abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 augustus 2018 @ 00:01:08 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_181388379
Nou, zeg het maar. Een externe schijf, aangesloten via USB, geformatteerd NTFS, 320GB groot, krijgt een icoontje van een cd-rom drive. Waarom?

  donderdag 23 augustus 2018 @ 00:05:51 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_181388530
Ziet ie wel de ware grootte? Misschien iets met de controller of zo.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_181388567
Niet toevallg zo'n Zalman/iodd enclosure die je op virtual ODD mode hebt staan? :P (ik heb er zo eentje liggen, superchill)
pi_181388791
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:07 schreef Henno het volgende:
Niet toevallg zo'n Zalman/iodd enclosure die je op virtual ODD mode hebt staan? :P (ik heb er zo eentje liggen, superchill)
Wat heeft dat voor nut? Blijft ie dan read-only?? Wel handig tegen crypto-crap en virii. (oprechte vraag)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_181389253
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:16 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Wat heeft dat voor nut? Blijft ie dan read-only?? Wel handig tegen crypto-crap en virii. (oprechte vraag)
Het zijn SATA-USB HDD enclosures waar je een 2,5" HDD/SSD in kan zetten zoals je die overal ziet, maar dan met een firmware die een .iso file op de HDD als optische drive beschikbaar maakt.
Je kiest dan op het ding een .iso uit, en je computer ziet 'm dan als USB DVD drive met die inhoud...
Je kan er dan dus ook van booten, alleen heb je alleen dat ding bij je i.p.v. een DVD drive en een map vol met schijfjes... ideaal voor computerklusjes, heb er nu standaard wat memtest, Linux, FreeBSD en Windows opstartmedia op staan :D

De HDD is inderdaad ook op write protect te zetten voor als je op een onvertrouwd systeem iets moet doen.

Het merk is het Zuid-Koreaanse iodd, in Nederland werden ze door Zalman omgestickerd en als ZM-VE serie verkocht met een iets meer gelimiteerde firmware (je kon er met wat creativiteit gewoon de Koreaanse firmware in gooien, de hardware was hetzelfde)

Zoiets kan je ook vaak wel een custom USB stick voor klussen, maar zo compatible als een optische drive is dat nooit, zeker niet op oudere systemen of als je non-Linux iso's wil booten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fleischmeister op 23-08-2018 00:48:40 ]
pi_181389455
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:39 schreef Henno het volgende:

[..]

Het zijn SATA-USB HDD enclosures waar je een 2,5" HDD/SSD in kan zetten zoals je die overal ziet,...<knip>
Ah, nice een soort portable jukebox.

Superbedankt voor de uitgebreide toelichting! :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')