abonnement Unibet Coolblue
pi_181499318
Afgelopen week heb ik een tafel rook oventje gekocht.
Nu dacht ik dat het wel leuk is om van dit hele proces hier een foto topic van te maken en uiteraard evt wat tips van anderen ontvangen die dit eerder gedaan hebben.
Heb het zelf nog nooit eerder gemaakt en ook nog nooit met een rook oventje gewerkt dus geen idee of het gaat werken en of het uiteindelijk ook gaat smaken zoals ik hoop.

Heb een stukje van 600 gr. procureur gekocht bij een goede slager.


Dit in een bbq rub gedaan (deels zelf bedacht en deels van internet geplukt), het rook meteen al zeer goed!
-Zout
-Suiker
-Peper
-Chilipeper
-Mosterd
-Honing
-Apelstroop
-Gerookte paprikapoeder
-Gemberpoeder
-Gemalen komijn.


Hier het resultaat van de marinade.


Daarna heb ik met een marinade injectiespuit een mix van zout water, beetje suiker en gerookte paprikapoeder geïnjecteerd.
Had zelf verwacht dat er meer in het vlees zou blijven zitten, maar er kwam best wel veel meteen weer uit het vlees. Geen idee of mijn rub nu verpest is door al het vocht of niet.
Maar goed dat gaan we morgen meemaken.


Alles zit in in ieder geval in een zak die ik tot morgen avond laat marineren.
Het idee is om morgen het vlees eruit te halen, op kamer temperatuur te brengen en misschien ook iets te laten op drogen voor ik het in het rook oventje zet.


Dit wil ik ongeveer 3 uur doen (wat ik zo hier en daar lees is dat langer niet heel veel zin heeft omdat het vlees dan al verzadigd is) en het daarna de hele nacht op 70 graden in de oven laat staan.

Het gaat trouwens om een oventje als deze:

Mochten jullie tips hebben dan hoor ik deze graag, zal jullie morgen of overmorgen deel 2 laten zien! :)
  maandag 27 augustus 2018 @ 16:22:14 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181499346
godverdomme krijg er honger van
#KICKOUTZP
  maandag 27 augustus 2018 @ 16:42:10 #3
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_181499715
Dat ziet er verdraaid goed uit!
UI Made bij VanilleKwark.
pi_181499873
Poh
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 27 augustus 2018 @ 17:03:49 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181500086
70 graden is te laag imo.
Ik doe 't altijd 8 uur op 130 graden.

Vraag volgende keer om de nek, dit ziet eruit als schouder
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_181500246
Lijkt me zelfs best lang om te roken, maar ben benieuwd.
pi_181500306
In ben zeer benieuwd. Alleen, waar laat je de rook?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181500318
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:19 schreef Sigaartje het volgende:
In ben zeer benieuwd. Alleen, waar laat je de rook?
Afzuigkap..
Ik zwaai naar dieren.
pi_181501676
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:03 schreef Erosjuhhh het volgende:
70 graden is te laag imo.
Ik doe 't altijd 8 uur op 130 graden.
Dit ja. En voortaan eerst injecteren en daarna rubben.

En leuk experiment TS!
Spoilers!
pi_181501839
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:12 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dit ja. En voortaan eerst injecteren en daarna rubben.

En leuk experiment TS!
Top, zal er rekening mee houden.
Pakken jullie het vlees wel in folie of leg je het gewoon op de plaat/grill zodra het de oven in gaat?

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:19 schreef Sigaartje het volgende:
In ben zeer benieuwd. Alleen, waar laat je de rook?
Ik denk dat ik of in de tuin of in de schuur ga roken. Het oventje is 1x gebruikt en ruikt zonder dat het aan staat al best naar rook. Dus binnen lijkt me niet heel verstandig.

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:03 schreef Erosjuhhh het volgende:
70 graden is te laag imo.
Ik doe 't altijd 8 uur op 130 graden.

Vraag volgende keer om de nek, dit ziet eruit als schouder
Volgens de slager was dit een stuk van de nek... geen idee of het klopt, maar het was een stukje van ¤11.-
pi_181502086
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:20 schreef 111210 het volgende:

[..]

Top, zal er rekening mee houden.
Pakken jullie het vlees wel in folie of leg je het gewoon op de plaat/grill zodra het de oven in gaat?

[..]

Ik denk dat ik of in de tuin of in de schuur ga roken. Het oventje is 1x gebruikt en ruikt zonder dat het aan staat al best naar rook. Dus binnen lijkt me niet heel verstandig.

[..]

Volgens de slager was dit een stuk van de nek... geen idee of het klopt, maar het was een stukje van ¤11.-
Alleen de laatste 1-2 uur in alufolie met bijvoorbeeld wat appelsap of whiskey.
Spoilers!
  maandag 27 augustus 2018 @ 18:59:58 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181502585
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:20 schreef 111210 het volgende:

[..]

Top, zal er rekening mee houden.
Pakken jullie het vlees wel in folie of leg je het gewoon op de plaat/grill zodra het de oven in gaat?

[..]

Ik denk dat ik of in de tuin of in de schuur ga roken. Het oventje is 1x gebruikt en ruikt zonder dat het aan staat al best naar rook. Dus binnen lijkt me niet heel verstandig.

[..]

Volgens de slager was dit een stuk van de nek... geen idee of het klopt, maar het was een stukje van ¤11.-
Lekker buiten doen, heb jaren lang in een slagerij gewerkt, sommige kleding ruikt er nog naar :'(

Hoe groot is 't stukje?
Prijs van schouder en nek ligt gelijk aan elkaar meestal.
Schouder gaat ook prima hoor!
Mocht het niet lukken op 70
Gewoon temperatuur nog iets omhoog schroeven.

3 uur is misschien wel erg lang om te roken inderdaad maar hangt ook van de grootte af.
Schat zo'n 850g?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  maandag 27 augustus 2018 @ 19:01:01 #13
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181502603
Goede kruidenmix trouwens, maak hem zelf vaak ook zo maar zonder de mosterd
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_181502920
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:59 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Lekker buiten doen, heb jaren lang in een slagerij gewerkt, sommige kleding ruikt er nog naar :'(

Hoe groot is 't stukje?
Prijs van schouder en nek ligt gelijk aan elkaar meestal.
Schouder gaat ook prima hoor!
Mocht het niet lukken op 70
Gewoon temperatuur nog iets omhoog schroeven.

3 uur is misschien wel erg lang om te roken inderdaad maar hangt ook van de grootte af.
Schat zo'n 850g?
600gr was het.

Met het oventje kan ik niet heel veel aan de temperatuur doen. Er zitten 2 spiritus pitjes onder. (Kan ze alleen evt weghalen als het te hard gaat)

Maar doe het idd max 3uur, mocht ik na 2uur al zien dat het oke is dan haal ik m er al uit.

In de oven zal ik m sowieso hoger zetten. Het ging namelijk om de kerntemperatuur die 70graden moet zijn. Dus de oven zal dan inderdaad iets hoger moeten.

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:01 schreef Erosjuhhh het volgende:
Goede kruidenmix trouwens, maak hem zelf vaak ook zo maar zonder de mosterd
Zag dat ze in de VS vaak eerst alles met mosterd insmeren, dus vandaar.
  maandag 27 augustus 2018 @ 19:59:11 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_181503830
Ik heb zo'n rookoven en zou er niet over peinzen om die 3 uur op het vuur te zetten. Je houtsnippers zullen volgens mij verbranden en je vlees zal niet naar rook maar verbrand smaken.

Heb Yvette van Boven ooit pulled pork zien maken, die zette het hele rookoventje zo in de oven. Dat vond ik al vreemd genoeg, maar zij zei dat het prima ging. Misschien de moeite om dat recept op te snorren? Was dus ook beeld van.

Maar goed, misschien heb ik het mis en kan het wel.
  maandag 27 augustus 2018 @ 20:09:14 #16
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181504076
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:15 schreef 111210 het volgende:

[..]

600gr was het.

Met het oventje kan ik niet heel veel aan de temperatuur doen. Er zitten 2 spiritus pitjes onder. (Kan ze alleen evt weghalen als het te hard gaat)

Maar doe het idd max 3uur, mocht ik na 2uur al zien dat het oke is dan haal ik m er al uit.

In de oven zal ik m sowieso hoger zetten. Het ging namelijk om de kerntemperatuur die 70graden moet zijn. Dus de oven zal dan inderdaad iets hoger moeten.

[..]

Zag dat ze in de VS vaak eerst alles met mosterd insmeren, dus vandaar.
Ik vind mosterd gauw overheersend vandaar.

Heb geen ervaring met dit soort rookoventjes voor lange duur, ken het alleen van enkele minuten
Heb zelf zoiets gebouwd om te roken voor grotere stukken vlees,
Geen succes ;)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_181506901
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb zo'n rookoven en zou er niet over peinzen om die 3 uur op het vuur te zetten. Je houtsnippers zullen volgens mij verbranden en je vlees zal niet naar rook maar verbrand smaken.

Heb Yvette van Boven ooit pulled pork zien maken, die zette het hele rookoventje zo in de oven. Dat vond ik al vreemd genoeg, maar zij zei dat het prima ging. Misschien de moeite om dat recept op te snorren? Was dus ook beeld van.

Maar goed, misschien heb ik het mis en kan het wel.
Wat zou jij aanraden dan?
Deze kan niet in de oven omdat er een plastic lucht dopje op zit. Zou evt wel kunnen als ik alluminium folie doe ipv de deksel. Maar dan krijg je ook weer rook stank in huis.

Maar het zou kunnen hoor dat 3uur met hout mot veels te lang is.

Maar kan het in de gaten houden na een uurtje. Of de hout mot daarna vervangen.
  maandag 27 augustus 2018 @ 22:07:46 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_181507338
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:54 schreef 111210 het volgende:

[..]

Wat zou jij aanraden dan?
Eerlijk? Ik zou de pulled pork morgen in de oven maken. :X

En de rookoven een andere keer inwijden. Gewoon met een biefstukje, entrecote, stukje zalm of eendenborst.
Beheerst roken. Maximaal 10 minuten. En daarna gaar grillen. Ervaring opdoen met dat ding.

Trouwens, die kunststof dop kan vast wel wat warmte hebben. Zo'n rookoven wordt ook warm.
pi_181525232
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 22:07 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Eerlijk? Ik zou de pulled pork morgen in de oven maken. :X

En de rookoven een andere keer inwijden. Gewoon met een biefstukje, entrecote, stukje zalm of eendenborst.
Beheerst roken. Maximaal 10 minuten. En daarna gaar grillen. Ervaring opdoen met dat ding.

Trouwens, die kunststof dop kan vast wel wat warmte hebben. Zo'n rookoven wordt ook warm.
Heb m uiteindelijk toch gewoon gebruikt, na een uur was de spiritus op en zag ik dat de rookmot ook al zo goed als opgebrand was. Heb m dus na een uur in de gewone oven gezet.

Het resultaat was erg lekker, zal vanavond of morgen even de rest van de fotos en opmerkingen plaatsen. :)
  woensdag 29 augustus 2018 @ 09:26:06 #20
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_181538048
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:39 schreef 111210 het volgende:

[..]

Heb m uiteindelijk toch gewoon gebruikt, na een uur was de spiritus op en zag ik dat de rookmot ook al zo goed als opgebrand was. Heb m dus na een uur in de gewone oven gezet.

Het resultaat was erg lekker, zal vanavond of morgen even de rest van de fotos en opmerkingen plaatsen. :)
Mooi zo! ^O^

Hoeveel rookmot had je gebruikt dan? Bij mij is die na 10 minuten al wel opgebrand. Maar ik gebruik ook maar 1 of 2 eetlepels.
pi_181553772
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 09:26 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Mooi zo! ^O^

Hoeveel rookmot had je gebruikt dan? Bij mij is die na 10 minuten al wel opgebrand. Maar ik gebruik ook maar 1 of 2 eetlepels.
Een stuk of 4/5 eetlepels, de rooksmaak zelf was in ieder geval niet heel erg sterk, dus voor de volgende keer kan ik makkelijk het dubbele doen.

Zo ging ie in het rook oventje (moest eigenlijk op een 2e rekje, maar dan kon de deksel er niet meer op, dus heb het nu op het onderste rekje gelegd, misschien dat dat de smaak ook beinvloed?)


En zo kwam het er na een uurtje uit.


Daarna in de oven gedaan en een stuk of 4x tussendoor eigen BBQ saus erover heen gedaan
Met volgens mij het volgende erin:
-Ketchup
-Azijn
-Suiker
-Zout
-gerookte paprika poeder
-het gelekte vocht wat in de folie uit het oventje was overgebleven.


Uiteindelijk had ik om 6uur wel erg honger en heb ik het vlees uit de oven gehaald, het heeft er toen een kleine 6uur ingezeten op 120 Graden (laatste uurtje op 95 graden, om te voorkomen dat de korst heel erg zwart zou worden)


Het vlees was erg mals, maar denk dat als ik m zoals hierboven ergens stond nog een uurtje of 2 langer in de oven had gelaten het vlees nog wat zachter zou zijn geweest.

Heb het overigens niet in aluminium folie verpakt, maar gewoon zo in de oven gelaten tot het einde.

En hier het uiteindelijke resultaat


Al met al was het een erg lekker broodje, maar weet niet of ik het echt de moeite waard vond om er zo veel tijd in te steken (het is dat ik de hele dag thuis kon werken vandaag).
pi_181576860
Ik geloof dat ik pulled pork in een rookoven niet helemaal snap..... Op een bbq stop ik er ook wel rookhout bij, maar dat is toch ff anders dan een klein oventje op gas.... is het geen BBQ weer dan maak ik het in de oven gewoon.....
pi_181577163
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 19:25 schreef 111210 het volgende:

Al met al was het een erg lekker broodje, maar weet niet of ik het echt de moeite waard vond om er zo veel tijd in te steken (het is dat ik de hele dag thuis kon werken vandaag).
Daarom gewoon een veel grotere hoeveelheid maken en invriezen. :9
pi_181625859
Vandaag kipfilets in het oventje gedaan, de smaak was best oke. Maar het was me toch gort droog.

Hebben het helaas weggegooid.
  zaterdag 1 september 2018 @ 19:57:41 #25
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181627554
Kipdij gebruiken volgende x, dan komt het helemaal goed
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')