abonnement Unibet Coolblue
pi_181377041
Misschien doen ze het ook wel standaard hoor in het ziekenhuis, maar er is (nog) helemaal niks over gezegd. Dank voor jullie ervaringen, maakt voor mij wel duidelijk dat ik dit gewoon wil.
Merk dat het ziekenhuis sowieso slecht is in informeren wat er nu precies gaat gebeuren, dus ik ga dat even goed navragen vrijdag bij mijn afspraak. Ben voor mn gevoel nu echt niet voorbereid op wat er gaat gebeuren, in zoverre dat kan natuurlijk!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 22 augustus 2018 @ 18:48:52 #277
269689 crew  Viv
pi_181377471
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 17:32 schreef klaprooss het volgende:
Even ter vergelijking nog. De oudste zag lang geel en viel vlot af. De jongste was super mooi roze O+ en heul weinig afgevallen de eerste week.
Toen ik me er in verdiepte (2016, geen idee of er inmiddels meer onderzoek naar gedaan is) werd juist bij het laten uitkloppen een hogere kans op geelzucht bij de baby gezien. Ik had daarom vooraf geen duidelijke voorkeur voor het één of het ander. De verloskundige (thuisbevalling) stelde het voor na de bevalling en het voelde op dat moment goed, dus wel laten uitkloppen (maar dat duurde zeker geen uur hoor).
pi_181377632
Ons ziekenhuis doet het ook niet standaard. Bij de oudste was de navelstreng al binnen een minuut doorgeknipt. Daar schrok ik echt van dat het zo snel al werd gedaan. (Volgorde; geboren - mutsje op - op mijn buik - klem erop - navelstreng doorknippen)

Nu had ik een bevalplan gemaakt en daarin gezet dat ik de navelstreng wou laten uitkloppen mits het goed zou gaan met de baby en mij (en dat het mutsje pas opkomt als de baby op mijn buik lag). Het is niet helemaal gelukt om de navelstreng te laten uitkloppen, omdat J. wat grauwig bleef en ze hem beter op gang wilden helpen. Na 9 min heeft mijn man de navelstreng doorgeknipt en meteen werd de placenta ook geboren. Die 9 min waren zo waardevol! Zo konden wij rustig J. bewonderen en zelf de navelstreng voelen kloppen O+

S. (39+5) werd na de geboorte meteen behoorlijk geel terwijl J. nauwelijks geel is geweest. (37+1)
pi_181378717
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 18:48 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Toen ik me er in verdiepte (2016, geen idee of er inmiddels meer onderzoek naar gedaan is) werd juist bij het laten uitkloppen een hogere kans op geelzucht bij de baby gezien. Ik had daarom vooraf geen duidelijke voorkeur voor het één of het ander. De verloskundige (thuisbevalling) stelde het voor na de bevalling en het voelde op dat moment goed, dus wel laten uitkloppen (maar dat duurde zeker geen uur hoor).
Maar niet meer klinisch relevante hyperbili, voor zover ik altijd lees.
Vertaling :+ wel meer geel zien maar niet meer behandelingen of ziekenhuis-opnames.

Vergeet niet lieve vrouwen dat geelzien heel veel oorzaken kan hebben. Geelzien komt doordat de baby voor de geboorte een heel hoog Hb heeft voor de zuurstof transportatie. Na de geboorte daalt dit. Al die rode bloedcellen moeten door het lichaam zelf afgebroken worden. De lever speelt daar een hele belangrijke rol in, maar die gaat pas na de geboorte werken, en komt bij sommige kinderen wat trager op gang. Dan krijg je dus een ophoping van bilirubine, dit kleurt de organen en uiteindelijk de huid en het oogwit geel. Bilirubine bindt zich aan vocht en wordt zo oa door het lichaam eruit gewerkt (daarom is de ontlasting geel!). Met borstvoeding wordt echter een deel van de bilirubine in de darmen opnieuw opgenomen in het lichaam. Borstvoedingsbaby's moeten dus harder werken om een hyperbili af te breken dan kindjes die kunstvoeding krijgen.
Als een kind een blauwe plek heeft dan zit daar ook extra bloed in wat afgebroken moet worden, ergo, ze gaan meer geel zien. Dit zie je bijvoorbeeld vrij veel na een vacuum of tang bevalling. Verder is er een etnische en een erfelijke component. Dit lijkt gewoon te maken te hebben met hoe snel die lever een keertje gaat werken. Ohja en jongetjes hebben somehow meer kans dan meisjes.

Mijn oudste werd na een minuut of 3 afgenaveld. Standaardprocedure maar dus niet directdirect, ze heeft flink geel gezien. Zij kreeg borstvoeding en had een enorm cefaalhematoom. Bili is 3x bepaald maar was steeds net op t randje goed.
Middelste werd na minuut of 2 afgenaveld vanwege fluxus bij mij. Zag ook geel maar viel mee. Bili 1x geprikt.
Jongste heeft het langst aan de ns vast gezeten maar ook niet extreem ivm prik voor de placenta op mijn verzoek. Minuut of 5? Geen idee. Ns is wel uitgemolken richting baby. Hij zag het meest geel, heeft bijna een week in zh gelegen voor fototherapie, zijn bili waarde zat op de grens van wisseltransfusie. Ik link dit zelf geheel niet aan tijdstip afnavelen (en de kinderartsen ook niet ;) ). Mijn kinderen zagen alle 3 geel, ik heb zelf ook een week fototherapie gehad en ze hebben deels aziatisch bloed. Alle drie kregen (veel!!) moedermelk. Ik denk dat we bili-technisch gewoon een beetje een matige combo te pakken hebben gehad, en dat mn jongste gewoon de pech heeft gehad dat hij een jongetje is :+
:)
pi_181379004
Overigens ben ik zelf voorstander van wachten met afnavelen.
Tijdens bevalling zit ongeveer 1/3e bloed in de placenta en 2/3 in de baby. Het bloed in de placenta is wat mij betreft dus gewoon bloed van de baby en niet "navelstrengbloed" zoals sanquin het graag noemt. Dit creëert een beetje de illusie dat de baby het niet mist want het is niet van hem. Wat je in feite doet is 1/4e tot 1/3e van het bloed van je baby doneren aan het goede doel. Haske prima als je dat graag wil. Dat komt neer op 75ml pak-hem-beet. Lijkt weinig hè? Als je dat vertaalt naar volwassenen is de hoeveelheid vergelijkbaar met 1.5 tot 2 liter.

Er zijn talloze onderzoeken die laten zien dat kinderen in de vroeg afnavelen-groep (<1 minuut) op leeftijd van 4mnd een lager ijzergehalte hebben. Bovendien lijken mn jongetjes in deze groep zich op leeftijd 12 mnd trager te ontwikkelen fysiek. In de laat afnavelen groep (3 min) kwam idd vaker een hogere bilirubine voor, maar zover mij bekend zonder dat het ook tot meer behandelingen leidde. Op de leeftijd van 4 jaar zijn de verschillen tussen de groepen weer verdwenen.
In Amsterdam loopt momenteel een onderzoek waarbij ze de flow in de navelstreng meten na de geboorte. Daar lijkt tot nu toe dat de ns weliswaar nog lang kan kloppen/pulseren maar dat er nauwelijks tot geen flow meer is naar de baby toe na een minuut of 4/5.
:)
  woensdag 22 augustus 2018 @ 20:18:26 #281
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181380052
Ik jompel even voor de uitgebreide info, txs mignonne! *O*


En de gyn vindt inderdaad dat ik (veel) rustiger aan moet doen. Leidinggevende weet het al, we hebben samen besloten dat ik dinsdag met de bedrijfsarts overleg over een ander aantal uren en minder reizen. Ik ben nu kapot, in de auto zitten is echt m'n hobby niet momenteel en ook weer flink gespuugd, maar heb er wel vertrouwen in dat we een oplossing gaan vinden.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_181381032
Bedankt voor de info mignonne!

Het plan vanuit het ziekenhuis is dat ik met vacuümpomp beval, om de inspanning voor mijn lichaam zo laag mogelijk te houden. Ik had ook al gelezen over dat baby’s daar vaak een blauwe plek (en punthoofd) aan over houden en vind dat toch zo zielig (ook al trekt het weer weg) Mijn lieve baby ;( Maar kan dus ook consequenties hebben voor geel zien. Neem ik ook weer mee in bespreken van alles vrijdag met de gyn.
Ik ben helemaal geen fan van dit plan en kan er niet aan wennen, ook al “ weet” ik dit al weken. Wordt er echt verdrietig van dat ik bij voorbaat het niet zelf mag doen, ook al is dat misschien het beste voor mijn lichaam en heb ik mn energie daarna ook nodig voor herstel/zorgen voor de baby/borstvoeding

En Tink dat klinkt goed. Had de gyn nog een andere verklaring voor het spugen, behalve te druk?
pi_181381180
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:47 schreef Fuchsia_roze het volgende:
Bedankt voor de info mignonne!

Het plan vanuit het ziekenhuis is dat ik met vacuümpomp beval, om de inspanning voor mijn lichaam zo laag mogelijk te houden. Ik had ook al gelezen over dat baby’s daar vaak een blauwe plek (en punthoofd) aan over houden en vind dat toch zo zielig (ook al trekt het weer weg) Mijn lieve baby ;( Maar kan dus ook consequenties hebben voor geel zien. Neem ik ook weer mee in bespreken van alles vrijdag met de gyn.
Ik ben helemaal geen fan van dit plan en kan er niet aan wennen, ook al “ weet” ik dit al weken. Wordt er echt verdrietig van dat ik bij voorbaat het niet zelf mag doen, ook al is dat misschien het beste voor mijn lichaam en heb ik mn energie daarna ook nodig voor herstel/zorgen voor de baby/borstvoeding

En Tink dat klinkt goed. Had de gyn nog een andere verklaring voor het spugen, behalve te druk?
Huh? Puur voor mijn nieuwsgierigheid, kun je me de achtergrond van dit plan vertellen? Ik heb niet gevolgd wat er met je is, maar klinkt pittig.
:)
pi_181381508
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:47 schreef Fuchsia_roze het volgende:
Bedankt voor de info mignonne!

Het plan vanuit het ziekenhuis is dat ik met vacuümpomp beval, om de inspanning voor mijn lichaam zo laag mogelijk te houden. Ik had ook al gelezen over dat baby’s daar vaak een blauwe plek (en punthoofd) aan over houden en vind dat toch zo zielig (ook al trekt het weer weg) Mijn lieve baby ;( Maar kan dus ook consequenties hebben voor geel zien. Neem ik ook weer mee in bespreken van alles vrijdag met de gyn.
Ik ben helemaal geen fan van dit plan en kan er niet aan wennen, ook al “ weet” ik dit al weken. Wordt er echt verdrietig van dat ik bij voorbaat het niet zelf mag doen, ook al is dat misschien het beste voor mijn lichaam en heb ik mn energie daarna ook nodig voor herstel/zorgen voor de baby/borstvoeding

En Tink dat klinkt goed. Had de gyn nog een andere verklaring voor het spugen, behalve te druk?
Nu is het wel jouw eerste, maar in principe kan het lichaam het ook zelf doen met reflectoire persdrang. Toch Mignonne?

Bij J. heb ik niet geperst, enkel een paar keer toen ik het niet kon houden. Verder hem eruit gezucht. Maar wel mijn 2e kindje.
pi_181381626
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:58 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Nu is het wel jouw eerste, maar in principe kan het lichaam het ook zelf doen met reflectoire persdrang. Toch Mignonne?

Bij J. heb ik niet geperst, enkel een paar keer toen ik het niet kon houden. Verder hem eruit gezucht. Maar wel mijn 2e kindje.
Ik heb geen idee wat er speelt dus kan er echt niet over oordelen eerlijk gezegd.

Natuurlijk kan iedere vrouw vaginaal bevallen, de vraag is alleen wat het je 'kost'. Deze afweging is lijkt me niet zomaar gemaakt?
:)
pi_181381743
@VKV
M.b.t. kraamvisite: Wij hebben nu 5 dagen gehad (za-zo-ma-di-woe, vrijdagavond bevallen) en alleen het gezin nog gehad. (Ouders, broers en zussen) Zolang m'n vriendin nog amper uit bed kan en nog niet naar beneden kan (vandaag voor het eerst) ga ik nog geen mensen uitnodigen die ik niet aan het bed wil hebben. Gewoon even lekker rust nog!

@Helsinki
Hopen dat de fotograaf snel reageert..
Dankjewel nog! Hoop dat je voeten de komende dagen ook beter worden nu het koeler gaat worden..

@Loj:
Sterkte met het wachten, de laatste loodjes! <3

@tink89:
Onthoud goed: je vriend zal het graag voor je doen! Hier ook zo ongeveer gegaan, maar na een tijdje toch maar een hulp in huishouding genomen omdat ik het echt niet meer redde buiten het werk om.. Zorg dat hij aan de bel trekt als hij het niet redt, dan kom je er samen wel..

Hoop dat je collega's een beetje meedenken en meehelpen, sterkte!

@Flav:
Gefeliciteerd!

@Leintjeuh:
Gefelciteerd!

@Peacefull:
Yay voor je datum! Heb nog aan je gedacht de laatste dagen... :D

@silliegirl:
Ik ga duimen voor de zondag voor je! Houd vol!

@JaleesaJoia"
Heftig zeg.. Pff. Hoop dat het snel beter met jullie gaat en jullie weer iets meer kunnen genieten van de hele situatie..

@Fuchsia_roze:
Wij hebben de navelstreng laten uitkloppen tot er nog net genoeg bloed in zat voor onderzoek. Half uurtje denk ik ongeveer? De tijd ging zo snel...

---

Kleine update hier:
Onze dame doet het aardig goed. M'n vriendin maakt melk aan voor 3 kinderen... (bij wijze van) dus het drinken gaat onwijs goed. Alleen aardig snel, wat voor krampjes zorgt en voor ons voor korte nachten. Heb dat slaapgebrek wel onderschat. Echt waar, de weken voordat je uitgerekend bent, ook voor de partners: slaap alvast wat extra, het is genieten!

De geboortekaartjes hebben wij uiteindelijk toch z.s.m. verstuurd (vrijdags 's avonds bevallen, zondags besteld, maandag in huis en verstuurd). Hierdoor hebben we nu ook al twee dagen ~15 kaartjes gehad per dag. Hangt nu al een leuke slinger. Nadeel is wel dat je nu veel berichtjes krijgt over kraamvisite.. Maar ja, in de toekomst plannen!

Onze kraamhulp is trouwens fantastisch lief! Vier dagen een geweldige dame gehad waar we nu nog mee appen. Nu nog twee dagen de andere dame (vandaag voor het eerst, maar ze was er ook met de bevalling). Volledige uren, met zelfs extra geïndiceerd vanwege de immobiliteit van m'n vriendin nog. Voelt ergens als luxe, iemand die de was, afwas, lunch e.d. verzorgd, maar ik zou ook niet goed weten wanneer je er goed aan toe komt anders.. Nu voor het eerst weer even een 30-45 minuten 'vrij'.

---

Houd vol dames! Morgen nog warm, daarna even lekker afkoelen. *O*
pi_181383266
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 20:51 schreef mignonne het volgende:

[..]

Huh? Puur voor mijn nieuwsgierigheid, kun je me de achtergrond van dit plan vertellen? Ik heb niet gevolgd wat er met je is, maar klinkt pittig.
Tuurlijk. Ik ben nogal een ingewikkelde medische situatie waar de gyn, longarts, reumatoloog, internist, cardioloog en anesthesist een plan voor hebben gemaakt. Andere onderdeel hiervan is dat ik in een vroeg stadium een ruggenprik krijg, ook om de inspanning voor mijn lichaam zo laag mogelijk te houden.
Ik heb een reumatologische auto immuunziekte die vooral mijn longen heeft aangetast (slechte zuurstofopname en longinhoud, maar gek genoeg geen last hiervan) en een aangeboren hart afwijking (stelt weinig voor, maar ook een risico) Het is 1 groot mysterie hoe mijn lijf op dingen zal reageren. Sta daarom al heel de zwangerschap onder “zware” controle, maar tot nu toe houdt mijn lijf en mijn longen het verrassend goed vol en heb ik geen last. Tot nu toe zitten we in het droomscenario en is iedereen heel blij dat ik de 37 weken heb gehaald. Wat mij vertrouwen geeft in mijn lichaam dat het ook wel een bevalling aan kan. Misschien/waarschijnlijk geheel onterecht hoor.
Kortom: met zo min mogelijk inspanning vaginaal bevallen is het plan om mijn conditie/energie zo goed mogelijk te houden voor daarna. En goed monitoren hoe mijn lichaam/longen reageert op het herstel. Moet dus ook 2/3 dagen blijven.
pi_181383593
Oja, dat is waar Fuchsia, ik wou eerste staan :) Maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig O+ en ik kan inderdaad nog even beter wachten met een geschat gewicht tussen de 3 en 4 kg bij de geboorte ;) En het is fijn om kleuter volgende week nog zelf naar school te kunnen brengen.
Trouwens, ik denk en hoop dat als het zo ver is dat je er echt wel klaar voor bent hoor :*

Ja, dat uitkloppen enzo :) net met manlief even over gehad maar ik ga maandag toch ook maar even mijn tijd opeisen bij de gyn. Het is super druk hier met bevallingen bij de gyn en alles moet zo snel mogelijk. ik hoorde dus vandaag dat de kans groot is dat de geplande ks op een moment moet die ze reserveren voor spoed ks, eind van de dag.. ze zitten propvol :o Maar ik wil ook wel even wat dingen duidelijk hebben :)

Fijn dat het met de kleine goed gaat NJ :) hopelijk gaat het ook snel beter met vrouw :)
pi_181383861
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 21:01 schreef mignonne het volgende:

[..]

Lokquote
Weet je ook zo wat de mogelijkheden zijn bij een geplande keizersnede? Ik snap dat ze me niet een half uur lopen laten liggen om de navelstreng de tijd te geven om uit te kloppen. Maar als alles met mij en uk goed gaat zouden ze dan bijv 5 min kunnen wachten? Of knippen ze de navelstreng altijd instant door als het kind uit de buik is?
Sowieso een vraag die ik bij de volgende afspraak ga stellen, maar als jij toevallig meer weet ;)

NJ fijn om te lezen dat het relatief goed gaat. Ik hoop dat je vrouw snel gaat herstellen en weer mobieler wordt.
pi_181384134
Loj, succes :* niet af laten schepen. Ik snap heel goed dat ze het druk hebben maar jij bent net zo belangrijk als al die anderen. En doe me een lol, als de gyn je geen garanties kan geven over de gentle sectio en alles, bel dan het bronovo. Echt, een geboorte is te belangrijk om het maar af te laten hangen van "handiger voor het operatieschema".

Fuchsia, duidelijk!! Dankjewel voor je toelichting. Wat fijn dat je de 37 weken hebt gehaald!
Misschien nog wat ter overweging voor jezelf, een ruggenprik maakt niet dat je lichaam zich minder in hoeft te spannen, wel dat jij er niets van voelt. Dat zou dus puur zijn om jouw energie te sparen maar je lijf werkt net zo hard. Een epiduraal zorgt er verder vaak voor dat de bloeddruk daalt. Misschien voor jouw hart fijn, misschien niet? Indien in een vroeg stadium gegeven zou het kunnen dat je wat meer kans hebt dat wee opwekkers gegeven moeten worden en wat meer kans op koorts waarvoor je AB krijgt.
Als je een ruggenprik hebt dan kan die in principe, als jij goed voelt waar je heen moet ook aan blijven tijdens het persen. Er zijn op die manier legio vrouwen die hun eerste kind in 10 minuten persen baren, omdat je de epiduraal heel lang aan laat staan waardoor het hoofdje heel diep zakt. Een vacuüm is best een forse ingreep, ik denk dat je gyn zich echt zorgen maakt om je conditie als dat primair al wordt afgesproken. Maar ik proef ook uit je stukjes dat je er zelf eigk niet helemaal ok mee bent. Spreek dat vooral uit! Schrijf je vragen en zorgen op en bespreek het. Net zolang tot je alle info hebt waardoor je je wél ok voelt bij het plan, of tot je een plan hebt liggen waar je wel ok mee bent.
:)
pi_181384515
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 21:56 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Weet je ook zo wat de mogelijkheden zijn bij een geplande keizersnede? Ik snap dat ze me niet een half uur lopen laten liggen om de navelstreng de tijd te geven om uit te kloppen. Maar als alles met mij en uk goed gaat zouden ze dan bijv 5 min kunnen wachten? Of knippen ze de navelstreng altijd instant door als het kind uit de buik is?
Sowieso een vraag die ik bij de volgende afspraak ga stellen, maar als jij toevallig meer weet ;)

NJ fijn om te lezen dat het relatief goed gaat. Ik hoop dat je vrouw snel gaat herstellen en weer mobieler wordt.
Alles kan. Maar je zit op zo'n OK een beetje met de steriliteit. Als navelstreng intact wordt gelaten betekent dat dat er een stuk navelstreng niet steriel ligt te wezen, de kant bij je baby die bij jou ligt, en de andere kant van die streng zit in een grote open wond die absoluut steriel moet blijven. Het is meestal geen onwil maar gewoon een hygiëne/infectiepreventie-probleem.
Je kunt het vragen natuurlijk want er zijn wel zh waar het wel kan, maar die zijn wel in de minderheid.

Bonusvraag, er zijn ook ziekenhuizen waar je zelf je baby aan mag pakken. Dus net als bij een vaginale geboorte. De gynaecoloog doet hoofd en schouders, zegt dan van steek je handen maar uit en dan kun je zelf je baby pakken en op je borst leggen. Doorgaans wel met handschoenen aan. Ook hiervoor geldt dat hygiëne soms de dwarsbomer is. Maar vragen kan altijd ;)
:)
pi_181384672
Hier bijvoorbeeld. Dit was in het Diak in Utrecht. Maar ik weet first hand dat het ook mogelijk is in het Vie Curie, Bernhoven, Bronovo, OLVG en in een van de Friese ziekenhuizen.

https://www.mamaenzo.nl/b(...)j-eigen-keizersnede/
:)
pi_181384674
Je hebt zeker gelijk Mignon, ik ben dan een gemakkelijk geval voor ze, die door de eerste zwangerschap toevallig onder begeleiding van de gyn moet.

Ik had vandaag een fijne anesthesieverpleegkundige en heel eerlijk was dat de eerste die mijn gevoel luisterde en doorvroeg :)

Man en ik hadden idd al het plan gemaakt om evt maandag de verloskundige te bellen voor advies bij blijvende twijfels en ik ga het bronovo zeker onthouden! Tnx! :*
(Ik kan alleen niet zo goed tegen veranderingen enzo dus blijf maar meestal hangen bij het “vertrouwde”.)
pi_181384739
Ik snap dat wel. Heb ik zelf ook last van. Toch weer gedoe en nieuw en overstappen voelt gelijk als zo'n heel ding enz. En dus laat ik het maar doorslepen.
Maar een ander meegeven dat vooral niet te doen kan ik wel heel goed :+
:)
pi_181384778
Je verdient een standbeeld :*
Tnx voor je inzichten altijd O+
pi_181385057
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 22:02 schreef mignonne het volgende:
Fuchsia, duidelijk!! Dankjewel voor je toelichting. Wat fijn dat je de 37 weken hebt gehaald!
Misschien nog wat ter overweging voor jezelf, een ruggenprik maakt niet dat je lichaam zich minder in hoeft te spannen, wel dat jij er niets van voelt. Dat zou dus puur zijn om jouw energie te sparen maar je lijf werkt net zo hard. Een epiduraal zorgt er verder vaak voor dat de bloeddruk daalt. Misschien voor jouw hart fijn, misschien niet? Indien in een vroeg stadium gegeven zou het kunnen dat je wat meer kans hebt dat wee opwekkers gegeven moeten worden en wat meer kans op koorts waarvoor je AB krijgt.
Als je een ruggenprik hebt dan kan die in principe, als jij goed voelt waar je heen moet ook aan blijven tijdens het persen. Er zijn op die manier legio vrouwen die hun eerste kind in 10 minuten persen baren, omdat je de epiduraal heel lang aan laat staan waardoor het hoofdje heel diep zakt. Een vacuüm is best een forse ingreep, ik denk dat je gyn zich echt zorgen maakt om je conditie als dat primair al wordt afgesproken. Maar ik proef ook uit je stukjes dat je er zelf eigk niet helemaal ok mee bent. Spreek dat vooral uit! Schrijf je vragen en zorgen op en bespreek het. Net zolang tot je alle info hebt waardoor je je wél ok voelt bij het plan, of tot je een plan hebt liggen waar je wel ok mee bent.
Bedankt voor je reactie. Ook rond de ruggenprik. Ik moet sowieso een uur reizen naar het ziekenhuis en zit natuurlijk ook niet gelijk in de auto en moet daar ook wachten op de anesthesist. Zelf hoop ik daardoor te kunnen voorkomen dat de ruggenprik er met een heel vroeg stadium al in zit. Misschien goed om ook te bespreken.
Het is inderdaad ook de bedoeling om de baby al zo diep mogelijk te laten zakken.

Ik ben zeker niet okay met de vacuümpomp bij voorbaat in het plan en heb ook uitgesproken dat ik het emotioneel heel lastig vind dat ik “niks” mag doen/niet mag persen. De medische situatie is volgens alle specialisten inderdaad zorgelijk en ze hebben al heel wat uren en MDO’s mijn situatie besproken. Ik begrijp dus wel dat het gebaseerd is op het beste voor mij en baby, maar mijn ervaring met het ziekenhuis is ook wel dat ze heel rechtlijnig kunnen denken en weinig flexibel zijn. Ik had gehoopt met het verlopen van de tijd meer okay te zijn met het plan.
Wordt een lang gesprek vrijdag.

Ik voel mij zo’n leek he bij zo’n gyn en laat mij dan een beetje overrulen. :{ Mijn man is het vaak ook eens met wat er “moet”, omdat hij het beste voor mij en baby wilt en voelt dat emotioneel gezien minder bij.
Tot zover mijn geëmancipeerde ik die altijd dr mening geeft :')
pi_181385512
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 22:12 schreef mignonne het volgende:

[..]

Alles kan. Maar je zit op zo'n OK een beetje met de steriliteit. Als navelstreng intact wordt gelaten betekent dat dat er een stuk navelstreng niet steriel ligt te wezen, de kant bij je baby die bij jou ligt, en de andere kant van die streng zit in een grote open wond die absoluut steriel moet blijven. Het is meestal geen onwil maar gewoon een hygiëne/infectiepreventie-probleem.
Je kunt het vragen natuurlijk want er zijn wel zh waar het wel kan, maar die zijn wel in de minderheid.

Bonusvraag, er zijn ook ziekenhuizen waar je zelf je baby aan mag pakken. Dus net als bij een vaginale geboorte. De gynaecoloog doet hoofd en schouders, zegt dan van steek je handen maar uit en dan kun je zelf je baby pakken en op je borst leggen. Doorgaans wel met handschoenen aan. Ook hiervoor geldt dat hygiëne soms de dwarsbomer is. Maar vragen kan altijd ;)
Many thnx :* Ook voor het extra idee van het aanpakken. Ik ga het zeker vragen! Nee heb je... ;)
pi_181385684
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 22:25 schreef Fuchsia_roze het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ook rond de ruggenprik. Ik moet sowieso een uur reizen naar het ziekenhuis en zit natuurlijk ook niet gelijk in de auto en moet daar ook wachten op de anesthesist. Zelf hoop ik daardoor te kunnen voorkomen dat de ruggenprik er met een heel vroeg stadium al in zit. Misschien goed om ook te bespreken.
Het is inderdaad ook de bedoeling om de baby al zo diep mogelijk te laten zakken.

Ik ben zeker niet okay met de vacuümpomp bij voorbaat in het plan en heb ook uitgesproken dat ik het emotioneel heel lastig vind dat ik “niks” mag doen/niet mag persen. De medische situatie is volgens alle specialisten inderdaad zorgelijk en ze hebben al heel wat uren en MDO’s mijn situatie besproken. Ik begrijp dus wel dat het gebaseerd is op het beste voor mij en baby, maar mijn ervaring met het ziekenhuis is ook wel dat ze heel rechtlijnig kunnen denken en weinig flexibel zijn. Ik had gehoopt met het verlopen van de tijd meer okay te zijn met het plan.
Wordt een lang gesprek vrijdag.

Ik voel mij zo’n leek he bij zo’n gyn en laat mij dan een beetje overrulen. :{ Mijn man is het vaak ook eens met wat er “moet”, omdat hij het beste voor mij en baby wilt en voelt dat emotioneel gezien minder bij.
Tot zover mijn geëmancipeerde ik die altijd dr mening geeft :')
Oh maar dat laatste is heel herkenbaar! Ik ben in het dagelijks leven best assertief en durf wel te vragen. Maar bij artsen en doktoren heb ik dat minder. Ik heb denk ik net even teveel respect voor ze om kritische vragen te stellen. Zeker bij personen die voor mijn gevoel minder open zijn of haast hebben of zo.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 22 augustus 2018 @ 23:12:45 #299
269689 crew  Viv
pi_181386972
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:34 schreef mignonne het volgende:
Maar niet meer klinisch relevante hyperbili, voor zover ik altijd lees.
Vertaling :+ wel meer geel zien maar niet meer behandelingen of ziekenhuis-opnames.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 19:44 schreef mignonne het volgende:
Er zijn talloze onderzoeken die laten zien dat kinderen in de vroeg afnavelen-groep (<1 minuut) op leeftijd van 4mnd een lager ijzergehalte hebben.
Ja, en hoe vaak is dat lagere ijzergehalte klinisch relevant? :s) Ik had er vooraf dus zo'n lood-om-oud-ijzer-indruk van gekregen, en dat klopt blijkbaar ook als je na 4 jaar kijkt. :7 Uiteindelijk voelde het heel logisch om haar zoveel mogelijk van haar eigen bloed mee te geven (ook al moest ze dat ook weer gaan afbreken).
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 22:25 schreef Fuchsia_roze het volgende:
Ik ben zeker niet okay met de vacuümpomp bij voorbaat in het plan en heb ook uitgesproken dat ik het emotioneel heel lastig vind dat ik “niks” mag doen/niet mag persen. De medische situatie is volgens alle specialisten inderdaad zorgelijk en ze hebben al heel wat uren en MDO’s mijn situatie besproken. Ik begrijp dus wel dat het gebaseerd is op het beste voor mij en baby, maar mijn ervaring met het ziekenhuis is ook wel dat ze heel rechtlijnig kunnen denken en weinig flexibel zijn. Ik had gehoopt met het verlopen van de tijd meer okay te zijn met het plan.
Wordt een lang gesprek vrijdag.
Wat ik heb geleerd over de vacuümpomp is dat ze alleen met het laatste stukje kunnen helpen, dus om ervoor te zorgen dat de baby niet terug naar binnen zakt na een wee, of om te helpen de laatste bocht goed te nemen. Dat is gevoelsmatig misschien alweer fijner dan het idee dat je lieve nietsvermoedende baby ineens aan het hoofd helemaal naar buiten wordt getrokken? :* Succes met het bespreekbaar maken!
pi_181387463
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 23:12 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]


[..]

Ja, en hoe vaak is dat lagere ijzergehalte klinisch relevant? :s) Ik had er vooraf dus zo'n lood-om-oud-ijzer-indruk van gekregen, en dat klopt blijkbaar ook als je na 4 jaar kijkt. :7 Uiteindelijk voelde het heel logisch om haar zoveel mogelijk van haar eigen bloed mee te geven (ook al moest ze dat ook weer gaan afbreken).
Precies! En dat is dus ook mijn afweging er bij. Misschien kwam dat niet goed genoeg naar voren. Het is klinisch relevant in de zin van de ontwikkeling op 12 mnd, maar als je kijkt naar 4 jaar dan is er geen verschil dus blijkbaar trekt het linksom of rechtsom bij. Idem geldt voor het echt uit laten kloppen (dus soms langer dan 30 min ofzo), het lijkt er op dat het kloppen zelf niet per se voor een betere situatie zorgt.
Ik vind persoonlijk belangrijk dat er rust enz is na een bevalling, ruimte voor die eerste kennismaking. Daar hoort geen haastig afnavelen bij. En als mensen lang willen wachten, dan prima. Daar heb ik geen probleem mee. Maar als mensen er echt over in gesprek gaan geef ik er wel bij aan dat het er op lijkt dat het niet heel veel meerwaarde heeft om heel lang te wachten.

En voor mezelf vond ik op die grond de synto-prik belangrijker dan het laat afnavelen. Wetende dat je echt héél snel moet zijn om binnen die 1 minuut te zijn, en dat je dus al snel al boven de 2/3 min zit vond ik het wel prima.
Maar ik had voor alle drie geen bevalplan.
:)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')