abonnement Unibet Coolblue
pi_181402171
Welkom bij de gelegenheid tot in principe onbelemmerd gespui van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder financiële justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws, bestuurlijke ongehoorzaamheid en alleen maar grappig bedoelde complottheorieën. Iedereen is welkom, behalve als je je kinderen zelf opvoedt en laat inenten.

-edit-

[ Bericht 21% gewijzigd door murp op 05-11-2018 12:38:32 ]
Ja doei.
pi_181402212
Een multicultidag voor de kleintjes op zondag ! ;) :)
pi_181402258
Hé! Het dorpje is uit de OP!

Schande!
pi_181402264
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:06 schreef Jigzoz het volgende:
Hé! Het dorpje is uit de OP!

Schande!
Ja, die moet ik even zoeken!
Opgelost.

Slotje.
Ja doei.
pi_181402275
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:06 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, die moet ik even zoeken!
Dank u, dr. SJW.
pi_181402285
Dat is wel handig dan.... is je kind een keer ziek, is het ziek op het kinderdagverblijf.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181402473
Waarom heet het eigenlijk anti-vaxxers?
pi_181402503
omdat het anders als anti-fuckers klinkt en dat zijn de traditionele ant-vaxxers zeker niet
pi_181402519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:14 schreef Tem het volgende:
Waarom heet het eigenlijk anti-vaxxers?
Is geloof ik overgenomen uit de VS.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181402523
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:14 schreef Tem het volgende:
Waarom heet het eigenlijk anti-vaxxers?
Waarschijnlijk omdat die Amerikanen dat makkelijker vonden dan cc.
pi_181402538
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:14 schreef Tem het volgende:
Waarom heet het eigenlijk anti-vaxxers?
eerder anti-vaccinerenden
pi_181402605
Uit diezelfde categorie vind ik de afkorting BBQ stom. Er zit helemaal geen q in dat woord. En op klank kloppen die twee b's dan weer niet.
pi_181402637
Het moet wel een beetje lekker bekken natuurlijk.
Ja doei.
pi_181402640
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:18 schreef Jigzoz het volgende:
Uit diezelfde categorie vind ik de afkorting BBQ stom. Er zit helemaal geen q in dat woord. En op klank kloppen die twee b's dan weer niet.
In het Engels en Frans is hetzelfde, Barbecue, gek ja.
pi_181402650
Buhbuhkjoe.
Ja doei.
pi_181402728
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:20 schreef motorbloempje het volgende:
Buhbuhkjoe.
Braai
pi_181402740
https://www.merriam-webster.com/dictionary/anti-vaxxer

Voor het eerst gebruikt in 2009 dus....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181402765
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:24 schreef Leandra het volgende:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/anti-vaxxer

Voor het eerst gebruikt in 2009 dus....
Je zou eerder denken aan een tegenstander van de fax...
pi_181402841
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:25 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Je zou eerder denken aan een tegenstander van de fax...
Als je dat denkt is het misschien een mooi moment om iets aan je Engels te gaan doen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181402849
quote:
Een Siberisch meisje dat meer dan 50.000 jaar geleden leefde had een neanderthalermoeder en een denisovavader. Het is voor het eerst dat genetici een directe nakomeling van intersoortelijke seks hebben gevonden.
Zegt NRC.

Tof.
pi_181402945
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je dat denkt is het misschien een mooi moment om iets aan je Engels te gaan doen...
Het kan altijd beter ;)
pi_181403027
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zegt NRC.

Tof.
Gut, en dan maakte ik me al zorgen over het feit dat mijn jongste verliefd is op een tekenfilmfiguur dat een mens als moeder en een demoon als vader heeft....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181403061
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gut, en dan maakte ik me al zorgen over het feit dat mijn jongste verliefd is op een tekenfilmfiguur dat een mens als moeder en een demoon als vader heeft....
Welnee. Dat zou een grote stap in de evolutie zijn.
pi_181403161
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Welnee. Dat zou een grote stap in de evolutie zijn.
True, true.
Ik moet er niet aan denken dat ik grootmoeder van een half-cartoon, quarter-demon kind zou zijn, dat gaat vast problemen opleveren bij de indoor speelhal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181403195
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

True, true.
Ik moet er niet aan denken dat ik grootmoeder van een half-cartoon, quarter-demon kind zou zijn, dat gaat vast problemen opleveren bij de indoor speelhal.
Als ie maar ingeënt is.
pi_181403203
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als ie maar ingeënt is.
:Y
pi_181403206
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als ie maar ingeënt is.
Dat wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181403208
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gut, en dan maakte ik me al zorgen over het feit dat mijn jongste verliefd is op een tekenfilmfiguur dat een mens als moeder en een demoon als vader heeft....
Jouw kint heeft als roodharige sowieso geen ziel.
Ja doei.
pi_181403246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:41 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Jouw kint heeft als roodharige sowieso geen ziel.
Oh god, ook dat nog natuurlijk.... en dan verliefd op een half-demoon.
Daar gaat de wereld nog een hoop van horen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181403277
quote:
Noem het emancipatie, dat zulke affaires aan het licht komen. In de (top)wetenschap geldt vaak een gestaalde werkdiscipline. Wie op zoek is naar een medicijn tegen kanker of de energiebron van de toekomst, moet niet zeuren over triviale zaken als compensatie-uren, papadagen of dierenartsbezoek met de kat. ‘Ik run hier geen liefdadigheidsorganisatie!’, zou Singer een collega hebben toegebeten die met zwangerschapsverlof wilde. Niks nieuws onder de zon: al tien jaar geleden wees een peiling van de Britse krantenbijlage Times Higher Education onder duizend academici uit dat liefst 40 procent zich weleens geïntimideerd voelt.
quote:
Overcompenseren
Dat sluit aan bij Ellemers’ onderzoek: een door mannen gedomineerde werkvloer kweekt dominante vrouwen, simpelweg omdat de dames overcompenseren voor de lage verwachtingen die men van hen heeft. ‘In organisaties waar meer diversiteit is, zien we dan ook minder extreem dominant gedrag bij succesvolle vrouwen’, aldus Ellemers. ‘Het handhaven van procedures en gewoontes die een zeer masculien werkklimaat ondersteunen, zoals in veel academische organisaties het geval is, lokt dus probleemgedrag uit van leidinggevenden. Ook, of juist, bij vrouwelijke leidinggevenden.’

Tel dat op bij de bikkelharde concurrentie in de wetenschappelijke top. De strakke hiërarchie van academische rangen en standen. Plus het feit dat het gebruik van verbaal geweld in de wetenschap is toegestaan, in de vorm van de ‘academische vrijheid’ om elkaars werk te bekritiseren. En voor je het weet heb je dan een werkplek waarvan jonge onderzoekers zeggen: ‘Ik had alles om een goede carrière te maken. Maar ik ben er depressief en ziek geworden’ (een promovendus over Carollo).

Meer diversiteit, meer aandacht voor managementvaardigheden, betere klachtenprocedures en minder concurrentie – het is misschien allemaal nodig om de storm van intimidatiezaken te bezweren. ‘Het is verleidelijk om te kijken naar de persoonlijkheidskenmerken van de beschuldigde wetenschappers om te snappen wat er gebeurt’, schrijft de vooraanstaande (maar geheimzinnig anonieme) Britse wetenschapscommentator Neuroskeptic op zijn blog. ‘Maar om te begrijpen hoe zaken zoals deze tot stand komen, moeten we misschien kijken naar de aard van de academische wetenschap als geheel.’
bron
pi_181403698
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:43 schreef Tem het volgende:

[..]

[..]

bron
Ik vind het niet zo'n probleem eigenlijk. Aan de top is het hard werken en worden er hoge eisen gesteld, zo gaat dat. Dat is bij topsport ook zo. En net zoals een zwangerschap niet bepaald bevorderlijk is voor het behalen van een Olympische titel is het dat ook niet voor het behalen van een topresultaat in de wetenschap. Net als in de top van het bedrijfsleven of in de politiek overigens.
pi_181403944
quote:
Beet een vrouwelijke studente met problemen toe: ‘Homomannen hebben ook problemen.’
Dat is nog eens met gestrekt been erin gaan.
pi_181404027
quote:
Toch zou de slagingskans nog groter kunnen zijn als er van méér mensen DNA in de databank zou zitten. Nu is dat beperkt tot iedereen die veroordeeld is voor een ernstig misdrijf - ongeveer 250.000 mensen.
Ik kwam dit net ergens tegen. Dat aantal kan toch niet kloppen?
pi_181404148
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik kwam dit net ergens tegen. Dat aantal kan toch niet kloppen?
Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Er zitten allerhande DNA-bronnen in:

quote:
De Nederlandse DNA-databank voor strafzaken worden DNA-profielen opgenomen van:

• verdachten
• veroordeelden
• ex-gedetineerden (op vrijwillige basis)
• overleden slachtoffers
• vermiste personen (bij een vermoeden van een misdrijf)
• op een plaats delict aangetroffen of delict gerelateerde sporen
pi_181404175
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Er zitten allerhande DNA-bronnen in:

[..]

Ik neem aan dat Jigzoz het aantal eerder laag vindt.

Gelukkig zijn er niet zo veel misdadigers in Nederland, in tegenstelling tot wat je soms uit de media te horen krijgt.
pi_181404188
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Er zitten allerhande DNA-bronnen in:

[..]

Er staat dat er zo'n 250.000 mensen veroordeeld zijn voor een ernstig misdrijf.
pi_181404206
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Jigzoz het aantal eerder laag vindt.

Gelukkig zijn er niet zo veel misdadigers in Nederland, in tegenstelling tot wat je soms uit de media te horen krijgt.
Nee, ik vind het absurd hoog. Ernstige misdrijven zijn geen dingen als een paar glazen teveel op hebben achter het stuur, winkeldiefstal of belastingfraude hè.
pi_181404237
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Er staat dat er zo'n 250.000 mensen veroordeeld zijn voor een ernstig misdrijf.
Volgens mij zit de journalist gewoon fout met de stelling dat er alleen veroordeelde personen in staan.
pi_181404254
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Volgens mij zit de journalist gewoon fout met de stelling dat er alleen veroordeelde personen in staan.
Ik hoop het, want anders heb ik echt in een bubbel geleefd.
pi_181404283
Als ik het zo lees kunnen jij en ik er ook al in zitten: op een plaats delict aangetroffen of delict gerelateerde sporen.

https://dnadatabank.foren(...)werkwijze/index.aspx
pi_181404296
quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:25 schreef Kowloon het volgende:
Als ik het zo lees kunnen jij en ik er ook al in zitten: op een plaats delict aangetroffen of delict gerelateerde sporen.
Met naam en al? Denk het niet.
pi_181404327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, ik vind het absurd hoog. Ernstige misdrijven zijn geen dingen als een paar glazen teveel op hebben achter het stuur, winkeldiefstal of belastingfraude hè.
DNA wordt afgenomen van eenieder die veroordeeld wordt voor een misdrijf waar voorlopige hechtenis voor mogelijk is. Dat zijn, kort gezegd: alle feiten waarvoor een maximumstraf van 4 jaar of meer op staat, een rits bonusdelicten uit het wetboek van strafrecht en allerlei andere wetten en gevallen waarin de verdachte geen vaste woon- of verblijfplaats heeft. Volledige tekst, mocht je dat willen lezen:

https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel67

Er valt echt extreem veel onder. Inclusief winkeldiefstal (maximumstraf is vier jaar, zie art. 310 Sr). Belastingfraude is geen zelfstandig strafbaar feit, maar bijvoorbeeld wel valsheid in geschrifte (225 Sr) en het niet doen van een aangifte (art. 69 AWR) waarvoor allebei wel weer voorlopige hechtenis mogelijk is.

De enige feiten waarvoor geen VH mogelijk is zijn misdrijven waarvoor een extreem lage maximumstraf staat (daarvan ken ik geen enkel voorbeeld) en overtredingen als wildplassen of vernieling.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 18:28:21 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181404345
Pakweg tweederde van het 1Vandaag-panel ( :') ) is voorstander van het verplicht afstaan van je DNA. Oh help.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181404357
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

DNA wordt afgenomen van eenieder die veroordeeld wordt voor een misdrijf waar voorlopige hechtenis voor mogelijk is. Dat zijn, kort gezegd: alle feiten waarvoor een maximumstraf van 4 jaar of meer op staat, een rits bonusdelicten uit het wetboek van strafrecht en allerlei andere wetten en gevallen waarin de verdachte geen vaste woon- of verblijfplaats heeft. Volledige tekst, mocht je dat willen lezen:

https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel67

Er valt echt extreem veel onder. Inclusief winkeldiefstal (maximumstraf is vier jaar, zie art. 310 Sr). Belastingfraude is geen zelfstandig strafbaar feit, maar bijvoorbeeld wel valsheid in geschrifte (225 Sr) en het niet doen van een aangifte (art. 69 AWR) waarvoor wel weer voorlopige hechtenis mogelijk is.
Even voor de goede orde: het ging me om het citaat: 250.000 mensen die veroordeeld zouden zijn voor een ernstig misdrijf.
pi_181404376
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
Pakweg tweederde van het 1Vandaag-panel ( :') ) is voorstander van het verplicht afstaan van je DNA. Oh help.
Allemaal VVD'ers.
pi_181404398
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Even voor de goede orde: het ging me om het citaat: 250.000 mensen die veroordeeld zouden zijn voor een ernstig misdrijf.
Ja, dat is dus ook zo, als je realiseert dat met "ernstig misdrijf" in deze context gedoeld wordt op de eisen van voorlopige hechtenis uit artikel 67 Sv. Zoals gezegd vallen echt heel veel misdrijven daar onder. Inclusief jouw voorbeelden van winkeldiefstal of belastingfraude.
pi_181404416
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik kwam dit net ergens tegen. Dat aantal kan toch niet kloppen?
Die Utrechtse serieverkrachter moest zijn DNA al afstaan na een fietsendiefstal, dus de vraag is maar wat in de categorie "ernstig misdrijf" valt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181404423
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Met naam en al? Denk het niet.
Ik denk niet dat men de sporen gevonden op een plaats delict direct kan koppelen aan een persoon. Ze bewaren die juist omdat ze nog een dader zoeken lijkt mij. :P Zolang het onderzoek nog niet afgerond is bewaren ze het zo te lezen volgens deze termijnen:

quote:
Er gelden verschillende bewaartermijnen voor de verschillende categorieën DNA-profielen:
• Sporen aangetroffen op een ‘plaats delict’: 12, 20 of 80 jaar afhankelijk van de strafbedreiging behorend bij het delict.
pi_181404430
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, dat is dus ook zo, als je realiseert dat met "ernstig misdrijf" in deze context gedoeld wordt op de eisen van voorlopige hechtenis uit artikel 67 Sv. Zoals gezegd vallen echt heel veel misdrijven daar onder. Inclusief jouw voorbeelden van winkeldiefstal of belastingfraude.
Winkeldiefstal geldt als 'ernstig misdrijf'? Serieus? Wat is dan een niet-ernstig misdrijf?
pi_181404445
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die Utrechtse serieverkrachter moest zijn DNA al afstaan na een fietsendiefstal, dus de vraag is maar wat in de categorie "ernstig misdrijf" valt.
Zowel op heling (art 416 Sr) als diefstal (art 310 Sr) staat een maximumstraf van vier jaar of meer, dus, inderdaad, bij een fietsendiefstal of het kopen van een gestolen fiets wordt je DNA afgenomen. Dat is ook een "ernstig misdrijf" in deze context.
pi_181404469
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

DNA wordt afgenomen van eenieder die veroordeeld wordt voor een misdrijf waar voorlopige hechtenis voor mogelijk is. Dat zijn, kort gezegd: alle feiten waarvoor een maximumstraf van 4 jaar of meer op staat, een rits bonusdelicten uit het wetboek van strafrecht en allerlei andere wetten en gevallen waarin de verdachte geen vaste woon- of verblijfplaats heeft. Volledige tekst, mocht je dat willen lezen:

https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel67

Er valt echt extreem veel onder. Inclusief winkeldiefstal (maximumstraf is vier jaar, zie art. 310 Sr). Belastingfraude is geen zelfstandig strafbaar feit, maar bijvoorbeeld wel valsheid in geschrifte (225 Sr) en het niet doen van een aangifte (art. 69 AWR) waarvoor allebei wel weer voorlopige hechtenis mogelijk is.

De enige feiten waarvoor geen VH mogelijk is zijn misdrijven waarvoor een extreem lage maximumstraf staat (daarvan ken ik geen enkel voorbeeld) en overtredingen als wildplassen of vernieling.
Interessant! Én zorgwekkend vind ik.
pi_181404471
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
Pakweg tweederde van het 1Vandaag-panel ( :') ) is voorstander van het verplicht afstaan van je DNA. Oh help.
Dat is wel naar veel idd :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181404501
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Zowel op heling (art 416 Sr) als diefstal (art 310 Sr) staat een maximumstraf van vier jaar of meer, dus, inderdaad, bij een fietsendiefstal of het kopen van een gestolen fiets wordt je DNA afgenomen. Dat is ook een "ernstig misdrijf" in deze context.
Oh mên, als het kopen van een gestolen fiets een grond is dan kun je idd half NL wel in de database zettten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181404533
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Winkeldiefstal geldt als 'ernstig misdrijf'? Serieus? Wat is dan een niet-ernstig misdrijf?
"Ernstig misdrijf" is geen juridische term, het is gewoon een kreet van een journalist. Voorbeelden van misdrijven waar geen voorlopige hechtenis voor mogelijk is (en waarbij je DNA dus niet in de database komt) zijn o.a.:

- Het verspreiden van een afbeelding die beledigend is voor de koning (art. 113 lid 1 Sr) (nb: bij majesteitsschennis is wel VH mogelijk)
- Belediging van een lid van de regering van een bevriende staat (art. 118 lid 1 Sr)
- gelegenheid verschaffen aan anderen om strafbare feiten te plegen (art. 133 Sr)

Enzovoorts. Je hebt het dan meestal over kleine vergrijpen zonder grote schade, die overigens ook maar zelden opgelegd worden.
pi_181404562
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

"Ernstig misdrijf" is geen juridische term, het is gewoon een kreet van een journalist. Voorbeelden van misdrijven waar geen voorlopige hechtenis voor mogelijk is (en waarbij je DNA dus niet in de database komt) zijn o.a.:

- Het verspreiden van een afbeelding die beledigend is voor de koning (art. 113 lid 1 Sr) (nb: bij majesteitsschennis is wel VH mogelijk)
- Belediging van een lid van de regering van een bevriende staat (art. 118 lid 1 Sr)
- gelegenheid verschaffen aan anderen om strafbare feiten te plegen (art. 133 Sr)

Enzovoorts. Je hebt het dan meestal over kleine vergrijpen zonder grote schade, die overigens ook maar zelden opgelegd worden.
Hm. Thanks. Leer ik nog eens wat.
pi_181404587
Voor een beledigende cartoon van W-A hoef je dus nog geen DNA af te staan. Toch weer een meevaller.
pi_181404613
Weet je ook wat er gebeurt als je niet aan het afstaan van DNA mee werkt, Tchock?
pi_181404628
quote:
7s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:38 schreef Kowloon het volgende:
Weet je ook wat er gebeurt als je niet aan het afstaan van DNA mee werkt?
Standrechtelijke executie. Anaal.
pi_181404633
Op het vervalsen van postzegels staat zo te zien ook maar maximaal twee jaar, dus dat is ook weer mazzel.
pi_181404645
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:39 schreef Reya het volgende:
Op het vervalsen van postzegels staat zo te zien ook maar maximaal twee jaar, dus dat is ook weer mazzel.
Daar kun je toch niet mee aankomen in je cellenblok man...
pi_181404673
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar kun je toch niet mee aankomen in je cellenblok man...
Ik heb mijn vrouw en haar familie vermoord, wat heb jij gedaan? Wat zeg je? Postzegels vervalst?.....
pi_181404680
quote:
7s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:38 schreef Kowloon het volgende:
Weet je ook wat er gebeurt als je niet aan het afstaan van DNA mee werkt?
Als afname van DNA is bevolen (het gebeurt namelijk niet standaard als je veroordeeld of verdachte bent) dan mag je dat niet weigeren, daar is in de wet geen mogelijkheid voor opgenomen. Heel cru gezegd zullen ze het dus onvrijwillig bij je afnemen als je pertinent blijft weigeren.

Je kunt wel bezwaar maken tegen de opname van de DNA in de databank.
pi_181404716
quote:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat een afbeelding of voorwerp aanstotelijk voor de eerbaarheid is en die afbeelding of dat voorwerp:

1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd, openlijk tentoonstelt of aanbiedt;

2°. aan iemand, anders dan op diens verzoek, toezendt.
Op mensen ongevraagd porno toezenden staat maximaal twee maanden. Ook al geen ernstig misdrijf.
pi_181404724
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:39 schreef Reya het volgende:
Op het vervalsen van postzegels staat zo te zien ook maar maximaal twee jaar, dus dat is ook weer mazzel.
Klopt! Dat is een overtreding. Voor overtredingen is nooit voorlopige hechtenis mogelijk, dat is alleen bij (bepaalde) misdrijven.
pi_181404733
Zijn er juridisch wel kwalificaties wat betreft misdrijven? Of hoe wordt die verdeling gemaakt? Overtreding, misdrijf ofzo?
pi_181404768
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:42 schreef Reya het volgende:

[..]

Op mensen ongevraagd porno toezenden staat maximaal twee maanden. Ook al geen ernstig misdrijf.
Even aangifte doen tegen wat mensen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_181404779
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:42 schreef Tchock het volgende:

[..]

Klopt! Dat is een overtreding. Voor overtredingen is nooit voorlopige hechtenis mogelijk, dat is alleen bij (bepaalde) misdrijven.
Staat onder titel XI van het Tweede Boek WvS, dus blijkbaar toch een misdrijf.
pi_181404824
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:42 schreef Tem het volgende:
Zijn er juridisch wel kwalificaties wat betreft misdrijven? Of hoe wordt die verdeling gemaakt? Overtreding, misdrijf ofzo?
In het wetboek van strafrecht is een hoofdstuk "Misdrijven" (artt 92-423) en een hoofdstuk "Overtredingen" (artt 424-479). Dat is eigenlijk het enige verschil in de wet. Algemeen gezegd zijn misdrijven ernstiger en er staat vrijwel altijd een hogere straf op, maar het onderscheid is verder gering, behalve dat er soms specifiek om een misdrijf of overtreding wordt gevraagd in een ander wetsartikel.

In andere wetten met strafbepalingen wordt het vaak expliciet aangewezen, zoals in artikel 13 van de Opiumwet:

quote:
Artikel 13
1 De in artikel 10, eerste lid, en artikel 11, eerste lid, strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

2 De in de artikelen 10, tweede tot en met zesde lid, 10a, eerste lid, 11, tweede tot en met vijfde lid, 11a en 11b strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
pi_181404846
quote:
Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
Op het jatten van bagger staat maar maximaal een maand.
pi_181404851
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als afname van DNA is bevolen (het gebeurt namelijk niet standaard als je veroordeeld of verdachte bent) dan mag je dat niet weigeren, daar is in de wet geen mogelijkheid voor opgenomen. Heel cru gezegd zullen ze het dus onvrijwillig bij je afnemen als je pertinent blijft weigeren.

Je kunt wel bezwaar maken tegen de opname van de DNA in de databank.
Ik lees het ja. Hmmm, ik vind het wel dubieus allemaal. Wat nou als je in de toekomst veroordeeld wordt op basis van eerder gedwongen afgestaan DNA-materiaal. Dan ben je toch ook gedwongen om mee te werken aan je eigen veroordeling toen je op dat moment in het verleden DNA af hebt moeten staan.
pi_181404862
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:44 schreef Reya het volgende:

[..]

Staat onder titel XI van het Tweede Boek WvS, dus blijkbaar toch een misdrijf.
Artikel 440 bedoel je toch? Die staat in titel II van boek 3, of ik kijk heel verkeerd.
pi_181404881
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:46 schreef Reya het volgende:

[..]

Op het jatten van bagger staat maar maximaal een maand.
O ja. Ik had ooit eens een feestje in het Amsterdamse bos. Hadden we een kampvuur gemaakt met hout uit het bos. Kregen we een boete wegens brandstichting en stroperij.
pi_181404882
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:46 schreef Reya het volgende:

[..]

Op het jatten van bagger staat maar maximaal een maand.
Whehe. :D
pi_181404903
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:46 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik lees het ja. Hmmm, ik vind het wel dubieus allemaal. Wat nou als je in de toekomst veroordeeld wordt op basis van eerder gedwongen afgestaan DNA-materiaal. Dan ben je toch ook gedwongen om mee te werken aan je eigen veroordeling toen je op dat moment in het verleden DNA af hebt moeten staan.
Het juridische antwoord:

Volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens beschermt ne bis in idem (het recht om niet aan je eigen veroordeling mee te werken) niet het afstaan van DNA-materiaal, onder meer. Als iets zonder jouw medewerking verkregen kan worden dan is het dus niet zo dat jij er aan mee hoeft te werken.

Mijn antwoord:

Ja, inderdaad.
pi_181404936
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:47 schreef Tchock het volgende:

[..]

Artikel 440 bedoel je toch? Die staat in titel II van boek 3, of ik kijk heel verkeerd.
Ik had dit gezien:

quote:
Artikel 219
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:

1°. hij die andere dan de in de artikelen 217 en 218 bedoelde merken, die krachtens wettelijk voorschrift op goederen of hun verpakking moeten of kunnen worden geplaatst, daarop valselijk plaatst of echte vervalst, met het oogmerk om die goederen te gebruiken of door anderen te doen gebruiken alsof de daarop geplaatste merken echt en onvervalst waren;
Maar wellicht gaat dat niet over postzegels.
pi_181404998
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik had dit gezien:

[..]

Maar wellicht gaat dat niet over postzegels.
Oh, heh. Ik vond:

quote:
Artikel 440
Hij die drukwerken of andere voorwerpen in een vorm die ze op munt- of bankbiljetten, op muntspeciën, op van rijksmerken voorziene platina, gouden of zilveren werken, op postzegels of op reisdocumenten, identiteitsbewijzen als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht of andere identiteitsbewijzen die afgegeven zijn door een dienst of organisatie van vitaal of nationaal belang of Nederlandse identiteitskaarten doet gelijken, vervaardigt, ontvangt, zich verschaft, in voorraad heeft, vervoert, invoert, doorvoert of uitvoert, wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.
Wat het onderscheid tussen die twee nou is weet ik ook niet. Klinkt wel aardig als een postzegel wat jouw artikel beschrijft :P
pi_181405042
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het juridische antwoord:

Volgens het Europese Hof voor de Rechten van de Mens beschermt ne bis in idem (het recht om niet aan je eigen veroordeling mee te werken) niet het afstaan van DNA-materiaal, onder meer. Als iets zonder jouw medewerking verkregen kan worden dan is het dus niet zo dat jij er aan mee hoeft te werken.

Mijn antwoord:

Ja, inderdaad.
Dat is wel creatief beredeneerd van het Europese Hof. Ik denk dat er in het huidige politiek klimaat helaas weinig draagvlak gaat zijn om dit nog recht te trekken.

Bedankt voor je antwoorden in ieder geval. Reuze interessant. ^O^
pi_181405162
Wat zijn er toch een vreemde strafbepalingen als je het door gaat spitten. Artikel 441 Sr stelt bijvoorbeeld strafbaar om informatie openbaar te maken die je per radio-ontvanger hebt gekregen terwijl je wist dat die niet voor jou bedoeld was.


quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:53 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat is wel creatief beredeneerd van het Europese Hof. Ik denk dat er in het huidige politiek klimaat helaas weinig draagvlak gaat zijn om dit nog recht te trekken.

Bedankt voor je antwoorden in ieder geval. Reuze interessant. ^O^
Het Hof heeft dat beginsel nogal uitgekleed. Momenteel valt er alleen maar informatie onder die bestaat "afhankelijk van de wil van de verdachte". Dingen die onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaan (bloed, DNA, administratie, je dagboek, etc) worden niet beschermd en dus mag de overheid je dwingen die op te geven, zelfs om ze te gebruiken in een zaak tegen jouzelf.

Waar het praktisch gezien op neerkomt tegenwoordig is een recht om je mond te houden als je vragen worden gesteld. Informatie die jij enkel zelf kunt verschaffen door het te vertellen mag je altijd voor je houden.

Ik bedoelde trouwens nemo tenetur, niet ne bis in idem. :@
  donderdag 23 augustus 2018 @ 18:59:54 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181405185
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:58 schreef Tchock het volgende:
Wat zijn er toch een vreemde strafbepalingen als je het door gaat spitten. Artikel 441 Sr stelt bijvoorbeeld strafbaar om informatie openbaar te maken die je per radio-ontvanger hebt gekregen terwijl je wist dat die niet voor jou bedoeld was.

[..]

Het Hof heeft dat beginsel nogal uitgekleed. Momenteel valt er alleen maar informatie onder die bestaat "afhankelijk van de wil van de verdachte". Dingen die onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaan (bloed, DNA, administratie, je dagboek, etc) worden niet beschermd en dus mag de overheid je dwingen die op te geven, zelfs om ze te gebruiken in een zaak tegen jouzelf.

Waar het praktisch gezien op neerkomt tegenwoordig is een recht om je mond te houden als je vragen worden gesteld. Informatie die jij enkel zelf kunt verschaffen door het te vertellen mag je altijd voor je houden.

Ik bedoelde trouwens nemo tenetur, niet ne bis in idem. :@
Als ik je post goed lees dan kun je dus niet gedwongen worden om wachtwoorden of encryptiesleutels vrij te geven. Lees ik dat goed?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181405232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik je post goed lees dan kun je dus niet gedwongen worden om wachtwoorden of encryptiesleutels vrij te geven. Lees ik dat goed?
Ja, dat klopt. Ten minste, je kunt niet gedwongen worden om ze te vertellen aan justitie. Eventueel kun je wel gedwongen worden om het notitieblok te overhandigen waar je wachtwoord op staat. En je kunt ook gedwongen worden om gegevensdragers die versleuteld zijn zelf te overhandigen.
pi_181405679
And now for something completely different.

https://www.carthrottle.c(...)-finds-in-the-world/
pi_181405763
quote:
2s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik had dit gezien:

[..]

Maar wellicht gaat dat niet over postzegels.
Hmmz.... een oranje vogel als UI.... weet je zeker dat het geen irritante kloon van jou is? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181405923
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
And now for something completely different.

https://www.carthrottle.c(...)-finds-in-the-world/
Oh mên.... die Gullwing O+
En ik hou niet eens van Mercedes :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181406227
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh mên.... die Gullwing O+
En ik hou niet eens van Mercedes :')
Aardige ouders ook:
quote:
One of only 29 built, this ’55 300SL “Alloy Gullwing” was a graduation present, given to Californian teen Tom Wellmer by his parents.
pi_181406394
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Ten minste, je kunt niet gedwongen worden om ze te vertellen aan justitie. Eventueel kun je wel gedwongen worden om het notitieblok te overhandigen waar je wachtwoord op staat. En je kunt ook gedwongen worden om gegevensdragers die versleuteld zijn zelf te overhandigen.
Hoe zit dat met biometrische beveiliging? Bijvoorbeeld een telefoon ontgrendelen met een vingerafdruk. Dan zou ik zeggen dat een lange pincode, die je niet opschrijft, je meer bescherming geeft in een dergelijke situatie.
pi_181406871
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh mên.... die Gullwing O+
En ik hou niet eens van Mercedes :')

Rosberg heeft er een. Wel een normale dan.
pi_181406890
Lang geleden heb ik die Uhlenhaut coupé ervan een keer gezien. Op de Rai hoor, niet in het wild.
pi_181407419
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 19:56 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hoe zit dat met biometrische beveiliging? Bijvoorbeeld een telefoon ontgrendelen met een vingerafdruk. Dan zou ik zeggen dat een lange pincode, die je niet opschrijft, je meer bescherming geeft in een dergelijke situatie.
Ik weet niet precies hoe je dat moet rijmen in de jurisprudentie van de Hoge Raad (via het EHRM). Volgens mij zijn zulke situaties gewoon nog niet voorgekomen.

Enerzijds kun je betogen dat het ontgrendelen via bijv vingerafdruk of gezichtsherkenning informatie is die onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaat. Net zoals je bloed kunt afnemen van een verdachte die dat niet wil, kun je ook een telefoon ontgrendelen met iemands vingerafdruk zonder diens toestemming.

Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het gelijk staat aan een wachtwoord en dus niet van iemand geëist mag worden. Ik ben benieuwd wat de HR daar over zou zeggen.

Overigens is het vanuit strafrechtelijk oogpunt sterk aan te bevelen om dat soort ontgrendelingen niet aan te zetten. In het buitenland (bijvoorbeeld in de VS) is biometrische beveiliging veel minder goed beschermd dan andere vormen van encryptie als het om de politie gaat. Een vingerafdrukscanner bijvoorbeeld is zeer onveilig als je je wil beschermen tegen een politieapparaat dat al over je vingerafdrukken beschikt. Ik geloof dat inmiddels zowel Apple als Android een functie heeft in de nieuwste versies om tijdelijk biometrische beveiliging uit te schakelen.
pi_181407619
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:41 schreef Tchock het volgende:

Jij bent jurist? Op welk vlak?
pi_181408911
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe je dat moet rijmen in de jurisprudentie van de Hoge Raad (via het EHRM). Volgens mij zijn zulke situaties gewoon nog niet voorgekomen.

Enerzijds kun je betogen dat het ontgrendelen via bijv vingerafdruk of gezichtsherkenning informatie is die onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaat. Net zoals je bloed kunt afnemen van een verdachte die dat niet wil, kun je ook een telefoon ontgrendelen met iemands vingerafdruk zonder diens toestemming.

Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het gelijk staat aan een wachtwoord en dus niet van iemand geëist mag worden. Ik ben benieuwd wat de HR daar over zou zeggen.

Overigens is het vanuit strafrechtelijk oogpunt sterk aan te bevelen om dat soort ontgrendelingen niet aan te zetten. In het buitenland (bijvoorbeeld in de VS) is biometrische beveiliging veel minder goed beschermd dan andere vormen van encryptie als het om de politie gaat. Een vingerafdrukscanner bijvoorbeeld is zeer onveilig als je je wil beschermen tegen een politieapparaat dat al over je vingerafdrukken beschikt. Ik geloof dat inmiddels zowel Apple als Android een functie heeft in de nieuwste versies om tijdelijk biometrische beveiliging uit te schakelen.
Er zijn al landen aangesloten zijn bij het EHRM die al dwingen tot ontsleuteling, GB bijvoorbeeld. In de VS zit daadwerkelijk al iemand voor onbepaalde tijd vast hiervoor. Zonder proces of zelfs maar inbeschuldigingstelling van het gene waar hij van verdacht wordt. Best dubieuze slippery slope net zoals deze trend. Zie ook op wikipedia
pi_181409358
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:33 schreef MichieldeRuyter het volgende:

[..]

Er zijn al landen aangesloten zijn bij het EHRM die al dwingen tot ontsleuteling, GB bijvoorbeeld. In de VS zit daadwerkelijk al iemand voor onbepaalde tijd vast hiervoor. Zonder proces of zelfs maar inbeschuldigingstelling van het gene waar hij van verdacht wordt. Best dubieuze slippery slope net zoals deze trend. Zie ook op wikipedia
Klopt inderdaad. Ik volg dit niet per se op de voet, maar over die Amerikaan heb ik ook gelezen. Zeer zorgwekkend en inderdaad een hellend vlak. Gelukkig zijn de Nederlandse waarborgen tot nu toe nog beter.
pi_181409562
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jij bent jurist? Op welk vlak?
Klopt, strafrecht.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:06:44 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181409628
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Klopt, strafrecht.
Net als ik.
Werk je nu in het vakgebied? Ik weet dat je werkt, maar verder niets erover.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_181409788
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Klopt, strafrecht.
Stoer. Advocaat of zo?
pi_181409987
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe je dat moet rijmen in de jurisprudentie van de Hoge Raad (via het EHRM). Volgens mij zijn zulke situaties gewoon nog niet voorgekomen.

Enerzijds kun je betogen dat het ontgrendelen via bijv vingerafdruk of gezichtsherkenning informatie is die onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaat. Net zoals je bloed kunt afnemen van een verdachte die dat niet wil, kun je ook een telefoon ontgrendelen met iemands vingerafdruk zonder diens toestemming.

Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het gelijk staat aan een wachtwoord en dus niet van iemand geëist mag worden. Ik ben benieuwd wat de HR daar over zou zeggen.

Overigens is het vanuit strafrechtelijk oogpunt sterk aan te bevelen om dat soort ontgrendelingen niet aan te zetten. In het buitenland (bijvoorbeeld in de VS) is biometrische beveiliging veel minder goed beschermd dan andere vormen van encryptie als het om de politie gaat. Een vingerafdrukscanner bijvoorbeeld is zeer onveilig als je je wil beschermen tegen een politieapparaat dat al over je vingerafdrukken beschikt. Ik geloof dat inmiddels zowel Apple als Android een functie heeft in de nieuwste versies om tijdelijk biometrische beveiliging uit te schakelen.
Aha! Ik heb sowieso al een hekel aan biometrische beveiliging. Je kunt je vingerafdruk, iris of gezicht niet om de paar maanden even wijzigen zoals dat met een wachtwoord of pincode wel kan. Overigens verwacht ik niet met justitie in aanraking te komen, hooguit voor een verkeersboete ;) , maar ook bij een beroving kunnen ze natuurlijk makkelijk even je vinger tegen de scanner aanhouden.
pi_181410168
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:33 schreef MichieldeRuyter het volgende:

[..]

Er zijn al landen aangesloten zijn bij het EHRM die al dwingen tot ontsleuteling, GB bijvoorbeeld. In de VS zit daadwerkelijk al iemand voor onbepaalde tijd vast hiervoor. Zonder proces of zelfs maar inbeschuldigingstelling van het gene waar hij van verdacht wordt. Best dubieuze slippery slope net zoals deze trend. Zie ook op wikipedia
Zorgwekkende artikelen post je daar. Eigenlijk ben je dan alleen nog veilig met een systeem waarbij encyptie gecombineerd wordt met een mogelijkheid tot plausibele ontkenning. Dus een aantal encryptiesleutels geef je af en die ene die toegang geeft tot data die je echt privé wil houden hou je verborgen.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:39:46 #97
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181410299
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Stoer. Advocaat of zo?
Nee (Hij). Ik ook niet overigens.
En wat is er stoer aan?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_181410310
quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Zorgwekkende artikelen post je daar. Eigenlijk ben je dan alleen nog veilig met een systeem waarbij encyptie gecombineerd wordt met een mogelijkheid tot plausibele ontkenning. Dus een aantal encryptiesleutels geef je af en die ene die toegang geeft tot data die je echt privé wil houden hou je verborgen.
Inderdaad. Plausible deniability geeft wel nog privacy. Maar de drempel wordt steeds hoger. Een goede implementatie hiervan is namelijk niet makkelijk en voor de gemiddelde burger onhaalbaar.
pi_181410608
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee (Hij). Ik ook niet overigens.
En wat is er stoer aan?
Moreel gezien een enorm interessant vakgebied. Ik hou van morele kwesties. Vandaar.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:59:28 #100
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181410794
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Moreel gezien een enorm interessant vakgebied. Ik hou van morele kwesties. Vandaar.
Ik vind het ook fascinerend anders had ik niet voor de master Straf- en strafprocesrecht gekozen.

Snap alleen niet wat er stoer aan is.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_181410958
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik vind het ook fascinerend anders had ik niet voor de master Straf- en strafprocesrecht gekozen.

Snap alleen niet wat er stoer aan is.
Hier in de buurt gebruiken we het woord 'stoer' in de betekenis van 'erg interessant', of 'leuk'.
pi_181411064
Waarom willen niet-criminelen geen dna afstaan?
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:10:46 #103
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181411074
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hier in de buurt gebruiken we het woord 'stoer' in de betekenis van 'erg interessant', of 'leuk'.
Ah, ok.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:11:15 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181411093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:10 schreef ArischeAlex het volgende:
Waarom willen niet-criminelen geen dna afstaan?
Is dat een serieuze vraag?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_181411566
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Is dat een serieuze vraag?
Ik hoop het niet, maar ben bang van wel :'( . Dat terwijl onze Arische vriend toch een middelbareschooldiploma heeft... :X
pi_181411675
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:30 schreef MichieldeRuyter het volgende:

[..]

Ik hoop het niet, maar ben bang van wel :'( . Dat terwijl onze Arische vriend toch een middelbareschooldiploma heeft... :X
Nounounounou...

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik dat wel of niet zou doen. Ben ik dan per definitie dom?
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:43:40 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_181411933
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nounounounou...

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik dat wel of niet zou doen. Ben ik dan per definitie dom?
Jij bent iig duidelijk geen (strafrecht)jurist.

Ja, dat zou dom zijn. Al maakt het jou op zich natuurlijk niet dom.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 23 augustus 2018 @ 23:53:34 #108
104871 remlof
Europees federalist
pi_181412192
Ik ben er wel voor om van iedereeen bij geboorte DNA af te nemen en op te slaan.
pi_181412332
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:53 schreef remlof het volgende:
Ik ben er wel voor om van iedereeen bij geboorte DNA af te nemen en op te slaan.
Laten we dan ook maar gewoon schaamteloos de genenpoel gaan optimaliseren. Scan al het DNA en verbied mensen met erfelijke ziektes om nog kinderen te krijgen en moedig mensen met gunstige genen aan kinderen te krijgen.
pi_181412408
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Jij bent iig duidelijk geen (strafrecht)jurist.

Ja, dat zou dom zijn. Al maakt het jou op zich natuurlijk niet dom.
Waarom?
pi_181412791
quote:
6s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:58 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Laten we dan ook maar gewoon schaamteloos de genenpoel gaan optimaliseren. Scan al het DNA en verbied mensen met erfelijke ziektes om nog kinderen te krijgen en moedig mensen met gunstige genen aan kinderen te krijgen.
De BV Nederland heeft sterke en slimme mensen nodig, de rest is overbodig. Misschien kunnen ze nog wel het DNA manipuleren middels verplichte vaccinatie waardoor burger 3.0 ontstaat.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:19:51 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181412997
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:13 schreef Tem het volgende:

[..]

De BV Nederland heeft sterke en slimme mensen nodig, de rest is overbodig. Misschien kunnen ze nog wel het DNA manipuleren middels verplichte vaccinatie waardoor burger 3.0 ontstaat.
Ho ho, wie gaan de tuinen en huizen van die sterke en slimme mensen dan onderhouden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:47:11 #113
104871 remlof
Europees federalist
pi_181413766
quote:
6s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:58 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Laten we dan ook maar gewoon schaamteloos de genenpoel gaan optimaliseren. Scan al het DNA en verbied mensen met erfelijke ziektes om nog kinderen te krijgen en moedig mensen met gunstige genen aan kinderen te krijgen.
Daar ben ik niet eens heel erg tegen, maar ik bedoelde het meer om later dat DNA te kunnen gebruiken bij strafzaken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:47:59 #114
104871 remlof
Europees federalist
pi_181413789
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ho ho, wie gaan de tuinen en huizen van die sterke en slimme mensen dan onderhouden?
Immigranten met nog wel een random genenpool.
pi_181413822
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:53 schreef remlof het volgende:
Ik ben er wel voor om van iedereeen bij geboorte DNA af te nemen en op te slaan.
Serieus?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:56:47 #116
104871 remlof
Europees federalist
pi_181414034
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Serieus?
Ja. Waarom niet? Onder dwang is het binnen een seconde afgenomen, of anders vegen ze het wel van iets waar je aan gezeten hebt. Neem het dan maar bij iedereen af op het moment dat ie nog volkomen onschuldig is.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 01:24:03 #117
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181414651
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:13 schreef Tem het volgende:

[..]

De BV Nederland heeft sterke en slimme mensen nodig, de rest is overbodig. Misschien kunnen ze nog wel het DNA manipuleren middels verplichte vaccinatie waardoor burger 3.0 ontstaat.
Ik moet Gattaca binnenkort nog eens kijken inderdaad.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 01:50:05 #118
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181415034
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:13 schreef Tem het volgende:

[..]

De BV Nederland heeft sterke en slimme mensen high potentials nodig, de rest is overbodig. Misschien kunnen ze nog wel het DNA manipuleren middels verplichte vaccinatie waardoor burger 3.0 ontstaat.
Fixed.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181415200
O ja, die incel-term weer.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:05:20 #120
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181415212
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 02:04 schreef Jigzoz het volgende:
O ja, die incel-term weer.
Volgens mij meer een VVD-term. Al zullen er in die groep ook wel incels zitten.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181416426
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja. Waarom niet? Onder dwang is het binnen een seconde afgenomen, of anders vegen ze het wel van iets waar je aan gezeten hebt. Neem het dan maar bij iedereen af op het moment dat ie nog volkomen onschuldig is.
Zegt de man die sterk ageert tegen fascisme en roept dat het gevaar daarvan nog lang niet geweken is. Geef ze dan vooral niet de middelen om je verder te onderdrukken, zoals je DNA zonder dat er enige aanleiding toe is.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:05:04 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416434
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:53 schreef remlof het volgende:
Ik ben er wel voor om van iedereeen bij geboorte DNA af te nemen en op te slaan.
Waarom verbaast me dit niks.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181416464
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom verbaast me dit niks.
https://eenvandaag.avrotr(...)ame-verplicht-wordt/

Tweederde van Nederland is het nog met hem eens ook...
pi_181416472
Een goedemorgen. Waar is m’n bier?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:12:53 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416476
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:10 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

https://eenvandaag.avrotr(...)ame-verplicht-wordt/

Tweederde van Nederland is het nog met hem eens ook...
Weet ik, dat postte ik gisteren al. Onbegrijpelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:13:51 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416487
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:12 schreef Friek_ het volgende:
Een goedemorgen. Waar is m’n bier?
In de supermarkt, onderste plank. Over drie kwartier gaan ze open, dan kun je tussen een stuk of vier medebehoeftigen voor de deur gaan wachten tot die open gaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181416507
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de supermarkt, onderste plank. Over drie kwartier gaan ze open, dan kun je tussen een stuk of vier medebehoeftigen voor de deur gaan wachten tot die open gaat.
Ga je met me mee wachten?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:17:20 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416514
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ga je met me mee wachten?
Nee, sommige mensen moeten wel werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:18:01 #129
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181416516
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, sommige mensen moeten wel werken.
Wel zwaar, tussen die dertig weken vakantie per jaar.
pi_181416518
Goedemorgen. Vanaf kantoor.
De zomer is voorbij. Ik moest een regenpak én het licht aan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181416519
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, sommige mensen moeten wel werken.
Wat venijnig toch weer, van onze tweedegrader.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:21:06 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416543
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:18 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Wat venijnig toch weer, van onze tweedegrader.
Hadden ze bij jullie op school eigenlijk ook zo'n tafel in de lerarenkamer waar alleen de eerstegraders aan mochten zitten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:22:45 #133
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181416558
Overigens, Trump wil gaan investeren in het onderwijs:

VS overweegt wapens op scholen te financieren
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181416568
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hadden ze bij jullie op school eigenlijk ook zo'n tafel in de lerarenkamer waar alleen de eerstegraders aan mochten zitten?
Jazeker, daar pestte ik menigmaal een hbo’er vandaan. Stel praktisch ingestelde Untermenschen, die nog geen goed boek gelezen hebben ook.
pi_181416607
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja. Waarom niet? Onder dwang is het binnen een seconde afgenomen, of anders vegen ze het wel van iets waar je aan gezeten hebt. Neem het dan maar bij iedereen af op het moment dat ie nog volkomen onschuldig is.
Lekker bezig weer, m'n beste fascisme-bestrijder.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:48:33 #136
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181416724
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:10 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

https://eenvandaag.avrotr(...)ame-verplicht-wordt/

Tweederde van Nederland is het nog met hem eens ook...
Dat is even in de emotie van het nieuws hoop ik. Wel een indrukwekkende uitzending van Hollandse Zaken gisteren met familieleden van slachtoffers van onopgeloste moorden. Als je ziet hoeveel leed mensen soms twintig jaar later nog hebben, erg aangrijpend en dan denk ik ook heel even....als het zou helpen, die dna-afgifte...
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:51:54 #137
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181416748
Intussen wordt de koppeling tussen het verhogen van de btw op dagelijkse aankopen en de afschaffing van de dividendbelasting steeds nadrukkelijker gemaakt. Wie straks zijn dagelijkse boodschappen doet, betaalt het belastingvoordeel voor buitenlandse aandeelhouders van een handjevol multinationals.

quote:
Speciaalzaken in groente en fruit, bloemen en planten, vis en etenswaren en drank worden de dupe van de geplande afschaffing van de dividendbelasting, stellen vier belangenverenigingen. Zij betalen naar eigen zeggen de rekening van circa 2 miljard. ,,Door deze maatregel gaat in ieder geval de btw op primaire levensbehoeften van zes naar negen procent''. Veel van de spullen die die winkels verkopen vallen onder dat lage btw-tarief.

De Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH), AGF Detailhandel Nederland (ADN), Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) verwachten dat consumenten minder uitgeven bij kleine winkeliers. De klanten moeten immers meer gaan betalen voor hun boodschappen. De organisaties wijzen erop dat slechts enkele grote bedrijven met buitenlandse investeerders profiteren.

Bovendien staat de maatregel haaks op het stimuleren van gezonde voeding. Gezonde producten worden namelijk extra belast.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_181416776
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:48 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Dat is even in de emotie van het nieuws hoop ik. Wel een indrukwekkende uitzending van Hollandse Zaken gisteren met familieleden van slachtoffers van onopgeloste moorden. Als je ziet hoeveel leed mensen soms twintig jaar later nog hebben, erg aangrijpend en dan denk ik ook heel even....als het zou helpen, die dna-afgifte...
Ik ben ook niet tegen verwantschapsonderzoek, als het DNA daarna maar weer wordt vernietigd. Deelname dient vrijwillig te zijn en het heet niet voor niets verwantschapsonderzoek. De moordenaar komt zich natuurlijk niet melden, maar zijn familie waarschijnlijk wel. Prima manier om een crimineel te vinden en in het geval van deze zaak heeft de methode zoals deze nu wordt toegepast resultaat opgeleverd. Geen reden om het uit te breiden, wat mij betreft.

Het gaat me te ver om op voorhand al DNA van alle Nederlanders vast te gaan leggen, voor het geval we het een keer nodig hebben.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:57:47 #139
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181416793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:55 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben ook niet tegen verwantschapsonderzoek, als het DNA daarna maar weer wordt vernietigd. Deelname dient vrijwillig te zijn en het heet niet voor niets verwantschapsonderzoek. De moordenaar komt zich natuurlijk niet melden, maar zijn familie waarschijnlijk wel. Prima manier om een crimineel te vinden.

Maar het gaat me te ver om op voorhand al DNA van alle Nederlanders vast te gaan leggen, voor het geval we het een keer nodig hebben.
Ja, daar kan ik me ook goed in vinden. Alleen zoals gezegd, gisteravond bij het kijken naar zo'n uitzending twijfelde ik even.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_181416808
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:57 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ja, daar kan ik me ook goed in vinden. Alleen zoals gezegd, gisteravond bij het kijken naar zo'n uitzending twijfelde ik even.
EenVandaag zou dat onderzoek eigenlijk over een jaar eens moeten herhalen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:12:56 #141
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181416924
Het nieuws zal verder vandaag wel in het teken van de asielproblematiek staan. Vandaag verschijnt onderzoek van Family Matters dat is uitgevoerd in opdracht van de Internationale Organisatie voor Migratie Nederland (IOM) waaruit blijkt dat het zeer zinvol is voor uitgeprocedeerde asielgezinnen om hun uitzetting te frustreren. Steeds vaker volgt er alsnog toestemming om te blijven.

Ook doet de Raad van State vandaag uitspraak in de zaak rond Lily en Howick. Zij krijgen te horen of ze worden uitgezet naar hun geboorteland Armenië, het land waar hun moeder vorig jaar al naar is teruggestuurd.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:04:50 #142
104871 remlof
Europees federalist
pi_181417369
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:03 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Zegt de man die sterk ageert tegen fascisme en roept dat het gevaar daarvan nog lang niet geweken is. Geef ze dan vooral niet de middelen om je verder te onderdrukken, zoals je DNA zonder dat er enige aanleiding toe is.
Alleen te gebruiken bij strafzaken zei ik toch? Dat moet wel goed dichtgetimmerd worden.
pi_181417477
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:04 schreef remlof het volgende:

[..]

Alleen te gebruiken bij strafzaken zei ik toch? Dat moet wel goed dichtgetimmerd worden.
Wat dichtgetimmerd is, kan een kwaadwillende regering gewoon weer openbreken. Het gaat er om dat dat materiaal al in hun bezit is.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:25:24 #144
104871 remlof
Europees federalist
pi_181417607
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:14 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat dichtgetimmerd is, kan een kwaadwillende regering gewoon weer openbreken. Het gaat er om dat dat materiaal al in hun bezit is.
Ja maar dat kunnen en zullen ze toch met alles doen, dat moet geen reden zijn om een dergelijk instrument niet te gebruiken.

Wat mij betreft zelfs alleen bij moorden die na zes maanden nog niet zijn opgelost ofzo.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:26:04 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181417614
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:51 schreef Dwersdriever het volgende:
Intussen wordt de koppeling tussen het verhogen van de btw op dagelijkse aankopen en de afschaffing van de dividendbelasting steeds nadrukkelijker gemaakt. Wie straks zijn dagelijkse boodschappen doet, betaalt het belastingvoordeel voor buitenlandse aandeelhouders van een handjevol multinationals.

[..]

Die koppeling is natuurlijk ook in het belang van de winkeliers; zo stellen ze de btw-verhoging tegenover iets dat algemeen impopulair is.
pi_181417703
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:25 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja maar dat kunnen en zullen ze toch met alles doen, dat moet geen reden zijn om een dergelijk instrument niet te gebruiken.

Wat mij betreft zelfs alleen bij moorden die na zes maanden nog niet zijn opgelost ofzo.
Nou ja, nee, data die de overheid niet heeft, kan de overheid ook niet misbruiken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:37:39 #147
104871 remlof
Europees federalist
pi_181417773
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, nee, data die de overheid niet heeft, kan de overheid ook niet misbruiken.
Een totaliteir regime gaat meteen al je internetgedrag en geldtransacties bijhouden en tegen je gebruiken, moeten we die ook maar niet meer opslaan dan.
pi_181417818
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:37 schreef remlof het volgende:

[..]

Een totaliteir regime gaat meteen al je internetgedrag en geldtransacties bijhouden en tegen je gebruiken, moeten we die ook maar niet meer opslaan dan.
Je hebt er geen totalitair regime voor nodig hoor. Denk bijv. maar aan de kentekenregistratie door camera's boven de snelweg. Die gegevens werden illegaal opgeslagen en gebruikt door de politie, en toen dat uitlekte is het heel gauw met terugwerkende kracht gelegaliseerd.
pi_181417862
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:04 schreef remlof het volgende:

[..]

Alleen te gebruiken bij strafzaken zei ik toch? Dat moet wel goed dichtgetimmerd worden.
Lijkt mij alsnog een zeer vergaande maatregel. Ik heb er in ieder geval absoluut geen behoefte aan dat de overheid van iedere burger DNA in bezit heeft.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181417889
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:43 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Lijkt mij alsnog een zeer vergaande maatregel. Ik heb er in ieder geval absoluut geen behoefte aan dat de overheid van iedere burger DNA in bezit heeft.
Wat is eigenlijk concreet het grootste kwaad wat de overheid met een DNA-profiel kan aanrichten?
pi_181417954
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk concreet het grootste kwaad wat de overheid met een DNA-profiel kan aanrichten?
Bepalen dat iemand een groot risico is voor dure zorgkosten of veels te langdurige AOW-aanspraken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:50:01 #152
104871 remlof
Europees federalist
pi_181417968
Een paar dingen die me opvielen in Servië:

• Het is verdomd goedkoop, gister prima gegeten met z’n tweeën, inclusief veel bier en dat kostte 2000 dinar, oftewel ¤17.
• het Cyrillisch alfabet is eigenlijk al zo goed als verdwenen, bijna alles is in het Latijnse alfabet, zeker in commerciële uitingen.
• Ze hebben nog steeds een communistisch werkethos. Zo van het maakt niet uit hoeveel ik me inspan, ik krijg m’n salaris toch wel. Ben je koffie aan het bestellen en zit je af te wegen of je er nog iets bij wil, zegt zo’n ober “oké, twee koffie” en loopt weg.
• Veel Serven zijn ronduit antipathiek. Paar keer gehad dat we iemand we weg wilden vragen en dat we op de vraag “Can we ask you something?” al een bot “No!” kregen als antwoord. En dat van jongeren, want:
• Mensen boven de 30 spreken zo goed als geen Engels. Noch Duits, noch Italiaans. Er valt dus gewoon niet mee te communiceren.

[ Bericht 0% gewijzigd door remlof op 24-08-2018 10:03:11 ]
pi_181418029
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk concreet het grootste kwaad wat de overheid met een DNA-profiel kan aanrichten?
Misbruik van de informatie (bijvoorbeeld de AIVD die een paar keer informatie over iemands gezondheid uit het DNA haalde), cross-referencing met andere semi-overheidszaken (zoals de zorg), glijdende schaal (van alleen verwantschapsonderzoek naar afleiden uiterlijke kenmerken naar volledig DNA-profiel), fouten tijdens de analyse zodat mensen onterecht beschuldigd worden, DNA-onderzoek dusdanig hoog aanslaan dat de uitkomsten als feit in plaats van als hypothese worden neergezet, mogelijkheid tot datalekken en gewoon een algehele inbreuk op de privacy van mensen.

En dat is nog in het geval dat je een vriendelijke overheid hebt. Als Turkije of China zoiets zou invoeren kan je nog wel 20 onwenselijke zaken bedenken.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181418402
quote:
Minister Slob gaat het voor schoolbesturen van middelbare scholen inzichtelijker maken hoeveel geld zij van de rijksoverheid krijgen. Nu gaat er een ingewikkelde rekensom vooraf aan het vaststellen van die zogeheten lumpsum. Die rekensom leidt ertoe dat voor leerlingen op verschillende scholen niet altijd hetzelfde wordt bekostigd. In de toekomst krijgen scholen een vast bedrag per vestiging en per leerling en wordt hun budget dus makkelijker te berekenen. Dat schrijft Slob donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens de minister is het hard nodig om de rekenmethode van de basisbekostiging te versimpelen. ‘De bekostiging was voor middelbare scholen veel te onoverzichtelijk geworden. Door een simpeler model te kiezen, weten schoolbesturen voortaan beter waar ze financieel aan toe zijn. Ze kunnen bij wijze van spreken zelf uitrekenen hoeveel geld ze van het Rijk moeten krijgen. Met vier parameters is dat simpeler dan met ongeveer veertig.’

Kosten per leerling

Door de ingewikkelde rekensom te schrappen, wordt ook een einde gemaakt aan een paar onrechtvaardige verschillen. Hoeveel bekostiging je nu krijgt voor een leerling, hangt bijvoorbeeld af van de scholengemeenschap waarop die leerling zit. Die financiële prikkels kunnen voor een bestuur reden zijn om niet samen te werken. Het nieuwe systeem volgt de kosten en maakt daar dus een einde aan. Dat is juist in tijden van leerlingendaling belangrijk.

Ook zorgt de verandering ervoor dat niet alleen voor het bestuur duidelijk is hoeveel geld er beschikbaar is, maar ook voor de school zelf. Daardoor kan een school of medezeggenschapsraad beter het gesprek aan met het bestuur over de verdeling van het geld.

Steun van de VO-raad

De VO-raad, de koepelorganisatie van schoolbesturen in het voortgezet onderwijs, steunt het voorstel van de minister om de bekostiging te vereenvoudigen. Ook de Onderwijsraad pleitte onlangs voor een versimpeling. Slob is blij met de steun en heeft het wetsvoorstel nu gepubliceerd op www.internetconsultatie.nl/vereenvoudigingbekostigingvo, zodat mensen erop kunnen reageren. Hij wil het wetsvoorstel zo snel mogelijk naar de Tweede Kamer sturen. Slob hoopt dat de basisbekostiging vanaf 2021 op basis van de nieuwe rekenmethode kan worden uitgekeerd.

Overgangsregeling

Door van rekenmethode te wisselen, zijn er scholen die meer geld krijgen én scholen die minder geld krijgen. Daarom heeft minister Slob beloofd om een overgangsregeling voor alle schoolbesturen in te voeren. De schoolbesturen die de meest negatieve effecten voelen, krijgen daarnaast nog een extra tegemoetkoming.

De vereenvoudiging geldt alleen voor de lumpsum. Het geld dat scholen via samenwerkingsverbanden krijgen voor ondersteuning van leerlingen en de aparte subsidieregelingen blijven besturen op dezelfde manier ontvangen als nu. In het primair onderwijs is de bekostiging nog niet vereenvoudigd. Samen met de PO-Raad wordt daar wel aan gewerkt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181418527
Slob. *gniffel*
Ja doei.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:20:59 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181418573
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Misbruik van de informatie (bijvoorbeeld de AIVD die een paar keer informatie over iemands gezondheid uit het DNA haalde), cross-referencing met andere semi-overheidszaken (zoals de zorg), glijdende schaal (van alleen verwantschapsonderzoek naar afleiden uiterlijke kenmerken naar volledig DNA-profiel), fouten tijdens de analyse zodat mensen onterecht beschuldigd worden, DNA-onderzoek dusdanig hoog aanslaan dat de uitkomsten als feit in plaats van als hypothese worden neergezet, mogelijkheid tot datalekken en gewoon een algehele inbreuk op de privacy van mensen.

En dat is nog in het geval dat je een vriendelijke overheid hebt. Als Turkije of China zoiets zou invoeren kan je nog wel 20 onwenselijke zaken bedenken.
En we weten waartoe de Nederlandse registratiedrang in de tweede wereldoorlog geleid heeft.

Het gaat niet om wat ons huidige regime er mee zou kunnen doen, maar om wat een regime dat zich boven de wet verheven voelt er mee zou kunnen doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:25:59 #157
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181418677
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:26 schreef Reya het volgende:

[..]

Die koppeling is natuurlijk ook in het belang van de winkeliers; zo stellen ze de btw-verhoging tegenover iets dat algemeen impopulair is.
Natuurlijk, maar het is wel een interessant pleidooi. De gewone man betaalt voor een voordeel voor de aandeelhouders van Shell en Unilever. Het past in de trend waar we het eerder deze week over hadden in dit topic waarbij de lasten steeds meer van bedrijven/kapitaal worden verschoven naar arbeid.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_181418736
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

En we weten waartoe de Nederlandse registratiedrang in de tweede wereldoorlog geleid heeft.

Het gaat niet om wat ons huidige regime er mee zou kunnen doen, maar om wat een regime dat zich boven de wet verheven voelt er mee zou kunnen doen.
Daarnaast vind ik het een inbreuk op de lichamelijke integriteit.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:30:01 #159
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181418755
Ik zit overigens met interesse dat topic over warmtepompen te lezen bij wat jullie hier altijd als 'de buren' omschrijven. Als ik het goed begrijp kost de maatregel om Nederland van het gas te halen ongeveer veertig keer zo veel als de Deltawerken, ruwweg 200 miljard. Dat is vriendelijk gezegd best veel geld.

https://www.linkedin.com/(...)t-door-rob-goossens/
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:31:48 #160
104871 remlof
Europees federalist
pi_181418791
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:29 schreef Tem het volgende:

[..]

Daarnaast vind ik het een inbreuk op de lichamelijke integriteit.
Dat is ook één van de argumenten die anti-vaxxers gebruiken om hun kinderen niet te laten inenten.
pi_181418901
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is ook één van de argumenten die anti-vaxxers gebruiken om hun kinderen niet te laten inenten.
Dat jij een onvoorwaardelijk vertrouwen in de overheid hebt was iedereen allang duidelijk. Ik zie mijzelf toch nog als een autonoom persoon die over bepaalde zaken toch echt zelf mag beslissen.
pi_181418905
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:30 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik zit overigens met interesse dat topic over warmtepompen te lezen bij wat jullie hier altijd als 'de buren' omschrijven. Als ik het goed begrijp kost de maatregel om Nederland van het gas te halen ongeveer veertig keer zo veel als de Deltawerken, ruwweg 200 miljard. Dat is vriendelijk gezegd best veel geld.

https://www.linkedin.com/(...)t-door-rob-goossens/
Ik zie dat meer als het gevolg van de keuze die we hebben gemaakt door het hele land aan het gas te hangen.

Ik snap dat het destijds welvaartsverhogend was door overal gas beschikbaar te maken, maar dat betekent niet dat je tot in lengte van dagen maar gas moet blijven gebruiken. Transitie naar alternatieven lijkt me een goed plan op lange termijn.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:38:32 #163
104871 remlof
Europees federalist
pi_181418954
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:36 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat jij een onvoorwaardelijk vertrouwen in de overheid hebt was iedereen allang duidelijk. Ik zie mijzelf toch nog als een autonoom persoon die over bepaalde zaken toch echt zelf mag beslissen.
Zoals het vaccineren van je kinderen?
pi_181418997
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:38 schreef remlof het volgende:

[..]

Zoals het vaccineren van je kinderen?
Ja mijn kinderen zijn gewoon gevaccineerd. Maar daar heb ik geen overheid voor nodig die dat afdwingt, ik vind dat zeer kwalijk.
pi_181419039
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
Slob. *gniffel*
Anas clypeata
Fauna
Vogels
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:41:29 #166
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_181419044
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zie dat meer als het gevolg van de keuze die we hebben gemaakt door het hele land aan het gas te hangen.
Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat Duitsland juist veel meer huizen gaat aansluiten op aardgas en wij er juist vanaf gaan.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:41:31 #167
104871 remlof
Europees federalist
pi_181419045
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:40 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja mijn kinderen zijn gewoon gevaccineerd. Maar daar heb ik geen overheid voor nodig die dat afdwingt, ik vind dat zeer kwalijk.
Dus in de vaccinatie-discussie ben jij het niet eens met het standpunt van Dijkhoff, dat vaccinatie desnoods verplicht moet worden?
pi_181419050
Tussen afstaan van DNA en vaccineren zit trouwens nog wel een aardig verschil en is ook niet zo'n goede vergelijking.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:43:00 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181419089
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:29 schreef Tem het volgende:

[..]

Daarnaast vind ik het een inbreuk op de lichamelijke integriteit.
Dat ook, maar dat vind ik een secundair probleem.
Dat er geen garanties zijn dat het niet misbruikt wordt vind ik een groter probleem.

Ik zal mijn DNA ook niet opsturen naar zo'n bureau dat dan onderzoekt waar je voorouders vandaan komen (helaas heeft mijn moeder dat wel gedaan).
Dat is ook een mooi voorbeeld; een van die bedrijven die zulk DNA-onderzoek aanbiedt is gekocht door een farmaceutisch bedrijf...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181419103
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:41 schreef remlof het volgende:

[..]

Dus in de vaccinatie-discussie ben jij het niet eens met het standpunt van Dijkhoff, dat vaccinatie desnoods verplicht moet worden?
Klopt, heb ik ook al eerder gezegd. Ik ben er wel voor dat kinderopvang kinderen mogen weigeren die niet zij ingeënt.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:43:41 #171
104871 remlof
Europees federalist
pi_181419112
Oké. Ontbijt is op, nu uitchecken en dan naar Bosnië. Via Srebrenica/Potocari, even de oude Dutchbatcompound waar m’n broer zat in ‘95 checken, naar Sarajevo.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:44:35 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181419139
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
Slob. *gniffel*
Ik las griffel :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181419165
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ook, maar dat vind ik een secundair probleem.
Dat er geen garanties zijn dat het niet misbruikt wordt vind ik een groter probleem.

Ik zal mijn DNA ook niet opsturen naar zo'n bureau dat dan onderzoekt waar je voorouders vandaan komen (helaas heeft mijn moeder dat wel gedaan).
Dat is ook een mooi voorbeeld; een van die bedrijven die zulk DNA-onderzoek aanbiedt is gekocht door een farmaceutisch bedrijf...
Overheid bewijst keer op keer dat ze niet betrouw is dus dat alleen al maakt het een slecht idee.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:47:42 #174
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181419225
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:43 schreef Tem het volgende:

[..]

Klopt, heb ik ook al eerder gezegd. Ik ben er wel voor dat kinderopvang kinderen mogen weigeren die niet zij ingeënt.
Dat lijkt me ook gewoon een prima stap.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:49:42 #175
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181419284
Ondertussen:

quote:
Russische trollen tweeten ook over vaccinaties
Zou ook wel weer niet.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:21:54 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420032
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:04 schreef remlof het volgende:
Dat moet wel goed dichtgetimmerd worden.
Tamelijk naïef om te denken dat dat kan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181420107
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ook, maar dat vind ik een secundair probleem.
Dat er geen garanties zijn dat het niet misbruikt wordt vind ik een groter probleem.
De overheid heeft al met of zonder enige moeite volledige inzage in je inkomsten en uitgaven, je bezittingen, waar je op welk moment van de dag ook bent, welke internetsites je bezoekt, je medisch dossier, enzovoort. En daar zou dan DNA bijkomen. Waarom is het juist dat allerlaatste restje waar mensen zo bang voor zijn?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:27:43 #178
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420173
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 10:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Had ik een weekje geleden al gelezen. Goed plan, al zou het nog mooier zijn dat de passend-onderwijsgelden erin worden meegenomen en de duistere rol van die samenwerkingsverbanden wordt beperkt, maar dat zal (voorlopig) wel niet gaan gebeuren.

Wat er lag was een typisch geval van wat we vaker zien: een in de kern goedbedoeld systeem dat door opeenvolgende kabinetten en parlementen voorzien is van allerlei toevoegingen en uitzonderingen om bepaalde doelgroepen te bedienen, en daarna weer ongewenste bijeffecten te compenseren. Daar moet af en toe stevig de bezem doorheen, kun je daarna weer gewoon opnieuw beginnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:30:29 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420233
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De overheid heeft al met of zonder enige moeite volledige inzage in je inkomsten en uitgaven, je bezittingen, waar je op welk moment van de dag ook bent, welke internetsites je bezoekt, je medisch dossier, enzovoort. En daar zou dan DNA bijkomen. Waarom is het juist dat allerlaatste restje waar mensen zo bang voor zijn?
Inkomsten: noodzakelijk kwaad t.b.v. de belastingen
Uitgaven, bezittingen, whereabouts (irl en online): niet zo maar. Vast wel op te vragen met gerechtelijke toestemming, maar dan is daar (hopelijk) een reden voor. Ze kunnen niet zo maar een datafilter zetten op de locaties van, pakweg, alle Nederlandse mannen tussen de 29 en 39.
Medisch dossier? Geen idee hoe dat zit, maar die zou er ook niet zo maar moeten zijn.

Hoe dan ook, dat de overheid nu al beschikt over een heleboel informatie die ze helemaal niet zou moeten of mogen hebben, is geen argument om het volgende stukje dan ook maar goed te vinden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181420276
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De overheid heeft al met of zonder enige moeite volledige inzage in je inkomsten en uitgaven, je bezittingen, waar je op welk moment van de dag ook bent, welke internetsites je bezoekt, je medisch dossier, enzovoort. En daar zou dan DNA bijkomen. Waarom is het juist dat allerlaatste restje waar mensen zo bang voor zijn?
Hoe weet de overheid volgens jou precies waar ik ben en welke sites ik bezoek?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420285
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inkomsten: noodzakelijk kwaad t.b.v. de belastingen
Uitgaven, bezittingen, whereabouts (irl en online): niet zo maar. Vast wel op te vragen met gerechtelijke toestemming, maar dan is daar (hopelijk) een reden voor. Ze kunnen niet zo maar een datafilter zetten op de locaties van, pakweg, alle Nederlandse mannen tussen de 29 en 39.
Medisch dossier? Geen idee hoe dat zit, maar die zou er ook niet zo maar moeten zijn.

Hoe dan ook, dat de overheid nu al beschikt over een heleboel informatie die ze helemaal niet zou moeten of mogen hebben, is geen argument om het volgende stukje dan ook maar goed te vinden.
Nee, maar het plaatst het wel in perspectief. En geloof je nou wel of niet dat de overheid in staat is om zich te houden aan privacyregels?
pi_181420309
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hoe weet de overheid volgens jou precies waar ik ben en welke sites ik bezoek?
Oké, tenzij je geen mobiele telefoon hebt en niet met het OV of de auto reist. Internetgebruik kunnen ze gewoon opvragen.
pi_181420358
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, tenzij je geen mobiele telefoon hebt en niet met het OV of de auto reist. Internetgebruik kunnen ze gewoon opvragen.
Ja, maar dat zijn dus weer andere dingen. Als de politie mijn internetgebruik wil weten of mijn locatiegegevens willen opzoeken moeten ze daarvoor met een gerechtelijk bevel naar mijn provider, waarna die ze het zal afstaan.

Het is niet zo dat de politie even snel mijn naam invoert in een systeem en ziet waar ik rondloop en hoe veel ik op Fok! zit.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420379
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn dus weer andere dingen. Als de politie mijn internetgebruik wil weten of mijn locatiegegevens willen opzoeken moeten ze daarvoor met een gerechtelijk bevel naar mijn provider, waarna die ze het zal afstaan.

Het is niet zo dat de politie even snel mijn naam invoert in een systeem en ziet waar ik rondloop en hoe veel ik op Fok! zit.
Nee, en de politie gaat ook niet rondlopen met jouw DNA-gegevens op zak. Dat is mijn punt.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:40:50 #185
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420453
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, maar het plaatst het wel in perspectief. En geloof je nou wel of niet dat de overheid in staat is om zich te houden aan privacyregels?
Nee, dat geloof ik niet. Alleen hebben ze voor het navlooien van websites, pintransacties en telefoongegevens de medewerking van derden nodig en die partijen gaan die medewerking niet geven zonder een gerechtelijk bevel. Dat in tegenstelling tot de EPD's, die de overheid min of meer in eigen beheer heeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181420462
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, en de politie gaat ook niet rondlopen met jouw DNA-gegevens op zak. Dat is mijn punt.
Dat doen ze in principe dus wel, aangezien zij die database beheren (de AIVD in dit geval). Als ze vervolgens ergens DNA tegenkomen mogen ze dat zonder tussenkomst van wie dan ook matchen met de gegevens in die database, en belangrijker, ze mogen de informatie in die database ook zelf analyseren en vergelijken met soortgelijke databases (zoals van andere veiligheidsdiensten).
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:41:40 #187
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420476
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, en de politie gaat ook niet rondlopen met jouw DNA-gegevens op zak. Dat is mijn punt.
Dat is dus maar de vraag, aangezien de overheid de DNA-database in eigen beheer heeft en het telefoon- en internetverkeer niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181420496
Hoe dan ook: ik vind het bijzonder dat de angst voor de overheid hier zo sterk is.
pi_181420564
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ik vind het bijzonder dat de angst voor de overheid hier zo sterk is.
Ik ben niet bang voor de overheid, maar dat betekent niet dat je het wenselijk hoeft te vinden dat ze vrijwel onbeperkt informatie over je mogen opslaan. Beetje een valse tegenstelling.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420570
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ik vind het bijzonder dat de angst voor de overheid hier zo sterk is.
Ik vind het bijzonder dat het vertrouwen in de overheid zo sterk is en men bereid is daar vergaande persoonlijke informatie en gegevens aan te leveren waar ze in de basis niets mee te maken hebben.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:45:54 #191
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181420577
Ik ben niet zo zeer bang voor de overheid van vandaag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181420630
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo zeer bang voor de overheid van vandaag.
Daarnaast is het ook meer geen vertrouwen hebben in de kundigheid van de overheid dan angst. Door allemaal flaters zijn al die gegevens zomaar op straat of in handen van derden die er mee aan de haal gaan.
pi_181420640
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, tenzij je geen mobiele telefoon hebt en niet met het OV of de auto reist. Internetgebruik kunnen ze gewoon opvragen.
Een telefoon hoeft helemaal niet te koppelen te zijn aan een persoon. Zeker niet sterk genoeg om te vergelijken met iets persoonlijks als DNA. Dat geldt ook voor een auto en een treinkaartje.En ik zou niet weten hoe de overheid ziet dat ik het ben als ik vanaf de bibliotheek een site raadpleeg. Dat het opvraagbaar is dat de bibliotheek geraadpleegd is vanaf mijn ip is heel wat anders dan dat ze kunnen zien welke sites *ik* raadpleeg. Ik ben m'n ip niet!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181420648
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:45 schreef Tem het volgende:

[..]

Ik vind het bijzonder dat het vertrouwen in de overheid zo sterk is en men bereid is daar vergaande persoonlijke informatie en gegevens aan te leveren waar ze in de basis niets mee te maken hebben.
Mwoah, ik weet het gewoon niet. Ik zie de voordelen, ik zie wat contouren van mogelijke nadelen...
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:50:31 #195
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181420682
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:42 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ik vind het bijzonder dat de angst voor de overheid hier zo sterk is.
Is een beetje dezelfde angst die mensen hebben voor de digitalisering van geld. Als je het niet meer in je handen kunt houden verlies je blijkbaar al je autonomie, terwijl geld an sich natuurlijk al een verschrikkelijk abstract concept is waar je als individu nauwelijks enige controle over hebt.

Ik geloof er ook wel heel erg in dat het niveau van de technologie van de tijd waarin je bent opgegroeid bepaald hoe je naar bepaalde ethische kwesties kijkt. En het zijn hier in de SC voor het grootste gedeelte allemaal dino’s uit een tijd dat privacy nog een te verdedigen iets was (omdat de mogelijkheden toen minder waren). Dus wel logisch dat die weerstand hier is in mijn ogen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181420692
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Een telefoon hoeft helemaal niet te koppelen te zijn aan een persoon. Zeker niet sterk genoeg om te vergelijken met iets persoonlijks als DNA. Dat geldt ook voor een auto en een treinkaartje.En ik zou niet weten hoe de overheid ziet dat ik het ben als ik vanaf de bibliotheek een site raadpleeg. Dat het opvraagbaar is dat de bibliotheek geraadpleegd is vanaf mijn ip is heel wat anders dan dat ze kunnen zien welke sites *ik* raadpleeg. Ik ben m'n ip niet!
DNA gaat ook nog wel wat verder dan puur persoonlijke informatie, aangezien het niet eens alleen over jou iets zegt, maar ook over de bevolkingsgroep, familie en dergelijke waar je toe behoort.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:51:34 #197
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181420713
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mwoah, ik weet het gewoon niet. Ik zie de voordelen, ik zie wat contouren van mogelijke nadelen...
Nederland heeft altijd de beste personenregistratie ter wereld gehad. Feitelijk was dat alleen in de periode 1940-45 een probleem.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:52:34 #198
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181420744
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:50 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

DNA gaat ook nog wel wat verder dan puur persoonlijke informatie, aangezien het niet eens alleen over jou iets zegt, maar ook over de bevolkingsgroep, familie en dergelijke waar je toe behoort.
En hoe verder de wetenschap gaat des te meer informatie zal er in te vinden zijn.
Carpe Libertatem
pi_181420764
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En hoe verder de wetenschap gaat des te meer informatie zal er in te vinden zijn.
Klopt, dat is ook nog wel een overweging.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420801
Uiteindelijk gaat het trouwens helemaal niet de overheid zijn die via de wet probeert om van iedereen het DNA te verzamelen. Voor die tijd zijn er allang bedrijven opgestaan waar we voor in de rij gaan staan om in ruil voor DNA iets als een 'geheel op maat gemaakt verzekeringspakket' te krijgen.
pi_181420823
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:54 schreef Jigzoz het volgende:
Uiteindelijk gaat het trouwens helemaal niet de overheid zijn die via de wet probeert om van iedereen het DNA te verzamelen. Voor die tijd zijn er allang bedrijven opgestaan waar we voor in de rij gaan staan om in ruil voor DNA iets als een 'geheel op maat gemaakt verzekeringspakket' te krijgen.
Maar dat is dan een individuele keuze. Dat is weer iets anders dan een overheid die het je verplicht.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420832
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:50 schreef Euribob het volgende:

[..]

Is een beetje dezelfde angst die mensen hebben voor de digitalisering van geld. Als je het niet meer in je handen kunt houden verlies je blijkbaar al je autonomie, terwijl geld an sich natuurlijk al een verschrikkelijk abstract concept is waar je als individu nauwelijks enige controle over hebt.

Ik geloof er ook wel heel erg in dat het niveau van de technologie van de tijd waarin je bent opgegroeid bepaald hoe je naar bepaalde ethische kwesties kijkt. En het zijn hier in de SC voor het grootste gedeelte allemaal dino’s uit een tijd dat privacy nog een te verdedigen iets was (omdat de mogelijkheden toen minder waren). Dus wel logisch dat die weerstand hier is in mijn ogen.
:')_!
pi_181420856
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Maar dat is dan een individuele keuze. Dat is weer iets anders dan een overheid die het je verplicht.
Valt wel mee. Een paar familieleden die meedoen en hop. Ze weten alles wat ze willen weten van je.
pi_181420874
Volgens Bob: Geld==DNA
pi_181420917
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Valt wel mee. Een paar familieleden die meedoen en hop. Ze weten alles wat ze willen weten van je.
Niet echt. In theorie zou dat kunnen, maar aangezien bijvoorbeeld de zorgverzekeraar van mijn ouders bijvoorbeeld geen idee heeft wie ik ben kunnen ze daar niet zo gek veel mee.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:59:56 #206
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181420939
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:57 schreef Tem het volgende:
Volgens Bob: Geld==DNA
Nee, het ging mij erom dat mensen altijd moeite hebben met verandering en dat ze de situatie waarin zij geboren zijn als de standaard zien en niet ter discussie stellen als het gaat om ethische discussies.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:59:57 #207
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181420942
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:57 schreef Tem het volgende:
Volgens Bob: Geld==DNA
Post rechtstreeks uit BNW zou je zeggen.
Carpe Libertatem
pi_181420955
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:59 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Niet echt. In theorie zou dat kunnen, maar aangezien bijvoorbeeld de zorgverzekeraar van mijn ouders bijvoorbeeld geen idee heeft wie ik ben kunnen ze daar niet zo gek veel mee.
Daar ben ik dan weer sceptisch over.
pi_181420966
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:59 schreef Euribob het volgende:

[..]

Nee, het ging mij erom dat mensen altijd moeite hebben met verandering en dat ze de situatie waarin zij geboren zijn als de standaard zien en niet ter discussie stellen als het gaat om ethische discussies.
Dit is wel een heel makkelijke manier om de discussie plat te slaan hoor :D . 'Je vindt dit goed, of je bent oud en je kan gewoon niet tegen verandering'.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181420993
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dit is wel een heel makkelijke manier om de discussie plat te slaan hoor :D . 'Je vindt dit goed, of je bent oud en je kan gewoon niet tegen verandering'.
Maar even voor de helderheid: wat zijn dan concreet wél de grote bezwaren?
pi_181421016
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar even voor de helderheid: wat zijn dan concreet wél de grote bezwaren?
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Misbruik van de informatie (bijvoorbeeld de AIVD die een paar keer informatie over iemands gezondheid uit het DNA haalde), cross-referencing met andere semi-overheidszaken (zoals de zorg), glijdende schaal (van alleen verwantschapsonderzoek naar afleiden uiterlijke kenmerken naar volledig DNA-profiel), fouten tijdens de analyse zodat mensen onterecht beschuldigd worden, DNA-onderzoek dusdanig hoog aanslaan dat de uitkomsten als feit in plaats van als hypothese worden neergezet, mogelijkheid tot datalekken en gewoon een algehele inbreuk op de privacy van mensen.

En dat is nog in het geval dat je een vriendelijke overheid hebt. Als Turkije of China zoiets zou invoeren kan je nog wel 20 onwenselijke zaken bedenken.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:03:35 #212
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421022
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dit is wel een heel makkelijke manier om de discussie plat te slaan hoor :D . 'Je vindt dit goed, of je bent oud en je kan gewoon niet tegen verandering'.
Verandering in de samenleving wordt veroorzaakt doordat de mensen met oude denkwijzen met pensioen gaan en overlijden en mensen met nieuwe denkwijzen worden geboren en deel beginnen te nemen aan de samenleving.

Verandering van mensen zelf komt nauwelijks voor.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181421025
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[..]

Hm. Kan ik wel mee leven.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:05:01 #214
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421051
Wil niet zeggen dat ik geen grote problemen heb met de manier waarop mensen/overheid/bedrijven met privacy omgaan. Maar ik ben me er wel sterk bewust van dat ik daar een uitzondering in ben.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181421062
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:03 schreef Euribob het volgende:

[..]

Verandering in de samenleving wordt veroorzaakt doordat de mensen met oude denkwijzen met pensioen gaan en overlijden en mensen met nieuwe denkwijzen worden geboren en deel beginnen te nemen aan de samenleving.

Verandering van mensen zelf komt nauwelijks voor.
Dat is niet erg relevant voor het feit of mensen bepaalde veranderingen wel of niet kunnen accepteren verder. Dat een zeventigjarige Reddit niet gaat uitvinden lijkt me logisch, dat een zeventigjarige dat nooit kan begrijpen of het goed kan vinden dat Reddit bestaat is weer iets heel anders.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:05:49 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181421076
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo zeer bang voor de overheid van vandaag.
Dit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181421102
Dan krijgt FvD straks de absolute meerderheid en gaan ze checken wie er wel of niet raszuiver is en zo.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:08:25 #218
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421147
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:05 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat is niet erg relevant voor het feit of mensen bepaalde veranderingen wel of niet kunnen accepteren verder. Dat een zeventigjarige Reddit niet gaat uitvinden lijkt me logisch, dat een zeventigjarige nooit kan begrijpen of het goed kan vinden dat Reddit bestaat is weer iets heel anders.
Het ging mij niet om de acceptatie van die veranderingen, maar of die werd doorgevoerd of niet. Een machteloze zeventigjarige heeft maar te slikken dat er dingen zijn als Reddit, Facebook en DNA-banken. Hij kan er namelijk niks aan veranderen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:09:09 #219
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421166
Ik ben de afgelopen paar jaar wel verdomde cynisch geworden over de mogelijkheid dat je als individu verandering te weeg kan brengen merk ik. Verdomme zeg.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181421198
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:08 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het ging mij niet om de acceptatie van die veranderingen, maar of die werd doorgevoerd of niet. Een machteloze zeventigjarige heeft maar te slikken dat er dingen zijn als Reddit, Facebook en DNA-banken. Hij kan er namelijk niks aan veranderen.
Feitelijk gaat er dan natuurlijk nooit iets veranderen, aangezien 'ouderen' ten alle tijde in de meerderheid zijn ten opzichte van de disruptieve twintigers.

En als er niks verandert groeit de nieuwe generatie niet op met die veranderingen, waardoor zij als ze oud zijn ook vast zitten in hun denkpatronen en niets meer willen veranderen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181421201
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:09 schreef Euribob het volgende:
Ik ben de afgelopen paar jaar wel verdomde cynisch geworden over de mogelijkheid dat je als individu verandering te weeg kan brengen merk ik. Verdomme zeg.
Laten we wel wezen: dat kun je natuurlijk ook niet. Laten we dat dus rustig realistisch noemen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:10:35 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181421204
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:08 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het ging mij niet om de acceptatie van die veranderingen, maar of die werd doorgevoerd of niet. Een machteloze zeventigjarige heeft maar te slikken dat er dingen zijn als Reddit, Facebook en DNA-banken. Hij kan er namelijk niks aan veranderen.
Maar hij hoeft er niet verplicht aan mee te werken toch?
Of gaan we die 70-jarige zijn pensioen onthouden omdat hij geen FB heeft waar hij wekelijks post waar hij is en wat hij doet.
En dat pensioen dan op voorhand maar stopzetten, want als hij niet op FB post dan zal hij wel dood zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:13:49 #223
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421298
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:10 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Feitelijk gaat er dan natuurlijk nooit iets veranderen, aangezien 'ouderen' ten alle tijde in de meerderheid zijn ten opzichte van de disruptieve twintigers.

En als er niks verandert groeit de nieuwe generatie niet op met die veranderingen, waardoor zij als ze oud zijn ook vast zitten in hun denkpatronen en niets meer willen veranderen.
Tuurlijk wel. Want elke generatie is wel degelijk anders, en alleen de generatie die het op dit moment voor het zeggen heeft (laten we zeggen de mensen van 35 tot 65) drukken hun stempel op de samenleving. Technologische verandering gaat gewoon door, ondanks al die oudjes.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:18:18 #224
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181421374
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:13 schreef Euribob het volgende:
Technologische verandering gaat gewoon door, ondanks al die oudjes.
En die oudjes doen het prima met hun papieren krant, vaste telefoon, radio en weet ik veel wat voor 'oude' technieken er zijn.

Die oudjes hebben geen 4chan, FB of Instagram nodig. Het is niet dat ze het niet zouden snappen als je er tijd voor neemt om het uit te leggen. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan. En als ze willen Skypen met hun zus in Australie dan helpt het kleinkind daar wel mee.
Carpe Libertatem
pi_181421419
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:13 schreef Euribob het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Want elke generatie is wel degelijk anders, en alleen de generatie die het op dit moment voor het zeggen heeft (laten we zeggen de mensen van 35 tot 65) drukken hun stempel op de samenleving. Technologische verandering gaat gewoon door, ondanks al die oudjes.
Dan klopt wat je eerder zei niet meer, dat elke generatie de situatie waarin zij geboren zijn als standaard ziet. Als dat dan zo zou zijn zou er immers logischerwijs nooit meer iets veranderen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:21:58 #226
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Laten we wel wezen: dat kun je natuurlijk ook niet. Laten we dat dus rustig realistisch noemen.
Ja, heb toch wel moeite om daar vrede mee te hebben. Al die mensen om me heen met hun motivatie en ik zit er dan een beetje cynisch alles af te kraken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:23:38 #227
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181421449
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:21 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, heb toch wel moeite om daar vrede mee te hebben. Al die mensen om me heen met hun motivatie en ik zit er dan een beetje cynisch alles af te kraken.
Je zit niets af te kraken, je bent gewoon een beetje onzin aan het braken.
Carpe Libertatem
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:24:06 #228
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181421461
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:23 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je zit niets af te kraken, je bent gewoon een beetje onzin aan het braken.
Thanks.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_181421469
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:21 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, heb toch wel moeite om daar vrede mee te hebben. Al die mensen om me heen met hun motivatie en ik zit er dan een beetje cynisch alles af te kraken.
Dat is dan weer het andere uiterste. Maar je individuele invloed is natuurlijk nihil. Ja, als je het voor elkaar krijgt regelmatig de opiniepagina's van landelijke kranten te halen, dan kun je enigszins trekken aan een kant, maar zelfs dan kun je je afvragen of dat invloed heten mag.
pi_181421662
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En die oudjes doen het prima met hun papieren krant, vaste telefoon, radio en weet ik veel wat voor 'oude' technieken er zijn.

Die oudjes hebben geen 4chan, FB of Instagram nodig. Het is niet dat ze het niet zouden snappen als je er tijd voor neemt om het uit te leggen. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan. En als ze willen Skypen met hun zus in Australie dan helpt het kleinkind daar wel mee.
Dat is niet voor alle oudjes waar. Die worden heel erg gehomogeniseerd alsof er maar één type oudje is. Er zijn ouderen die niks van de nieuwe technologie moeten weten, maar er zijn er ook die graag mee zouden doen maar op geen enkele manier gefaciliteerd worden omdat het stigma is "je bent oud en snapt het dus niet, ga maar weer de krant lezen en Omroep MAX kijken".
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:52:44 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181421958
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:35 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is niet voor alle oudjes waar. Die worden heel erg gehomogeniseerd alsof er maar één type oudje is. Er zijn ouderen die niks van de nieuwe technologie moeten weten, maar er zijn er ook die graag mee zouden doen maar op geen enkele manier gefaciliteerd worden omdat het stigma is "je bent oud en snapt het dus niet, ga maar weer de krant lezen en Omroep MAX kijken".
Ik heb ook zo gelachen toen mijn vader (77, maar ziet er ouder uit) een nieuwe Samsung S8 ging kopen toen dat ding net uit was :')

Die verkopers weten dan ook niet wat ze moeten hoor, met zo'n bejaarde die heel goed weet wat hij wil en waarom. En nee, hij hoefde hem niet op afbetaling bij een abonnement.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181421967
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:35 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is niet voor alle oudjes waar. Die worden heel erg gehomogeniseerd alsof er maar één type oudje is. Er zijn ouderen die niks van de nieuwe technologie moeten weten, maar er zijn er ook die graag mee zouden doen maar op geen enkele manier gefaciliteerd worden omdat het stigma is "je bent oud en snapt het dus niet, ga maar weer de krant lezen en Omroep MAX kijken".
Dat kan niet, als je eenmaal oud bent sta je niet meer open voor veranderingen. Alleen de jonge generatie kan dat, veranderen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_181422033
Dutroux vrij? '25 jaar cel moet genoeg zijn'

1.
quote:
Sinds een paar jaar heeft Dutroux een nieuwe advocaat, Bruno Dayez. Die vindt - hij schreef er een pamflet over - dat levenslange opsluiting onmenselijk is.
Dit vind ik altijd zo'n raar argument. Stel dat het klopt en levenslange opsluiting is inderdaad onmenselijk (wat dat dan ook betekenen mag), dan is het nog altijd zo dat die straf er eigenlijk alleen is voor misdadigers die we op dezelfde manier onmenselijk vinden. En mocht dat niet het geval zijn, dan betekent het nog steeds niks. Onmenselijke dingen doen we nu eenmaal niet, is dat de premisse?

2.
quote:
De advocaat denkt niet dat Dutroux kan terugkeren in de maatschappij, maar wel dat hij bijvoorbeeld kan intreden in een klooster
De bekendste pedofiel ter wereld die zich fulltime aansluit bij de katholieke kerk. De Speld?
pi_181422134
'Hongarije hongerde asielzoekers uit' en 'Armeense kinderen van 12 en 13 mogen worden uitgezet'.



Het belooft vannacht laat te worden bij de buren.
pi_181422195
Ik vind levenslang ook geen onmenselijke straf. Volgens mij is de wetenschappelijke consensus ook dat sommige mensen gewoon niet gerehabiliteerd kunnen worden maar blijvend "defect" zijn. Zolang we maar zorgen voor menswaardige omstandigheden zie ik er niet zo'n probleem in om ze voor het leven aan de maatschappij te onttrekken.
pi_181422485
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:07 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vind levenslang ook geen onmenselijke straf.
Ik vind het een veel te abstract stigma. Wie kan hier nou wel wat mee?
quote:
Volgens mij is de wetenschappelijke consensus ook dat sommige mensen gewoon niet gerehabiliteerd kunnen worden maar blijvend "defect" zijn. Zolang we maar zorgen voor menswaardige omstandigheden zie ik er niet zo'n probleem in om ze voor het leven aan de maatschappij te onttrekken.
Dat langer dan 25 jaar straffen niet zoveel zin heeft, geloof ik best. Dikke kans dat de grens van zinvolheid van een straf nog veel lager ligt zelfs. Maar als er een heel serieuze kans op gevaar voor de maatschappij bestaat, dan heeft de maatschappij voorrang. Laat dus inderdaad maar gewoon zitten waar hij zit.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:59:27 #237
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_181423307
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 12:53 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat kan niet, als je eenmaal oud bent sta je niet meer open voor veranderingen. Alleen de jonge generatie kan dat, veranderen.
Eens. Boven de 45 jaar is er geen kans op werk als je er uit wordt geknikkerd.
Daarom moet je tot je 72e doorwerken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_181424096
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:47 schreef remlof het volgende:

[..]

Daar ben ik niet eens heel erg tegen, maar ik bedoelde het meer om later dat DNA te kunnen gebruiken bij strafzaken.
Niet zo trollen, remlof.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:42:35 #239
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181424216
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:43:14 #240
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181424241
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 14:37 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Niet zo trollen, remlof.
Ik ben bang dat hij serieus is.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:49:00 #241
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181424390


_O_
Carpe Libertatem
pi_181424618
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:55 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben ook niet tegen verwantschapsonderzoek, als het DNA daarna maar weer wordt vernietigd. Deelname dient vrijwillig te zijn en het heet niet voor niets verwantschapsonderzoek. De moordenaar komt zich natuurlijk niet melden, maar zijn familie waarschijnlijk wel. Prima manier om een crimineel te vinden en in het geval van deze zaak heeft de methode zoals deze nu wordt toegepast resultaat opgeleverd. Geen reden om het uit te breiden, wat mij betreft.

Het gaat me te ver om op voorhand al DNA van alle Nederlanders vast te gaan leggen, voor het geval we het een keer nodig hebben.
Ik ben wel tegen verwantschapsonderzoek en zou er ook niet aan meewerken. In feite worden vele onschuldigen er door verdacht gemaakt, zeker als zij niet meewerken. Zo is in de kwestie Verstappen na het grootschalige DNA-onderzoek een schifting gemaakt, er bleven een paar duizend mannen over omdat er een zekere samenhang was met het DNA dat was aangetroffen bij het misdrijf. Daaronder zat weliswaar de persoon die nu in beeld is (wat overigens niet dankzij het grootschalige DNA-onderzoek bekend werd, maar door een traditionele huiszoeking), maar voordat het zover kwam zijn al deze mannen nadrukkelijk onderzocht. Dat gaat naar mijn idee veel en veel te ver. De politie heeft zonder verdenking in het priveleven van deze mensen zitten graven.

Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om aantoonbaar te maken dat de verzamelde DNA-data van de niet-verdachte personen ook daadwerkelijk vernietigd is. Er is de afgelopen jaren een grote reeks feiten aan het licht gekomen waaruit gebleken is dat opsporingsorganisaties onzorgvuldig met privacy omgaan, en er vaak zelfs regelrecht vijandig tegenover staan. Zo zijn er de afgelopen jaren meermaals advocaten en journalisten afgeluisterd terwijl het OM daar nota bene keer op keer zijn excuses heeft aangeboden. Ook is gebleken dat inlichtingendiensten door hun ruimere bevoegdheden data soms wel mogen gebruiken op manier die voor de opsporingsorganisaties verboden zijn. Heb je je DNA eenmaal afgegeven dan is er geen enkele mogelijkheid meer om aantoonbaar te maken dat het DNA ook daadwerkelijk vernietigd is, dus kun je beter zorgen dat je het helemaal niet afstaat.

Edit: Overigens bleek gisteren ook, dankzij de zeer informatieve posts van Tchock, dat je nogal gemakkelijk in die DNA-databank terecht komt. Een fiets helen is al voldoende. Daarnaast zijn de bewaartermijen van DNA in de databank erg lang. Veel langer dan de straf op het misdrijf duurt. Daarmee creeer je in feite een soort tweederangsburgers, zij die die veroordeeld zijn worden ook na het betalen van een boete of het uitzitten van een gevangenisstraf nog gestraft met het inperken van hun privacy.

De mogelijkheid van het inzetten van DNA-onderzoek zou naar mijn idee juist verder ingeperkt moeten worden. Er staan veel te mensen in de database en het middel is veel te grofmazig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kowloon op 24-08-2018 15:07:39 ]
pi_181424999
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk concreet het grootste kwaad wat de overheid met een DNA-profiel kan aanrichten?
Ik denk het uitvoeren van een op de DNA-databank gebaseerde genocide. Na de Tweede Wereldoorlog is men bijvoorbeeld niet voor niets lange tijd tegenstander geweest van centralisering van de administratie van persoonsgegevens. Mensen waren toen door de recente historie nog goed doordrongen van het gevaar van gecentraliseerde en omvangrijke bestanden met persoonsgegevens. Nu lijkt dat helaas te zijn weggeebd.
pi_181425060
quote:
Van alle markten thuis. :D
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:19:15 #245
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_181425068
Ik heb recent nog meegedaan met een DNA-onderzoek.
Wel zou ik tegenstander zijn van preventieve massale DNA-banken. Lijkt me veel teveel kennisconcentratie in te beperkte handen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:20:54 #246
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181425108
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:19 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb recent nog meegedaan met een DNA-onderzoek.
Wel zou ik tegenstander zijn van preventieve massale DNA-banken. Lijkt me veel teveel kennisconcentratie in te beperkte handen.
17 miljoen DNA-profielen in de handen van ambtenaren is gewoon vragen om ellende.
Carpe Libertatem
pi_181425153
Maar eh... Iedereen begrijpt neem ik aan wel dat het er uiteindelijk toch wel van komt hè?
pi_181425201
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik denk het uitvoeren van een op de DNA-databank gebaseerde genocide. Na de Tweede Wereldoorlog is men bijvoorbeeld niet voor niets lange tijd tegenstander geweest van centralisering van de administratie van persoonsgegevens. Mensen waren toen door de recente historie nog goed doordrongen van het gevaar van gecentraliseerde en omvangrijke bestanden met persoonsgegevens. Nu lijkt dat helaas te zijn weggeebd.
Hmm ja. Goed punt.

In de VS hebben ze daarom trouwens nog steeds geen bevolkingsregister en geen ID-plicht hè. En wij lachen daarom. Zo van: "Jeetje, zijn de Amerikanen zo onderontwikkeld dat ze niet eens weten wie waar woont?" Maar met ontwikkeling heeft het niet per se te maken.

Ik moet trouwens zeggen, vanuit mijn werk, dat het vaak wel heel handig is als er mooie alomvattende databases bestaan. :P
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:25:48 #249
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181425217
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
Maar eh... Iedereen begrijpt neem ik aan wel dat het er uiteindelijk toch wel van komt hè?
Ze hebben al vingerafdrukken. Volgende stap iris-scan, dan DNA. 'Gewoon' gelinkt aan je ID.
Carpe Libertatem
pi_181425230
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:25 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ze hebben al vingerafdrukken.
Maar die worden niet opgeslagen, dacht ik.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:27:34 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181425260
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
Maar eh... Iedereen begrijpt neem ik aan wel dat het er uiteindelijk toch wel van komt hè?
Jawel, maar als dat uitgesteld kan worden tot na mijn tijd vind ik het al een stuk prettiger.
Mijn kinderen zullen daarin hun eigen belangen moeten verdedigen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:27:39 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181425266
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar die worden niet opgeslagen, dacht ik.
Haha.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:28:46 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181425287
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar die worden niet opgeslagen, dacht ik.
Nee.... waar hebben ze ze dan voor?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:29:39 #254
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181425300
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar die worden niet opgeslagen, dacht ik.
Natuurlijk wel.

Ze staan in je ID op een chip en ergens op een server.
Carpe Libertatem
pi_181425346
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee.... waar hebben ze ze dan voor?
Ze zitten opgeslagen in de chip van het paspoort, zodat beter gecontroleerd kan worden of het wel echt jouw paspoort is.

Na het maken van het paspoort mag de overheid de gegevens niet opslaan. Of elke gemeente netjes de vingerafdrukken weer verwijdert uit hun systeem? Geen idee. Een landelijke opslag is er i.i.g. niet, als ik me niet vergis.
pi_181425351
Overigens weet Samsung al verschrikkelijk veel meer van mij. Hoe vaak en hoelang de wasmachine draait, wat voor dingen ik vooral fotografeer en film, hoe laat ik ga slapen en hoe lang, mijn hartslag, hoe ver ik dagelijks loop en fiets... Ze hebben zelfs mijn vingerafdruk.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:34:21 #257
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_181425386
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Ze zitten opgeslagen in de chip van het paspoort, zodat beter gecontroleerd kan worden of het wel echt jouw paspoort is.

Na het maken van het paspoort mag de overheid de gegevens niet opslaan. Of elke gemeente netjes de vingerafdrukken weer verwijdert uit hun systeem? Geen idee. Een landelijke opslag is er i.i.g. niet, als ik me niet vergis.
Hoe kunnen ze controleren of het je paspoort is als ze het niet kunnen crosschecken met de database?
Of kijken ze alleen of de vingerafdrukken van je paspoort overeenkomen met de vingerafdrukken van de paspoortdrager? Dat lijkt me dan weer raar en weinig toevoegen t.o.v. een foto.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_181425431
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze controleren of het je paspoort is als ze het niet kunnen crosschecken met de database?
Of kijken ze alleen of de vingerafdrukken van je paspoort overeenkomen met de vingerafdrukken van de paspoortdrager? Dat lijkt me dan weer raar en weinig toevoegen t.o.v. een foto.
Is voor mogelijke fraudegevallen, dan kunnen ze de vingerafdruk van de paspoortdrager controleren naast de foto zelf.

Maar Igen heeft gelijk, de vingerafdrukken mogen niet centraal opgeslagen worden.

Edit: uitspraak Europees Hof van Justitie toegevoegd.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:39:12 #259
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181425494
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze controleren of het je paspoort is als ze het niet kunnen crosschecken met de database?
Of kijken ze alleen of de vingerafdrukken van je paspoort overeenkomen met de vingerafdrukken van de paspoortdrager? Dat lijkt me dan weer raar en weinig toevoegen t.o.v. een foto.
Met een beetje Googlen heb ik veel artikelen gevonden dat ze op Schiphol niet eens controleren op je vingerafdruk en ze de cryptokey ook met geen enkel ander land hebben gedeeld. Andersom heeft Nederland geen keys van andere landen. Super geregeld dus. ^O^
Carpe Libertatem
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:39:21 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181425500
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:32 schreef Jigzoz het volgende:
Overigens weet Samsung al verschrikkelijk veel meer van mij. Hoe vaak en hoelang de wasmachine draait, wat voor dingen ik vooral fotografeer en film, hoe laat ik ga slapen en hoe lang, mijn hartslag, hoe ver ik dagelijks loop en fiets... Ze hebben zelfs mijn vingerafdruk.
Oh shoot.... de was :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:21:42 #261
54278 crew  Tijger_m
42
pi_181426594
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:39 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Met een beetje Googlen heb ik veel artikelen gevonden dat ze op Schiphol niet eens controleren op je vingerafdruk en ze de cryptokey ook met geen enkel ander land hebben gedeeld. Andersom heeft Nederland geen keys van andere landen. Super geregeld dus. ^O^
Mooier nog, de Amerikaanse douane kan jouw vingerafdruk niet vergelijken met de data in je paspoort. Handig, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:24:22 #262
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_181426643
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mooier nog, de Amerikaanse douane kan jouw vingerafdruk niet vergelijken met de data in je paspoort. Handig, he?
Dat zeg ik.
Carpe Libertatem
pi_181426985
De NRC-redactie is het nogal met u allen eens:

Een nationale DNA-databank is een nachtmerrie

quote:
Het vorige kabinet stelde in de Wet Zeggenschap Lichaamsmateriaal voor om justitie bij ernstige misdrijven de database met celmateriaal, dat overblijft na geneeskundige behandeling te mogen raadplegen, zónder toestemming van de patiënt. In deze zogeheten biobanken is materiaal van 14 miljoen personen te vinden. Die nationale DNA database staat dus al om de hoek.
Oeps.

quote:
Er moet dan ook rekening mee worden gehouden dat dit pleidooi een achterhoedegevecht is.
Yep. Laat maar vallen, want het komt er toch wel van.
pi_181427871
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 16:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Yep. Laat maar vallen, want het komt er toch wel van.
Ik zie het er niet zo snel van komen hoor. Daar gaat enorm veel verzet tegen komen, genoeg mensen die er helemaal niets in zien als ik de commentaren her en der zo lees. En anders moeten we maar over gaan tot een staatsgreep. :P
pi_181427921
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
Maar eh... Iedereen begrijpt neem ik aan wel dat het er uiteindelijk toch wel van komt hè?
Ik denk eerder dat er een tegenbeweging komt wat betreft informatie laten opslaan en men er in het digitale tijdperk er steeds kritischer op wordt.
pi_181427925
Nou, het lijkt erop dat ik een tijdje portier word voor de studie waarvoor ik me heb aangemeld. Op zich wel handige combinatie. :P
pi_181427941
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:20 schreef Friek_ het volgende:
Nou, het lijkt erop dat ik een tijdje portier word voor de studie waarvoor ik me heb aangemeld. Op zich wel handige combinatie. :P
Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2018 17:21:22 ]
pi_181427957
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:32 schreef Jigzoz het volgende:
Overigens weet Samsung al verschrikkelijk veel meer van mij. Hoe vaak en hoelang de wasmachine draait, wat voor dingen ik vooral fotografeer en film, hoe laat ik ga slapen en hoe lang, mijn hartslag, hoe ver ik dagelijks loop en fiets... Ze hebben zelfs mijn vingerafdruk.
Waarom laat je je telefoon dan ook al die data verzamelen?
pi_181427967
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:20 schreef Friek_ het volgende:
Nou, het lijkt erop dat ik een tijdje portier word voor de studie waarvoor ik me heb aangemeld. Op zich wel handige combinatie. :P
MBO Beveiliging?
pi_181427977
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:20 schreef Tem het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat er een tegenbeweging komt wat betreft informatie laten opslaan en men er in het digitale tijdperk er steeds kritischer op wordt.
Dan overschat je mensen nogal. Kijk alleen al naar wat we wereldwijd vrijwillig aan privacy opgeven voor een beetje entertainment. We raken er massaal en in hoog tempo gewend aan. Dat kleine groepje dat dapper weerstand blijft bieden... Verloren zaak.
pi_181427997
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom laat je je telefoon dan ook al die data verzamelen?
Gaat gewoon zo. Ik heb zo'n Samsung-horloge omdat het me wel leuk leek. Nou, dat bleek wel te kloppen. Maar als ik er eens naar kijk vanuit het oogpunt van privacy, dan is het minstens discutabel.
pi_181428045
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gaat gewoon zo. Ik heb zo'n Samsung-horloge omdat het me wel leuk leek. Nou, dat bleek wel te kloppen. Maar als ik er eens naar kijk vanuit het oogpunt van privacy, dan is het minstens discutabel.
Bijv. bij Apple betaal je je scheel maar blijven jouw gegevens op je telefoon.
pi_181428055
Privacy is een ongelofelijk belangrijk betaalmiddel in die hele digitale wereld en de meeste mensen hebben totaal geen idee van hoe groot het gat in hun hand is.

Wat een fantastische metafoor, al zeg ik het zelf.
pi_181428087
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:20 schreef Tem het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat er een tegenbeweging komt wat betreft informatie laten opslaan en men er in het digitale tijdperk er steeds kritischer op wordt.
Dat denk ik ook. Kijk bijvoorbeeld naar het referendum over de WIV-wet, Veel mensen onder de 35 - 40 jaar, mensen werkzaam in de IT, en ook kleinere groepen privacybewuste mensen van boven de 35 - 40 jaar waren stemden tegen bij dat referendum. Verder hebben ook de recente data-schandalen bij Facebook privacy meer in de picture geplaatst.
pi_181428121
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:29 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Kijk bijvoorbeeld naar het referendum over de WIV-wet, Veel mensen onder de 35 - 40 jaar, mensen werkzaam in de IT, en ook kleinere groepen privacybewuste mensen van boven de 35 - 40 jaar waren stemden tegen bij dat referendum. Verder hebben ook de recente data-schandalen bij Facebook privacy meer in de picture geplaatst.
De uitslag van een referendum over zoiets is volledig te bepalen door de vraagstelling aan te passen.
pi_181428146
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gaat gewoon zo. Ik heb zo'n Samsung-horloge omdat het me wel leuk leek. Nou, dat bleek wel te kloppen. Maar als ik er eens naar kijk vanuit het oogpunt van privacy, dan is het minstens discutabel.
Je kunt heel veel uitzetten. En zo'n wasmachine-app is ook nergens voor nodig, of kan de machine de was er ook zelf in doen of ophangen? :P
pi_181428173
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je kunt heel veel uitzetten. En zo'n wasmachine-app is ook nergens voor nodig, of kan de machine de was er ook zelf in doen of ophangen? :P
Pure flauwekul inderdaad. Maar ach, het zit erop, dus ja...
pi_181428199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De uitslag van een referendum over zoiets is volledig te bepalen door de vraagstelling aan te passen.
Er zal uberhaupt geen referendum meer over komen want dat heeft de politiek in al haar wijsheid net afgeschaft. ;( Maar mensen kijken heus wel wat verder dan hun neus lang is en weten best waar ze mee bezig zijn in het stemhokje. Stellen dat het volledig van de vraagstelling afhangt is te kort door de bocht.
pi_181428232
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Er zal uberhaupt geen referendum meer over komen want dat heeft de politiek in al haar wijsheid net afgeschaft. ;( Maar mensen kijken heus wel wat verder dan hun neus lang is en weten best waar ze mee bezig zijn in het stemhokje. Stellen dat het volledig van de vraagstelling afhangt is te kort door de bocht.
Je hebt de wijsheid van de bevolking aanmerkelijk hoger zitten dan ik.
pi_181429435
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 17:23 schreef Jigzoz het volgende:

[.
Dan overschat je mensen nogal. Kijk alleen al naar wat we wereldwijd vrijwillig aan privacy opgeven voor een beetje entertainment. We raken er massaal en in hoog tempo gewend aan. Dat kleine groepje dat dapper weerstand blijft bieden... Verloren zaak.
Weet ik niet. Door al die schandalen met Cambridge analytica, Facebook en verkiezingen in de US gaan mensen wel wat kritischer worden. Het is hetzelfde dat internet ooit is gestart met het idee dat er alleen maar goede dingen uit kunnen ontstaan en men geen rekening hield met die doos van Pandora vol trolls, ellende, perversiteit en criminaliteit die is opengegaan. Ik denk dat mensen zich daar steeds meer bewust van worden. Dat zie je met de de komst van de GDPR en dat beveiliging het meest hotte item is binnen de informatie technologie.
pi_181429493
Aan de andere kant is het ook goed mogelijk dat het meer de hoop van mij is dat mensen zich daar bewust van worden.
pi_181429942
Maar goed, tijd voor wat luchtigs. Het is tenslotte vrijdagavond.


*O*
pi_181430224
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:06 schreef Tem het volgende:
Maar goed, tijd voor wat luchtigs. Het is tenslotte vrijdagavond.


*O*
Mooie mevrouw hoor.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:21:53 #284
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430282
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:06 schreef Tem het volgende:
Maar goed, tijd voor wat luchtigs. Het is tenslotte vrijdagavond.


*O*
Vat wel goed de vrijdagmiddag samen.
pi_181430283
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:06 schreef Tem het volgende:
Maar goed, tijd voor wat luchtigs. Het is tenslotte vrijdagavond.


*O*
Lolita!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181430315
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:21 schreef Reya het volgende:

[..]

Vat wel goed de vrijdagmiddag samen.
Reya op vrijdagmiddag:
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:24:57 #287
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430350
quote:
Haha, ik kan me dat eigenlijk nog best voorstellen.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:26:29 #288
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430386
Overigens was dit mijn laatste dag in de huidige baan. Nu een week op vakantie en dan bij een ander DG verder.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:29:27 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181430437
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:26 schreef Reya het volgende:
Overigens was dit mijn laatste dag in de huidige baan. Nu een week op vakantie en dan bij een ander DG verder.
Feli, denk ik!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:30:02 #290
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181430445
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:06 schreef Tem het volgende:
Maar goed, tijd voor wat luchtigs. Het is tenslotte vrijdagavond.


*O*
Yummie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:30:33 #291
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430454
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Feli, denk ik!
Ik zou het geen promotie noemen. Eerder weer een rondje stoelendans, en ik kom eerder op een wat minder interessante stoel uit.
  † In Memoriam † vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:31:29 #292
137949 Disana
pi_181430473
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:26 schreef Reya het volgende:
Overigens was dit mijn laatste dag in de huidige baan. Nu een week op vakantie en dan bij een ander DG verder.
Ik wens je een mooie vakantie.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:31:54 #293
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181430481
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:30 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik zou het geen promotie noemen. Eerder weer een rondje stoelendans, en ik kom eerder op een wat minder interessante stoel uit.
Nu ja, als ie maar acceptabel zit :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181430493
Is het zomaar tijd voor een extra lang weekend.
Ja doei.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:32:37 #295
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430495
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nu ja, als ie maar acceptabel zit :P
Ach, het gaat wel. Het wordt veel reizen, daar hou ik niet enorm van, maar het zij zo.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:33:48 #296
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181430521
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:32 schreef motorbloempje het volgende:
Is het zomaar tijd voor een extra lang weekend.
Dat mag gevierd worden *O*
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181430536
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:33 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat mag gevierd worden *O*
Dat sobriseau. Eerst even hardlopen nog, en dan Whiskyvrijdag maar eens inluiden.
Ja doei.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:35:10 #298
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181430540
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:34 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat sobriseau. Eerst even hardlopen nog, en dan Whiskyvrijdag maar eens inluiden.
Klinkt goed.
pi_181430595
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 19:32 schreef motorbloempje het volgende:
Is het zomaar tijd voor een extra lang weekend.
Ik moest laatst iemand vertellen dat we in Groningen komende dinsdag allemaal een (verplichte) vrije dag hebben omdat we in 1672 de aanval van Bomm'n Berend hebben afgeslagen.
Vanwege die vrije dinsdag werkt er komende maandag natuurlijk ook geen hond.

Heb jij ook een extra lang weekend wegens Bommen Berend?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:09:59 #300
104871 remlof
Europees federalist
pi_181431175
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 20:09 schreef remlof het volgende:
[ afbeelding ]

;(
Ze vragen het nog één keer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')