Emoties kun je ook ervaren door/vinden in originaliteit die je ziet in de manier waarop een film is gemaakt, o.a. de techniek.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
Niet bekend met they shoot pictures maar met de lijst films in de imdb top lijst vind ik niet veel mis mee hoor.
-Godfather
-Return of the King
-Good the Bad and the Ugly
-Schindlers List.
Maar Shawshank vind ik ook wel een rare keuze voor de nummer 1.
Je Tarantino bash is ook erg terecht, Erg vermakelijke films, maar alles behalve origineel, dit heeft hij zelf ook meerdere malen gezegd. Hij maakt een soort tributes aan oude films in een nieuw jasje met zijn eigen stijl.
Voor mij persoonlijk.zijn There Will Be Blood (2007) en No Country for Old Men (2007) de beste films aller tijden. Dit zijn meesterwerken.
Maar Citizen Kane en Vertigo, zijn wel erg gedateerde films toch? Moet bekennen dat ik ze nog nooit heb gezien (please don't shoot me )
De Kubrick film 2001 is al vrij oud en niet goed door de tijd heen gekomen. Ik vind zijn film The Shining dan wel weer een tijdloze film.
Misschien dat die films mijlpalen hebben neergezet op het gebied van filmtechnieken, maar het gaat mensen toch vooral om de emoties die je voelt bij een goede film? Dat verklaart de lijst van IMDB wel.
Mulholland Drive en In The Mood For Love zijn inmiddels al Top 100 films op TSPDT.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 23:37 schreef ellone het volgende:
Ja. Al is de vraag natuurlijk wanneer en welke film(s). Films moeten even rijpen voordat ze hoog in een lijst als S&S of TSPDT terecht komen. Ik zie films als Mulholland Dr. en In the Mood For Love echt wel hoge ogen gooien binnen nu en zeg 20 jaar, en wie weet wat daar bij kan komen (A Separation, bijvoorbeeld? The Tree of Life?). Citizen Kane was in 1941 overigens een behoorlijke flop, dus hoe we nu over hedendaagse films denken hoeft zeker niet te betekenen dat dat over 50 jaar nog zo is. Al blijft mensen + verandering wel iets lastigs; zie bijvoorbeeld ook de Top 2000..
Het ding met IMDb en lijsten als S&S is dat fans van S&S IMDb zien als popie jopie, en fans van IMDb S&S als elitair geneuzel. Het is gewoon twee verschillende doelgroepen, en verschillende soorten films + criteria waarop beoordeeld wordt. Beiden is niks mis mee, en er zal over elke best-of lijst eeuwig gediscussieerd blijven. Al ben ik er persoonlijk langzaamaan wel klaar mee (met canon). Ik merk dat ik de intro wel gehad heb en nu beter zelf goede dingen kan vinden dan dit soort lijsten afwerken.
Maar er wordt zat nieuws gedaan en geëxperimenteerd. Dogme '95 als filmstroming. Memento speelt met chronologie, The Sixth Sense zet een hele film op z'n kop met 1 scene (al is dit misschien geen geweldig voorbeeld), Dogville met zijn set design, Kieslowski zeker in Troix Couleurs doet magische dingen met belichting en kleur. We hebben tegenwwordig de steadycam, de found-footage / handhelds, films geschoten op een smartphone.. Sinds begin jaren '90 met Jurassic Park hebben we CG die nog steeds beter wordt. Een korte hype met 3D. De wereld van animatie / anime is de afgelopen 20-30 jaar gigantisch geworden met naast Disney ook Pixar en Ghibli etc. Film wordt steeds globaler en toegankelijker voor meerdere culturen. Het zijn goude tijden voor de internationale / art house film. Misschien boeit het je niet, of zijn de films niet geweldig of niet naar je smaak, maar er wordt enorm veel nieuws geprobeerd. Misschien wel meer dan ooit.
En daar komt nog eens bij dat ook steeds meer (echt) oude films beschikbaar komen en/of gerestaureerd worden, zodat we ook daar helemaal op los kunnen en de diepte in kunnen duiken.
Overigens komt het meerendeel van wat ik kijk ook van voor 1970 hoor. Doe mij maar Mizoguchi, Bergman, Lang, Ozu, of Hitchcock. Maar goed, smaak..
Als je iets recents en origineels wil zien, kijk bijvoorbeeld eens Risttuules (2014) - IMDb of It's Such a Beautiful Day (2012) - IMDb
Ja, een critici is inderdaad 'maar' een critici en niets meer en niets minder, maar als je me goed zou lezen dan zou je begrijpen dat het me in dit topic juist enkel om die critici gaat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 16:56 schreef Homijn het volgende:
Als je niet gelooft dat een Top 5 van films (maar net zo goed een Top 5 van boeken of muziek) ooit nog kan veranderen, heb je de moed eigenlijk al opgegeven en moet je je afvragen waarom je nog films kijkt. Natuurlijk kan er altijd nog steeds een betere film worden gemaakt.
Sowieso valt over smaak altijd te twisten. De top-5 van een filmcriticus is de top-5 van een filmcriticus; niks meer of minder.
2001 is juist 1 van de weinige ( SF ) films die immuun lijkt te zijn voor De Tijd. Heb m onlangs nog op het grote doek gezien. Fantastische ervaring.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
De Kubrick film 2001 is al vrij oud en niet goed door de tijd heen gekomen.
Zou goed kunnen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 12:28 schreef EP3 het volgende:
[..]
2001 is juist 1 van de weinige ( SF ) films die immuun lijkt te zijn voor De Tijd. Heb m onlangs nog op het grote doek gezien. Fantastische ervaring.
Dat vind ik dan weer niet. Van mij mogen films best eventjes een aantal jaren - ook best meer dan 10 - rijpen in gedachten, zodat de hype-factor er uit is en we hem meer dan 1x kunnen zien met wat tijd ertussen. Dat elke nieuwe blockbuster meteen landt in de IDMb top 250, om er in de weken/maanden erna vrolijk weer uit te donderen, is vrij belachelijk en draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid van die lijst.quote:Op maandag 20 augustus 2018 23:55 schreef SaintOfKillers het volgende:
Daarnaast vind ik dat er ook gewoon te weinig recente films tussen staan.
Ik ben grote Kubrick fan maar The Shining vind ik persoonlijk zijn minste film.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 12:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zou goed kunnen.
Ik vond het maar een matige film, maar ik begrijp goed waarom mensen het als een meesterwerk zien.
Ik vind zelf A Clockwork Orange en The Shining de beste Kubrick films.
Hij heeft in de jaren 50 en 60 toch n aantal films gemaakt die kwalitatief onder doen voor zijn latere werk. En The Shining is zeker meer dan n 'doodgewone film'. Het perfectionisme dat zo kenmerkend is voor Kubrick druipt er in die film vanaf. Een lust voor het oog, met scènes die je een levenlang bijblijven. Tel daar nog de angstaanjagende soundtrack en acteerprestaties bij op en je hebt n verdomd goede film. ( Die film wordt niet voor niets alom beschouwd als 1 van zijn beste werken. ) Maar dat 2001 zijn belangrijkste werk is wordt ook - terecht - door zo'n beetje iedere filmliefhebber en cineast beaamd.quote:Op woensdag 22 augustus 2018 00:29 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Ik ben grote Kubrick fan maar The Shining vind ik persoonlijk zijn minste film.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Now which way do we go?" - Dorothy Gale
Dit zijn lijsten van critici, ik ga er vanuit dat die een hype wel kunnen plaatsen en in staat zijn om na een half jaartje of zo te beslissen of iets in hun top X hoort. Bij recente films wist ik toen ik de bioscoop uitliep dat Drive, Jagten of A Separation ergens in mijn eigen toplijstje hoorden. Maar ik ben dan ook geen criticus, de schoonheid in het werk van Jarman of Brakhage (die in die top 1000 staan) ontgaat me volledig.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:26 schreef ellone het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer niet. Van mij mogen films best eventjes een aantal jaren - ook best meer dan 10 - rijpen in gedachten, zodat de hype-factor er uit is en we hem meer dan 1x kunnen zien met wat tijd ertussen. Dat elke nieuwe blockbuster meteen landt in de IDMb top 250, om er in de weken/maanden erna vrolijk weer uit te donderen, is vrij belachelijk en draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid van die lijst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |