abonnement Unibet Coolblue
pi_181227785
Hallo allemaal,

Ik ga over 4 weken naar Amerika en ben van plan daar een nieuwe camera aan te schaffen. Ik was altijd al van plan de Coolpix 900 te kopen puur vanwege de zoom, maar nooit gedaan omdat het toch nog functies mistte die ik wel zou willen, denk aan RAW en 4k film.

Nu heeft Nikon de P1000 uitgebracht, die komt 1,5 week voor ik in Amerika ben uit. Met een beetje mazzel ligt hij tegen die tijd al op de planken zodat ik die kan kopen.

Nu zoek ik alvast een statief, of in ieder geval info waar ik op moet letten.

Zelf heb ik al e.e.a. uitgezocht en ik denk dat ik de volgende opties prettig vindt, wellicht dat jullie daar anders over denken.

1. Een kop met meerdere hendels, zodat ik bijvoorbeeld alleen verticaal kan bewegen zodat horizontaal te bewegen.
2. Een kop die niet vast zit aan het statief zodat ik de camera makkelijk eraf en erop kan zetten

De p1000 weegt bijna 1,5kg dus ik neem aan dat het statief geschikt moet zijn voor minimaal 2-2,5 om safe te zitten.

Budget, 50-75 euro lijkt me mooi genoeg. Ik ben geen hobbyist fotograaf ofzo. Ik vind het gewoon gaaf om af en toe ergens plaatjes te schieten, en zoals deze met zoom wat leuke kunstjes uit te halen (denk aan vliegtuigen inzoomen, de maan etc).
Statief zal ook voornamelijk voor dat soort dingen gebruikt worden + de vakanties ver weg (zoals nu Amerika).

Bedankt alvast.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:43:03 #2
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181251403
Heb zelf niet heel veel verstand van statieven, al ben ik erg blij met mijn
MeFOTO RoadTrip Travel Tripod. Wel wat boven budget alleen. Draaien van de camera gaat makkelijk met de kop die erop zit, snel in elkaar te zetten, staat stevig, en je kan hem heel goed opvouwen waardoor hij niet veel ruimte in neemt. Ik gebruik hem in combinatie met een Nikon D610.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_181251944
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
MeFOTO RoadTrip Travel Tripod
Ziet er wel heel solide uit, maar ik vind dit toch te veel geld voor hoe weinig ik het ga gebruiken.
En ik heb liever met hendels in plaats van alleen een knop om de camera te kunnen bewegen. Lijkt me wel handiger.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:14:49 #4
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181251997
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef bambino het volgende:

[..]

Ziet er wel heel solide uit, maar ik vind dit toch te veel geld voor hoe weinig ik het ga gebruiken.
En ik heb liever met hendels in plaats van alleen een knop om de camera te kunnen bewegen. Lijkt me wel handiger.
Snap ik. Hopelijk kan iemand anders je wellicht nog helpen, hoop dat je er eentje vind O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_181252120
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:14 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Snap ik. Hopelijk kan iemand anders je wellicht nog helpen, hoop dat je er eentje vind O+
Thanks O+ komt vast goed, heb nog een paar weekjes de tijd :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:21:28 #6
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181252171
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:19 schreef bambino het volgende:

[..]

Thanks O+ komt vast goed, heb nog een paar weekjes de tijd :D
Sowieso prachtige bestemming. Amerika O+ Westkust?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_181254934
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Sowieso prachtige bestemming. Amerika O+ Westkust?
https://goo.gl/maps/bJTrPhEsA5v

:D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:39:20 #8
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_181255235
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:29:34 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_181263351
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 13:11 schreef bambino het volgende:

[..]

Ziet er wel heel solide uit, maar ik vind dit toch te veel geld voor hoe weinig ik het ga gebruiken.
En ik heb liever met hendels in plaats van alleen een knop om de camera te kunnen bewegen. Lijkt me wel handiger.
Heb je zelf al een statief gezien dat de door jou gewenste kop heeft :?

Voor zover ik een beetje zicht op de markt heb zie je die koppen meestal als een van de goedkopere opties maar dan voor duurdere statieven. In de meer betaalbare hoek hebben ze meestal een panoramakop met één pook waarmee je de tiltbeweging lockt, een knop die de 'pan' beweging kan locken en een aparte as aan het plateautje waar je camera op staat om de boel te waterpassen.

Qua budget is het heel aardig mogelijk om een statief te vinden dat zo'n dikke Coolpix stabiel houdt. De Coolpix heeft geen dingen als een klapperende spiegel of een grote lamellensluiter om te stabiliseren en dus kun je met relatief licht materiaal toch stabiel werken.

Dan nog blijft mijn advies om niet teveel op een statief te bezuinigen. Een goed statief gaat een eeuwigheid mee en is niet aan modegrillen onderhevig. Koop dus het beste statief dat je je kunt permitteren en bedenk voor aankoop ook of ie bijvoorbeeld een beetje handig mee kan op vakantie (als in lichtgewicht en zo klein mogelijk in te pakken)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_181273191
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb je zelf al een statief gezien dat de door jou gewenste kop heeft :?

Voor zover ik een beetje zicht op de markt heb zie je die koppen meestal als een van de goedkopere opties maar dan voor duurdere statieven. In de meer betaalbare hoek hebben ze meestal een panoramakop met één pook waarmee je de tiltbeweging lockt, een knop die de 'pan' beweging kan locken en een aparte as aan het plateautje waar je camera op staat om de boel te waterpassen.

Qua budget is het heel aardig mogelijk om een statief te vinden dat zo'n dikke Coolpix stabiel houdt. De Coolpix heeft geen dingen als een klapperende spiegel of een grote lamellensluiter om te stabiliseren en dus kun je met relatief licht materiaal toch stabiel werken.

Dan nog blijft mijn advies om niet teveel op een statief te bezuinigen. Een goed statief gaat een eeuwigheid mee en is niet aan modegrillen onderhevig. Koop dus het beste statief dat je je kunt permitteren en bedenk voor aankoop ook of ie bijvoorbeeld een beetje handig mee kan op vakantie (als in lichtgewicht en zo klein mogelijk in te pakken)
Ja, deze
https://www.mediamarkt.nl(...)ief-tas-2250309.html

Die heeft zo'n lange handel, die je dan draait om los te gaan.
Alleen deze geeft bij het losdraaien alle bewegingen vrij. En als het kan zou ik een aparte hebben voor pan en tilt.
Zolang er 1 zo'n hendel op zit kan je hem daar makkelijk mee bewegen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:12:49 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_181273306
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:06 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja, deze
https://www.mediamarkt.nl(...)ief-tas-2250309.html

Die heeft zo'n lange handel, die je dan draait om los te gaan.
Alleen deze geeft bij het losdraaien alle bewegingen vrij. En als het kan zou ik een aparte hebben voor pan en tilt.
Zolang er 1 zo'n hendel op zit kan je hem daar makkelijk mee bewegen.
Die lange hendel lost/verankert alleen de tilt (op en neer)
Aan de kop zit meestal ook nog een knop waarmee je de 'pan' (heen en weer) kunt los en vastzetten.
Op de zijkant van het plateau zie je dan nog een schroef waarmee je het plateau kunt kantelen om de boel waterpas te zetten.

Alleen balhoofden kennen het fenomeen dat je met één knop alles los of vast zet.

Op zich is dit een statiefje dat zo'n grote Coolpix wel stabiel houdt, kijk alleen even goed of ie niet te zwaar en te groot is om mee op vakantie te nemen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_181273648
Ik zou echt geen HAMA kopen 8)7
Dat is troep. (mediamarkt heeft ze meestal wel in de showroom staan, ga maar eens langs en voel die dingen, dan weet je voldoende).

En ja, ik snap dat TS niet opzoek is naar een Gitzo :P ) maar met 75 euro is er zat leuk spul te krijgen waar je wel wat aan hebt. Zou dan eerder proberen een 2e hands Manfrotto 0X55 oid te scoren. Of als het perse nieuw moet zijn, een Manfrotto Compact Advanced (net geen 70 euro).

Aldi heeft ook regelmatig Rollei's liggen, die zijn ook prima voor het geld. Waar TS alleen wel even op moet letten is de afmetingen + gewicht van het ding, als je hem ook in het vliegtuig gaat meeslepen. Zo'n X55 is leuk als je een kofferbak hebt, niet in je rugzak.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2018 12:31:42 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:42:21 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_181273826
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:30 schreef CrashO het volgende:
Ik zou echt geen HAMA kopen 8)7
Dat is troep. (mediamarkt heeft ze meestal wel in de showroom staan, ga maar eens langs en voel die dingen, dan weet je voldoende).

En ja, ik snap dat TS niet opzoek is naar een Gitzo :P ) maar met 75 euro is er zat leuk spul te krijgen waar je wel wat aan hebt. Zou dan eerder proberen een 2e hands Manfrotto 0X55 oid te scoren. Of als het perse nieuw moet zijn, een Manfrotto Compact Advanced (net geen 70 euro).

Aldi heeft ook regelmatig Rollei's liggen, die zijn ook prima voor het geld. Waar TS alleen wel even op moet letten is de afmetingen + gewicht van het ding, als je hem ook in het vliegtuig gaat meeslepen. Zo'n X55 is leuk als je een kofferbak hebt, niet in je rugzak.
Deel 2 van mijn betoog moest nog komen. Ik was even het rijtje van Mediamarkt verder door gedoken en kwam daar voor TS iets veel beters tegen, een Manfrotto Compact Action die nog mooi binnen budget past.
Ongeveer net zo hoog als die Hama, maar qua pakvolume meer dan tien centimeter korter en een halve kilo lichter maar wel een echte Manfrotto* in plaats van een toch nog vrij zware no-name.

Kop is wel wat anders dan wat TS wil, maar na een middagje met zo'n kopje als op deze manfrotto wil je eigenlijk niet anders meer.
Ik heb een dergelijke constructie op mijn XPROB055 zitten

Weliswaar dus aan de bovenkant van het budget maar als er in dat segment één statief te vinden is om blij mee te worden is het deze.

*Ik ben maar met twee dingen in fotografieland een klein beetje redelijk merkengek. Een statief heet bij mij liefst Manfrotto en een tas bij voorkeur LowePro.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_181274806
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:30 schreef CrashO het volgende:
Ik zou echt geen HAMA kopen 8)7
Dat is troep. (mediamarkt heeft ze meestal wel in de showroom staan, ga maar eens langs en voel die dingen, dan weet je voldoende).

En ja, ik snap dat TS niet opzoek is naar een Gitzo :P ) maar met 75 euro is er zat leuk spul te krijgen waar je wel wat aan hebt. Zou dan eerder proberen een 2e hands Manfrotto 0X55 oid te scoren. Of als het perse nieuw moet zijn, een Manfrotto Compact Advanced (net geen 70 euro).

Aldi heeft ook regelmatig Rollei's liggen, die zijn ook prima voor het geld. Waar TS alleen wel even op moet letten is de afmetingen + gewicht van het ding, als je hem ook in het vliegtuig gaat meeslepen. Zo'n X55 is leuk als je een kofferbak hebt, niet in je rugzak.
Ik was ook niet van plan Hama te kopen, het ging om het principe laag budget en zo'n hendel.

Ik wil maar 1 ding, en dat is gemak.
Hoe zwaar die is maakt me niet veel uit. 1,2kg of 2kg gaat het verschil echt niet maken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Deel 2 van mijn betoog moest nog komen. Ik was even het rijtje van Mediamarkt verder door gedoken en kwam daar voor TS iets veel beters tegen, een Manfrotto Compact Action die nog mooi binnen budget past.
Ongeveer net zo hoog als die Hama, maar qua pakvolume meer dan tien centimeter korter en een halve kilo lichter maar wel een echte Manfrotto* in plaats van een toch nog vrij zware no-name.

Kop is wel wat anders dan wat TS wil, maar na een middagje met zo'n kopje als op deze manfrotto wil je eigenlijk niet anders meer.
Ik heb een dergelijke constructie op mijn XPROB055 zitten

Weliswaar dus aan de bovenkant van het budget maar als er in dat segment één statief te vinden is om blij mee te worden is het deze.

*Ik ben maar met twee dingen in fotografieland een klein beetje redelijk merkengek. Een statief heet bij mij liefst Manfrotto en een tas bij voorkeur LowePro.
Als het echt veel beter is wil ik best 100 euro uitgeven, maar ik moet dan wel zelf de waarde inzien tussen eentje van 50 70 of 100 euro.
Als dat verschil dus zit in 10cm en 500 gram, dan boeit me dat niet.

Het statief moet makkelijk in gebruik zijn, dat is voor mij het aller belangrijkste.

Ik zie dat die je linkt maar 1,5kg belastbaar is. Dat vind ik dus aan de krappe kant aangezien die Nikon dat al weegt.
Ik heb alleen geen idee wat het impact is als je een te zware camera op dat statief zet, wat is het nadeel? Dat de tilt het niet vast kan houden? Lijkt mij gek.

Tilt zal bij mij niet veel gebruikt worden. Ik wil dat vast kunnen zetten op een vaste hoogte en dan pan open zetten.
Dan kan ik mooie panorama shots maken, en met filmen langzaam een 360 video schieten om maar 2 voorbeelden te noemen.

Ik denk dat ik maar even een bezoekje breng aan de Mediamarkt. Online hebben ze een redelijk groot assortiment, dus ik verwacht dat in de grotere winkels er in ieder geval genoeg liggen om een idee te krijgen welke hoek ik moet kijken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181324598
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:42 schreef Ouwesok het volgende:
Manfrotto
https://www.mediamarkt.nl(...)d-zwart-1330651.html

Deze lijkt mij een stuk geschikter voor mijn doeleind. Kan wat meer gewicht aan en heeft de aparte hendels wat ik bedoelde.
Wel iets boven het eigenlijk geplande budget, maar goed.

Duitsland is deze ook 70 euro
https://www.amazon.de/dp/(...)e=df0&language=nl_NL
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181325020
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:15 schreef bambino het volgende:

[..]

https://www.mediamarkt.nl(...)d-zwart-1330651.html

Deze lijkt mij een stuk geschikter voor mijn doeleind. Kan wat meer gewicht aan en heeft de aparte hendels wat ik bedoelde.
Dat vonden wij ook 2 dagen geleden :P Is een prima ding die een tijd mee kan. Imo de extra investering boven een goedkopere optie wel waard.

quote:
99s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:30 schreef CrashO het volgende:
een Manfrotto Compact Advanced (net geen 70 euro).


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2018 16:37:52 ]
pi_181325747
quote:
99s.gif Op maandag 20 augustus 2018 16:34 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dat vonden wij ook 2 dagen geleden :P Is een prima ding die een tijd mee kan. Imo de extra investering boven een goedkopere optie wel waard.

[..]

Oh excuus, had de naam blijkbaar niet goed gelezen. Dacht dat je het over dezelfde had als Ouwsok.

Mediamarkt heeft hem ook, dus hopelijk heeft Enschede of Hengelo er 1 staan dan kan ik hem ff bekijken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181353748
Mediamarkt bekeken en hij is toch minder dan ik ervan verwacht had.

Heb wel een andere gevonden die precies kan wat ik wil.
https://www.amazon.de/dp/(...)e=df0&language=nl_NL
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_181354223
Vanguard ... heb je die ook kunnen voelen? Dat spul ontloopt Hama niet heel veel qua kwaliteit. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Dat ding is trouwens best groot (ingeklapt) met 57,5 cm voor een relatief laag statief (155cm). Moet je wel zeker weten dat je die in je koffer gepropt krijgt :P

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2018 19:59:05 ]
pi_181366924
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:53 schreef CrashO het volgende:
Vanguard ... heb je die ook kunnen voelen? Dat spul ontloopt Hama niet heel veel qua kwaliteit. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. Dat ding is trouwens best groot (ingeklapt) met 57,5 cm voor een relatief laag statief (155cm). Moet je wel zeker weten dat je die in je koffer gepropt krijgt :P
Ja heb hem in mijn handen gehad en hij voelde natuurlijk niet zo sterk als een van de dure die ze hadden staan.
Maar qua kop heeft hij precies wat ik wil, alleen pan beweging terwijl de rest gelocked staat.
Daarnaast kan deze kop niet kantelen, alleen pan en tilt. Kantel is alleen maar weer een extra punt waarop hij waterpas gezet moet worden.
Ik snap dat bij een niet waterpas ondergrond die functie van pas komt.

Ik heb hem nog niet gekocht, ik vind het prima om 100 euro uit te geven als ik een kan vinden die echt beter is, zolang ik pan en tilt (en evt kantel) apart kan vast zetten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:15:34 #21
341667 tante_betje
Luistert goed kinders...
pi_181419918
Heb zelf jaren gedaan met dat HAMA statief, met spiegelreflex van rond de 3½ kilo. Kwaliteit valt reuze mee (goed het is niet zo stabiel als een statief van een paar honderd euro). Heb er ook mee onweer staan platen; dan sta je best nog wel eens in de wind etc. Je camera zit met een snelkoppelingsplaat vast aan het statief, als je de camera er af haalt heb je alleen die bevestigingsplaat aan je camera (en daar merk je niets van in het gebruik).

Nadeel van die goedkopere statieven is wel dat je de kop niet zomaar kunt vervangen. Heb nu zelf de A3 van Genesis met een Benro 3-weg kop. Dat staat als een huis, maar kost dan wel weer bijna ¤300,-.

Als je nog niet weet of je een statief vaak gaat gebruiken, koop dan eerst een goedkoop en redelijk statief (bv. die HAMA) om uit te proberen. Als je zeker weet wat je wil kun je daarna rustig op zoek gaan naar een statief dat aan je wensen voldoet.

Mocht je in de buurt van Dordrecht woont mag je mijn oude HAMA statief wel hebben, tientje, mag je hem meenemen.
pi_181422198
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 11:15 schreef tante_betje het volgende:
Heb zelf jaren gedaan met dat HAMA statief, met spiegelreflex van rond de 3½ kilo. Kwaliteit valt reuze mee (goed het is niet zo stabiel als een statief van een paar honderd euro). Heb er ook mee onweer staan platen; dan sta je best nog wel eens in de wind etc. Je camera zit met een snelkoppelingsplaat vast aan het statief, als je de camera er af haalt heb je alleen die bevestigingsplaat aan je camera (en daar merk je niets van in het gebruik).

Nadeel van die goedkopere statieven is wel dat je de kop niet zomaar kunt vervangen. Heb nu zelf de A3 van Genesis met een Benro 3-weg kop. Dat staat als een huis, maar kost dan wel weer bijna ¤300,-.

Als je nog niet weet of je een statief vaak gaat gebruiken, koop dan eerst een goedkoop en redelijk statief (bv. die HAMA) om uit te proberen. Als je zeker weet wat je wil kun je daarna rustig op zoek gaan naar een statief dat aan je wensen voldoet.

Mocht je in de buurt van Dordrecht woont mag je mijn oude HAMA statief wel hebben, tientje, mag je hem meenemen.
Thanks!

Woon helaas niet in de buurt. Dus denk dat ik gewoon die vanguard online bestel. Die doet precies wat ik wil en kost 60 euro bij MM. Online vast wel goedkoper te vinden.

Kan ik deze vakantie mooi mee proberen.

Ga hem toch niet super vaak gebruiken, vakanties en soms de maan ofzo.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')