abonnement Unibet Coolblue
pi_181250632
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Kan gebeuren :@
Leuke schrijven hoor, gewoon proberen.
pi_181250732
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 00:20 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Hij behoorde zogenaamd tot "de grote drie" van de Nederlandse literatuur: Hermans, Reve en Mullisch.

Die zijn me op de middelbare door de strot geduwd, kwam er niet doorheen en heb ook nooit iets van die grote drie gelezen verder. Ik las ontzettend veel, nu minder dan ik zou willen, maar de lessen NL literatuur op de HAVO hebben ervoor gezorgd dat ik sindsdien geen Nederlandse schrijver meer heb gelezen.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_181250794
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 07:29 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

De titel vond ik heel aantrekkelijk maar ik
weet zeker dat ik er als 16/17-jarige niets van snapte :+

De donkere kamer van Damocles wilde ik niet lezen omdat iedereen het las (puber :')).
Au Pair staat hier wel in de kast.
Au pair is eigenlijk het enige boek van hem waar ik niet doorheen kwam.

De doka van Damokles is (op het eerste gezicht) lekker laagdrempelig, dat leest gewoon als een detective. Voor middelbare scholieren een prima boek voor de boekenlijst, ook omdat Hermans een behoorlijk pretentieloze schrijfstijl heeft.

Die andere klassieker - Nooit meer slapen - is ook een topboek, maar het meeste heb ik misschien wel van Herinneringen van een engelbewaarder genoten. Geen idee meer waarom ik het zo goed vond overigens. Wel weet ik nog dat ik niet begreep waarom het boek zo relatief onbekend is.

Misschien moet ik het boek maar eens herlezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2018 12:16:32 ]
pi_181250815
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Die zijn me op de middelbare door de strot geduwd, kwam er niet doorheen en heb ook nooit iets van die grote drie gelezen verder. Ik las ontzettend veel, nu minder dan ik zou willen, maar de lessen NL literatuur op de HAVO hebben ervoor gezorgd dat ik sindsdien geen Nederlandse schrijver meer heb gelezen.
Mulisch is dan ook een pretentieuze kwal en bij Reve val je in slaap als je de jaren vijftig niet hebt meegemaakt.

Hermans is ontzettend leesbaar.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:20:07 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181250924
Onder Professoren geeft net zo een inzicht in academia als Het Bureau van Voskuil dat geeft in gesubsidieerd onderzoek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:21:37 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181250958
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mulisch is dan ook een pretentieuze kwal
Tijdje terug de ontdekking van de hemel herlezen, snap niet wat ik er destijds zo goed aan vond en waar de hype vandaan kwam
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181251951
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mulisch is dan ook een pretentieuze kwal en bij Reve val je in slaap als je de jaren vijftig niet hebt meegemaakt.

Hermans is ontzettend leesbaar.
Wellicht dat ik er nu anders over zou denken als ik het weer zou lezen, destijds kwam ik er niet doorheen maar da's inmiddels ook al 20+ jaar geleden. Zit net de samenvatting van de Donkere Kamer van Damokles door te lezen maar het zegt me allemaal niets meer terwijl ik weet dat ik daar zelfs een boekverslag van heb gemaakt.
Wat me vooral tegenstond bij veel van de boeken die werden aangedragen dat het bijna allemaal wel met de Tweede Wereldoorlog te maken had. En als iets me nu absoluut niet kan boeien om over te lezen is het dat wel.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_181252993
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Leuke schrijven hoor, gewoon proberen.
Welke titel raad je mij eerst aan?
pi_181253146
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mulisch is dan ook een pretentieuze kwal en bij Reve val je in slaap als je de jaren vijftig niet hebt meegemaakt.

Hermans is ontzettend leesbaar.
Dit dus!
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_181253623
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Welke titel raad je mij eerst aan?
Ik ken maar een paar van hem, maar vond au pair wel een grappig boek :) Nooit meer slapen was ook een leuke. Damocles is wat lastiger (maar dat heb ik al eeuwen niet meer gelezen)
pi_181254577
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 14:21 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik ken maar een paar van hem, maar vond au pair wel een grappig boek :) Nooit meer slapen was ook een leuke. Damocles is wat lastiger (maar dat heb ik al eeuwen niet meer gelezen)
Ik hou wel van grappig. Zal met die eerste beginnen ^O^
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:11:17 #37
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_181254776
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 00:57 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Op de middelbare school heb je geen tijd om saaie boeken te lezen. Je interesse ligt daar dan helemaal niet, dus ik begrijp niet dat dit nog onder de leerstof valt op de middelbare!
Op die leeftijd heb je interesse in het ontdekken van de liefde, scooters, uitgaan, roken, drinken etc.

Ik denk dat ze literatuur compleet moeten afschaffen. Hoe kun je nou iemands kennis toetsen aan de hand van een boek dat 1 of andere malloot heeft geschreven? En wie beslist wat goed en niet goed is?
Waarom een boek van Hermans wel goedkeuren voor op je iijst, maar het boek van Astrid Holleeder niet??????
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:13:28 #38
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_181254814
Vroeger op school las iedereen de dunste boekjes. Dus 'Het Behouden huis' heb ik gelezen.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_181255287
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 15:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik hou wel van grappig. Zal met die eerste beginnen ^O^
Daar zou ik dus nooit mee beginnen. Eerder Nooit meer slapen, De donkere kamer van Damokles of Het behouden huis. Maar dat is misschien persoonlijk.
pi_181255330
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 15:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar zou ik dus nooit mee beginnen. Eerder Nooit meer slapen, De donkere kamer van Damokles of Het behouden huis. Maar dat is misschien persoonlijk.
Waarom niet?
pi_181255370
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 15:43 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waarom niet?
Ik vond het maar een taai, traag boek.

Disclaimer: het is wel even geleden dat ik het heb gelezen, misschien zou ik er nu anders tegenaan kijken.
pi_181255405
Al is de eerste zin natuurlijk weer prima. Een echte Hermans.
pi_181255499
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 15:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik vond het maar een taai, traag boek.

Disclaimer: het is wel even geleden dat ik het heb gelezen, misschien zou ik er nu anders tegenaan kijken.
Is voor mij ook al een tijdje geleden, maar in mijn gedachten was het toch niet zo taai. :@ Maar weer eens een poging wagen.
pi_181262420
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 15:43 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waarom niet?
Ik ben het volledig met Sloggi eens. Au Pair vond ik geen toegankelijk boek en af en toe onnodig langdradig.

Het Behouden Huis is het boek waarmee ik het werk van Hermans heb leren kennen. Dat verhaal staat overigens ook in Paranoia (het boek dat ik in de OP noemde).

Wat ik een gaaf boek vond en heerlijk verzuurd was Ik Heb Altijd Gelijk. Ik geloof dat daar hele rechtszaken over zijn geweest omdat hij katholieken had beledigd. WF Hermans wist altijd wat los te maken bij mensen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:43:52 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181263674
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 02:58:30 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181269510
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:34 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Wat een domme reactie. Dit is toch geen KLB?
Dat was een passende reactie op waarop werd gereageerd. Vervang "literatuur" door elk willekeurig vak en de redenering blijft overeind. Toch hoor je nooit stemmen opgaan om wiskunde, geschiedenis, economie of biologie af te schaffen omdat het te saai is en niet in het puberleven past.
Het probleem ligt er eerder in dat mensen het nut van het literatuuronderwijs niet inzien, ze denken dat het om lezen gaat en lezen moet ontspannend zijn, of zoiets.
Dat je in het literatuuronderwijs het nuttige met het aangename kunt combineren lukt als je je weg in het aanbod een beetje kent. Dat je begrijpt dat het niet per se onbegrijpelijk is en dat je ook humor kunt vinden.
Maar dat je soms wat moeite moet doen om tekst in context te zien om het achterliggende te begrijpen.
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 03:07:53 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181269572
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Die zijn me op de middelbare door de strot geduwd, kwam er niet doorheen en heb ook nooit iets van die grote drie gelezen verder. Ik las ontzettend veel, nu minder dan ik zou willen, maar de lessen NL literatuur op de HAVO hebben ervoor gezorgd dat ik sindsdien geen Nederlandse schrijver meer heb gelezen.
Bij ons liet bijna iedereen zich dat door de strot duwen. Ik kan met trots zeggen dat ik voor mijn literatuurlijst niet één boek van De Grote Drie heb gelezen. Ik ben als rebelse puber mijn eigen weg gegaan en heb genoten van andere Groten, zoals Vestdijk, Bordewijk en Elsschot.
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 08:07:56 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181270311
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 02:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat was een passende reactie op waarop werd gereageerd. Vervang "literatuur" door elk willekeurig vak en de redenering blijft overeind. Toch hoor je nooit stemmen opgaan om wiskunde, geschiedenis, economie of biologie af te schaffen omdat het te saai is en niet in het puberleven past.
Het probleem ligt er eerder in dat mensen het nut van het literatuuronderwijs niet inzien, ze denken dat het om lezen gaat en lezen moet ontspannend zijn, of zoiets.
Dat je in het literatuuronderwijs het nuttige met het aangename kunt combineren lukt als je je weg in het aanbod een beetje kent. Dat je begrijpt dat het niet per se onbegrijpelijk is en dat je ook humor kunt vinden.
Maar dat je soms wat moeite moet doen om tekst in context te zien om het achterliggende te begrijpen.
Wat is dan het nut van literatuuronderwijs?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181286778
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 03:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij ons liet bijna iedereen zich dat door de strot duwen. Ik kan met trots zeggen dat ik voor mijn literatuurlijst niet één boek van De Grote Drie heb gelezen. Ik ben als rebelse puber mijn eigen weg gegaan en heb genoten van andere Groten, zoals Vestdijk, Bordewijk en Elsschot.
Janine Elsschot?
5 Ferrari's op videoband!
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:23:02 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181286815
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 23:21 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Janine Elsschot?
Willem, cultuurbarbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')