Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Tja. Het ligt er geheel aan wat de uitgangspunten waren en eisen van een opdrachtgever. Maar het is natuurlijk makkelijk om nu Morandi als een slecht ontwerper te benoemen. Als morgen iets instort van een bekende Ir. dan staan ook alle deskundigen te roepen dat het eigenlijk een slechte constructie was.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 16:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie.
Galvaniseren is een electrolitisch proces dat niet te verwarren is met thermisch verzinken.
Verzinken word hoofdzakelijk voor constructies in de buitenlucht toegepast.
Mogelijk, maar ik ben geen civiele engineer zou ik een Kathodische bescherming toepassen. In de procesindustrie worden op die manier vaak pijpleidingen beschermd tegen corrosie.
Zie dat ik de verkeerde persoon heb aangesproken.
Het is een reactie op Piet mbt galvaniseren wapening.
ongetwijfeld waarquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?
Edit: ik zie nu je posting #155. Hoeveel doden vallen er per jaar in het verkeer wereldwijd?
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfersquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Hypocriet is het wellicht, maar het is gewoon menselijk gedrag, net als bystander effect of victim blaiming. We maken ons bv ook heel druk over kleine risico’s zoals asbest in de lucht net over de grenswaarde in gebouwen of BSE.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfers
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.
Lijkt mij dat wapening die niet roest een hoop problemen voorkomt of zie ik dat verkeerd? Lees trouwens ook dat veel problemen met beton worden veroorzaakt door heel kleine scheuren die ontstaan omdat tijdens de constructie het beton droogt i.p.v. dat het correct uithard en kristalwater vormt, dit te voorkomen is door nathouden en ook door het toevoegen van alginaat.
Klopt ook wel. Even kijkend naar mijn eigen werk, na de Mont Blanc-tunnelbrand en Kaprun zijn in heel Europa letterlijk tientallen zo niet honderden miljarden in tunnelveiligheid gestoken. Terwijl de slachtoffers nog steeds op de gewone provinciale weg vallen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:30 schreef Cherni het volgende:
[..]
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.
Spanningscorrosie om het simpel uit te leggen vind plaats dwars door de kristallen heen. Die is dodelijk. Die kondigd zich plots aan. Bijvoorbeeld bij roestvrije staalsoorten zoals ophangingen in zwembaden waarbij de chloordampen en spanningen in het metaal voor een plotselinge breuk zorgen.
Het komt erop neer dat je tal van vormen hebt die men corrosie noemt. Een heb ik er al een genoemd namelijk spanningscorrosie. Je hebt ook nog putcorrosie, spleetcorrosie, galvanische corrosie, interkritallijne corrosie(heel bizar) etc. Roest is eigenlijk een vorm van zuurstofcorrosie.
Elke vorm van corrosie hebben een ding gemeen namelijk een elektro en of chemische reactie met het metaal en een geleider.
Voorbeeld:
Zuurstofcorrosie. Water is de geleider en het zuurstof in de lucht reageert met het metaal. Dat is goed zichtbaar in de vorm van roest.
Spanningscorrosie komt voor bij rvs staalsoorten na het bewerken van het staal. Na bewerken voeg je namelijk spanningen toe. Zuurstof in lucht tast het niet aan. Maar chloordampen wel. Maar de chloor is dan de geleider en de spanningen in het metaal zorgt voor de breuk. Wel bij iets hogere temperaturen boven de 40 graden zo uit het hoofd. Maar dat zou ik moeten uitzoeken.
Het komt er dus op neer om een van die factoren uit te sluiten. En de samenstelling van het beton is dus onbekend. Althans voor mij. Als je dus zorgt dat er geen zuurstof kan komen bij het staal zul je ook geen zuurstofcorrosie(roest kunnen krijgen) of zo weinig dat het verwaarloosbaar is en het proces van corrosie jaren duurt. Daarom zul je zo nu en dan een proefstukje moeten nemen uit de constructie.
Zink is in iedergeval wel geschikt als anode voor koolstofstaal(Het oxideerd. Je offert als het ware zink op.
Alleen bij thermisch verzinken zal dat proces nauwkeurig moeten gebeuren en tijdens montage en bewerking niet beschadigd moeten raken.
Het zou wel leuk zijn als een beton specialist hier ook iets over kan zeggen.
Omdat het oppervlak dan ruw is?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:32 schreef kurk_droog het volgende:
Dat de wapening roest is alleen maar goed tijdens het storten voor de hechting tussen staal en beton.
Wow...quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
wacht even, is dit een serieuze website???quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wacht even, is dit een serieuze website???
Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning
Dit...quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wacht even, is dit een serieuze website???
Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning
zelfs al zou het een hap zijn doet het bijna niets qua stevigheidquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hmmm na beter kijken is dit idd eerder een gat uit de woning.
Aanvullende video bij deze foto's:quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)utm_campaign=seeding
Het is echt een complexe materie. Alleen al op een brosse breuk zou je kunnen afstuderen. De combinatie van een lage temperatuur het gebruik van de juiste staalsoort, laspocedure(voorkomen van waterstof/verontreinigingen) is een stukje vakwerk. Het zorgen voor meer taaiheid door te ontlaten etc.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.
Ja, daar had ik al eens over gelezen, een van de eerste duidelijke voorbeelden van metaalmoeheid omdat ze gelast werden i.p.v. geklonken en de scheuren door konden gaan i.p.v. aan het einde van de geklonken plaat te stoppen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 19:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet maar eens googlen op Liberty schepen en brosse breuk. .
Oeh, ga ik lezenquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:
@Piet
Heb even Google geraadpleegd
https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj
Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.
Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:
Heb even Google geraadpleegd
https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj
Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.
Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh, ga ik lezen
Grappig trouwens, mijn pa was ingenieur, was specialist in pompen, compressoren en buizen enzo. Heb hem eigenlijk nooit gekend want overleed toen ik 7 was.
Met kerst altijd mooie kerstpakketten van Stork en Mannesmann.
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:15 schreef Cherni het volgende:
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.
Groen?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch?quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schipquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?
En hoe ging die berekening nog eens waarom een schip blijf drijven de opwaardse druk van een mtr water of hoe zat dat?
Wat dacht je hoelang het van mij geleden is, echter dat wou ik nog wel eens weten, water wil immers gelijk vloeien waardoor als ik er iets inplaats er een opwaarste druk ontstaat, mits het niet opgenomen wordt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schip
Vergeet de dode zee niet ivm dichtheid. Veel zout zodat wij zelfs niet zinken. Maar zo simpel is het niet want zelfs schepen worden geconstueerd en heb je zelfs de opleiding scheepsbouw voor. En een verkeerde belading door een kraanmachinist kan grote gevolgen hebben. De formule weet ik zo niet uit het hoofd. Dat was iets op de lts. Dat is voor mij al 44 jaar geleden.
Maar daar braken die schepen niet door John.
Je had ook nog Stork ketels. Het is jammer dat het door die Yanks is overgenomen en nu is er niets meer van over.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 21:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gaat het zo nu en dan fout.quote:
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gast het zo nu en dan fout.
😁quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.
Heb nog een foto van mijn pa op een schoorsteen in Limburg bij de staatsmijnen die ook net begonquote:Op vrijdag 17 augustus 2018 23:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
😁
Ik heb wel gelezen dat er mensen ziek worden door die bewegingen en er niet kunnen wonen of werken op die extreme hoogtes. Hoef je niet te vragen bij een storm.
Ik voelde al een uitslag bij een stop boven in een fakkel waar de stoomtip vervangen moest worden. En dat was op een hoogte van ongeveer 50 mtr. Even inmeten om het op tekening uit te werken. Dat noemde we kk werk of te wel kut klus. Die kreeg je meestal als beginnend tekenaar.
Wie krijgt de licentie dan nu de zoon van deze of schoondochter?quote:Op zaterdag 18 augustus 2018 00:47 schreef J.B. het volgende:
"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-procedure-licentie/
Onderzoek afwachten? Ben je gek, dumb & dumber (Salvini & Di Maio) trekken gewoon de licentie in. Mogelijk wel ten koste van een schadeclaim van ¤20 miljard, maar ongefundeerd populisme mag wat kosten.
Op een stuk wat totaal niet op instorten stond of onderhevig was aan dei krachten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 22:04 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch?
twitter:lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet
Dit schaar ik niet onder verkeersdoden. En het kan zich bij iedere brug, aquaduct of viaduct weer voordoen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Ziet er uit als het gezicht van chukyquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:29 schreef J0kkebr0k het volgende:[ afbeelding ]twitter:lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er ook lekker uit.
Als jij het zegtquote:Op zaterdag 18 augustus 2018 09:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ziet er uit als het gezicht van chuky
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |