abonnement Unibet Coolblue
pi_181481902
Dag Fokkers!

Na 4VWO ben ik jaren terug overgestapt naar de Havo, puur en alleen omdat ik er voor wiskunde niet goed voor stond. Ik heb nooit een heel goed wiskundig inzicht gehad, maar met geduld en een duidelijke uitleg kwam ik nog best ver, ik kon iig gewoon een voldoende halen. Ik was alleen wel heel faalangstig, had het gevoel dat ik het niet kon en heb veel paniekaanvallen gehad tijdens wiskunde toetsen. Al met al; geen talent van me. Ben naar de Havo gegaan omdat het me veel stress kostte, stond voor alles erg goed maar op wiskunde een 4, dit zou mijn examens kunnen verpesten. Heb ook wel veel bijles gehad maar omdat ik zo onzeker was lukte het me niet.

Inmiddels een leuke HBO opleiding, maar haal er niet genoeg voldoening uit. Ik wil mijn droom van (klinische) psychologie aan de universiteit waarmaken! Ik heb m’n P wel in 1 jaar gehaald maar maak eerst m’n HBO af.

Wat ik me nu afvraag; hoe zwaar is de statistiek van de opleiding psychologie? Is het met bijles en hard werken een beetje te doen, als je van jezelf moeite hebt met wiskunde?
  Moderator zondag 26 augustus 2018 @ 20:58:24 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_181482103
Als je de psychologie van de vraagstelling doorhebt is het goed te doen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_181482241
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 20:58 schreef Plompzakker het volgende:
Als je de psychologie van de vraagstelling doorhebt is het goed te doen
:')
pi_181482292
Wiskunde is heel anders dan statistiek. Maar statistiek is wel een redelijk zwaar onderdeel binnen psychologie ja.
  zondag 26 augustus 2018 @ 21:18:51 #5
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_181482809
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 21:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Wiskunde is heel anders dan statistiek. Maar statistiek is wel een redelijk zwaar onderdeel binnen psychologie ja.
Ligt er wel aan waar je talent ligt. Voor mij was statistiek met twee vingers in de neus te halen. Maar vooral de mensen die C&M hadden gedaan (weet niet hoe het in het huidige systeem op het voortgezet onderwijs zit) hadden er over het algemeen erg veel moeite mee.
Voor mensen zonder aanleg zal het het moeilijkste onderdeel zijn. Want behalve veel tijd vergt de studie niet echt veel.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_181484741
Hmm, ja ik vind het zo zonde om het niet te proberen.. Maar vind het ook kut om daarheen te gaan, helemaal commited, en dan te moeten afdruipen.
pi_181489367
Ik herken jouw probleem (heb het vwo trouwens wel afgemaakt, met wiskunde B; een gebrek aan zelfvertrouwen is fnuikend voor dat vak).

Statistiek vraagt niet om zo veel wiskundig inzicht of oefening (wiskunde is vooral heel erg veel oefenen en standaardproblemen herkennen). Statistiek is vooral rigoureus regeltjes toepassen, en veel oefenen. Ik heb nooit tienen gehaald, behalve voor statistiek.

Ga nu al vast oefenen en als je je p hebt, stap je over naar de universiteit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181489390
Voor de (pre) master klinische psychologie moet je statistiek wel goed onder de duim hebben trouwens.
Vriend van me volgt nu de premaster en was al goed in statistiek op het hbo (deed er in zijn stage ook veel mee), maar heeft wel moeite met statistiek nu. Kan ook aan het tempo liggen, dat ligt bij een premaster wel hoger dan bij een BSc.

Maar statistiek is iets wat je moet oefen, uren maken is essentieel. Schroom niet om bijles te nemen.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 27 augustus 2018 @ 03:30:45 #9
206731 Mortaxx
Doomer
pi_181489399
Is redelijk belangrijk binnen de studie, maar ook weer niet ingewikkeld. Komt eigenlijk neer op trucjes leren. Als je weet hoe je het moet invoeren in SPSS red je het wel
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_181491400
Het maakt ook wel uit welke richting je kiest binnen de psychologie. De ene 'track' zal meer/zwaardere statistiek vragen dan de ander.

Overigens moet je maar zo denken, alleen een kleine minderheid heeft een wiskundeknobbel en komt vervolgens terecht in de sociale wetenschappen. De overgrote meerderheid is geen fan van wiskunde (c.q. statistiek) tot 'ik vind het de hel'.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_181505807
Het is niet de vakinhoud waarom mensen vaak een hekel hebben aan wiskunde, maar de verwarring en frustratie die het met zich mee kan brengen. :)
-
pi_181506880
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 03:20 schreef Lyrebird het volgende:
Statistiek vraagt niet om zo veel wiskundig inzicht of oefening (wiskunde is vooral heel erg veel oefenen en standaardproblemen herkennen). Statistiek is vooral rigoureus regeltjes toepassen, en veel oefenen. Ik heb nooit tienen gehaald, behalve voor statistiek.
Okay, dus statistiek is wel iets wat door hard oefenen en veel herhalen uiteindelijk duidelijk wordt? Ik kon met wiskunde oefenen wat ik wilde, maar ik had het inzicht niet en in combinatie met mijn toenmalige faalangst zorgde dat voor onvoldoendes ipv zessen en zevens..

quote:
2s.gif Op maandag 27 augustus 2018 03:27 schreef yosander het volgende:
Voor de (pre) master klinische psychologie moet je statistiek wel goed onder de duim hebben trouwens.

Maar statistiek is iets wat je moet oefen, uren maken is essentieel. Schroom niet om bijles te nemen.
Ik heb wiskunde maar gehad t/m 4VWO, op de Havo heb ik het direct gedropt en op mijn HBO heb ik geen statistiek vakken momenteel. Daarom twijfel ik, ik heb nu meer dan vier jaar geen wiskunde gehad (ga naar m’n derde jaar nu) en ben niet echt up to date :{

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 09:37 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens moet je maar zo denken, alleen een kleine minderheid heeft een wiskundeknobbel en komt vervolgens terecht in de sociale wetenschappen. De overgrote meerderheid is geen fan van wiskunde (c.q. statistiek) tot 'ik vind het de hel'.
Dat is wel een geruststellende gedachte idd, meeste wiskundeknobbels gaan een meer technische of biologische studie doen ipv sociaal.
pi_181510578
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:53 schreef chaoticinternetnerd het volgende:

[..]

Ik heb wiskunde maar gehad t/m 4VWO, op de Havo heb ik het direct gedropt en op mijn HBO heb ik geen statistiek vakken momenteel. Daarom twijfel ik, ik heb nu meer dan vier jaar geen wiskunde gehad (ga naar m’n derde jaar nu) en ben niet echt up to date :{

Wat je hebt geleerd aan statistiek/kansberekening bij wiskunde A op de middelbare wordt er op het wo in 1 á 2 weken doorheen geramd. Dus je bent zo bij :)
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_181510588
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 01:30 schreef yosander het volgende:

[..]

Wat je hebt geleerd aan statistiek/kansberekening bij wiskunde A op de middelbare wordt er op het wo in 1 á 2 weken doorheen geramd. Dus je bent zo bij :)
Als ik het in 4 jaar al niet kon, hoe doe ik dat dan in 2 weken? :@
pi_181510603
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 01:33 schreef chaoticinternetnerd het volgende:

[..]

Als ik het in 4 jaar al niet kon, hoe doe ik dat dan in 2 weken? :@
Middelbare school was vooral kansberekening. Statistiek is meer regels toepassen. Dat was mijn valkuil, kansberekening/wiskunde kon ik wel op inzicht. Daar red je het niet mee bij statistiek :')
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_181510902
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:53 schreef chaoticinternetnerd het volgende:

[..]

Okay, dus statistiek is wel iets wat door hard oefenen en veel herhalen uiteindelijk duidelijk wordt? Ik kon met wiskunde oefenen wat ik wilde, maar ik had het inzicht niet en in combinatie met mijn toenmalige faalangst zorgde dat voor onvoldoendes ipv zessen en zevens.
Lastig om dat te beoordelen. Als je er echt geen kijk op hebt, geen gevoel hebt voor getallen, je niet voor kunt stellen dat er een verdeling is met een gemiddelde en een standaarddeviatie, dan kan het erg moeilijk worden.

Wat betreft die faalangst, dat moet er wel uit als je WO wil gaan doen. Wiskunde en statistiek zijn gemakkelijke vakken als je weet dat je het kunt.

Dat weten dat je het kunt, dat dwing je zelf af door veel te oefenen, beetje een kip-ei probleem. Ergens moet er een knop om, en moet je bij jezelf afdwingen dat je niet het lijdend voorwerp bent, maar leidend bent, dwz "in charge".
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181515898
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 04:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Lastig om dat te beoordelen. Als je er echt geen kijk op hebt, geen gevoel hebt voor getallen, je niet voor kunt stellen dat er een verdeling is met een gemiddelde en een standaarddeviatie, dan kan het erg moeilijk worden.

Wat betreft die faalangst, dat moet er wel uit als je WO wil gaan doen. Wiskunde en statistiek zijn gemakkelijke vakken als je weet dat je het kunt.

Dat weten dat je het kunt, dat dwing je zelf af door veel te oefenen, beetje een kip-ei probleem. Ergens moet er een knop om, en moet je bij jezelf afdwingen dat je niet het lijdend voorwerp bent, maar leidend bent, dwz "in charge".
Ik was toentertijd 1 groot blok faalangst. Eetproblemen, paniekaanvallen en extreem onzeker. Heb ik therapie voor gehad en zit nu gelukkig lekker in m’n vel en niet meer bang om te falen dus ik denk dat dat wel moet lukken! Het afdwingen van het zelf in charge zijn dan :Y
pi_181516542
Als het goed is krijg je op het hbo al onderzoekstechnieken aangeleerd. Leer vooral de begrippen goed, want die ga je straks op het wo ook veelvuldig tegenkomen. Daar doe je al een voordeel mee. Probeer ook al eens te klooien met een programma als SPSS. Waarschijnlijk ga je bij je hbo-scriptie al iets van een enquête afnemen, die resultaten moet je ergens in verwerken. Dit kan vrij simpel in Excel, maar als je op vrijwillige basis al eens met SPSS gaat klooien pluk je daar ook de vruchten van strakjes.

En statistische berekeningen, tja, daar kun je wel tegen wat problemen aanlopen als je er geen feeling voor hebt, maar zo lastig is het ook weer niet. Misschien dat je je minorruimte in het hbo al kunt invullen door pre-master vakken te gaan doen op de universiteit, dan kun je vrijstellingen krijgen in je pre-masterjaar door de al behaalde ECTS waardoor je meer tijd overhoud om je te focussen op statistiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2018 12:51:51 ]
pi_181665653
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 04:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Lastig om dat te beoordelen. Als je er echt geen kijk op hebt, geen gevoel hebt voor getallen, je niet voor kunt stellen dat er een verdeling is met een gemiddelde en een standaarddeviatie, dan kan het erg moeilijk worden.

Wat betreft die faalangst, dat moet er wel uit als je WO wil gaan doen. Wiskunde en statistiek zijn gemakkelijke vakken als je weet dat je het kunt.

Dat weten dat je het kunt, dat dwing je zelf af door veel te oefenen, beetje een kip-ei probleem. Ergens moet er een knop om, en moet je bij jezelf afdwingen dat je niet het lijdend voorwerp bent, maar leidend bent, dwz "in charge".
Maar statistiek gaat wel verder dan alleen de normale verdeling. En de kansdichtheidsfunctie van de de normale verdeling is ook niet bepaald simpel. Sowieso kan het lastig worden als je te maken hebt meet meerdere variabelen die hun eigen verdeling hebben.

Aan de andere kant, ik vraag me af hoe diep ze hierin gaan bij de studie psychologie.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181894643
Moet zeker kunnen, ik had zelf ook eeen hekel aan wiskunde (stond een 4 op de middelbare) maar statistiek tijdens de opleiding eigenlijk nauwelijks problemen mee gehad. Wel veel tijd in gestopt, maar was opzich goed te doen.

Was wel hbo, dus uni zal ongetwijfeld moeilijker zijn en verder gaan, maar het lijkt me zeker niet onmogelijk ook al ben je slecht in wiskunde:)
There are only 151 Pokémon.
pi_181894823
Ik bleef op de middelbare school ook steeds hangen op wiskunde (B, en scheikunde). Uiteindelijk ook blijven zitten hier op, want twee onvoldoendes in mijn profieldeel. Uiteindelijk Havo gedaan en mijn HBO P in een jaar gehaald, en over gestapt naar de uni.

Ik heb het wel lastig gehad met statistiek in het begin, omdat ik zo'n beetje vanaf 0 moest beginnen (ik had eigenlijk nooit opgelet en ook vrijwel geen huiswerk gemaakt nl voor wiskunde vroeger, want ik vond het te lastig). Dus dat was wel even een uitdaging. Bij elke formule die ik zag kreeg ik een kleine paniekaanval zeg maar :P Maar ik had me voorgenomen het gewoon te doen en deze keer wel heel veel te oefenen. En door alles stap voor stap vanaf het begin te volgen en vooral nu wel netjes al mijn huiswerk te maken, haalde ik op mijn eerste statistiek1 tentamen een 10 :) (daarna wel een beetje dom geweest, want de gedachte gehad dat ik nu slechts een 2 hoefde te halen voor het volgende tentamen en dan nog goed zou zitten. Dus totaal geen huiswerk gemaakt, niet geleerd, een 3 gehaald, wel geslaagd voor het vak, maar niet verstandig want zo liep ik een stuk begrip van de stof weer mis en dus bij statistiek2 begon ik weer met een achterstand...).

Moraal van het verhaal: netjes oefenen, goed je best doen en alle oefeningen maken en dan is het wel te doen. Ook als wiskunde je totaal niet ligt. Maar niet verslappen, want als je lui wordt en een achterstand op loopt mis je de aansluiting met het vervolgvak en ga je het een heel stuk moeilijker hebben.

Misschien kun je nu vast het boek bestellen voor statistiek? Dan kun je er zelf eens naar kijken en vast een idee krijgen van de stof (niet bang worden van alle formules, netjes vooraan beginnen en niet in het midden want dan snap je er geen bal van zonder achtergrond/voorkennis) :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 15 september 2018 @ 11:54:45 #22
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_181917479
De meeste mensen studeren psychologie niet voor de statistiek, maar het is wel een belangrijk onderdeel van het vakgebied. Hoe kun je anders wetenschappelijk bezig zijn met het menselijke psyche? Uiteindelijk is de statistiek niet heel moeilijk bij psychologie (ik deed een daaraan verwante studie en de statistiek werd ook vanuit een psychologisch perspectief verteld). Als je veel oefent moet het zeker kunnen!
pi_182203603
quote:
8s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:50 schreef O_o_ het volgende:
Als het goed is krijg je op het hbo al onderzoekstechnieken aangeleerd. Leer vooral de begrippen goed, want die ga je straks op het wo ook veelvuldig tegenkomen. Daar doe je al een voordeel mee. Probeer ook al eens te klooien met een programma als SPSS. Waarschijnlijk ga je bij je hbo-scriptie al iets van een enquête afnemen, die resultaten moet je ergens in verwerken. Dit kan vrij simpel in Excel, maar als je op vrijwillige basis al eens met SPSS gaat klooien pluk je daar ook de vruchten van strakjes.
TS, doe dit alsjeblieft niet.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')