abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 augustus 2018 @ 01:31:27 #1
474780 oparico
Hoi, ik ben geen opa!
pi_181363014
Ik ben opzoek naar een aantal goede boeken die je positief beinvloeden!
Het maakt me niet uit als dit nou financieel is of gewoon een andere manier van denken.
Je heb heel veel boeken natuurlijk en een aantal staan ook vol met flauwe kul, maar er zullen natuurlijk wel een aantal tussen zitten met handige info!

Natuurlijk hangt dit per persoon af, maar ik laat mij graag overhalen :).
pi_181363045
Ik wou natuurlijk een in koppertje maken, toch nmaar niet gedaan
Ik zwaai naar dieren.
pi_181363181
Lezen :')
pi_181364563
De Koran.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 07:45:49 #5
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_181364596
Eckhart Tolle - Een Nieuwe Aarde _O_ Dit boek heeft mijn hele mindset, mijn denken en mijn perspectief op het leven veranderd.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:27:22 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_181365016
The Alchemist, Paulo Coelho.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_181365030
World according to Garp van John Irving, geweldig om te lezen en ook nog goed verfilmd
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:40:22 #8
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_181365144
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:27 schreef Keep_Walking het volgende:
The Alchemist, Paulo Coelho.
Mooi boek inderdaad, maar ik vond het geen 'life-changer'. Sowieso wel een mustread :)


Update: Verder vond ik George Orwell - 1984 ook wel een heftig boek, in de goede zin van het woord.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_181365394
Thomas Mann met De Toverberg. :D
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_181365534
Pinkeltje.
pi_181365566
Heel veel plezier gehad van Lotje in de Dierentuin. Ik zou hem zo weer lezen!
pi_181365850
Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft

Het heeft mijn leven fundamenteel veranderd sinds ik dit boek tot mij heb genomen.
pi_181380969
Yuval Harari
pi_181381198
Debt: The First 5000 Years

The richest man of Babylon (Heb me eignelijk wel een beetje verbaasd over hoe zei leefden).
It All Goes Back in the Box
pi_181381505
Het boek dat onder mijn monitor ligt. Ik zou niet zonder kunnen.

Niet dat ik het ooit opensla, maar voor wie het toch wil weten: Analyse, door J.H.J. Almering e.a. Geheel herzien door H. Bavinck en R.W. Goldbach.

Edit:

Oh, en natuurlijk een boek dat veel invloed heeft op de levens van zo'n beetje iedereen, hoewel vrijwel niemand het heeft gelezen:

The Wealth of Nations - Adam Smith.

[ Bericht 22% gewijzigd door Molurus op 22-08-2018 21:04:13 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181384025
Wittgenstein - Filosofische Onderzoekingen & Richard Rorty - Philosophy and the Mirror of Nature
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_181384378
Ik heb ooit een “geluksboekje” in een Flow tijdschrift gevonden. Iedere dag 3 dingen opschrijven die je blij maken of waar je van geniet. Dan ga je echt anders de dag door, veel meer gefocust op positieve dingen om aan het einde van de dag op te schrijven.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181386818
quote:
10s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:58 schreef Molurus het volgende:
Het boek dat onder mijn monitor ligt. Ik zou niet zonder kunnen.

Niet dat ik het ooit opensla, maar voor wie het toch wil weten: Analyse, door J.H.J. Almering e.a. Geheel herzien door H. Bavinck en R.W. Goldbach.

Ik dacht nog:"Dat boek komt me erg bekend voor." Blijkt dus dat ik dat boek zelf ook heb. :') _O-

Verder kan ik zo snel bedenken welk boek mijn leven heeft veranderd. Nu is het wel zo dat ik naast mijn fulltime baan nog studeer, dus ik lees voornamelijk studieboeken.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 22 augustus 2018 @ 23:26:42 #19
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_181387473
the selfish gene van Richard Dawkins heeft me uitgedaagd om in genen en memen te denken in plaats van in organismen en feiten

totem en taboe van sigmund freud heeft mijn kijk op samenleving en sociale structuren gevormd

consciousness explained van Daniel Dennett heeft het idee van onstoffelijke zielen de nek om gedraaid

en zo zijn er nog wel een paar maar dit zijn life changers geweest
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_181388160
Lastig. Heb niet veel wetenschappelijke en filosofische boeken gelezen, wel artikelen, essays etc.
pi_181388162
Woordenboek
pi_181388168
quote:
10s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:58 schreef Molurus het volgende:
The Wealth of Nations - Adam Smith.
Wel gelezen, maar mijn god dat boek was langdradig.

Er is wel veel veranderd sinds die tijd. Hoe hij die oude ambachten omschrijft en die schalen qua loon kan je nu alleen maar van dromen bij zulke beroepen.
It All Goes Back in the Box
pi_181388365
Het klinkt wellicht enigzins vreemd, maar ook romans hebben mij behoorlijk wat inzichten geleverd.

Flatland - Abbot
Animal Farm - Orwell
Aantekeningen uit het Ondergrondse en De Dubbelganger - Dostojevski
Vaders en Zonen - Toergenjev
De Avonden - Reve
Nooit meer slapen - Hermans
Het Proces en Gedaantewisseling - Kafka
Vader Goriot - Balzac

Om maar wat te noemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 23-08-2018 18:01:17 ]
pi_181388391
Fit for life. Harvey en Marilyn Diamond.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 09:12:09 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181392020
De avonturen van Bill Clifford.

Godfried Bomans.
pi_181392053
Atlas Shrugged - Ayn Rand

Omstreden dus ik kan er niks over zeggen waar anderen het niet volstrekt mee oneens kunnen zijn. Maar uitgesproken is het wel. Veel indruk gemaakt.
pi_181395819
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:00 schreef Cockwhale het volgende:
Het klinkt wellicht enigzins vreemd, maar ook romans hebben mij behoorlijk wat inzichten geleverd.

Flatland - Abbot
Animal Farm - Orwell
Aantekeningen uit het Ondergrondse en De Dubbelganger - Dostojevski
Vaders en Zonen - Toergenjev
De Avonden - Reve
Nooit meer slapen - Frederiks
Het Proces en Gedaantewisseling - Kafka
Vader Goriot - Balzac

Om maar wat te noemen.
Wat voor inzichten dan voornamelijk?
pi_181403781
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat voor inzichten dan voornamelijk?
In het menselijk denken, psychologie.
  Beste debater 2022 donderdag 23 augustus 2018 @ 18:34:45 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181404500
Primo Levi: Is dit een mens
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_181404558
quote:
11s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 23:08 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik dacht nog:"Dat boek komt me erg bekend voor." Blijkt dus dat ik dat boek zelf ook heb. :') _O-
In mijn studietijd had ik echt slapeloze nachten van dat boek, vreselijk. ;( Altijd wel goed geweest in wiskunde op de middelbare school, maar Analyse is een nachtmerrie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181404593
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 23:26 schreef slaveloos het volgende:

consciousness explained van Daniel Dennett heeft het idee van onstoffelijke zielen de nek om gedraaid
Geweldig boek. Sowieso zijn alle boeken van Dennett zeer de moeite waard. In het bijzonder vond ik Intuition Pumps And Other Tools For Thinking erg goed. (Ik heb daar een gesigneerd exemplaar van. 8-) )
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 18:41:54 #32
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_181404700
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geweldig boek. Sowieso zijn alle boeken van Dennett zeer de moeite waard. In het bijzonder vond ik Intuition Pumps And Other Tools For Thinking erg goed. (Ik heb daar een gesigneerd exemplaar van. 8-) )
darwin's dangerous idea vond ik ook erg sterk, evenals elbow room. waar heb je Dennett ontmoet?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_181404761
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:41 schreef slaveloos het volgende:

[..]

darwin's dangerous idea vond ik ook erg sterk, evenals elbow room. waar heb je Dennett ontmoet?
Meermalen... 1 keer in Gent, 2 keer in Amsterdam. Ik sta zelfs samen met hem en mijn neef op de foto. 8-) (Ja, wij zijn hardcore fans.)

Elbow Room heb ik eveneens een gesigneerd exemplaar van.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181408808
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:02 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

In het menselijk denken, psychologie.
Ja, maar wat?

Vind ik wel interessant.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:42:25 #35
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_181409082
Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey heeft me denk ik wel aan het denken gezet. Niet dat ik de 7 eigenschappen dagelijks toepas, maar het helpt wel als je keuzes moet maken.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_181410733
quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

In mijn studietijd had ik echt slapeloze nachten van dat boek, vreselijk. ;( Altijd wel goed geweest in wiskunde op de middelbare school, maar Analyse is een nachtmerrie.
Ik had het boek gekregen van mijn pa als naslagwerk. Vond het wel prettig. Ook omdat zo'n beetje al mijn studieboeken Engelstalig zijn.

Maar verder vind ik wiskunde ook wel interessant. Vooral kansrekenen en statistiek. Al kan dat ook een nachtmerrie worden met al die verschillende verdelingen en meerdere stochastische variabelen.

Beetje offtopic, maar boek heeft wel positief invloed gehad op mijn leven. :P Sowieso wel veel van mijn wiskundeboeken.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181414150
Ja wiskunde is moeilijk voor sommige mensen net zoals taal moeilijk is voor iemand met dyslexie. Het is alleen maar moeilijk als je het niet snel genoeg kan begrijpen
pi_181415519
Ach ja, ik lees van die rare boeken........
Eens kijken
pi_181417238
Anus Mundi
Conscience do cost.
pi_181417998
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, maar wat?

Vind ik wel interessant.
Lastig om daar een specifiek antwoord op te geven, als in pure feitelijke leerpunten. Zelfs bij wetenschappelijke artikelen vind ik het op dit moment lastig om daar specifiek op te antwoorden. Het gaat in de massa van kennis en logica die ik steeds verder uitbouw, zoals alle ervaringen dat doen. De bronnen onthouden of de feitjes zoals ze gelezen worden vind ik minder belangrijk. De capaciteit om met deze leermomenten te kunnen discussieren en vooral logisch te redeneren en verbanden te leggen vind ik belangrijk.
  Beste debater 2022 vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:50:10 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181421906
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 08:53 schreef ems. het volgende:
Anus Mundi
Kielar, ook zeer indrukwekkend idd
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_181435117
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 00:00 schreef Cockwhale het volgende:
Het klinkt wellicht enigzins vreemd, maar ook romans hebben mij behoorlijk wat inzichten geleverd.

Flatland - Abbot
Animal Farm - Orwell
Aantekeningen uit het Ondergrondse en De Dubbelganger - Dostojevski
Vaders en Zonen - Toergenjev
De Avonden - Reve
Nooit meer slapen - Hermans
Het Proces en Gedaantewisseling - Kafka
Vader Goriot - Balzac

Om maar wat te noemen.
Ben momenteel ook Dostojevski aan het lezen: Misdaad en Straf. Aantekeningen uit het Ondergrondse en De Gebroeders Karamazov staan ook nog op m'n lijstje.

Ik moet toegeven, ik heb uit zo'n boek zo veel meer geleerd dan dat ik zelf ooit voor mogelijk hield. Om Richard Rorty te parafraseren: "Als je wilt weten wat moreel goed of slecht is, kun je beter een roman lezen dan een studieboek over zo'n onderwerp."
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_181435971
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:56 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ben momenteel ook Dostojevski aan het lezen: Misdaad en Straf. Aantekeningen uit het Ondergrondse en De Gebroeders Karamazov staan ook nog op m'n lijstje.

Ik moet toegeven, ik heb uit zo'n boek zo veel meer geleerd dan dat ik zelf ooit voor mogelijk hield. Om Richard Rorty te parafraseren: "Als je wilt weten wat moreel goed of slecht is, kun je beter een roman lezen dan een studieboek over zo'n onderwerp."
Op het gebied van ethiek leer je heel veel van boeken en films. Vaak wel op een intuitief niveau, waardoor het lastig is om letterlijk en eenduidig te verwoorden wat je er exact van geleerd hebt. Gevoelsmatig weet je het. Het is ook bizar hoe herkenbaar de personages, denkbeelden en gevoelens zijn in boeken van honderd jaar geleden of zelfs ouder.
pi_181438168
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 23:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Op het gebied van ethiek leer je heel veel van boeken en films. Vaak wel op een intuitief niveau, waardoor het lastig is om letterlijk en eenduidig te verwoorden wat je er exact van geleerd hebt. Gevoelsmatig weet je het. Het is ook bizar hoe herkenbaar de personages, denkbeelden en gevoelens zijn in boeken van honderd jaar geleden of zelfs ouder.
Tjah net als dat je sociale vaardigheden niet altijd even goed kan omschrijven. 'je moet dit doen in die situatie en dit in die situatie'. Dat werkt niet als je het gevoel er niet voor hebt. Moet gewoon van nature gaan een beetje. Niet alles wat je leert is gemakkelijk te omschrijven maar in de praktijk net zo zichtbaar als al het andere wat je wel gemakkelijk kan omschrijven
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:42:20 #45
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_181438280
Tolkien heeft heel veel invloed gehad op mijn leven. Deze schrijver kan mij boeien, laten lachen en nadenken. Ik lees The Lord Of The Rings heel vaak, zeker 1 keer jaar.

Toen ik klein was las ik "De gebroeders Leeuwenhart" helemaal kapot, dus dat zal zeker ook een onbewuste invloed hebben zelfs nu nog.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:56:19 #46
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_181438445
Hallo meneer God, met Anna heeft me werkelijk geraakt en me wat nieuwe inzichten gegeven.
Ik dacht dat het niet meer te krijgen was, maar zie nu dat er een herdruk is.

Aanvulling: ik ben niet gelovig en ben ook niet na dit boek gaan geloven, dus ik bedoel niet dat het me op die manier geraakt heeft, voordat dit als een bekeringsboek wordt gezien ;)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator maandag 27 augustus 2018 @ 12:09:51 #47
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181494790
I am a strange loop van douglas hofstadter heeft wel wat kwartjes doen vallen.

Het boek dat voor mij de grootste verandering in mijn leven gemaakt heeft was een boek over orville en wilbur wright wat op de basisschool bekend stond als het lastigste of een veel te lastig boek, het boek was geweldig over pionierende vliegeniers, ik heb daarna nooit meer weerzin gehad tegen "lastige" boeken en lees nog steeds graag boeken die me boven de pet gaan. Daarnaast heeft het bij mij mijn wens om uitvinder te worden nog een paar tandjes aangewakkerd, helaas is uitvinder worden me nooit gelukt...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181496692
Steve Hagens' "boeddhisme in alle eenvoud". De ergernis die het aanvankelijk bij me opriep bleek tegelijkertijd de clou van het boek te zijn :P
-
  maandag 27 augustus 2018 @ 13:45:59 #49
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181496703
Godsdienstboeken als de Koran en bijbel
#KICKOUTZP
  woensdag 29 augustus 2018 @ 08:38:58 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181537357
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 09:16 schreef Handleiding het volgende:
Pinkeltje.
en de flonkersteen. :Y
  woensdag 29 augustus 2018 @ 09:17:02 #51
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_181537875
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:37 schreef Molurus het volgende:
Geweldig boek. Sowieso zijn alle boeken van Dennett zeer de moeite waard. In het bijzonder vond ik Intuition Pumps And Other Tools For Thinking erg goed. (Ik heb daar een gesigneerd exemplaar van. )
Genoteerd in mijn 'Books to get'-lijstje. ^O^
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_182027208
Master your mindset - michael pilarczyk
Think and grow rich - Napoleon Hill
Mindset, the new psychology of success

en natuurlijk de complete serie van de Kameleon
pi_182027262
The power of now
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_182027418
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 01:42 schreef Stray_cat het volgende:
Tolkien heeft heel veel invloed gehad op mijn leven. Deze schrijver kan mij boeien, laten lachen en nadenken. Ik lees The Lord Of The Rings heel vaak, zeker 1 keer jaar.

Toen ik klein was las ik "De gebroeders Leeuwenhart" helemaal kapot, dus dat zal zeker ook een onbewuste invloed hebben zelfs nu nog.
Ook de silmalarrion? Niet doorheen te komen man...

Lord of the ring is naar mijn idee toch wel het meesterwerk van Tolkien.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 september 2018 @ 15:14:28 #55
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_182027580
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ook de silmalarrion? Niet doorheen te komen man...

Lord of the ring is naar mijn idee toch wel het meesterwerk van Tolkien.
Ook die en nog wat losse verhalen van Tolkien en natuurlijk de Hobbit. Lotr is wel mijn favoriet van al zijn boeken.
pi_182027640
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:14 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Ook die en nog wat losse verhalen van Tolkien en natuurlijk de Hobbit. Lotr is wel mijn favoriet van al zijn boeken.
Maareh, dat nadenken he...

Die bewegende bomen in het woud bij de Hobbits, zijn dat vrouwelijke enten? Er wordt in deel 2 naar gehint doordat Greybeard ook nog eens zegt dat vrouwelijke ents wel van dat gebied zouden houden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 september 2018 @ 15:18:46 #57
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_182027683
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maareh, dat nadenken he...

Die bewegende bomen in het woud bij de Hobbits, zijn dat vrouwelijke enten? Er wordt in deel 2 naar gehint doordat Greybeard ook nog eens zegt dat vrouwelijke ents wel van dat gebied zouden houden.
Volgens mij wel, maar helemaal duidelijk wordt dat niet verteld.
pi_182027722
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:18 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Volgens mij wel, maar helemaal duidelijk wordt dat niet verteld.
Jij kunt het boek je wss beter voor de geest halen dan ik... Maar zijn Sam en Frodo dan alleen in dat woud in the Shire? Want die ent zegt het natuurlijk tegen merry en pippin
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 september 2018 @ 15:25:44 #59
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_182027860
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:20 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij kunt het boek je wss beter voor de geest halen dan ik... Maar zijn Sam en Frodo dan alleen in dat woud in the Shire? Want die ent zegt het natuurlijk tegen merry en pippin
Volgens mij wordt er alleen naar gehint door Treebeard. Maar ik moet zeggen dat ik het verhaal van de ents niet zo interessant vind meestal lees ik daar snel doorheen. Ik vind alleen dat stukje grappig dat Merry en Pippin ruzie krijgen omdat Pippin groter wordt dan Merry door het drinken van het ent-water. :D
pi_182028543
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:25 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er alleen naar gehint door Treebeard. Maar ik moet zeggen dat ik het verhaal van de ents niet zo interessant vind meestal lees ik daar snel doorheen. Ik vind alleen dat stukje grappig dat Merry en Pippin ruzie krijgen omdat Pippin groter wordt dan Merry door het drinken van het ent-water. :D
Ik vind alle Frodo en Sam onderdelen saai.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 20 september 2018 @ 16:03:32 #61
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_182028639
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind alle Frodo en Sam onderdelen saai.
Ik merk dat ik sinds een aantal jaar bepaalde stukken lees waar ik op dat moment wat aan heb. In het begin las ik dat boek van voor tot achter en nu zijn het meer gedeeltes die ik op dat moment belangrijk vind voor mezelf. Meer als een soort bijbel :o
pi_182028893
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:03 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Ik merk dat ik sinds een aantal jaar bepaalde stukken lees waar ik op dat moment wat aan heb. In het begin las ik dat boek van voor tot achter en nu zijn het meer gedeeltes die ik op dat moment belangrijk vind voor mezelf. Meer als een soort bijbel :o
Maar wat leer je er dan van? Welke les trek je eruit dan zegmaar?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator donderdag 20 september 2018 @ 16:19:04 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_182028970
Ik denk eigenlijk het boek over beertje blauw rood en groen... heb daar de kleuren door geleerd en tellen en nog vele andere dingen, levensveranderend boek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 20 september 2018 @ 16:21:26 #64
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_182029016
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar wat leer je er dan van? Welke les trek je eruit dan zegmaar?
De eerste keer dat ik dat boek las was in een moeilijke periode in mijn leven en ik haalde er veel steun uit. Het duistere maar ook de hoop op beter en de humor die er ook in zit maar subtiel. Dus dat zal zeker een reden zijn waarom dit boek zo'n impact op mij heeft gehad. En het verhaal zit gewoon ontzettend goed in elkaar. De sfeer, ja gewoon alles eigenlijk. Echt een fan dus.

Ook van de films, zelfs een halve tekenfilm die ik ergens opgeduikeld had :D
pi_182029694
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 07:45 schreef Kaizen_ het volgende:
Eckhart Tolle - Een Nieuwe Aarde _O_ Dit boek heeft mijn hele mindset, mijn denken en mijn perspectief op het leven veranderd.
Ik kan in dat geval ‘The Wisdom of Insecurity’ van Alan Watts aanraden.
Feyenoord Rotterdam
  vrijdag 21 september 2018 @ 08:10:00 #66
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_182041660
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 16:52 schreef GekkeGerrit- het volgende:
Ik kan in dat geval ‘The Wisdom of Insecurity’ van Alan Watts aanraden.
Opgeschreven! Zal hem eens opzoeken :)
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_182074344
Boek van prof. van den Brink : en de aarde bracht voort, een kruising tussen creationisme en evolutie
Hoop nog wel een keer te lezen, niet dat ik daar op overstap
pi_182079619
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 00:18 schreef Geytenbeekje het volgende:
Boek van prof. van den Brink : en de aarde bracht voort, een kruising tussen creationisme en evolutie
Hoop nog wel een keer te lezen, niet dat ik daar op overstap
Hoe heeft dat boek dan "echt invloed op je leven"?
-
pi_182101847
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 11:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe heeft dat boek dan "echt invloed op je leven"?
Ik denk dat het wel invloed zal hebben
pi_182105233
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 13:17 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel invloed zal hebben
...omdat...?
-
pi_182105260
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

...omdat...?
Ik lees nu bladen met een creationistische ideologie, voor beeldvorming zou ook wel misschien goed zijn om bladen te lezen met een evolutie achtergrond.
pi_182105330
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:06 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik lees nu bladen met een creationistische ideologie, voor beeldvorming zou ook wel misschien goed zijn om bladen te lezen met een evolutie achtergrond.
Het zou goed zijn om wetenschap zonder ideologische inslag te lezen. Lees je toevallig ook de "Weet" of artikelen van Logos.nl?
-
pi_182105342
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het zou goed zijn om wetenschap zonder ideologische inslag te lezen. Lees je toevallig ook de "Weet" of artikelen van Logos.nl?
Ja ik lees de weet, jij ook ?
pi_182105562
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:11 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja ik lees de weet, jij ook ?
Ik heb diverse artikelen doorgelezen en ik heb een tijdje op de verwante site logos.nl gereageerd, en ik kan je vertellen: ze schrijven absolute rommel en misleidende artikelen over wetenschap.

Ik kan je, als je als Christen geļnteresseerd bent in de evolutietheorie, van harte "Sterrenstof" van Rene Fransen aanraden, met de bijbehorende site

http://www.sterrenstof.info/
-
pi_182105577
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb diverse artikelen doorgelezen en ik heb een tijdje op de verwante site logos.nl gereageerd, en ik kan je vertellen: ze schrijven absolute rommel en misleidende artikelen over wetenschap.

Ik kan je, als je als Christen geļnteresseerd bent in de evolutietheorie, van harte "Sterrenstof" van Rene Fransen aanraden, met de bijbehorende site

http://www.sterrenstof.info/
Ben jij een christen ?
pi_182105643
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:20 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ben jij een christen ?
Nee, maar heb wel een sterke affiniteit met het Christelijke geloof; ik heb de bijbel gelezen, klassiek Hebreeuws geleerd om het oude testament te lezen en me jarenlang verdiept in het Joods/Christelijke geloof, kerkgeschiedenis, en ook de kwestie "geloof v.s. wetenschap". (Ben b.v. laatst nog naar een creationistisch congres geweest, georganiseerd door de redactie van "weet")

De artikelen in de "Weet" en op logos.nl zijn echt bedroevend slecht. Ik heb tientallen commentaren naar ze gemaild op artikelen omtrent mijn eigen vakgebied (kosmologie, natuurkunde/wiskunde), maar die zijn na de nodige censuur helaas uiteindelijk allemaal verwijderd (net als alle commentaren). Je wordt als Christen gewoon besodemieterd door die schrijfsels :)
-
pi_182105719
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, maar heb wel een sterke affiniteit met het Christelijke geloof; ik heb de bijbel gelezen, klassiek Hebreeuws geleerd om het oude testament te lezen en me jarenlang verdiept in het Joods/Christelijke geloof, kerkgeschiedenis, en ook de kwestie "geloof v.s. wetenschap". (Ben b.v. laatst nog naar een creationistisch congres geweest, georganiseerd door de redactie van "weet")

De artikelen in de "Weet" en op logos.nl zijn echt bedroevend slecht. Ik heb tientallen commentaren naar ze gemaild, maar die zijn na de nodige censuur helaas uiteindelijk allemaal verwijderd. Je wordt als Christen gewoon besodemieterd :)
Religie is geen wetenschap, maar dat begrijp jij denk ik ook wel.
Je hebt processen waar ik overtuigd van ben dat het niet gaat omdat de natuur het wil, maar omdat er een Bestuurder is. Geloof je dat de aarde miljarden jaren bestaat ?
pi_182105759
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Religie is geen wetenschap, maar dat begrijp jij denk ik ook wel.
Je hebt processen waar ik overtuigd van ben dat het niet gaat omdat de natuur het wil, maar omdat er een Bestuurder is. Geloof je dat de aarde miljarden jaren bestaat ?
Ja, dat "geloof" ik. Er is vanuit de wetenschap 0 reden om te geloven dat de aarde slechts duizenden jaren oud is.
-
pi_182105787
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat "geloof" ik. Er is vanuit de wetenschap 0 reden om te geloven dat de aarde slechts duizenden jaren oud is.
Ik ben zelf overtuigd van tussen de 10 000 jaar en de 1 000 000 jaar oud
Miljarden ? Hoe kom je daarbij ?
pi_182105887
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:26 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik ben zelf overtuigd van tussen de 10 000 jaar en de 1 000 000 jaar oud
Miljarden ? Hoe kom je daarbij ?
Dat is de wetenschappelijke consensus. Hoe kom jij aan jouw getallen?
-
pi_182105938
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is de wetenschappelijke consensus. Hoe kom jij aan jouw getallen?
Omdat ik vanuit het Woord nergens kan ontdekken dat de aarde miljarden jaren bestaat, eerder tienduizend jaar
pi_182105990
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:33 schreef Geytenbeekje het volgende:
Omdat ik vanuit het Woord nergens kan ontdekken dat de aarde miljarden jaren bestaat, eerder tienduizend jaar
Staat er in het woord ook wat de energieniveau's van Waterstof zijn?

Dit is een wetenschappelijk vraagstuk. Natuurlijk staat er nergens in de bijbel iets over miljarden jaren, want men had daar en toen daar geen enkele weet van.

Maar als jij (een letterlijke lezing van) de bijbel als uitgangspunt wilt nemen voor natuurwetenschappelijke vragen, dan ga je in de knel komen. Wat die beunhazen van logos en "weet" je ook proberen te verkopen :)
-
pi_182106034
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Staat er in het woord ook wat de energieniveau's van Waterstof zijn?

Dit is een wetenschappelijk vraagstuk. Natuurlijk staat er nergens in de bijbel iets over miljarden jaren, want men had daar en toen daar geen enkele weet van.

Maar als jij (een letterlijke lezing van) de bijbel als uitgangspunt wilt nemen voor natuurwetenschappelijke vragen, dan ga je in de knel komen. Wat die beunhazen van logos en "weet" je ook proberen te verkopen :)
Wil je dit voor mij volgen ?
pi_182106039
https://www.weet-magazine.nl/flowchart-schiep-god-door-evolutie/[quote]0s.gif Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2456014/4/25#p182105990]maandag 24 september 2018 16:35[/url] schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile/85843]Haushofer[/url] het volgende:

[..]

Staat er in het woord ook wat de energieniveau's van Waterstof zijn?

Dit is een wetenschappelijk vraagstuk. Natuurlijk staat er nergens in de bijbel iets over miljarden jaren, want men had daar en toen daar geen enkele weet van.

Maar als jij (een letterlijke lezing van) de bijbel als uitgangspunt wilt nemen voor natuurwetenschappelijke vragen, dan ga je in de knel komen. Wat die beunhazen van logos en "weet" je ook proberen te verkopen :)
[/quote]
https://www.weet-magazine.nl/flowchart-schiep-god-door-evolutie/
pi_182106171
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:37 schreef Geytenbeekje het volgende:
Wil je dit voor mij volgen ?
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ik ga in die flowchart linea recta naar "misschien moet je je afvragen hoe serieus je de bijbel neemt". Ik zie de bijbel niet anders als andere geloofschriften, en ik heb geen enkele reden om er natuurwetenschappelijke informatie uit te halen. Dat doe ik ook niet uit de handleiding van mijn telefoon of mijn NCRV-gids.

Ik beschouw mezelf ook als een atheļst, dus misschien dat dat wat duidelijker maakt :P
-
pi_182106220
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ik ga in die flowchart linea recta naar "misschien moet je je afvragen hoe serieus je de bijbel neemt". Ik zie de bijbel niet anders als andere geloofschriften, en ik heb geen enkele reden om er natuurwetenschappelijke informatie uit te halen. Dat doe ik ook niet uit de handleiding van mijn telefoon of mijn NCRV-gids.

Ik beschouw mezelf ook als een atheļst, dus misschien dat dat wat duidelijker maakt :P

Ik geloof het gewoon, ik heb geen zin om mij daarin verder te verdiepen, steeds dat beredeneer, dan ben ik maar een dom mens. ;)
pi_182106275
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:45 schreef Geytenbeekje het volgende:
Ik geloof het gewoon, ik heb geen zin om mij daarin verder te verdiepen, steeds dat beredeneer, dan ben ik maar een dom mens. ;)
De redactie van "Weet" maakt dankbaar gebruik van deze houding :)

Maar ieder z'n ding natuurlijk.
-
pi_182106295
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De redactie van "Weet" maakt dankbaar gebruik van deze houding :)

Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Ik lees het nauwelijks meer hoor, eerder wel wat meer gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik niet alles even onderbouwd vond.
pi_182106300
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De redactie van "Weet" maakt dankbaar gebruik van deze houding :)

Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Wat lees jij wel ?
pi_182106639
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2018 16:48 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wat lees jij wel ?
Dat is wel een hele brede vraag :P Maar omtrent dit onderwerp vond ik dus "Sterrenstof" van Fransen heel verfrissend. Ben blij dat er ook Christenen zijn die niet verkrampt hun verstand uitschakelen als het om zaken als evolutie, kosmologie en andere wetenschapsgebieden gaat die de plek van de mens relativeren.

Wat betreft evolutie vind ik Dawkins, Coyne en Zimmer erg goed.
-
pi_182122975
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:20 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij kunt het boek je wss beter voor de geest halen dan ik... Maar zijn Sam en Frodo dan alleen in dat woud in the Shire? Want die ent zegt het natuurlijk tegen merry en pippin
Ze waren met zijn vieren in the old forest. Dus Merry en Pippin waren daar ook bij. Er word eigenlijk alleen geopperd dat de Entwives van de Shire zouden houden, vanwege het tuinieren en de landbouw. De connectie met the old forest is er niet echt. Wat er echt met de Ent-wives gebeurd is, zal altijd wel een mysterie blijven vermoed ik.

OT: Ik lees dus LoTR ook eenmaal per jaar en ook de andere werken van Tolkien. Het is gewoon een fijne manier om te ontsnappen. Destijds heeft het voor mij een interesse aangewakkerd in fantasy en geschiedenis. Daar redelijk wat mee gedaan, zoals studie en zwaard vechten. Dus voor mij persoonlijk wel een impact.

Discworld van Terry Pratchet , over het absurdistische van het menselijke bestaan in die boeken, zette ook wel tot denken.

Zwaarden, Paarden en Ziektekiemen van Jared Diamond, over de menselijk ontwikkeling en het waarom de westelijk cultuur op het moment voorop loopt, zonder een racistische inslag.

En The God Delusion van Dawkins had ook wel een impact over hoe te communiceren met geloofs fanaten. Destijds was mijn directe collega iemand die theologie studeerde en naar het seminarie wou. Ik dacht ervoor eigenlijk niet echt na over mijn ongeloof, maar deze confrontatie zorgde daar wel voor.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_182123085
Eckhart tolle - De kracht van het nu
Adyashanti - Falling into grace

Als je deze 2 begrijpt en doorgrond, krijg je de grootste beloning die je in een menselijk leven kunt verkrijgen.
Lambo of Rekt
  dinsdag 25 september 2018 @ 13:15:32 #93
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_182123204
Dat gratis boekje wat je bij de Digros mee kan pakken is altijd wel leuk om te lezen.
pi_182289530
1984 het bepaald meer dan je denkt en maakt je lichtelijk paranoia. Maar dat houd me juist scherp.
Redacted
  Beste debater 2022 vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:25:17 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182339986
Het boek wat ik vandaag gekocht en gelezen heb:

Roland B. Gittelsohn: The Meaning of Judaism (1970).

Ik lees hier zaken waar ik al veel langer over heb nagedacht, en die ik niet kon rijmen met het christelijk/islamitisch godsbeeld.

Gittelsohn beschrijft eerst hoe moeilijk het is om over 'Judaļsme' te spreken, aangezien er verscheidene interpretaties zijn: nationalistische, etnische, religieuze en ethische. Daarna beschrijft hij hoe de - destijds actuele - Zevendaagse oorlog gezien zou kunnen worden door de ogen van een verscheidenheid aan mensen, die ook allemaal een andere visie op de zaak hebben, maar die zich alle Joden noemen. Ruwweg concludeert hij dat men kan spreken van Reform Judaism, Conservative Judaism en Orthodox Judaism. Wat overblijft is de nadruk die elke Jood legt op het ACTIEVE aspect van de religie: als schepping van God ben jezelf verantwoordelijk voor je zelf en je naaste.

Het beste stuk is wanneer hij heel redelijk en met nuance de grote verschillen tussen de Joodse en Christelijke geloofsbeleving analyseert. Bij het Jodendom geen 'erfzonde', geen predestinatie, geen PASSIEF geloof in een deļteit; eerder het beeld van de mens als tabula rasa, die niet enkel de neiging tot het kwade heeft (hetgeen steeds benadrukt wordt in vrijwel elke christelijke denominatie), maar eveneens de neiging tot het goede.

Hoe zegt Gittelsohn dit?

"Judaism does not permit its adherents to shift [personal] responsibility to either the Devil or God".

Daarbij stelt hij dat omdat Adam een normaal mens was begenadigd met zowel een neiging tot het kwade ALS HET GOEDE, dat een zondaar nooit zijn verantwoordelijkheid op 'voorvader Adam' kan afwentelen en de heilige zijn heiligheid evenmin. Ieder individu is ZELF verantwoordelijk voor diens leven en diens handelen.

Prachtig om te lezen hoe down to earth en ontdaan van allerhande doemdenken puur omdat men geboren is Gittelsohn de Joodse denkbeelden hierover beschrijft. Hij merkt terecht op dat er in zeldzame gevallen weleens Joodse geleerden zijn geweest die iets wat op de christelijke erfzonde geleek doceerden, maar dat deze steevast door de 'mainstream' werden teruggefloten.

Heb het boek nog niet uit, maar is nu al de beste koop in maanden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182420757
Reis naar het einde van de nacht. Louis Ferdinand Céline

En alles van Emil Cioran.

Ja ik zie alles zwart in. Het leven is een grote vergissing.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2018 21:44:42 ]
pi_182420986
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:27 schreef Keep_Walking het volgende:
The Alchemist, Paulo Coelho.
Kun je me uitleggen wat je zo bijzonder aan dit boek vindt? Ik heb hem ook gelezen, leuke vraagstukken maar een eyeopener? Niet echt.

(Serieuze vraag :@.)
Karma is a fucking bitch.
pi_182421269
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:43 schreef Argo het volgende:

En alles van Emil Cioran.

Ja ik zie alles zwart in. Het leven is een grote vergissing.
Waarom Cioran? Waarom is hij zo goed? Ik ken 'm verder alleen als echte nihilist, maar weet verder niets van hem.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:12:02 #99
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182425519
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:56 schreef MissLuna het volgende:

[..]

Kun je me uitleggen wat je zo bijzonder aan dit boek vindt? Ik heb hem ook gelezen, leuke vraagstukken maar een eyeopener? Niet echt.

(Serieuze vraag :@.)
Nou is was herstellende van mijn eerste psychose toen ik het last, dus heb mystieke ervaringen ermee. Ging echt inbeelden en vergelijken met mijn eigen levensverhaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door Keep_Walking op 10-10-2018 07:28:27 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_182425596
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:15 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Waarom Cioran? Waarom is hij zo goed? Ik ken 'm verder alleen als echte nihilist, maar weet verder niets van hem.
Hij spreekt zichzelf soms tegen en is menselijk. Verder vind ik de dingen die die zegt mooi. Alles wat de mens doet keert zich tegen de mens en het leven tja...

Zoals Fernando Pessoa zegt: ik vind het leven niets geef mij maar wijn.

(Parafrase uit mijn hoofd.)
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:28:50 #101
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182425611
Jordan Peterson,

12 rules of life
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_182435741
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:26 schreef Argo het volgende:

[..]

Hij spreekt zichzelf soms tegen en is menselijk. Verder vind ik de dingen die die zegt mooi. Alles wat de mens doet keert zich tegen de mens en het leven tja...

Zoals Fernando Pessoa zegt: ik vind het leven niets geef mij maar wijn.

(Parafrase uit mijn hoofd.)

Ik hou wel van die nihilistische en pessimistische zienswijzen. Thomas Ligotti 'The Conspiracy Against the Human Race' is ook een goeie.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_182435780
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:12 schreef Keep_Walking het volgende:

Nou is was herstellende van mijn eerste psychose toen ik het last, dus heb mystieke ervaringen ermee. Ging echt inbeelden en vergelijken met mijn eigen levensverhaal.

Dat klinkt aan de ene kant heel vervelend en aan de andere heel interessant en bijzonder. Mag ik je vragen wat je zoal toen precies ervoer? En kun je, nu je er op terug kijkt, rationeel over oordelen?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_182435830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 17:55 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik hou wel van die nihilistische en pessimistische zienswijzen. Thomas Ligotti 'The Conspiracy Against the Human Race' is ook een goeie.
Bedankt voor de tip zal het eens bekijken. Als je er nog meer hebt hoor ik het graag.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 18:02:31 #105
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182435877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 17:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat klinkt aan de ene kant heel vervelend en aan de andere heel interessant en bijzonder. Mag ik je vragen wat je zoal toen precies ervoer? En kun je, nu je er op terug kijkt, rationeel over oordelen?
Nou ik kijk erop terug als een mystieke ervaring. Het is alsof ik een boodschap heb ontvangen van God over het betekenis van de wereld.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_182436524
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:12 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nou is was herstellende van mijn eerste psychose toen ik het last, dus heb mystieke ervaringen ermee. Ging echt inbeelden en vergelijken met mijn eigen levensverhaal.
Daar kan ik inkomen. Het is sowieso een mooi boek, maar ik las het meer als een sprookje. Jouw situatie gaf meer ruimte voor interpretatie, denk ik. Dank voor je openheid.
Karma is a fucking bitch.
pi_182437085
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 18:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Nou ik kijk erop terug als een mystieke ervaring. Het is alsof ik een boodschap heb ontvangen van God over het betekenis van de wereld.
En dat vind je nu, rationeel gezien, nog steeds zo?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 21:37:55 #108
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_182440854
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 19:01 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

En dat vind je nu, rationeel gezien, nog steeds zo?
Voor mij werkt het wel beter, merk ik, om mystieke ervaringen bij psychoses te verenigen met mijn rationeel denken.

Dus in plaats van te denken "alles was nep, 1 grote waan", denk ik "ergens is er wel een kern van waarheid of een boodschap erin".
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:36:54 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182620828
Als ik wat mag aanbevelen is het kiezen tussen "God als Misvatting" (Dawkins) en "ShockDoctrine" (Naomi Klein) met hunner aanverwante werken die mij fundamenteel (anders) tegen zaken (hebben) laten aankijken.

Dit los van allerlei vermakelijk, interesse, inzichtgevende en specifiek kennis verwervende boeken. Wat imho iedereen zou moeten lezen (en inhoudelijk pogen te vatten) is 1984 en/of Boerderij der Dieren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182626107
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 23:36 schreef Vallon het volgende:
Als ik wat mag aanbevelen is het kiezen tussen "God als Misvatting" (Dawkins) en "ShockDoctrine" (Naomi Klein) met hunner aanverwante werken die mij fundamenteel (anders) tegen zaken (hebben) laten aankijken.

Dit los van allerlei vermakelijk, interesse, inzichtgevende en specifiek kennis verwervende boeken. Wat imho iedereen zou moeten lezen (en inhoudelijk pogen te vatten) is 1984 en/of Boerderij der Dieren.
Ik vond the God Delusion met afstand het zwakste boek van Dawkins. Staat niets in dat door anderen al niet veel beter beschreven en beargumenteerd is. Zijn werk over biologie of de waarde van wetenschap is veel beter.

Zelf vond ik I am a strange loop van Hofstadter interessant om zijn hypotheses omtrent bewustzijn. Kant's kritik der reinen Vernunft vond ik een erg interessante poging tot synthese van het empirisme en rationalisme, in het tijdsbeeld erg indrukwekkend.
Recentelijk nog the big picture van Sean Carroll gelezen, ook weer veel interessante zienswijzen.
Dat zijn een aantal boeken die mij hebben veranderd van een puber met rotsvaste overtuigingen over hoe alles in elkaar steekt naar een volwassen man die inziet hoe complex en genuanceerd de wereld is. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_182627233
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:08 schreef Monolith het volgende:
Dat zijn een aantal boeken die mij hebben veranderd van een puber met rotsvaste overtuigingen over hoe alles in elkaar steekt naar een volwassen man die inziet hoe complex en genuanceerd de wereld is. :P
Volgende boek:



:P
-
pi_182627301
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgende boek:

[ afbeelding ]

:P
Grappige titel, klinkt wel interessant.
pi_182627496
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:39 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Grappige titel, klinkt wel interessant.
Da's natuurlijk een verwijzing naar een bekende uitspraak van Albert Einstein. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182627542
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's natuurlijk een verwijzing naar een bekende uitspraak van Albert Einstein. ;)
Ow, die ken ik nog niet. :D
Maar ik kan wel raden waar het ongeveer over gaat.
pi_182627590
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ow, die ken ik nog niet. :D
Maar ik kan wel raden waar het ongeveer over gaat.
De oorspronkelijke quote was vermoed ik "Gott würfelt nicht!" (God dobbelt niet), aangezien Einstein (bij mijn weten) niet zo veel Engels sprak.

De uitspraak heeft in elk geval niets met goden te maken, maar met Einsteins stellige overtuiging dat er niet zoiets is als fundamentele onbepaaldheid / uitkomsten zonder oorzaak.

Kortom: dat was beeldspraak.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182628075
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

De oorspronkelijke quote was vermoed ik "Gott würfelt nicht!" (God dobbelt niet), aangezien Einstein (bij mijn weten) niet zo veel Engels sprak.

De uitspraak heeft in elk geval niets met goden te maken, maar met Einsteins stellige overtuiging dat er niet zoiets is als fundamentele onbepaaldheid / uitkomsten zonder oorzaak.

Kortom: dat was beeldspraak.
Ik heb ook geen moment gedacht dat hij letterlijk dobbelde :P
Ik dacht meer aan dat hij gokte met de mens door hen een vrije wil te geven enzo.
pi_182628163
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:39 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Grappige titel, klinkt wel interessant.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:39 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Grappige titel, klinkt wel interessant.
Dat is het zeker. Niet een "lifechanger" (wat wel? :P) , maar wel een erg goed geschreven boek waarin een paradigmaverschuiving in de wiskunde wordt beschreven. Ik heb het zelf gelezen naar aanleiding van een vak Dynamische Systemen dat ik ontwikkeld en gegeven heb.
-
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:14:26 #118
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182629227
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vond the God Delusion met afstand het zwakste boek van Dawkins. Staat niets in dat door anderen al niet veel beter beschreven en beargumenteerd is. Zijn werk over biologie of de waarde van wetenschap is veel beter.

Zelf vond ik I am a strange loop van Hofstadter interessant om zijn hypotheses omtrent bewustzijn. Kant's kritik der reinen Vernunft vond ik een erg interessante poging tot synthese van het empirisme en rationalisme, in het tijdsbeeld erg indrukwekkend.
Recentelijk nog the big picture van Sean Carroll gelezen, ook weer veel interessante zienswijzen.
Dat zijn een aantal boeken die mij hebben veranderd van een puber met rotsvaste overtuigingen over hoe alles in elkaar steekt naar een volwassen man die inziet hoe complex en genuanceerd de wereld is. :P
Vanzelfsprekend bouwen schrijvers voort op de fundamenten van vergane visionairs en criticasters.
Het boek van Dawkins, eventueel als samengebrachte samenvatting, is iig niet weg te denken in discussies.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voordeel van Dawkins is naast uiterst toegankelijk, dat hij als (biologie) wetenschapper zonder direct een hel -en verdoemenis uit te spreken, je praktisch meeneemt in (zijn wetenschap) argumentatie en zelf laat (ver)kiezen. Handig wanneer je (gelukkig) twijfelt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mij, zoals ik ook jou lees, was/is belangrijk (ergens, jammerlijk) om zelf in te leren zien dat de "wereld" niet zo simpel is zoals die nutbaar wordt geschetst en achter de zg. waarheid er een andere (betere ?) verklaring ten grondslag ligt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182631163
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Dat is het zeker. Niet een "lifechanger" (wat wel? :P) , maar wel een erg goed geschreven boek waarin een paradigmaverschuiving in de wiskunde wordt beschreven. Ik heb het zelf gelezen naar aanleiding van een vak Dynamische Systemen dat ik ontwikkeld en gegeven heb.
Je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt in elk geval. Zal eens online op zoek gaan. ^O^
pi_182631542
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:08 schreef Monolith het volgende:
Ik vond the God Delusion met afstand het zwakste boek van Dawkins. Staat niets in dat door anderen al niet veel beter beschreven en beargumenteerd is. Zijn werk over biologie of de waarde van wetenschap is veel beter.
Dawkins is waardeloos populistisch gebrabbel idd. Wat betreft echte kwaliteit, ik kan je Heman Philipse's God in the Age of Science aanraden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_182631560
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 17:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dawkins is waardeloos populistisch gebrabbel idd. Wat betreft echte kwaliteit, ik kan je Heman Philipse's God in the Age of Science aanraden.
En alle luisterboeken/hoorcollege's op CD van Philipse zijn ook zeer de moeite waard (voor wie kan wennen aan z'n ongelofelijke kakstem).

Overigens wel eens met mono: de boeken van Dawkins die gaan over biologie zijn echt heel goed.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:08:47 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182631660
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

De oorspronkelijke quote was vermoed ik "Gott würfelt nicht!" (God dobbelt niet), aangezien Einstein (bij mijn weten) niet zo veel Engels sprak.

De uitspraak heeft in elk geval niets met goden te maken, maar met Einsteins stellige overtuiging dat er niet zoiets is als fundamentele onbepaaldheid / uitkomsten zonder oorzaak.

Kortom: dat was beeldspraak.
Einstein sprak daarmee over quantummechanica, hij was daar nogal wars van. Einstein had als jonge man geniale inzichten, maar heeft er ook nogal wat naast gezeten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:08:55 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182631663
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Dat is het zeker. Niet een "lifechanger" (wat wel? :P) , maar wel een erg goed geschreven boek waarin een paradigmaverschuiving in de wiskunde wordt beschreven. Ik heb het zelf gelezen naar aanleiding van een vak Dynamische Systemen dat ik ontwikkeld en gegeven heb.
Ik zou er behoorlijk wat voor over hebben om een natuurkundige knobbel te hebben... ik snap er gewoon de ballen van, en dat irriteert.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182631691
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik zou er behoorlijk wat voor over hebben om een natuurkundige knobbel te hebben... ik snap er gewoon de ballen van, en dat irriteert.
In dat geval kan ik de serie "Grote Natuurkundige Theorieen" van Vincent Icke erg aanbevelen. :) Goed te volgen voor leken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:11:29 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182631700
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

In dat geval kan ik de serie "Grote Natuurkundige Theorieen" van Vincent Icke erg aanbevelen. :) Goed te volgen voor leken.
Meteen even naar bol... thanks
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:19:01 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182631824
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Meteen even naar bol... thanks
Bill Bryson zijn geschiedenis van bijna alles is erg toegankelijk en vermakelijk, gaat over de geschiedenis van de exacte wetenschappen, geologie, biologie, scheikunde, etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:19:57 #127
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182631835
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bill Bryson zijn geschiedenis van bijna alles is erg toegankelijk en vermakelijk, gaat over de geschiedenis van de exacte wetenschappen, geologie, biologie, scheikunde, etc
Ook een mooie, bedankt!
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:20:41 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182631847
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgende boek:

[ afbeelding ]

:P
Klinkt goed, heb me jaren geleden daar een tijdje mee bezig gehouden (chaos theorie) omdat ik het interessant vond en mogelijk raakvlakken heeft met hoe onze hersenen werken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182644239
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klinkt goed, heb me jaren geleden daar een tijdje mee bezig gehouden (chaos theorie) omdat ik het interessant vond en mogelijk raakvlakken heeft met hoe onze hersenen werken.
ik ben wel benieuwd hoe mijn hersenen werken.... soms werken ze volgens helemaal niet
meer geloof ik :+
pi_182644796
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 17:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dawkins is waardeloos populistisch gebrabbel idd. Wat betreft echte kwaliteit, ik kan je Heman Philipse's God in the Age of Science aanraden.
Dawkins heeft prima boeken geschreven hoor, alleen deze is niet zo bijzonder.

Heb wel genoeg over het onderwerp gelezen van een grote verscheidenheid aan auteurs. Denk niet dat het werk van Philipse nog veel toevoegt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_182648516
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 11:17 schreef Monolith het volgende:
Heb wel genoeg over het onderwerp gelezen van een grote verscheidenheid aan auteurs. Denk niet dat het werk van Philipse nog veel toevoegt.
Academisch gezien wel. Het bouwwerk van Swinburne dat Philipse tracht te weerleggen was relatief nieuw. En dat doet ie dan in meerdere hoofdstukken en argument voor argument. Niet zoals Dawkins in een paar regels een stropop aanvalt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 21 oktober 2018 @ 16:39:53 #132
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182650540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 17:59 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dawkins is waardeloos populistisch gebrabbel idd. Wat betreft echte kwaliteit, ik kan je Heman Philipse's God in the Age of Science aanraden.
Dat is nog al een de-classificatie.... voor een wetenschapper die hele volksstammen doet meenemen in het heroverwegen van een voor feiten aangenomen "religie wetenschap".

Zonder Richard Dawkins zou ik ws. nooit hebben gehoord van Herman Philipse, laat staan dat die mij tot aanvullende inzichten zou hebben kunnen brengen.
NB: Toegegeven dat toegankelijke kwantiteit geen maatstaf is voor een onbereikbare kwaliteit.

Beide heren hebben hun terrein en publiek. Ik heb Delussion vooral tot mij genomen hoe Dawkins het "geloof" als verklaring voor & in evolutie beschouwt en daar korte-metten mee maakt.
Jammer is natuurlijk wel dat Dawkins op een soort "persoonlijke" missie uit is en Philipse het "wijsgerig" wetenschappelijk(er) houdt.

Philipse lijkt mij "religie" meer als een zelfstandig 'onderwerp' te beschouwen in een (voor mij) abstracte, wat hautaine, redenatie dat 'een' entiteit "God" hoogst waarschijnlijk niet bestaat en bouwt daar vervolgens zijn (kudo's; onderlegde) argumentatie omheen. Net als bij Dawkins ontkom je met Philipse's beslisboom ook niet aan de conclusie.......

Wanneer je al wilt kwalificeren, is Dawkins geschikt om eenvoudig mee te beginnen en Philipse als next step om verder te onderbouwen. Op mijn bucketlist staat sws nog om zijn werk (Philipse) in meer detail tot mij proberen te nemen inclusief dat van zijn opponenten Swinburn/Plantinga.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')