abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:22:13 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_181474577
Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om een ZUINIGE opslagnetwerk direct aan mijn modem te kunnen hangen dat als een HTTP/FTP server kan fungeren, maar ontiegelijk weinig stroom verbruikt. Eigenlijk een apparaatje dat niet veel meer doet dan fungeren als http/ftp en verder geen poespas, een 256GB ssd er in (geen mechanische hdd's) en dan altijd overal beschikking hebben tot je bestanden.

Ik een witte connectbox van Ziggo. Deze heeft geen USB aansluitingen, en ik weet zo ook niet of dit modem een http of ftp functie ondersteund. Zo ja, dan voldoet enkel een externe netwerkschijf.

Maar het energie verbruik moet als het even kan bij 24/7 niet meer zijn dan 10 watt.
pi_181474623
Koop een Raspberry 3 met een SSD, linux erop en klaar.
pi_181474844
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:23 schreef JaNuDitWeer het volgende:
Koop een Raspberry 3 met een SSD, linux erop en klaar.
pi_181475446
SSD vraagt ontzettend weinig stroom voor opslag. 2.5" sata disks ook. Deze laatsten zijn goedkoper en je krijgt 4x zoveel opslag. Aangzien je een router toch niet verplaatst zoals je met een laptop doet is dit wellicht een optie. Mits je tegen eventuele zachte geraas van een kleine mchanische hard-disk kan. Je kunt voor beiden een usb-25pin sata kabeltje kopen op ebay. Kost je 2-8 dollar (en 7-25 dagen wachttijd)
pi_181490481
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:22 schreef TechnoCat het volgende:
Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om een ZUINIGE opslagnetwerk direct aan mijn modem te kunnen hangen dat als een HTTP/FTP server kan fungeren, maar ontiegelijk weinig stroom verbruikt.
Je weet dat dit ongeveer een recept is, om je dat kwijt te raken? Unsecure data verbindingen, daarnaast je modem is hiervoor niet gemaakt. Zet liever iets goed neer, als je je data je lief is.

quote:
Eigenlijk een apparaatje dat niet veel meer doet dan fungeren als http/ftp en verder geen poespas, een 256GB ssd er in (geen mechanische hdd's) en dan altijd overal beschikking hebben tot je bestanden.
Geen backup nodig? Geen poespas is als je iets aan Internet koppelt niet de beste definitie.

Ga veel liever voor een goede oplossing. Neem een Synology NAS en dat weet je ook meteen dat het goed onderhouden wordt op security gebied.

quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 16:23 schreef JaNuDitWeer het volgende:
Koop een Raspberry 3 met een SSD, linux erop en klaar.
Voor iemand dit iets vraagt "zonder poespas" zou ik dit nooit adviseren. Dit is juist een hoop poespas en je moet het ook nog eens zelf onderhouden. Waarbij als je dit soort vragen hier stelt, dan is dat een recipe for disaster.
pi_181498995
Nooit iets adviseren!
pi_181508614
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_181510574
Die witte connect box is gewoon een modem (en een simpele NAT router als je 'm niet in bridge mode hebt staan). Je zal dus inderdaad een NAS of een ander networked apparaat moeten hebben voor je opslag.

quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 08:12 schreef Rolfieo het volgende:

Geen backup nodig? Geen poespas is als je iets aan Internet koppelt niet de beste definitie.

Ga veel liever voor een goede oplossing. Neem een Synology NAS en dat weet je ook meteen dat het goed onderhouden wordt op security gebied.

[..]

Voor iemand dit iets vraagt "zonder poespas" zou ik dit nooit adviseren. Dit is juist een hoop poespas en je moet het ook nog eens zelf onderhouden. Waarbij als je dit soort vragen hier stelt, dan is dat een recipe for disaster.
Je maakt het wel wat groter dan dat het is, een Debian-gebaseerde distributie wordt ook goed onderhouden op security gebied en is met een one-liner te upgraden, of automatisch als je de juiste packages heb geïnstalleerd. Het is vooraf iets meer werk om het op te zetten, maar daarna hoef je dat ding echt niet te babysitten.
Het zal vooral afhangen van hoe leergierig je bent, als alleen de gedachte aan een shell je al koude rillingen bezorgt dan koop je inderdaad beter een Synology, of je dan onder de 10W blijft weet ik niet :P (maar sowieso wordt dat lastig als je opslag redundant moet zijn, ik wil niet direct met backups in de weer (die ik wel heb natuurlijk) als er een een schijf eens met vakantie gaat, ik ben lui)
  woensdag 29 augustus 2018 @ 02:39:06 #9
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_181535458
Ik zeg ook niet volledige onbeveiligd, ik kan altijd een een truecrypt volume aanmaken en deze vanaf afstand mounten. Echter, de gegevens die op die tijdelijke server zouden staan zijn niet zo super belangrijk dat iemand daar achter aan gaat. Ik zit te denken aan het uploaden van vakantiekiekjes en filmpjes zodra mijn telefoon vol is.

Een NAS is feitelijk niets anders dan een "Netwerk aangesloten systeem". De meeste nassen hebben jammer genoeg veel te veel extra poespas en moeten processoren hebben om te draaien.
Alleen om data weg te zetten? :? :?

[ Bericht 0% gewijzigd door TechnoCat op 29-08-2018 02:48:25 ]
pi_181539798
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 02:39 schreef TechnoCat het volgende:
Ik zeg ook niet volledige onbeveiligd, ik kan altijd een een truecrypt volume aanmaken en deze vanaf afstand mounten. Echter, de gegevens die op die tijdelijke server zouden staan zijn niet zo super belangrijk dat iemand daar achter aan gaat. Ik zit te denken aan het uploaden van vakantiekiekjes en filmpjes zodra mijn telefoon vol is.

Een NAS is feitelijk niets anders dan een "Netwerk aangesloten systeem". De meeste nassen hebben jammer genoeg veel te veel extra poespas en moeten processoren hebben om te draaien.
Alleen om data weg te zetten? :? :?
zelf een simpele WD mybook heeft een processor en wat geheugen nodig,maar dat is allemaal veel kleinschaliger

en die 2 hwb je nodig want iets moet het netwerk verkeer en de data verwerken zodat het van a naar B kan, alleen een disk is, in jouw geval, niet mogelijk (de router ondersteund immers geen usb disk)
pi_181550117
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 02:39 schreef TechnoCat het volgende:
Ik zeg ook niet volledige onbeveiligd, ik kan altijd een een truecrypt volume aanmaken en deze vanaf afstand mounten. Echter, de gegevens die op die tijdelijke server zouden staan zijn niet zo super belangrijk dat iemand daar achter aan gaat. Ik zit te denken aan het uploaden van vakantiekiekjes en filmpjes zodra mijn telefoon vol is.
Truecrypt werkt volgens niet erg goed over http/ftp, dus daar zou je al vast lopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 02:39 schreef TechnoCat het volgende:
Een NAS is feitelijk niets anders dan een "Netwerk aangesloten systeem". De meeste nassen hebben jammer genoeg veel te veel extra poespas en moeten processoren hebben om te draaien.
Alleen om data weg te zetten?
Je hebt al hele goede instap modellen van synologie, die je juist alles uithanden nemen. En alles heeft processoren en memory nodig. Een NAS is juist gemaakt voor file sharing en eventueel andere diensten. Een router (of modem) juist niet en daarom is de performance vaak verre van goed. Er zijn ook al wat issues mee geweest in het verleden bij bepaalde type routers.

NASje is hiervoor gewoon de beste en gemakkelijkste oplossen.
pi_181571031
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 02:39 schreef TechnoCat het volgende:

Ik zeg ook niet volledige onbeveiligd, ik kan altijd een een truecrypt volume aanmaken en deze vanaf afstand mounten.
Veryacrypt hopelijk. Truecrypt wordt al een lange tijd niet meer doorontwikkeld.

quote:
Ik zit te denken aan het uploaden van vakantiekiekjes en filmpjes zodra mijn telefoon vol is.
Daar zou je ook een webdav-achtige oplossing zoals TransIP Stack voor kunnen gebruiken.

Stack heeft ook apps voor iPhone en Android. Wel jammer dat de gratis 1TB Stack niet meer van toepassing zijn.

Maar wil je zuinig en op je eigen infra, dan kom je al gauw bij een Raspberry Pi terecht inderdaad.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_181583540
Synology?
Redacted
pi_181584303
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 20:56 schreef cablegunmaster het volgende:
Synology?
dat was ook mijn gedachte, maar dat is al teveel poespas vrees ik:
quote:
Eigenlijk een apparaatje dat niet veel meer doet dan fungeren als http/ftp en verder geen poespasp
een WD mybook is denk ik een betere optie dan.. maar hoe veilig dat is weet ik niet..
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 02:00:38 #15
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_181588639
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 21:23 schreef mschol het volgende:
dat was ook mijn gedachte, maar dat is al teveel poespas vrees ik:
An sich is zo'n Synology NAS ook nog wel acceptabel. Volgens de specs doet ie idle maar 4 watt en bij gebruik 11 watt. Dat is vergelijkbaar met een extra spaarlampje van 7 a 8 watt ergens hebben branden.

https://tweakers.net/pric(...)s112j/specificaties/

Dit apparaat voldoet prima en heeft niet te veel toeters en bellen En als het ook nog de optie heeft om te sluimeren bij niet gebruik dan is het helemaal mooi.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')