abonnement Unibet Coolblue
pi_181237665
Zelf ben ik een enorme filmfreak en al jaren trouwe volgster van grote 'serieuze' filmsites en magazines zoals theyshootpictures, BFI en Sight & Sound.
Sites waar regisseurs/cineasten en critici het voor het zeggen hebben en kun kennis delen met het grote publiek.
Ik vind dat je daar als 'normaal' mens ook helemaal niet moeilijk over hoeft te doen. Ik luister b.v. graag naar mensen als Paul Verhoeven omdat hij je dingen vertelt en laat zien die je normaal gesproken ontgaan.
IMDB trekt me niet vanwege het feit dat iedere puber die twee films heeft gezien en totaal geen verdere kennis heeft zomaar de hoogste score kan geven aan iedere willekeurige film en dat meeweegt in de totaalscore.
Voorbeeld: The Shawshank Redemption heeft op mijn favo site theyshootpictures.com een veel minder hoge notering (no. 387 in de Top 1000 aller tijden lijst) dan op b.v. IMDB (no. 1 in de Top 250 aller tijden lijst), en op theyshootpictures.com staat The Green Mile niet eens vermeld bij de beste 100 films terwijl deze op dergelijke sites voor de massa wel hoog scoort.

Al sinds ik me kan herinneren is de Top 5 films op sites als theyshootpictures, BFI en Sight & Sound zo goed als onveranderd:
Citizen Kane (Welles), Vertigo (Hitchcock), 2001: A Space Odyssey (Kubrick), La Règle du jeu (Renoir), Tokyo Monogatari (Ozu).
Citizen Kane is natuurlijk een onovertroffen meesterwerk (vooral als je iets meer weet van film zoals montage, bewegingen, Deep Focus, close-ups en allerlei andere technieken). Quote WikipediA:
Citizen Kane werd sinds 1962 ieder decennium door de critici van het gerenommeerde filmblad Sight & Sound uitgeroepen tot de beste film aller tijden, totdat de film in 2012 daalde naar de tweede plaats in de lijst.

Persoonlijk vind ik Tarkovsky, Bergman en Kieślowski de beste regisseurs ooit maar natuurlijk kijk ik ook films van hedendaagse filmmakers.
Toch kunnen deze voor mij niet tippen aan de grote meesters.
Tarantino b.v. maakt leuke films maar alles wat hij doet heb ik al eerder gezien (vooral in de films van Godard en Peckinpah).
Zijn films zijn voor mij vermakelijk maar niet goed, en al helemaal niet origineel.
Originaliteit/creativiteit is iets wat ik persoonlijk hoog aansla in de filmwereld.
Tarantino heeft er zelf ook nooit een geheim van gemaakt dat Godard zijn absolute idool is. Zelfs zijn allereerste filmbedrijfje was vernoemd naar de film Bande a part van Godard. De fundamenten van Pulp Fiction zie je gewoon van begin tot eind in Pierrot Le Fou.

Zal er in de toekomst in de filmwereld nog iets kunnen ontstaan, een bepaalde originaliteit, iets wat we nog niet eerder gezien hebben zowel in verhaal als techniek waardoor er nieuwe meesters opstaan?
Of is dat een Rembrandt/Picasso verhaal... onovertroffen en waarschijnlijk voor altijd?
Ik vind persoonlijk David Lynch heel dicht bij originaliteit komen maar toch herken ik er nog teveel Hitchcock in.

P.s. dit topic is niet bedoeld om te discussiëren over originaliteit en of dat belangrijk is of niet, dat is voor iedereen persoonlijk.
Het is bedoeld voor mensen die de Top 5 films zoals eerder genoemd daadwerkelijk kennen en daarnaast veel van de cinema af weten (dus niet alleen films van de laatste 50 jaar hebben gezien maar echt op de hoogte zijn van de verschillende filmstromingen van de laatste 120 jaar en vergelijkingen kunnen maken) en een beetje verstand hebben van wat er allemaal bij komt kijken om een film te maken.

Andrei Tarkovsky — 'I am only interested in the views of two people: one is called Bresson and one called Bergman.'

[ Bericht 0% gewijzigd door Bracha020 op 16-08-2018 20:45:22 ]
pi_181238430
Niet bekend met they shoot pictures maar met de lijst films in de imdb top lijst vind ik niet veel mis mee hoor.

-Godfather
-Return of the King
-Good the Bad and the Ugly
-Schindlers List.

Maar Shawshank vind ik ook wel een rare keuze voor de nummer 1.

Je Tarantino bash is ook erg terecht, Erg vermakelijke films, maar alles behalve origineel, dit heeft hij zelf ook meerdere malen gezegd. Hij maakt een soort tributes aan oude films in een nieuw jasje met zijn eigen stijl.

Voor mij persoonlijk.zijn There Will Be Blood (2007) en No Country for Old Men (2007) de beste films aller tijden. Dit zijn meesterwerken.

Maar Citizen Kane en Vertigo, zijn wel erg gedateerde films toch? Moet bekennen dat ik ze nog nooit heb gezien (please don't shoot me :P )
De Kubrick film 2001 is al vrij oud en niet goed door de tijd heen gekomen. Ik vind zijn film The Shining dan wel weer een tijdloze film.

Misschien dat die films mijlpalen hebben neergezet op het gebied van filmtechnieken, maar het gaat mensen toch vooral om de emoties die je voelt bij een goede film? Dat verklaart de lijst van IMDB wel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_181239073
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:59 schreef Harvest89 het volgende:
Niet bekend met they shoot pictures maar met de lijst films in de imdb top lijst vind ik niet veel mis mee hoor.

-Godfather
-Return of the King
-Good the Bad and the Ugly
-Schindlers List.

Maar Shawshank vind ik ook wel een rare keuze voor de nummer 1.

Je Tarantino bash is ook erg terecht, Erg vermakelijke films, maar alles behalve origineel, dit heeft hij zelf ook meerdere malen gezegd. Hij maakt een soort tributes aan oude films in een nieuw jasje met zijn eigen stijl.

Voor mij persoonlijk.zijn There Will Be Blood (2007) en No Country for Old Men (2007) de beste films aller tijden. Dit zijn meesterwerken.

Maar Citizen Kane en Vertigo, zijn wel erg gedateerde films toch? Moet bekennen dat ik ze nog nooit heb gezien (please don't shoot me :P )
De Kubrick film 2001 is al vrij oud en niet goed door de tijd heen gekomen. Ik vind zijn film The Shining dan wel weer een tijdloze film.

Misschien dat die films mijlpalen hebben neergezet op het gebied van filmtechnieken, maar het gaat mensen toch vooral om de emoties die je voelt bij een goede film? Dat verklaart de lijst van IMDB wel.
Emoties kun je ook ervaren door/vinden in originaliteit die je ziet in de manier waarop een film is gemaakt, o.a. de techniek.
Dat is voor iedereen ook weer anders.
Kijk eens een Tarkovsky.

Citizen Kane is zeer zeker niet gedateerd, in feite is hij volgens velen (waaronder ik) nog steeds onovertroffen.

Enne... kijk Vertigo eens. Gedateerde beelden, dat wel maar een meesterwerk dat zijn weerga niet kent en van alles doet in je hoofd, dat is het mooie. Suspense.
pi_181242697
Ja. Al is de vraag natuurlijk wanneer en welke film(s). Films moeten even rijpen voordat ze hoog in een lijst als S&S of TSPDT terecht komen. Ik zie films als Mulholland Dr. en In the Mood For Love echt wel hoge ogen gooien binnen nu en zeg 20 jaar, en wie weet wat daar bij kan komen (A Separation, bijvoorbeeld? The Tree of Life?). Citizen Kane was in 1941 overigens een behoorlijke flop, dus hoe we nu over hedendaagse films denken hoeft zeker niet te betekenen dat dat over 50 jaar nog zo is. Al blijft mensen + verandering wel iets lastigs; zie bijvoorbeeld ook de Top 2000..

Het ding met IMDb en lijsten als S&S is dat fans van S&S IMDb zien als popie jopie, en fans van IMDb S&S als elitair geneuzel. Het is gewoon twee verschillende doelgroepen, en verschillende soorten films + criteria waarop beoordeeld wordt. Beiden is niks mis mee, en er zal over elke best-of lijst eeuwig gediscussieerd blijven. Al ben ik er persoonlijk langzaamaan wel klaar mee (met canon). Ik merk dat ik de intro wel gehad heb en nu beter zelf goede dingen kan vinden dan dit soort lijsten afwerken.

Maar er wordt zat nieuws gedaan en geëxperimenteerd. Dogme '95 als filmstroming. Memento speelt met chronologie, The Sixth Sense zet een hele film op z'n kop met 1 scene (al is dit misschien geen geweldig voorbeeld), Dogville met zijn set design, Kieslowski zeker in Troix Couleurs doet magische dingen met belichting en kleur. We hebben tegenwwordig de steadycam, de found-footage / handhelds, films geschoten op een smartphone.. Sinds begin jaren '90 met Jurassic Park hebben we CG die nog steeds beter wordt. Een korte hype met 3D. De wereld van animatie / anime is de afgelopen 20-30 jaar gigantisch geworden met naast Disney ook Pixar en Ghibli etc. Film wordt steeds globaler en toegankelijker voor meerdere culturen. Het zijn goude tijden voor de internationale / art house film. Misschien boeit het je niet, of zijn de films niet geweldig of niet naar je smaak, maar er wordt enorm veel nieuws geprobeerd. Misschien wel meer dan ooit.

En daar komt nog eens bij dat ook steeds meer (echt) oude films beschikbaar komen en/of gerestaureerd worden, zodat we ook daar helemaal op los kunnen en de diepte in kunnen duiken.

Overigens komt het meerendeel van wat ik kijk ook van voor 1970 hoor. Doe mij maar Mizoguchi, Bergman, Lang, Ozu, of Hitchcock. Maar goed, smaak..

Als je iets recents en origineels wil zien, kijk bijvoorbeeld eens Risttuules (2014) - IMDb of It's Such a Beautiful Day (2012) - IMDb
kijkt veel films
pi_181245303
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 23:37 schreef ellone het volgende:
Ja. Al is de vraag natuurlijk wanneer en welke film(s). Films moeten even rijpen voordat ze hoog in een lijst als S&S of TSPDT terecht komen. Ik zie films als Mulholland Dr. en In the Mood For Love echt wel hoge ogen gooien binnen nu en zeg 20 jaar, en wie weet wat daar bij kan komen (A Separation, bijvoorbeeld? The Tree of Life?). Citizen Kane was in 1941 overigens een behoorlijke flop, dus hoe we nu over hedendaagse films denken hoeft zeker niet te betekenen dat dat over 50 jaar nog zo is. Al blijft mensen + verandering wel iets lastigs; zie bijvoorbeeld ook de Top 2000..

Het ding met IMDb en lijsten als S&S is dat fans van S&S IMDb zien als popie jopie, en fans van IMDb S&S als elitair geneuzel. Het is gewoon twee verschillende doelgroepen, en verschillende soorten films + criteria waarop beoordeeld wordt. Beiden is niks mis mee, en er zal over elke best-of lijst eeuwig gediscussieerd blijven. Al ben ik er persoonlijk langzaamaan wel klaar mee (met canon). Ik merk dat ik de intro wel gehad heb en nu beter zelf goede dingen kan vinden dan dit soort lijsten afwerken.

Maar er wordt zat nieuws gedaan en geëxperimenteerd. Dogme '95 als filmstroming. Memento speelt met chronologie, The Sixth Sense zet een hele film op z'n kop met 1 scene (al is dit misschien geen geweldig voorbeeld), Dogville met zijn set design, Kieslowski zeker in Troix Couleurs doet magische dingen met belichting en kleur. We hebben tegenwwordig de steadycam, de found-footage / handhelds, films geschoten op een smartphone.. Sinds begin jaren '90 met Jurassic Park hebben we CG die nog steeds beter wordt. Een korte hype met 3D. De wereld van animatie / anime is de afgelopen 20-30 jaar gigantisch geworden met naast Disney ook Pixar en Ghibli etc. Film wordt steeds globaler en toegankelijker voor meerdere culturen. Het zijn goude tijden voor de internationale / art house film. Misschien boeit het je niet, of zijn de films niet geweldig of niet naar je smaak, maar er wordt enorm veel nieuws geprobeerd. Misschien wel meer dan ooit.

En daar komt nog eens bij dat ook steeds meer (echt) oude films beschikbaar komen en/of gerestaureerd worden, zodat we ook daar helemaal op los kunnen en de diepte in kunnen duiken.

Overigens komt het meerendeel van wat ik kijk ook van voor 1970 hoor. Doe mij maar Mizoguchi, Bergman, Lang, Ozu, of Hitchcock. Maar goed, smaak..

Als je iets recents en origineels wil zien, kijk bijvoorbeeld eens Risttuules (2014) - IMDb of It's Such a Beautiful Day (2012) - IMDb
Mulholland Drive en In The Mood For Love zijn inmiddels al Top 100 films op TSPDT.
Maare... Mizoguchi? Dat is echt één van mijn favorieten. Ik kom weinig mensen tegen die hem kennen.
Vooral Ugetsu Monogatari uit 1953 vind ik één van de pareltjes uit zijn oeuvre.
Hij staat trouwens jaarlijks en onafgebroken met 2 films in de Top 100 in diezelfde Top 1000 lijst.
pi_181257037
Als je niet gelooft dat een Top 5 van films (maar net zo goed een Top 5 van boeken of muziek) ooit nog kan veranderen, heb je de moed eigenlijk al opgegeven en moet je je afvragen waarom je nog films kijkt. Natuurlijk kan er altijd nog steeds een betere film worden gemaakt.

Sowieso valt over smaak altijd te twisten. De top-5 van een filmcriticus is de top-5 van een filmcriticus; niks meer of minder.
pi_181258901
Ik denk niet dat die ooit nog gaat veranderen, maar soit, dat zijn sowieso niet de type films waarin ik geïnteresseerd in ben. Al zijn Vertigo en 2001: A Space Odyssey nog steeds erg goede films, en vind ik ze niet gedateerd. 2001: A Space Odyssey is juist ontzettend goed de tijd doorgekomen. Mij blijft het verbazen hoe die film in 1968 is gemaakt.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
pi_181310363
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 16:56 schreef Homijn het volgende:
Als je niet gelooft dat een Top 5 van films (maar net zo goed een Top 5 van boeken of muziek) ooit nog kan veranderen, heb je de moed eigenlijk al opgegeven en moet je je afvragen waarom je nog films kijkt. Natuurlijk kan er altijd nog steeds een betere film worden gemaakt.

Sowieso valt over smaak altijd te twisten. De top-5 van een filmcriticus is de top-5 van een filmcriticus; niks meer of minder.
Ja, een critici is inderdaad 'maar' een critici en niets meer en niets minder, maar als je me goed zou lezen dan zou je begrijpen dat het me in dit topic juist enkel om die critici gaat.
Het gaat mij er helemaal niet om of een critici gelijk heeft of niet en wat de 'beste' film is.
Dat is weer iets voor een heel ander topic.
Lees a.u.b. eerst goed waarom ik een topic start.

Ik denk dat zo goed als het merendeel van alle hedendaagse schrijvers het er over eens zal zijn dat Dostojevski nooit overtroffen zal worden.
Ook al schrijven ze zelf in een totaal andere stijl en houden ze niet van zijn werk.
Zo werkt dat ook met films.
Alle cineasten adoreren Renoir, Welles, Buñuel, Tarkovsky, Kubrick, Kurosawa, Hitchcock... noem ze maar op.
Het spreekwoord: It takes one to know one.

Je hoeft iets persoonlijk niet goed te vinden om te weten dat het dat wel is.
Het waarheid/werkelijkheid verhaal.
Ik b.v. vind 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick een meesterwerk maar ik hou er niet van.



[ Bericht 13% gewijzigd door Bracha020 op 19-08-2018 22:51:22 ]
  maandag 20 augustus 2018 @ 23:55:21 #9
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_181337660
Zoals eerder gezegd zijn IMDb en TSPDT gemaakt voor verschillende doelgroepen. Als je wat thuis bent in de "betere film", dan vind ik dat TSPDT eigenlijk ook wel relatief cliché is.

Zelf vind ik dat ik wel redelijk thuis ben in de Japanse cinema en als je dan die top 1000 ziet, dan word je echt doodgegooid met Ozu, Mizoguchi en Kurosawa. Bij de best geplaatste Japanse films staat vrijwel niets dat niet van 1 van die 3 komt en in de hele lijst komen sommige andere namen nauwelijks voor (Naruse, Kobayashi) en anderen helemaal niet (Inagaki, Shimizu, Kinoshita), terwijl die toch wel films hebben gemaakt die beter zijn dan de 10e beste film van Mizoguchi. Maar dat zijn helaas namen waarvan het niet zo hip is om ze goed te vinden.

Daarnaast vind ik dat er ook gewoon te weinig recente films tussen staan. Even opnieuw Japan als voorbeeld -> de laatste 30 jaar is Japan blijkbaar alleen relevant als het over een Ghibli gaat. Gelukkig staan Kitano en Koreeda er nog wel in, maar dan wel met de gebruikelijke dweepfilms, terwijl ze toch beter werk hebben. Ik kan alleen maar vermoeden dat dit ook geldt voor andere landen. Leuk hoor, al die Tarkovsky's, maar Zvyagintsev mag er dan ook wel meer dan 1 keer in en dan misschien iets hoger dan plekje 830. Maar goed, nu lijkt het alsof ik de filmsnobs wil out-snobben en dat was de bedoeling niet. Hetzelfde geldt voor Whiplash, Prisoners, Room of Mad Max: Fury Road. Zet dat er gewoon meteen in (en als ze dan toch bezig zijn, haal dat fucking Avatar er even uit :'))

Mijn punt is eigenlijk dat de doorsnee arthouse-liefhebbende criticus ook meestal wel binnen de lijntjes blijft. Andere lijntjes weliswaar, maar toch lijntjes. Zo'n lijst is goed om een basis op te bouwen, maar eens die er is, zou ik 'm toch achter laten. Of hij nu IMDb of TSPDT heet, dat maakt niet echt uit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_181344346
Ik denk wel dat het zal veranderen. Nieuwe generaties zullen toch steeds een andere insteek en smaak hebben. Zo denk ik ook dat films als Mulholland Drive, In the Mood for Love, Mad Max: Fury Road, maar ook Drive en Children of Men hard gaan stijgen in pakweg 10 jaar. Maar goed, ik kan er ook helemaal naast zitten.

Ik kan me ook wel vinden in de opmerking dat IMDb teveel voor het plebs is terwijl die lijsten die OP noemt voor mij iets te elitair zijn. Zo heb ik films als Stalker, Vertigo, 2001 en Apocalypse Now nooit geweldig gevonden. Letterboxd.com is voor mij de gulden middenweg wat dat betreft.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:28:49 #11
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_181344609
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:59 schreef Harvest89 het volgende:

De Kubrick film 2001 is al vrij oud en niet goed door de tijd heen gekomen.
2001 is juist 1 van de weinige ( SF ) films die immuun lijkt te zijn voor De Tijd. Heb m onlangs nog op het grote doek gezien. Fantastische ervaring.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:31:49 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_181344665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 12:28 schreef EP3 het volgende:

[..]

2001 is juist 1 van de weinige ( SF ) films die immuun lijkt te zijn voor De Tijd. Heb m onlangs nog op het grote doek gezien. Fantastische ervaring.
Zou goed kunnen.
Ik vond het maar een matige film, maar ik begrijp goed waarom mensen het als een meesterwerk zien.

Ik vind zelf A Clockwork Orange en The Shining de beste Kubrick films.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_181352278
quote:
99s.gif Op maandag 20 augustus 2018 23:55 schreef SaintOfKillers het volgende:
Daarnaast vind ik dat er ook gewoon te weinig recente films tussen staan.
Dat vind ik dan weer niet. Van mij mogen films best eventjes een aantal jaren - ook best meer dan 10 - rijpen in gedachten, zodat de hype-factor er uit is en we hem meer dan 1x kunnen zien met wat tijd ertussen. Dat elke nieuwe blockbuster meteen landt in de IDMb top 250, om er in de weken/maanden erna vrolijk weer uit te donderen, is vrij belachelijk en draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid van die lijst.

Wbt Japanse film ben ik het dan wel weer helemaal met je eens. Mijn jaarlijkse top 100 is iets van 1/3 Japans, dus ik weet er ook wel wat van. En het doet 'pijn' dat iemand als Mikio Naruse of Kon Ichikawa vaak totaal genegeerd wordt. Japanse film van zeg '75-'95 is niet veel vergeleken met ervoor en erna, maar Shunji Iwai, Naomi Kawase, Mamoru Oshii, Satoshi Kon, en degenen die jij al noemde hebben een hoop kwaliteit geleverd de afgelopen decennia. En dan kunnen we er vast nog wel wat namen bijverzinnen :)

Zoals ik al aangaf ben ik klaar met canon. Lijsten op iCheckMovies zoals deze zijn voor mij nu geweldig (9x Naruse, bijvoorbeeld), maar gewoon wat rondklikken van film naar film op IMDb levert ook een hoop tofs op.

Ik zie Under the Skin overigens ook nog wel hoge ogen gooien in de toekomst. Maar goed. We hebben het hier over een top 100. Dat pak 'm beet 1 film per filmjaar, en het worden steeds meer jaren en oude films veranderen niet. Dus zo vreemd is het allemaal ook weer niet dat het behoorlijk statisch is en blijft.
kijkt veel films
pi_181362380
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 12:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Zou goed kunnen.
Ik vond het maar een matige film, maar ik begrijp goed waarom mensen het als een meesterwerk zien.

Ik vind zelf A Clockwork Orange en The Shining de beste Kubrick films.
Ik ben grote Kubrick fan maar The Shining vind ik persoonlijk zijn minste film.
2001: A Space Odyssey zijn absolute meesterwerk.
Maar ik denk dat je die film moet begrijpen.
En daarmee wil ik niet zeggen dat de één dom is en de ander niet maar bepaalde mensen begrijpen bepaalde films niet.
Er zijn ook veel mensen die Jazz muziek niet begrijpen. Omdat het in eerste instantie gecompliceerd lijkt of gewoon niet binnenkomt bij je.

2001: A Space Odyssey is mijns inziens ook voor een heel ander publiek gemaakt dan The Shining.
Het is een film met heel veel verschillende lagen, het geeft je als het ware les. Het laat je de geschiedenis van de mens en de aarde zien, het neemt je mee op een reis. En dat allemaal verpakt in een heel apart sfeertje.
The Shining is wat dat betreft een 'doodgewone' film die voor vrijwel iedereen te begrijpen is. Spanning en mooie beelden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bracha020 op 22-08-2018 00:36:31 ]
  woensdag 22 augustus 2018 @ 01:49:57 #15
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_181363128
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 00:29 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Ik ben grote Kubrick fan maar The Shining vind ik persoonlijk zijn minste film.

Hij heeft in de jaren 50 en 60 toch n aantal films gemaakt die kwalitatief onder doen voor zijn latere werk. En The Shining is zeker meer dan n 'doodgewone film'. Het perfectionisme dat zo kenmerkend is voor Kubrick druipt er in die film vanaf. Een lust voor het oog, met scènes die je een levenlang bijblijven. Tel daar nog de angstaanjagende soundtrack en acteerprestaties bij op en je hebt n verdomd goede film. ( Die film wordt niet voor niets alom beschouwd als 1 van zijn beste werken. ) Maar dat 2001 zijn belangrijkste werk is wordt ook - terecht - door zo'n beetje iedere filmliefhebber en cineast beaamd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_181364223
Ik krijg sterk de indruk dat de filmcritici van bovengenoemde sites veel te veel in het verleden zijn blijven hangen. Daarom zullen dat soort lijstjes niet veel veranderen.
pi_181477288
Het is ook zo dat het heel moeilijk is om vandaag de dag nog echt origineel te zijn, en als men origineel is, is het vaak aanstootgevend of controversieel, en dat maakt het ook zo lastig om nog in de buurt te komen van trendsetters enzovoort.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
  zondag 26 augustus 2018 @ 19:22:57 #18
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_181479588
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:26 schreef ellone het volgende:

[..]

Dat vind ik dan weer niet. Van mij mogen films best eventjes een aantal jaren - ook best meer dan 10 - rijpen in gedachten, zodat de hype-factor er uit is en we hem meer dan 1x kunnen zien met wat tijd ertussen. Dat elke nieuwe blockbuster meteen landt in de IDMb top 250, om er in de weken/maanden erna vrolijk weer uit te donderen, is vrij belachelijk en draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid van die lijst.
Dit zijn lijsten van critici, ik ga er vanuit dat die een hype wel kunnen plaatsen en in staat zijn om na een half jaartje of zo te beslissen of iets in hun top X hoort. Bij recente films wist ik toen ik de bioscoop uitliep dat Drive, Jagten of A Separation ergens in mijn eigen toplijstje hoorden. Maar ik ben dan ook geen criticus, de schoonheid in het werk van Jarman of Brakhage (die in die top 1000 staan) ontgaat me volledig.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 19 september 2018 @ 23:44:35 #19
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_182017902
Ik prefereer een prettig midden tussen de cliché snoblijst van TSPDT en de massaconsumptielijst van IMDB. Op beide lijsten staan missers maar veel relevanter is dat op beide lijsten veel films ontbreken.

Verder is originaliteit fijn maar als criterium overrated.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')