abonnement Unibet Coolblue
pi_181285116
Ik kijk naar mensen om me heen en zie dat ze niet gelovig zijn. Logisch, ik ben niet gelovig opgevoed dus zal minder snel wel gelovige vrienden overhouden. Ik had gelovige vrienden, 1 ervan had een broertje en dat broertje vertelde aan zijn ouders dat ik en die vriend Mortal Kombat speelden. Daarna was de vriendschap snel voorbij (na iets van 7 jaar).

Maar eigenlijk baal ik wel flink. Niet vanwege dit stukje, dat boeide me toen ook niks tot weinig. Maar ik kan me wel voorstellen hoe ik zou denken als ik gelovig zou zijn. Geloven dat ik in de hemel kom, ik zelf eigenlijk vrij weinig hoef te doen want God is rechtvaardig, dus als ik een keer gescammed wordt via marktplaats dan krijgen die scammers het nog wel harder te voorduren en ik hoef er niks voor te doen. Die vriend en zijn broertje waren gelovig, die hoeven geen moeite te doen om te geloven, zijn hun hele leven ermee opgevoed, het is een beetje voor hen net zo zeker dat God bestaat als dat de aarde rond is.

Ik heb pech wat dit betreft. Beide ouders atheistisch, nou dan word je niet gelovig opgevoed kan ik je wel vertellen. Maar nu jaren later nu zit ik te denken. Als ze me nou gewoon wel zo opgevoed hadden, zou mijn leven er niet veel mooier uitzien? Bedoel ja ik zou misschien geloven in iets wat niet bestaat maar is dat zo erg tegenover alle voordelen (plus God bestaat misschien echt, ik kan ook niet zeker weten dat hij niet bestaat).

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik heel graag gelovig opgevoed zou zijn geweest en ik denk dat dit heel grote gevolgen voor mijn leven heeft gehad en nog steeds heeft. De klacht lijkt me duidelijk
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:24:51 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181285158
Niet in het vliegende Spaghettimonster geloven en de hele dag met een vergiet op je hoofd rondlopen :')
#KICKOUTZP
pi_181285168
ben blij, anders had je aan de pastoor zijn pik moeten sabbelen
pi_181285173
Hm oké, maar dan moest je zondags naar de kerk.
Weggegaan en opgerot
  Moderator zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:29:24 #5
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181285319
JA, want dat is hoe geloven is :') Manmanman, alsof gelovige mensen ook niet strugglen met de vragen des levens, vragen omtrent hemel en aarde, vragen omtrent het bestaan van god, genoeg gelovigen die gewoon hun twijfels hebben
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181285369
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:29 schreef naatje_1 het volgende:
JA, want dat is hoe geloven is :') Manmanman, alsof gelovige mensen ook niet strugglen met de vragen des levens, vragen omtrent hemel en aarde, vragen omtrent het bestaan van god, genoeg gelovigen die gewoon hun twijfels hebben
Ja nou ja van een atheist die wenst dat hij gelovig is mag je toch wel aannemen dat hij niet dan plotseling nog gaat twijfelen of wel manmanmanamanaaman
  Moderator zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:36:22 #7
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181285527
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:30 schreef momentius het volgende:

[..]

Ja nou ja van een atheist die wenst dat hij gelovig is mag je toch wel aannemen dat hij niet dan plotseling nog gaat twijfelen of wel manmanmanamanaaman
Men denkt dat ik twijfel dus ik besta van Descartes afkomt, das een leugen, het komt van Augustinus en die koppelt dat heel duidelijk aan God. Voor Levinas is het dan weer zo dat wat voor hem geloven zo krachtig maakt is dat er een optie is om niet in God te geloven. De twijfel en de keuze zijn gewoon inherent onderdeel van het geloven dus.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181285564
Heb je hierover in F&L gediscussieert of is dit gewoon een eigen verzinsel?
pi_181285619
Kan je trouwens je andere UI weer gebruiken, deze geeft me spasmen
  Moderator zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:41:23 #10
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181285692
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:37 schreef momentius het volgende:
Heb je hierover in F&L gediscussieert of is dit gewoon een eigen verzinsel?
Zou het niet ook een eigen verzinsel zijn als ik er over in F&L gediscussieerd zou hebben? Maar, nee, geen eigen verzinsel, ik studeer filosofie en dan lees je wel eens wat
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181285883
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Zou het niet ook een eigen verzinsel zijn als ik er over in F&L gediscussieerd zou hebben? Maar, nee, geen eigen verzinsel, ik studeer filosofie en dan lees je wel eens wat
Ja weet ik, bedoel wist dat de eerste zin mogelijk zou komen. Maar goed als filosofie student zou je wel moeten stellen, lijkt mij (ik heb nooit filosofie gestudeerd dus je hebt wat dat betreft misschien een voordeel), dat ongeacht de zogenaamde twijfel die zogenaamd inherent aan het geloven zou zijn (laten we er even vanuit gaan dat het zo is) wel nogal kan verschillen tussen gelovigen en niet gelovigen. De twijfel die ik nu kan ondervinden (en de duidelijke pijn ervan anders zou ik hier niet posten) kan wel veel minder groot zijn als ik wel geloof. Ze zijn niet beide exact gelijk. Dus je opmerking gaat een beetje op een zijspoor zeg maar zoals ik het zie. Ik zeg gewoon dat ik graag wil geloven. Jij doet net alsof dat ook twijfels met zich meebrengt. Ik stel dat die twijfels veel minder groot kunnen zijn dan wat ik nu ervaar en daarom dat dus graag had gewild.

Ga jij misschien zeggen dat ik dat niet weet omdat het niet het geval is of dat je ze niet met elkaar kan vergelijken omdat het subjectief is etc. Dus ja dan komen we niet echt verder. Terwijl mijn OP gewoon vrij duidelijk was en jouw post daar geen betrekking op heeft
pi_181285969
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:23 schreef momentius het volgende:
Ik kijk naar mensen om me heen en zie dat ze niet gelovig zijn. Logisch, ik ben niet gelovig opgevoed dus zal minder snel wel gelovige vrienden overhouden. Ik had gelovige vrienden, 1 ervan had een broertje en dat broertje vertelde aan zijn ouders dat ik en die vriend Mortal Kombat speelden. Daarna was de vriendschap snel voorbij (na iets van 7 jaar).

Vriend van mij leende moraal kombat en moeder brak disc in twee... Jehovah geloof ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2018 22:50:13 ]
pi_181285999
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:50 schreef Argo het volgende:

[..]

Vriend van mij leende moraal kombat en moeder brak disc in twee... Jehovah geloof ik.
Lol
pi_181286073
Ik geloof er niks van.
Sometimes when I close my eyes, I can't see.
pi_181286085
Ik vond het anders maar een hel om als klein kind elke zondag naar de kerk te gaan en daar een paar uur van mijn kostbare tijd te vergooien.
It All Goes Back in the Box
  Moderator zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:56:32 #16
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181286143
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:47 schreef momentius het volgende:

[..]

Ja weet ik, bedoel wist dat de eerste zin mogelijk zou komen. Maar goed als filosofie student zou je wel moeten stellen, lijkt mij (ik heb nooit filosofie gestudeerd dus je hebt wat dat betreft misschien een voordeel), dat ongeacht de zogenaamde twijfel die zogenaamd inherent aan het geloven zou zijn (laten we er even vanuit gaan dat het zo is) wel nogal kan verschillen tussen gelovigen en niet gelovigen. De twijfel die ik nu kan ondervinden (en de duidelijke pijn ervan anders zou ik hier niet posten) kan wel veel minder groot zijn als ik wel geloof. Ze zijn niet beide exact gelijk. Dus je opmerking gaat een beetje op een zijspoor zeg maar zoals ik het zie. Ik zeg gewoon dat ik graag wil geloven. Jij doet net alsof dat ook twijfels met zich meebrengt. Ik stel dat die twijfels veel minder groot kunnen zijn dan wat ik nu ervaar en daarom dat dus graag had gewild.

Ga jij misschien zeggen dat ik dat niet weet omdat het niet het geval is of dat je ze niet met elkaar kan vergelijken omdat het subjectief is etc. Dus ja dan komen we niet echt verder. Terwijl mijn OP gewoon vrij duidelijk was en jouw post daar geen betrekking op heeft
Maar als het verschil tussen een gelovige en niet-gelovige subjectief zou zijn, dan is het een onwetendheid die beide richtingen uitgaat. Als het niet subjectief is, dan is het een gegronde twijfel en dat is dan een twijfel die evenveel 'pijn' doet voor iedereen. Ofzo, ik weet niet, het is laat en ik heb toch al twee biertjes op vandaag
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181286259
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 22:56 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Maar als het verschil tussen een gelovige en niet-gelovige subjectief zou zijn, dan is het een onwetendheid die beide richtingen uitgaat. Als het niet subjectief is, dan is het een gegronde twijfel en dat is dan een twijfel die evenveel 'pijn' doet voor iedereen. Ofzo, ik weet niet, het is laat en ik heb toch al twee biertjes op vandaag
Oke ja is dit iets waarvan jij wil dat iemand er serieus naar kijkt en op reageert of is dit meer iets voor tijdens de les?
pi_181286294
Dat geloof je toch niet?!
Sometimes when I close my eyes, I can't see.
pi_181286316
TS kan niet realistisch denken. :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Moderator zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:06:07 #20
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181286403
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 23:01 schreef momentius het volgende:

[..]

Oke ja is dit iets waarvan jij wil dat iemand er serieus naar kijkt en op reageert of is dit meer iets voor tijdens de les?
Ik vind dit een vrij vreemde dichotomie, alweer. :+
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181286545
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 23:06 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik vind dit een vrij vreemde dichotomie, alweer. :+
Oke, en nu?
pi_181286716
Bedoel je studie gaat er toch niet om om dingen raar te noemen. Dat kan iedereen. Ik begrijp dat jouw studie geen wetenschap is maar enigszins onderbouwing hoort toch zelfs bij filosofie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')