abonnement Unibet Coolblue
pi_181433625
Mensen moeten nu eenmaal veel verschillende soorten voedsel (groentes, fruit enz.) eten om gezond te blijven, maar dieren eten vaak hetzelfde.
Hoe komt dit?
Heeft dat te maken dat ons brein dan optimaal presteert, ik bedoel daarmee onderhoud van je lichaam (oud worden, conditie, immuun enz)
Of is het gewoon tot zekere hoogte overdreven wat we aan vitamines en andere stoffen binnen moet harken?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:11:25 #2
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_181434024
Wel een aardige vraag. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de relatieve complexiteit van het menselijk lichaam. Aan een mens zitten toch wat meer onderdelen dan aan een lieveheersbeestje en heeft zodoende een complexere behoefte aan voeding.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_181434444
Het heeft met een aantal zaken te maken:

1. Macronutrienten: ons lichaam heeft 20 soorten aminozuren nodig, kan niet alle vetzuren zelf maken en sommigen zijn bijna essentieel. Die moet je lichaam binnenkrijgen om voldoende brandstof en bouwstoffen te hebben
2. Vezels: deze worden door de micro-organismen in je darmen gefermenteerd en hoe meer een verschillende vezels hoe diverse en gezonder die flora kan worden. Dit beschermt je van binnenuit, maar je immuunsysteem wordt er ook door beïnvloed en genen worden aan en uitgeschakeld. Momenteel ontdekt men steeds met invloeden vanuit de darmen op het hele lichaam.
3. Micronutrienten zoals vitaminen. Ook hier kan het lichaam niet alles zelf van maken, zoals vitamine c. Zijn in kleine dosering nodig maar wel heel belangrijk om processen in je lichaam goed te laten verlopen.
4. Sporenelementen: nodig om sommige enzymen en hormonen te maken. Zelfs zeer kleine hoeveelheden giftige metalen zitten in enzymen. Ijzer in hemoglobine, jodium in schildklierhormoon etc.
5. Electrolyten, kalium, calcium, magnesium, betrokken bij bewegen en werking van je zenuwstelsel. Zonder magnesium krijg je kramp.

Over het algemeen scheidt het lichaam uit wat niet nodig is, behalve sommige spoorelementen en voetoplosbare vitamine. Door gevarieerd te eten krijgt het lichaam alles binnen en door niet altijd alles tegelijk te eten wordt ook sinds met van het een en sinds het ander opgenomen. Ijzer wordt slecht opgenomen icm melkproducten bijvoorbeeld.

Er zijn dieren die wat dat betreft minder nodig hebben of anders aan bepaalde zaken komen. Bijvoorbeeld door de micro-organismen in hun darmen. Maar katten maken zelf vitamine c aan bijvoorbeeld. Daarnaast eten veel herbivoren meerdere planten, een zelfs dan eten ze vaak per ongeluk insecten.

Carnivoren eten vaak ook de maaginhoud of lever van herbivoren... Juist.
Whatever...
pi_181434779
Lang niet alle dieren eten altijd hetzelfde. Bovendien zie je vaak dat dieren die in de regel maar een soort voedsel eten, andere manieren hebben gevonden om de vitaminen en mineralen die ze van hun normale dieet niet binnenkrijgen, toch binnen te krijgen.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 05:39:04 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181439311
Eeuwenlang had men toch een wat minder uitgebalanceerd dieet, vooral de armere mensen. Veel granen (brood, bier, pap), weinig vlees of vis, beperkt aantal groentes en weinig fruit.
pi_181439816
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:27 schreef Spanky78 het volgende:
Het heeft met een aantal zaken te maken:

1. Macronutrienten: ons lichaam heeft 20 soorten aminozuren nodig, kan niet alle vetzuren zelf maken en sommigen zijn bijna essentieel. Die moet je lichaam binnenkrijgen om voldoende brandstof en bouwstoffen te hebben
2. Vezels: deze worden door de micro-organismen in je darmen gefermenteerd en hoe meer een verschillende vezels hoe diverse en gezonder die flora kan worden. Dit beschermt je van binnenuit, maar je immuunsysteem wordt er ook door beïnvloed en genen worden aan en uitgeschakeld. Momenteel ontdekt men steeds met invloeden vanuit de darmen op het hele lichaam.
3. Micronutrienten zoals vitaminen. Ook hier kan het lichaam niet alles zelf van maken, zoals vitamine c. Zijn in kleine dosering nodig maar wel heel belangrijk om processen in je lichaam goed te laten verlopen.
4. Sporenelementen: nodig om sommige enzymen en hormonen te maken. Zelfs zeer kleine hoeveelheden giftige metalen zitten in enzymen. Ijzer in hemoglobine, jodium in schildklierhormoon etc.
5. Electrolyten, kalium, calcium, magnesium, betrokken bij bewegen en werking van je zenuwstelsel. Zonder magnesium krijg je kramp.

Over het algemeen scheidt het lichaam uit wat niet nodig is, behalve sommige spoorelementen en voetoplosbare vitamine. Door gevarieerd te eten krijgt het lichaam alles binnen en door niet altijd alles tegelijk te eten wordt ook sinds met van het een en sinds het ander opgenomen. Ijzer wordt slecht opgenomen icm melkproducten bijvoorbeeld.

Er zijn dieren die wat dat betreft minder nodig hebben of anders aan bepaalde zaken komen. Bijvoorbeeld door de micro-organismen in hun darmen. Maar katten maken zelf vitamine c aan bijvoorbeeld. Daarnaast eten veel herbivoren meerdere planten, een zelfs dan eten ze vaak per ongeluk insecten.

Carnivoren eten vaak ook de maaginhoud of lever van herbivoren... Juist.
Dat verklaart een hoop, dank voor het uitleggen.
pi_181440801
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 08:24 schreef Antaris het volgende:

[..]

Dat verklaart een hoop, dank voor het uitleggen.
Graag gedaan en uiteraard nog een heel stuk complexer. Maar grofweg is dit wel ongeveer waarvoor het nodig is.

Daarnaast is dan natuurlijk heel erg van belang wat je met dat lichaam doet. Koolhydraten zijn de hoofdbrandstof, eiwit de hoofd bouwstof, vet een beetje van beiden (je hersenen en zenuwstelsel zijn erg vet).

Als je veel intens sport heb je veel koolhydraten en electrolyten nodig. Wil je spieren bouwen dan eiwit. Kinderen hebben ook de juiste vetzuren nodig voor opbouw van de hersenen.

En de rest, die is daarnaast fijn om gezond te blijven en optimaal te functioneren. Daar merk je meestal pas wat van als je echt al wat langer een tekort hebt.

Heel stiekem zijn die darmen. Daar wordt enorm veel geregeld. Je gehele hormoonhuishouding wo st beïnvloed door de bacteriën daar. Men weet inmiddels dat: cholesterolgehalte, bloeddruk, lichaamsgewicht, stressgevoeligheid, activiteit van je immuunsysteem daar beïnvloed kan worden. Ongelofelijk maar waar. En daarbij uiteraard zijn de darmen gevoelig, dus bescherming tegen ziektes is een ding.
Whatever...
pi_181448150
Variatie is in onze tijd wel een beetje overrated vind ik.

Ja, het is belangrijk om gevarieerd te eten, maar dat is meer omdat er in onze tijd heel veel producten bestaan die enorm eenzijdig zijn en daarmee het gevaar groter is dat er een eetpatroon ontstaat waarin het structureel aan bepaalde stoffen ontbreekt.

Niet omdat je elke dag nou perse iets anders moet eten om gezond te kunnen zijn.

Zoals een poster hiervoor al schreef: er zijn eeuwenlang mensen geweest die in prima conditie waren op seizoensvoedsel uit de eigen omgeving, wat vaak hetzelfde zal zijn geweest.
pi_181448937
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 16:20 schreef littlemindy het volgende:
Variatie is in onze tijd wel een beetje overrated vind ik.

Ja, het is belangrijk om gevarieerd te eten, maar dat is meer omdat er in onze tijd heel veel producten bestaan die enorm eenzijdig zijn en daarmee het gevaar groter is dat er een eetpatroon ontstaat waarin het structureel aan bepaalde stoffen ontbreekt.

Niet omdat je elke dag nou perse iets anders moet eten om gezond te kunnen zijn.

Zoals een poster hiervoor al schreef: er zijn eeuwenlang mensen geweest die in prima conditie waren op seizoensvoedsel uit de eigen omgeving, wat vaak hetzelfde zal zijn geweest.
Vind jij. De wetenschap is er niet uit.

We zijn geëvolueerd als jagers verzamelaars. Dus gebouwd op zeer divers eten, veel diverser dan we vaak doen. Dat je niet dood gaat betekent niet dat het gezond voor je is, of dat het optimaal is voor jou.

Onderzoek bij de laatste stammen jagers verzamelaars laat zien dat zij in ieder geval veel gevarieerder eten en hun darmflora veel uitgebreider is. Ze hebben in ieder geval van bepaalde welvaartsziekten nog nooit gehoord.
Whatever...
pi_181452260
Jagers / verzamelaars lijken me helemaal niet zo divers hebben gegeten, immers allemaal eten uit dezelfde omgeving. Het is maar wat je onder divers verstaat natuurlijk.

Dat het "diverser is dan wij vaak doen" zegt mogelijk meer over onze cultuur die deels leeft op friet en frisdrank, dan dat die mensen destijds alle kleuren/soorten groenten per dag aten uit alle uithoeken van de wereld.
pi_181452684
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 19:01 schreef littlemindy het volgende:
Jagers / verzamelaars lijken me helemaal niet zo divers hebben gegeten, immers allemaal eten uit dezelfde omgeving. Het is maar wat je onder divers verstaat natuurlijk.

Dat het "diverser is dan wij vaak doen" zegt mogelijk meer over onze cultuur die deels leeft op friet en frisdrank, dan dat die mensen destijds alle kleuren/soorten groenten per dag aten uit alle uithoeken van de wereld.
Destijds werd er met het seizoen mee gegeten en stonden er veel meer soorten planten op het menu.

Sowieso alles wat eetbaar was en te pakken gekregen kon worden was in principe deel van de maaltijd. Het is bekend dat mensen na de overstap van jagers verzamelaars naar boeren veel minder gezond waren.

Het idee is nu dat dit grotendeels aan het weinig gevarieerde dieet lag. En nog steeds eten we wat dat betreft maar weinig gevarieerd.
Whatever...
  maandag 27 augustus 2018 @ 19:57:44 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181503797
Gevarieerd en gezond eten wordt overdreven, hoeveelheden fruit vooral.
Bij chronisch vitamine c gebrek treed scheurbuik op, een bijzonder nare kwaal waarbij je organen en bv je tandvlees langzaam vloeibaar worden.
Echter. De hoeveelheid vitamine c die in een kwart sinaasappel zit is voldoende dit te genezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181505460
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:11 schreef XDo het volgende:
Wel een aardige vraag. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de relatieve complexiteit van het menselijk lichaam. Aan een mens zitten toch wat meer onderdelen dan aan een lieveheersbeestje en heeft zodoende een complexere behoefte aan voeding.
:')

|:(
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:46:31 #14
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_181516482
Ik denk dat je bij dit onderwerp een duidelijke scheiding moet maken tussen wat je nodig hebt om te (over)leven en wat je nodig hebt voor (wat mij denken) optimale gezondheid c.q. een langere levensverwachting.

Er zijn genoeg verhalen van mensen die op hele beperkte diëten overleven, mensen halen bijvoorbeeld vaak de inuït aan als een volk wat heel weinig variatie kent en toch overleven. Hun levensverwachting is echter het kortst van alle volken, zover bekend.

Je moet ook een onderscheid maken tussen dag tot dag variatie en variatie over een jaar genomen. Je hoeft echt niet elke week 20 soorten groenten, 10 soorten fruit etc. te eten. Je lichaam is best goed in dingen opslaan die het nodig heeft/niet regelmatig binnenkrijgt, denk aan vitamine D wat je 'stasht' in de zomermaanden en waarvan je dan (hopelijk) genoeg overhoudt in de winter.

Verder denk ik niet dat men al weet wat het perfecte dieet is, al zijn er natuurlijk veel aanwijzingen te vinden, maar uiteindelijk gaan we ook daarmee nog dood en kunnen we ziek worden. Ook optimaal presteren weten we niet, want mensen met verschillende diëten/levensstijlen kunnen bijvoorbeeld olympisch kampioen in sport worden.
WFPB!
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:16:07 #15
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_181519455
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 21:02 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

:')

|:(
Niet dan?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_181521925
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:16 schreef XDo het volgende:

[..]

Niet dan?
Als je de mens met een alg zou vergelijken dan zou ik het met je eens zijn. En als je de anatomie van een lieveheersbeestje bestudeert dan zal je zien dat dit beestje juist complexer is dan een mens.

De mens in het algemeen heeft nooit één specifiek dieet gevolgd en dat is niet omdat wij een complexe behoefte aan voeding nodig hebben maar heeft meer met schaarste van voedsel te maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Viespeuk2018 op 28-08-2018 17:21:35 ]
pi_181522131
En een mens zou prima minder gevarieerd kunnen eten en toch oud worden.
pi_181525253
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Graag gedaan en uiteraard nog een heel stuk complexer. Maar grofweg is dit wel ongeveer waarvoor het nodig is.

Daarnaast is dan natuurlijk heel erg van belang wat je met dat lichaam doet. Koolhydraten zijn de hoofdbrandstof, eiwit de hoofd bouwstof, vet een beetje van beiden (je hersenen en zenuwstelsel zijn erg vet).

Als je veel intens sport heb je veel koolhydraten en electrolyten nodig. Wil je spieren bouwen dan eiwit. Kinderen hebben ook de juiste vetzuren nodig voor opbouw van de hersenen.

En de rest, die is daarnaast fijn om gezond te blijven en optimaal te functioneren. Daar merk je meestal pas wat van als je echt al wat langer een tekort hebt.

Heel stiekem zijn die darmen. Daar wordt enorm veel geregeld. Je gehele hormoonhuishouding wo st beïnvloed door de bacteriën daar. Men weet inmiddels dat: cholesterolgehalte, bloeddruk, lichaamsgewicht, stressgevoeligheid, activiteit van je immuunsysteem daar beïnvloed kan worden. Ongelofelijk maar waar. En daarbij uiteraard zijn de darmen gevoelig, dus bescherming tegen ziektes is een ding.
De theoretische uitleg is complex, maar om het te praktiseren helemaal niet. Als je aan je groente, vezels, eiwitten komt zit je wel goed.
pi_181525271
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Gevarieerd en gezond eten wordt overdreven, hoeveelheden fruit vooral.
Bij chronisch vitamine c gebrek treed scheurbuik op, een bijzonder nare kwaal waarbij je organen en bv je tandvlees langzaam vloeibaar worden.
Echter. De hoeveelheid vitamine c die in een kwart sinaasappel zit is voldoende dit te genezen.
Je kunt toch in principe fruit ook helemaal vervangen door groente?
pi_181525642
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De theoretische uitleg is complex, maar om het te praktiseren helemaal niet. Als je aan je groente, vezels, eiwitten komt zit je wel goed.
En voeg nog wat vetten toe. Die zijn ook redelijk essentieel.
pi_181525812
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De theoretische uitleg is complex, maar om het te praktiseren helemaal niet. Als je aan je groente, vezels, eiwitten komt zit je wel goed.
Klopt wel. Als je qua macro's goed zit en voldoende groente eet is het snel goed.Maar weet echt niet helemaal wat er in je darmen gebeurt als je veel vezels eet uit de zee, met andere suikers zoals fucose als monomeer.

Of welke enzymen een functie hebben als we ze eten in rauwe planten. Of welke exotische fytonutrienten we over het hoofd zien. Denk aan koffie: inmiddels aardig goed bewezen dat koffiedrinkers ouder worden en bepaalde ziektes minder krijgen. Is dat puur het chlorogeenzuur? Of zijn er meer factoren?

Het zal voor gewone gezondheid misschien niet heel veel uitmaken, dus in die zin heb je gelijk. Maar toch is het interessant.

En inderdaad: gewoon veel en veel verschillende groenten en fruit eten, regelmatig vis en noten, ook zacht fruit als bessen, bramen.. veel verschillende bladgroen.dan gaat dat al snel de goede kant op.
Whatever...
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:26:08 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181526183
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je kunt toch in principe fruit ook helemaal vervangen door groente?
Ja, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik gaf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181526187
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:00 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

En voeg nog wat vetten toe. Die zijn ook redelijk essentieel.
Gewoon een goede laag roomboter op je brood :)
pi_181526206
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik gaf
Begrijp ik. Is het dan ook zo dat de hoeveeleid advies die er voor groente wordt gegeven (200-250 gram) teveel is?
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:53:05 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181526736
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Begrijp ik. Is het dan ook zo dat de hoeveeleid advies die er voor groente wordt gegeven (200-250 gram) teveel is?
Ik zei niet dat het teveel fruit is, ik zei dat het overdreven wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181526830
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zei niet dat het teveel fruit is, ik zei dat het overdreven wordt.
Ahja, maar gaat dat ook op met bijvoorbeeld groente? de aanbeveling daarop wordt ook telkens meer namelijk.
pi_181526925
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 19:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ahja, maar gaat dat ook op met bijvoorbeeld groente? de aanbeveling daarop wordt ook telkens meer namelijk.
Nee, we moeten juist meer groenten eten. Vanwege de vezels met name.
Whatever...
pi_181526953
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee, we moeten juist meer groenten eten. Vanwege de vezels met name.
Maar vanaf welke hoeveelheid is het 'genoeg'? hoe is dat te meten?

En kun je ook teveel groente eten? dat het slecht wordt voor je gezondheid.
pi_181527092
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar vanaf welke hoeveelheid is het 'genoeg'? hoe is dat te meten?

En kun je ook teveel groente eten? dat het slecht wordt voor je gezondheid.
Als je een beetje varieert kan je bijna niet te veel eten.

Alleen rabarber bijvoorbeeld bevat zuur dat in grote hoeveelheden ongezond is. Je kunt dat oxalaat wel neutraliseren, maargoed. Paranoten, nootmuskaat, kaneel, daar kun je wel te veel van eten. En sommige planten bevatten veel zwavel, als je heel veel kool eet kun je gebrek aan jodium krijgen.

Zelfde geldt gifstoffen, uit nachtschade, groente met schade door ziekte of vraat.

Daarom is variëren handig. Maar te veel, gebeurt niet snel. Je krijgt hoogstens wat flatulentie...
Whatever...
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:12:05 #30
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181527164
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 16:56 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

Als je de mens met een alg zou vergelijken dan zou ik het met je eens zijn. En als je de anatomie van een lieveheersbeestje bestudeert dan zal je zien dat dit beestje juist complexer is dan een mens.

De mens in het algemeen heeft nooit één specifiek dieet gevolgd en dat is niet omdat wij een complexe behoefte aan voeding nodig hebben maar heeft meer met schaarste van voedsel te maken.
Hoe is een insect complexer dan een zoogdier? In welk opzicht?

Een ander belachelijk maken en dan zoiets ertegenover zetten :')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:15:26 #31
286575 Roces18
Chef de party
pi_181527233
allemaal onzin dat de voedingsindustrie ons voorkauwt.

gewoon vlees eten en melk drinken

daar wordt je beresterk van!!
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_181527284
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je een beetje varieert kan je bijna niet te veel eten.

Alleen rabarber bijvoorbeeld bevat zuur dat in grote hoeveelheden ongezond is. Je kunt dat oxalaat wel neutraliseren, maargoed. Paranoten, nootmuskaat, kaneel, daar kun je wel te veel van eten. En sommige planten bevatten veel zwavel, als je heel veel kool eet kun je gebrek aan jodium krijgen.

Zelfde geldt gifstoffen, uit nachtschade, groente met schade door ziekte of vraat.

Daarom is variëren handig. Maar te veel, gebeurt niet snel. Je krijgt hoogstens wat flatulentie...
Maar vanaf een bepaalde hoeveelheid heeft het toch geen zin meer, omdat je de vitamines ook weer uitplast?
pi_181527446
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Hoe is een insect complexer dan een zoogdier? In welk opzicht?

Een ander belachelijk maken en dan zoiets ertegenover zetten :')
In veel opzichten vergeleken met de mens. Lichaamsbouw, ze kunnen er heel verschillend uitzien tijdens een andere levensfase, gif aanmaken, met lichaamssappen webben creeëren, voorplanting proces, feromonen kunnen oppikken......
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:29:08 #34
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181527503
De meeste (hogere) dieren eten vrij gevarieerd over een langere periode bekeken. Roofdieren voeden zich zelden jarenlang met dezelfde prooi, en op een grasveld groeien bijvoorbeeld vele grassoorten en kruiden die een grazer allemaal eet.

Ik denk trouwens dat je het andersom moet zien. Het metabolisme van dieren is aangepast op wat ze eten. Reuzenpanda's en miereneters eten bijvoorbeeld maar één soort voedsel, daar zijn ze naartoe geëvolueerd en op aangepast. Geef je ze iets anders, dan kunnen ze het niet verteren. Voor de meeste dieren is het echter handiger om veel te lusten, die eten dus van alles en het lichaam is dus gewend aan een mix van voedingsstoffen en de behoeften raken daarop aangepast.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:34:42 #35
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181527610
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:25 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

In veel opzichten vergeleken met de mens. Lichaamsbouw, ze kunnen er heel verschillend uitzien tijdens een andere levensfase, gif aanmaken, met lichaamssappen webben creeëren, voorplanting proces, feromonen kunnen oppikken......
Gif maken is niet zo moelijk, dat kunnen veel andere diergroepen en planten ook. Feromonen oppikken kunnen wij mensen inderdaad niet, maar de meeste zoogdieren wel. De metamorfose is inderdaad wel cool.

Bij anatomie denk ik bijvoorbeeld aan het ademhalingssysteem, bloedsomloop, skelet, zenuwstelsel en spijsvertering. Dat hebben wij echt wel wat eleganter geregeld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_181527680
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 19:01 schreef littlemindy het volgende:
Jagers / verzamelaars lijken me helemaal niet zo divers hebben gegeten, immers allemaal eten uit dezelfde omgeving. Het is maar wat je onder divers verstaat natuurlijk.

Dat het "diverser is dan wij vaak doen" zegt mogelijk meer over onze cultuur die deels leeft op friet en frisdrank, dan dat die mensen destijds alle kleuren/soorten groenten per dag aten uit alle uithoeken van de wereld.
Jagers en verzamelaars haalden hun voedsel helemaal niet allemaal uit dezelfde omgeving, het waren namelijk nomaden.
pi_181527700
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
De meeste (hogere) dieren eten vrij gevarieerd over een langere periode bekeken. Roofdieren voeden zich zelden jarenlang met dezelfde prooi, en op een grasveld groeien bijvoorbeeld vele grassoorten en kruiden die een grazer allemaal eet.

Ik denk trouwens dat je het andersom moet zien. Het metabolisme van dieren is aangepast op wat ze eten. Reuzenpanda's en miereneters eten bijvoorbeeld maar één soort voedsel, daar zijn ze naartoe geëvolueerd en op aangepast. Geef je ze iets anders, dan kunnen ze het niet verteren. Voor de meeste dieren is het echter handiger om veel te lusten, die eten dus van alles en het lichaam is dus gewend aan een mix van voedingsstoffen en de behoeften raken daarop aangepast.
Als de mens maar één specifiek soort voedsel at dan zou de mensheid niet zover komen dan waar we nu zijn. Stel je voor dat zeven miljard mensen alleen maar vlees eten of de hele dag lopen grazen op groenten, dat gaat niet.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:40:59 #38
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181527755
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:38 schreef Viespeuk2018 het volgende:

[..]

Als de mens maar één specifiek soort voedsel at dan zou de mensheid niet zover komen dan waar we nu zijn. Stel je voor dat zeven miljard mensen alleen maar vlees eten of de hele dag lopen grazen op groenten, dat gaat niet.
Klopt, het brede menu van onze voorouders is één van de belangrijkste redenen voor het feit dat we zo'n plaag zijn geworden.

Maar dat was niet wat ik bedoelde.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_181527774
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Gif maken is niet zo moelijk, dat kunnen veel andere diergroepen en planten ook. Feromonen oppikken kunnen wij mensen inderdaad niet, maar de meeste zoogdieren wel. De metamorfose is inderdaad wel cool.

Bij anatomie denk ik bijvoorbeeld aan het ademhalingssysteem, bloedsomloop, skelet, zenuwstelsel en spijsvertering. Dat hebben wij echt wel wat eleganter geregeld.
Qua zenuwstelsel zijn wij idd complexer dan een insect.
pi_181527834
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar vanaf een bepaalde hoeveelheid heeft het toch geen zin meer, omdat je de vitamines ook weer uitplast?
De vitaminen wel, eiwitten ook. Maar de vezels die zijn in principe prima en daar eten we te weinig van.

En wat allerlei fytonutrienten verder doen (antioxidanten, andere bioactieve stoffen...) Dat weten we vaak niet helemaal.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')