Dat zegt niet direct iets. Zeer kapitaalintensieve bedrijven kunnen toch nog steeds prijsnemer zijn. Aardig voorbeeld is in dat opzicht het internationale containervervoer. Met een handvol werktnemers kun je tegenwoordig 20000 containereenheden in twee weken van de ene kant naar de andere kant van de wereld vervoeren en overslaan. Toch zijn deze bedrijven vaak aan de grillen van de markt overgeleverd, je ziet dus niet de karakteristieke trekken van een monopolist of oligopolist.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:30 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Het is een kapitaalintensieve markt, zeker als je een groot gebied wilt bestrijken.
Dat het er 7 zijn komt eerder voort uit de netwerkvoordelen. Daardoor zijn grote ondernemingen goedkoper uit. Maar dat zegt niet zoveel over hun vermogen om de prijsvorming te beinvloeden.quote:7 is natuurlijk niet echt veel. Over koeriersdiensten had ik het niet natuurlijk.
Marktingrijpen vertroebeld het beeld in de postbezorging momenteel dusdanig dat je er eigenlijk niet zoveel over kunt zeggen.quote:Ja, maar dat heeft ook nog te maken met internationale verdragen etc. Maar juist daar zijn de marges te klein om de markt te delen tussen meerdere bezorgpartijen.
Met de nieuwste afluister en tracking features.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:29 schreef Monolith het volgende:
Zo, Android 9 maar eens geïnstalleerd.
Dat is een markt, die totaal niet arbeidsintensief is. Valt dus geheel niet te vergelijken.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat zegt niet direct iets. Zeer kapitaalintensieve bedrijven kunnen toch nog steeds prijsnemer zijn. Aardig voorbeeld is in dat opzicht het internationale containervervoer.
Netwerkvoordelen als in, hun zijn de enige die een landelijk dekkend netwerk weten op te bouwen?quote:Dat het er 7 zijn komt eerder voort uit de netwerkvoordelen.
Het klimaat in Singapore, dat is pas saai:quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:29 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Mwah 30 graden vind ik niets aan
Ik heb hetzelfde. Misschien na m’n vakantie.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben te lui om een blocker plugin te bouwen, maar veel werk is het niet.
Het is of arbeidsintensief of kapitaalintensief he.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:48 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dat is een markt, die totaal niet arbeidsintensief is. Valt dus geheel niet te vergelijken.
Netwerkvoordelen zorgen er voor dat een onderneming met een groot netwerk goederen goedkoper kan vervoeren dan een onderneming met een beperkter netwerk. Daaraan ten grondslag liggen ook vaak schaalvoordelen doordat je vervoersstromen meer volume krijgen. Dat zijn tendensen die grote ondernemingen bevoordelen boven kleine ondernemingen. Nieuwe toetreders hebben het in een dergelijke markt vaak lastig.quote:Netwerkvoordelen als in, hun zijn de enige die een landelijk dekkend netwerk weten op te bouwen?
Precies. Dan kun je toch stellen dat het een kapitaalintensieve markt is? Omdat je dus veel kapitaal nodig hebt om een netwerk op te bouwen? En klanten tenminste een netwerk willen hebben dat landelijk dekkend is?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is of arbeidsintensief of kapitaalintensief he.
[..]
Netwerkvoordelen zorgen er voor dat een onderneming met een groot netwerk goederen goedkoper kan vervoeren dan een onderneming met een beperkter netwerk. Daaraan ten grondslag liggen ook vaak schaalvoordelen doordat je vervoersstromen meer volume krijgen. Dat zijn tendensen die grote ondernemingen bevoordelen boven kleine ondernemingen. Nieuwe toetreders hebben het in een dergelijke markt vaak lastig.
Seizoenen . Zomer .quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het klimaat in Singapore, dat is pas saai:
[ afbeelding ]
Dan ben ik blij met ons Nederlandse klimaat waar voor alles ruimte is.
Jazeker. Maar dat zeg nog niet direct iets in hoe een markt functioneert. De vervoersbranche is over het algemeen geen vetpot, bij een monopolist of oligopolist heb ik toch een ander beeld voor ogen. Een classificatie op basis van het aantal marktpartijen is te simplistisch.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:57 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Precies. Dan kun je toch stellen dat het een kapitaalintensieve markt is? Omdat je dus veel kapitaal nodig hebt om een netwerk op te bouwen? En klanten tenminste een netwerk willen hebben dat landelijk dekkend is?
Heb wel eens een winterdip gehad en sindsdien haat ik winter.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 00:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Al het weer heeft zo zijn leuke kanten zeg ik altijd maar. In de winter trek ik graag de schaatsen tevoorschijn, maar warmte is in de zomer ook wel zo prettig. Een frisse periode in de zomer is echter ook wel weer prettig, dat geeft vaak mooie Hollandse luchten.
Ik zit er wel serieus aan te denken om in de winters elders te vertoeven maar moet sowieso ren land zijn waar ik geen andere taal voor hoef te leren en ze goede sociale voorzieningen hebben. Vgm voldoet alleen Australië daaraan.quote:
Tja, dat is dan jouw beeld. Een mono- of oligopolie staat niet gelijk aan ongekende winst. Het betekend wel, dat de consument maar de keuze heeft uit een beperkt aantal aanbieders en dat overheidsregulering doorgaans gewenst is.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 01:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Jazeker. Maar dat zeg nog niet direct iets in hoe een markt functioneert. De vervoersbranche is over het algemeen geen vetpot, bij een monopolist of oligopolist heb ik toch een ander beeld voor ogen.
Ik pleit dan ook niet voor meer marktpartijen, maar voor een nationalisatie. Zodat de overheid het beleid kan voeren binnen een markt, die te klein is om zichzelf via concurrentie (die er niet/nauwelijks is) te reguleren.quote:Een classificatie op basis van het aantal marktpartijen is te simplistisch.
Hehe.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:02 schreef GSbrder het volgende:
Als we de post zouden nationaliseren hadden we weldra 3 ambtenaren voor elke postbezorger en geen enkele IT'er om het boeltje digitaal draaiende te houden. Hoe dat efficiënter is mag Joost weten.
Ja, zo ging dat vroeger inderdaad.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:02 schreef GSbrder het volgende:
Als we de post zouden nationaliseren hadden we weldra 3 ambtenaren voor elke postbezorger en geen enkele IT'er om het boeltje digitaal draaiende te houden. Hoe dat efficiënter is mag Joost weten.
Toen hadden we inderdaad geen ITquote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, zo ging dat vroeger inderdaad.
Vanaf nu elke dag kebab in Schaarbeekquote:Turkije zit volgens president Erdogan in een economische oorlog en iedereen moet solidair zijn. Een kebabzaak in Schaarbeek wil dat wel doen. ‘Hier is een lira evenveel waard als een euro.'
Ik denk dat de groothandel anders denkt over die lira's gelijk stellen aan euro's.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Vanaf nu elke dag kebab in Schaarbeek
in nederland is alles beter geregeld dan in belgiequote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:38 schreef Reya het volgende:
De publieke sector en IT, dat is gewoon een drama zonder einde.
Behalve het brouwen van speciaalbier.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:38 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
in nederland is alles beter geregeld dan in belgie
bier houd ik niet vanquote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Behalve het brouwen van speciaalbier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |