abonnement Unibet Coolblue
pi_181366324
Goedemorgen Fokkers,

Ik ben inmiddels een jaar in dienst bij huidige werkgever.
Totaal 4 jaar werkervaring na afstuderen HBO WTB.

Op het moment van indienst treding heb ik met de HR manager aan een tafel gezeten om een onderhandeling te doen, wat eigenlijk niet een onderhandeling was. Omdat ik echt wel toe was aan verandering van werkgever en ik er netto een heel klein beetje op vooruit ging, toen geaccepteerd.

Even uit mijn postgeschiedenis:

01: Bedrijfstak: Techniek
02: Functie: Jr. Engineer
03: Opleiding: HBO WTB
04: Leeftijd: 26 27
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: Nope
08: Bruto maand salaris: 2650
09: Netto maand salaris: 2000
10: Overuren betaald: Ja
11: Werkervaring: 3.5 jaar 4 jaar
12: Goodies: Geen werk telefoon

Na dit gepost te hebben in het salaristopic kreeg ik wel goede feedback op de voorwaarden.

Nu kwam ik in een ander topic op de volgende tool:
https://www.intermediair.(...)2F2454130#!/ervaring
Echt jammer dat ik deze nog niet eerder ben tegengekomen.

Afhankelijk van wat ik invul op budgetverantwoordelijkheid ( in principe ga ik uit van 0, maar als engineer heb ik wel grote invloed op projectkosten) verschilt dat nogal met huidige bruto salaris.

Budget = 0
Bruto = 3312

Buget = 10000
Bruto = 3572

Nu zal ik mijzelf niet rijk rekenen en uitgaan van budgetverantwoordelijkheid van 0.
Dan nog zit ik er 662 euro naast.

Ik heb over een maand een evaluatiegesprek met mijn manager en het lijkt me een goed moment om dit verschil aan te kaarten. Met als doel om dit recht te trekken.

Is dit een goed idee? Waarom wel en waarom niet? Tips?

Er zijn overigens geen collega's met een zelfde functie, dus als ik zou vertrekken zou dat wel een behoorlijke impact hebben.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 10:10:28 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_181366446
Vragen en bespreekbaar maken kan altijd, maar zorg wel voor meerdere goede argumenten waarom je denkt hier recht op te hebben.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_181366750
2650 bruto per maand blijft geen netto 2000 van over? Sterke nog voor 2000 netto moet je bruto wel 3100 hebben
pi_181367190
1. Je mist het punt, het gaat mij om dit geval om het grote verschil in bruto.
2. Ik weet niet hoe je de berekening maakt, maar ik krijg dit:


Als ik 3100 bruto invul komt er 2288 netto uit.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:10 schreef karr-1 het volgende:
Vragen en bespreekbaar maken kan altijd, maar zorg wel voor meerdere goede argumenten waarom je denkt hier recht op te hebben.
Dank!
Ik geloof hier recht op te hebben omdat ik goed presteer en misschien wel iets meer, dat is aan mijn leidinggevende om daar een oordeel over te vellen.
Ook begeleid ik veel innovatie projecten voor het bedrijf zelf, dus niet per se voor klanten.
Als je doet wat gevraagd wordt mag je er toch van uitgaan dat je naar behoren betaald wordt en niet -600? Ben ik te kort door de bocht?
pi_181367314
Volgens mij geeft die tool wel een vertekend beeld. Zitten de volgende zaken erin?

13e maand?
8% vakantietoeslag?
Bonus?
Salaris per 4 weken of per maand?
36, 38 of 40 uur contract? (dit is terug te herleiden vanuit het aantal vakantiedagen)

Al deze zaken kunnen stuk voor stuk zo 200,- verschil maken.

EDIT: Ter verduidelijking, ik bedoel dus of het in het bedrag van die tool zit.
pi_181367543
Bedankt voor het meedenken.
Nee al die zaken staan er los van als ik het goed begrijp.
Er wordt namelijk gesproken over een XXXX bruto maand salaris.
Dus dan krijg je nog:
8% vakantietoeslag
13e maand ( ik niet )
Bonus ( ik kreeg een zeer minimale winstdeling afgelopen keer)
Als de tool rekent op basis van 40 uur, is het 1 op 1 verglijkbaar. Als de tool rekent op basis van 36 of 38 uur, loop ik dus nog verder achter.

Ik heb ook al gezocht naar een verklaring van het grote verschil. Te vergeefs.
pi_181367644
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:41 schreef Gymbaboon het volgende:
Als je doet wat gevraagd wordt mag je er toch van uitgaan dat je naar behoren betaald wordt en niet -600? Ben ik te kort door de bocht?
Je wordt betaald conform de geldende afspraken. Jij bent met je huidige salaris akkoord gegaan. Als jij nu minder dan marktconform betaald wordt (geen idee of dat zo is) dan kun je twee dingen doen:

1) onderhandelen bij je huidige werkgever (en "Salariskompas zegt x" is geen argument)
2) overstappen naar een andere werkgever

Je marktwaarde wordt bepaald door, jawel, de markt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181368280
Bedankt Baskick,

Ik ben met huidig akkoord gegaan, ik neem ook niemand anders dan mijzelf kwalijk.
Ik snap hoe een gemiddelde werkt, een aantal zullen er boven zitten, een aantal zullen er onder zitten. Ik vind alleen 600 onder het aangegeven salaris best ruim en dus de moeite waard voor stap 1 of 2.
pi_181368291
Afhankelijk van wat ik invul kom ik voor een hbo wtb'er in de randstaf met 4 jaar werkervaring op 2750 bruto uit. :D
pi_181368935
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:33 schreef Gymbaboon het volgende:
Bedankt Baskick,

Ik ben met huidig akkoord gegaan, ik neem ook niemand anders dan mijzelf kwalijk.
Ik snap hoe een gemiddelde werkt, een aantal zullen er boven zitten, een aantal zullen er onder zitten. Ik vind alleen 600 onder het aangegeven salaris best ruim en dus de moeite waard voor stap 1 of 2.
Ja, onder de waarde die Salariskompas geeft. Maar hoe reëel zijn die cijfers? De uitkomsten zijn gebaseerd op een enquete met wat simpele vragen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 22 augustus 2018 @ 12:24:51 #11
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_181369602
Volgt je bedrijf een CAO? Indien ja, kijk even of daar een functiehuis en schalen in gespecificeerd zijn.

Sowieso kan je ter vergelijking even naar de CAO metaal en techniek kijken, die heeft een functiehuis en salarisschalen.

Naar mijn gevoel zit je nu inderdaad wel wat laag, maar de ¤3572 is te hoog gegrepen. Denk ook niet dat je werkgever direct een stap gaat zetten naar de 3312. (volgens mij is dat ongeveer het maximale wat de CAO metaal en techniek aangeeft voor zelfstandig engineer).

Misschien dat je het bij een overstap wel gaat redden, als ik zie hoeveel moeite wij hebben moeten doen om een nieuwe engineer WTB aan te trekken is er vast wel een bedrijf zo gek om de portemonnee te trekken.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:04 schreef Gymbaboon het volgende:
Er zijn overigens geen collega's met een zelfde functie, dus als ik zou vertrekken zou dat wel een behoorlijke impact hebben.
Wat schattig dat je dat nog denkt. O+
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 22 augustus 2018 @ 12:26:32 #12
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_181369654
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 11:33 schreef Gymbaboon het volgende:
Bedankt Baskick,

Ik ben met huidig akkoord gegaan, ik neem ook niemand anders dan mijzelf kwalijk.
Ik snap hoe een gemiddelde werkt, een aantal zullen er boven zitten, een aantal zullen er onder zitten. Ik vind alleen 600 onder het aangegeven salaris best ruim en dus de moeite waard voor stap 1 of 2.
Hier 27 met mbo 4 wtb en 2 jaar werkervaring. Ik verdien 2720 bruto.
En ik woon/werk in Friesland.

Uitgaande van goed functioneren zou ik in jouw positie 3000 bruto niets teveel vinden. ;)

En wat borretje zegt, markt ligt overhoop en er is veel vraag. Dit zou je ook uit kunnen spelen.

Maar mijn gevoel zegt dat er meer te halen valt.

[ Bericht 7% gewijzigd door awiebo op 22-08-2018 12:34:41 ]
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_181369989
quote:
10s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:24 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Volgt je bedrijf een CAO? Indien ja, kijk even of daar een functiehuis en schalen in gespecificeerd zijn.

Sowieso kan je ter vergelijking even naar de CAO metaal en techniek kijken, die heeft een functiehuis en salarisschalen.

Naar mijn gevoel zit je nu inderdaad wel wat laag, maar de ¤3572 is te hoog gegrepen. Denk ook niet dat je werkgever direct een stap gaat zetten naar de 3312. (volgens mij is dat ongeveer het maximale wat de CAO metaal en techniek aangeeft voor zelfstandig engineer).

Misschien dat je het bij een overstap wel gaat redden, als ik zie hoeveel moeite wij hebben moeten doen om een nieuwe engineer WTB aan te trekken is er vast wel een bedrijf zo gek om de portemonnee te trekken.

[..]

Wat schattig dat je dat nog denkt. O+
Ik ben CAO gebonden, dat was ook grootste argument voor HR manager om dit salaris te hanteren. Maar je kan toch op een hogere tree beginnen?

En het werk dat ik doe, daar wordt al een jaar naar uitbreiding gezocht in de zin van een 2e engineer wtb. Ik zie nog niemand tegenover me. mijn werk uitbesteden, zal dan sowieso een impact hebben. Niks schattigs aan die uurtarieven.
pi_181370055
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:23 schreef Telefoonlover het volgende:
2650 bruto per maand blijft geen netto 2000 van over? Sterke nog voor 2000 netto moet je bruto wel 3100 hebben
Van 2650 bruto hou je 2055,67 over. Rekening gehouden met loonheffingskorting en geen andere looncomponenten.
pi_181370110
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:44 schreef Gymbaboon het volgende:

[..]

Ik ben CAO gebonden, dat was ook grootste argument voor HR manager om dit salaris te hanteren. Maar je kan toch op een hogere tree beginnen?

En het werk dat ik doe, daar wordt al een jaar naar uitbreiding gezocht in de zin van een 2e engineer wtb. Ik zie nog niemand tegenover me. mijn werk uitbesteden, zal dan sowieso een impact hebben. Niks schattigs aan die uurtarieven.
Dan is er ook een functiehuis en zou jou functie ergens op een schaal moeten zijn. Laat de hr medewerker dan maar eens zweten en vraag maar jou functie en hoe je tot de maximale schaal voor jou functie kan groeien. Vooral hogere ingeschaalde functies hebben soms wel 10 tredes.

Jezelf onmisbaar denken te vinden is nogal naïef. :D
pi_181370209
Ik vind het ook naïef om mezelf onmisbaar te denken. Zo heb ik het ook niet bedoeld.

Impact hebben bedoel ik: 2650/4/40 is ongeveer een uurloon van 16,50. Als dit niet in huis word gedaan ( wat in ieder geval op korte termijn zo zal zijn) Ga je er minstens 33 euro per uur meer voor betalen.

Onmisbaar No
Onhandig Si

Punt van topic openen is niet om te zeggen dat ik weg wil. Punt is hoe kan ik blijven en meer verdienen.
pi_181370301
Je zult echt niet in een keer bij het maximum van je salaris bij de huidige functie gaan uitkomen. Maar daarom zei ik laat de hr maar uitleggen wat het max voor jou functie is en hoe snel jij daar kan komen.
pi_181370307
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:55 schreef Gymbaboon het volgende:
Punt is hoe kan ik blijven en meer verdienen.
vragen :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181370419
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:04 schreef Gymbaboon het volgende:
Goedemorgen Fokkers,

Ik ben inmiddels een jaar in dienst bij huidige werkgever.
Totaal 4 jaar werkervaring na afstuderen HBO WTB.

Op het moment van indienst treding heb ik met de HR manager aan een tafel gezeten om een onderhandeling te doen, wat eigenlijk niet een onderhandeling was. Omdat ik echt wel toe was aan verandering van werkgever en ik er netto een heel klein beetje op vooruit ging, toen geaccepteerd.

Even uit mijn postgeschiedenis:

01: Bedrijfstak: Techniek
02: Functie: Jr. Engineer
03: Opleiding: HBO WTB
04: Leeftijd: 26 27
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: Nope
08: Bruto maand salaris: 2650
09: Netto maand salaris: 2000
10: Overuren betaald: Ja
11: Werkervaring: 3.5 jaar 4 jaar
12: Goodies: Geen werk telefoon

Na dit gepost te hebben in het salaristopic kreeg ik wel goede feedback op de voorwaarden.

Nu kwam ik in een ander topic op de volgende tool:
https://www.intermediair.(...)2F2454130#!/ervaring
Echt jammer dat ik deze nog niet eerder ben tegengekomen.

Afhankelijk van wat ik invul op budgetverantwoordelijkheid ( in principe ga ik uit van 0, maar als engineer heb ik wel grote invloed op projectkosten) verschilt dat nogal met huidige bruto salaris.

Budget = 0
Bruto = 3312

Buget = 10000
Bruto = 3572

Nu zal ik mijzelf niet rijk rekenen en uitgaan van budgetverantwoordelijkheid van 0.
Dan nog zit ik er 662 euro naast.

Ik heb over een maand een evaluatiegesprek met mijn manager en het lijkt me een goed moment om dit verschil aan te kaarten. Met als doel om dit recht te trekken.

Is dit een goed idee? Waarom wel en waarom niet? Tips?

Er zijn overigens geen collega's met een zelfde functie, dus als ik zou vertrekken zou dat wel een behoorlijke impact hebben.
Dit is inderdaad wat aan de lage kant.

Gesprek aan gaan en goede argumenten meenemen. Als ze echt niet willen bewegen, niet dreigen met opstappen, maar vragen wat voor resultaten en gedrag er nodig is om wél dat loon te krijgen.

Maak ook even een complete berekening inclusief al je secundaire voorwaarden, extra vrije dagen, pensioen etc.
Whatever...
pi_181371445
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 12:55 schreef Gymbaboon het volgende:
Ik vind het ook naïef om mezelf onmisbaar te denken. Zo heb ik het ook niet bedoeld.

Impact hebben bedoel ik: 2650/4/40 is ongeveer een uurloon van 16,50. Als dit niet in huis word gedaan ( wat in ieder geval op korte termijn zo zal zijn) Ga je er minstens 33 euro per uur meer voor betalen.

Onmisbaar No
Onhandig Si

Punt van topic openen is niet om te zeggen dat ik weg wil. Punt is hoe kan ik blijven en meer verdienen.
Je weet dat jij je wergever meer kost dan wat jij bruto per uur krijg, toch? Die vergelijking gaat mank.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181371614
Ik weet dat de werkgever een overhead heeft ja.

En hoe betrouwbaar is een enquete? Tenzij al mijn collega's en studiegenoten, mij hun gehele loonstrookjes geschiedenis laten zien, is er niet veel beter of wel?
pi_181371802
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 13:51 schreef Gymbaboon het volgende:
Ik weet dat de werkgever een overhead heeft ja.

En hoe betrouwbaar is een enquete? Tenzij al mijn collega's en studiegenoten, mij hun gehele loonstrookjes geschiedenis laten zien, is er niet veel beter of wel?
Een goede referentie is m.i. dat wat de markt bereid is te betalen.

Ja, overhead, maar ook werkgeverslasten: premies voor Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, werknemersverzekeringen Ziektewet (ZW), Werkloosheidswet (WW) en Wet Werk en inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 22 augustus 2018 @ 22:25:30 #23
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_181385064
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:41 schreef Gymbaboon het volgende:
Als je doet wat gevraagd wordt mag je er toch van uitgaan dat je naar behoren betaald wordt en niet -600? Ben ik te kort door de bocht?
Je wordt ook naar behoren betaald, je was het er blijkbaar mee eens op het moment dat je ja tegen die baan zei.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_182547519
Kleine update:

Bij het gesprek aangegeven dat ik niet tevreden was. Er zal snel gekeken worden naar opties vanuit HR.
Werkgever leek mijn situatie wel te begrijpen en zou er werk van maken.

Al met al vond ik het erg spannend om mijn gevoel hierover te uiten, maar er werd me gelijk op het hart gedrukt dat ik een goede aanvulling ben en ze mij graag binnen huis willen houden. Positief dus!
pi_182548253
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:14 schreef Gymbaboon het volgende:
Kleine update:

Bij het gesprek aangegeven dat ik niet tevreden was. Er zal snel gekeken worden naar opties vanuit HR.
Werkgever leek mijn situatie wel te begrijpen en zou er werk van maken.

Al met al vond ik het erg spannend om mijn gevoel hierover te uiten, maar er werd me gelijk op het hart gedrukt dat ik een goede aanvulling ben en ze mij graag binnen huis willen houden. Positief dus!
Leuk dat je een update plaatst. Ben benieuwd naar waar ze mee komen :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')