abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:14:17 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181257401
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181257578
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.
pi_181257715
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Het ontwerp van de brug heeft eem directe relatie met de gebruikte techniek en andersom.
Tja. Het ligt er geheel aan wat de uitgangspunten waren en eisen van een opdrachtgever. Maar het is natuurlijk makkelijk om nu Morandi als een slecht ontwerper te benoemen. Als morgen iets instort van een bekende Ir. dan staan ook alle deskundigen te roepen dat het eigenlijk een slechte constructie was.

Maar je weet niet of de aannemer zich aan het bestek heeft gehouden Je weet niet hoe het met het onderhoud zit etc etc. Bovendien komt men door de jaren heen op andere inzichten. En stelt men ook andere eisen.

Je vergeet dat die brug al 50 jaar wel verkeersbelasting heeft kunnen dragen en diverse weersomstsndigheden.

Als ik de opdracht krijg om iets te ontwerpen dat een jaar onderhoudsvrij moet kunnen functioneren is het dan een slecht ontwerp als het na 5 jaar onderhoudsvrij stuk gaat?
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:29:39 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181257749
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 16:24 schreef Cherni het volgende:

[..]

De meningen zijn verdeeld. Bij het proces van galvaniseren ontstaat waterstof gas. Waterstof in metalen en zeker bij de niet taaie staalsoorten kunnen leiden tot brosse breuken. Zeker als je het metaal ook nog gaat voorspannen. Bovendien duur en als je gaat lassen etc moet je weer een zinklaag aanbrengen. Normaal zorgt het beton mits je natuurlijk de juiste samenstelling gebruikt voor de bescherming van corrosie.

Galvaniseren is een electrolitisch proces dat niet te verwarren is met thermisch verzinken.

Verzinken word hoofdzakelijk voor constructies in de buitenlucht toegepast.

Mogelijk, maar ik ben geen civiele engineer zou ik een Kathodische bescherming toepassen. In de procesindustrie worden op die manier vaak pijpleidingen beschermd tegen corrosie.

Zie dat ik de verkeerde persoon heb aangesproken.
Het is een reactie op Piet mbt galvaniseren wapening.
Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.
Lijkt mij dat wapening die niet roest een hoop problemen voorkomt of zie ik dat verkeerd? Lees trouwens ook dat veel problemen met beton worden veroorzaakt door heel kleine scheuren die ontstaan omdat tijdens de constructie het beton droogt i.p.v. dat het correct uithard en kristalwater vormt, dit te voorkomen is door nathouden en ook door het toevoegen van alginaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:35:23 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181257858
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Waarbij het in Italië in bijvoorbeeld 2016 met 21 % is afgenomen, terwijl in NL met 3 % toegenomen.
ongetwijfeld waar
Maar valt me wel op dat deze brugramp 2 dagen gewone verkeersdoden is, hoor je zelden iemand over.
Maar nu kunnen ze wel weer een varken door het dorp jagen en daarmee afleiden van echte problematiek. Zo voel ik mij persoonlijk ook veel meer bedreigd in mijn vrijheid door de politieke maatregelen tegen terrorisme dan door het terrorisme zelf.
Mensen, en de politiek ook zijn veel gevoeliger voor krantenkoppen en spectaculaire beelden dan voor statistiek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181258009
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?

Edit: ik zie nu je posting #155. Hoeveel doden vallen er per jaar in het verkeer wereldwijd?
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:46:39 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181258182
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Probeer je te zeggen dat wij ons beter druk kunnen maken om het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Italië dan om een ingestort brugje?

Edit: ik zie nu je posting #155. Hoeveel doden vallen er per jaar in het verkeer wereldwijd?
Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181259223
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfers
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:30:10 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181259357
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ah het leek er op dat je subtiel een soort van hypocriet kaart wilde spelen, maar het is alleen een observatie. Dank voor de cijfers
Hypocriet is het wellicht, maar het is gewoon menselijk gedrag, net als bystander effect of victim blaiming. We maken ons bv ook heel druk over kleine risico’s zoals asbest in de lucht net over de grenswaarde in gebouwen of BSE.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181259378
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt met galvaniseren gelijk, ik wilde eigenlijk verzinken zeggen.
Lijkt mij dat wapening die niet roest een hoop problemen voorkomt of zie ik dat verkeerd? Lees trouwens ook dat veel problemen met beton worden veroorzaakt door heel kleine scheuren die ontstaan omdat tijdens de constructie het beton droogt i.p.v. dat het correct uithard en kristalwater vormt, dit te voorkomen is door nathouden en ook door het toevoegen van alginaat.
Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.

Spanningscorrosie om het simpel uit te leggen vind plaats dwars door de kristallen heen. Die is dodelijk. Die kondigd zich plots aan. Bijvoorbeeld bij roestvrije staalsoorten zoals ophangingen in zwembaden waarbij de chloordampen en spanningen in het metaal voor een plotselinge breuk zorgen.

Het komt erop neer dat je tal van vormen hebt die men corrosie noemt. Een heb ik er al een genoemd namelijk spanningscorrosie. Je hebt ook nog putcorrosie, spleetcorrosie, galvanische corrosie, interkritallijne corrosie(heel bizar) etc. Roest is eigenlijk een vorm van zuurstofcorrosie.

Elke vorm van corrosie hebben een ding gemeen namelijk een elektro en of chemische reactie met het metaal en een geleider.

Voorbeeld:
Zuurstofcorrosie. Water is de geleider en het zuurstof in de lucht reageert met het metaal. Dat is goed zichtbaar in de vorm van roest.

Spanningscorrosie komt voor bij rvs staalsoorten na het bewerken van het staal. Na bewerken voeg je namelijk spanningen toe. Zuurstof in lucht tast het niet aan. Maar chloordampen wel. Maar de chloor is dan de geleider en de spanningen in het metaal zorgt voor de breuk. Wel bij iets hogere temperaturen boven de 40 graden zo uit het hoofd. Maar dat zou ik moeten uitzoeken.


Het komt er dus op neer om een van die factoren uit te sluiten. En de samenstelling van het beton is dus onbekend. Althans voor mij. Als je dus zorgt dat er geen zuurstof kan komen bij het staal zul je ook geen zuurstofcorrosie(roest kunnen krijgen) of zo weinig dat het verwaarloosbaar is en het proces van corrosie jaren duurt. Daarom zul je zo nu en dan een proefstukje moeten nemen uit de constructie.

Zink is in iedergeval wel geschikt als anode voor koolstofstaal(Het oxideerd. Je offert als het ware zink op.
Alleen bij thermisch verzinken zal dat proces nauwkeurig moeten gebeuren en tijdens montage en bewerking niet beschadigd moeten raken.


Het zou wel leuk zijn als een beton specialist hier ook iets over kan zeggen.
pi_181259407
Dat de wapening roest is alleen maar goed tijdens het storten voor de hechting tussen staal en beton.
pi_181259457
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zeg niet waar je je beter druk over kan maken, ik zeg dat men zich druk maakt over een ramp, die als je naar de statistieken kijkt minder slachtoffers heeft dan er in het verkeer zijn gevallen in de afgelopen dagen sinds die ramp. Ik maak een observatie over onze perceptie van dingen die spectaculair zijn.
Verkeersslachtoffers wereldwijd 1,25 miljoen, 3 keer zoveel per capita dan in Italie
Klopt ook wel. Even kijkend naar mijn eigen werk, na de Mont Blanc-tunnelbrand en Kaprun zijn in heel Europa letterlijk tientallen zo niet honderden miljarden in tunnelveiligheid gestoken. Terwijl de slachtoffers nog steeds op de gewone provinciale weg vallen.

Als dit soort besloten op basis van statistiek in plaats van de emotie genomen zouden worden, had men een veelvoud aan slachtoffers en leed kunnen voorkomen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:37:27 #163
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181259523
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:30 schreef Cherni het volgende:

[..]

Piet,metalurgie is een van de meest ondergewaarde studies maar heb je de exacte kennis is daar een vermogen in te verdienen. Het voordeel van roest is dat je het kunt zien.

Spanningscorrosie om het simpel uit te leggen vind plaats dwars door de kristallen heen. Die is dodelijk. Die kondigd zich plots aan. Bijvoorbeeld bij roestvrije staalsoorten zoals ophangingen in zwembaden waarbij de chloordampen en spanningen in het metaal voor een plotselinge breuk zorgen.

Het komt erop neer dat je tal van vormen hebt die men corrosie noemt. Een heb ik er al een genoemd namelijk spanningscorrosie. Je hebt ook nog putcorrosie, spleetcorrosie, galvanische corrosie, interkritallijne corrosie(heel bizar) etc. Roest is eigenlijk een vorm van zuurstofcorrosie.

Elke vorm van corrosie hebben een ding gemeen namelijk een elektro en of chemische reactie met het metaal en een geleider.

Voorbeeld:
Zuurstofcorrosie. Water is de geleider en het zuurstof in de lucht reageert met het metaal. Dat is goed zichtbaar in de vorm van roest.

Spanningscorrosie komt voor bij rvs staalsoorten na het bewerken van het staal. Na bewerken voeg je namelijk spanningen toe. Zuurstof in lucht tast het niet aan. Maar chloordampen wel. Maar de chloor is dan de geleider en de spanningen in het metaal zorgt voor de breuk. Wel bij iets hogere temperaturen boven de 40 graden zo uit het hoofd. Maar dat zou ik moeten uitzoeken.


Het komt er dus op neer om een van die factoren uit te sluiten. En de samenstelling van het beton is dus onbekend. Althans voor mij. Als je dus zorgt dat er geen zuurstof kan komen bij het staal zul je ook geen zuurstofcorrosie(roest kunnen krijgen) of zo weinig dat het verwaarloosbaar is en het proces van corrosie jaren duurt. Daarom zul je zo nu en dan een proefstukje moeten nemen uit de constructie.

Zink is in iedergeval wel geschikt als anode voor koolstofstaal(Het oxideerd. Je offert als het ware zink op.
Alleen bij thermisch verzinken zal dat proces nauwkeurig moeten gebeuren en tijdens montage en bewerking niet beschadigd moeten raken.


Het zou wel leuk zijn als een beton specialist hier ook iets over kan zeggen.
Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:38:24 #165
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:38:48 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181259554
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:32 schreef kurk_droog het volgende:
Dat de wapening roest is alleen maar goed tijdens het storten voor de hechting tussen staal en beton.
Omdat het oppervlak dan ruw is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:39:59 #167
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_181259617
quote:
wacht even, is dit een serieuze website??? :')

Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning :')
pi_181259679
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

wacht even, is dit een serieuze website??? :')

Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning :')


hmmm na beter kijken is dit idd eerder een gat uit de woning.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:45:16 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_181259738
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:41 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

wacht even, is dit een serieuze website??? :')

Moet ik er nog op in gaan of is het zo droevig gesteld dat het geen zin heeft? Een hap uit het beton... Eerder een hap uit de woning :')
Dit... :')
pi_181259746
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:43 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

hmmm na beter kijken is dit idd eerder een gat uit de woning.
zelfs al zou het een hap zijn doet het bijna niets qua stevigheid
pi_181260596
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Cherni op 17-08-2018 19:49:59 ]
pi_181260641
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dank je, vind dit heel interessant. Beton trouwens ook. Weet er niet echt veel van maar er zijn heel speciale betonsoorten weet ik. Heb hier een stuk beton liggen van de koepel van de kerncentrale bij Kalkar. Is duidelijk veel zwaarder dan normaal beton of steen en okerrood van kleur.
Het is echt een complexe materie. Alleen al op een brosse breuk zou je kunnen afstuderen. De combinatie van een lage temperatuur het gebruik van de juiste staalsoort, laspocedure(voorkomen van waterstof/verontreinigingen) is een stukje vakwerk. Het zorgen voor meer taaiheid door te ontlaten etc.

Warmwaste staalsoorten die weer tegen kruip bestand moeten zijn.

Enfin het toepassen van de juiste metalen en bewerking ervan is gigantisch. Een vak apart. Een specialisme dat je zelfs op hbo/hts niveau maar beknopt in word onderwezen. Je moet al in een organisatie terecht komen waar je uiteindelijk dat specialisme onder de knie kunt krijgen.

Je moet maar eens googlen op Liberty schepen en brosse breuk.
Of een brug in België die gewoon door midden brak door een brosse breuk.

Daarom is het natuurlijk wel interessant als straks dat onderzoek gebruikt kan worden voor opleidingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 17-08-2018 19:50:52 ]
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:08:01 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181261292
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 19:35 schreef Cherni het volgende:

[..]


Je moet maar eens googlen op Liberty schepen en brosse breuk. .
Ja, daar had ik al eens over gelezen, een van de eerste duidelijke voorbeelden van metaalmoeheid omdat ze gelast werden i.p.v. geklonken en de scheuren door konden gaan i.p.v. aan het einde van de geklonken plaat te stoppen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181261333
@Piet

Heb even Google geraadpleegd

https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj

Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.

Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:49:21 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181262348
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:
@Piet

Heb even Google geraadpleegd

https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj

Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.

Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Oeh, ga ik lezen
Grappig trouwens, mijn pa was ingenieur, was specialist in pompen, compressoren en buizen enzo. Heb hem eigenlijk nooit gekend want overleed toen ik 7 was.
Met kerst altijd mooie kerstpakketten van Stork en Mannesmann.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181262686
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 20:09 schreef Cherni het volgende:


Heb even Google geraadpleegd

https://www.google.nl/url(...)8c-w57r6GhyfdvRlygdj

Ik heb zelf op zolder nog een hoop liggen onder het stof uit mijn schooltijd. Ben inmiddels 35 jaar uit het onderwijs. Dus in veel onderwerpen die echt diep gaan moet ik ook weer induiken.

Heb ooit berekeningen moeten maken van een waaier in een centrifugaalpomp. De kromming en aantal schoepen etc. Tja ik zou het nu niet meer kunnen. Na de opleiding nooit meer iets mee te maken gehad.
Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?

En hoe ging die berekening nog eens waarom een schip blijf drijven de opwaardse druk van een mtr water of hoe zat dat?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2018 21:02:31 ]
pi_181263067
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oeh, ga ik lezen
Grappig trouwens, mijn pa was ingenieur, was specialist in pompen, compressoren en buizen enzo. Heb hem eigenlijk nooit gekend want overleed toen ik 7 was.
Met kerst altijd mooie kerstpakketten van Stork en Mannesmann.
Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.

Niet om je af te kraken maar zeg nooit buizen. Dat is iets voor vonkentrekkers. 😁😁

In de wtb zijn het altijd pijpen. In mijn vakgebied had ik een procestechnoloog die samen met een pompenleverancier de pomp bepaalde en dan kreeg ik een maatschets die ik gebruikte om die pomp op te stellen in een Lay-out. Maar het grootste gedeelte heb ik gewerkt in granulaat transport. Opslagbunkers, blowers, compressor, aluminium, leidingwerk, sluizen , filters etc. En nog een aantal jaren aan hdpef fabrieken die in Frankrijk werden ontwikkeld.
Als je dat jaren doet dan vergeet je het grootste gedeelte van je opleiding omdat je het totaal niet meer toepast.


Een vriend met precies dezelfde opleiding kwam terecht bij Vekoma en is helemaal thuis in attracties voor pretparken. Werkt daar inmiddels niet meer.

Ik zou zijn werk niet kunnen overnemen en hij mijn werk niet.

Een staalconctructie van een chemische installaties zette ik wel de basis van op maar een staalcontructeur maakte de berekeningen en zorgde voor de juiste profielmaat en details. Maar als pipingengineer moet je wel de basis maken omdat je moet bepalen waar leidingen moeten lopen en alle apparaten, vaten etc moeten worden opgesteld.

Maar goed, werktuigbouw is zeer divers. Ik kan jongeren deze studie wel aanraden juist omdat je er talloze specialismen in hebt die je helaas pas komt te weten als je klaar bent met je studie. Dat is eigenlijk jammer.

Maar goed nu rij ik nog voor de fun treinen. Ben vaker thuis en ook nog een jongensdroom. En zo nu en dan doe ik nog wat voor mijn ex werkgever.
pi_181263110
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:41:34 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_181263605
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:15 schreef Cherni het volgende:

Stork. Ook weer iets dat wij als Nederland te grabbel hebben gegooid jammer genoeg.
Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.
pi_181263689
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Groen?
pi_181263811
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Groen?
die vrachtwagen net voor het gat weet niet meer welke kleur
pi_181264024
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ze hebben vandaag die groene vrachtwagen weg getakeld
Weggetakeld? Gewoon weggereden toch?
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_181264149
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat als een schip voor en achteren van een golf opgetild wordt, een lang schip wel te verstaan, een olie tanker om maar iets te noemen?

En hoe ging die berekening nog eens waarom een schip blijf drijven de opwaardse druk van een mtr water of hoe zat dat?
Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schip
Vergeet de dode zee niet ivm dichtheid. Veel zout zodat wij zelfs niet zinken. Maar zo simpel is het niet want zelfs schepen worden geconstueerd en heb je zelfs de opleiding scheepsbouw voor. En een verkeerde belading door een kraanmachinist kan grote gevolgen hebben. De formule weet ik zo niet uit het hoofd. Dat was iets op de lts. Dat is voor mij al 44 jaar geleden.

Maar daar braken die schepen niet door John.
pi_181264213
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 22:11 schreef Cherni het volgende:

[..]

Wet van Archimedes John. Bovendien vorm van de romp /volume en kiel zorgen ervoor dat het niet zinkt. Als de opwaartse kracht maar groter is dan het gewicht in combinatie met het volume van het schip
Vergeet de dode zee niet ivm dichtheid. Veel zout zodat wij zelfs niet zinken. Maar zo simpel is het niet want zelfs schepen worden geconstueerd en heb je zelfs de opleiding scheepsbouw voor. En een verkeerde belading door een kraanmachinist kan grote gevolgen hebben. De formule weet ik zo niet uit het hoofd. Dat was iets op de lts. Dat is voor mij al 44 jaar geleden.

Maar daar braken die schepen niet door John.
Wat dacht je hoelang het van mij geleden is, echter dat wou ik nog wel eens weten, water wil immers gelijk vloeien waardoor als ik er iets inplaats er een opwaarste druk ontstaat, mits het niet opgenomen wordt.
Duitsland had immers betonnen mijnenvegers in de oorlog, dus ook beton drijft, mits de vorm juist is.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:17:02 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181264284
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Stork Werkspoor... Heb ik ook ooit nog gewerkt. Turbineschoepen produceren.
Je had ook nog Stork ketels. Het is jammer dat het door die Yanks is overgenomen en nu is er niets meer van over.
pi_181264514
quote:
Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gaat het zo nu en dan fout.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:33:34 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181264655
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 22:28 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ondanks dat het juist de bedoeling is anders knapt het als een lucifer blijft het een bizar gevoel. Wolkenkrabbers slaan ook behoorlijk uit. Enorme windbelastingen. Toch wel knap waar mensen toe instaat zijn ook al gast het zo nu en dan fout.
Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181265222
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, vliegtuigvleugels in een luchtzak zie je ook enorm buigen. Was eens in een wolkenkrabber in Singapore in een tropische storm, was een ervaring die bijna laxerende eigenschappen had.
😁
Ik heb wel gelezen dat er mensen ziek worden door die bewegingen en er niet kunnen wonen of werken op die extreme hoogtes. Hoef je niet te vragen bij een storm.

Ik voelde al een uitslag bij een stop boven in een fakkel waar de stoomtip vervangen moest worden. En dat was op een hoogte van ongeveer 50 mtr. Even inmeten om het op tekening uit te werken. Dat noemde we kk werk of te wel kut klus. Die kreeg je meestal als beginnend tekenaar.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:04:14 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181265261
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 23:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

😁
Ik heb wel gelezen dat er mensen ziek worden door die bewegingen en er niet kunnen wonen of werken op die extreme hoogtes. Hoef je niet te vragen bij een storm.

Ik voelde al een uitslag bij een stop boven in een fakkel waar de stoomtip vervangen moest worden. En dat was op een hoogte van ongeveer 50 mtr. Even inmeten om het op tekening uit te werken. Dat noemde we kk werk of te wel kut klus. Die kreeg je meestal als beginnend tekenaar.
Heb nog een foto van mijn pa op een schoorsteen in Limburg bij de staatsmijnen die ook net begon
Herkenbaar dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181267479
"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken

https://www.vrt.be/vrtnws(...)-procedure-licentie/

Onderzoek afwachten? Ben je gek, dumb & dumber (Salvini & Di Maio) trekken gewoon de licentie in. Mogelijk wel ten koste van een schadeclaim van ¤20 miljard, maar ongefundeerd populisme mag wat kosten.
pi_181267528
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 00:47 schreef J.B. het volgende:
"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken

https://www.vrt.be/vrtnws(...)-procedure-licentie/

Onderzoek afwachten? Ben je gek, dumb & dumber (Salvini & Di Maio) trekken gewoon de licentie in. Mogelijk wel ten koste van een schadeclaim van ¤20 miljard, maar ongefundeerd populisme mag wat kosten.
Wie krijgt de licentie dan nu de zoon van deze of schoondochter?
pi_181268651
quote:
Op een stuk wat totaal niet op instorten stond of onderhevig was aan dei krachten.
pi_181270799
lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet








Ziet er ook lekker uit. :X
pi_181270842
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu maakt iedereen zich zo druk over deze “ramp” maar euh, er vallen ieder jaar zo tussen de 3500 en 4000 doden in het verkeer in Italië..
Dat is dubbel zoveel per capita dan in Nederland.
Dit schaar ik niet onder verkeersdoden. En het kan zich bij iedere brug, aquaduct of viaduct weer voordoen.
pi_181270857
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 09:29 schreef J0kkebr0k het volgende:
lttnz twitterde op zaterdag 18-08-2018 om 08:25:46 Hier rijd ik dus bijna dagelijks.De SS36, de ‘strada statale’, die vanuit Lecco de verbinding vormt met het noordelijke Valtellina.Dit stukje tussen Lecco en Abbadia Lariana is nu onderwerp van discussie na de ramp in Genua. https://t.co/T5Nyo7VWPK reageer retweet
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ziet er ook lekker uit. :X
Ziet er uit als het gezicht van chuky
pi_181270860
Nog zo'n pareltje van een viaduct.


Het verkeer gaat er daar gewoon nog overheen :')

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2018 10:00:57 ]
pi_181270990
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 09:35 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ziet er uit als het gezicht van chuky
Als jij het zegt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')