die dit hebben meegemaakt. Ik volg dit topic vol met spanning. Niet normaal wat een stroom van mensen er op af komt.
Man of Steal.
pi_181603542
quote:
9s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:00 schreef SuperNeger het volgende:
Wel schrokkend hoeveel mensen er hier zijn die dit hebben meegemaakt. Ik volg dit topic vol met spanning. Niet normaal wat een stroom van mensen er op af komt.
haha "schokkend" "vol met spanning" in ieder geval wel toepasselijk voor het onderwerp :D
Do what you love, love what you do!
pi_181603583
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

VCA zegt echt helemaal niks hoor in die gevallen.
Volgens mij is het uitgangspunt van het VCA zo veilig mogelijk te werken, of iig het gevaar te elimineren. Onder spanning een laadtoestel installeren is niet echt een goed voorbeeld van zo veilig mogelijk werken...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181603654
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:07 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Volgens mij is het uitgangspunt van het VCA zo veilig mogelijk te werken, of iig het gevaar te elimineren. Onder spanning een laadtoestel installeren is niet echt een goed voorbeeld van zo veilig mogelijk werken...
Is het ook, zeg ook niet dat het nutteloos is, ben de helft alweer vergeten. Maar hoeveel meter was het op een trap? Voor je valbeveilging nodig had als in een een heel hesje en kabels?
4 ofzo? alsof dat gedaan gaat worden heb wel veel vaker toch een stuk hoger gestaan. gehehe
Do what you love, love what you do!
pi_181603985
Ok wil er niet helemaal een VCA topic van maken, maar ook als werknemer kun je wel dingen eisen. Nu gebeurt dat niet zoveel in de praktijk.

Maar ik weet nog wel dat ik langs een weg stond en bijna overhoop werd gereden, ja hoe leuk je werk ook is, zag dat niet echt zitten nl

Daarna oranje jas gekregen je weet wel met die refelectie en aantal pionnen om het nog soort van veilig te maken :)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:31:07 #67
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181604179
VCA :') Ik heb dat ooit eens moeten halen

Fucking tijdsverspilling is dat. Als je zakt voor je VCA examen dan heb je geen enkel besef van wat je eromheen gebeurt.

Multiplechoice vragen van: Wat is veilig: A) Dronken een heftruck besturen, B)in een plas water staan terwijl je stroom draden installeert of C) een helm dragen op de bouw.
Man of Steal.
pi_181604256
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:31 schreef SuperNeger het volgende:
VCA :') Ik heb dat ooit eens moeten halen

Fucking tijdsverspilling is dat. Als je zakt voor je VCA examen dan heb je geen enkel besef van wat je eromheen gebeurt.

Multiplechoice vragen van: Wat is veilig: A) Dronken een heftruck besturen, B)in een plas water staan terwijl je stroom draden installeert of C) een helm dragen op de bouw.
ja als je ervoor zakt, hmmms dan weet je niet waar je mee bezig bent :')
Do what you love, love what you do!
pi_181604287
Ik vind die hesjes alleen maar afleiden van het verkeer, tenzij men neemt voor werklui een andere kleur als voor evt gezag.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:35:26 #70
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181604292
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:34 schreef kree het volgende:

[..]

ja als je ervoor zakt, hmmms dan weet je niet waar je mee bezig bent :')
Dit dus, ik zat de hele dag op mijn telefoon te kutten. Je had volgens mij niet eens het boek te hoeven openen. Alleen een beetje technisch en normaal inzicht hebben (iets wat een vrouw dus sowieso niet zou kunnen).

Uiteindelijk wel spijt dat ik niet VCA-VOL had alleen maar VCA-Basis, dat andere staat toch cooler op je cv.

Waren uiteindelijk 2 extra vragen of zo. Alleen die LEL of zo met hoeveel gas er in een ruimte kan zijn voordat de hele toko de lucht in gaat. Maar goed, je mocht ook nog eens 20% van alle vragen fout hebben dus je moet wel echt zwakzinnig zijn al wil je daar voor zakken.
Man of Steal.
pi_181604365
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:35 schreef john2406 het volgende:
Ik vind die hesjes alleen maar afleiden van het verkeer, tenzij men neemt voor werklui een andere kleur als voor evt gezag.
toch helpen ze wel, ik had een jas geen hesje.
Heeft nog wel eens geholpen persoonlijki om even verkeer om te lijden om te parkeren gehehe oeps....

of heb die nog nu. soms wil ik ze wel eens aandoen voor mijn eigen gemak dan hahaha maarja dat is ook niet echt de bedoeling ervan.
Do what you love, love what you do!
pi_181604440
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:38 schreef kree het volgende:

[..]

toch helpen ze wel, ik had een jas geen hesje.
Heeft nog wel eens geholpen persoonlijki om even verkeer om te lijden om te parkeren gehehe oeps....
Geholpen zal het hebben, hoeveel bestuurders raakten de klus kwijt en reden zich elders een deuk in het voertuig door die afleiding, is dat meegenomen ja of nee?
NIeuwsgierige mensen die teveel neuzen willen, en geen oog meer hebben voor het verkeer?

Mij probeerde zo een hesje eens ergens heen te leiden, wie vraagt dat dan?
Er stond geen verkeersregelaar op het hesje dus mooi niet dan, men ziet door de bomen het bos niet meer, ieder flap kan zo een ding kopen bij een kluswinkel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2018 19:43:12 ]
pi_181604518
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Geholpen zal het hebben, hoeveel bestuurders raakten de klus kwijt en reden zich elders een deuk in het voertuig door die afleiding, is dat meegenomen ja of nee?
NIeuwsgierige mensen die teveel neuzen willen, en geen oog meer hebben voor het verkeer?

Mij probeerde zo een hesje eens ergens heen te leiden, wie vraagt dat dan?
Er stond geen verkeersregelaar op het hesje dus mooi niet dan, men ziet door de bomen het bos niet meer, ieder flap kan zo een ding kopen bij een kluswinkel.
owh ik heb het maar 1 keer persoonlijk ervoor even van gebruik gemaakt.
Maar het werkt wel bij de meeste mensen.

Verder was het met werk toch meer voor de veiligheid en om iets meer zichtbaar te zijn voor het andere verkeer; :)

had het eerst niet, ok zwarte jas winter en toen ik bijna aangereden werd ben ik wel gaan zeuren.

maar dit staat ook niet echt in VCA
Do what you love, love what you do!
pi_181604555
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:46 schreef kree het volgende:

[..]

owh ik heb het maar 1 keer persoonlijk ervoor even van gebruik gemaakt.
Maar het werkt wel bij de meeste mensen.

Verder was het met werk toch meer voor de veiligheid en om iets meer zichtbaar te zijn voor het andere verkeer; :)
Ik had vroeger een pet van meneer agent op de hoedenplank liggen van de auto, zelfs dat dwong respect af.
pi_181604658
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik had vroeger een pet van meneer agent op de hoedenplank liggen van de auto, zelfs dat dwong respect af.
Het is wel grappig, alleen kleding al met beetje oranje of reflectie zien mensen je nog als soort van autoriteit. terwijl ik zelfs met werk dat niet had
Do what you love, love what you do!
pi_181604685
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:52 schreef kree het volgende:

[..]

Het is wel grappig, alleen kleding al met beetje oranje of reflectie zien mensen je nog als soort van autoriteit. terwijl ik zelfs met werk dat niet had
Sinds meneer agent of mevrouw zich kleden doet als een kanariepiet niet vreemd toch?
pi_181604698
Ik durf er wel om te wedden trouwens dat als ik midden op een kruising ga staan, dat iedereen wel opvolgt waar ik ze heen wijs.

bij wijze van spreken dan he :P

krijg haast zin om het te testen ook, hahaha maar beetje illegaal denk
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:00:04 #78
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181604796
Ik had een keer een oranje reflecterend hesje aan en toen dachten mensen dat ze naar mij moesten luisteren. Ik zwaaide naar iemand en toen stopte een auto. Ok dit klinkt dom en mensen geloven 't neit maar t was toch echt zo. Had het idee alsof iemand dacht dat ik het verkeer aan t regelen was. Voelde me vet ongemakkelijk en een paar seconde later toen die vrouw in die auto doorhad dat ik eigenlijk geen idee was waar ik mee bezig was reed ze opeens keihard door. Ok dat was mijn verhaal doe er mee wat je wil.
Man of Steal.
pi_181604809
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 19:54 schreef kree het volgende:
Ik durf er wel om te wedden trouwens dat als ik midden op een kruising ga staan, dat iedereen wel opvolgt waar ik ze heen wijs.

bij wijze van spreken dan he :P

krijg haast zin om het te testen ook, hahaha maar beetje illegaal denk
https://www.google.com/se(...)CigB&biw=895&bih=550

Ik heb er al zonder passend hesje voor hun hoofd gewezen, nooit iets van gehoord.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2018 20:04:14 ]
pi_181604890
ja je kunt die dingen zo kopen, maargoed het hele idee van veiligheid gaat weg als je er misbruik van maakt natuurlijk
Do what you love, love what you do!
pi_181604948
maargoed denk dat we weer beetje ontopic moeten gaan :)
Hoewel ik hier echt graag over verder praat wel. Maar mss moet iemand een VCA topic maken?

Heb er zelf al eentje gemaakt naar aanleiding van deze, dus laat dat aan iemand anders.
Do what you love, love what you do!
pi_181605118
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:04 schreef kree het volgende:
ja je kunt die dingen zo kopen,
Als men voor idioot wil lopen gerust doen hoor.
pi_181605194
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men voor idioot wil lopen gerust doen hoor.
ik had er geen moeite mee hoor ook na werk naar de supermarkt met dat aan :)
Maargoed geef dan ook niet echt heel veel om wat andere vinden van me haha
Do what you love, love what you do!
pi_181606018
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:58 schreef kree het volgende:

[..]

Daarom is het ook een beetje een wassen neus :) Ok er staan wat algemene dingen in. In de praktijk houd niemand zich eraan.

Maarja zeker in elektro etc moet je dat pasje hebben gewoon. hahaha en echt bedoel iedereen kan het makkelijk halen.
Of tenminste na het boekje door hebben te gelezen is het nou niet echt heel moeilijk om het te halen.

Tis meer iets waar werkgevers zich achter kunnen verschuilen. "ja je had toch VCA" uhu onderhand op de werkvloer moet je toch die dingen doen.
toen ik vca deed was er toch echt iemand die al 5x zijn ID was vergeten en dus weer niet mee mocht doen.... dus er zijn toch echt mensen die het niet halen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181611247
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

toen ik vca deed was er toch echt iemand die al 5x zijn ID was vergeten en dus weer niet mee mocht doen.... dus er zijn toch echt mensen die het niet halen.
Ja maar dan ben je zelf gewoon dom.
Ik heb toch echt veel moeilijkere toetsen gehad op het HBO.
Maar als je het serieus neemt en dan hoef je niet eens heel veel moeite te doen dan kan iedereern het halen Zelfs kinderen nog. Tis totaal nl niet moeilijk.

Ik heb het boek(je) 1x doorgenomen en nog vrij snel. En ben totaal geen topstudent enzo :') maar scoorde nog als hoogste bijna van de hele groep die er toen was.
VCA basis trouwens. Zal vol niet al te veel moeilijker zijn.


Naja het werd betaald door werkgever behalve de hele avond die het koste want moest er voor rijden een heel stukje.
maar kon met bedrijfsbusje


En juist heb je eigenlijk een punt, want juist voor die mensen die er dan niet aan denken om id mee te nemen terwijl dat duidelijk wordt aangegeven is dit dus nodig.

Want als je dat al vergeet, tja....

alles terzijde, het blijft toch wel een officieel examen, mobiels inleveren :') geloof dat niemand daar voor zijn lol zat..? Meer verplicht door werkgever enzo.

En toch kom je er niet mee weg om je er iets even in te verdiepen want het zijn wel ABC vragen, maar er zitten een paar tricky bij over nou noem hoeveel spanning, valhoogte en wat tekens en dingetjes die ik dus niet precies wist.
Tuurlijk ik weet wel hoe ik veilig moet werken, maar ben serieus alles wat ik voor dat VCA nodig had allang alweer vergeten, maargoed heb t pasje :')

[ Bericht 16% gewijzigd door kree op 31-08-2018 23:55:10 ]
Do what you love, love what you do!
pi_181616999
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:47 schreef Gripper het volgende:

Mn beste was afgelopen jaar op vakantie in Nepal. Kreeg ik ineens onder de douche een optater toen ik de kraan aanraakte. We waren al 3 dagen in dat hotel, en tot dan toe niks aan de hand. Nu ineens een klapper. Zowel de kranen als de douchekop waren hot. Gekke was dat de waterstraal niet onder stroom stond. Uiteindelijk op de badmat gaan staan, droge handdoeken om mn handen en de kranen weer uit. Ze reageerden heel laconiek zoals alleen Aziaten dat kunnen als er bijna een hotelgast geëlektrokuteerd is.
Oh hmm, daar moeten we dan straks maar eens even naar kijken. Vervelend voor u zeg.

heb nog foto's van de meterkast in dat hotel, zal eens zoeken thuis :)
Jaaaa foto's gevonden :)

De meterkast naast onze kamer nadat de "expert" ernaar gekeken had

Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181630027
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 10:38 schreef Gripper het volgende:

[..]

Jaaaa foto's gevonden :)

De meterkast naast onze kamer nadat de "expert" ernaar gekeken had

[ afbeelding ]
lol hahahaha, ik weet niet eens wat te zeggen hierover :D
Krijg al bijna een hartstilstand alleen door naar die foto te kijken :')
Do what you love, love what you do!
pi_181639997
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 19:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Afblijven en de netbeheerder bellen. De meeste hoofdkabels zijn met tussen de 80 en 160 Ampére afgezekerd. Als zo'n laadpunt rechtstreeks van het hoofdnet zijn afgetakt dan zit je wel met een uitdaging, mocht de kortsluiting voor de automaten zitten.
80 tot 160 ampere is erg achterhaald.
Tegenwoordig is het minimaal 250 ampere en is men zelfs al bezig met 400 ampere.
pi_181640043
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:04 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Elektromonteur in de distributie/infra hier. Ik mag zelf nog niet onder spanning werken, maar ik heb genoeg gezien wat er fout kan gaan, zeker met de oude GPLK (gepanserd papier lood kabel, koperen kern omhuld door vettig papier, ingepakt in nog een paar lagen papier, een loodmantel, wederom papier, gewikkelde staalband, en vettig jute aan de buitenkant.) Naar schatting is zeker de helft van alle laagspanningskabel in de grond nog GPLK. An sich is er prima mee te werken, maar het is wel extra opletten...
GPLK is de mooiste kabel die er is, en ook nog eens oerdegelijk.
Het enige nadeel is dat je er meer werk van hebt dan aan een kunststof.
Al scheelt dat bij mij maar 10 minuten extra tijd.
pi_181640085
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:58 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:

[..]

GPLK is de mooiste kabel die er is, en ook nog eens oerdegelijk.
Het enige nadeel is dat je er meer werk van hebt dan aan een kunststof.
Al scheelt dat bij mij maar 10 minuten extra tijd.
Van de alu versie ben ik niet kapot, de koper daarentegen weer wel.
pi_181640121
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 13:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Van de alu versie ben ik niet kapot, de koper daarentegen weer wel.
Mee eens, de Alu versie ziet er zo goedkoop uit (wat natuurlijk ook zo is in verhouding met koper)
  zondag 2 september 2018 @ 16:44:53 #92
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_181644428
Ik heb mezelf wel eens gemeggerd met 250 volt :@ 500 volt durfde ik niet aan :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_181647435
24 volt ik eens, links de cv leiding vast en met rechts zat ik aan de trafo cv ketel, conclusie cv leiding was niet geaard, petje af voor de installateurs.
Had niet veel gescheeld of ik had het loodje gelegd.
  zondag 2 september 2018 @ 21:19:33 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_181650796
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 19:08 schreef john2406 het volgende:
24 volt ik eens, links de cv leiding vast en met rechts zat ik aan de trafo cv ketel, conclusie cv leiding was niet geaard, petje af voor de installateurs.
Had niet veel gescheeld of ik had het loodje gelegd.
nou zeg, 24v. Dat is echt dodelijk.
24v is mijn ontbijt smorgen.
Tot nooit .......
pi_181651652
Hangt toch van de amperes af.
Collega is wel eens blijven hangen aan een ouderwetse beeldbuis, is iets van 28000 volt, maar weinig amperes

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2018 21:46:08 ]
pi_181653444
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 21:43 schreef akatar het volgende:
Hangt toch van de amperes af.
Collega is wel eens blijven hangen aan een ouderwetse beeldbuis, is iets van 28000 volt, maar weinig amperes
Juist de volts zeggen vrij weinig.
pi_181655525
Wat mij ook opgevallen is, ze gebruiken bij Netbeheer weer andere kleuren.
Nu kon ik de standaard Bruin-Zwart-Grijs-Blauw-Groen/geel wel.

Maar dat is anders op netbeheer, nu voor dat werk maakte de volgorde verder niet uit.
Dus heb ze maar aangehouden zoals ik ze eerder zag bij wel werkende storingen.
(daarvoor met motoren, dan moest ik nog wel eens een fase omdraaien want verkeerde kant op)

Maar je vraagt je af, waarom is dat nou weer anders, het was iets van Rood-Geel en nog een paar...

Goed ik ben daar heel voorzichtig mee geweest en met name omdat je niet weet hoe dat ergens in een straatkast is afgezekerd ook.
In theorie zou je netbeheer moeten bellen denk en het eerst laten afsluiten, maargoed ben je een halve dag verder denk.

gewoon geen tijd ervoor. Dus heel voorzichtig met een punttang ze maar weg gebogen. En uiteraard geïsoleerd gereedschap.

Normale procedure was trouwens dat Netbeheer het uiteindelijk aansloot onderaan.
Maargoed je krijgt eerst kWh meters en daarna pas de rest. Met streepjescode en die kwamen van netbeheer ook. Want gechecked enzo.

Maargoed het kwam nog wel eens voor dat die kapot waren en dan moet ie er toch uit. Nu hadden we die omdat we het compleet in elkaar zette in de werkplaats. of althans anderen ik deed storingen 90% dus was even makkelijker om zelf te doen ipv netbeheer inschakelen.


Ik zou hier wel een foto neer willen zetten, Maargoed dan is het gelijk met bedrijfsnaam enzo. Dus het kan maar prive.

er is ook nog wel een promo filmpje toen ik daar net werkte, lekker dan camera op je neus en was lastiger als gedacht, maar ook die wil ik niet zo hier neerzetten :P hahaha

[ Bericht 9% gewijzigd door kree op 03-09-2018 03:13:18 ]
Do what you love, love what you do!
pi_181655551
3x. De laatste twee was van een cassettedeck die ik openschroefde. Wist niet dat sommige delen van de Chassis ook onder stroom staat lekker dan.
pi_181900908
te vaak, paar keer met het monteren. een keer in de regen bezig geweest met een groot lasapparaat. en een leuke collega wie de stroom er weer op zet.
pi_181901003
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:19 schreef kree het volgende:
Ik namelijk wel een aantal keer als elektromonteur nog wel.

Nu ben ik met krachtstroom iets voorzichtiger wel. En dat is me dus niet gebeurt want wil niet echt dood ofzo,. hahaha

Maar ok jullie?
Bij elkaar een keer of 5-6, waarvan ik één keer echte schade opgelopen heb ik de vorm van brandworden. De overige keren ben ik gered door de aardlek schakelaar.

En nog een bonuskeer dat mijn brommer niet wilde starten, ik de bougie er uitschroefde en in de kabel stak en vervolgens met de metalen plug van die kabel in mijn hand probeerde te starten. Het lag NIET aan de bobine in elk geval, dat was me al héél snel duidelijk.
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
pi_181931704
Mijn ouders hadden zo`n grote diepvrieskist in de schuur staan
In het deksel zat een lampje, maar de gloeilamp was er al jaren uit, want die ging om de haverklap stuk.

Als jochie van een jaar of 10 heb ik uit nieuwsgierigheid mijn vinger een keer in die fitting gestopt _O-
Dat was effe schrikken :X
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 23:33 schreef kree het volgende:
alles terzijde, het blijft toch wel een officieel examen, mobiels inleveren :') geloof dat niemand daar voor zijn lol zat..? Meer verplicht door werkgever enzo.
Ik ben een paar weken geleden weer op herhaling geweest voor VCA-vol examen
Na 20 minuten was ik klaar met 4 fout.

Maar ze doen er wel geweldig overdreven over ID, telefoons op tafel en afkijken inderdaad
De CIA is er jaloers op volgens mij 8)7

[ Bericht 49% gewijzigd door bluemoon23 op 16-09-2018 00:18:05 ]
pi_181934408
Als wandel gids neem ik groepen mee de Nederlandse "wildernis" in. Dat betekent dat je soms door weilanden wandelt. Paar jaar terug een groep mee met een hele mooie mix tussen oud en jong. Liep die dag wat in de midden te keuvelen. Vooraan een oudere gepensioneerde boer voor het eerst mee en daar achter een leuke jonge dame. Zag een prachtige conversatie tussen de twee over koetjes en kalfjes die dag. Genieten zo'n mix tussen twee geheel verschillende mensen.

Onvermijdelijk komen we die dag bij een weiland. Boer grijpt het prikkeldraad drukt het naar beneden en zwiept zijn benen er over. De leuke jonge dame volgt zijn voorbeeld. Ik zal jullie zeggen, heb nog nooit iemand vanuit stilstand zo hoog zien springen. Bleek dus wel degelijk spanning op te staan. Alleen voor de oude boer met zijn eeltige handen en jaren lang schrikdraad gevoeld te hebben wist hij niet beter. De jonge dame had aan het einde van de wandeling nog steeds een doof gevoel in haar hand.
Inmiddels wandelen beide nog steeds mee maar bij schrikdraad is zij wel heel voorzichtig geworden. De boer is op zulke momenten een gentleman en drukt voor haar met zijn blote handen de draad zo ver hij kan naar beneden. En ik mag het zelf uitzoeken hoe ik er over kom.
Jeroentje.
  Moderator zondag 16 september 2018 @ 10:13:46 #103
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181936452
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 07:27 schreef jpajs het volgende:
Als wandel gids neem ik groepen mee de Nederlandse "wildernis" in. Dat betekent dat je soms door weilanden wandelt. Paar jaar terug een groep mee met een hele mooie mix tussen oud en jong. Liep die dag wat in de midden te keuvelen. Vooraan een oudere gepensioneerde boer voor het eerst mee en daar achter een leuke jonge dame. Zag een prachtige conversatie tussen de twee over koetjes en kalfjes die dag. Genieten zo'n mix tussen twee geheel verschillende mensen.

Onvermijdelijk komen we die dag bij een weiland. Boer grijpt het prikkeldraad drukt het naar beneden en zwiept zijn benen er over. De leuke jonge dame volgt zijn voorbeeld. Ik zal jullie zeggen, heb nog nooit iemand vanuit stilstand zo hoog zien springen. Bleek dus wel degelijk spanning op te staan. Alleen voor de oude boer met zijn eeltige handen en jaren lang schrikdraad gevoeld te hebben wist hij niet beter. De jonge dame had aan het einde van de wandeling nog steeds een doof gevoel in haar hand.
Inmiddels wandelen beide nog steeds mee maar bij schrikdraad is zij wel heel voorzichtig geworden. De boer is op zulke momenten een gentleman en drukt voor haar met zijn blote handen de draad zo ver hij kan naar beneden. En ik mag het zelf uitzoeken hoe ik er over kom.
:D

Prachtig verhaal _O-
pi_181941291
Zaken als schrikdraad tel ik niet eens mee, dat heb ik als jochie op het platteland ook wel vaker gehad
pi_181956183
2 keer, 1 keer toen ik 4 was, ons nieuwe huis had een kabel tegen het deurpaneel lopen waardoor ik een schok kreeg. Andere keer toen ik met oude radio aan het prutsen was en vol vast pakte op de draad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181956396
Weleens getaserd. Dat was niet zo fijn.
pi_182537680
Onze wasdroger heeft laatst kortsluiting veroorzaakt (gelukkig geen gewonden), waardoor we genoodzaakt waren een nieuwe te kopen. Gelijk maar een warmtepompdroger gekocht, is weer wat zuiniger.

[ Bericht 20% gewijzigd door Vonkenboer op 15-10-2018 22:33:24 (Onnodige url verwijderd.) ]
pi_182537737
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:55 schreef Karin88 het volgende:
Onze wasdroger heeft laatst kortsluiting veroorzaakt (gelukkig geen gewonden), waardoor we genoodzaakt waren een nieuwe te kopen. Gelijk maar een warmtepompdroger gekocht, is weer wat zuiniger.
Hoeveel jaar mag deze nu gaan draaien en wat zou een reparatie gekost hebben?
Voordat jij jezelf rijk mag rekenen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 15-10-2018 22:33:40 ]
pi_182550278
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 07:19 schreef Sjemmert het volgende:
Weleens getaserd. Dat was niet zo fijn.
Je denkt toch niet zo'n samenvatting hier te kunnen dumpen zonder ons de juicy details te vertellen? Kom op; hoe is dat zo gekomen? c_/

quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeveel jaar mag deze nu gaan draaien en wat zou een reparatie gekost hebben?
Voordat jij jezelf rijk mag rekenen.
Mwoach; een goedkope reparatie is ¤100 en dan is er wel iets heel erg simpels kapot wat de monteur meteen in één oogopslag ziet. Anders variëren dergelijke reparaties tussen de ¤150 en ¤500. Dan is een nieuwe kopen doorgaans goedkoper ja. Erg krom, maar dat is wel het gevolg van fabrikanten die machines bouwen die korter mee gaan en daarom ook minder reserve-onderdelen leveren. En als je een oude droger vervangt voor een warmtepompdroger dan zal je na een jaartje al een leuk centje terug krijgen van de energiemaatschappij*. In mijn geval krijg ik volgende maand de jaarafrekening dus dan krijg ik te zien hoeveel geld ik terug krijg. (Hetzelfde geval gehad en één korte navraag later bleek de reparatie even duur te zijn als een nieuwe droger. Dus dan weet je het ook wel.)

* Bij niet stijgende overheidskosten: ik heb zojuist mijn jaarafrekening voor dit jaar bekeken en ik mag bijbetalen omdat ik minder ben gaan verbruiken. Klopt die zin niet, denk je? Nou, die klopt dus wel; de verschillende belastingen en opslagkosten zijn met tientjes gestegen in één jaar. Leuk joh, Rutte-III met hun energietransitie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Setheh op 16-10-2018 14:46:38 ]
pi_182550872
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:59 schreef Setheh het volgende:

[..]

Mwoach; een goedkope reparatie is ¤100 en dan is er wel iets heel erg simpels kapot wat de monteur meteen in één oogopslag ziet. Anders variëren dergelijke reparaties tussen de ¤150 en ¤500. Dan is een nieuwe kopen doorgaans goedkoper ja. Erg krom, maar dat is wel het gevolg van fabrikanten die machines bouwen die korter mee gaan en daarom ook minder reserve-onderdelen leveren. En als je een oude droger vervangt voor een warmtepompdroger dan zal je na een jaartje al een leuk centje terug krijgen van de energiemaatschappij*. In mijn geval krijg ik volgende maand de jaarafrekening dus dan krijg ik te zien hoeveel geld ik terug krijg. (Hetzelfde geval gehad en één korte navraag later bleek de reparatie even duur te zijn als een nieuwe droger. Dus dan weet je het ook wel.)

* Bij niet stijgende overheidskosten: ik heb zojuist mijn jaarafrekening voor dit jaar bekeken en ik mag bijbetalen omdat ik minder ben gaan verbruiken. Klopt die zin niet, denk je? Nou, die klopt dus wel; de verschillende belastingen en opslagkosten zijn met tientjes gestegen in één jaar. Leuk joh, Rutte-II met hun energietransitie.
Jij krijgt dus pas iets terug nadat je geinvesteerd heb vergeet dat even niet, en als men teveel terug mag geven maken ze het wel duurder hoor is mijn ervaring.
Niet dat ik het niet zou doen, maar het geeft een vertekent beeld, niet alles wat blinken doet is goud!

Hoeveel zuiniger is die warmtepomp en wat kost een nieuwe?
Pas op dat je niet twee keer genaaid worden doet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2018 14:33:23 ]
pi_182551117
Met andere woorden het goedkoopste is niet gebruiken warmtepomp of lucht droger!

Van het lang staan echter, lagers kunnen vast gaan zitten, wordt die niet beter.
pi_182551152
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij krijgt dus pas iets terug nadat je geinvesteerd heb vergeet dat even niet, en als men teveel terug mag geven maken ze het wel duurder hoor is mijn ervaring.
Niet dat ik het niet zou doen, maar het geeft een vertekent beeld, niet alles wat blinken doet is goud!

Hoeveel zuiniger is die warmtepomp en wat kost een nieuwe?
Pas op dat je niet twee keer genaaid worden doet.
Je hoort de aanschaf van een warmtepompdroger met de aanschaf van een gewone droger te vergelijken.

Als het woord “warmtepomp” niet in de naam had gezeten had je niet gejammerd over de zuinigheid.

Een warmtepompdroger is 40 tot 50% zuiniger per droogbeurt dan een gewone wasdroger. Zo’n 7 jaar terugverdientijd gemiddeld bij een gezin met 2 personen. Het wasgoed slijt ook minder snel.

De kosten van een reparatie zijn variabel en niet zeker hoe lang het daarna nog goed blijft / hoe de rest van de machine is.

Vergelijken met een waslijn kan je ook doen, dan wint de waslijn.
pi_182553037
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je hoort de aanschaf van een warmtepompdroger met de aanschaf van een gewone droger te vergelijken.

Als het woord “warmtepomp” niet in de naam had gezeten had je niet gejammerd over de zuinigheid.

Een warmtepompdroger is 40 tot 50% zuiniger per droogbeurt dan een gewone wasdroger. Zo’n 7 jaar terugverdientijd gemiddeld bij een gezin met 2 personen. Het wasgoed slijt ook minder snel.

De kosten van een reparatie zijn variabel en niet zeker hoe lang het daarna nog goed blijft / hoe de rest van de machine is.

Vergelijken met een waslijn kan je ook doen, dan wint de waslijn.
Als ik mag kiezen neem ik waarschijnlijk een gasdroger.
pi_182553515
2 jaar geleden flink onder stroom gestaan door het aanraken van een ondeugdelijk gemonteerd lampspotje op kantoor. Echt maandenlang last gehad van spierpijn in mijn rug. Bloeduitslagen toonden een zeer hoge spierafbraak. Half jaar fysio en sporten en ik was er eindelijk vanaf.
pi_182553584
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:56 schreef lichtknopje het volgende:
2 jaar geleden flink onder stroom gestaan door het aanraken van een ondeugdelijk gemonteerd lampspotje op kantoor. Echt maandenlang last gehad van spierpijn in mijn rug. Bloeduitslagen toonden een zeer hoge spierafbraak. Half jaar fysio en sporten en ik was er eindelijk vanaf.
En het bedrijf niet aansprakelijk?

Als neem ik aan dat je niet aangenomen was om aan de electronica te zitten toch?
pi_182557378
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:33 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als ik mag kiezen neem ik waarschijnlijk een gasdroger.
Ik heb over enkele weken geen gasaansluiting meer dus voor mij niet echt een optie.
pi_182560701
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

En het bedrijf niet aansprakelijk?

Als neem ik aan dat je niet aangenomen was om aan de electronica te zitten toch?
Zover laten komen was niet nodig.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:37:29 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182561295
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:33 schreef john2406 het volgende:
Als ik mag kiezen neem ik waarschijnlijk een gasdroger.
Bij mij komt er binnenkort een in de verkoop.

Miele 478T. Doe een bod.
Tot nooit .......
pi_182561600
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 22:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij mij komt er binnenkort een in de verkoop.

Miele 478T. Doe een bod.
pi_182562150
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 22:54 schreef john2406 het volgende:

[..]


Hij vroeg niet hoe hoog je dagvergoeding was maar naar een bod.
pi_182562328
Regelmatig....resultaat :

- een schreeuw
- een vloek
- humeur naar de ratten
- telefoon in broekzak voor 3 dagen opgeladen
- bewoner boos, want t.v. valt uit

Al met al geen succes ...
pi_182562455
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:33 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als ik mag kiezen neem ik waarschijnlijk een gasdroger.
Vertel dat vooral niet tegen de mensen in Groningen hahaha.

Maar ok even terug naar de sappige verhalen van mensen die shocked zijn, letterlijk en figuurlijk
Do what you love, love what you do!
pi_182562523
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:35 schreef hengheng het volgende:
Regelmatig....resultaat :

- een schreeuw
- een vloek
- humeur naar de ratten
- telefoon in broekzak voor 3 dagen opgeladen
- bewoner boos, want t.v. valt uit

Al met al geen succes ...
lol ik heb het met werk wel gehad. En ben ik nog elektromonteur.
Maargoed je komt bij een nieuw bedrijf etc en dan is er eigenlijk iets wat niet kan normaal.

Dat vloeken herken ik ja echt van GVD motherfucker en nog wat in die trent richting werkgever ze zouden het op tv wss weg piepen allemaal.
Lul van een werkgever, ik werk er trouwens niet meer
Do what you love, love what you do!
pi_182562563
kan helaas niet in details gaan, maar door de hele slechte installatie is er bijna een winkelcentrum in rook op gegaan. Brandweer bij geweest etc.
Was wel geinstalleerd voor mijn tijd trouwens dus ben er niet echt schuldig aan.

Moest het wel oplossen daarna.
Do what you love, love what you do!
pi_182566204
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij vroeg niet hoe hoog je dagvergoeding was maar naar een bod.
Probeer maar elders verder te vissen!
  donderdag 18 oktober 2018 @ 13:25:00 #126
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_182589857
k dnk dta ik nog nooti odnder sttttrrrooooommmm hebbbbb gestaaaannnn. Maarrrr ddaatttttt wwweeetttt ki neit hmelaal zeekkre watn ik hheebbbbwel ineennnss llllaassstttt vvnaaa bibbers.
Oh ja, eeeennnn oookkoo vaaan vvvvregeetachtigheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')