abonnement Unibet Coolblue
pi_181374032
Hallo Fokkers,

Ik heb een vraagje over Symantec Backup Exec server 15 software.
We hebben backup tapes en dagelijks wordt er voor rond 1,45 aan TB aan data weggeschreven naar de backup tapes. De backup start om 17.00 en eindigt de volgende dag heel laat rond ongvr 15.00 (draait ongeveer 22 uur). Het verschilt heel vaak overigens de eindtijden, soms ook weleens om 16.00 of 16.30 terwijl de grootte wat hij wegschrijft bijna altijd gelijk is. Soms is ie ook heel vroeg klaar, bv rond 10.00u. Mijn vraag is, waar kan dit aanliggen? Is het de software die dit veroorzaakt? De server zelf? Ik kom namelijk er niet uit. Wie heeft de oplossing?
  woensdag 22 augustus 2018 @ 15:56:19 #2
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_181374332
Wat voor tapedrive en hoe is hij aangesloten? Wat voor server, en wat voor systeembelasting heeft hij?

Zowiezo, 22 uur voor anderhalve TB is niet bepaald snel
pi_181374335
locked files, slechte tapes, vieze tapeunit?

Tevens: backup exec.... brrrrrr :|W
Sinds ik Veeam heb gebruikt wil ik nooit iets anders meer, zo simpel, zo snel. heerlijk
pi_181374761
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:46 schreef Xperia het volgende:
Hallo Fokkers,

Ik heb een vraagje over Symantec Backup Exec server 15 software.
We hebben backup tapes en dagelijks wordt er voor rond 1,45 aan TB aan data weggeschreven naar de backup tapes. De backup start om 17.00 en eindigt de volgende dag heel laat rond ongvr 15.00 (draait ongeveer 22 uur). Het verschilt heel vaak overigens de eindtijden, soms ook weleens om 16.00 of 16.30 terwijl de grootte wat hij wegschrijft bijna altijd gelijk is. Soms is ie ook heel vroeg klaar, bv rond 10.00u. Mijn vraag is, waar kan dit aanliggen? Is het de software die dit veroorzaakt? De server zelf? Ik kom namelijk er niet uit. Wie heeft de oplossing?
Lijkt op een Full Backup iedere dag?
pi_181375449
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:14 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Lijkt op een Full Backup iedere dag?
Hoeft geen probleem te zijn, wij doen 3,3TB in zo'n 14,5 uur. Maar dan heb je het over LTO8 drive + tapes en zit de Backup Exec server via 10gbps verbonden met de storage.

Maar goed, zonder iets te weten over welke drive, tapes en wát er waar vandaan gebackupt wordt en de netwerkconfig tussen die elementen is hier niks zinnigs over te zeggen. Als het een remote locatie is via een 10mbps lijntje is het nog knap in 22 uur :+

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2018 16:49:33 ]
pi_181376986
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:56 schreef versterker het volgende:
Wat voor tapedrive en hoe is hij aangesloten? Wat voor server, en wat voor systeembelasting heeft hij?

Zowiezo, 22 uur voor anderhalve TB is niet bepaald snel
Bedankt voor jouw reactie.

Het betreft een Dell lto-5 internal tape drive en is aangesloten via SAS interface. Systeem belasting is laag.
pi_181377009
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:56 schreef Banaanvragen het volgende:
locked files, slechte tapes, vieze tapeunit?

Tevens: backup exec.... brrrrrr :|W
Sinds ik Veeam heb gebruikt wil ik nooit iets anders meer, zo simpel, zo snel. heerlijk
Tapedrive is redelijk nieuw (1.5j oud) het bedrijf heeft helaas gekozen voor Symantec en daar moet ik het mee doen
pi_181377024
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:14 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Lijkt op een Full Backup iedere dag?
Klopt een full backup, ieder dag op een ander tape (bv tape woensdag)
pi_181377051
quote:
2s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 16:48 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Hoeft geen probleem te zijn, wij doen 3,3TB in zo'n 14,5 uur. Maar dan heb je het over LTO8 drive + tapes en zit de Backup Exec server via 10gbps verbonden met de storage.

Maar goed, zonder iets te weten over welke drive, tapes en wát er waar vandaan gebackupt wordt en de netwerkconfig tussen die elementen is hier niks zinnigs over te zeggen. Als het een remote locatie is via een 10mbps lijntje is het nog knap in 22 uur :+
Dat noem ik nou snel. Nee geen remote, betreft een internal tapedrive op de server en maakt dagelijkse backups van de file server etc
pi_181378879
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 18:28 schreef Xperia het volgende:

[..]

Tapedrive is redelijk nieuw (1.5j oud) het bedrijf heeft helaas gekozen voor Symantec en daar moet ik het mee doen
veeam doet ook tapes, draai je alles virtueel? dan zou ik eens een keer een veeam server installeren en eens kijken hoe dat gaat ;)
pi_181391143
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:40 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

veeam doet ook tapes, draai je alles virtueel? dan zou ik eens een keer een veeam server installeren en eens kijken hoe dat gaat ;)
Nee niets virtueel, gewoon fysiek.

Wat ik zo vaag vind, is dat de backup soms weleens eindigt vroeg in de morgen (rond 10.00) en weken daarna rond 15.00 en of later. Snap er werkelijk niets van.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 08:34:10 #12
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_181391644
Hoe oud zijn de tapes?
gebruik je regelmatig een cleaning cartridge
pi_181407248
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 08:34 schreef versterker het volgende:
Hoe oud zijn de tapes?
gebruik je regelmatig een cleaning cartridge
De tapes zijn ongeveer 2 jaar oud en ja zodra de server aangeeft dat er een clean tape in moet dan gaat de tape er ook in. Wat betreft de ouderdom van de tapes, onlangs heb ik als test een nieuwe tape in de server gestopt en helaas zie ik geen verschil. Blijft er lang over doen

Vandaag was de back-up overigens pas rond 16.30 klaar. Bijna 24 uur over gedaan over een grootte van 1.42TB
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:03:38 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181408118
Ga naar een oplossing voor backup&recovery die op raid hdd draait.
Veiliger en sneller.
Kosten?
Ik betwijfel of je in staat bent een recovery van tape uit te voeren en wanneer je dat wel kan kost je 24 uur die je daar minstens voor nodig hebt meer aan de uitval.
Dit is verkeerde zuinigheid. Ga naar een goed DC met backup/recovery en uitwijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181408857
Fysiek, LTO5, tape?

Wat is je recoveryplan en wat je verwachting? De huidige setup klinkt als een oplossing die in 2010 gangbaar was.
Bij calamiteiten een machine in de lucht helpen, en als je pech hebt de juiste software versie zoeken, een tapestreamer zien te vinden, en restoren. Downtime? Minimaal 48 uur. En als je systemstate of AD niet mee wil werken telt het nog een stuk harder. Data hebben is leuk, maar als je hele omgeving eromheen opnieuw opgebouwd moet worden ben je dagen verder.

Anno 2018 is een backup op een NAS icm virtualisatie gangbaar. Veeam is idd geniaal. Downtime? Vmware of HyperV machine inrichten en desnoods vanaf je nas draaien. Ben je met een uurtje of 2 weer online, en de nacht erop restore je alles.

Trage backup performance was overigens vaak te wijten aan trage disks, brakke raid setups/controllers, en dingen als locked files. Exchange 2003 was ook niet echt snel...

Ik zou overigens Disk-to-disk-to-tape doen. Dat deed ik vroeger ook bij klanten: Een NAS ernaast, daarheen backuppen. Dan kon je snel individuele dingen herstellen zonder dat je op zoek hoefde naar de tapes (dat stond op de NAS) en overdag kon de backup naar tape doordraaien vanaf de NAS zonder dat dit performanceverlies opleverde. De tapes waren echt voor disasterrecovery, bv bij brand. De lokale NAS was de eerste optie bij echte uitval van een server of andere calamiteiten.

Tapes = Traag en vaak lag de juiste tape net weer bij de baas thuis.

Mijn advies: Ga eens je setup na en overweeg om eea te virtualiseren + nas + veeam. Kost wel wat maar als je het 1x nodig hebt is dat snel terugverdient. Je kan je tapes dan behouden als offsite backup voor het ergste geval.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:36:14 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181408951
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:32 schreef DJSmiley het volgende:
.

Mijn advies: Ga eens je setup na en overweeg om eea te virtualiseren + nas + veeam. Kost wel wat maar als je het 1x nodig hebt is dat snel terugverdient. Je kan je tapes dan behouden als offsite backup voor het ergste geval.
En besteed dit uit bij een datacenter die ook een uitwijk oplossing aanbieden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181420438
Backup je 1 server, waarom de takestreamer aangesloten is, of backupje meerdere servers over het netwerk?

Kan je niet zien hoe snel een bepaalde disk of dataset gebackuped wordt? Of wat backupje precies?
Je zal toch moeten traceren of het de tape streamer is, of je hardware configuratie, antivirus, bepaalde applicatie die te veel IO's verbruikt tijdens je backup of iets anders.

Momenteel is hier helemaal niets over te zeggen. En valt eigenlijk onder... Als ik van X naar Y rij met de auto, doe ik er some een uur over, maar soms ook 4 uur. Weet iemand waaraan dit kan liggen?
pi_181508675
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 15:46 schreef Xperia het volgende:
Hallo Fokkers,

Het verschilt heel vaak overigens de eindtijden, soms ook weleens om 16.00 of 16.30 terwijl de grootte wat hij wegschrijft bijna altijd gelijk is. Soms is ie ook heel vroeg klaar, bv rond 10.00u. Mijn vraag is, waar kan dit aanliggen? Is het de software die dit veroorzaakt? De server zelf? Ik kom namelijk er niet uit. Wie heeft de oplossing?
Dat zou in de job en de resultaten van de job moeten staan. Waarschijnlijk zijn er een aantal grote bestanden gelocked of is de allocatie dusdanig slecht dat de transfersnelheid achteruit gaat.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_181572097
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:40 schreef Rolfieo het volgende:
Backup je 1 server, waarom de takestreamer aangesloten is, of backupje meerdere servers over het netwerk?

Kan je niet zien hoe snel een bepaalde disk of dataset gebackuped wordt? Of wat backupje precies?
Je zal toch moeten traceren of het de tape streamer is, of je hardware configuratie, antivirus, bepaalde applicatie die te veel IO's verbruikt tijdens je backup of iets anders.

Momenteel is hier helemaal niets over te zeggen. En valt eigenlijk onder... Als ik van X naar Y rij met de auto, doe ik er some een uur over, maar soms ook 4 uur. Weet iemand waaraan dit kan liggen?
Backup gaat redelijk vlot, het is echter de "verify" die na de backup gedraaid wordt, die duurt ontzettend lang. Is deze uberhaupt wel nodig en of vereist? anders schakel die optie uit.
pi_181572127
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 22:57 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Dat zou in de job en de resultaten van de job moeten staan. Waarschijnlijk zijn er een aantal grote bestanden gelocked of is de allocatie dusdanig slecht dat de transfersnelheid achteruit gaat.
Wat bedoel je met gelockd files? Je doelt op mappen die voor anderen niet zichtbaar mogen zijn? Ik heb wel uitzonderlijke rechten toegepast op mappen, echter niet op bestanden.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 18:02:33 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181577927
Heb je wel eens een restore gedaan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181583593
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 13:32 schreef Xperia het volgende:

Wat bedoel je met gelockd files?
Dat zijn bestanden die op dat moment in gebruik zijn en dus niet geopend kunnen worden door andere programma's. Kun je ook zien met bijvoorbeeld process explorer. In principe zou een backup programma daar niet bijzonder veel last van moeten hebben, maar je zou het in de job log moeten zien.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')