abonnement Unibet Coolblue
pi_181370056
We zijn van plan om onze benedenverdieping grotendeels te voorzien van vloerverwarming. Het grijze op de tekening wordt een gietvloer. De huiskamer onderaan willen we graag een houten vloer. Bepaalde houtsoorten zijn met vloerverwarming geen probleem maar het zit het met de warmte.
Is de huiskamer met een houten vloer wel comfortabel warm te krijgen?



De huiskamer komt in een nieuwe aanbouw. Deze is goed geïsoleerd. Wel is de achterpui voor een groot deel van glas en zit er een daglicht in van 2,5m2.
De vloeren waar een gietvloer komt zijn ook geïsoleerd.
pi_181370592
Als je persee een houten vloer wilt dan kan dat prima. Je heb wel een rendementsverlies, omdat hout minder goed warmte geleid.
Als je het niet warm krijgt dan verhoog je de temperatuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181371278
Maar worden dan delen met een gietvloer niet te warm?

Toevoeging: Onze installateur wil in in de huiskamer de leidingen dichter bij elkaar gaan leggen om zo zonder bij te verwarmen een goed resultaat te hebben. Nu sprak ik laatst iemand die in de installatiewereld heeft gezeten en die raad het überhaupt af en zegt dat het in die ruimte niet comfortabel warm zal worden door de houten vloer.
pi_181371439
Ik zou het alleen doen als je met een gescheiden systeem gaat werken. De gietvloer op de ene en de houten vloer op de andere maar eerlijk gezegd zou ik zelf nooit hout op vloerverwarming leggen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_181392139
Je bedoeld twee verschillende verdelers om zo beide vloeren apart aan te kunnen sturen? Wat is daar dan het voordeel van?

Hebben jullie er ook echt zelf ervaring mee? Ik ben ook erg benieuwd naar mensen die zelf ook een houten vloer met vloerverwarming hebben. Ik heb nog geen installateur gesproken die zeg 'ik heb het zelf ook' en de vloerenwinkels willen natuurlijk wel verkopen :)
pi_181395611
je hoeft niets te scheiden. alles kan op 1 verdeler. ik zou idd wel zorgen dat je groepen onder je houten vloer appart houd van je gietvloer dit ivm met het verlies van vermogen op de houten vloer.

een houten vloer kan. maar is niet aan te raden.
Met een houten vloer ben je ongeveer de helft van het vermogen van je vloer verwarming kwijt.
Voorbeeld:

temp : 45-35 20 graden ruimte temp

slangen h.o.h 15 cm
gietvloer : 106 w/M2
houtenvloer : 53 w/m2

h.o.h 10cm
gietvloer 123 w / m2
houten vloer 61 w /m2

conclusie als je de slangen dichter op elkaar legt onder de houten vloer bereik je hier eigenlijk niets mee. ( ook niet doen dus want kost alleen maar meer slang en dus meer groepen en dus een grotere verdeler voor een winst van 200 w over je gehele oppervlakte)

de temperatuur verhogen zou ik zomaar niet doen. maximale temperatuur door een vloer mag maximaal 50 graden zijn ( persoonlijk zou ik hem niet hoger als 45 graden zetten )

wat ook nog zou kunnen.... is de ruimte helemaal open? of zitten er deuren tussen? zo niet mag je het als 1 ruimte zien. waardoor je dus bijvoorbeeld alleen met het oppervlakte van je gietvloer waarschijnlijk al genoeg hebt kwa vermogen om het geheel te verwarmen. het verlies van je houten vloer is dan niet merkbaar kwa comfort.

heb je eventueel een warmteverlies berekening of het vermogen wat nodig is om het geheel te verwarmen? dan kan ik het voor je checken.
pi_181402134
Bedankt voor de uitgebreide reactie! De ruimte van 6m2 zal vaak afgesloten worden. De rest is één geheel. De voorste kamer (15m2) heeft suitedeuren maar die zullen meestal open zijn.

Een warmteverliesberekening is inderdaad gemaakt, ik weet alleen niet of we die zelf hebben of de installateur, ik ga zoeken.
pi_181416975
dan verwacht ik weinig problemen :) als je de vermogens voor me hebt kan ik het voor je checken!
pi_181490817
Thanks! ik heb de vermogens gevonden:

Woonkamer 24m2 - 2448 W
Eetkamer 16m2 - 1120 W
Keuken 15m2 - 1736 W
Kantoor 6m2 - 953 W
Gang - 1406 W
pi_181496866
Ik zou zeggen zoek eens goed op het forum alhier want hier is al zeer veel over gediscussieerd en alhoewel de meningen verschillen kun je eigenlijk simpelweg 1 met zekerheid stellen: ja, vloerverwarming en een houtenvloer werken prima samen!

Zaken als rendementsverlies etc zijn onzin. Ja, het klopt dat hout isoleert, maar als je ondervloer maar voldoende geïsoleerd is warmt je vloer gewoon op en verlies je de warmte niet naar beneden. Ook logisch natuurlijk want de warmte moet ergens naartoe en zal niet zomaar 'verdwijnen'.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de vloer aan het begin van het seizoen langzaam op moet warmen zodat het hout de tijd krijgt om mee te 'groeien' en je geen problemen krijgt.
Hetzelfde geldt andersom in het voorjaar: langzaam afkoelen.

Waar je wel aan moet denken dat je een wat hardere houtsoort neemt die minder werkt en de vloer ook niet in een dikke laklaag zetten; door het werken van de vloer kan een laklaag gaan scheuren en dat is uiteraard niet fraai.

En voor iedereen die maar blijft roepen 'het kan niet' of 'het is af te raden', kijk eens naar de praktijk: in landen als Duitsland en de scandinavische landen is vloerverwarming zo ongeveer de standaard, zowel op comfortgebied alsook energiezuinigheid en daar worden ze meeste houten vloeren gelegd dan waar ook....

Vreemd genoeg zijn er helaas nog steeds heel veel vloerenboeren en andere 'experts' die dit even voor het gemak over het hoofd zien...

Qua capaciteit is het een kwestie van goed rekenen hoe ver de slangen uit elkaar moeten liggen.
Wij hebben een woning uit 1906 met enkelsteens muren en een plafond van 3,4/3,7 meter hoog en wij krijgen de woning prima warm met slangen die op 15cm uit elkaar liggen,
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 27 augustus 2018 @ 14:01:58 #11
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181496981
Kruipruimte isolatie
Misschien iets om ook naar te kijken. Ga ik ook doen, want met de koude dagen is het bij het plafond warmer dan lager.
pi_181859199
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 14:01 schreef Manke het volgende:
Kruipruimte isolatie
Misschien iets om ook naar te kijken. Ga ik ook doen, want met de koude dagen is het bij het plafond warmer dan lager.
De hele kruipruimte wordt volgestort met schuimbeton dus daar zullen we geen last van hebben.
pi_181859210
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:56 schreef Sony het volgende:
Ik zou zeggen zoek eens goed op het forum alhier want hier is al zeer veel over gediscussieerd en alhoewel de meningen verschillen kun je eigenlijk simpelweg 1 met zekerheid stellen: ja, vloerverwarming en een houtenvloer werken prima samen!

Zaken als rendementsverlies etc zijn onzin. Ja, het klopt dat hout isoleert, maar als je ondervloer maar voldoende geïsoleerd is warmt je vloer gewoon op en verlies je de warmte niet naar beneden. Ook logisch natuurlijk want de warmte moet ergens naartoe en zal niet zomaar 'verdwijnen'.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de vloer aan het begin van het seizoen langzaam op moet warmen zodat het hout de tijd krijgt om mee te 'groeien' en je geen problemen krijgt.
Hetzelfde geldt andersom in het voorjaar: langzaam afkoelen.

Waar je wel aan moet denken dat je een wat hardere houtsoort neemt die minder werkt en de vloer ook niet in een dikke laklaag zetten; door het werken van de vloer kan een laklaag gaan scheuren en dat is uiteraard niet fraai.

En voor iedereen die maar blijft roepen 'het kan niet' of 'het is af te raden', kijk eens naar de praktijk: in landen als Duitsland en de scandinavische landen is vloerverwarming zo ongeveer de standaard, zowel op comfortgebied alsook energiezuinigheid en daar worden ze meeste houten vloeren gelegd dan waar ook....

Vreemd genoeg zijn er helaas nog steeds heel veel vloerenboeren en andere 'experts' die dit even voor het gemak over het hoofd zien...

Qua capaciteit is het een kwestie van goed rekenen hoe ver de slangen uit elkaar moeten liggen.
Wij hebben een woning uit 1906 met enkelsteens muren en een plafond van 3,4/3,7 meter hoog en wij krijgen de woning prima warm met slangen die op 15cm uit elkaar liggen,
Bedankt voor de tips, zeker ook om geen dikke lak te gebruiken.
pi_181859477
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 13:56 schreef Sony het volgende:
Zaken als rendementsverlies etc zijn onzin. Ja, het klopt dat hout isoleert, maar als je ondervloer maar voldoende geïsoleerd is warmt je vloer gewoon op en verlies je de warmte niet naar beneden. Ook logisch natuurlijk want de warmte moet ergens naartoe en zal niet zomaar 'verdwijnen'.
Zoals je het hier stelt, geef je er blijk van niets van de materie "warmtestroming" te begrijpen. In principe wordt een warmtestroom bepaald door de isolatie (soort en dikte) en het temperatuurverschil. Breng je een houten vloer als isolatie aan dan zal (om dezelfde warmtestroom te krijgen) zowel de watertemperatuur omhoog moeten (voor een groter temperatuurverschil) als de isolatie naar de bodem moeten verbeteren. De warmtestroom door de isolatie is nl. nooit nul en neemt toe bij een groter temperatuurverschil En dat is best iets om rekening meet te houden. De hogere watertemperatuur is én nadelig voor het ketelrendement én voor het materiaal hout.

"Rendementsverlies afdoen als onzin" is veel te kort door de bocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-09-2018 15:43:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181915061
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning ook overal vloerverwarming + houten vloeren. Alleen in de keuken en gang komen tegels. Kan prima. Bg wordt gelijmd, 1e en 2e verdieping in eerste instantie niet. Doorgaans staat daar nooit de verwarming aan.
Tevens hebben we een haard in de woonkamer.

We hebben echt alle vloer types overwogen, maar al het "nep spul" vind ik niet mooi.

Eea moet ook bekeken worden in combinatie met de rest van de woning (isolatie). Een houten vloer op vloerverwarming in een woning uit 2018 zal doorgaans comfortabeler zijn dan een tegelvloer op vloerverwarming in een woning uit 1998. Om dat te begrijpen moet je weten hoe het systeem werkt (ltv). Een traditionele cv werkt heel anders. Simpel gezegd komt het erop neer dat de binnenhuis temperatuur middels isolatie comfortabel gehouden wordt en de warmte wordt efficiënter verdeeld door de woning , waardoor de aanvoer van warmte met 25-50 graden kan ipv 80-90 graden. Bovendien blijft de temperatuur in de warmtebuizen ook continu op 25 graden, in plaats van aan /uit bij een traditionele cv.
Logisch gevolg is dat een houten vloer minder impact heeft dan je zou denken, als leek.

[ Bericht 21% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2018 09:03:22 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')